Möte 2022-03-09
-
1
Val av justerare och tillkännagivande av tid för justering
-
Trafikverket har bett Stockholms stad med fler att yttra sig över Förslag till Nationell plan för transportinfrastrukturen 2022 - 2033.
Regeringen gav under 2021 i uppdrag åt Trafikverket att ta fram ett förslag till en trafikslagsövergripande nationell plan för utveckling av transportinfrastrukturen för perioden 2022–2033. Den statliga planeringsramen uppgår till 799 miljarder kronor.
Gällande Nationell plan 2018–2029 ligger som grund för den nya planen tillsammans med regeringens direktiv.Detta medför att det är ett litet utrymme kvar till nya objekt. Större nya satsningar som föreslås i nationell plan riktas framförallt mot höghastighetståg och landsbygd. I storstadsområden ingår under planperioden åtgärder som enbart bidrar till att upprätthålla dagens funktionalitet på väg och järnväg. Det finns ett nytt namngivet objekt i Stockholms län och det är utredningsmedel till Stockholm central – Tomteboda bangård. En utpekad brist berör Stockholm vilket är utredning av regional snabb och kapacitetsstark busstrafik.
För att uppnå klimatmålen krävs det enligt Trafikverket olika typer av styrmedel samt utbyggnad av laddinfrastruktur. Men detta ligger utanför planförslaget, eftersom planen huvudsakligen omfattar underhåll av och investeringar i väg- och järnvägsinfrastruktur.-
845kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
AB Svenska Bostäder föreslår som ett led i arbetet att uppfylla stadens bostadsmål och ägardirektiv, att revidera budgeten för ett projekt att bygga bostäder i Gamla Enskede. I detta projekt tillförs bostäder i ett väletablerat och uppskattat område nära Dalen centrum och tunnelbanestationen Sandsborg.
I projektet ska AB Svenska Bostäder bygga 140 lägenheter, ett underjordiskt garage i två plan för 144 bilar och 32 motorcyklar, samt två mindre lokaler i markplan. Bebyggelsen varierar i höjd mellan fem och åtta våningar över mark. Lägst är trapphusen närmast Bersågränd. Totalt innefattar projektet åtta trapphus. Med 140 lägenheter är kvarterets egna behov 63 parkeringsplatser, resterande platser kommer erbjudas övriga boende i området genom Stockholm Parkering. För att möjliggöra projektet rivs ett befintligt äldre parkeringsdäck. Parkering för blivande hyresgäster kommer förläggas i garage inom bostadskvarteret. Projektet planerar också för mobilitetsåtgärder, som till exempel cykelrum, plats för lådcykelpool och för bilpool.
Bilagor
-
223kb Ladda ner dokument
-
Peter Wallmark (SD) har väckt en motion i kommunfullmäktige. I motionen föreslås att stadsbyggnadsnämnden ges i uppdrag att utreda förutsättningarna för att anpassa Liljevalchs utbyggnad till originalbyggnaden. Som exempel på kostnadseffektiva anpassningar anges justering avseende byggnadens färg, fönster och andra yttre attribut. Behovet av justeringar motiveras av att tillbyggnaden inte anses passa in i den befintliga arkitekturen på ett sådant sätt att det värnar Nationalstadsparken. Utformningen anses främmande på platsen.
Bilagor
-
59kb Ladda ner dokument
-
-
Lisa Palm m.fl. (alla Fi) har väckt en motion i kommunfullmäktige om nollvision mot mäns dödliga våld mot kvinnor. Motionärerna framför att under 2020 mördades 13 kvinnor i Sverige av en närstående man. 2019 var antalet 14 kvinnor och 2018 var det 22 kvinnor som mördades av en man. Samtidigt polisanmälde nästan 9 000 kvinnor våld i nära relation under coronapandemiåret 2020. FN kallar mäns våld mot kvinnor en skuggpandemi, och behöver hanteras därefter.
Med en nollvision kommer förpliktigande att säkra handling och tillhandahålla resurser. I samband med nollvisionen anser motionärerna att en handlingsplan ska tas fram. Staden har sedan tidigare antagit ett omfattande program mot våld i nära relationer, hedersrelaterat våld och förtryck, prostitution, människohandel för sexuella tjänster samt sexuellt våld oberoende relationer. Programmet behöver kompletteras med en konkret handlingsplan och i en sådan ska såväl förebyggande åtgärder som akuta och långsiktiga insatser ingå. Frågor om bostad, arbetslöshet, ekonomiskt bistånd, barns skolgång, med mera, behöver inkluderas i handlingsplanen. Även stadens samverkan med Region Stockholm och Polisen ska vara en del av handlingsplanen. Könsmaktsperspektivet måste vara utgångspunkten för att handlingsplanen ska vara verkningsfull.
Med bakgrund av ovan föreslår motionärerna att kommunfullmäktige beslutar:
Att kommunfullmäktige antar en nollvision mot mäns dödliga våld mot kvinnor
Att en handlingsplan upprättas för att nå nollvisionen
Att ett expertråd tillsätts bestående av företrädare för tjej- och kvinnojourer och andra relevanta aktörer som kan bistå med sakkunskap i framtagandet av handlingsplanenBilagor
-
140kb Ladda ner dokument
-
-
I motionen till kommunfullmäktige av Salar Rashid och Karin Gustafsson (båda S) föreslås att Stockholms stad ska börja erbjuda juridisk rådgivning till enskilda vid stadens medborgarkontor för att motverka klassegregation. Motionärerna framhåller att människor som inte har ekonomiska förutsättningar att anlita privata juridiska ombud helt saknar möjlighet att erhålla juridisk rådgivning i många typer av situationer. Detta leder i sin tur till att alla människor inte har samma möjlighet att garanteras rättsstatens princip i så hög utsträckning som möjligt.
Bilagor
-
107kb Ladda ner dokument
-
-
8
PM: Europeiska kommissionens förslag till reviderad förordning om transporter av avfall COM (2021)709
Europeiska kommissionens förslag till reviderad förordning om transporter av avfall syftar till att öka skyddsnivån gällande miljö och hälsa från otillåtna internationella avfallstransporter, men även till att underlätta och förenkla regelverket för de legala och tillåtna internationella transporter som behöver utföras för att öka den cirkulära omställningen.
Miljödepartementet har skickat förslaget till Stockholms stad för yttrande.-
325kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
194kb Ladda ner dokument
-
-
9
PM: Anmälan om svar på remiss av promemorian - Producentansvar för bilar respektive däck - nya regler för att genomföra EU:s avfallsdirektiv
Promemorian innehåller förslag som syftar till att genomföra de allmänna minimikraven i EU:s reviderade avfallsdirektiv när det gäller producentansvaren för bilar och däck. Miljödepartementet har skickat remissen till staden för yttrande och på grund av kort remisstid har staden besvarat remissen med stadsledningskontorets tjänsteutlåtande.
-
285kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
890kb Ladda ner dokument
-
-
10
PM: Inbjudan till samrådsmöte för ombyggnad av E18, Jakobsberg - Hjulsta, kapacitetsförstärkning, Järfälla kommun och Stockholms stad i Stockholms län
Den nya dragningen av E4:an i och med Förbifart Stockholm gör trafikplats Hjulsta till en viktig knutpunkt eftersom det är där trafiken på E4 och E18 kommer att mötas. Trafikplatsens utformning behöver anpassas till de ökade trafikmängderna i området och E18 behöver byggas ut med fler körfält.
Ändamålet för program E18, Jakobsberg - Hjulsta, kapacitetsförstärkning är att öka kapaciteten längs E18 och i trafikplatserna Hjulsta och Barkarby. Därigenom uppnås förbättrad framkomlighet och tillgänglighet, förkortade restider och förbättrad trafiksäkerhet för person- och godstransporter samt kollektivtrafik.
Planerade åtgärder som berör Stockholms stad är en breddning av avfartsrampen västerifrån på E18 till cirkulationen i trafikplats Hjulsta, ett nytt läge för påfartsrampen från cirkulationsplatsen till E18 i västgående riktning samt en klöverbladsformad ramp från Förbifart Stockholm i norrgående riktning till E18 i västgående riktning. Klöverbladet lokaliseras nordost om cirkulationsplatsen. De föreslagna åtgärderna ingår till större delen i det aktuella riksintresset för trafikplats Hjulsta.
Bild: Föreslagna åtgärder inom Stockholms stad
I samrådshandlingarna ingår kartor som visar åtgärdernas placering och höjdsättning och områden för permanent, inskränkt respektive tillfällig nyttjanderätt. Områdena där Trafikverket önskar inskränkt vägrätt är områden för till exempel permanenta ledningar under mark eller driftsvägar till tekniska anordningar, det vill säga där staden kommer ha en viss fortsatt rättighet till användning av marken så länge det inte stör ledningarnas eller vägarnas drift och skötsel. Områden med tillfällig nyttjanderätt är områden som Trafikverket bedömt att de behövs endast under genomförandet av åtgärderna. Därutöver ingår ett samrådsdokument med en översiktlig bedömning av åtgärdernas miljöpåverkan.Bilagor
-
262kb Ladda ner dokument
-
11
PM: Trafikverkets delrapport Beredskapsflygplatser för att säkra samhällsviktiga flygtransporter och Trafikverkets slutrapport Beredskapsflygplatser för att säkra samhällsviktiga flygtransporter
Regeringen gav den 19 december 2019 Trafikverket i uppdrag att göra en översyn av det svenska systemet för beredskapsflygplatser. Systemet, som infördes 2012, syftar till att säkerställa beredskap för att kunna öppna stängda flygplatser så att samhällsviktiga lufttransporter ska kunna genomföras dygnet runt. Den ursprungliga översynen genomfördes under våren 2020 och redovisades till regeringen den 15 juni 2020.
Regeringen har därefter givit Trafikverket i uppdrag att komplettera översynen med två kompletterande underlag. Den första kompletterande rapporten handlar om att sammanställa erfarenheter i arbetet med temporära beredskapsflygplatser under pandemin samt hälso- och sjukvårdens och andra samhällsviktiga funktioners behov av tillgänglighet för samhällsviktiga flygtransporter i hela landet. Den andra kompletterande rapporten redovisar underlag och förslag avseende den befintliga modellen med frivilliga avtal, statsstödsfrågor, totalförsvarsaspekter samt ansvaret för drift och kommunikation avseende öppnande av beredskapsflygplatserna. Den andra rapporten utgör även slutrapport för uppdraget. Bägge rapporterna har nu remitterats till bland annat Stockholms stad för yttrande.-
219kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Regeringen beslutade den 26 mars 2020 att tillkalla en parlamentariskt sammansatt kommitté i form av en trygghetsberedning (dir. 2020:32). Trygghetsberedningens uppdrag är övergripande att bistå regeringen med underlag till utformningen av en kunskapsbaserad och brett förankrad kriminalpolitik, som ska bidra till att uppfylla de kriminalpolitiska målen att minska brottsligheten och öka människors trygghet.
Kommittén har lämnat ett delbetänkande med två delar. I den första delen behandlas de kriminalpolitiska utmaningar som samhället står inför i dag och under kommande år. Syftet är att ge underlag för framtida diskussioner om åtgärder och i denna del lämnas inga förslag.
Justitiedepartementet har remitterat delbetänkandet till bland annat Stockholms stad för yttrande.-
878kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
13
Avyttring av Skolfastigheter i Stockholm AB:s (SISAB) utbildningsfastigheter genom bolagsförsäljning
-
14
Dam-EM i fotboll 2025 - stadens medverkan i ansökan från de nordiska fotbollsförbunden om värdskap
Svenska Fotbollförbundet (SvFF) och de nordiska fotbollsförbunden har tagit initiativ till att söka ett nordiskt värdskap för UEFA Women’s Euro 2025, europamästerskapet i fotboll för damer år 2025.
Kommunfullmäktige fattade den 13 december 2021 beslut om att staden ska ingå intentionsavtal med Svenska Fotbollförbundet om att delta i den förstudie som granskat förutsättningar för en eventuell nordisk ansökan till det europeiska fotbollsförbundet, UEFA (dnr KS 2021/1327).
Förstudien har resulterat i förbundens beslut att lämna in en preliminär ansökan till UEFA. Detta ärende redogör för ställningstagandet att staden ska ingå som en av flera värdstäder i en sådan ansökan till en ekonomisk insats om max 45 mnkr. Europeiska fotbollsförbundet kommer i december 2022 meddela vem som erhåller värdskapet för EM-turneringen för damer år 2025.-
316kb Ladda ner dokument
-
-
Infrastrukturdepartementet har remitterat promemorian mottagningsanordningar i hamn för avfall från fartyg, bland annat till Stockholms stad för yttrande.
Bestämmelser om hur hamnar ska hantera avfall från fartyg har funnits i EU-rätten sedan 2000 års mottagningsdirektiv. Efter att kommissionen genomfört en utvärdering av detta har flera brister i implementeringen konstaterats. Detta har lett till ett nytt direktiv som ska ersätta det gamla. I nu remitterad promemoria lämnas förslag hur det nya direktivet ska implementeras i svensk rätt.
Syftet med direktiven är att öka tillgången till och användningen av mottagningsanordningar för fartygsgenererat avfall i syfte att förbättra skyddet av den marina miljön.
I nu remitterade förslag föreslås bland annat att den plan för mottagning och hantering av avfall från fartyg som hamnar är skyldiga att ha även ska vara godkänd. Godkännandet ska göras av Transportstyrelsen när det gäller handels- och industrihamnar och av kommunerna när det gäller fritidsbåtshamnar.
Principen om så kallade no-special-fee för mottagning av avfall från fartyg tas enligt förslaget bort. Principen har inneburit att hamnarna har varit skyldiga att ta ut en avgift som täcker kostnaderna för att ta hand om avfallet, menkostnadstäckningssystemet har inte fått utgöra ett incitament för att släppa ut avfallet i havet. Därför har huvudregel varit att avgiften skulle vara generell och tas ut av alla fartyg, oavsett vilken mängd avfall som fartyget lämnar. Detta har dock tillämpas väldigt olika vilket har gjort att hamnar i vissa medlemsländer har fått ta emot en omotiverat stor andel av det fartygsgenerade avfallet. Transportstyrelsen får nu meddela föreskrifter om att ta ut avgifter i hamn för mottagning av avfall från fartyg.
Tillsynen när det gäller fritidsbåtshamnarnas skyldigheter föreslås i fortsättningen utföras av den kommun där fritidsbåtshamnen finns.-
373kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
79kb Ladda ner dokument
-
-
Europeiska kommissionen har i en formell underrättelse i oktober 2019 framfört synpunkter på hur det så kallade miljökonsekvensdirektivet (MKB-direktivet) har genomförts i svensk rätt. Med anledning av kommissionens synpunkter har en översyn av genomförandet inletts inom Regeringskansliet. Arbetet har delats upp i flera delar. Översynen i fråga om plan- och bygglagen har bland annat resulterat i det förslag som redovisas i den nu aktuella promemorian. Promemorian Aktivitetskravet i plan- och bygglagen har utarbetats inom Regeringskansliet. Promemorian innehåller förslag till ändringar i 13 kap. 11 § plan- och bygglagen (2010:900). I promemorian föreslås därför att det inte längre ska ställas krav på att den som vill överklaga en kommuns beslut att anta, ändra eller upphäva en detaljplan som avser ett MKB-projekt senast före utgången av granskningstiden skriftligen ska ha framfört synpunkter som inte har blivit tillgodosedda för att överklagandet ska kunna tas upp till prövning.
Finansdepartementet har skickat ärendet på remiss till Stockholms stad för yttrande och på grund av kort remisstid har remissen besvarats med stadsledningskontorets tjänsteutlåtande.-
325kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
514kb Ladda ner dokument
-
-
17
PM: Överklagande av - Godkännande av förslag till detaljplan för Skeppsholmsviken 6 m.fl. i stadsdelen Djurgården (nöjesfält)
Kommunfullmäktiges beslut att anta detaljplan för Skeppsholmsviken 6 m.fl. i stadsdelen Djurgården (Gröna Lunds nöjesfält) överklagades till Nacka tingsrätt, mark- och miljödomstolen. Mark- och miljödomstolen fann att detaljplanen skulle innebära en utvidgning av Gröna Lunds område på ett sådant sätt som inte är tillåtet inom nationalstadsparken. Därutöver ansåg domstolen att det historiska landskapets natur- och kulturvärden skulle skadas. Domstolen upphävde därför detaljplanen.
Staden har överklagat mark- och miljödomstolens dom till Mark- och miljööverdomstolen, som den 19 oktober 2021 beslutade att ge prövningstillstånd. Därefter har motparterna förelagts att yttra sig över stadens överklagande. Domstolen har nu lämnat staden tillfälle att yttra sig över de inkomna yttrandena från motparterna. Staden har beviljats anstånd med att inkomma med yttrandet till den 25 februari 2022. Stadsledningskontoret har skickat in ett yttrande till Mark- och miljööverdomstolen vid Svea hovrätt i mål nr P 6338-21.
-
197kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
427kb Ladda ner dokument
-
941kb Ladda ner dokument
-
19mb Ladda ner dokument
-
-
18
Ny mandatperiod: nominering av ledamot och ersättare i föreningen Spårvagnsstäderna
-
19
Valärenden i kommunstyrelsen 2022
-
20
Valärenden i kommunfullmäktige 2022
-
21
PM Remittering av motioner väckta till och med den 2 mars 2022