Möte 2022-04-28
-
1
Godkännande av dagordning och tid för justering
-
2
Medborgarförslag Bällsta/Eneby/Beckomberga
-
3
Medborgarförslag om att göra om ett gammalt beskuret träd till insektshotell vid Dukvägen/ Stramaljvägen i Riksby
-
8
Remissvar Rekommendation om överenskommelse länsövergripande samverkan kring hälsa, vård och omsorg
-
12
Remissvar i ärende om alkoholservering på restaurang Ombrelli Bromma, Bergslagsvägen 260
-
14
Ekonomisk månadsrapport
-
15
Medborgarförslag om en hundgård vid Lillsjön
-
16
Medborgarförslag angående bullerskydd i form av planteringar vid Kvarnbacksvägen - Lillsjön och utveckling av denna yta
-
Kommer senare.
-
Pärm cirkulerar under sammanträdet.
-
Protokoll funktionshinderrådet 2022-04-19
-
Protokoll Bromma pensionärsråd 2022-04-19
-
Protokoll 2022-04-24
-
23
Nämndens och förvaltningens frågor
-
24
Sociala delegationens protokoll
-
25
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § föräldrabalken
-
26
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § föräldrabalken
-
27
Överflyttning av vårdnad till särskilt förordnad vårdnadshavare enligt 6 kap 8 § föräldrabalken
-
28
Upphörande av umgängesbegränsning enligt 14 § 3 st LVU
-
29
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § föräldrabalken
-
30
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § föräldrabalken
-
§ 1
Godkännande av dagordning och tid för justering
-
§ 4
Inbjudan till samråd om förslag till detaljplan fördel av fastigheten Alvik 1:18 m.fl. Alviks strand istadsdelen Alvik, S-Dp 2019-07846
Ett förslag till detaljplan för del av fastigheten Alvik 1:18 m.fl. Alviks strand i stadsdelen Alvik i Stockholm, S-Dp 2019–07846, har upprättats av stadsbyggnadskontoret. Detaljplanens syfte är att möjliggöra för cirka 1 300 bostäder, kontor, centrumändamål, en grundskola, tre förskolor samt allmänna torg, parker och gator inom området. Detaljplanen avses bidra till att skapa en attraktiv och sammanhängande stadsdel med förstärkta kopplingar till omgivningen. Planförslaget kan antas medföra betydande miljöpåverkan. En miljökonsekvensbeskrivning finns upprättad.
Bromma stadsdelsförvaltning tillser att behovet av förskoleplatser täcks genom en planering för 3 förskolor med totalt 18 avdelningar. Därutöver planeras det för 2 LSS-gruppboenden. Det finns frågor avseende konstruktioner, ansvar och kostnader vilka behöver tydliggöras inom ramen för planen. Förvaltningen menar att barnkonsekvensanalysen inte utgår från barnens bästa samt har brister i frågor om friyta för lek och utevistelse samt bullernivåer. Detta kan bl.a. leda till framtida behov av åtgärder. Därutöver saknas planförslaget både seniorbostäder, äldreperspektiv och en tydlig redovisning om tillgänglighet för funktionshindrade.
Bilagor
-
196kb Ladda ner dokument
-
Nämnden överlämnar ett underlag för budget 2023 med inriktning för 2024 och 2025.
Bilagor
-
1011kb Ladda ner dokument
-
115kb Ladda ner dokument
-
56kb Ladda ner dokument
-
211kb Ladda ner dokument
-
-
Ansökan om föreningsbidrag för 2022 har inkommit från 18 ideella föreningar som bedriver verksamhet i Bromma för brommabor. Flertalet föreningarna bedriver verksamhet som kompletterar eller stödjer nämndens verksamhet inom prioriterade områden och som överensstämmer med nämndens verksamhetsmål.
Förvaltningen föreslår att bidrag helt eller delvis beviljas till 14 föreningar som ansökt om föreningsbidrag. Ansökan avslås för fyra föreningar. Sammanlagt föreslås att 340 000 kronor beviljas i föreningsbidrag år 2022.Bilagor
-
313kb Ladda ner dokument
-
146kb Ladda ner dokument
-
-
Bromma stadsdelsnämnd ombeds av kommunstyrelsen senast 2022-05-02 yttra sig över remiss gällande Stockholms stads strategi för fritids- och ungdomsgårdar.
Kulturförvaltningen har tagit fram förslag på strategi i dialog med stadens stadsdelsförvaltningar samt med stöd av idrottsförvaltningen. Stockholms stads strategi för fritids- och ungdomsgårdar är ett styrdokument som ger riktning för hur verksamheterna ska arbeta för att fler unga ska få en rik och meningsfull fritid. Strategin visar på vägval och de områden som staden ska fokusera på för att nå uppsatta mål. Strategin visar även på ansvarsfördelning samt hur
verksamheterna följs upp. Stadens strategi för fritids- och ungdomsgårdar beskriver syfte, uppdrag och mål med verksamheterna.
Förvaltningen ställer sig positiv till strategin som ett styrdokument för stadens fritids- och ungdomsgårdar och för ökad enhetlig uppföljning inom verksamheterna. Indikatorerna bör preciseras ytterligare inför 2023 då uppföljning ska påbörjas.Bilagor
-
138kb Ladda ner dokument
-
232kb Ladda ner dokument
-
181kb Ladda ner dokument
-
-
§ 8
Remissvar Rekommendation om överenskommelse länsövergripande samverkan kring hälsa, vård och omsorg
Stadsdelsnämnden har av Kommunstyrelsen fått ärendet Rekommendation om överenskommelse om länsövergripande samverkan kring hälsa, vård och omsorg på remiss. Storstockholm och Region Stockholm har gemensamt tagit fram ett förslag till länsövergripande överenskommelse för samverkan,
HÖK. Huvudöverenskommelsen beskriver mål och organisation för övergripande samverkan mellan Region Stockholm och kommunerna i Stockholms län. Målgruppen för överenskommelsen är patienter och brukare med behov av sammanhållna insatser från båda huvudmännen.
Bromma stadsdelsförvaltning ställer sig positiv till Huvudöverenskommelsen om länsövergripande samverkan kring hälsa, vård och omsorg, HÖK, med tillhörande riktlinjer. Förvaltningen vill dock framhålla att det är av stor vikt att den/de som utses av staden som samordnande funktion/funktioner
representeras av personer som har god kunskap om såväl socialtjänstens alla områden som hälso- och sjukvårdens område.Bilagor
-
135kb Ladda ner dokument
-
636kb Ladda ner dokument
-
697kb Ladda ner dokument
-
140kb Ladda ner dokument
-
-
Den nuvarande långsiktiga investeringsplanen för idrottsanläggningar antogs 2015. I budget för 2020 fick idrottsförvaltningen i uppdrag att se över prioriteringarna i denna plan samt se över befintliga nyckeltal för idrottsanläggningar i samverkan med idrottsförbunden. Detta uppdrag har sedan förlängts
in i 2021. Den framtagna strategin för idrottsanläggningar föreslås ersätta den långsiktiga investeringsplanen som styrdokument i stadens långsiktiga arbete med nya och utvecklade idrottsanläggningar.
I strategin anges att det finns behov av bland annat två nya konstgräsplaner och 3 idrottshallar inom Bromma stadsdelsområde fram till 2030. Förvaltningen ser positivt på att tillföra nya planer och andra idrottsanläggningar till stadsdelsområdet.
Förvaltningen föreslår att stadsdelsnämnden överlämnar detta tjänsteutlåtande som svar på remissenBilagor
-
168kb Ladda ner dokument
-
1010kb Ladda ner dokument
-
163kb Ladda ner dokument
-
-
§ 10
Remissvar Motion om omvandla Bromma flygplats till Stockholms nya stadsdel – bygg 30 000 nya bostäder, KS 2020
Karin Wanngård och Jan Valeskog (båda S) har i en motion som skickats på remiss till bl.a. Bromma stadsdelsnämnd, lagt fram yrkanden till kommunfullmäktige gällande framtiden för Bromma flygplats.
Ur ett Brommaperspektiv vill förvaltningen framhålla vikten av att staden har en god fungerande infrastruktur, men också att behovet av mark för nya bostadsområden tillgodoses. De två förslag som motionärerna här lagt fram har inte förvaltningen någon synpunkt på då dessa frågor normalt inte faller inom förvaltningens kompetens- och ansvarsområde.Bilagor
-
133kb Ladda ner dokument
-
608kb Ladda ner dokument
-
184kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen har under 2021 haft i uppdrag att revidera samverkansavtalet med Skolfastigheter i Stockholm AB, SISAB. Det huvudsakliga syftet med revideringen har varit att effektivisera byggprocesser och skapa incitament att minska kostnaderna. I det förslag som nu har remitterats har samtliga schabloner omarbetats för att förenkla hanteringen och för att inte skapa oönskade styrningseffekter. Samtidigt ökar SISAB:s åtagande för ett antal
ansvarsområden och tjänster, bland annat VA-abonnemang och infrastruktur för datakommunikation. Den nuvarande baskapitalhyran och de separata energischablonerna tas bort och nyproduktionsrabatten upphör.
Stadsdelsförvaltningen konstaterar att den nya grundschablonen ger en ökad hyreskostnad med halvårseffekt om 1,4 mnkr år 2022 och därefter med helårseffekt följande år motsvarande 2,8 mnkr/år. Finansieringen på nämndnivå är en fråga som står kvar att hantera. Stadsdelsförvaltningen kan även konstatera att man i det nya förslaget under punkten 10.2. har lyft ut SISAB:s tidigare ansvar för avetableringskostnader avseende tillfälliga utbildningslokaler (till exempel s.k. paviljonger). Denna kostnadsersättning ingick som en del i hyreskostnaden enligt det gamla avtalet. Detta borde rimligtvis medföra en lägre hyreskostnad då kostnaden för avetablering tidigare bakats in i hyreskostnaden.
Stadsdelsförvaltningen konstaterar att det hade varit bra om de avvikande förändringar som skett i det nya avtalet kontra det gamla, vore tydligt specificerade. Då vore det enklare för en nämnd att kalkylera sina nya kostnader. De kostnader som tidigare har ingått i hyresbeloppet avseende exempelvis avetablering kommer nu enligt det nya förslaget att läggas på hyresgästen som en engångspost. Detta kommer att ge en negativ påverkan på verksamhetskostnader vilket direkt påverkar förskoleverksamheten. Förslaget på det nya kostnadsbaserade samverkansprogrammet som har tagits fram föreslås att gälla från och med 2022-07-01.Bilagor
-
111kb Ladda ner dokument
-
255kb Ladda ner dokument
-
169kb Ladda ner dokument
-
238kb Ladda ner dokument
-
-
§ 12
Remissvar i ärende om alkoholservering på restaurang Ombrelli Bromma, Bergslagsvägen 260
-
SL/Trafikförvaltningen har påbörjat arbetet med trafikförändringar inför december 2022. Förslagen som avser linjesträckningar, turtäthet och trafikeringstid har tagits fram i samarbete med trafikutövarna och bygger bland annat på kommunala bebyggelseplaner, resandestatistik samt förslag från kommunerna
inom ramen för trafikförvaltningens kommundialog. Stadsdelsförvaltningen har i remissvaret kommenterat de förändringar som berör Bromma stadsdelsområde samt angett ett antal förbättringsförslag där vi tagit hänsyn till synpunkter som inkommit till vår kännedom.
Förvaltningens förslag:
1. Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på remissen KS 2022/175.
2. Stadsdelsnämnden förklarar paragrafen omedelbart justerad.Bilagor
-
200kb Ladda ner dokument
-
164kb Ladda ner dokument
-
-
Årsprognosen 2022 är positiv med 10,9 mnkr efter fondutnyttjanden med 9,7 mnkr. Den positiva avvikelsen finns till följd av den buffert som finns hos stadsdelsdirektören med 14,2 mnkr.
Individ och familjeomsorgen har ett utmaningar i till följd av placeringar och har en negativ prognos med 3,7 mnkr.
Äldreomsorgens vård- och omsorgboendens har fortsatt att arbeta utifrån pandemiläge och fonderna tas i anpråk med 11,2 mnkr. Med avklingande pandemi och aktiv återgång förväntas fondianspråktagandet kunna minska.
Ekonomiska konsekvenser av pandemin
Covid-19-pandemin som pågått sedan 2020 har fortsatt under årets första månader 2022. Förvaltningens direkta kostnader kopplade till pandemin 2022 uppgår till 7,9 mnkr till och med 31 mars.
Förvaltningen kompenseras preliminärt med 10,1 mnkr för höga sjuklönekostnaderna under årets tre första månader.Bilagor
-
148kb Ladda ner dokument
-
-
Redovisning av inkomna lex Sarah-rapporter från verksamheter i egen regi och information om rapporter från verksamheter som drivs i enskild regi samt beslut enligt lex Sarah tagna under perioden 2022-03-02 – 2022-04-06.
Från verksamheter inom egen regi har tre rapporter inkommit gällande händelse enligt lex Sarah. En utredning har inletts. Två beslut enligt lex Sarah har tagits.
Från verksamheter som drivs i enskild regi har ingen information om lex Sarah-rapporter inkommit. Inga utredningar har inletts. Inga beslut enligt lex Sarah har tagits.Bilagor
-
109kb Ladda ner dokument
-
149kb Ladda ner dokument
-
-
Ärendet redovisades i en pärm på sammanträdet.
Postlistan 2022-03-24 till 2022-4-27
Protokollsutdrag § 9 från Äldrenämndens sammanträde 2022-03-22, Äldreomsorgens årsrapport 2021
Dnr ALD 2022/47
Protokollsutdrag § 13 från Äldrenämndens sammanträde 2022-03-22, Anmälan av ej verkställda beslut enligt 4 kap. 1 § SoL per kvartal 4, år 2021
Dnr ALD 2021/18Bilagor
-
138kb Ladda ner dokument
-