Möte 2020-04-16
-
1
Mötets öppnande
-
2
Protokollförare och tid för justering
-
3
Godkännande av dagordning
-
11
Inriktningsbeslut: Ersättning av och nybyggnation av 3-avdelnings förskola enligt SISAB UPP. Förskolan Futurum, Solleftegatan 14, Vällingby
-
12
Inriktningsbeslut. Ersättning av och nybyggnation av 4-avdelnings (alternativt 5 avdelningar) förskola enligt SISAB UPP. Förskolan Renfanan, Renfanegränd 6, Vällingby
-
Bilagor
-
157kb Ladda ner dokument
-
83kb Ladda ner dokument
-
165kb Ladda ner dokument
-
177kb Ladda ner dokument
-
-
14
Remiss av Nya riktlinjer för handläggning och dokumentation av ärenden gällande barn och unga inom individ- och familjeomsorgen
Bilagor
-
169kb Ladda ner dokument
-
285kb Ladda ner dokument
-
171kb Ladda ner dokument
-
133kb Ladda ner dokument
-
-
16
Remiss från kommunstyrelsen Överenskommelse mellan kommunerna i Stockholms län om ärendeansvar för hemlösa
Bilagor
-
158kb Ladda ner dokument
-
198kb Ladda ner dokument
-
201kb Ladda ner dokument
-
175kb Ladda ner dokument
-
-
18
Motion om behovet av långsiktiga medel för kompetensutveckling kopplat till kompetensförsörjningsbehovet
-
19
Remiss av Remissen om Institutet för språk och folkminnens rapportSpråkcentrum för nationella minoritetsspråk, avseende jiddisch och romani chib.
-
Inkomna ärenden, registrerade under tidsperioden 7 februari till 20 mars 2020.
Bilagor
-
158kb Ladda ner dokument
-
490kb Ladda ner dokument
-
-
Stadsdelsdirektören har delegation att fatta beslut i ärenden enligt delegationsordningen. Hen har också rätt att vidaredelegera beslut till tjänstemän. Beslut fattade på delegation enligt den här ordningen ska anmälas till nämnd
Bilagor
-
190kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt nämndens rutiner ska alla förslag med rubriken
”medborgarförslag” anmälas till nämnd på lista, även om de inte ska tas upp för behandling på nämnd.Bilagor
-
158kb Ladda ner dokument
-
-
I skrivelse som inlämnats av Lisa Carlsson med fler (S) föreslås att förvaltningen undersöker möjligheten att få Ekotemplet vid Tempeludden i Riddersvik sanerad, upprustad och klotterfri. Därutöver föreslås att möjligheten att öppna upp Ekotemplet för borgerliga utomhusvigslar undersöks.
Stadsdelsnämnden ansvarar för förvaltning och skötsel av park- och naturmark. I samband med exploateringen av Riddersviksområdet har ekonomiska ramar anslagits för en upprustning av parkområdet. Ett förslag till park- och skötselprogram är framtaget som inkluderar hela parkområdet. Parkprogrammet fokuserar på de åtgärder som har ansetts möjliga att genomföra inom dessa budgetramar och inkluderar bland annat växtlighet, gångvägar och trappa i anslutning till paviljongen.
Efter kontakt med fastighetskontoret som förvaltar paviljongen kan förvaltningen informera om att fastighetskontoret är positiv till att hitta möjligheter att använda och tillgängliggöra paviljongen. Sedan 2015 har totalt tre utredningar tagits fram med åtgärdsförslag inför en upprustning av paviljongen. En upprustning förutsätter emellertid en betydande investering som det tyvärr inte finns utrymme för i fastighetskontorets budget under den närmaste treårsperioden.Bilagor
-
53kb Ladda ner dokument
-
193kb Ladda ner dokument
-
-
I skrivelse som inlämnats av Özlem Körhan, Mohibul Ezdani Kahn och Kajsa Hjortstam (V) framförs önskemål om att det offentliga rummet i Vällingby Centrum måste värnas samt att gator och torg blir allmän plats istället för kvartersmark.
Förvaltningen anser att frågan om Vällingby Centrum ska förvaltas i privat eller kommunal regi är av politisk natur. Förvaltningen har därför inga synpunkter på hur stadsdelsnämnden ska förhålla sig till skribenternas förslag.
Förvaltningen önskar emellertid framhålla att Vällingby, inklusive Vällingby Centrum, är klassat som riksintresse för kulturmiljövården enligt Miljöbalken. För att värna den övergripande idén om Vällingby som ABC-stad, är det nödvändigt att riksintresseområdets struktur och helhetsmiljö bevaras. Vid förändringar ska riksintressets väsentliga aspekter tas tillvara och utvecklas. Enligt Riksantikvarieämbetet visar erfarenheter att ett område som kännetecknas av en helhet från en och samma tidsperiod är mer känslig för skada än ett område som förändras över tid. Förvaltningen anser att det med anledning av ovanstående är extra viktigt att staden genom ett medvetet förhållningssätt klarar balansgången mellan bevarande och utveckling av Vällingby Centrum.Bilagor
-
94kb Ladda ner dokument
-
-
Det finns inget beslut om att Öppna förskolans verksamhet i Vita Villan ska flyttas. Däremot kommer verksamheten att utökas och erbjudas även i parkleken Hässelängen. Dock är det i dagsläget inte klart när verksamheten kan öppna. Förvaltningen kommer därmed att kunna erbjuda öppen förskola/introduktionsförskola på tre adresser i stadsdelen; Vita Villan i Smedshagen, Grimstagatan i Grimsta och Hässelängen i Hässelby gård. En skrivelse inkom till förvaltningen den 30/1 från Mohibul Ezdani Khan (V), Özlem Körhan (V) och Kajsa Hjortstam (V). Socialdemokraterna anslöt till skrivelsen den 5/2. I skrivelsen framkommer kritik mot beslutet att flytta Öppna förskolans verksamhet i Vita Villan till parkleken Hässelängen.
Bilagor
-
124kb Ladda ner dokument
-
164kb Ladda ner dokument
-
-
Susanna Halldin Olsson lämnade följande information:
-
31
Övriga frågor
-
32
Anmälan av protokoll från social delegation
-
33
Upphandling av entreprenad för parkskötsel.
-
34
Nedläggning av faderskapsutredning
-
35
Begränsningar i umgänget enligt 14 § 2 st 1 p lag med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU)
-
Ordförande Bo Arkelsten (M) öppnar dagens möte och hälsar alla välkomna.
-
Ordförande Bo Arkelsten (M) och vice ordförande Lisa Carlsson (S) kommer att justera dagens protokoll senast 2020-04-21 kl 12.00.
-
Dagordningen godkänns med tillägg av skrivelse från Mohibul Ezdani Khan (V) med flera Hur stadsdelsförvaltningen arbetar för att minska spridning av covid-19 i hemtjänsten och på äldreboenden, § 31
-
Förvaltningen prognostiserar en budget i balans efter åtgärder och resultatdispositioner. De åtgärder som beslutades i verksamhetsplanen följs och ger effekt. Den största utmaningen att uppnå budget i balans finns vid beställarsidan inom stöd och service till personer med funktionsnedsättning, inom äldreomsorgens utförarenheter samt osäkerhet kring kostnader som uppstått på grund av covid-19 epidemin. Vi vet ännu inte vilka kostnader vi får kompensation för och vad de kommer att uppgå till. Det blir en djupare analys i tertialrapporten per den sista april 2020.
-
§ 5
Underlag till budget 2021 med inriktning för 2022 och 2023 för Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd
Enligt kommunallagen ska kommunens budget innehålla en plan för ekonomin för en period om tre år, där budgetåret är periodens första år. Utgångspunkten är analyser av omvärldsfaktorer och interna faktorer som bedöms påverka verksamheten. Utifrån de genomförda analyserna redovisas vilka prioriteringar som behöver göras de kommande åren. En övergripande och sammanfattande analys av verksamhetens utveckling de senaste åren ska också redovisas.
-
I enlighet med kommunfullmäktiges budget ska stadsdelsnämnderna regionvis samverka för att årligen ta fram, ett per region, gemensamt förslag till boendeplan för äldre. Även dimensioneringen av seniorboende och servicehus ingår i boendeplanen. Äldreförvaltningen, stadsledningskontoret och Micasa bearbetar sedan de regionala förslagen från nämnderna och gör en sammanvägd bedömning av behovet ur ett stadsövergripande perspektiv. Den stadsövergripande boendeplanen ska därefter antas av äldrenämnden och godkännas av kommunstyrelsen. Boendeplanen är vägledande för nämndernas löpande beslut gällande förändringar av stadens äldreboendebestånd.
-
Spegelns dagliga verksamhet drivs på entreprenad. Nuvarande avtal ingicks 2019-03-01 och löper till 2021-02-28. Avtalet kan förlängas med två år till
2023-02-28. Förvaltningen föreslår att avtalet förlängs.
-
Smedshagens korttidshem drivs på entreprenad. Avtal ingicks 2019-03-01 och löper efter en förlängning med två år till 2021-02-28. Avtalet kan förlängas med ytterligare två år till 2023-02-28. Förvaltningen föreslår att avtalet förlängs.
-
Gruppbostäderna Bergmyntegränd, Eklövsgränd, Rosenbacken och Ullvidevägen drivs på entreprenad av Nytida. Nuvarande avtal ingicks 2019-03-01 och löper till 2021-02-28. Avtalet kan förlängas med två år till 2023-02-28. Förvaltningen föreslår att avtalet förlängs.
-
Miljö- och hälsoskyddsnämnden förelägger Stockholms stad genom Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd att utreda tänkbara orsaker till höga bakteriehalter vid Maltesholmsbadet samt inkomma med en skriftlig rapport av utredningen till miljöförvaltningen så snart utredningen är avslutad, dock senast den 30 april 2020. Förvaltningen har kallat Stockholm Vatten och Avfall AB, fastighetskontoret, trafikkontoret samt miljöförvaltningen till ett samverkansmöte med syfte att bilda en arbetsgrupp för att ta ett samlat grepp för att lösa denna långdragna problematik. Målet är att identifiera och åtgärda de bakomliggande orsakerna till den återkommande dåliga badvattenkvaliteten vid Maltesholmsbadet. Efter en första utredande kartläggning kan det också bli nödvändigt
att inkludera dialog med annan verksamhet som kan vara möjlig orsak till de höga bakteriehalterna i badvattnet. Förvaltningen anser därför att tidpunkten 2020-04-30 är knappt tilltagen och önskar anstånd med rapportering till 2020-05-29.Bilagor
-
Projektet gäller uppförande av en ny förskola om 3 avdelningar (kvarter Detaljisten 6, Solleftegatan 14 i Vällingby) med plats för 54 barn. Den nya byggnaden i ett plan av typen ”SISAB UPP” och ersätter den befintliga 2-avdelningsförskolan (uppförd 1982 och är teknisk uttjänt) som rivs. Byggnationen tillför förskole området Råcksta 18 platser. Den bedömda projektkostnaden är ca 20,3 mkr. Hyra i kr/år 1, c:a 1 018 000 kr. Hyra per barn år 1, c:a 20 889 kr. I samband med projektet tillkommer kostnader för restvärde samt rivning på ca 1,7 mkr som inte kan hyresföras utan skall direkt
finansieras efter rivningen. -
Projektet gäller uppförande av en ny förskola om 4 avdelningar (kvarteret Jungfrulinet 64, Renfanegränd 6 i Vällingby) med plats för 72 barn i en byggnad. Den nya byggnaden i ett plan av typen ”SISAB UPP” och ersätter den befintliga förskolan med 4 avdelningar fördelade på 2 byggnader (uppförda 1973 och de är tekniskt uttjänta) som rivs. Den bedömda projektkostnaden är ca 23,9 mkr. Hyra i kr/år 1, c:a 1 111 000 kr. Hyra per barn år 1, cirka 15 424 kr. I samband med projektet tillkommer kostnader för restvärde samt rivning på ca 1,36 mkr som inte kan hyresföras utan skall direkt finansieras efter rivningen.
-
Ny lagstiftning och nya föreskrifter har trätt i kraft inom de familjerättsliga områdena adoption, faderskap och föräldraskap. Myndigheten för familjerätt och föräldraskapsstöd har tagit fram nya vägledningar och allmänna råd. I staden finns det idag tre olika riktlinjer inom familjerätt: riktlinjer vid adoption, riktlinjer för utredning av faderskap samt riktlinjer för vårdnad, boende, umgänge och namn. Med de nya riktlinjerna för familjerätt slås alla de tidigare riktlinjerna samman till en riktlinje inom det familjerättsliga området.
-
§ 14
Nya riktlinjer för handläggning och dokumentation av ärenden gällande barn och unga inom individ- och familjeomsorgen
Ny lagstiftning och nya föreskrifter har trätt i kraft inom flera delar av individ- och familjeomsorgen för barn och unga. Socialstyrelsen har även gett ut nya vägledningar och handläggningsstöd som påverkar arbetet inom området. Det finns således ett behov av att uppdatera stadens riktlinjer för handläggning och dokumentation av ärenden gällande barn och unga inom individ- och familjeomsorgen. Förvaltningen anser att det är bra att riktlinjerna inom området har revideras i enlighet med aktuellt regelverk, rekommendationer och uppdrag i stadens budget.
Bilagor
-
169kb Ladda ner dokument
-
285kb Ladda ner dokument
-
171kb Ladda ner dokument
-
-
Ny lagstiftning och nya föreskrifter har trätt i kraft inom flera delar av individ- och familjeomsorgen för barn och unga. Socialstyrelsen har även gett ut nya vägledningar och handläggningsstöd som påverkar arbetet inom området. Det finns således ett behov av att uppdatera stadens riktlinjer för handläggning och dokumentation av ärenden gällande barn och unga inom individ- och familjeomsorgen. Förvaltningen anser att det är bra att riktlinjerna inom området har revideras i enlighet med aktuellt regelverk, rekommendationer och uppdrag i stadens budget.
Bilagor
-
161kb Ladda ner dokument
-
170kb Ladda ner dokument
-
-
§ 16
Remiss från kommunstyrelsen Överenskommelse mellan kommunerna i Stockholms län om ärendeansvar för hemlösa
Sedan 2006 har kommunerna i Stockholms län gemensamma riktlinjer för hur de ska hantera personer i hemlöshet. Riktlinjerna reviderades år 2014 och en överenskommelse togs fram. Vid en översyn år 2018 framkom behov av att tydliggöra vissa delar i överenskommelsen. Behovet var att tydliggöra ansvarsfördelningen mellan kommunerna då personer i hemlöshet ofta rör sig mellan olika kommuner. Risken finns då att personen inte får rätt stöd i tid
och att kommunerna lägger ned mycket arbetstid för att lösa tillhörighetsfrågan.Bilagor
-
158kb Ladda ner dokument
-
198kb Ladda ner dokument
-
201kb Ladda ner dokument
-
-
Trafikförvaltningen vid Region Stockholm har påbörjat arbetet med trafikförändringar inför tidtabellsskiftet i december 2020. Som ett led i dialogen med kommunerna om kollektivtrafiken i länet har Trafikförvaltningen remitterat en bruttolista med förslag på trafikförändringar.
Förvaltningen konstaterar att inga trafikförändringar är planerade inom Hässelby-Vällingby stadsdelsområde och önskar med anledning av det särskilt påpeka följande: Busslinje 541 har idag en mycket hög belastning och kör oftast med överfulla bussar. Linjen är den enda kollektivtrafik som finns längs sträckan och är nödvändig för att invånarna ska kunna ta sig till arbete och skola. Nämnden har i tidigare samråd påtalat behovet av ökad turtäthet på linje 541. Om inte turtätheten förbättras ökar risken att fler kommer att välja bilen istället. Därutöver anser förvaltningen att vissa ytterligare förbättringar vore välkomna. Remissförslaget berör inte förändringar inom närtrafiken trots att närtrafiken numera ska inkluderas i kollektivtrafiken. Förvaltningen vill därför särskilt understryka behovet av en god tillgänglighet i kollektivtrafiken för personer med funktionsnedsättning. Förvaltningen föreslår att Trafikförvaltningen utreder möjligheten till ytterligare närtrafik i form av linjetrafik och/eller beställningstrafik inom stadsdelsområdet. -
§ 18
Motion om behovet av långsiktiga medel för kompetensutveckling kopplat till kompetensförsörjningsbehovet
Staden avsatte 2014 medel i en kompetensutvecklingsfond för att säkerställa kompetensutvecklingsbehov framförallt inom välfärdsverksamheterna. Vänsterpartiet föreslår i denna motion att dessa avsättningar ska fortsätta.
Bilagor
-
159kb Ladda ner dokument
-
125kb Ladda ner dokument
-
-
Stadsdelsnämnden har av kommunstyrelsen Stockholms stad fått i uppdrag att svara på en remiss angående ett förslag om inrättandet av ett Språkcentrum för våra nationella minoritetsspråk.
-
§ 20
Samråd om förslag till detaljplan för del av fastigheterna Vårdaren 1, 3 och Parkträdet 1 med fler inom stadsdelarna Råcksta och Beckomberga.
Inbjudan till samråd om förslag till detaljplan för del av fastigheterna Vårdaren 1, 3 och Parkträdet 1 med fler inom stadsdelarna Råcksta och Beckomberga. Syftet med detaljplanen är att möjliggöra ny bostadsbebyggelse och ytor för centrumändamål på en yta som idag huvudsakligen nyttjas för parkering. Syftet är också att skapa ett mer stadsmässigt och levande gaturum samt att utveckla platsen till en attraktiv mötesplats i området.
Förvaltningen är positiv till planförslaget som innehåller många kvalitetshöjande delar i den föreslagna boendemiljön med förbättrade lokaler för centrumändamål, fler sociala ytor med sittplatser och tillkommande grönska. Den föreslagna bebyggelsen kommer innebära att planområdet befolkas ytterligare, den upplevda tryggheten i området kommer därmed med all sannolikhet att öka. Förvaltningen anser därför att planförslaget innebär en bra avvägning mellan ett effektivt markutnyttjande och behovet av en hälsosam boendemiljö.Bilagor
-
499kb Ladda ner dokument
-
-
Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning bedriver ett utvecklingsarbete inom socialtjänsten för ett utökat tidigt socialt stöd till barn och unga. Syftet är att barn och unga ska få hjälp i ett tidigt skede för att bryta en negativ utveckling av sociala problem. Målet är att utveckla en socialtjänst som är lättillgänglig, håller en hög och jämn kvalité, bygger på kontinuitet och som ser barn och unga i en helhet. Arbetet sker i samverkan med Uppdrag psykisk hälsa (UPH) i Stockholms län och UPH på Sveriges kommuner och regioner (SKR) samt Socialförvaltningen i Stockholm stad. Under 2019 har en behovsanalys genomförts där utvecklingsområden har identifierats. För att bedriva förändringsarbetet har stadsdelsförvaltningen ansökt om och beviljats medel från stadens sociala investeringsfond. Nya arbetssätt kommer att testas och arbetas fram genom en pilotverksamhet som kommer att behandla en avgränsad del av socialtjänstens ärenden för barn och unga i ett visst geografiskt område.
-
Stockholms stad och Polisregion Stockholm har genom en övergripande samverkansöverenskommelse, åtagit sig att med tillämpning av dess innehåll skapa lokala samverkansöverenskommelser, mellan kommunens stadsdelsförvaltningar och lokalpolisområden. Den övergripande överenskommelsen reglerar innehållet i den lokala överenskommelsen. Den övergripande överenskommelsen listar 10 prioriterade samverkansområden samt beskriver hur arbetet ska organiseras.
Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning och lokalpolisområde Vällingby har träffat en lokal samverkansöverenskommelse. Överenskommelsen gäller från och med 2020-02-24 tillsvidare och ska revideras en gång per år efter samråd mellan parterna och under förutsättning att den övergripande samverkansöverenskommelsen är giltig. Stadsdelsförvaltningen och lokalpolisområdet har gemensamttagit fram åtgärdsplaner utifrån lägesbild. Åtgärdsplanerna fokuserar på 7 av de 10 prioriterade områdena.
-
Stadsdelsdirektören har delegation att fatta beslut i ärenden enligt delegationsordningen. Hen har också rätt att vidaredelegera beslut till tjänstemän. Beslut fattade på delegation enligt den här ordningen ska anmälas till nämnd.
-
Inkomna ärenden registrerade under tidsperioden 7 februari till 20 mars 2020.
-
Enligt nämndens rutiner ska alla förslag med rubriken "medborgarförslag" anmälas till nämnd på lista, även om de inte tas upp för behandling på nämnd.
-
I skrivelse som lämnats in av Lisa Carlsson (S) med fler föreslås att förvaltningen undersöker möjligheten att få Ekotemplet vid Tempeludden i Riddersvik sanerad, upprustad och klotterfri. Därutöver föreslås möjligheten att öppna upp Ekotemplet för borgerliga vigslar undersöks.
-
I skrivelse som lämnats in av Özlem Körhan, Mohibul Ezdani Khan och Kajsa Hjortstam (V) framförs önskemål om att det offentliga rummet i Vällingby Centrum måste värnas samt att ge gator och torg blir allmän plats istället för kvartersmark.
-
Det finns inget beslut om att öppna förskolans verksamhet i Vita Villan ska flyttas. Däremot kommer verksamheten att utökas och erbjudas även i parkleken Hässelängen.
-
Stadsdelsdirektör Susanna Halldin Olsson lämnar följande information:
Det har varit en skjutning i Vinsta industriområde i veckan. Stadsdelsförvaltningens krisstöd aktiverades i och med detta.
Riddersviks kolloniområde är blyförgiftat. Skyltar har satts upp, utredning pågår. Marken kommer att saneras.
Susanna redogör för hur stadsdelsförvalningen arbetar med Covid-19.
-
Äldreomsorgen och hemtjänsten är drabbade. Både genom att de finns äldre som är sjuka och genom att de som arbetar i större utsträckning är hemma.
-
De som tidigare arbetat med tryggt mottagande i hemmet jobbar med smittade i ett förstärkningsteam.
-
Stadsdelsförvaltningen har anställt med överkapacitet för till exempel personalbortfall inom äldreomsorg och hemtjänst.
-
Den här veckan har man börjat testa om personal är smittade på vård- och omsorgsboenden. Förhoppningsvis kan man snart testa personal inom hemtjänsten.
-
I och med att aktivitetscenter stängts arbetar man istället med individuellt stöd.
-
Det finns en plan för att bedriva korttidsvård. Skolörten är ett alternativ. Möjligen kan Micasa hyra ut lokalerna i 4 månader.
-
Besöksstopp har införts på LSS-boenden, Socialpsyk, äldreboende. Man har stängt dagliga verksamheter.
-
Ledningsgruppen och säkerhetsstrateg har en daglig avstämning som resulterar i en daglig rapport till stadsdelsnämnden. Stadens säkerhetsenhet lämnar information till ledningsgruppen.
-
Information om Covid-19 och restriktioner har lämnats på olika språk, till exempel via medborgarvärdar och föreningar.
-
I dagsläget kan man inte se att orosanmälningar ökat.
-
Stadsdelsförvaltningen förväntar sig att ekonomiskt bistånd kommer att öka i och med Covid-19.
-
-
Skrivelse från ledamot Mohibul Ezdani Khan med flera (V) Hur stadsdelsförvaltningen arbetar för att minska spridning
av covid-19 i hemtjänsten och på äldreboenden överlämnas till förvaltningen för beredande och besvarande.