Hoppa över navigering
  • § 1

    Godkännande av föredragningslistan

  • I ett medborgarförslag föreslår Britta Gussander, ordförande för föreningen Gubbängens Fritidsträdgårdar, att ett stängsel sätts upp runt föreningens område för att förebygga stölder, vandalisering, att missbrukare håller till i området nattetid och även för att hålla ute rådjur.

  • I ett medborgarförslag föreslår Kerstin Rylander kartläggning av platser där otillåten eldning ofta förekommer i stadsdelens grönområden och utökad rondering, skyltning och röjning på dessa platser.

  • Stadsrevisionen har granskat stadsdelsnämndens verksamhet under 2023 och gjort bedömningen att nämndens styrning, uppföljning och kontroll av verksamheten delvis har varit tillräcklig.


    Revisorerna konstaterar att det ekonomiska och verksamhetsmässiga resultatet i allt väsentligt är tillfredsställande, och att räkenskaperna upprättats i enlighet med stadens anvisningar. Flera av revisionens tidigare rekommendationer har åtgärdats. Därutöver bedömer revisorerna att nämndens styrning, uppföljning och kontroll av verksamheten delvis varit tillräcklig samt att några tidigare rekommendationer kvarstår att åtgärda.


    Förvaltningen kommenterar i tjänsteutlåtandet Stadsrevisionens synpunkter och redovisar vad som har gjorts och görs för att avhjälpa bristerna.

  • Totalt för 2024 prognostiseras ett underskott om 1,6 miljoner kronor före resultatöverföring och en budget i balans efter resultatöverföring från fond.

     

    Underskott prognostiseras inom verksamhetsområde individ- och familjeomsorg; barn och unga samt inom barn, kultur och fritid och ekonomiskt bistånd.

     

    Övergripande ekonomisk påverkansfaktor under året är fortsatt utvecklingen av inflationen och ett ökat kostnadstryck på alla verksamheter, kostsamma placeringar inom barn och ungdom (Trefas), negativ utveckling utav konjunktur samt minskat barnantal i stadsdelsområdet.

  • Behovet av bostäder med särskild service är stort i hela staden likväl stadsdelsområdet. För att möta detta behov planerar socialförvaltningen och Farsta stadsdelsförvaltning att skapa sju lägenheter samt en gemensamhetslokal alla tillhörande en bostad med särskild service. Dessa bostäder kommer att vara belägna i ett befintligt flerfamiljshus i Farsta, där det planeras för ombyggnation av befintliga lokaler för att skapa servicebostaden. Vidare kommer en senare etapp av byggnationen i området att innefatta kompletterande tre till fem lägenheter, som kommer att förmedlas via bostadsförmedlingen, och kopplas samman med verksamheten. Beslut om de sista lägenheterna kommer att fattas vid ett senare tillfälle. De sju lägenheterna och gemensamhetslokalen erbjuds som hyresrätter med en total yta om 363 kvm.

    Den totala årshyran för servicebostaden är cirka 921 000 kr, nettohyreskostnaden uppgår till 88 kr per lägenhet per dygn. Beräknat tillträde till servicebostad är kvartal ett år 2025.


    Farsta stadsdelsförvaltning förslår att:

    • Farsta stadsdelsnämnd godkänner förvaltningens förslag om inhyrning av 7 lägenheter för en ny servicebostad inom fastigheten Bjurö 1 i Farsta. Till en kostnad om 0,9 miljoner kronor per år.
    • Farsta stadsdelsnämnd ansöker hos kommunstyrelsen ekonomi- och trygghetsutskott om att godkänna hyresavtalet.
    • Farsta stadsdelsnämnd ansöker hos kommunstyrelsens ekonomi- och trygghetsutskott om startbidrag med 0,5 miljoner kr

     

    Socialförvaltningen föreslår att:

    • Socialnämnden godkänner förvaltningens förslag om att beställa sju lägenheter, för en ny servicebostad inom fastigheten Bjurö 1 i Farsta.

     

  • I tjänsteutlåtandet Brukarundersökningar inom socialpsykiatri 2023 med diarienummer 2024/63 framgick att svarsfrekvensen för boendestöd i Farsta var 26 procent år 2023, året innan var svarsfrekvensen 30 procent. Svarsfrekvensen för Stockholms stad totalt var 28 procent, en minskning från 33 procent året innan.

     

     

    I en skrivelse till stadsdelsnämnden vill Sverigedemokraterna att förvaltningen redogör för hur väl förvaltningen tycker att brukarundersökningen gällande boendestödet inom socialpsykiatrin fyller sitt syfte och vilka åtgärder som vidtagits eller kommer att vidtas för att höja svarsfrekvensen.

     

     

    Förvaltningen klargör att Stockholms stad strävar efter en så hög svarsfrekvens som möjligt och att varje enskild röst är betydelsefull.

     

     

    Årets brukarundersökning om boendestöd pågår. Brukare som har insatsen boendestöd kommer att erbjudas att svara muntligt på enkäten. En långsiktig plan är att kommande år erbjuda brukare att boendestödjare hjälper till att logga in till enkäten. Pappersenkäter ska kunna vara ett komplement. Boendestödjarna ska uppmärksamma brukarna på att brukarundersökningarna kommer och att det är viktigt att besvara dem.

  • I budget för 2023 fick kommunstyrelsen tillsammans med miljö- och hälsoskyddsnämnden i uppdrag att revidera stadens nuvarande miljöprogram som löpte ut 2023. Miljöprogrammet är ett stadsövergripande dokument och innehåller sju målområden med 18 delmål där utmaningarna för Stockholm och påverkan på omvärlden bedöms som störst. Programmet har en tydlig kommunikativ inriktning för att programmet ska bli tillgängligt för stadens medarbetare och för stockholmarna.


    Förvaltningen är positiv till förslaget och dess mål och delmål. Programmets innehåll är mycket ambitiöst med högt ställda mål. Målen beskrivs som nödvändiga och möjliga att nå och förvaltningen instämmer i detta. Det innebär nya arbetssätt och mer samverkan och kommunikation mellan stadens verksamheter och med ett större och tydligare fokus på miljö- och klimat inom samtliga förvaltningar och bolag i staden.

  • Ärendeansvaret för fördelning av individärenden mellan stadsdelsnämnderna regleras idag i tre verksamhetsområden, individ- och familjeomsorgen, äldreomsorgen och omsorgen om personer med funktionsnedsättning. Syftet med riktlinjerna är att underlätta ansvarsfördelningen mellan stadsdelsnämnderna.

     

    Revideringen har gjorts av socialförvaltningen och äldreförvaltningen i samarbete med juridiska avdelningen på stadsledningskontoret och har främst reviderats genom kompletterande skrivningar, ändrad dispositionen, nya stycken har lagts till för att öka användarvänligheten och gammal oriktig information har tagits bort. Revideringen är gjord för att stämma överens med aktuell lagstiftning och beslut från kommunfullmäktige.

     

    Förvaltningen svarar med punkter där förtydliganden önskas.

  • I en motion till kommunfullmäktige föreslår Andréa Hedin (M) att relevanta föräldraskapsstödsutbildningar ska anpassas i syfte att kunna hållas i, och tillsammans med, grundskolorna för att öka antalet deltagande föräldrar. Samtliga föräldrar med barn i högstadiet ska genom skolorna och i samarbete med socialtjänsten erbjudas föräldraskapsstödsutbildning. Motionären föreslår även att detta ska provas som ett pilotprojekt på utvalda grundskolor.

     

     

    Förvaltningen ställer sig positiv till förslagen och vill lyfta att det redan finns en pågående dialog tillsammans med en del skolor i Farsta om ett samarbete gällande föräldraskapsstödsprogram. På kort sikt kan det dock innebära större ekonomiska kostnader och personalresurser för förvaltningen att erbjuda föräldraskapsstödutbildning för alla föräldrar, men att det på lång sikt kan gynna barn, unga, föräldrar och samhället.

  • Jan Jönsson (L) föreslår i en motion till kommunfullmäktige utbyggnad av biståndsbedömda trygghetsboenden. Han menar att de biståndsbedömda trygghetsboendena för äldre behöver utökas då de utgör ett viktigt boendealternativ till ordinärt boende och heldygnsomsorg på vård- och omsorgsboende.


    Förvaltningen anser att den fortsatt prioriterade boendeformen i staden, för äldre, ska vara icke biståndsbedömda trygghetsboenden, seniorbostäder. Seniorbostäder är den boendeform som dels ligger linje med den nya socialtjänstlagens intentioner om tidiga insatser och fler icke biståndsbedömda alternativ, dels utgör den boendeform som har bäst förutsättningar för att möta de äldres behov av tillgängliga, ändamålsenliga bostäder med närhet till kollektivtrafik, service och med rimliga hyror.

     

    I pensionärsrådets synpunkter på motionärens förslag framgår att de liksom förvaltningen anser att icke biståndsbedömda trygghetsboenden, seniorbostäder, är den boendeform som behöver prioriteras för en utbyggnation inom staden.


    Förvaltningen gör bedömningen, utifrån ovanstående resonemang, att en satsning på fler biståndsbedömda trygghetsboenden inte är ändamålsenligt och anser att staden fortsatt ska fokuserar på utbyggnaden av seniorbostäder.

  • Nike Örbrink beskriver att Stockholms företagsklimat är avgörande för hela Sverige och utgör landets ekonomiska motor och att Kristdemokraterna var med och tog fram stadens första näringslivspolicy.

     

     

    Nike Örbrink menar att det behövs ett komplement till stadens näringslivspolicy, i form av ett Näringslivsforum som ett råd under kommunstyrelsen.

     

     

    Stadsledningskontoret har i uppdrag att revidera stadens styrdokument i näringslivsfrågor, Stockholms stads näringslivspolicy 2020–2024, under innevarande år. Förvaltningen vill invänta den reviderande näringslivspolicyn innan vidare ställningstagande i frågan.

  • I ärendet redovisas beslut som nämndens ordförande och stadsdelsdirektören har fattat enligt delegering, samt övriga anmälningsärenden.

    Bilagor

  • § 16

    Protokoll från pensionärsrådet den 3 juni 2024

  • § 17

    Nämndens frågor och information från förvaltningen

  • § 18

    Anmälan av sociala delegationens protokoll

  • § 19

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § 2 st föräldrabalken

  • § 20

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § 2 st föräldrabalken

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.