Hoppa över navigering
  • Förvaltningen prognostiserar en budget i balans efter åtgärder och resultatdispositioner. De åtgärder som beslutades i verksamhetsplanen följs och ger effekt. Den största utmaningen att uppnå budget i balans finns vid beställarsidan inom stöd och service till personer med funktionsnedsättning, samt inom äldreomsorgens utförarenheter. Djupare analyser och mer utförliga kommentarer återfinns i tertialrapporter och verksamhetsberättelse.

  • Den internkontrollplan som nämnden beslutade om i januari 2019 har varit föremål för en revidering då det i februari uppdagades att två obligatoriska kontroller inte fanns med i den internkontrollplanen. I samband med den revideringen togs även en process bort som avsåg samverkan med näringslivet och istället lades en process till ”Trygghetsrådets parter samverkar kring lägesbilder, mål och uppdrag” där samverkan med näringslivet ingår. Vid detta tillfälle fattade dock inte nämnden ett beslut om att ändra i internkontrollplanen varför förändringarna föreslås nämnden nu.

     

    Den reviderade internkontrollplanen biläggs detta tjänsteutlåtande. För att lättare kunna notera skillnaderna har dessa särskilt markerats. Förvaltningen föreslår nämnden att besluta att godkänna den förändrade internkontrollplanen.

  • I kommunallagen anges att varje nämnd ska se till att den interna kontrollen är tillräcklig inom de områden där nämnden bedriver verksamhet. Den interna kontrollen omfattar även den verksamhet som nämnden lämnat över till någon annan att bedriva. I enlighet med stadens anvisningar är varje nämnd skyldig att upprätta ett system för intern kontroll.



    Stadens anvisningar för nämndernas arbete med intern kontroll har genomgått vissa mindre förändringar där den främsta är en vägledning för bedömning av den interna kontrollen. Därigenom har ett behov av att revidera förvaltningens system för intern kontroll uppstått. Förändringen är markerad med gult.

  • Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnds sammanträdestider 2020

  • Stockholms stads sociala investeringsfond har som syfte att motverka utanförskap och social utsatthet. genom investeringsfonden ska ekonomiska medel föras från kostsamma insatser till kostnadseffektiva, förebyggande åtgärder för att höja den samhällsekonomiska vinsten.

     

    Enligt 7 kap 5 § kommunallagen får en nämnd uppdra åt en anställd hos kommunen att besluta på nämndens vägnar i ett visst ärende eller en viss grupp av ärenden.

     

    Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd finner det lämpligt att låta stadsdelsdirektören ansöka om medel från Stockholms stads sociala investeringsfond.

  • I samband med budget 2019 gavs kommunstyrelsen i uppdrag att uppdatera Stockholms stads program för upphandling och inköp, med fokus på strategier för ökad valfrihet, mångfald och hållbarhet. Förslaget har utgått från kommunfullmäktiges nya inriktningsmål för mandatperioden och till innehåll och disposition bygger det i´flera delar på det nuvarande programmet för upphandling och inköp. Betoningen, vid uppdateringen, har lagts på att det är hela inköpsprocessen, från behov till betalning, som är avgörande för ett effektivt och kostnadsmedvetet inköpsarbete. Målet är en sammanhållen digital inköpsprocess och för att tydligare ange vikten av att beakta hela inköpsprocessen föreslår stadsledningskontoret att benämningen på programmet blir ”Stockholms stads program för inköp”. Programmet har också en tydlig koppling till stadens miljöprogram.

    Bilagor

  • I samband med budget 2019 gavs kommunstyrelsen i uppdrag att revidera Stockholms stads trygghets- och säkerhetsprogram 2018- 2021. Stockholms stads säkerhetsprogram, hädanefter kallat säkerhetsprogrammet, eller endast programmet, föreslås ersätta För ett tryggare och säkrare Stockholm – Stockholms stads trygghets- och säkerhetsprogram 2018-2021. Förslaget till säkerhetsprogram föreslås gälla samtliga nämnder och bolagsstyrelser och återfinns i bilaga 1 till detta ärende. Utgångspunkten vid revideringen har varit att tydliggöra stadens höga ambition för säkerhetsfrågorna samt att anpassa verksamheten till nya omvärldsförutsättningar, lagstiftning och andra riktlinjer som finns på området. Att samla styrningen av säkerhetsfrågorna i ett stadsövergripande styrdokument utgör enligt stadsledningskontoret en förutsättning för att nå framgång i arbetet.

    Bilagor

  • Stadsdelsförvaltningen har av kommunstyrelsen Stockholms stad fått i uppdrag att svara på en remiss angående ett förslag om en samlad strategi som leder till att det på sikt finns ett kulturhus i varje stadsdelsområde. Konceptet ska vara utformat utifrån lokala behov och förutsättningar, och i samverkan med civilsamhället.

    Bilagor

  • Planområdet utgörs av en villafastighet, planförslaget syftar till att möjliggöra ny bostadsbebyggelse i form av radhus inom fastigheten Kornfibblan 8. Planförslaget innebär att befintlig bostadsbyggnad rivs och ersätts med radhusbebyggelse i två våningar, grupperade kring en gemensam gård. Totalt planeras för sex bostäder upplåtna som bostadsrätter.



    Planförslaget överensstämmer med gällande översiktsplan och berör endast kvartersmark, fastigheten är privatägd. Planen medför endast marginella förändringar av befintlig miljö med en förtätning av bostadshus inom fastigheten. Under förutsättning att frågan om angöring till fastigheten planeras i samarbete med trafikkontoret har förvaltningen inget att erinra mot planförslaget.

    Bilagor

  • Protokoll från pensionärsrådet 2019-11-11

  • Protokoll från funktionshindersrådet 2019-11-11.

  • Enligt socialtjänstlagen (SoL) och lag om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) ska kommuner varje kvartal rapportera till Inspektionen för vård och omsorg (IVO) de beslutom bistånd enligt SoL och LSS som inte har kunnat verkställas inom tre månader. Rapporteringen gäller även avbrott i verkställighet och verkställda bistånd eller insatser som tidigare rapporterats som ej verkställda. Samma rapportering lämnas till kommunens revisorer, äldrenämnden och socialnämnden. De båda facknämnderna rapporterar vidare till kommunfullmäktige.

  • Mohibul Ezani khan(V) och Özlem Körhan (V) har den 17 oktober 2019 inkommit med en skrivelse till förvaltningen gällande samverkan med Hässelbygårdsskolan. I skrivelsen refererar skribenterna till ett föreläggande från Skolinspektionen. Vidare ställs frågor till förvaltningen om hur samverkan med Hässelbygårdsskolan ser ut samt vilka möjligheter som förvaltningen har för att stödja barn och föräldrar som får skolrelaterad problematik. Förvaltningen hänvisar skribenterna till Utbildningsnämnden
    avseende Skolinspektionens föreläggande. Samverkan mellan socialtjänst och skola är idag organiserat inom ramen för BUS, barn i behov av särskilt stöd. Samverkan finns för att öka skolnärvaron, föräldrasamverkan genom utbildningar och information, samverkansmöten för att upptäcka barn och unga med riskfaktorer samt ett sammanhållet våldspreventivt arbete.

    Bilagor

  • Inkomna ärenden registrerade under perioden 2019-09-25 till 2019-10-27.

  • Tjänstemannabeslut fattade på delegation avseende tidsperioden 2019-09-25 till 2019-10-28.

  • Anmälan av protokoll från social delegation nr 27-30.

  • § 21

    Information om Lex Maria på Hässlegårdens vård- och omsorgsboende

  • § 22

    Begränsning av umgänge och hemlighållande av vistelseort enligt 14 § 2 st 1 och 2 p Lag med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU)

  • § 23

    Begränsning av umgänge enligt 14 § 2 st 1 p Lag med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU)

  • § 24

    Begränsning av umgänge enligt 14 § 2 st 1 p Lag med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU)

  • § 25

    Återkallande av utseende av särskilt förordnad vårdnadshavare enligt 6 kap 8 a § Föräldrabalken (FB)

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.