Möte 2021-05-27
-
Förslagsställaren menar att delar av parkområdet kring lekplatsen mellan Värtavägen, Gärdets Sportfält och Kampementsbacken på Gärdet kan upplevas som otryggt, bland annat på grund av bristande belysning. Förslagsställaren menar att även om vissa delar av detta område ägs av Kungliga Djurgårdens förvaltning (KDF), så borde Östermalms stadsdelsnämnd har ett övergripande ansvar över all mark inom stadsdelsområdet oavsett markägare.
Förvaltningen håller med förslagsställaren om att det är viktigt att parkerna på Östermalm upplevs trygga och arbetar kontinuerligt med olika trygghetsskapande åtgärder för att uppnå detta. Östermalms stadsdelsförvaltning är dock inte ansvarig för att åtgärda brister på mark som ägs av en annan markägare. Förvaltningen för kontinuerligt dialog med bland annat KDF för att påvisa brister som kommit till förvaltningens kännedom och för att föreslå åtgärder för att tillsammans kunna förbättra hela området.
Förvaltningen kommer undersöka vilka åtgärder, såsom förbättrad belysning och slyröjning som kan genomföras på de delar av området som är stadens mark. Förvaltningen kommer även vidarebefordra detta medborgarförslag till KDF samt föra en dialog kring vilka åtgärder som kan genomföras på deras mark för att uppnå en ökad upplevd trygghet på platsen.
Bilagor
-
628kb Ladda ner dokument
-
154kb Ladda ner dokument
-
-
Varje månad redovisas de medborgarförslag som nämnden ska besluta om hantering av och förvaltningen anmäler de medborgarförslag som har sänts till annan nämnd eller där förvaltningen har haft nämndens uppdrag att besvara förslagen.
Bilagor
-
173kb Ladda ner dokument
-
31kb Ladda ner dokument
-
45kb Ladda ner dokument
-
160kb Ladda ner dokument
-
83kb Ladda ner dokument
-
-
Tertialrapporter med helårsprognoser är en del av den löpande uppföljningen. Rapporteringen ska ge kommunstyrelsen en samlad bild av budgethållning, effektivitet och kvalitet i relation till beslutade mål. I tertialrapporten redogör nämnden för uppnådda resultat. Avvikelser för verksamhet och ekonomi analyseras utifrån verksamhetsplanen och förväntade resultat.
Bilagor
-
649kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
864kb Ladda ner dokument
-
De interna trygghetslarmen vid fyra vård- och omsorgsboenden sköts av Tunstall Nordic AB sedan 2017-02-17. Avtalet löper till 2022-01-31 och kan förlängas med 1+1 år. Beslut om förlängning måste enligt avtalet meddelas senast sex månader innan avtalets utgång.
Under hösten 2020 uppgraderades systemet på Östermalm och alla enheter fick utbildningsinsatser i samband med detta för att säkerställa att medarbetarna känner sig trygga med handhavandet.
29 april meddelade SKR att de efter utredning beslutat utesluta Tunstall i två aktuella upphandlingar inom trygghetslarm och trygghetsskapande teknik. Adda Inköpscentral (SKRs inköpsfunktion) har upprättat ett ramavtal för trygghetslarm med möjlighet att avropa annan leverantör men detta är anpassat för ordinärt boende, det vill säga för personer som bor i eget boende med eller utan stöd från hemtjänst, och inte för särskilt boende. Förvaltningen har heller inte erfarit problem i larmhanteringen under avtalsperioden och inför förslag om avtalsförlängningen har olika alternativ övervägts.
Förvaltningen föreslår att avtalet förlängs med ett år och att förvaltningen under avtalsperioden genomför månadsvisa avstämningar med leverantören för att säkra funktionalitet och drift samt undersöker behov av ny upphandling/avrop.
Bilagor
-
207kb Ladda ner dokument
-
-
Birgit Marklund Beijer m.fl. (S) och Jaime Barrios m.fl. (V) föreslår i en skrivelse att förvaltningen får i uppdrag att utreda och planera för webbsändningar för allmänheten på Östermalm under pandemin men även efter pandemins slut.
Förvaltningen ställer sig positiv till att prova att webbsända nämndens sammanträden. Förvaltningen ser juridiska problem med att involvera medborgarna i diskussioner och frågestunder under direktsändningen och föreslår därför att även fortsatt låta medborgarna skicka in frågor i förväg.
Förvaltningen påpekar även betydelsen av att sammanträdena fortfarande är att anse som stängda för allmänheten under pågående pandemi och webbsändningarna ska ses som en serviceåtgärd och ett sätt att tillgängliggöra sammanträdena digitalt till medborgarna trots stängda dörrar.
Bilagor
-
240kb Ladda ner dokument
-
80kb Ladda ner dokument
-
-
I skrivelsen beskrivs behovet av fler återvinningsstationer på Östermalm för att öka viljan till källsortering hos allmänheten. Det framhålls även att städningen kring stationerna bör förbättras. Då stadsdelsförvaltningen inte ansvarar för återvinningsstationerna, utan förpackningsindustrin (FTI), efterfrågas det i skrivelsen att förvaltningen kontinuerligt för en dialog i lämpliga forum med centrala förvaltningar för att förbättra servicen vad gäller återvinningstationerna.
Förvaltningen håller med om att det är viktigt att det finns tillräckligt många och lättillgängliga återvinningsstationer inom stadsdelsområdet. Förvaltningen kommer fortsätta sin dialog med FTI samt med stadsbyggnadskontoret och trafikkontoret angående servicen kring återvinningsstationerna och för att framföra de synpunkter som kommer in från allmänheten. Förvaltningen kommer även fortsättningsvis bevaka frågan i de tidiga skedena i stadsutvecklingen på Östermalm.
Bilagor
-
212kb Ladda ner dokument
-
87kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen har skickat en remiss om trafikförvaltningens förslag till trafikförändringar i SL-trafiken 2021/2022 (T22) till bland annat alla stadsdelsnämnder. Kommunstyrelsen sammanställer Stockholms stads remissvar till trafikförvaltningen. Årets trafikförändringsremiss är präglad av pandemin och förändrade resandenivåer som förväntas med anledning av pandemin.
Inget av de förslag på större förändringar och störningar inför 2021/2022 som presenteras i remissen sker inom eller till- och från Östermalms stadsdelsområde. Förvaltningen vill ändå framhålla att en väl fungerande och tillgänglig kollektivtrafik är en grundläggande förutsättning i stadens arbete för ett klimatsmart Stockholm med en infrastruktur som främjar effektiva och hållbara transporter samt god framkomlighet. Enligt förvaltningen behöver kollektivtrafiken utvecklas i takt med att Stockholm växer, både strukturellt med till exempel stadsutvecklingen i Norra Djurgårdsstaden, och demografiskt med en ökande befolkning.
Förvaltning understryker vikten av att äldreperspektivet och framkomligheten för funktionsnedsatta tas i beaktande när förflyttningar- eller ombyggnation av hållplatser sker, samt när tidtabeller uppdateras. Andra viktiga aspekter avseende tillgänglighet för funktionsnedsatta är bland annat tillgänglighet vid av- och påstigning, hållplatsernas utformning och placering samt transportmedlets tillgänglighet. Även ur ett barnperspektiv är en väl fungerande kollektivtrafik med trygga och säkra anslutningar en viktig förutsättning för barns och ungas rörelsefrihet.
Bilagor
-
289kb Ladda ner dokument
-
-
Extrem Events i Stockholm AB ansöker om ett stadigvarande serveringstillstånd till allmänheten, i uteservering, måndag till söndag mellan kl. 11:00 – 23:00. Ansökan avser årligen perioden 1 juni - 1 september. De ansökta alkoholdryckerna avser spritdrycker, vin, starköl och andra jästa alkoholdrycker. Ansökan om serverings-tillstånd avser restaurang Fyrskeppet som är belägen på adress Biskopsvägen 7, i Biskopsuddens marina på Djurgården. Östermalms stadsdelsförvaltning finner inte att ett stadigvarande serveringstillstånd enligt ansökan befaras föranleda en nackdel utifrån de sociala aspekterna.
Bilagor
-
313kb Ladda ner dokument
-
-
Bageri Helin & Catering Voltaire AB ansöker om ett stadigvarande serveringstillstånd till allmänheten, i restauranglokal och ute-servering, måndag till söndag mellan kl. 11:00 – 22:00. De ansökta alkoholdryckerna avser spritdrycker, vin, starköl och andra jästa drycker. Ansökan om serveringstillstånd avser restaurang Arturs café som är belägen på adress Hazeliusporten 2 på Djurgården. Östermalms stadsdelsförvaltning finner inte att ett stadigvarande serverings-tillstånd enligt ansökan befaras föranleda en nackdel utifrån de sociala aspekterna.
Bilagor
-
283kb Ladda ner dokument
-
-
MTJ Cafédrift AB ansöker om ett stadigvarande serveringstillstånd till allmänheten, i restauranglokal måndag till söndag mellan kl. 11:00 – 01:00 samt i uteservering måndag till söndag mellan kl. 11:00-22:00. De ansökta alkoholdryckerna avser spritdrycker, vin, starköl och andra jästa alkoholdrycker. Ansökan om serverings-tillstånd avser restaurang Vrak Café & Bar som är belägen på adress Djurgårdsstrand 17A. Östermalms stadsdelsförvaltning finner inte att ett stadigvarande serveringstillstånd enligt ansökan befaras föranleda en nackdel utifrån de sociala aspekterna.
Bilagor
-
310kb Ladda ner dokument
-
-
Serveringsfatet AB ansöker om ett stadigvarande serveringstillstånd till allmänheten, i restauranglokal och uteservering, måndag till söndag mellan kl. 11:00 – 22:00. De ansökta alkoholdryckerna avser spritdrycker, vin, starköl och andra jästa alkoholdrycker. Ansökan om serveringstillstånd avser restaurang Epiceriet som är belägen på adress Fågelhundsgatan 30 i Norra Djurgårdsstaden. Östermalms stadsdelsförvaltning finner inte att ett stadigvarande serveringstillstånd enligt ansökan befaras föranleda en nackdel utifrån de sociala aspekterna.
Bilagor
-
311kb Ladda ner dokument
-
-
Förvaltningens övergripande resultat av medarbetarenkäts-undersökningen visar fortsatt goda resultat med ett AMI-totalindex på 81. Inget värde understiger 70 vilket innebär att utmaningen till stor det kommer att handla om att förvalta och förädla.
Förvaltningen fortsätter arbeta med att behålla de goda resultaten som visar på tydlighet i hur medarbetarnas arbete bidrar till verksamhetens måluppfyllnad samt gott ledarskap i form av att ge medarbetare förutsättningar och förtroende i sitt arbete. De områden som förvaltningen bör lägga fokus på och jobba vidare med är att följa upp mål, det som har beslutats samt utvärdera målen, testa nya arbetssätt och ge återkoppling på prestation och arbetsresultat.
Enkäten är ett stöd för verksamhetsutveckling framförallt på enhetsnivå. Alla medarbetares engagemang och kunskap är viktig i fortsatt arbete för att tillsammans kunna arbeta med resultaten för enheten samt ta fram handlingsplaner för att utveckla verksamheten vidare.
Bilagor
-
192kb Ladda ner dokument
-
-
Äldreförvaltningens årsrapport ska ge en samlad lägesbild av stadens äldreomsorg genom att beskriva bland annat den demografiska utvecklingen, äldreomsorgens volym samt aktuellt utvecklingsarbete. Nytt för årets rapport är att det även ingår avsnitt om personalfrågor och digitalisering i redovisningen.
Eftersom 2020 till stor del präglades av coronapandemin beskrivs särskilt de utmaningar som äldreomsorgen ställdes inför samt vilka utvecklingsområden som framkommit under pandemiåret. Utvecklingsområdena handlar främst om kompetensutveckling, stärkt ledarskap, hälso- och sjukvårdens organisation, digitalisering och att i högre utsträckning ta tillvara de äldres synpunkter i utveckling av äldreomsorgen.Bilagor
-
183kb Ladda ner dokument
-
18mb Ladda ner dokument
-
138kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt patientsäkerhetslagen (PSL 210:659) ska vårdgivare årligen beskriva sitt patientsäkerhetsarbete i en särskild patientsäkerhetsberättelse. Samtliga vård- och omsorgsboenden inom stadsdelsnämndens huvudmannaskap har tagit fram patientsäkerhetsberättelser.
För att ge en samlad bild och bedömning gör förvaltningens medicinskt ansvariga sjuksköterska (MAS) och medicinskt ansvarig för rehabilitering (MAR) också en övergripande patientsäkerhetsberättelse för de verksamheter som ingår i stadsdelsnämndens huvudmannaskap. Den rådande pandemin påverkade verksamheternas systematiska och strukturerade patientsäkerhetsarbete. Under en period i början av pandemin, då läkarkontakt på vård- och omsorgsboendena främst skedde över telefon, ställdes högre krav på sjuksköterskan att förmedla patientens hälsotillstånd utifrån observationer och bedömningar.
Bilagor
-
193kb Ladda ner dokument
-
1014kb Ladda ner dokument
-
476kb Ladda ner dokument
-
-
Stadsdelsförvaltningen redovisar inkomna brev, skrivelser med mera.
Bilagor
-
135kb Ladda ner dokument
-
237kb Ladda ner dokument
-
-
Anmälan av minnesanteckningar från stadsdelsnämndens råd för funktionshinderfrågor från den 6 maj 2021.
Bilagor
-
901kb Ladda ner dokument
-
Stadsdelsförvaltningen anmäler delegationsbeslut för perioden den 8 april 2021 till och med den 11 maj 2021.
Bilagor
-
241kb Ladda ner dokument
-
-
20
Övriga frågor
-
21
Rapportering av ej verkställda beslut enligt LSS och SoL (socialtjänst) för år 2021
-
22
Överflyttning av vårdnad till särskilt förordnad vårdnadshavare enligt 6 kap 8 a § föräldrabalken (FB).
-
23
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kapitlet 7 § 1 punkten föräldrabalken.
-
24
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kapitlet 7 § 1 punkten föräldrabalken.
-
25
Anmälan av sociala delegationens protokoll
-
Upprop och närvaroregistrering, val av protokollsjusterare, tid för protokollsjustering, anmälan av föregående protokoll och fastställande av dagordning.
-
Förslagsställaren menar att delar av parkområdet kring lekplatsen mellan Värtavägen, Gärdets Sportfält och Kampementsbacken på Gärdet kan upplevas som otryggt, bland annat på grund av bristande belysning. Förslagsställaren menar att även om vissa delar av detta område ägs av Kungliga Djurgårdens förvaltning (KDF), så borde Östermalms stadsdelsnämnd har ett övergripande ansvar över all mark inom stadsdelsområdet oavsett markägare.
Förvaltningen håller med förslagsställaren om att det är viktigt att parkerna på Östermalm upplevs trygga och arbetar kontinuerligt med olika trygghetsskapande åtgärder för att uppnå detta. Östermalms stadsdelsförvaltning är dock inte ansvarig för att åtgärda brister på mark som ägs av en annan markägare. Förvaltningen för kontinuerligt dialog med bland annat KDF för att påvisa brister som kommit till förvaltningens kännedom och för att föreslå åtgärder för att tillsammans kunna förbättra hela området.
Förvaltningen kommer undersöka vilka åtgärder, såsom förbättrad belysning och slyröjning som kan genomföras på de delar av området som är stadens mark. Förvaltningen kommer även vidarebefordra detta medborgarförslag till KDF samt föra en dialog kring vilka åtgärder som kan genomföras på deras mark för att uppnå en ökad upplevd trygghet på platsen.
Bilagor
-
628kb Ladda ner dokument
-
154kb Ladda ner dokument
-
144kb Ladda ner dokument
-
-
Varje månad redovisas de medborgarförslag som nämnden ska besluta om hantering av och förvaltningen anmäler de medborgarförslag som har sänts till annan nämnd eller där förvaltningen har haft nämndens uppdrag att besvara förslagen.
Bilagor
-
173kb Ladda ner dokument
-
31kb Ladda ner dokument
-
45kb Ladda ner dokument
-
160kb Ladda ner dokument
-
83kb Ladda ner dokument
-
143kb Ladda ner dokument
-
-
Tertialrapporter med helårsprognoser är en del av den löpande uppföljningen. Rapporteringen ska ge kommunstyrelsen en samlad bild av budgethållning, effektivitet och kvalitet i relation till beslutade mål. I tertialrapporten redogör nämnden för uppnådda resultat. Avvikelser för verksamhet och ekonomi analyseras utifrån verksamhetsplanen och förväntade resultat.
Bilagor
-
649kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
864kb Ladda ner dokument
-
185kb Ladda ner dokument
-
De interna trygghetslarmen vid fyra vård- och omsorgsboenden sköts av Tunstall Nordic AB sedan 2017-02-17. Avtalet löper till 2022-01-31 och kan förlängas med 1+1 år. Beslut om förlängning måste enligt avtalet meddelas senast sex månader innan avtalets utgång.
Under hösten 2020 uppgraderades systemet på Östermalm och alla enheter fick utbildningsinsatser i samband med detta för att säkerställa att medarbetarna känner sig trygga med handhavandet.
29 april meddelade SKR att de efter utredning beslutat utesluta Tunstall i två aktuella upphandlingar inom trygghetslarm och trygghetsskapande teknik. Adda Inköpscentral (SKRs inköpsfunktion) har upprättat ett ramavtal för trygghetslarm med möjlighet att avropa annan leverantör men detta är anpassat för ordinärt boende, det vill säga för personer som bor i eget boende med eller utan stöd från hemtjänst, och inte för särskilt boende. Förvaltningen har heller inte erfarit problem i larmhanteringen under avtalsperioden och inför förslag om avtalsförlängningen har olika alternativ övervägts.
Förvaltningen föreslår att avtalet förlängs med ett år och att förvaltningen under avtalsperioden genomför månadsvisa avstämningar med leverantören för att säkra funktionalitet och drift samt undersöker behov av ny upphandling/avrop.
Bilagor
-
207kb Ladda ner dokument
-
165kb Ladda ner dokument
-
-
Birgit Marklund Beijer m.fl. (S) och Jaime Barrios m.fl. (V) föreslår i en skrivelse att förvaltningen får i uppdrag att utreda och planera för webbsändningar för allmänheten på Östermalm under pandemin men även efter pandemins slut.
Förvaltningen ställer sig positiv till att prova att webbsända nämndens sammanträden. Förvaltningen ser juridiska problem med att involvera medborgarna i diskussioner och frågestunder under direktsändningen och föreslår därför att även fortsatt låta medborgarna skicka in frågor i förväg.
Förvaltningen påpekar även betydelsen av att sammanträdena fortfarande är att anse som stängda för allmänheten under pågående pandemi och webbsändningarna ska ses som en serviceåtgärd och ett sätt att tillgängliggöra sammanträdena digitalt till medborgarna trots stängda dörrar.
Bilagor
-
240kb Ladda ner dokument
-
80kb Ladda ner dokument
-
163kb Ladda ner dokument
-
-
I skrivelsen beskrivs behovet av fler återvinningsstationer på Östermalm för att öka viljan till källsortering hos allmänheten. Det framhålls även att städningen kring stationerna bör förbättras. Då stadsdelsförvaltningen inte ansvarar för återvinningsstationerna, utan förpackningsindustrin (FTI), efterfrågas det i skrivelsen att förvaltningen kontinuerligt för en dialog i lämpliga forum med centrala förvaltningar för att förbättra servicen vad gäller återvinningstationerna.
Förvaltningen håller med om att det är viktigt att det finns tillräckligt många och lättillgängliga återvinningsstationer inom stadsdelsområdet. Förvaltningen kommer fortsätta sin dialog med FTI samt med stadsbyggnadskontoret och trafikkontoret angående servicen kring återvinningsstationerna och för att framföra de synpunkter som kommer in från allmänheten. Förvaltningen kommer även fortsättningsvis bevaka frågan i de tidiga skedena i stadsutvecklingen på Östermalm.
Bilagor
-
212kb Ladda ner dokument
-
87kb Ladda ner dokument
-
140kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen har skickat en remiss om trafikförvaltningens förslag till trafikförändringar i SL-trafiken 2021/2022 (T22) till bland annat alla stadsdelsnämnder. Kommunstyrelsen sammanställer Stockholms stads remissvar till trafikförvaltningen. Årets trafikförändringsremiss är präglad av pandemin och förändrade resandenivåer som förväntas med anledning av pandemin.
Inget av de förslag på större förändringar och störningar inför 2021/2022 som presenteras i remissen sker inom eller till- och från Östermalms stadsdelsområde. Förvaltningen vill ändå framhålla att en väl fungerande och tillgänglig kollektivtrafik är en grundläggande förutsättning i stadens arbete för ett klimatsmart Stockholm med en infrastruktur som främjar effektiva och hållbara transporter samt god framkomlighet. Enligt förvaltningen behöver kollektivtrafiken utvecklas i takt med att Stockholm växer, både strukturellt med till exempel stadsutvecklingen i Norra Djurgårdsstaden, och demografiskt med en ökande befolkning.
Förvaltning understryker vikten av att äldreperspektivet och framkomligheten för funktionsnedsatta tas i beaktande när förflyttningar- eller ombyggnation av hållplatser sker, samt när tidtabeller uppdateras. Andra viktiga aspekter avseende tillgänglighet för funktionsnedsatta är bland annat tillgänglighet vid av- och påstigning, hållplatsernas utformning och placering samt transportmedlets tillgänglighet. Även ur ett barnperspektiv är en väl fungerande kollektivtrafik med trygga och säkra anslutningar en viktig förutsättning för barns och ungas rörelsefrihet.
Bilagor
-
289kb Ladda ner dokument
-
172kb Ladda ner dokument
-
-
Extrem Events i Stockholm AB ansöker om ett stadigvarande serveringstillstånd till allmänheten, i uteservering, måndag till söndag mellan kl. 11:00 – 23:00. Ansökan avser årligen perioden 1 juni - 1 september. De ansökta alkoholdryckerna avser spritdrycker, vin, starköl och andra jästa alkoholdrycker. Ansökan om serverings-tillstånd avser restaurang Fyrskeppet som är belägen på adress Biskopsvägen 7, i Biskopsuddens marina på Djurgården. Östermalms stadsdelsförvaltning finner inte att ett stadigvarande serveringstillstånd enligt ansökan befaras föranleda en nackdel utifrån de sociala aspekterna.
Bilagor
-
313kb Ladda ner dokument
-
143kb Ladda ner dokument
-
-
Bageri Helin & Catering Voltaire AB ansöker om ett stadigvarande serveringstillstånd till allmänheten, i restauranglokal och ute-servering, måndag till söndag mellan kl. 11:00 – 22:00. De ansökta alkoholdryckerna avser spritdrycker, vin, starköl och andra jästa drycker. Ansökan om serveringstillstånd avser restaurang Arturs café som är belägen på adress Hazeliusporten 2 på Djurgården. Östermalms stadsdelsförvaltning finner inte att ett stadigvarande serverings-tillstånd enligt ansökan befaras föranleda en nackdel utifrån de sociala aspekterna.
Bilagor
-
283kb Ladda ner dokument
-
143kb Ladda ner dokument
-
-
MTJ Cafédrift AB ansöker om ett stadigvarande serveringstillstånd till allmänheten, i restauranglokal måndag till söndag mellan kl. 11:00 – 01:00 samt i uteservering måndag till söndag mellan kl. 11:00-22:00. De ansökta alkoholdryckerna avser spritdrycker, vin, starköl och andra jästa alkoholdrycker. Ansökan om serverings-tillstånd avser restaurang Vrak Café & Bar som är belägen på adress Djurgårdsstrand 17A. Östermalms stadsdelsförvaltning finner inte att ett stadigvarande serveringstillstånd enligt ansökan befaras föranleda en nackdel utifrån de sociala aspekterna.
Bilagor
-
310kb Ladda ner dokument
-
143kb Ladda ner dokument
-
-
Serveringsfatet AB ansöker om ett stadigvarande serveringstillstånd till allmänheten, i restauranglokal och uteservering, måndag till söndag mellan kl. 11:00 – 22:00. De ansökta alkoholdryckerna avser spritdrycker, vin, starköl och andra jästa alkoholdrycker. Ansökan om serveringstillstånd avser restaurang Epiceriet som är belägen på adress Fågelhundsgatan 30 i Norra Djurgårdsstaden. Östermalms stadsdelsförvaltning finner inte att ett stadigvarande serveringstillstånd enligt ansökan befaras föranleda en nackdel utifrån de sociala aspekterna.
Bilagor
-
311kb Ladda ner dokument
-
141kb Ladda ner dokument
-
-
Förvaltningens övergripande resultat av medarbetarenkäts-undersökningen visar fortsatt goda resultat med ett AMI-totalindex på 81. Inget värde understiger 70 vilket innebär att utmaningen till stor det kommer att handla om att förvalta och förädla.
Förvaltningen fortsätter arbeta med att behålla de goda resultaten som visar på tydlighet i hur medarbetarnas arbete bidrar till verksamhetens måluppfyllnad samt gott ledarskap i form av att ge medarbetare förutsättningar och förtroende i sitt arbete. De områden som förvaltningen bör lägga fokus på och jobba vidare med är att följa upp mål, det som har beslutats samt utvärdera målen, testa nya arbetssätt och ge återkoppling på prestation och arbetsresultat.
Enkäten är ett stöd för verksamhetsutveckling framförallt på enhetsnivå. Alla medarbetares engagemang och kunskap är viktig i fortsatt arbete för att tillsammans kunna arbeta med resultaten för enheten samt ta fram handlingsplaner för att utveckla verksamheten vidare.
Bilagor
-
192kb Ladda ner dokument
-
164kb Ladda ner dokument
-
-
Äldreförvaltningens årsrapport ska ge en samlad lägesbild av stadens äldreomsorg genom att beskriva bland annat den demografiska utvecklingen, äldreomsorgens volym samt aktuellt utvecklingsarbete. Nytt för årets rapport är att det även ingår avsnitt om personalfrågor och digitalisering i redovisningen.
Eftersom 2020 till stor del präglades av coronapandemin beskrivs särskilt de utmaningar som äldreomsorgen ställdes inför samt vilka utvecklingsområden som framkommit under pandemiåret. Utvecklingsområdena handlar främst om kompetensutveckling, stärkt ledarskap, hälso- och sjukvårdens organisation, digitalisering och att i högre utsträckning ta tillvara de äldres synpunkter i utveckling av äldreomsorgen.Bilagor
-
183kb Ladda ner dokument
-
18mb Ladda ner dokument
-
138kb Ladda ner dokument
-
140kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt patientsäkerhetslagen (PSL 210:659) ska vårdgivare årligen beskriva sitt patientsäkerhetsarbete i en särskild patientsäkerhetsberättelse. Samtliga vård- och omsorgsboenden inom stadsdelsnämndens huvudmannaskap har tagit fram patientsäkerhetsberättelser.
För att ge en samlad bild och bedömning gör förvaltningens medicinskt ansvariga sjuksköterska (MAS) och medicinskt ansvarig för rehabilitering (MAR) också en övergripande patientsäkerhetsberättelse för de verksamheter som ingår i stadsdelsnämndens huvudmannaskap. Den rådande pandemin påverkade verksamheternas systematiska och strukturerade patientsäkerhetsarbete. Under en period i början av pandemin, då läkarkontakt på vård- och omsorgsboendena främst skedde över telefon, ställdes högre krav på sjuksköterskan att förmedla patientens hälsotillstånd utifrån observationer och bedömningar.
Bilagor
-
193kb Ladda ner dokument
-
1014kb Ladda ner dokument
-
476kb Ladda ner dokument
-
152kb Ladda ner dokument
-
-
Stadsdelsförvaltningen redovisar inkomna brev, skrivelser med mera.
Bilagor
-
135kb Ladda ner dokument
-
237kb Ladda ner dokument
-
137kb Ladda ner dokument
-
-
Anmälan av minnesanteckningar från stadsdelsnämndens råd för funktionshinderfrågor från den 6 maj 2021.
Bilagor
-
901kb Ladda ner dokument
-
136kb Ladda ner dokument
-
Stadsdelsförvaltningen anmäler delegationsbeslut för perioden den 8 april 2021 till och med den 11 maj 2021.
Bilagor
-
241kb Ladda ner dokument
-
138kb Ladda ner dokument
-
-
Informationspunkter från stadsdelsdirektören till möte med Östermalms stadsdelsnämnd
2021-05-27Status pågående trygghetsarbete
I det förebyggande arbetet kring barn och unga, som sker i samarbetet med Norrmalms stadsdelsförvaltning, polisen och utbildningsförvaltningen, är mötesstrukturen klar och arbete kring innehållet under hösten pågår. Hittills finns ett gemensamt tema, våldsbejakande extremism, för att öka personalens kompetens.
Förvaltningen förstärker med två fältassistenter under perioden juni–augusti för att ha en god bemanning under hela sommaren. Fältassistenterna i innerstaden samarbetar med varandra och fältassistenterna på Östermalm samarbetar med föräldravandrarna för att ha en heltäckande organisation som möter ungdomarnas behov på bästa sätt.
Platssamverkan kring Östermalmstorg/Stureplan fortsätter med att identifierade områden där det finns behov av samverkan. Förberedelser pågår inför beslut om förlängda öppettider på krogen. Utifrån den tillfälliga platssamverkan kring Strandvägen arbetar trafikkontoret nu med farthinder i form av målade streck och reglering av trafikljusen till röd våg under kvällar och nätter. Arbetet kring den tillfälliga hundrastgården fortsätter. Andréa Hedin kommer att bjuda in alla boende längs Strandvägen till ett digitalt dialogmöte den 17 juni.
När det gäller arbetet med särskilt utsatta och sårbara brottsoffer har både funktionshinder- och pensionärsråden involverats i arbetet. Till hösten, eller när pandemin tillåter, kommer förvaltningen att genomföra fokusgrupper med representanter ur båda grupperna med intervjuer och diskussioner kring trygghet/otrygghet för att komma närmre svaret varför de är otrygga och vad det beror på.
Samarbete med Omsorgsförmedling
Älderomsorgsavdelningen är en av de första i landet med att testa Omsorgsförmedlingen, en ny modell för att locka unga till äldreomsorgen. Omsorgsförmedlingen är ett traineeprogram för unga i äldreomsorgen. I ett gemensamt pilotprojekt förmedlar Omsorgsförmedlingen tre sommarvikarier till hemtjänsten och två till förebyggandeenhetens dagverksamhet. Deltagare får ta del av en digital akademi som förbereder och stöttar i uppdraget och under traineeperioden får de löpande personlig handledning.
Sommaraktiviteter för barn och unga
I sommar är utmaningarna de samma som förra året, att erbjuda barn och unga meningsfulla aktiviteter på ett coronaanpassat sätt. Utöver den ordinarie verksamheten bjuder både fältassistenterna och Humlanhuset in till särskilda aktiviteter under hela sommaren som kajakpaddling, cykling, frisbeegolf, klättring och gemensamma besök på Gröna Lund. I samarbete med sina kollegor på Kungsholmen, Norrmalm och i Bromma anordnar de aktiviteter för ungdomar som identifierar sig som hbtqi+ på Humlanhuset. Fältassistenterna och Humlanhuset med ungdomsparken är igång hela sommaren. Alla aktiviteter kommer att finnas på stadens gemensamma sommarsajt upplev.stockholm. Lansering planeras till vecka 22.
Hjorthagens ungdomsgård anordnar inga särskilda aktiviteter. De har ordinarie öppettider utom i juli då verksamheten är stängd.
Parklekarna är öppna som vanligt hela sommaren. Parkleken i Hjortgläntan är nu öppen med utomhusaktiviteter. Parklekarna marknadsför inga särskilda aktiviteter beroende på risk för trängsel.
Nybrogatan – åter sommargågata
Staden fortsätter sin satsning på sommargågator och pop up-parker. Även i år är Nybrogatan, mellan Linnégatan och Karlavägen, bilfri sommargågata med planteringar, sittmöbler och uteserveringar.
Informationsmöte om sprängningar i Hjorthagsberget
9 juniTill hösten kommer en tunnel att sprängas i Hjorthagsberget, från tunnelmynningen vid Ropstens tunnelbanestation och in mot delar av Dianavägen och Rådjursstigen. Bergarbetena kommer att bullra, både vid borrning i berget och sprängning.
Sprängningsarbetena påbörjas tidigast i oktober 2021, och beräknas pågå i 3–4 månader. Därefter färdigställs tunneln. De arbetena bullrar inte i samma utsträckning som sprängningarna och beräknas vara klara under våren 2023.
För att informera alla boende i området har exploateringskontoret via post skickat ut information och bjudit in till ett digitalt informationsmöte den 9 juni kl. 19.00.
Anmäl dig genom att e-posta till: norradjurgardsstaden@stockholm.se
Läs om de planerade sprängningarna
Ny avdelningschef för HR-avdelningen
Havva Ilhan har anställts som chef för HR-avdelningen. Havva arbetar idag som biträdande personalchef i Upplands-Bro kommun. Före dess var hon personalspecialist på samma ställe. Havva Ilhan tillträder sin anställning den 16 augusti.
Bilagor
-
168kb Ladda ner dokument
-
-
Skrivelse lämnas från Andréa Hedin m.fl. (M), Christina Schönberg Messick m.fl. (L), Vivianne Gunnarsson m.fl. (MP), Caroline Blomberg m.fl. (C) och Maria Stenson (KD) om att utreda digitakfixartjänst för fler.
Skrivelse lämnas från Birgit Marklund Beijer m.fl. (S) och Jaime Barrios m.fl (V) om visselblåsare och tysta arbetsplatser.
Rådet för funktionshinderfrågor lämnade in ett förslag till nämnden.
Bilagor
-
77kb Ladda ner dokument
-
123kb Ladda ner dokument
-
98kb Ladda ner dokument
-