Möte 2020-03-12
-
1
Val av justerare och dag för justering
-
9
Avgift vid ansökan om godkännande att starta fristående förskola eller fritidshem och vid ansökan om ändringar i befintlig verksamhet
-
Yttrande till kommunstyrelsen
Omedelbar justeringBilagor
-
223kb Ladda ner dokument
-
162kb Ladda ner dokument
-
-
Yttrande till kommunstyrelsen
Bilagor
-
213kb Ladda ner dokument
-
157kb Ladda ner dokument
-
112kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
205kb Ladda ner dokument
-
994kb Ladda ner dokument
-
971kb Ladda ner dokument
-
933kb Ladda ner dokument
-
927kb Ladda ner dokument
-
1001kb Ladda ner dokument
-
838kb Ladda ner dokument
-
922kb Ladda ner dokument
-
843kb Ladda ner dokument
-
960kb Ladda ner dokument
-
951kb Ladda ner dokument
-
997kb Ladda ner dokument
-
528kb Ladda ner dokument
-
956kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
175kb Ladda ner dokument
-
1016kb Ladda ner dokument
-
1019kb Ladda ner dokument
-
975kb Ladda ner dokument
-
811kb Ladda ner dokument
-
897kb Ladda ner dokument
-
811kb Ladda ner dokument
-
-
23
Nämndens och förvaltningens frågor
-
24
Överflyttning av vårdnad till särskild förordnad vårdnadshavare enligt 6 kap. 8 a § föräldrabalken (FB)
-
25
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § föräldrabalken (FB)
-
26
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § föräldrabalken (FB)
-
28
Anmälan av sociala delegationens protokoll
-
§ 1
Val av justerare och dag för justering
-
Kartläggningen av hälso- och sjukvårdsinsatser är en del av medicinskt ansvarig sjuksköterska (MAS) regelbundna granskning och uppföljning.
Kartläggningen visar att arbetet med individuella riskbedömningar har förbättrats jämfört med föregående år.
Dokumentationen av riskbedömningar, åtgärder/hälsoplaner vid identifierade risker har utvecklats. Ett förbättringsområde är användning av nationella kvalitetsregister som stöd för analys av bakomliggande orsaker och val av riskförebyggande åtgärder.
Andelen förskrivna säkerhetsselen/bälten har minskat och ligger på en låg nivå. Användning av skydds- och begränsningsåtgärder har följts kontinuerligt under året.
Viktiga områden utöver riskbedömningarna är också vård i livets slut och arbetet med att uppnå en god hygienisk standard.Bilagor
-
316kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
-
Stadsrevisionen har granskat nämnden gällande verksamhetsområdet äldreomsorg och upprättade kontinuitetsplaner – it-avbrott för sociala system. Förvaltningen har påbörjat arbetet med att utforma en handlingsplan för it-avbrott enligt stadens riktlinjer där det tydligt framgår hur den implementeras på förvaltningens olika enheter. Arbetet sker i samverkan och anpassas till den nya stadsdelsnämnd som bildas den 1 juli 2020.
Bilagor
-
213kb Ladda ner dokument
-
91kb Ladda ner dokument
-
112kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunfullmäktige beslutade i budget 2020 att Hägersten-Liljeholmens och Älvsjö stadsdelsnämnder ska upphöra och en gemensam nämnd träda i kraft den 1 juli 2020. För att tillgodose kraven som ställs på den nya organisationen har stadsdelsdirektören i Hägersten-Liljeholmens och Älvsjö stadsdelsförvaltningar tagit fram ett förslag till strukturorganisationoch kontor för den nya förvaltningen.
Bilagor
-
214kb Ladda ner dokument
-
184kb Ladda ner dokument
-
-
§ 7
Boendeplan för särskilt boende för personer med funktionsnedsättning enligt LSS och SoL 2020-2030 i västra söderort
Målen med den stadsövergripande boendeplanen är att tillgodose behoven av bostäder med särskild service samt att minska antal icke verkställda beslut och antal placeringar utanför valfrihetssystemet för dessa bostäder. Med hjälp av en stadsövergripande boendeplan kan Stockholms stad öka möjligheterna att bättre planera och tillgodose alla brukares behov och önskemål vad gäller bostäder med särskild service inom valfrihetssystemet. Underlagen till den stadsövergripande boendeplanen lämnas av de fyra regionerna västerort, innerstaden, östra söderort och västra söderort. Hägersten-Liljeholmen tillsammans med Älvsjö och Skärholmen utgör västra söderort.
Bilagor
-
194kb Ladda ner dokument
-
183kb Ladda ner dokument
-
510kb Ladda ner dokument
-
128kb Ladda ner dokument
-
-
Maria Ljuslin m.fl. (V) med flera har i en skrivelse till nämnden från den 19 december 2019 begärt en redovisning av hur förvaltningen fortsätter arbetet med handlingsplanen för förbättrad arbetssituation för socialsekreterare och biståndshandläggare. I tjänsteutlåtandet redovisar förvaltningen hur arbetet med handlingsplanen bedrivs.
Bilagor
-
235kb Ladda ner dokument
-
389kb Ladda ner dokument
-
124kb Ladda ner dokument
-
-
§ 9
Avgift vid ansökan om godkännande att starta fristående förskola eller fritidshem och vid ansökan om ändringar i befintlig verksamhet
Nämnden har fått en remiss för yttrande där det föreslås en avgift vid handläggning av ansökan om att starta fristående förskola eller fritidshem och vid ansökan om ändringar i befintlig verksamhet. Avgiften är avsedd att täcka utbildningsförvaltningens kostnader för att pröva ansökningarna. Förvaltningen ställer sig bakom utbildningsförvaltningens förslag.
Bilagor
-
179kb Ladda ner dokument
-
164kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
-
Regeringen lät tillsätta Delegationen för korrekta utbetalningar från välfärdssystemen i juni 2016. Slutbetänkandet Samlade åtgärder för korrekta utbetalningar från välfärdssystemen (SOU 2019:59) är nu ute på remiss. Delegationen har genomfört ett omfattande kartläggningsarbete om felaktiga utbetalningar från välfärdssystemen och föreslår en läng rad åtgärder. Förvaltningen är positiv till främst åtgärderna som riktar sig till fusk med utbetalningar till företag inom välfärden och förslag som syftar till ett ökat informationsutbyte mellan kommunerna och utbetalande myndigheter. Vidare framhåller förvaltningen att staden bör beakta de delar i betänkandet som berör digitaliserade ansökningssystem och AI vid en utveckling av digitaliserad och automatiserad handläggning av ekonomiskt bistånd.
Bilagor
-
223kb Ladda ner dokument
-
162kb Ladda ner dokument
-
152kb Ladda ner dokument
-
-
I en motion från Alexandra Mattson Åkerström och Sara Stenudd (båda V) efterfrågas en ökad tillgänglighetsanpassning av stadens lokaler och verksamheter. De föreslår bland annat en tillgänglighetsfond, funkisanalys i stadsplanering, ökad tillgänglighet på webben och en tillgänglighetscertifiering av stadens lokaler. Förvaltningen ställer sig positiv till idén om ökad tillgänglighet men efterfrågar vissa förtydliganden på vilket sätt detta arbete ska bygga vidare på redan pågående tillgänglighetsarbete.
Bilagor
-
213kb Ladda ner dokument
-
157kb Ladda ner dokument
-
112kb Ladda ner dokument
-
115kb Ladda ner dokument
-
-
Planförslaget innebär en tilläggsplan som innebär en tillfällig förändring av detaljplan i tio år. Syftet är att Kunskapsskolans grundskola i Fruängen ska tillfälligt kunna stanna i sina nuvarande lokaler fram till att de har hittat ersättningslokaler. Skolan har idag 500-600 elever årskurs 6-9. Förvaltningen ställer sig positiv till förslaget och har inga synpunkter eller invändningar.
Bilagor
-
504kb Ladda ner dokument
-
600kb Ladda ner dokument
-
114kb Ladda ner dokument
-
-
Café J & J AB ansöker om tillstånd att servera vin, starköl och andra nästa alkoholdrycker vid restaurang Gigi`s Hörna Tellusgången 30. Förvaltningen har inget att invända mot att Café J & J AB meddelas serveringstillstånd.
Bilagor
-
173kb Ladda ner dokument
-
112kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
216kb Ladda ner dokument
-
630kb Ladda ner dokument
-
308kb Ladda ner dokument
-
103kb Ladda ner dokument
-
-
Följande skrivelser anmäldes till stadsdelsnämnden.
1 Fågelmatningsplats i Årstadalsparken
(rubricerat som medborgarförslag)
Inkom 31 januari 2020, dnr HL 2020/69
Förvaltningens svar daterat 21 februari 2020 bilades.2 Uppgradera Blomsterdalsparken till en parklek
(rubricerat som medborgarförslag)
Inkom 21 februari 2020, dnr HL 2020/113
Förvaltningens svar daterat 25 februari 2020 bilades.3 Förslag om trädfällning och trädplantering
(rubricerat som medborgarförslag)
Inkom 20 februari 2020, dnr HL 2020/114
Förvaltningens svar daterat 24 februari 2020 bilades. -
Skrivelse om omorganisation inom socialpsykiatrin – ToRa och Kravatten
Maria Ljuslin m.fl. (V) och Eva Fagerhem (S) lade fram en skrivelse för beredning om omorganisation inom socialpsykiatrin – ToRa och Kravatten. Dnr HL 2020/154
Beslut
Hägersten-Liljeholmens stadsdelsnämnd överlämnar skrivelsen till förvaltningen för beredning.
_______________________Skrivelse om uppföljning av utflytt från Bjällerkransen
Maria Ljuslin m.fl. (V) och Eva Fagerhem (S) lade fram en skrivelse för beredning om uppföljning av utflytt från Bjällerkransen. Dnr HL 2020/155
Beslut
Hägersten-Liljeholmens stadsdelsnämnd överlämnar skrivelsen till förvaltningen för beredning.
_______________________Skrivelse om förskolegårdar
Maria Ljuslin m.fl. (V) och Eva Fagerhem (S) lade fram en skrivelse för beredning om förskolegårdar. Dnr HL 2020/156
Beslut
Hägersten-Liljeholmens stadsdelsnämnd överlämnar skrivelsen till förvaltningen för beredning.
_______________________Skrivelse om sammanslagningen av Hägersten-Liljeholmen och Älvsjö stadsdelsnämnd
Eva Fagerhem (S) lade fram en skrivelse för beredning om sammanslagningen av Hägersten-Liljeholmen och Älvsjö stadsdelsnämnd. Dnr HL 2020/157
Beslut
Hägersten-Liljeholmens stadsdelsnämnd överlämnar skrivelsen till förvaltningen för beredning.
_______________________Frågor från nämnden
Lars Svärd (M) ställde en fråga hur förvaltningen hanterar besök på äldreboendena i samband med spridningen av coronaviruset. Marja Kammouna avdelningschef för äldreomsorgen svarade att förvaltningen följer stadens riktlinjer och rekommendationer.
Stadsdelsdirektörens information
Stadsdelsdirektör Gunilla Davidsson informerade om coronaviruset och stadsdelsförvaltningens insatser. Staden och förvaltningen följer och sprider Folkhälsomyndighetens riktlinjer och rekommendationer.
-
Stadsdelsnämnden ska enligt socialtjänstlagen (SoL) och lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) rapportera de gynnande beslut om insatser enligt respektive lagstiftning som inte har kunnat verkställas inom tre månader från beslutsdatum till Inspektionen för vård och omsorg (IVO) och stadens revisorer. Rapporteringsskyldigheten gäller även de ej verkställda beslut från närmast föregående kvartal som har verkställts eller avslutats utan
att ha verkställts. Under fjärde kvartalet 2019 har förvaltningen rapporterat tretton beslut som ej har verkställts inom tre månader. Därutöver har förvaltningen rapporterat tre beslut som har avslutats utan att verkställas samt ett beslut som har verkställts.Bilagor
-
180kb Ladda ner dokument
-
94kb Ladda ner dokument
-
-
§ 28
Anmälan av sociala delegationens protokoll