Möte 2021-12-16
-
1
Val av justerare och dag för justering
-
Bilagor
-
Bilagor
-
439kb Ladda ner dokument
-
745kb Ladda ner dokument
-
528kb Ladda ner dokument
-
807kb Ladda ner dokument
-
526kb Ladda ner dokument
-
37kb Ladda ner dokument
-
430kb Ladda ner dokument
-
855kb Ladda ner dokument
-
260kb Ladda ner dokument
-
31
Nämndens och förvaltningens frågor
-
32
Upphörande av umgängesbegränsning enligt 14 § 3 st LVU
-
33
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § föräldrabalken (FB)
-
34
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § föräldrabalken (FB)
-
35
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § föräldrabalken (FB)
-
36
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § föräldrabalken (FB)
-
37
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § föräldrabalken (FB)
-
38
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § föräldrabalken (FB)
-
40
Anmälan av sociala delegationens protokoll
-
§ 1
Val av justerare och dag för justering
-
Medborgarförslaget innehåller ett förslag om att anlägga en hundrastgård i Aspudden. Förslaget innehåller fyra tänkbara platser, men den kan också anläggas på någon annan lämplig plats i stadsdelen. Framförallt är önskemålet en hundrastgård för mindre hundar. Förvaltningen har undersökt de förslagna platserna och bedömer att ingen av platserna är lämpliga för ändamålet. Förvaltningen kan heller inte hitta en annan lämplig yta för hundrastgård i Aspudden.
Bilagor
-
998kb Ladda ner dokument
-
131kb Ladda ner dokument
-
-
Medborgarförslaget innehåller ett förslag om att anlägga en hundrastgård nedanför Blomsterdalen i Årstadal. Förslaget innehåller två tänkbara platser. Förvaltningen föreslår att förslaget avslås med hänvisning till att ytorna är mycket små och att det redan finns två hundrastgårdar i närområdet.
Bilagor
-
1012kb Ladda ner dokument
-
668kb Ladda ner dokument
-
114kb Ladda ner dokument
-
-
Medborgarförslaget innehåller ett förslag om att anlägga barnvagnsramper i trapploppet mellan Hägerstensvägen och Fastlagsvägen. Förvaltningen kan konstatera att kostnaden för åtgärden blir för dyr för att genomföra samt att backen är för brant för att lämpa sig för en barnvagsramp.
Bilagor
-
342kb Ladda ner dokument
-
774kb Ladda ner dokument
-
119kb Ladda ner dokument
-
-
I kommunfullmäktiges budgetbeslut för 2022 med plan för 2023-2024 definieras uppdraget till stadens nämnder och bolagsstyrelser utifrån tre övergripande inriktningsmål:
- En modern storstad med möjligheter och valfrihet för alla
- En hållbart växande och dynamisk storstad med hög tillväxt
- En ekonomiskt hållbar och innovativ storstad för framtiden
I stadsdelsområdets perspektiv med en växande befolkning beskrivs i verksamhetsplanen genomförandet av uppdraget från kommunfullmäktige samt hur nytta skapas för respektive målgrupp. Nämnden har tagit fram 17 nämndmål med tillhörande aktiviteter och indikatorer. Nettobudgeten för nämndens driftverksamhet uppgår till 2 838,2 mnkr och för investeringar 28,3 mnkr.
Bilagor
-
439kb Ladda ner dokument
-
745kb Ladda ner dokument
-
528kb Ladda ner dokument
-
807kb Ladda ner dokument
-
526kb Ladda ner dokument
-
37kb Ladda ner dokument
-
430kb Ladda ner dokument
-
855kb Ladda ner dokument
-
260kb Ladda ner dokument
-
342kb Ladda ner dokument
-
Ärendet är framtaget gemensamt av fastighetskontoret, äldreförvaltningen och Hägersten-Älvsjö stadsdelsförvaltning för behandling i respektive nämnder. I samband med sammanslagning av stadsdelsförvaltningarna Hägersten-Liljeholmen och Älvsjö upphörde behovet av förvaltningskontor i Älvsjö, varför större delen av lokalerna i dagsläget är tomställda. Äldreförvaltningen planerar att hyra cirka 2 300 kvm kontorsyta som idag hyrs av Hägersten-Älvsjö stadsdelsnämnd. Åtgärder planeras i byggnaden som består av att renovera och anpassa till moderna öppna kontorslokaler baserat på äldreförvaltningens lokalprogram för effektiva kontorslokaler. Stadsdelsnämnden planerar att teckna nya hyresavtal för de kvarstående verksamheterna i lokalerna; medborgarkontor och Ungdomens hus. Förvaltningen bedömer att Uppbådet 1 är en lämplig plats att erbjuda ungdomsverksamhet samt en bra plats för medborgarkontoret som är lättillgängligt för sitt upptagningsområde.
Bilagor
-
108kb Ladda ner dokument
-
132kb Ladda ner dokument
-
Upphandlande myndighet är enligt Lagen om offentlig upphandling och Regler för ekonomisk förvaltning skyldig att anta riktlinjer för direktupphandling. Stadsledningskontoret har utfärdat tillämpningsanvisning som anger de minimikrav upphandlande myndighets riktlinjer ska uppfylla. Förslaget till riktlinjer för direktupphandling uppfyller de krav som ställs i tillämpningsanvisningen.
Bilagor
-
117kb Ladda ner dokument
-
309kb Ladda ner dokument
-
110kb Ladda ner dokument
-
-
Som en uppskattning för det snart gångna årets omfattande arbete under den svåra pandemin vill stadsdelsnämnden uppmärksamma alla medarbetare med en julgåva till ett värde av 1 000 SEK per medarbetare, totalt ca 3,0 mnkr.
Bilagor
-
108kb Ladda ner dokument
-
110kb Ladda ner dokument
-
-
Handikappföreningarnas samarbetsorgan i Stockholms stad, Funktionsrätt samordnar nomineringarna från de olika handikapporganisationerna. Rådet för funktionshinderfrågor har tre vakanta platser efter avsägelser under hösten. Förvaltningen föreslår att nämnden väljer den nominerade personen att ingå i rådet.
Bilagor
-
120kb Ladda ner dokument
-
110kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt hälso- och sjukvårdslagen ska vårdgivaren utse en person som ansvarar för verksamhet som rör hälso- och sjukvård i särskilda boendeformer. Den 17 juni 2021 fattade nämnden beslut om att utse Charlotte Backteman till verksamhetschef för hälso- och sjukvården till den 31 december 2021, ett tidsbegränsat uppdrag i väntan på fastighetsägarens Micasas utredning och besked om Älvsjö servicehus framtid. Boutredningen om Älvsjö servicehus pågår fortfarande. Förvaltningen föreslår därför att Charlotte Backtemans ansvar som verksamhetschef för Älvsjögårdens vård- och omsorgsboende och Älvsjö servicehus förlängs fr.o.m. den 1 januari 2022 och tillsvidare.
Bilagor
-
121kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
-
Eva Fagerhem m.fl. (S) har i en skrivelse gällande genomlysning av barn och unga inom individ och familj hänvisat till att prognosen i Tertialrapport 2, för individ- och familjeomsorg, sammantaget uppvisar ett underskott. Förvaltningen redovisar svaren på frågorna som ställs i skrivelsen.
Bilagor
-
140kb Ladda ner dokument
-
109kb Ladda ner dokument
-
131kb Ladda ner dokument
-
-
I en skrivelse från Maria Ljuslin m.fl. (V) och Eva Fagerhem m.fl. (S) ställs frågor om planerade förändringar inom verksamhetsområdet ung fritid. Förvaltningen besvarar frågorna i tjänsteutlåtandet.
Bilagor
-
157kb Ladda ner dokument
-
98kb Ladda ner dokument
-
115kb Ladda ner dokument
-
-
I en skrivelse från Maria Ljuslin m.fl. (V) ställs frågor om socialpsykiatrins träfflokal- och sysselsättningsverksamhet. Frågorna besvaras i tjänsteutlåtandet.
Bilagor
-
163kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
120kb Ladda ner dokument
-
-
I en skrivelse från Maria Ljuslin m.fl. (V) ställs frågor om arbetsmarknadsinsatser. Av förvaltningens svar framgår att frågeställningarna ingår i Arbetsmarknadsförvaltningens uppdrag.
Bilagor
-
122kb Ladda ner dokument
-
132kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
-
Salar Rashid (S) har skrivit en motion som handlar om insatser mot ungdomsarbetslösheten i Stockholm. Motionären skriver att Stockholm behöver öka takten för att få fler i arbete och att ingen ung i Stockholm ska behöva börja vuxenlivet i arbetslöshet. Motionären vill att staden i samverkan med näringslivet och myndigheter etablerar en ungdomspakt med målsättningen att ungdomsarbetslösheten ska halveras i Stockholm. Förvaltningen framhåller att det viktigt att förebygga ungdomsarbetslöshet för de ungdomar och unga vuxna som är utan sysselsättning och en rad insatser genomförs idag inom staden i samverkan med andra aktörer.
Bilagor
-
137kb Ladda ner dokument
-
165kb Ladda ner dokument
-
117kb Ladda ner dokument
-
-
Uppföljning av verksamheten inom äldreomsorgen är en del i att kvalitetssäkra insatserna till den enskilde och säkerställa att förvaltningen har den äldres fokus. Genom uppföljningen får förvaltningen och verksamheterna kunskap om utvecklingsområden, styrkor och svagheter för att styra mot arbetssätt och insatser som har hög kvalitet. Verksamhetsuppföljningen omfattar alla verksamheter som bedrivs i nämndens egen regi eller som entreprenad. Den omfattar också verksamheterna vid ett antal privata vård- och omsorgsboenden samt hemtjänstenheter som har ramavtal med Stockholms stad.
Bilagor
-
211kb Ladda ner dokument
-
110kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
239kb Ladda ner dokument
-
120kb Ladda ner dokument
-
188kb Ladda ner dokument
-
107kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt regler för ekonomisk förvaltning ska fordringar äldre än ett år skrivas ned. En gäldenär är fortfarande betalningsskyldig även om fordran bokföringsmässigt skrivits ned och avförts ur räkenskaperna. Om en nedskriven fordran betalas in ska man bokföra inbetalningen som en intäkt på den enhet som normalt har ansvaret för intäkten. Enligt delegation har förvaltningschefen rätt att besluta om högst 10 000 kr per motpart (kund/klient) och nedskrivningstillfälle.
Bilagor
-
110kb Ladda ner dokument
-
111kb Ladda ner dokument
-
-
Följande skrivelser anmäldes.
Slopa lövblåsare, klipp gräset mer sällan och satsa på ängsmarker
(rubricerat som medborgarförslag)
Inkom 22 november 2021, dnr HÄ 2021/802
Förvaltningens svar daterat 24 november bilades.Medborgarförslag för minskade CO2-utsläpp
(rubricerat som medborgarförslag)
Inkom 25 november 2021, dnr HÄ 2021/812
Förvaltningens svar daterat 25 november bilades.Förslag om Herrängens Fotbollsplan
(rubricerat som medborgarförslag)
Inkom 25 november 2021, dnr HÄ 2021/813
Översänt till idrottsförvaltningenFörslag om Herrängens skolgård
(rubricerat som medborgarförslag)
Inkom 29 november 2021, dnr HÄ 2021/825
Översänt till utbildningsförvaltningenProtester mot nedläggning av förskolan Skogsåsen
Inkom 5-6 december 2021 från föräldrar till barn på förskolan
Dnr HÄ 2021/847
Förvaltningens svar daterat 7 december 2021 bilades.Bilagor
-
136kb Ladda ner dokument
-
-
Skrivelse om indragna uppföljningar av barn under pandemin
Maria Ljuslin m.fl. (V) lade fram en skrivelse om indragna uppföljningar av barn under pandemin. Dnr HÄ 2021/880
Beslut
Hägersten-Älvsjö stadsdelsnämnd överlämnar skrivelsen till förvaltningen för beredning.
_____________________________
Skrivelse om tystnadskultur
Henrik Åkerlund (SD) lade fram en skrivelse om tystnadskultur. Dnr HÄ 2021/881
Beslut
Hägersten-Älvsjö stadsdelsnämnd överlämnar skrivelsen till förvaltningen för beredning.
_____________________________
Skrivelse om bullermiljö vid skol- och förskolegårdar
Henrik Åkerlund (SD) lade fram en skrivelse om bullermiljö vid skol- och förskolegårdar. Dnr HÄ 2021/882
Beslut
Hägersten-Älvsjö stadsdelsnämnd överlämnar skrivelsen till förvaltningen för beredning.
_____________________________
Bilagor
-
398kb Ladda ner dokument
-
285kb Ladda ner dokument
-
282kb Ladda ner dokument
-
-
§ 32
Upphörande av umgängesbegränsning enligt 14 § 3 st LVU
-
§ 33
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § föräldrabalken (FB)
-
§ 34
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § föräldrabalken (FB)
-
§ 35
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § föräldrabalken (FB)
-
§ 36
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § föräldrabalken (FB)
-
§ 37
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § föräldrabalken (FB)
-
§ 38
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § föräldrabalken (FB)
-
Stadsdelsnämnden ska enligt socialtjänstlagen (SoL) och lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) rapportera de gynnande beslut om insatser enligt respektive lagstiftning som inte har kunnat verkställas inom tre månader från beslutsdatum till Inspektionen för vård och omsorg (IVO) och stadens revisorer. Under tredje kvartalet 2021 har förvaltningen rapporterat 24 beslut som inte har verkställts inom tre månader. Därutöver har förvaltningen rapporterat om tre beslut som har avslutats utan att verkställas samt fem beslut som har verkställts.
Bilagor
-
120kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
-
§ 40
Anmälan av sociala delegationens protokoll