Hoppa över navigering
  • Månadsrapport per september med helårsprognos visar på ett överskott om 35,0 mnkr före och ett överskott om 40,7 mnkr efter resultatöverföring.

    Sjukfrånvaron för Södermalms stadsdelsförvaltning är senaste månaden lägre jämfört med samma period föregående år. Statistik för senaste rullande 12 månader var i juli 8,10 procent vilket är lägre jämfört med förra månaden.

    Äldreomsorg prognostiserar ett överskott om 34,7 mnkr efter resultatöverföring, övrig verksamhet ett överskott om 12,5 mnkr, ekonomiskt bistånd ett överskott om 2,0 mnkr. Individ- och familjeomsorg prognostiserar ett underskott om 3,0 mnkr, administration ett underskott om 0,5 mnkr, stöd och service till personer med funktionsnedsättning ett underskott om 3,5 mnkr, stadsmiljö ett underskott om 1,5 mnkr. Övriga verksamheter prognostiserar en budget i balans.

    Den mest svårbedömda kostnadsutvecklingen är behovet av försörjningsstöd och behovet av platser inom vård- och omsorgsboende som succesivt förväntas öka under året.

    Bilagor

  • I varje stadsdelsnämnd ska finnas ett pensionärsråd (SPR) knutet till stadsdelsnämnderna som ett rådgivande organ för överläggningar, samråd och ömsesidig information mellan företrädare för pensionärsorganisationer och nämnd och förvaltningar i allmänna frågor som berör äldres levnadsförhållanden.

    Bilagor

  • Södermalms stadsdelsnämnd svarar för socialtjänstens individ- och familjeomsorg inom Södermalms stadsdelsområde. Den nämnd som svarar för denna verksamhet fattar ett särskilt beslut om vilka tjänstemän som ska ha rätt att begära polishandräckning enligt LVU.

     

    Förvaltningen föreslår nämnden att förordna namngivna tjänstepersoner vid sociala avdelningen, Södermalms stadsdelsförvaltning rätt att begära polishandräckning för att genomföra beslut om vård eller omhändertagande enligt LVU.

     

    Bilagor

  • Nuvarande avtal gäller från och med den 1 november 2021 till och med den 31 oktober 2024. Avtalet kan förlängas i ytterligare 3 år med möjlighet till ytterligare förlängning om först tre år och sedan ytterligare två år. Längsta möjliga avtalstid är till och med den 31 oktober 2029. Överenskommelsen om förlängning ska vara skriftlig och träffas senast nio månader före avtalstidens utgång.

    Uppföljning av verksamheten sker genom äldreomsorgens modell för avtalsuppföljning där syftet är att säkerställa att entreprenören följer gällande avtal, förfrågningsunderlag och utfästelser i anbudet.

    Uppföljningen visar att de boende får god och säker omvårdnad och att det är en fungerande verksamhet.

    Bilagor

  • Nuvarande avtal gäller från och med den 1 november 2021 till och med den 31 oktober 2024. Avtalet kan förlängas i 3 år med möjlighet till ytterligare förlängning om två år. Längsta möjliga avtalstid är till och med den 31 oktober 2029. Överenskommelsen om förlängning ska vara skriftlig och träffas senast nio månader före avtalstidens utgång.

     

    Uppföljning av verksamheten sker genom äldreomsorgens modell för avtalsuppföljning där syftet är att säkerställa att entreprenören följer gällande avtal, förfrågningsunderlag och utfästelser i anbudet.

     

    Uppföljningen visar att de boende får god och säker omvårdnad och att det är en fungerande verksamhet.

    Bilagor

  • Inom Södermalms stadsdelsområde finns tolv inhägnade hundrastgårdar och fem hundrastområden. I september avvecklades en av de tolv hundrastgårdarna då bostäder ska uppföras där hundrastgården varit. För att ersätta denna hundrastgård föreslås att en ny hundrastgård anläggas vid Älvsborgsgatan.

    Mot bakgrund av att det råder brist på hundrastgårdar i området kring Rosenlundsparken efter att Rosenlundsparkens hundrastgård avvecklades 2015-2016, föreslås att en hundrastgård under 2024 anläggs i Rosenlundsparken i den del som ligger vid Ringvägen.

    Med anledning av ovan nämnda behöver de Allmänna lokala ordningsföreskrifterna för Stockholms kommun justeras.

    Beslut om nya hundrastplatser och avveckling av hundrastplatser ska fattas av kommunfullmäktige. Förvaltningen föreslår därmed att stadsdelsnämnden hos kommunfullmäktige begär en ändring i Allmänna lokala ordningsföreskrifter för Stockholms kommun med anledning av att hundrastgården i Malongenparken avvecklas och att nya hundrastgårdar anläggs vid Älvsborgsgatan och i Rosenlundsparken.

    Bilagor

  • I samband med nämndsammanträdet den 27 april 2023 gav Södermalms stadsdelsnämnd stadsdelsförvaltningen i uppdrag att bereda en skrivelse av Lars Rottem Krangnes (C) och Johan Lisspers (L) om badplatser. I skrivelsen beskrivs att vattnet utgör en stor del av Stockholm. Skrivelsens författare vill därför att stadens vatten ska tillgängliggöras med fler strandbad, vattennära broar, badflottar, badstegar och soldäck. Med anledning av ovannämnda önskar skrivelsens författare svar på några frågor som rör förvaltningens planering för fler strand- och bryggbad samt kartläggningen av fler vinterbadplatser.

    Stadsdelsförvaltningen ser positivt på att fler bad kan tillkomma inom stadsdelsområdet. Enligt förvaltningen bör i första hand platser som anges i Handlingsplan för nya bad 2022 utredas vidare innan ytterligare eventuella platser övervägs.

    Utöver en utökning av Tanto strandbad finns i dagsläget ingen tidplan för eventuella ytterligare nya bad inom stadsdelsområdet. Förvaltningen kommer i samband med kommande verksamhetsplaner återkomma med förslag på eventuella ytterligare platser där fördjupad utredning kan påbörjas. Detta exempelvis längs med Årstaviken där bad är tillåtet. Förvaltningen planerar även att ytterligare undersöka förutsättningarna för ett bad i Hammarby Sjöstad.

    Vid ett eventuellt anläggande av en officiell vinterbadplats inom stadsdelsområdet, anser förvaltningen att ett sådant i första hand bör placeras intill den befintliga bastuflotten vid Tanto strandbad. Likaså rekommenderas eventuella ytterligare bastuflottar att lokaliseras till samma plats.

    Bilagor

  • Södermalms stadsdelsnämnd har fått ett medborgarförslag som föreslår att fler badbryggor anläggs längs med Årstaviken. Förslagsställaren beskriver att hen tillsammans med familjen ofta badar från bryggan nedanför Eriksdalslunden men att det ofta är trångt på bryggan då den är populär. Den stora trängseln på bryggan pekar enligt förslagsställaren på att det finns ett stort behov av fler badbryggor i Årstaviken.

    Stadsdelsförvaltningen är medveten om att det finns ett stort önskemål om att få tillgång till fler badplatser och ser positivt på att fler bad kan tillkomma inom stadsdelsområdet. De platser som enligt stadens ”Handlingsplan för nya bad 2022” är aktuella att undersöka vidare för nya bad, och som berör Årstaviken, är området nedanför Erikdalslundens koloniområde samt en utökning av strandbadet i Tantolunden.

    I verksamhetsplanen för 2023 har stadsdelsnämnden beslutat att prioritera en utökning av strandbadet i Tantolunden där det under året pågår en utredning kring vilka förutsättningar som finns för detta. Förvaltningen kommer att arbeta med att undersöka vilka ytterligare platser, utöver en utökning av strandbadet i Tantolunden, där det bedöms finnas bäst förutsättningar att anlägga nya bad. Detta gäller exempelvis området nedanför Eriksdalslundens koloniområde där bad är tillåtet. På denna plats kan det enligt förvaltningen vara aktuellt att undersöka möjligheten att tillföra fler badbryggor.

    Bilagor

  • Södermalms stadsdelsnämnd har fått ett medborgarförslag som föreslår att fler badbryggor, bastuanläggningar samt ett kallbadhus anläggs inom Södermalms stadsdelsområde. Utbudet av dessa anläggningar är eftersatt och möter, enligt förslagsställarna, inte medborgarnas önskemål.

    Stadsdelsförvaltningen tackar för medborgarförslaget som syftar till att öka utbudet av bad och bastubad inom stadsdelsområdet. Stadsdelsförvaltningen är medveten om att det finns ett stort önskemål att utveckla badmöjligheterna inom stadsdelsområdet och ser positivt på en sådan utveckling.

    I verksamhetsplanen för 2023 har stadsdelsnämnden beslutat att prioritera en utökning av det befintliga strandbadet i Tantolunden där det under året pågår en utredning kring vilka förutsättningar som finns för detta. Förvaltningen kommer i samband med kommande verksamhetsplaner återkomma med förslag på eventuella ytterligare platser, utöver en utökning av strandbadet i Tantolunden, där fördjupad utredning kan påbörjas i enlighet med stadens framtagna ”Handlingsplan för nya bad 2022”.

    Då idrottsnämnden utgör kontaktyta gentemot bland annat båtklubbarna inom staden föreslår förvaltningen att stadsdelsnämnden överför den del av medborgarförslaget som innebär att båtbryggor omvandlas till badbryggor till idrottsnämnden för besvarande.

    Bilagor

  • Södermalms stadsdelsnämnd har fått ett medborgarförslag gällande att stadens pensionärer får tillgång till rabatterad lunch vid Södermalms samtliga skolor, inklusive Hammarby Sjöstad och Gamla stan.

    Förvaltningen ser positivt på förslaget att det ska finnas möjlighet för pensionärer att äta lunch på stadens skolor till en kostnad som skolorna avgör. Förvaltningen har sedan 2018 ett samarbete med Åsö grundskola som serverar lunch till personer 65 år och äldre i skolans matsal. Det är utbildningsförvaltningen som ansvarar för skolorna i Stockholms stad och det är upp till varje skola att avgöra om möjligheten finns att erbjuda lunch till andra än eleverna.

    Förvaltningen har på nytt tagit kontakt med skolorna för att undersöka möjligheten att servera lunch till pensionärer och de flesta instämmer med förvaltningen att det vore en god idé men svarar att det för närvarande inte är möjligt på grund av utrymmesbrist i skolornas matsalar.

    Sedan tidigare har förvaltningen ett pågående samarbete med flertalet restauranger och caféer på Södermalm och i Hammarby Sjöstad som erbjuder rabatter för seniorer. Utöver detta serveras även lunch på flera av förvaltningens träffpunkter och mötesplatser för äldre och anhöriga.

    Bilagor

  • Under augusti har åtta medborgarförslag lämnats in till Södermalms stadsdelsnämnd. Nämnden beslutar om förslagen ska beredas av förvaltningen eller hanteras på annat sätt, utifrån förslag från förvaltningen.

    Bilagor

  • Stockholms stads strategi för att förhindra att barn, unga och unga vuxna dras in i kriminalitet togs fram 2019 och gällde till och med 2022. Strategin har under våren 2023 reviderats av socialnämnden i samarbete med stadsdelsnämnderna och berörda facknämnder.

    Den reviderade strategin fortsätter att fokusera på de fyra områden vilka låg till grund för strategin 2019-2022, något som bidrar till ett
    långsiktigt och förutsägbart arbete och som innebär att berörda nämnder kan fortsätta med sina åtaganden inom strategins områden.

    Strategins huvudsakliga tyngdpunkt är på främjande, tidiga och förebyggande insatser eftersom det skapar bättre förutsättningar att förhindra
    uppkomsten av beteenden än att bryta destruktiva och kriminella utvecklingsbanor. Likväl poängteras att barn, unga och unga vuxna med komplex och långt framskriden problematik ska ges bästa möjliga förutsättningar att lämna den kriminella miljön och att de ska erbjudas effektiva och individuellt utformade insatser.

    Förvaltningen anser att det är positivt och angeläget att staden har en strategi för arbetet att minska risken för att barn, unga och unga vuxna dras in i kriminalitet. Strategin bidrar till ökad samsyn och likställighet inom staden. Förvaltningen ser det som positivt att strategin har ett tydligt fokus på tidigt förebyggande arbete och vikten av både strategisk och operativ samverkan internt, i staden men också med andra huvudmän, exempelvis regionen.

    Bilagor

  • Stockholms stads strategi för parklekar ska ge en riktning för parklekarnas arbete. Parklekarna ska bidra till att ge alla barn i Stockholm en meningsfull fritid och tillgång till trygga mötesplatser. Strategin lyfter ett antal områden som staden ska fokusera på för att utveckla verksamheten och nå uppsatta mål.
    Strategin förtydligar även ansvarsfördelningen mellan olika centrala aktörer. Stockholms stads strategi för parklekar gäller för perioden 2023 till och med 2026.

    Förvaltningen är positiva till förslaget till Stockholms stads strategi för parklekar då det kan bidra till att stadens parklekar utvecklas, stärks och i än högre utsträckning möter förväntningar och behov hos barn i Stockholm.

    Bilagor

  • Stadsdelsnämnden har av kommunstyrelsen fått en motion av Dennis Wedin (M) om fler badplatser i staden. I motionen framförs att det finns goda badmöjligheter i Stockholm men att dessa möjligheter kan bli avsevärt mycket bättre vilket också efterfrågas av stockholmarna. Motionären föreslår mot bakgrund av detta att kommunstyrelsen ges i uppdrag att i samverkan med berörda nämnder ta fram konkreta förslag på platser i staden där det är möjligt att anlägga nya bad samt att en badgeneral inrättas för att förenkla tillståndsprocesser och aktivt arbeta för att Stockholm får fler bad på plats.

    Stadsdelsförvaltningen ser, liksom motionens författare, positivt på att möjligheterna till bad inom staden utvecklas. Enligt förvaltningen bör i första hand de platser som anges i Handlingsplan för nya bad 2022, där bland annat en utökning av Tanto strandbad, ett nytt bad nedanför Erikdalslundens koloniområde samt flera platser på Reimersholme inom Södermalms stadsdelsområde finns med, utredas vidare innan ytterligare eventuella platser övervägs.

    I motionen anges att kommunstyrelsen ges i uppdrag att peka ut minst tio platser där nya badanläggningar kan vara möjliga att anlägga, både praktiskt och juridiskt. Förvaltningen anser att den redan framtagna handlingsplanen för nya bad pekar ut möjliga badplatser.

    I stadsdelsnämndens verksamhetsplan för 2023 finns ett beslut att prioritera en utökning av det befintliga strandbadet i Tantolunden utifrån Handlingsplan för nya bad 2022. För tillfället pågår arbetet med vattenprovtagning vid aktuell plats samt utredning av de tillstånd som behövs för att kunna möjliggöra en utökning av badet i Tantolunden.

    Beträffande det i motionen föreslagna inrättandet av en badgeneral ser förvaltningen positivt på att det inom staden finns en central funktion som kan utgöra stöd i arbetet med att få till fler bryggor, bastuanläggningar och badplatser.

    Bilagor

  • Stockholm stads trygghetsprogram 2020-2023 antogs av kommunfullmäktige 2021 och har nu reviderats. Struktur, fokusområden och ansvar i förslag till nytt trygghetsprogram för 2024-2027 är huvudsakligen samma som i nu gällande trygghetsprogram. Programmet har uppdaterats med ny lagstiftning inom området och ett antal nya exempel på stadens arbete inom fokusområdena. Det övergripande målet för stadens samlade brottsförebyggande och trygghetsskapande arbete är att tryggheten ska öka genom förebyggande insatser. Trygghetsprogrammet fokuserar både på social och situationell prevention och har även fortsättningsvis fyra fokusområden. Dessa är förebyggande insatser, riktade sociala insatser, stadens offentliga miljö och stadsutveckling.

    Förvaltningen ställer sig positiv till det reviderade trygghetsprogrammet. Staden har fortsatt stora utmaningar inom det brottsförebyggande och trygghetsskapande området och trygghetsprogrammet utgör en viktig del för att motverka detta genom att skapa förutsättningar för ett systematiskt brottsförebyggande arbete med ett omfattande preventivt socialt arbete, riktade insatser och trygghetsskapande åtgärder i den fysiska miljön. Programmet lyfter de utmaningar som finns i samhället kopplat till utsatthet för brott och den minskade tryggheten och ligger bra i linje med det arbete som förvaltningen bedriver.

    Bilagor

  • Stadsledningskontoret har tillsammans med Polisregion Stockholm tagit fram en ny övergripande samverkansöverenskommelse mellan Stockholms stad och Polisregion Stockholm som gäller från och med i januari 2024. Det övergripande målet med samverkansöverenskommelsen är att stockholmarnas trygghet ska öka och att den faktiska brottsligheten ska minska. Ett antal prioriterade utmaningar lyfts fram i en bilaga till överenskommelsen där samverkan är särskilt påkallad på såväl lokal som central nivå.

    De prioriterade samverkansområdena är unga i riskzon för destruktivt beteende, otrygga och brottsutsatta platser, systemhotande brottslighet, särskilt utsatta och sårbara brottsoffer samt kriminella miljöer och livsstilar. I lokala samverkansöverenskommelser fastställs samverkansområden utifrån lokal lägesbild. Den lokala nivån ska beröra de fem stadsövergripande prioriterade samverkansområdena i framtagande av lokal lägesbild, åtgärder och mål.



    Förvaltningens uppfattning är att samverkansöverenskommelsen med Polisregion Stockholm utgör en viktig del i arbetet med att skapa förutsättningar för ett gemensamt och systematiskt arbete inom prioriterade samverkansområden både på lokal och central nivå i staden. De prioriterade samverkansområden som tagits fram i

    överenskommelsen stämmer väl överens med det trygghetsskapande och brottsförebyggande arbete som utförs på Södermalms stadsdelsförvaltning utifrån hur problembilden ser ut inom stadsdelsområdet.

    Bilagor

  • Stadsbyggnadskontoret har översänt för yttrande ett förslag till detaljplan som syftar till att omvandla det tidigare industriområdet på Lövholmen i Liljeholmen till en tät och innehållsrik stadsdel med cirka 1 800 bostäder och lokaler för service, kontor, kultur, förskolor, nya torg/platsbildningar, gator och en park med lekplats.

    Stadsdelsförvaltningen ställer sig positiv till att en stor mängd bostäder tillförs i ett redan ianspråktaget och bebyggt område, i nära anslutning till befintlig bebyggelse med god tillgång till kollektivtrafik. Det är också positivt att planen innebär att områdets kajer öppnas upp och att strandlinjen tillgängliggörs för allmänheten med nya målpunkter vid vattnet. Förslaget är vidare positivt då flera av områdets byggnader som påminner om platsens industrihistoria bevaras.

    Förvaltningen kan konstatera att planförslaget kommer att påverka riksintresset för kulturmiljövården ”Stockholms innerstad med Djurgården” vad gäller bland annat stadssiluetten och topografin då förslaget innehåller flera högre hus. Från Södermalm är det i första hand vyn från Bergsunds Strand mot planområdet som enligt framtagen konsekvensanalys kommer att påverkas negativt. Förvaltningen vill lyfta att det finns en konflikt mellan förslaget och riksintresset och att hänsyn tas till detta i största möjliga mån.

    I framtagen sol- och skuggstudie framkommer att framförallt Reimersholme och intilliggande vattenytor under vinterhalvåret kommer att påverkas av skuggeffekter från den nya bebyggelsen. Det är enligt förvaltningen önskvärt att den nya bebyggelsen i största möjliga mån utformas så att skuggeffekterna på Reimersholme blir så små som möjligt.

    Bilagor

  • Stadsbyggnadskontoret har översänt för yttrande ett förslag till detaljplan som syftar till att möjliggöra ett tillskott av sex nya bostäder i form av en vånings påbyggnad på huvudbyggnad på fastigheten Pahl 11 vid Bondegatan 37-39. Planen möjliggör även delvis utbyggnad mot Bondegatan samt en upphöjd innergård i en våning med syfte att inrymma lokaler.

    Stadsdelsförvaltningen är positiva till förslaget och kan konstatera att påbyggnaden inordnas väl i stadsbilden. Förvaltningen anser också att förslaget med paviljonger med stor genomsiktlighet bidrar till ett levande stadsrum som kan öka den upplevda trygghetskänslan.

    Att fastigheten kommer att få fler grönytor i jämförelse med dagens situation anser förvaltningen vara positivt ur flera aspekter. Dels det minskade dagvattenflödet men också att mer grönytor kan bidra till ett gynnsammare lokalklimat samt att den totala mängden grönytor i stadsdelsområdet därmed ökar.

    Bilagor

  • Socialförvaltningens tillståndsenhet har remitterat en ansökan om serveringstillstånd för restaurang Tobak, Götgatan 29. Förvaltningen tillstyrker ansökan om serveringstillstånd enligt Stockholms stads riktlinjer.

    Bilagor

  • Socialförvaltningens tillståndsenhet har remitterat en ansökan om serveringstillstånd för restaurang Ima Sthlm, Lugnets Allé 50 B. Förvaltningen tillstyrker ansökan om serveringstillstånd enligt Stockholms stads riktlinjer.

    Bilagor

  • Socialförvaltningens tillståndsenhet har remitterat en ansökan om serveringstillstånd för restaurang Bar Schiacciata, Långholmsgatan 17-21. Förvaltningen tillstyrker ansökan om serveringstillstånd enligt Stockholms stads riktlinjer.

    Bilagor

  • Södermalms stadsdelsförvaltning har tillsammans med andra stadsdelsförvaltningar inom staden erhållit en kontorsremiss som innehåller ett förslag till prioriterat gångvägnät. Det övergripande syftet med förslaget är att locka fler människor att gå. Det prioriterade gångvägnätet pekar ut särskilt attraktiva gångstråk som tillsammans binder samman stadens viktiga målpunkter. Det prioriterade gångvägnätet består av fyra olika stråktyper: Huvudgångstråk, stadslivsstråk, framtida stråk och strategiska kopplingar.

    Förvaltningen angav i sitt kontorsyttrande att förslaget tydligare behöver beskriva skillnaderna i drifts-, underhålls- och investeringsnivå jämfört med det övriga gångvägnätet som också ska vara tryggt, tillgängligt och tydligt. Idag prioriterar förvaltningen underhållet av gångvägar på parkmark utifrån behov så att de är säkra och funktionella.

    Förvaltningen beskrev vidare att det i missivbrevet till remissen anges att det prioriterade gångvägnätet kommer att prövas under cirka ett års tid innan det utvärderas och justeras och att det först därefter kan det bli aktuellt att besluta om det politiskt. Förvaltningen undrade i detta sammanhang hur denna prövning ska genomföras, hur det ska utvärderas och vem som ska följa upp. Förvaltningen uppgav i sitt svar att om ändringar i det nuvarande arbetet kring skötsel- och underhåll av gångbanor ska göras kan detta inte ske förrän i samband med en ny upphandling då nivåerna redan är fastslagna i aktuellt avtal. Förvaltningen uppgav vidare att beträffande investeringsinsatser på gångbanor så beslutas detta i samband med att verksamhetsplanerna antas.

    Förvaltningen angav slutligen att det är viktigt att det finns medel att söka, eller att medel tilldelas, så att stadsdelsnämnderna kan genomföra eventuella nödvändiga uppgraderingar av utpekade stråk på parkmark. Ett alternativ som förvaltningen uppgav är att trafikkontoret tillåts investera i de prioriterade gångstråken på parkmark, på samma sätt som gäller för de prioriterade cykelstråken.

    Bilagor

  • Protokoll från Södermalms förvaltningsgrupps möte den 9 oktober anmäldes.

    Bilagor

  • Protokoll från Södermalms pensionärsråds sammanträde den 9 oktober 2023 anmäldes.

    Bilagor

    • Beslut om tillstånd att få ta del av sekretessbelagda handlingar och uppgifter för forskningsändamål och i utbildningssyfte. SÖD 2023/1046
    • Anmälan om lex Sarah avseende verksamhet i egen regi oktober 2023. SÖD 2022/1448
    • Anmälan om lex Sarah avseende verksamhet i enskild regi oktober 2023. SÖD 2022/1449

    Bilagor

  • § 34

    Övriga frågor

  • Lars Rottem Krangnes (C) anmälde en skrivelse från Centerpartiet om HBTQI-kompetens inom äldreomsorgen (Bilaga).

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.