Möte 2022-09-29
-
1
Val av justerare och dag för justering
-
Svar på medborgarförslag
Bilagor
-
Yttrande till kommunstyrelsen
Omedelbar justeringBilagor
-
151kb Ladda ner dokument
-
218kb Ladda ner dokument
-
207kb Ladda ner dokument
-
161kb Ladda ner dokument
-
652kb Ladda ner dokument
-
179kb Ladda ner dokument
-
139kb Ladda ner dokument
-
-
11
Riktlinjer om våld i nära relationer, hedersrelaterat våld och förtryck, prostitution, människohandel för sexuella ändamål och sexuellt våld
Yttrande till kommunstyrelsen
Omedelbar justeringBilagor
-
173kb Ladda ner dokument
-
172kb Ladda ner dokument
-
762kb Ladda ner dokument
-
278kb Ladda ner dokument
-
-
Under våren 2022 gjordes en verksamhetsuppföljning av Älvsjö servicehus. Uppföljningen har gjorts enligt stadsgemensam modell. Syftet med uppföljningen är att bedöma verksamhetens sammantagna kvalitet samt följsamhet till lagar och författningar utifrån nedan angivna underlag. Uppföljningen belyser såväl verksamhetens styrkor som utvecklingsområden för att stödja verksamheten i utvecklingsarbetet. I bedömningen har resultat av följande underlag om verksamhetens kvalitet sammanvägts: Verksamhetsuppföljning 2022, Brukarundersökning 2020, Individuppföljning 2021.
Utifrån de underlag som har legat till grund för uppföljningen är bedömningen att verksamheten sammanfattningsvis uppfyller de krav som ställs för att ha förutsättningar att ge en säker vård och omsorg av god kvalitet. För att öka förutsättningarna bör verksamheten förtydliga några lokala rutiner samt utveckla den sociala dokumentationen och hälso- och sjukvårdsdokumentationen.Bilagor
-
168kb Ladda ner dokument
-
-
Under våren 2022 gjordes en verksamhetsuppföljning av Trekantens servicehus. Uppföljningen har gjorts enligt stadsgemensam modell. Syftet med uppföljningen är att bedöma verksamhetens sammantagna kvalitet samt följsamhet till lagar och författningar utifrån nedan angivna underlag. Uppföljningen belyser såväl verksamhetens styrkor som utvecklingsområden för att stödja verksamheten i utvecklingsarbetet. I bedömningen har resultat av följande underlag om verksamhetens kvalitet sammanvägts: Verksamhetsuppföljning 2022, Brukarundersökning 2020, Individuppföljning 2021.
Utifrån de underlag som har legat till grund för uppföljningen är bedömningen att verksamheten sammanfattningsvis uppfyller de krav som ställs för att ha förutsättningar att ge en säker vård och omsorg av god kvalitet. För att öka förutsättningarna bör verksamheten bland annat förtydliga några lokala rutiner samt utveckla den sociala dokumentationen och hälso- och sjukvårdsdokumentationen.Bilagor
-
169kb Ladda ner dokument
-
-
20
Anmälan av delegationsbeslut
-
23
Nämndens och förvaltningens frågor
-
24
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § föräldrabalken (FB)
-
25
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § föräldrabalken (FB)
-
26
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § föräldrabalken (FB)
-
27
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § föräldrabalken (FB)
-
28
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § föräldrabalken (FB)
-
29
Anmälan av sociala delegationens protokoll
-
§ 1
Val av justerare och dag för justering
-
Medborgarförslaget från odlarföreningen Odla Ihop innehåller en helhetsvision av hur Aspuddsparken kan utvecklas. Föreningen presenterar olika typer av funktioner och odlingar som kan anläggas i parken. En bärande del i förslaget är att gynna den biologiska mångfalden. Bland annat önskar man anlägga en groddamm med tillhörande träbro i parken. Förvaltningen konstaterar att det blir alltför komplicerat för snöröjningen att anlägga en groddamm med tillhörande träbro på en befintlig parkväg. Däremot kommer förvaltning att se över vad som kan göras i parken som gynnar ekosystemet med utgångspunkt av önskemålen i medborgarförslaget, till exempel att sätta upp holkar och plantera växter för pollinerare.
Bilagor
-
133kb Ladda ner dokument
-
Medborgarförslaget innehåller önskemål om att anlägga en konstisbana i Svandammsparken för att göra parken mer levande även vintertid. Förvaltningen sköter idag inte någon konstisbana. Befintliga konstisbanor i staden ligger främst på idrottsplatser och sköts av idrottsförvaltningen. Förvaltningen uppskattar att anläggandet av en konstisbana skulle kosta omkring 10 mnkr. Därtill kommer kostnader för drift, vilket också kräver en kompetens som förvaltningen inte har upphandlad idag. På Aspuddens IP anlägger idrottsförvaltningen nu en konstisbana som vintertid kommer att vara öppen för allmänheten. I enlighet med idrottsförvaltningens behovsplanering ska varje stadsdelsområde ha en isbana. För Hägerstens-Älvsjö stadsdelsområde kommer det behovet att uppfyllas när Aspuddens isbana är färdigbyggd.
Bilagor
-
135kb Ladda ner dokument
-
86kb Ladda ner dokument
-
118kb Ladda ner dokument
-
-
Förvaltningen bedömer att elva av kommunfullmäktiges tolv mål för stadsdelsnämndens verksamhetsområden kommer att uppfyllas helt under året och ett delvis. Merparten av indikatorerna bedöms uppnås liksom samtliga av nämndens mål. Såväl före som efter resultatöverföringar redovisas ingen avvikelse mot budget.
Bilagor
-
273kb Ladda ner dokument
-
170kb Ladda ner dokument
-
Styrdokumentet ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete i Hägersten-Älvsjö stadsdelsförvaltning är utformat för att ge stöd och beskriva förvaltningens och enheternas arbete med det systematiska kvalitetsarbetet i enlighet med Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (SOSFS 2011:9). Styrdokumentet omfattar verksamheter inom socialtjänst, omsorg för personer med funktionsnedsättning, äldreomsorg och kommunal hälso- och sjukvård. Dokumentet avser även att beskriva det systematiska kvalitetsarbetet för att säkerställa att insatserna som verksamheterna ger är av god kvalitet och präglas av trygghet, värdighet, valfrihet och delaktig.
Bilagor
-
132kb Ladda ner dokument
-
340kb Ladda ner dokument
-
112kb Ladda ner dokument
-
-
I en skrivelse från Maria Ljuslin m.fl. (V) önskas att staden tar ett helhetsperspektiv över Aspuddsparken samt den närbelägna idrottsplatsen. Förvaltningen konstaterar att parken är mångfunktionell med goda möjligheter till lek, rekreation samt rörelse. Förvaltningen tar emot förslag från föreningar eller privatpersoner som vill stadsodla på en plats och om platsen anses lämplig kan ett brukaravtal tecknas. I bedömningen om en plats är lämplig ingår bland annat utredning kring hur platsen används idag och vilka behov och önskemål andra invånare kan ha kring platsen.
Bilagor
-
I en skrivelse från Henrik Åkerlund (SD) ställs frågor om behov av platser på vård- och omsorgsboende, biståndsbedömning och samarbetet med äldreförvaltningen samt hur tomma platser disponeras. Förvaltningen följer den lagstiftning som finns, rättspraxis och stadens riktlinjer, som ger vägledning för biståndshandläggarna samt säkerställer en stadsgemensam rättssäkerhet och likabehandling och redovisar svar på frågorna i tjänsteutlåtandet.
Bilagor
-
217kb Ladda ner dokument
-
102kb Ladda ner dokument
-
117kb Ladda ner dokument
-
-
Stadsledningskontoret har utifrån uppdrag från kommunfullmäktige tagit fram en utredning om hur delaktigheten och inflytandet kan stärkas i stadens råd för funktionshindersfrågor. Utredningen konstaterar att den kunskap som finns i råden behöver tas till vara på ett mer systematiskt och sammanhållet sätt och därför föreslås det att såväl arbetssätt som organisation behöver utvecklas. Förvaltningen är positivt inställd till de föreslagna förändringarna.
Bilagor
-
151kb Ladda ner dokument
-
218kb Ladda ner dokument
-
207kb Ladda ner dokument
-
161kb Ladda ner dokument
-
652kb Ladda ner dokument
-
179kb Ladda ner dokument
-
139kb Ladda ner dokument
-
135kb Ladda ner dokument
-
-
§ 11
Riktlinjer om våld i nära relationer, hedersrelaterat våld och förtryck, prostitution, människohandel för sexuella ändamål och sexuellt våld
Nämnden har fått remissen för yttrande om förslag till nya riktlinjer för handläggning av ärenden som rör våld i nära relationer, hedersrelaterat våld och förtryck, prostitution, människohandel för sexuella ändamål och sexuellt våld oberoende relation. Förvaltningen anser att det förslag som finns för riktlinjer med fördel kan kortas avsevärt för att vara mer läsbart och överblickbar och användbar för de verksamheter som ska använda riktlinjerna. Genom dessa förbättringar bedömer förvaltningen att riktlinjerna blir mer stringenta och kan utgöra ett tydligt och effektivt styrdokument.
Bilagor
-
173kb Ladda ner dokument
-
172kb Ladda ner dokument
-
762kb Ladda ner dokument
-
278kb Ladda ner dokument
-
131kb Ladda ner dokument
-
-
Socialförvaltningens tillståndsenhet har remitterat en ansökan om serveringstillstånd för restaurang I vårt kök - bistro & deli på Hägerstensvägen 166 i Aspudden. Med hänvisning till restaurangens inriktning och närområdets karaktär finner stadsdelsförvaltningen inte att sociala olägenheter föreligger eller kan befaras uppstå. Förvaltningen har inget att invända mot ansökan.
Bilagor
-
354kb Ladda ner dokument
-
116kb Ladda ner dokument
-
-
Under våren 2022 gjordes en verksamhetsuppföljning av Älvsjö servicehus. Uppföljningen har gjorts enligt stadsgemensam modell. Syftet med uppföljningen är att bedöma verksamhetens sammantagna kvalitet samt följsamhet till lagar och författningar utifrån nedan angivna underlag. Uppföljningen belyser såväl verksamhetens styrkor som utvecklingsområden för att stödja verksamheten i utvecklingsarbetet. I bedömningen har resultat av följande underlag om verksamhetens kvalitet sammanvägts: Verksamhetsuppföljning 2022, Brukarundersökning 2020, Individuppföljning 2021.
Utifrån de underlag som har legat till grund för uppföljningen är bedömningen att verksamheten sammanfattningsvis uppfyller de krav som ställs för att ha förutsättningar att ge en säker vård och omsorg av god kvalitet. För att öka förutsättningarna bör verksamheten förtydliga några lokala rutiner samt utveckla den sociala dokumentationen och hälso- och sjukvårdsdokumentationen.Bilagor
-
168kb Ladda ner dokument
-
133kb Ladda ner dokument
-
-
Under våren 2022 gjordes en verksamhetsuppföljning av Trekantens servicehus. Uppföljningen har gjorts enligt stadsgemensam modell. Syftet med uppföljningen är att bedöma verksamhetens sammantagna kvalitet samt följsamhet till lagar och författningar utifrån nedan angivna underlag. Uppföljningen belyser såväl verksamhetens styrkor som utvecklingsområden för att stödja verksamheten i utvecklingsarbetet. I bedömningen har resultat av följande underlag om verksamhetens kvalitet sammanvägts: Verksamhetsuppföljning 2022, Brukarundersökning 2020, Individuppföljning 2021.
Utifrån de underlag som har legat till grund för uppföljningen är bedömningen att verksamheten sammanfattningsvis uppfyller de krav som ställs för att ha förutsättningar att ge en säker vård och omsorg av god kvalitet. För att öka förutsättningarna bör verksamheten bland annat förtydliga några lokala rutiner samt utveckla den sociala dokumentationen och hälso- och sjukvårdsdokumentationen.Bilagor
-
169kb Ladda ner dokument
-
133kb Ladda ner dokument
-
-
För att skapa mer jämna förutsättningar och en homogen sammansättning av förskoleenheterna genomförs en ny indelning av resultatenheter. Indelningen ska bidra till mer likvärdiga förutsättningar för rektorerna att bedriva ett tillgängligt ledarskap och stärka möjligheten att balansera efterfrågan och tillgång tillförskoleplatser. Den nya indelningen ska också stärka rektorernas förutsättningar att bedriva en verksamhet som är ekonomiskt hållbar. Nuvarande indelning i tretton resultatenheter ändras till tolv resultatenheter från och med januari 2023.
Bilagor
-
126kb Ladda ner dokument
-
64kb Ladda ner dokument
-
110kb Ladda ner dokument
-
-
Region Stockholm har remitterat Tunnelbana till Älvsjö, samråd placering av stationsuppgångar bland annat till Stockholms stad för besvarande. Som svar på remissen har ett gemensamt tjänsteutlåtande tagits fram av stadsledningskontoret, exploateringskontoret, stadsbyggnadskontoret, miljöförvaltningen, trafikkontoret, Södermalms stadsdelsförvaltning, Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsförvaltning, Kungsholmens stadsdelsförvaltning, kulturförvaltningens och Stockholms Stadshus AB samt Hägersten-Älvsjö stadsdelsförvaltning.
Bilagor
-
627kb Ladda ner dokument
-
116kb Ladda ner dokument
-
-
§ 20
Anmälan av delegationsbeslut
-
Anmäldes följande skrivelse.
Föreningslokaler till föreningslivet
Inkom 2 september 2022, dnr HÄ 2022/544Bilagor
-
92kb Ladda ner dokument
-
-
§ 24
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § föräldrabalken (FB)
-
§ 25
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § föräldrabalken (FB)
-
§ 26
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § föräldrabalken (FB)
-
§ 27
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § föräldrabalken (FB)
-
§ 28
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § föräldrabalken (FB)
-
§ 29
Anmälan av sociala delegationens protokoll