Möte 2020-05-28
-
1
Val av justerare och dag för justering
-
Omedelbar justering
Bilagor
-
Yttrande till kommunstyrelsen
Bilagor
-
222kb Ladda ner dokument
-
163kb Ladda ner dokument
-
204kb Ladda ner dokument
-
634kb Ladda ner dokument
-
-
Yttrande till kommunstyrelsen
Bilagor
-
198kb Ladda ner dokument
-
165kb Ladda ner dokument
-
301kb Ladda ner dokument
-
-
Yttrande till kommunstyrelsen
Omedelbar justeringBilagor
-
198kb Ladda ner dokument
-
158kb Ladda ner dokument
-
192kb Ladda ner dokument
-
-
Yttrande till kommunstyrelsen
Bilagor
-
213kb Ladda ner dokument
-
157kb Ladda ner dokument
-
123kb Ladda ner dokument
-
-
Synpunkter från pensionärsrådet kommer publiceras senare
Bilagor
-
479kb Ladda ner dokument
-
73kb Ladda ner dokument
-
-
21
Nämndens och förvaltningens frågor
-
22
Upphörande av hemlighållande av vistelseort enligt 14 § 3 st LVU
-
23
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § föräldrabalken (FB)
-
25
Anmälan av sociala delegationens protokoll
-
Ordföranden Abit Dundar (L) öppnade mötet.
Abit Dundar informerade om att sammanträdet spelas in och kommer visas på webben.
Abit Dundar (L) och Eva Fagerhem (S) utsågs att justera dagens protokoll. Justering sker 2 juni 2020.
Dagordningen godkändes. -
Prognosen visar ingen avvikelse mot budget vare sig före eller efter resultatdispositioner. Av kommunfullmäktiges mål för verksamhetsområdena uppfylls elva helt och ett delvis. Av nämndens mål uppfylls femton helt och ett delvis.
Bilagor
-
406kb Ladda ner dokument
-
Fastighetsnämndens verksamhetsanpassningar av lokalerna beräknas vara färdiga under kvartal 1 år 2021 så att förvaltningen kan starta verksamheter mars 2021. Fastighetskontoret bedömer att årshyran blir 2 042 500 kr inklusive ränta och amorteringar efter planerade verksamhetsanpassningar samt planerat underhåll. Det ger en årshyra om 3 818 kr per kvadratmeter. Total införhyrd bruksarea är 535 kvadratmeter. Nämnden förväntas få en årshyra om 917 250 kr vilket innebär en nettoökning av hyran om 551 503 kr då ungdomsmottagningen i midsommarkransen avvecklats.
Bilagor
-
131kb Ladda ner dokument
-
Enligt anvisningarna för stöd till lokala föreningar i Hägersten-Liljeholmen kan stadsdelsnämnden bevilja bidrag till lokala föreningar för att stödja organisationer och verksamheter som bedöms vara värdefulla för samhället som helhet och som ett komplement till stadens egna verksamheter.
Förvaltningen föreslår verksamhetsbidrag till 18 föreningar med belopp enligt bilaga 1. Totalsumman uppgår till 488 500 kr. Fem ansökningar om verksamhetsbidrag för år 2020 föreslås att avslås. Handläggning av ärendet har gjorts med stöd av en referensgrupp med insyn, insikt och kompetens inom olika verksamhetsområden. Samråd har skett med centrala bidragsgivande organisationer.Bilagor
-
209kb Ladda ner dokument
-
138kb Ladda ner dokument
-
941kb Ladda ner dokument
-
123kb Ladda ner dokument
-
-
Revisionskontorets årsrapport 2019 för Hägersten-Liljeholmens stadsdelsnämnd visar att verksamhetens ändamålsenlighet och ekonomi i allt väsentligt är tillfredsställande, att den interna kontrollen är i huvudsak tillräcklig samt att bokslut och räkenskaper är rättvisande. Nämnden delar revisionskontorets bedömningar i rapporten och arbetar med de utvecklingsområden som revisionen anger och kommer att överlämna arbetet till den nya stadsdelsnämnden Hägersten-Älvsjö.
Bilagor
-
422kb Ladda ner dokument
-
423kb Ladda ner dokument
-
128kb Ladda ner dokument
-
-
Förvaltningen har redovisat data om förskolegårdar enligt nämndens önskemål. Förvaltningen arbetar med att kompensera de gårdar som har brister på diverse vis. Förvaltningen ska skapa strategier för att säkra en god utemiljö för barnen.
Bilagor
-
221kb Ladda ner dokument
-
126kb Ladda ner dokument
-
-
I en skrivelse från den 23 april 2020 till nämnden föreslår Eva Fagerhem (S) att förvaltningen utreder möjligheten att kraftig utöka antalet sommarjobbare som ska arbeta i stadsdelens parker och offentliga miljöer. Förvaltningen arbetar för att få fram fler feriearbetsplatser i föreningar, hos entreprenörer med flera.
Bilagor
-
209kb Ladda ner dokument
-
65kb Ladda ner dokument
-
110kb Ladda ner dokument
-
-
I en skrivelse till nämnden önskar Maria Ljuslin m.fl. (V) en redovisning från förvaltningen beträffande hur det fungerar med de kortare tidsfristerna för övertagande av kostnadsansvar vid utskrivning från slutenvård. I tjänsteutlåtandet redogör förvaltningen för hur man jobbar för att hantera de förkortade tidsfristerna och den samverkan med Region Stockholms verksamheter som krävs. Förvaltningens samlade bedömning är att de nya reglerna än så länge inte har haft någon större inverkan på ekonomi eller verksamhet för förvaltningen. Det finns vissa brister i sjukvårdens samverkan med förvaltningens verksamheter.
Bilagor
-
211kb Ladda ner dokument
-
207kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
-
Staden har nya riktlinjer för upplåtelse av lokaler till aktörer som exempelvis föreningar. Riktlinjerna innefattar ett demokrativillkor där den som vill hyra lokalen måste dela samhällets grundläggande värderingar. Förvaltningen ser positivt på riktlinjerna men efterfrågar mer kontroll.
Bilagor
-
222kb Ladda ner dokument
-
163kb Ladda ner dokument
-
204kb Ladda ner dokument
-
634kb Ladda ner dokument
-
112kb Ladda ner dokument
-
-
Remissen gäller ett förslag till program för att motverka hemlöshet i Stockholms stad 2020-2025. Programmet beskriver vilka insatser och verktyg som stadens socialtjänst kan använda till stöd för personer i processer ur hemlöshet och de förhållningssätt som ska prägla socialtjänstens arbete för att motverka hemlöshet. Programmet innehåller sex mål samt tre strategier för arbetet. Förvaltningen är positiv till programmets upplägg och struktur och ser en del förbättringar jämfört med tidigare program. Förvaltningen är oroad över risken för stora kostnadsökningar för stödboenden om programmets förhållningssätt tillämpas fullt ut i de delar som gäller vuxna med missbruk eller missbruk och omfattade psykisk ohälsa.
Bilagor
-
198kb Ladda ner dokument
-
165kb Ladda ner dokument
-
301kb Ladda ner dokument
-
142kb Ladda ner dokument
-
-
Clara Lindblom och Robert Mjörnberg (båda V) har i en motion föreslagit att kommunstyrelsen får i uppdrag att i dialog med de fackliga organisationerna och stadens nämnder och styrelser utreda de ekonomiska och organisatoriska förutsättningarna för att ta över lokalvården i egen regi. Förvaltningen har idag en modell där verksamheterna själva väljer om en avdelning eller enhet ska upphandla sin lokalvård eller bedriva denna i egen regi. Detta ställningstagande utgår från verksamheternas specifika behov och vad som ger det bästa resultatet för just den verksamheten. Detta är en lösning som förvaltningen är nöjd med och det finns idag inget underlag för något annat ställningstagande.
Bilagor
-
198kb Ladda ner dokument
-
158kb Ladda ner dokument
-
192kb Ladda ner dokument
-
260kb Ladda ner dokument
-
-
I en motion till kommunfullmäktige föreslås att all förskolepersonal genomgår en årlig utbildning i hjärt- och lungräddning. Förvaltningen instämmer med motionären om att barnens säkerhet på förskolan är mycket viktig. Det är också angeläget att personalen har beredskap och kunskap om hur man kan förebygga olyckor och risker samt agera vid faktiska händelser. Stadens gemensamma riktlinjer ”Säker förskola” anger hur arbetet ska ske kring bland annat utbildning i förstahjälpen och HRL. Varje förskoleenhet skapar rutiner och arbetssätt utifrån dessa riktlinjer. Vad gäller utbildning i första hjälpen innebär det att samtlig personal på förskolan minst vartannat år ska uppdatera sin kunskap på det området. De riktlinjer och rutiner som finns bör räcka och motsvara den säkerhet som motionären efterfrågar.
Bilagor
-
213kb Ladda ner dokument
-
157kb Ladda ner dokument
-
123kb Ladda ner dokument
-
131kb Ladda ner dokument
-
-
Följande skrivelser anmäldes till stadsdelsnämnden.
Förslag om padelbanor
(rubricerat som medborgarförslag)
Inkom 9-12 maj 2020 från flera personer. Dnr HL 2020/236
Översänt till idrottsförvaltningen -
Trafiksituationen vid skolorna i stadsdelen
Ann-Marie Strömberg (V) lade fram en skrivelse om trafiksituationen vid skolorna i stadsdelen för beredning Dnr HL 2020/267
Beslut
Hägersten-Liljeholmens stadsdelsnämnd överlämnar skrivelsen till förvaltningen för beredning.
_____________________________
Covid-19 på Fruängsgården
Henrik Åkerlund (SD) lade fram en skrivelse om covid-19 på Fruängsgården för beredning. Dnr HL 2020/268
Beslut
Hägersten-Liljeholmens stadsdelsnämnd överlämnar skrivelsen till förvaltningen för beredning.
_____________________________
Arbete mot könsstympning
Henrik Åkerlund (SD) lade fram en skrivelse om arbete mot könsstympning för beredning. Dnr HL 2020/269
Beslut
Hägersten-Liljeholmens stadsdelsnämnd överlämnar skrivelsen till förvaltningen för beredning.
_____________________________
Stadsdelsdirektörens information
Stadsdelsdirektör Gunilla Davidsson informerade om förvaltningens hantering av covid-19 och coronaviruset. Rapportering lämnades om arbetet med nya stadsdelsförvaltningen Hägersten-Älvsjö.
Rekryteringen av nya avdelningschefer
Inför att den nya stadsdelsförvaltningen träder i kraft den 1 juli har rekrytering av två nya avdelningschefer genomförts. Avdelningschef för avdelningen för samhällsplanering och intern service blir Linda Palo och avdelningschef för avdelningen för förskola blir Katarina Odén-Ryhede.
Plaskdammarna öppnar senare i år
Stockholms stad följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer och har beslutat att skjuta upp öppningen av plaskdammarna och starten av badsäsongen vid våra officiella badplatser till den 15 juni.
Svandammsparken öppnar till helgen
Arbetet med att slutföra upprustningen av Svandammsparken i Midsommarkransen har gått snabbare än beräknat. I samband med slutbesiktningen förra veckan var det enbart några mindre saker som behövde åtgärdas.
Utomhusträning med Seniorhälsan
Verksamheten har åter öppnat i liten skala med sittande rörelseträning i små grupper utomhus.
Arbetet med nya avloppstunneln i Eolshäll
Nu är arbetet igång med att bygga Stockholms nya avloppstunnel från Bromma till Sicklaanläggningen under Hammarbybacken.
-
Stadsdelsnämnden ska enligt socialtjänstlagen (SoL) och lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) rapportera de gynnande beslut om insatser enligt respektive lagstiftning som inte har kunnat verkställas inom tre månader från beslutsdatum till Inspektionen för vård och omsorg (IVO) och stadens revisorer. Rapporteringsskyldigheten gäller även de ej verkställda beslut från närmast föregående kvartal som har verkställts eller avslutats utan att ha verkställts. Under första kvartalet 2020 har förvaltningen rapporterat nio beslut som ej har verkställts inom tre månader. Därutöver har förvaltningen rapporterat om fyra beslut som har avslutats utan att verkställas samt ett beslut som har verkställts.
Bilagor
-
179kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
-
§ 25
Anmälan av sociala delegationens protokoll