Möte 2020-11-25
-
1
Val av justerare och tillkännagivande av tid för justering
-
Enligt kommunallagen får en nämnd/styrelse delegera sin beslutanderätt i ett visst ärende eller en grupp av ärenden. Delegationsordningen för stadsledningskontoret, rotlar och partikanslier uppdateras kontinuerligt för att vara tydlig och aktuell som ett led i det kontinuerliga förbättringsarbetet. En mindre förändring avseende stadsledningskontorets organisation har genomförts under hösten vilket medför konsekvensändringar i delegationsordningen.
Bilagor
-
13mb Ladda ner dokument
-
13mb Ladda ner dokument
-
Utbildningsdepartementet har remitterat promemorian Förordning om skolenhetsregister till bland annat Stockholms stad för yttrande. Skolverkets skolenhetsregister är ett register över Sveriges skolenheter och huvudmän innehållandes grundläggande uppgifter som namn, adresser, kontaktuppgifter och information om vilken utbildning som bedrivs på enheten. Statistiska centralbyrån (SCB) hanterar registret. Efter ett förändrat rättsläge avseende tolkningen av bestämmelsen om statistiksekretess har SCB bedömt att stora delar av registret omfattas av sekretess och Skolverket har slutat publicera informationen sedan 1 september 2020. Skolenhetsregistret är den enda samlade källan över vilka skolenheter som finns i Sverige. Registret är centralt för Skolverkets och Skolinspektionens grundläggande verksamhet men det används även av andra aktörer, exempelvis kommuner.
På grund av remissens korta svarstid har stadsledningskontorets och utbildningsförvaltningens yttranden skickats som svar på remissen.Bilagor
-
350kb Ladda ner dokument
-
5
PM: Anmälan om svar på remiss av stärkt kvalitet och likvärdighet i fritidshem och pedagogisk omsorg (SOU 2020:34)
Utbildningsdepartementets har remitterat promemorian ”Stärkt kvalitet och likvärdighet i fritidshem och pedagogisk omsorg” (SOU 2020:34). Utredningen har haft i uppdrag att kartlägga och analysera utvecklingsområden inom fritidshemsverksamheten och att föreslå åtgärder för att stärka och öka kvalitet och likvärdighet. Utredningen har även haft i uppgift att föreslå åtgärder som bidrar till att stärka fritidshemmets kompensatoriska uppdrag utifrån konstaterandet att barn i socioekonomiskt utsatta områden deltar i fritidshemsverksamhet i betydligt lägre grad än genomsnittet. Som ett sidouppdrag har utredningen även kartlagt om pedagogisk omsorg stimulerar barns utveckling och lärande och lämna förslag på sätt att främja likvärdiga förutsättningar inför start i förskoleklass. Från ett fokus på fritidshemmet som ett komplement till hemmet har verksamheten fått ett delvis annat uppdrag sedan den nuvarande skollagen trädde ikraft, då fritidshemmets verksamhet idag är en del av skolväsendet. Merparten av förslagen är riktade mot den nationella myndighetsnivån där Skolverket, Skolinspektionen och lärarutbildningarna ges nya uppdrag. I utredningen föreslås även en successiv avveckling av verksamhetsformen pedagogisk omsorg genom skärpta kvalitetskrav och etableringsstopp.
På grund av kort remisstid har staden besvarat remissen med stadsledningskontorets och utbildningsnämndens yttranden.Bilagor
-
Utbildningsdepartementet har remitterat Utredning om planering och dimensionering av komvux och gymnasieskola (SOU 2020:33) till staden för yttrande. Regeringen beslutade den 8 mars 2018 att uppdra åt en särskild utredare att föreslå hur utbildning inom gymnasieskolan, gymnasiesärskolan, kommunal vuxenutbildning och särskild utbildning för vuxna bättre kan planeras och dimensioneras utifrån regionala och nationella kompetensbehov. Utredaren fick också i uppgift att vid behov föreslå en finansieringsmodell för gymnasieskolan som i högre grad tar hänsyn till skolors varierande förutsättningar att bedriva en likvärdig utbildning. I uppdraget ingick även att se över ansvarsfördelningen mellan staten, kommunerna och andra aktörer när det gäller planering och dimensionering.
Under de kommande åren står gymnasieskolan inför en stor expansion. Den demografiska utvecklingen innebär att det krävs en omfattande utbyggnad av antalet gymnasieplatser. Enligt utredningen är det angeläget att denna utbyggnad görs med hänsyn såväl till elevers efterfrågan och behov som arbetsmarknadens behov. Vid lokalisering behöver hänsyn även tas till ett effektivt utnyttjande av samhällets resurser.
Utredningen föreslår att en ny modell för planering och dimensionering genomförs i två steg. I det första steget läggs förslag som syftar till att öka samverkan mellan kommuner samt ge Skolverket i uppdrag att ta fram regionala planeringsunderlag som ska stödja kommunerna i arbetet. I det andra steget föreslår utredningen att det statliga inflytandet över dimensionering av yrkesutbildning ska öka genom att Skolverket får i uppdrag att fatta beslut om regionala ramar för utbildningsutbudet.-
10mb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Stadsledningskontoret har tillsammans med äldrenämnden, Micasa Fastigheter i Stockholm AB och stadsdelsnämnderna analyserat behovet av nödvändiga åtgärder för att möta efterfrågan av platser på vård- och omsorgsboende. Boendeplaneringen utgår bland annat från Swecos behovsprognos avseende vård- och omsorgsboende, analys av fastigheternas status, äldreomsorgsregionernas bedömningar av behov av särskilt boende och beslutade förändringar samt äldreboendeplaneringens förslag till ytterligare förändringar inom bostadsbeståndet.
Bilagor
-
27mb Ladda ner dokument
-
Se budgetutlåtandet.
-
9
PM: Ansökan om nätkoncession, avseende markkabel från Station Beckomberga till kraftvärmeverket i Lövsta
Stockholm Exergi planerar att ersätta kraftvärmeverket i Hässelby samt den koleldade kraftvärmeanläggningen i Värtan med ett nytt kraftvärmeverk i Lövsta. Stockholm Exergi planerar även för anläggning av en fjärrvärmeledning mellan Lövsta och Norrenergis nät i Solna. För att försörja Lövstaverket med elenergi samt leverera ut den energi som planeras att produceras i form av el och värme i Lövsta planerar Ellevio att etablera en ny markförlagd 220 kV-ledning mellan kraftvärmeverket i Lövsta och stamnätsstationen i Beckomberga.
Fjärrvärmeledningen och elledningen planeras att till största del förläggas i ett gemensamt schakt för att minska möjliga störningsmoment under anläggningstiden. Ledningarna kommer i möjligaste mån att förläggas i mark utmed gång- och cykelvägar och i vägbana för att hålla erforderliga avstånd till angränsande bostäder. Ledningssträckan är cirka 7 km.
Ellevios ansökan omfattar enbart den markförlagda 220 kV-ledningen mellan planerat kraftvärmeverk i Lövsta och stamnätsstation Beckomberga. Stockholm Exergi kommer att ansöka om lov för förläggning av fjärrvärmeledningen.
Samråd kring den planerade ledningsdragningen genomfördes under våren 2019. Länsstyrelsen beslutade den 19 september 2019 att projektet inte medför betydande miljöpåverkan enligt 6 kap 26 § miljöbalken. En liten miljökonsekvensbeskrivning har tagits fram i vilken de väsentliga miljöeffekterna beskrivs. Konsekvenserna för de väsentliga miljöeffekterna bedöms generellt som små eller måttliga under anläggningsskedet, och obetydliga/inga under driftskedet.
För miljöaspekten boendemiljö- och rekreation bedöms konsekvenserna bli måttligt negativa under anläggningsskedet genom tillfälligt försämrad framkomlighet för närboende samt till följd av passage av rekreationsområden. När ledningen är tagen i drift bedöms inga konsekvenser uppstå då marken återställts och då magnetfältsnivåerna för boende är låga.
För naturmiljön bedöms konsekvenserna bli måttligt negativa under anläggningsskedet till följd av att träd behöver avverkas längs sträckan. Under driftskedet bedöms inga ytterligare konsekvenser uppstå. För ytvatten bedöms konsekvenserna bli obetydliga både under anläggnings- och driftskedet.
För kulturmiljön bedöms de negativa konsekvenserna bli små under anläggningsskedet till följd av möjlig påverkan i samband med schaktarbeten av närliggande kulturmiljövärden i form av fornlämningar. Under driftskedet tillkommer inga ytterligare konsekvenser.
För infrastruktur/transport och markanvändning bedöms konsekvensen bli måttligt negativ under anläggningsskedet. Ett av riksintresseområdena för transport bedöms påverkas genom att framkomligheten för en mindre del begränsas under en kort period. När ledningen är satt i drift bedöms inga ytterligare konsekvenser tillkomma.
Energimarknadsinspektionen har remitterat underlaget till staden för yttrande och remissen finns i sin helhet på www.ei.se/2020-100858 -
Syftet med EU:s marknadskontrollförordning är att göra reglerna på produktsäkerhetens område tydligare och mer enhetliga samt att förbättra och förenkla systemet för marknadskontroll av produkter på det harmoniserade området. En stärkt och mer enhetlig marknadskontroll anses gynna såväl konsumenter som ekonomiska aktörer och bidrar till tillväxten genom att medverka till en väl fungerande inre marknad.
Kommunerna har redan vissa uppdrag inom marknadskontroll (bl.a. relaterat till kemiska produkter och varor samt kosmetiska produkter) och mycket tyder på att ansvarsområdet kommer att växa. I betänkandet ”Enhetlig och effektiv marknadskontroll (SOU: 2020:49)” som nu är på remiss föreslås en del förändringar.
Utredningen föreslår att 13 statliga myndigheter ska pekas ut som marknadskontrollmyndigheter. Kommuner ska däremot inte längre vara marknadskontrollmyndigheter, men ska alltjämt utföra marknadskontrolluppgifter.
Kommunernas skyldigheter föreslås framgå i sektorslagstiftningen. Förslaget innebär att kommunerna ska utföra kontroll av produkterna. Vid kontrollerna ska kommunerna nyttja befogenheter enligt sektorslagstiftningen men också tillämpa vissa bestämmelser i marknadskontrollförordningen. Avgift kommer därmed inte heller kunna tas ut om den kontrollerade produkten visar sig överensstämma med gällande krav. Kommunerna åläggs också en skyldighet att lämna mer omfattande uppgifter till marknadskontrollmyndigheten. Kommunens marknadskontrolluppgifter som inte kan finansieras genom avgift och den ökade administrationen till följd av uppgiftsskyldigheten föreslås istället finansieras med statliga bidrag.
Stockholms stad har fått ärendet på remiss för yttrande.Bilagor
-
254mb Ladda ner dokument
-
Boverket har fått i uppdrag att analysera och lämna förslag till hur de högsta tillåtna nivåerna för normhyrorna enligt 8 § förordningen (2016:881) om statligt investeringsstöd för hyresbostäder och bostäder för studerande bör räknas om för att kompensera för kostnadsutvecklingen för nyproduktion av hyresbostäder.
Investeringsstödet syftar till att sammantaget öka byggandet samt att göra det lönsamt att bygga hyresbostäder till en i jämförelse med annan nyproduktion relativt lägre hyra i lägen där det annars inte är lönsamt att bygga, trots det stora behovet av bostäder.
Stöd får bara lämnas om projektet säkerställer relativt lägre boendekostnader, vilket i Stockholmsregionen motsvarar en normhyra om 1550 kronor per kvadratmeter och år. Boverket anser att en årlig omräkning av normhyrorna bör göras för att kompensera för ökade byggkostnader och inflation.
Boverket menar vidare att normhyrorna i någon bemärkelse är en ”främmande fågel” i dagens svenska hyressättning, där staten sätter ett hyrestak, villkorat av att ett stöd betalas ut och med vissa möjligheter till undantag. Det normala är att hyror sätts i förhandlingar mellan hyresgästen (hyresgästföreningen) och fastighetsägaren (ibland en representant för fastighetsägaren). Därför ser Boverket det som centralt att ett förslag om hur omräkningen ska gå till måste vara avvägt så bägge dessa sidor kan acceptera det.
Boverket föreslår att den genomsnittliga förändringen av faktorprisindex för flerbostadshus över en rullande femårsperiod används för att fastställa förändrade produktionskostnader. Faktorprisindex (FPI) mäter kostnadsförändringar för produktionsfaktorer i bostadsbyggande. Boverket anser att förändrade produktionskostnader inte fullt ut ska få genomslag på de högsta tillåtna normhyrorna. Skälet till detta är att stödet ska främja ett kostnadseffektivt byggande och långsiktigt ekonomiskt överkomliga bostäder, det vill säga stödet ska komma hyresgästerna till del. Boverket föreslår att 50 procent av kostnadsförändringen får genomslag på högsta tillåtna normhyra. Enligt Boverkets räkneexempel skulle det under perioden 2015 till 2020 motsvara en höjning från 1550 kronor i normhyra till 1625 kronor i normhyra.
Finansdepartementet har remitterat Boverkets rapport till staden för yttrande.Bilagor
-
12mb Ladda ner dokument
-
12
Skola och bostäder inom Brandstegen 1 och del av Midsommarkransen 1:1 samt sammanslagning av projekten Brandstegen och Bäckvägen
Projektet Brandstegen avser genomförande av detaljplan för Brandstegen 1 med mera i stadsdelen Midsommarkransen (Dp 2014-06515). Detaljplanen möjliggör en ny grundskola med cirka 1 000 elevplatser vid före detta Hägerstens brandstation intill Enbackens park och bostäder vid korsningen Tellusborgsvägen-Bäckvägen.
Överenskommelser om exploatering med tomträtt har upprättats med Skolfastigheter i Stockholm AB (SISAB) som ansvarar för byggande av skolan. Överenskommelser om exploatering med försäljning har upprättats med Besqab Bostadsmark I AB som avser att uppföra 50 bostadsrätter. Exploateringsnämndens investeringar avser gatuombyggnad, ledningsomläggningar samt parkombyggnad av Enbackens park samt rivningsarbeten av byggnader.
Det närliggande projektet Bäckvägen avser genomförande av detaljplan för del av Midsommarkransen 1:1 invid kv Brevstället i stadsdelen Midsommarkransen (Dp 2015-11661). Överenskommelser om exploatering har upprättas med Belatchew Fastigheter AB som bygger 36 bostadsrätter.
Exploateringsnämnden har bedömt det lämpligt att samordna dessa två projekt genom en sammanslagning i ett gemensamt projekt med en gemensam projektbudget. De totala investeringsutgifterna för det sammanslagna projektet beräknas uppgå till 197,1 miljoner kronor, varav upparbetade utgifter till och med år 2019 uppgår till 38,1 miljoner kronor. De totala investeringsinkomsterna beräknas till 11,7 miljoner kronor, och avser ersättningar från de berörda ledningsbolagen.
Jämfört med de tidigare genomförandebesluten innebär det ökade utgifter med 76,1 miljoner kronor, och ökade nettoutgifter med 64,4 miljoner kronor. Utgiftsökningen förklaras framför allt av markentreprenaden, sanering och ledningsflytt, men även fördyring avseende utredningar, projektering och projektledning.
Markförsäljning inom Bäckvägen genomfördes år 2019, med försäljningsinkomsten 39,7 miljoner kronor. År 2019 genomfördes även försäljning av byggnader på den före detta brandstationen till SISAB för 5,4 miljoner kronor. Besqab ska efter fastighetsbildning, preliminärt år 2021, förvärva mark för bostäder för 14 400 kronor per ljus BTA och för kommersiella area med 4 600 kr per ljus BTA (värdetidpunkt mars 2015). Sammantaget beräknas försäljningsinkomsterna uppgå till 121,6 miljoner kronor. Reavinsten beräknas uppgå till 105,3 miljoner kronor.
Lönsamhetskalkylen enligt nuvärdesmetoden redovisar ett nettonuvärde om 3 miljoner kronor inklusive tidigare nedlagda nettoutgifter. Täckningsgraden inklusive nedlagda nettoutgifter beräknas till 102 procent.Bilagor
-
372kb Ladda ner dokument
-
-
Efter utredning har konstaterats att VD för Stockholm Vatten AB även kan fullgöra uppdraget som förvaltningschef vid avfallsnämnden. Mårten Fumerie, VD för Stockholm Vatten AB, förordnas som förvaltningschef för avfallsnämnden från och med 1 november 2020 och tillsvidare. För uppdraget som förvaltningschef vid avfallsnämnden erhålls inga arvoden eller andra ersättningar. Bengt Stenberg entledigas från uppdraget som förvaltningschef vid avfallsnämnden från och med 1 november 2020.
Tillsättning av förvaltningschef vid serviceförvaltningen MBL-förhandlades den 26 oktober 2020.-
697kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
369kb Ladda ner dokument
-
460kb Ladda ner dokument
-
-
I ärendet redovisas motioner, inlämnade före den 1 juli 2019, som ännu inte har behandlats av kommunstyrelsen.
Bilagor
-
141kb Ladda ner dokument
-
-
15
PM: Viss kompensation för ökat antal tomplatser inom privat utförd äldreomsorg på grund av pandemi
-
17
Detaljplan för Marievik 15 m.fl. i stadsdelen Liljeholmen DP 2010- 14465-54 (ca 960 bostäder, kontor, verksamhetslokaler, förskolor och allmän plats)
Planförslaget för Marievik 15 m.fl. i stadsdelen Liljeholmen syftar till att skapa en tät, levande och upplevelserik stadsmiljö genom funktionsblandning och hög arkitektonisk kvalitet i byggnader och offentliga rum. Förslaget möjliggör cirka 960 bostäder som planeras att upplåtas med bostadsrätt, tre förskolor och cirka 27 000 kvm nya verksamhetslokaler. Viss kontorsbebyggelse och ett parkeringshus rivs för att ge plats för bostadskvarteren. Övriga kontorsbyggnader bevaras för olika typer av verksamheter och medges utökad byggrätt. Området tillgängliggörs för allmänheten genom att nya offentliga platser och målpunkter tillskapas; torg, park och ett utvecklat kajstråk. Längs kajen anläggs en ny bad- och brygganläggning som en ny målpunkt i området. All mark inom planområdet är idag privatägd. Vattenområdet ägs av staden respektive Trafikverket. Detaljplanen förutsätter att strandskyddet upphävs för mark- och vattenområde inom delar av planområdet.
Stadsbyggnadsnämnden godkände planförslaget första gången den 12 december 2019. Efter att beslutet fattades har ärendet tagits om från granskning med anledning av Länsstyrelsens yttrande, avseende markföroreningar och miljökvalitetsnorm för vatten. Tjänsteutlåtandet och planhandlingar är till största del identiska med dem som godkändes i december 2019, på plankartan har en bullerbestämmelse förtydligats och i planbeskrivningen är texter om kontroll och hantering av markföroreningar tillagda.Bilagor
-
679kb Ladda ner dokument
-
27mb Ladda ner dokument
-
20mb Ladda ner dokument
-
10mb Ladda ner dokument
-
Skolplattformen är ett gemensamt verksamhetssystem för alla skolformer i Stockholms stad. Skolplattformsprojektet, som löpte över åren 2012-2019, var omfattande och arbetet präglades i delar av problem. En utvärdering av projektet har därför genomförts av stadsledningskontoret enligt bilaga 1 till promemorian. Utvärderingen innehåller allvarlig kritik mot delar av projektet. Den redogör även för viktiga erfarenheter som stadens verksamheter kan dra lärdom av inför framtida stora utvecklingsarbeten och projekt.
Bilagor
-
679kb Ladda ner dokument
-
792kb Ladda ner dokument
-
654kb Ladda ner dokument
-
19
PM: En mer likvärdig skola - minskad skolsegregation och förbättrad resurstilldelning (SOU 2020:28)
Utbildningsdepartementet har remitterat betänkandet En mer likvärdig skola – minskad skolsegregation och förbättrad resurstilldelning (SOU 2020:28) till Stockholms stad för yttrande. I utredningen, som knyter an till kommunfullmäktiges mål I Stockholm når barn sin fulla potential då Stockholms skolor och förskolor är de bästa i Sverige, föreslås att staten bör ta ett större ansvar för skolans likvärdighet, bland annat genom att Skolverket etableras regionalt. Utredningen föreslår vidare att Skolverket får ansvar för ett nationellt skolvalssystem som införs för samtliga huvudmän, utifrån ett antal urvalsprinciper. Kötid som urval föreslås avskaffas. Utredningen föreslår även en rad förändringar av resursfördelning.
-
11mb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
20
Förlängning av åtgärder inom parkeringsverksamheten med anledning av coronapandemin - ändrad parkeringsavgift för motorcykel och moped klass 1
Trafiknämnden beslutade den 12 november 2020 att hemställa ett beslut om förlängning av tillfällig taxeändring till 0 (noll) kronor för MC och moped klass 1 till kommunfullmäktige för fastställande. Beslutet gäller specifikt på parkeringsplats reserverad för motorcykel och moped klass 1 samt på platser där motorcykel och moped klass 1 har tillstånd att parkera med giltig boendedispens.
Den tillfälliga ändring som föreslås förlängas avser tidigare beslut i kommunfullmäktige den 15 juni 2020, dnr KS 2020/645, om att parkeringsavgifterna för motorcykel och moped klass 1 tillfälligt sänks till 0 (noll) kronor från och med den 9 april 2020 till och med 31 augusti 2020 vilket senare förlängdes i beslut i kommunfullmäktige den 12 oktober 2020, dnr KS 2020/1096, att gälla till och med 31 december 2020.Bilagor
-
294kb Ladda ner dokument
-
-
Trafiknämnden beslutade den 12 november 2020 att hemställa ett beslut om att tillfälligt revidera avgift för serveringsyta på offentlig plats till 0 (noll) kronor under perioden 1 december 2020 – 31 mars 2021 till kommunfullmäktige.
Under tiden som tillståndet gäller ansvarar tillståndshavaren för att skotta och halkbekämpa ytorna närmast uteserveringen samt intilliggande ytor som stadens renhållningsfordon inte kommer åt, till följd av uteserveringen. -
I juni 2019 antogs i EU en omarbetad förordning som gäller frågor om äktenskapsskillnad, föräldraansvar och internationella bortföranden av barn. Förordningen blir direkt tillämplig i Sverige och andra medlemsstater i EU, men kräver kompletterande svenska bestämmelser och författningsändringar.
I departementspromemorian Ökad rättssäkerhet och snabbare verkställighet i internationella familjemål (Ds 2020:18) lämnas de författningsförslag som är lämpliga med anledning av förordningen. Förordningen börjar tillämpas fullt ut 1 augusti 2022.
De förslag som lämnas i promemorian har som huvudsyfte att anpassa svensk lag till förändringarna i den så kallade Bryssel II-förordningen och handlar i huvudsak om korrekta hänvisningar till den nya förordningen. Genom den nya förordningen stärks barns och föräldrars rättssäkerhet. Det införs en allmän skyldighet för domstolen att låta ett barn uttrycka sina åsikter och att beakta åsikterna i förhållande till barnets ålder och mognad. Alla avgöranden om föräldraansvar görs direkt verkställbara i andra EU-länder och informationsutbytet mellan medlemsstaternas myndigheter förbättras. I ärenden som rör tillämpningen av 1996 års Haagkonvention, som gäller bortförande av barn, föreslås också att det införs en möjlighet för socialnämnden att höra barnet utan vårdnadshavarens samtycke och utan att vårdnadshavaren är närvarande. Socialnämnden i Stockholms stad utgör fortsatt reservforum för de fall där ingen socialnämnd kan identifieras som behörig.
Justitiedepartementet har skickat promemorian på remiss till Stockholms stad för yttrande.Bilagor
-
122mb Ladda ner dokument
-
Ärendet blir offentligt efter behandling i borgarrådsberedningen den 25 november och publiceras senast med protokollet.
-
Olle Burell och Emilia Bjuggren (båda S) har väckt en motion i kommunfullmäktige.
Motionärerna anser att en central kostenhet för hållbar mat i stadens verksamheter bör inrättas i staden i syfte att klara målen för minskade utsläpp, då staden måste ta ansvar för hur klimatsmarta måltider kan erbjudas i de offentliga verksamheterna.
Motionärerna konstaterar att ett nätverk, i enlighet med God, hälsosam och klimatsmart mat - Matstrategi för Stockholms stad ska inrättas och att nätverket på sikt ska kunna utvecklas och formaliseras till en kostenhet med övergripande ansvar för stadens mat och måltider.
Motionärerna föreslår att kommunfullmäktige beslutar att Stockholms stad inrättar en stadsövergripande kostenhet med ett övergripande ansvar för stadens måltider och med ett samordningsansvar för det stadsövergripande nätverket. -
I en motion till kommunfullmäktige av Clara Lindblom och Rodrigo Arce (båda V) föreslås att Stockholms stad ska skylta på de nationella minoritetsspråken i stadens offentliga lokaler, för att visa på närvaron av dessa språk i staden och landet och främja dem. Motionärerna anser att ett sådant initiativ skulle kunna leda till ökad stolthet hos de nationella minoriteterna och ökad kunskap om minoriteterna bland majoritetsbefolkningen. Eftersom det finns flera varieteter inom samiska och romani chib anser motionärerna att skyltning ska finnas på de olika språken. Det totala antalet språk skulle då bli fjorton.
-
26
Ny mandatperiod: val av ledamöter och ersättare i nämnder, val av ledamöter, suppleanter och revisorer i bolag och stiftelser
-
27
Valärenden i kommunstyrelsen
-
28
Valärenden i kommunfullmäktige
-
Ärendet blir offentligt efter behandling i borgarrådsberedningen den 25 november och publiceras senast med protokollet.
-
Kommunfullmäktige fastställer i budget årligen avgifter för stadens tillsynsverksamhet. Tillståndsenheten är en resultatenhet organiserad på socialförvaltningen. Tillsynsavgifterna täcker tillståndsenhetens arbete med tillsyn och inspektion. Avgiften faktureras i början av året och avser innevarande år.
Flera av restriktionerna till följd av spridningen av det virus som orsakar covid-19 har inneburit negativa konsekvenser för restauranger och andra serveringsställen med kraftigt minskade intäkter som följd. Socialnämnden har i en framställan till kommunfullmäktige föreslagit att tillsynsavgifterna för 2020 efterskänks.Bilagor
-
841kb Ladda ner dokument
-