Möte 2018-02-19
-
1
Justering
-
26
Frågestund
-
27
Sammanträdet öppnas
-
28
Anmälningar
-
29
Närvaro
-
30
Justering
-
31
Valärende: fyllnadsval
-
Alla kommuner ska enligt plan- och bygglagen ha en översiktsplan som omfattar hela kommunens yta. Enligt plan- och bygglagen ska en översiktsplan ange inriktningen för den långsiktiga utvecklingen av den fysiska miljön.
Översiktsplanen ska ge vägledning för beslut om detaljplanering, planbesked, bygglov och andra tillståndsprövningar. Översiktsplanen är inte juridiskt bindande. Den juridiskt bindande regleringen av markens användning och av bebyggelsen i kommunen sker genom detaljplanen. I vissa fall kan detta också ske genom områdesbestämmelser.
Översiktsplanen har arbetats fram i bred dialog med stadens övriga aktörer och allmänhet. Även marknadsaktörer har bidragit med sin kunskap, särskilt avseende planens genomförandeperspektiv.
Förslaget till ny översiktsplan för Stockholms stad innehåller fem kapitel: Inledning, Mål för stadsbyggandet, Utbyggnadsstrategi och genomförande, Allmänna intressen samt Lokala utvecklingsmöjligheter.
Inledningen beskriver översiktsplanens funktion och förhållandet till andra styrdokument. Här beskrivs också utgångspunkter och utmaningar för planens innehåll, såsom globala utmaningar, den starka befolkningstillväxten, hur Stockholms konkurrenskraft ska vidareutvecklas, klimatutmaningen och socioekonomiska skillnader mellan stadsdelar.
I kapitlet ”Mål för stadsbyggandet” beskrivs fyra stadsbyggnadsmål: En växande stad, En sammanhängande stad, God offentlig miljö samt En klimatsmart och tålig stad. Stadsbyggnadsmålen är avsedda att fungera som stöd i planering och stadsbyggande, och styra mot stadens vision.
Kapitlet ”Utbyggnadsstrategi och genomförande” beskriver hur staden ska prioritera sina insatser för att uppfylla stadsbyggnadsmålen och för att möta bostadsbehoven på kort och lång sikt. Utbyggnadsstrategin har fyra delar:
Använd den centrala stadens attraktionskraft
Rikta satsningar till fokusområden och samband
Möjliggör värdeskapande kompletteringar
Tillvarata långsiktigt stadsutvecklingspotential
I kapitlet föreslås följande fyra fokusområden: Farsta, Kista-Järva, Hagsätra-Rågsved och Skärholmen, och kopplade till dessa identifieras ett tiotal prioriterade strategiska samband. Syftet är att skapa genomförandekraft i stadsbyggandet genom att peka ut fokusområden i form av hela stadsdelsområden men också i form av stråk och samband som bättre kopplar samman staden. Till dessa platser föreslås att stadens investeringar och planeringsresurser riktas för att få igång ett mer omfattande bostadsbyggande och stadsutveckling än vad som är möjligt med nuvarande marknadsförutsättningar.
Genomförandet av översiktsplanen ska leda till att möjligheter tillvaratas och att nya värden tillskapas i staden. För att möjliggöra detta behöver stadsbyggandet vara långsiktigt hållbart vilket sker genom bland annat samverkan mellan den fysiska planeringen, en aktiv markpolitik och stadens styrsystem.
I kapitlet ”Allmänna intressen” beskrivs viktiga sakfrågor för stadens fortsatta utveckling och förslag till planeringsinriktningar under rubrikerna: Bostadsförsörjning, En socialt sammanhållen stad, Näringsliv och kompetensförsörjning, Kulturmiljö i en växande stad, Arkitektur och gestaltning, Trafik och mobilitet, Grön och vattennära stad, Kulturliv, idrott och rekreation, Klimat, miljö, hälsa och säkerhet samt Teknisk försörjning.
I det avslutande kapitlet ”Lokala utvecklingsmöjligheter” beskrivs utifrån översiktsplanens stadsbyggnadsmål vilka utvecklingsmöjligheter som finns i stadens 14 stadsdelsnämndsområden. Beskrivningarna utgår från analyser gjorda inom stadsbyggnadsnämndens områdesplanering, samt behov och utvecklingsmöjligheter som identifierats av stadsdelsnämnder och andra nämnder, exempelvis i lokala utvecklingsprogram, idrottsplanering och den samordnade grundskoleplaneringen SAMS. I varje stadsdelsområde redovisas även berörda riksintressen vilka beskrivs i översiktsplanens riksintressebilaga. Även områden där stadsmuseet identifierat att det finns särskilt höga kulturhistoriska värden redovisas.
Till ärendet hör också bilagorna:
Riksintressen enligt miljöbalken
Konsekvensbeskrivning
Särskilt utlåtande
Remissammanställning, del 1 (Statliga myndigheter, regionala myndigheter och förbund, grannkommuner, kommunala nämnder, råd och bolag)
Remissammanställning, del 2 (Företag, föreningar, grupper och privatpersoner)
Ett särskilt dokument med Riktlinjer för bostadsförsörjning har tagits fram och behandlats i en egen process. Riktlinjer för bostadsförsörjning antogs av kommunfullmäktige i juni 2017 och utgör underlag för översiktsplanens allmänna intresse om bostadsförsörjning.Bilagor
-
268kb Ladda ner dokument
-
262mb Ladda ner dokument
-
95mb Ladda ner dokument
-
41mb Ladda ner dokument
-
23mb Ladda ner dokument
-
48mb Ladda ner dokument
-
134mb Ladda ner dokument
-
-
33
Detaljplan för Tvärbana Norr Kistagrenen, sträckan vid Ulvsunda industriområde, i stadsdelarna Ulvsunda Industriområde och Riksby, Dp 2016-18325-54
För att förbättra regionens kollektivtrafik planerar Stockholms läns landstings trafikförvaltning en utbyggnad av tvärbanan, kallad Kistagrenen. Detaljplanens syfte är att möjliggöra en del av tvärbanans sträckning inom Stockholms stad. Planen möjliggör en utbyggnad av dubbelspår för en ny linje, ombyggnad av ett hållplatsläge, uppförande av spårvägsbro över Ulvsundavägen och anläggningar tillhörande spårvägen, bland annat en teknikbyggnad. Detaljplanen innebär rivning av en byggnad inom planområdet. Övriga delar av tvärbanans sträckning hanteras i separata detaljplaner. Landstingsfullmäktige har den 13 december 2016 beslutat om finansiering och genomförande av Kistagrenen.
Bilagor
-
856kb Ladda ner dokument
-
612kb Ladda ner dokument
-
471kb Ladda ner dokument
-
Utbildningsnämnden har i enlighet med uppdrag i kommunfullmäktiges budget 2017 tagit fram ett skolutvecklingsprogram som omfattar Stockholms stads utbildningsverksamhet för barn och ungdomar. Programmet ersätter det tidigare skolprogrammet Skola i världsklass från 2013 och benämns Skolprogram för Stockholms stads förskolor och skolor. Programmet omfattar, till skillnad från det tidigare programmet, även förskola vilket ger ett helhetsperspektiv på hela stadens skolväsende. Skolprogrammet är en del av stadens strategi för att förverkliga Vision 2040 – Ett Stockholm för alla.
Bilagor
-
269kb Ladda ner dokument
-
-
Trafiknämnden fattade den 15 juni 2017 genomförandebeslut om förstärknings- och cykelåtgärder längs med Söder Mälarstrand till en utgift om 130,0 mnkr. Projektet omfattar förstärkningsarbeten vid Söder Mälarstrand och cykelförbättringar i området däromkring samt följdåtgärder till dessa.
Förstärkningsåtgärder är nödvändiga för att eliminera risken för skred.
Cykelåtgärderna som avses genomföras är dels att anlägga en 3,25 meter bred dubbelriktad cykelbana längs parksidan av Pålsundsbacken, dels att förbättra cykelstråket längs med strandkanten vid Söder Mälarstrand. Som en konsekvens av åtgärderna kommer landskapets karaktär i viss mån att förändras. Nuvarande strandlinje kommer till stor del att ersättas med spont med en krönbalk av betong som utgör ny kajsida. En del befintliga träd kommer att ersättas med samma antal nyplanterade träd. Parken mellan Långholmsbron och Reimersholmsbron kommer att schaktas ur i samband med markförstärkningen och därefter omgestaltas. Parken tillförs nytt lekvärde i form av större gräsytor och småbarnslek.
Befintliga båtbryggor kommer att ersättas med nya som kopplas till gångvägen med spänger i trä. Förtöjningspålarna ute i sundet kommer att återställas i samma läge som idag.
Belysningen kommer att förstärkas längs hela sträckan och under Västerbron ska ytorna ljussättas med särskild hänsyn till ökad trygghet.
Under projektets gång hösten 2017 har trafikkontoret låtit en konsult ta fram ett PM som beskriver bakgrunden till projektet och anledningen till de åtgärder som planeras att genomföras, se bilaga.Bilagor
-
10mb Ladda ner dokument
-
380kb Ladda ner dokument
-
-
Stadens taxa för upplåtelse av offentlig plats är stadens verktyg för ekonomisk ersättning i samband med upplåtelse av offentlig plats på den mark staden förvaltar.
All offentlig plats upplåts genom polistillstånd. Trafikkontoret är polisens remissinstans för i stort sett all offentlig plats förvaltad av staden. Stadens villkor kan då bland annat vara ekonomisk ersättning och avgiften regleras i taxan. Vad som är offentlig plats, att det är kommunfullmäktige som ska fastställa avgifter och hur dessa får tas ut och användas regleras i lag.
Trafiknämnden har genom åren flera gånger reviderat taxan i olika omfattning och för att anpassa utformning och avgifter efter stadens och olika verksamheters utveckling och förändring. I denna revidering har utgångspunkten varit att förbättra servicen till medborgarna och att gå igenom alla delar av upplåtelsetaxan. Det har resulterat i ett omfattande arbete med ett stort antal förändringar. Att föreslå ett nytt avgiftsberäkningssystem för kategorin tillfälliga försäljningsbyggnader har dock inte rymts inom denna revidering varför trafikkontoret får i uppdrag av trafiknämnden att utreda detta vidare.
Trafiknämnden föreslår i ärendet förändringar av olika omfattning i alla taxans kategorier, dess övergripande bestämmelser och även i arbetssätt. Särskilt vill nämnden lyfta fram förändringar inom rubrikerna evenemang och försäljning samt zonsystemet.
Enbart bilagorna 2a-c fastställs av kommunfullmäktige. Zonsystemet fastställs av trafiknämnden. Bilaga 4 om zonindelning bifogas för helhetsbilden av ärendet. Bilaga 3 finns med enbart som en jämförelsebilaga mellan innevarande och föreslagen upplåtelsetaxa.Bilagor
-
224kb Ladda ner dokument
-
283kb Ladda ner dokument
-
383kb Ladda ner dokument
-
16mb Ladda ner dokument
-
-
37
Rapportering av ej verkställda beslut enligt 4 kap. 1 § socialtjänstlagen (SoL) för kvartal 3, 2017, äldreomsorg
Sedan år 2006 är kommunerna enligt socialtjänstlagen skyldiga att kvartalsvis rapportera alla gynnande beslut enligt 4 kap. 1 § socialtjänstlagen som inte verkställts inom tre månader. Rapportering ska ske till tillsynsmyndigheten IVO (Inspektionen för vård och omsorg) samt kommunens revisorer. Socialnämnden ska lämna en statistikrapport till kommunfullmäktige över de beslut som har rapporterats som ej verkställda.
I ärendet redovisas de ej verkställda beslut som de fjorton stadsdelsnämnderna har rapporterat till IVO, revisionskontoret och äldreförvaltningen avseende kvartal 3 år 2017. Vid periodens slut, den 30 september 2017, fanns totalt 122 beslut som var fortsatt ej verkställda. Majoriteten av besluten avser permanent särskilt boende där den enskilde har tackat nej till erbjudande om plats.Bilagor
-
144kb Ladda ner dokument
-
-
38
För ett tryggare och säkrare Stockholm Stockholms stads trygghets- och säkerhetsprogram 2018-2021
Kommunfullmäktige antog i april 2013 Trygghets- och säkerhetsprogram för Stockholms stad 2013-2016. Stadsledningskontoret har nu tagit fram förslag till ett nytt trygghets- och säkerhetsprogram att gälla för tiden 2018-2021.
Trygghets- och säkerhetsprogrammet är ett stadsövergripande styrdokument som ger en inriktning till stadens samlade trygghets- och säkerhetsarbete.
Förslaget tar sin utgångspunkt i Vision 2040, ett Stockholm för alla. I programmet utgör individens trygghet och säkerhet kärnan. Individens trygghet och säkerhet förutsätter att viktiga funktioner och verksamheter som staden ansvarar för fungerar väl och kan levereras utan avbrott och att vi skyddar vår miljö och egendom. Att grundläggande värden upprätthålls är också en förutsättning.
Stadens samtliga nämnder och bolagsstyrelser ansvarar för genomförandet av trygghets- och säkerhetsprogrammet. Kommunstyrelsen har ett övergripande ansvar för samordning av frågorna och arbetar systematiskt och i bred samverkan för att utveckla det strategiska trygghets- och säkerhetsarbetet i staden. Det förebyggande arbetet står i fokus då det skapar hållbarhet över tid.Bilagor
-
497kb Ladda ner dokument
-
14mb Ladda ner dokument
-
-
Den 16 juni 2014 fattade kommunfullmäktige beslut om upprustning och utveckling av Östermalmshallen (dnr 308-607/2014). Sedan genomförandebeslutet har inriktningen delvis ändrats kring vilka fastigheter och verksamheter som ingår i projektet och ett antal faktorer påverkat projektets genomförandetid och utgifter. Fastighetskontoret har i lägesrapporter 2016 samt 2017 redogjort för orsaker. Då inriktningen avsevärt förändrats och investeringsutgiftens ökning överstiger nivån för när ett nytt beslut måste fattas har fastighetsnämnden hemställt om ett reviderat genomförandebeslut till kommunfullmäktige.
Bilagor
-
100kb Ladda ner dokument
-
40
Överenskommelse om exploatering med försäljning, för handel inom del av fastigheten Sköndal 2:1 i Sköndal med Axfood Sverige AB, projekt Sandåkravägen
Exploateringsnämnden beslutade i januari 2010 om markanvisning för handelsändamål inom fastigheten Sköndal 2:1 vid Sköndalsvägen till Plantagen Sverige AB. Under planarbetet identifierades möjligheten att planlägga för ytterligare en handelsetablering intill. Exploateringsnämnden beslutade om markanvisning för detta område i februari 2011 till Axfood Sverige AB.
Efterhand har parterna enats om att Axfood ska förvärva hela området och att Plantagen sedan ska bli hyresgäst i Axfoods byggnad. Något förvärv är således inte aktuellt för Plantagen.
Plantagen innehar fastigheten Klockelund 1 med tomträtt genom dess dotterbolag Hortus AB. Genomförandet av den framtagna detaljplanen medför evakuering av Plantagen från fastigheten Klockelund 1 i Farsta samt fullföljande av evakuering av Axfood från Norra Stationsområdet i Hagastaden som möjliggör ny bostadsbebyggelse på dessa platser.
Projekt Sandåkravägen ingår i projektpaketet Larsboda strand vilket även inkluderar dödning av tomträtten i Klockelund. Att döda tomträtten är en förutsättning för planerad bostadsexploatering av Larsboda strand. Inriktningsbeslut för Larsboda strand planeras till exploateringsnämnden under år 2018.
Enligt stadens styrmodell ska ett samråd med stadsledningskontoret genomföras för genomförandebeslut med en investering om 50 mnkr eller mer. Då investeringsbeslutet ligger under detta gränsvärde har därför inget samråd genomförts. Beslut ska dock fattas av kommunfullmäktige då försäljningen överstiger 90 mnkr.Bilagor
-
301kb Ladda ner dokument
-
840kb Ladda ner dokument
-
-
41
Överlåtelse av överenskommelse om exploatering från Gyllenforsen fastigheter KB i Årstafältet, etapp 1 till HSB Stockholm ekonomisk förening
Enligt exploateringsnämndens beslut den 9 november 2017 ska exploateringsnämnden teckna erforderligt avtal för överlåtelse om exploatering. Då det ursprungliga beslutet att godkänna överenskommelsen om exploatering togs av kommunfullmäktige måste även beslutet att godkänna överlåtelsen tas av kommunfullmäktige.
Bilagor
-
123kb Ladda ner dokument
-
-
43
AB Svenska Bostäders nyproduktion av bostäder och garage inom fastigheten Dalen 21, Gamla Enskede
I linje med de ökade målen för bostadsproduktion ansökte AB Svenska Bostäder i mars 2012 om en markanvisning för fastigheten Dalen 21 i Gamla En-skede. Fastigheten är bebyggd med ett parkeringshus och tanken var då att genomföra en påbyggnad på befintligt garage. Projektet har utvecklats och omfattar idag ett nytt garage i två plan med ca 100 lägenheter i kvartersform ovanpå.
I det befintliga garaget är fasaderna i betongelement, vilket upplevs avvisande och slutet. Detta leder till att det kan kännas otryggt att röra sig på gatorna intill. Enligt förslaget kommer parkeringshuset att göras om till ett bostadskvarter med ca 100 bostäder. Huset är i huvudsak fem våningar högt, med en mindre del i sex våningar. Det befintliga parkeringshuset rivs och ersätts av ett nytt i två våningar under mark. Parkeringshusets översta bjälklag blir en gemensam planterad gård för bostäderna.
Detaljplanen beräknas vinna laga kraft efter beslut i kommunfullmäktige kvartal 1 2018. Genomförandebeslut förväntas kunna fattas kvartal 4 2018. Givet denna tidplan kan inflyttning ske i de färdiga bostäderna under vintern 2021.Bilagor
-
828kb Ladda ner dokument