Möte 2024-04-18
-
1
Godkännande av föredragningslistan
-
Bilagor
-
619kb Ladda ner dokument
-
143kb Ladda ner dokument
-
994kb Ladda ner dokument
-
260kb Ladda ner dokument
-
69kb Ladda ner dokument
-
62kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
192kb Ladda ner dokument
-
19mb Ladda ner dokument
-
664kb Ladda ner dokument
-
963kb Ladda ner dokument
-
996kb Ladda ner dokument
-
674kb Ladda ner dokument
-
569kb Ladda ner dokument
-
515kb Ladda ner dokument
-
666kb Ladda ner dokument
-
633kb Ladda ner dokument
-
332kb Ladda ner dokument
-
443kb Ladda ner dokument
-
419kb Ladda ner dokument
-
559kb Ladda ner dokument
-
531kb Ladda ner dokument
-
419kb Ladda ner dokument
-
339kb Ladda ner dokument
-
416kb Ladda ner dokument
-
235kb Ladda ner dokument
-
527kb Ladda ner dokument
-
531kb Ladda ner dokument
-
344kb Ladda ner dokument
-
316kb Ladda ner dokument
-
324kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
198kb Ladda ner dokument
-
455kb Ladda ner dokument
-
464kb Ladda ner dokument
-
470kb Ladda ner dokument
-
738kb Ladda ner dokument
-
463kb Ladda ner dokument
-
332kb Ladda ner dokument
-
331kb Ladda ner dokument
-
481kb Ladda ner dokument
-
280kb Ladda ner dokument
-
272kb Ladda ner dokument
-
555kb Ladda ner dokument
-
375kb Ladda ner dokument
-
369kb Ladda ner dokument
-
269kb Ladda ner dokument
-
268kb Ladda ner dokument
-
399kb Ladda ner dokument
-
402kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
248kb Ladda ner dokument
-
546kb Ladda ner dokument
-
740kb Ladda ner dokument
-
369kb Ladda ner dokument
-
291kb Ladda ner dokument
-
612kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
-
22
Remiss: Ut ur utsatthet (SOU 2023:97). Sexuellt utnyttjande i pornografiska syften – våldsutsatthet som behöver synliggöras (SOU 2023:98)
-
29
Nämndens frågor och information från förvaltningen
-
30
Anmälan av sociala delegationens protokoll
-
31
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § 2 st föräldrabalken
-
32
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § 2 st föräldrabalken
-
33
Överflyttning av vårdnad till särskilt förordnad vårdnadshavare enligt 6 kap 8 § FB
-
34
Överflyttning av vårdnad till särskilt förordnad vårdnadshavare enligt 6 kap 8a § FB
-
§ 1
Godkännande av föredragningslistan
-
Underlag för budget 2025 med inriktning för 2026 och 2027 beskriver Farsta stadsdelsnämnds strategiska prioriteringar och identifierade behov de kommande åren.
Bilagor
-
619kb Ladda ner dokument
-
143kb Ladda ner dokument
-
994kb Ladda ner dokument
-
260kb Ladda ner dokument
-
69kb Ladda ner dokument
-
62kb Ladda ner dokument
-
-
I ett medborgarförslag föreslår Gunnar Björkman att någon form av medborgardialoger med representanter för befolkningen i Farsta eller östra Söderort inrättas för att öka intresset hos allmänheten för frågor av stort intresse och för att stärka demokratin.
Bilagor
-
74kb Ladda ner dokument
-
83kb Ladda ner dokument
-
-
I ett medborgarförslag föreslår Erik Hall att strandstigen nedanför Havsörnsvägen/Skrattmåsvägen ska göras mer tillgänglig och stå emot varierande vattennivåer och möjliggöra en förbättrad och säkrare passage för alla användare. Strandstigen bör höjas och breddas för att möjliggöra passage året om.
Förvaltningen instämmer i att det under vissa tider av året är svårt eller näst intill omöjligt att ta sig förbi på stigen nedanför Havsörnsvägen 61 på grund av höga vattennivåer. Förvaltningen är positiv till förslaget förutsatt att tillstånd från miljöförvaltningen beviljas och att godkännande ges från länsstyrelsen. Förvaltningen bedömer dock att åtgärden inte ryms i budget för 2024.Bilagor
-
129kb Ladda ner dokument
-
I ett medborgarförslag föreslår David Kihlberg att förvaltningen ska sätta upp cykeltvättstationer utmed några cykelpendlingsstråk där man ska kunna spola av sin cykel. Vintertid saltas större cykelstråk vilket ger goda förutsättningar för vintercykling men saltet sliter på cykeln.
Förvaltningen anser att David Kihlbergs förslag är intressant och håller med om att möjligheten att spola av sin cykel skulle öka attraktiviteten för vintercykling. Förslaget att anlägga cykelvårdsstationer är bra men förvaltningens ansvarsområde omfattar inte uppförande av byggnader varför vi inte har möjlighet att bifalla förslaget.Bilagor
-
100kb Ladda ner dokument
-
299kb Ladda ner dokument
-
-
I en skrivelse till stadsdelsnämnden vill Moderaterna, Centerpartiet och Liberalerna att förvaltningen redogör för hur förvaltningen arbetar med bakgrundskontroller av anställda, konsulter och företag, vilka risker förvaltningen ser för infiltration och vilka ytterligare insatser som förvaltningen skulle vilja vidta för att förhindra infiltration.
Förvaltningen klargör att bakgrundskontroller genom registerutdrag i polisens belastningsregister görs i enlighet med stadens rekommendation vilken innebär att det alltid ska finnas ett lagstöd för de bakgrundskontroller som görs. Förvaltningen gör de bakgrundskontroller som förvaltningen är skyldig att göra enligt lag och därutöver görs bakgrundskontroller i verksamheter där det förekommer direkt och regelbunden kontakt med barn.
Förvaltningen har inlett ett arbete för öka kunskapen och medvetenheten om riskerna för välfärdsbrottslighet, infiltration och korruption i våra verksamheter. I frågan om vilka utökade insatser som förvaltningen ser ett behov av klargör förvaltningens svar att förvaltningen vare sig har rådighet eller kompetens i frågan.Bilagor
-
122kb Ladda ner dokument
-
-
I en skrivelse till stadsdelsnämnden tar Moderaterna, Liberalerna och Centerpartiet upp frågan kring hur stadsdelarnas arbete gällande beredskap vid kris och krig ser ut. Partierna vill utifrån detta att förvaltningen besvarar ett antal frågor.
Förvaltningen har besvarat skrivelsens frågor genom att beskriva förvaltningens övergripande beredskapsarbete vid händelse av kris och krig utifrån stadens riktlinjer och styrdokument.Bilagor
-
193kb Ladda ner dokument
-
415kb Ladda ner dokument
-
-
I en skrivelse till stadsdelsnämnden ställer Moderaterna frågor till förvaltningen om samverkan med polisen och om det finns möjlighet att utöka placeringen av socialsekreterare hos polis.
Förvaltningen lyfter att samarbetet med lokalpolisområde Farsta fungerar väl och att samverkan sker i flera delar i både det aktiva och det förebyggande arbetet mot kriminalitet genom exempelvis allvarssamtal, avhopparverksamhet, Trefas, SIG, socialsekreterare hos polis och den lokala överenskommelsen mellan förvaltningen, polis, utbildningsförvaltningen och Trafikkontoret.
Förvaltningen lyfter även att det redan pågår processer att utöka uppdraget med ytterligare en medarbetare som kommer vara samlokaliserad hos polisen från och med den 1 april.Bilagor
-
392kb Ladda ner dokument
-
-
§ 9
Förbättrad överblick i verksamhetsberättelsen för nämndens och förvaltningens arbete med stadsdelens trygghets- och säkerhetsarbete
I en skrivelse till stadsdelsnämnden ställer Sverigedemokraterna en fråga till förvaltningen ifall det finns möjlighet att samla åtgärder inom säkerhets- och trygghetsarbetet och redovisa detta i en egen bilaga till verksamhetsberättelsen.
Nämndens redovisningar i samband med tertialrapport 1 och 2 samt verksamhetsberättelsen styrs till stor del av stadsledningskontorets anvisningar för nämnder och bolag. Av anvisningarna framgår att nämndens samlade arbete med säkerhets- och trygghetsfrågor ska redovisas under verksamhetsområdesmålen 3.5 Hög beredskap och stark rådighet ska råda i alla verksamhetsområden samt mål 3.6 Tryggheten ska öka genom förebyggande insatser i verksamhetsberättelsen. Något som också skedde under 2023.Bilagor
-
132kb Ladda ner dokument
-
111kb Ladda ner dokument
-
-
Området Klockelund i stadsdelen Larsboda är ett nytt stadsutvecklingsområde beläget längs Nynäsvägen och Drevvikens strand. En naturskön miljö där det planeras 600 nya bostäder de kommande åren. För att möta förväntad efterfrågan på förskoleplatser i Klockelund men även i intilliggande området Karlsvik så vill förvaltningen inrätta en fyra-avdelningsförskola i kommande byggnation.
I dagsläget finns inga förskolor i Klockelund, ett område som ligger något avskilt från det befintliga bostadsbeståndet i stadsdelen. De närmaste två förskolorna finns i Perstorp men deras platsantal är beräknade för barnen i Perstorp. Förskola i närområdet är en viktig faktor för att öka områdets attraktivitet för barnfamiljer.
Den 28 oktober 2021 beslutade stadsdelsnämnden att ge förvaltningen i uppdrag att beställa förslagshandlingar och hyresoffert för en ny förskola med sex avdelningar i planerad nybyggnation i Klockelund. Förvaltningen föreslår nämnden att istället beställa en fyra-avdelningsförskola utifrån det reella behovet av platser i området.
Hyresavtalet sträcker sig över en tioårsperiod från januari 2026 till januari 2036.
Bilagor
-
§ 11
Hemställan till kommunfullmäktige om ändring av lokala ordningsföreskrifter för att anlägga hundrastgård i Hökarängen
Stockholms allmänna lokala ordningsföreskrifter anger att hundar ska hållas kopplade på offentlig plats med undantag av de områden där kommunen anordnat hundrastplatser. Dessa hundrastplatser anges på karta i föreskrifternas bilaga 9. Nya hundrastplatser kan inte anläggas utan att registreras i de lokala ordningsföreskrifterna.
Farsta stadsdelsförvaltning avser att bygga en ny hundrastgård i Hökarängen under 2024. Farsta stadsdelsnämnd hemställer därför till kommunfullmäktige att föra in denna hundrastgård i bilaga 9 till de lokala ordningsföreskrifterna.
Bilagor
-
24mb Ladda ner dokument
-
Förvaltningen ser en utmaning med unga som dras in i kriminalitet och ett samhälle där våldet och otryggheten ökar. Därför behövs nya metoder för att nå de barn som vi redan nu ser riskerar att hamna i dessa sammanhang.
Förvaltningen och utbildningsförvaltningens pilotprojekt med fritidslotsar ska därför utvecklas tillsammans med Farsta Föreningsråd. Genom Farsta Föreningsråd och dess medlemsföreningar kan barn med hjälp av fritidslotsarna vägledas till föreningslivet. Barn som lotsas till föreningen blir medlemmar i föreningen till en reducerad avgift eller med annan ekonomisk hjälp. Syftet är att ge barn en meningsfull fritid för att främja god livskvalitet och förebygga att barnet senare som ungdom riskerar att bli brottsaktiv.Bilagor
-
118kb Ladda ner dokument
-
282kb Ladda ner dokument
-
-
En stadsövergripande brukarundersökning genomfördes inom funktionsnedsättning under hösten 2023. Den riktade sig till ett urval av personer i staden som får insats i form av daglig verksamhet, gruppboende, hemtjänst för yngre, korttidshem och servicebostad.
Resultaten visar att brukare inom funktionsnedsättning generellt sett är nöjda med sina insatser.
Förvaltningens olika verksamheter har analyserat resultaten för att identifiera områden som behöver utvecklas. Dessa utvecklingsområden har tagits med i enheternas verksamhetsplaner för 2024 där mål och arbetssätt beskrivs. Årets resultat visade att ett förbättringsarbete behöver prioriteras inom insatsen servicebostad i egen regi, något som förvaltningen kommer att arbeta med under året.Bilagor
-
192kb Ladda ner dokument
-
19mb Ladda ner dokument
-
664kb Ladda ner dokument
-
963kb Ladda ner dokument
-
996kb Ladda ner dokument
-
674kb Ladda ner dokument
-
569kb Ladda ner dokument
-
515kb Ladda ner dokument
-
666kb Ladda ner dokument
-
633kb Ladda ner dokument
-
332kb Ladda ner dokument
-
443kb Ladda ner dokument
-
419kb Ladda ner dokument
-
559kb Ladda ner dokument
-
531kb Ladda ner dokument
-
419kb Ladda ner dokument
-
339kb Ladda ner dokument
-
416kb Ladda ner dokument
-
235kb Ladda ner dokument
-
527kb Ladda ner dokument
-
531kb Ladda ner dokument
-
344kb Ladda ner dokument
-
316kb Ladda ner dokument
-
324kb Ladda ner dokument
-
-
En stadsövergripande brukarundersökning genomfördes inom socialpsykiatrin under våren 2023. Den riktade sig till samtliga brukare som får insatser i form av boendestöd, gruppboende, stödboende och sysselsättning.
Resultatet för gruppboende visar att brukare på gruppboenden i Farsta, både egen regi och privat, överlag är nöjda.
Förvaltningens olika verksamheter har analyserat resultaten för att identifiera områden som behöver utvecklas. Dessa utvecklingsområden har tagits med i enheternas verksamhetsplaner för 2024 där mål och arbetssätt beskrivs.
Bilagor
-
198kb Ladda ner dokument
-
455kb Ladda ner dokument
-
464kb Ladda ner dokument
-
470kb Ladda ner dokument
-
738kb Ladda ner dokument
-
463kb Ladda ner dokument
-
332kb Ladda ner dokument
-
331kb Ladda ner dokument
-
481kb Ladda ner dokument
-
280kb Ladda ner dokument
-
272kb Ladda ner dokument
-
555kb Ladda ner dokument
-
375kb Ladda ner dokument
-
369kb Ladda ner dokument
-
269kb Ladda ner dokument
-
268kb Ladda ner dokument
-
399kb Ladda ner dokument
-
402kb Ladda ner dokument
-
-
I verksamhetsplan 2024 har stadsdelsnämnden beslutat om totalt 6,3 miljoner kronor budgeterat för olika investeringsprojekt inom stadsmiljö med nycklade investeringsmedel. Sedan verksamhetsplan 2024 beslutades har investeringsprojekten nytt staket vid klyftan och nytt fallskydd i Farstaängen genomförts för totalt 0,7 miljoner kronor lägre kostnad än budgeterat. Förvaltningen föreslår därför stadsdelsnämnden att omfördela totalt 0,7 miljoner kronor i investeringsmedel till projekten lekyta Starrmyran och Reinvesteringar i trappor.
Bilagor
-
129kb Ladda ner dokument
-
-
Totalt för 2024 prognostiseras ett underskott om 4,4 miljoner kronor före resultatöverföring och en budget i balans efter resultatöverföring från fond.
Underskott prognostiseras inom verksamhetsområde individ- och familjeomsorg; barn och unga samt inom barn, kultur och fritid och ekonomiskt bistånd.
Övergripande ekonomiska påverkansfaktorer under året är fortsatt utvecklingen av inflationen och ett ökat kostnadstryck på alla verksamheter, kostsamma placeringar inom barn och ungdom (Trefas), negativ utveckling utav konjunktur samt minskat barnantal i stadsdelsområdet.
Bilagor
-
423kb Ladda ner dokument
-
-
Det nya kommunikationsprogrammet syftar till att stärka hela stadens förmåga till effektiv kommunikation som bidrar till ökad kunskap om och förtroende för verksamheten. Programmet syftar även till att säkerställa offentlighetsprincipens innebörd om allmänhetens och medias rätt till insyn i och tillgång till information om kommunens verksamhet.
Förvaltningen ställer sig positiv till förslaget och instämmer i att det är av stor vikt att ha ett kommunikativt perspektiv på verksamheten. Det är exempelvis bra att programmet ligger i linje med stadens kvalitetsprogram. Förvaltningen ser dock att förtydliganden kan göras kring rollfördelning, kriskommunikation och internkommunikation.Bilagor
-
155kb Ladda ner dokument
-
158kb Ladda ner dokument
-
173kb Ladda ner dokument
-
-
Regeringen tillsatte under 2022 en utredning som fick i uppdrag att utreda hur man kan utveckla livsmedelsberedskapen i Sverige. Utredarna har nu överlämnat sitt betänkande Livsmedelsberedskap för en ny tid (SOU 2024:8).
Utredaren föreslår att det ska instiftas en ny lag – lag om livsmedelsberedskap som ska reglera Sveriges livsmedelsberedskap. I förslaget har kommuner fått ett lagstadgat ansvar för vissa uppgifter inom livsmedelsberedskapen. Utredaren föreslår att kommunerna ska få i uppgift att analysera de behov som kan uppstå för befolkningen i en kommun vid en allvarlig störning i livsmedelsförsörjningen, planera för en lokal livsmedelsdistribution samt utifrån sina förutsättningar vidta lämpliga åtgärder för att upprätthålla tillgången till nödvändiga livsmedel för befolkningen i kommunen.
Förvaltningen ställer sig positiv till förslaget och ser att förslaget ligger i linje med stadens arbete att bygga upp en sektorsindelad civil beredskap.
I författningsförslaget framgår att kommunen ska ”vidta lämpliga åtgärder”. Där ser förvaltningen ett behov av konkretisering vad det specifikt innebär.
Förvaltningen föreslår att stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på remissen.
Bilagor
-
155kb Ladda ner dokument
-
-
I en motion till kommunfullmäktige föreslår Johan Nilsson (M) att en översyn ska göras av stadens äldre detaljplaner för trädgårds-, villa- och småstugeområden. Det vill säga att de äldre före detta stadsplanerna upphävs och att nya detaljplaner antas för aktuella områden i syfte att stärka områdenas skydd.
Förvaltningen har förståelse för Johan Nilssons intentioner och vilja att rädda Stockholms trädgårds-, villa- och småstugeområden från förvanskning. För detta krävs en ny organisation på stadsbyggnadskontoret, det tar lång tid att göra översynen och det behövs finansiering. Förvaltningen ser inte att det är realistiskt att genomföra en översyn av de äldsta gällande stadsplanerna.Bilagor
-
141kb Ladda ner dokument
-
996kb Ladda ner dokument
-
-
Avfallsnämnden har utarbetat ett förslag till ny avfallsplan för Stockholm. Planperioden har utökats från fyra till sex år. Avfallsplanen innehåller fyra huvudmål. Huvudmålen har brutits ner till mer detaljerade delmål för planperioden 2025–2030.
Syftet med planen är att ha en strategi för Stockholms stads och andra aktörers arbete inom avfallsområdet – vid planering av nya områden, vid bygglovsprövning, i tillsyn över miljöfarlig verksamhet samt för hur invånarna och verksamheterna i staden ska förbygga avfall och hantera det avfall som uppstår.
Förvaltningen är positiv till avfallsnämndens förslag till ny avfallsplan. Mycket är sig likt från nu gällande plan med samma fyra huvudmål men planen har kompletterats med nya delmål och indikatorer och anpassats till nya lagar och krav. De femtontal delmål och åtgärder som berör stadsdelsnämnderna bedömer förvaltningen som möjliga att genomföra i samarbete med andra nämnder och bolagsstyrelser.Bilagor
-
248kb Ladda ner dokument
-
546kb Ladda ner dokument
-
740kb Ladda ner dokument
-
369kb Ladda ner dokument
-
291kb Ladda ner dokument
-
612kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
-
I en motion till kommunfullmäktige föreslår Andréa Hedin, Moderaterna, att Stockholms stad utreder och sätter in insatser vid varje öppen drogscen som har en skola inom en radie av 500 meter för att undvika att barn och unga rekryteras av gängkriminella eller utsätts för brott. Polisens kartläggning 2023 visar att Stockholms län har 63 öppna drogscener. Hälften av dem finns i Stockholms stad. 24 av platserna har en eller flera grundskolor inom en radie av 500 meter.
Moderaterna ser med en stor oro på den utveckling som sker där allt fler unga personer dras in i gängkriminalitet. För att vända utvecklingen anser Hedin att det behövs tas fram trygghetsskapande insatser som anpassas efter varje geografisk plats. Hedin tar upp ett par exempel på insatser som man kan jobba med för att stoppa utvecklingen. Bland annat genom platssamverkan tillsammans med fastighetsägare, trygghetskameror, ordningsvakter, ökad polisiär närvaro, mer belysning, ljudlarm, torghandel, föräldravandrare och fältassistenter.
I Farsta strand har ett långsiktigt brottsförebyggande arbete bedrivits under en lång tid vilket medfört att stadsdelen från januari 2024 inte längre klassas som en öppen drogscen enligt polisens definition. I Hökarängen har det under två års tid funnits en aktiv platssamverkan. Platssamverkansaktörerna har systematiskt arbetat med lägesbild, orsaksanalyser, åtgärdsplan och uppföljning. Under året har också flera evenemang genomförts både under sommaren och vintern. Utifrån trygghetsvandringar har fysiska förändringar skett på och i anslutning till den öppna drogscenen. På platsen för den öppna drogscenen har det också arbetats med att upprätthålla god ordning genom städning och reparation efter skadegörelse. Polisen har även sökt igenom platsen med narkotikahundar ungefär varje månad och har under året haft en fast övervakningskamera där. Polisen har också dagligen varit synligt närvarande. Fältassistenterna har arbetat uppsökande för ungdomar som vistats på platsen och förvaltningens trygghetsvärdar har regelbundet besökt platsen i förebyggande syfte.
Det finns även flera samverkansforum, både operativa och strategiska, där stadsdelsförvaltningen samverkat med representanter för utbildningsförvaltningen, polisen, bostadsbolag och fastighetsägare. Många av de insatser som motionären nämner i motionen arbetar stadsdelsförvaltningen med. Dessutom följs de flesta av insatserna eller aktiviteterna upp inom ramen för samverkansöverenskommelsen som stadsdelsförvaltningen har gemensamt med lokalpolisområde Farsta, utbildningsförvaltningen och trafikkontoret.Bilagor
-
140kb Ladda ner dokument
-
116kb Ladda ner dokument
-
-
§ 22
Remiss: Ut ur utsatthet (SOU 2023:97). Sexuellt utnyttjande i pornografiska syften – våldsutsatthet som behöver synliggöras (SOU 2023:98)
Utredningen om sexuellt utnyttjande i pornografiska syfte med fokus på skydd, stöd och vård för personer utsatta för övergrepp i samband med produktion eller distribution av pornografi tillsattes av regeringen 2022. Uppdraget inkluderar förbättring av kunskapsläget, att föreslå åtgärder för bättre skydd och stöd, samt att analysera brottslighet i detta sammanhang. Målgrupperna omfattar både vuxna och barn involverade i pornografiska sammanhang. Utredningen beaktar olika former av våld och övergrepp samt hänsyn till kön, könsidentitet och sexuell läggning.
Utredningen Ut ur utsatthet, vars direktiv beslutades den 7 juli 2022, har tre huvuduppdrag: att föreslå utformningen av ett exitprogram för vuxna utsatta för prostitution och människohandel för sexuella ändamål, att utforma ett program för barn utsatta för sexuell exploatering och människohandel samt att bedöma Sveriges efterlevnad av internationella åtaganden gällande identifiering, skydd, stöd och återvändande för offer för människohandel och vid behov föreslå åtgärder för att förbättra arbetet. Målet med programmen är att stärka identifiering, skydd, stöd och vård för de berörda, med fokus att hjälpa vuxna lämna prostitution eller övervinna människohandel och att förbättra uppsökande arbete för att identifiera och stödja barn som är offer för sexuell exploatering och människohandel. Det inkluderar även att föreslå åtgärder för att barn i högre grad ska få tillgång till skydd, stöd, rehabilitering och vård enligt deras rättigheter.
Bilagor
-
201kb Ladda ner dokument
-
11mb Ladda ner dokument
-
-
I en motion till kommunfullmäktige föreslår Kristin Jacobsson, C, att en avhopparverksamhet som är särskild riktad till kvinnor ska inrättas. Detta med anledning av att kvinnor som lever i gängmiljön är särskilt utsatta och innehar rollen som både offer och förövare. Kvinnor i den kriminella miljön kan ha svårt att lämna den destruktiva miljön utifrån den hot- och våldsbild som det kan medföra.
Förvaltningen anser inte att det finns ett behov av att ge ett stöd för avhoppare baserat på kön. Individers behov, stöd och skydd utgörs utifrån individuella bedömningar. Förvaltningen anser att det finns kompetens att möta de individer som är både offer och förövare i den avhopparverksamhet som redan bedrivs, oavsett kön. I de fall där kriminella kvinnor är i behov av stöd utifrån våld i nära relation finns ett nära samarbete med förvaltningens relationsvåldsteam. Förvaltningen lyfter dock att det finns ett behov av att öka kompetensen för att lyckas synliggöra fler tjejer och kvinnor som befinner sig i den kriminella miljön.Bilagor
-
122kb Ladda ner dokument
-
106kb Ladda ner dokument
-
-
2016 antog kommunfullmäktige Stockholm stads riktlinjer i arbetet mot våldsbejakande extremism. Stadsledningskontoret har nu arbetat fram förslag till ändrade riktlinjer. Stadens arbete mot våldsbejakande extremism har sedan 2016 utvecklats och riktlinjerna har därför uppdaterats med en ny struktur samt en tydligare beskrivning av ansvar och roller kopplat till stadens olika insatser i arbetet mot våldsbejakande extremism. Den nya strukturen är i enlighet med stadens trygghetsprogram och de krav som ställs i lagen (2023:196) om kommuners ansvar för brottsförebyggande arbete.
När det gäller inriktningen på förebyggande arbete och sociala riktade insatser så anges det i riktlinjerna exempel på metoder och arbetssätt. Flera av de metoder och arbetssätt som omnämns i riktlinjerna är redan implementerade inom förvaltningen och innebär därför inte något som förvaltningen behöver förbereda inför införande av de framarbetade förslaget till ändrade riktlinjer
Förvaltningen anser att det är viktigt att stadens riktlinjer i arbetet mot våldsbejakande extremism är uppdaterade och i linje med hur stadens struktur och arbetssätt på området har förändrats. Att riktlinjerna uppdateras är också av stor vikt sett till de förändringar som skett inom extremismmiljöerna under de senaste åren och den utveckling som skett när det gäller möjligheter till radikalisering genom exempelvis online-miljöer.Bilagor
-
119kb Ladda ner dokument
-
720kb Ladda ner dokument
-
260kb Ladda ner dokument
-
-
§ 26
Protokoll från pensionärsrådet den 8 april 2024
-
§ 29
Nämndens frågor och information från förvaltningen
-
§ 30
Anmälan av sociala delegationens protokoll
-
§ 31
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § 2 st föräldrabalken
-
§ 32
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § 2 st föräldrabalken
-
§ 33
Överflyttning av vårdnad till särskilt förordnad vårdnadshavare enligt 6 kap 8 § FB
-
§ 34
Överflyttning av vårdnad till särskilt förordnad vårdnadshavare enligt 6 kap 8a § FB