Möte 2021-04-15
-
1
Val av justerare samt tid för justering
-
2
Dagordningen godkänns
-
3
Närvarorätt
-
4
Anmälan av protokolljustering
-
5
Förvaltningsinformation
-
6
Övriga frågor
-
7
Månadsrapport mars 2021
-
8
Delegationsbeslut
-
9
Remiss från kommunstyrelsen Stockholms stad
-
10
11. Byte av ställföreträdare 210415
-
11
12 Ansökan om byte av ställföreträdare 210415
-
12
13. Byte av ställföreträdare 210415
-
13
14. Ansökan om byte av ställföreträdare 210415
-
14
15. Ansökan om byte av ställföreträdare 210415
-
15
16. Vitesföreläggande 210415
-
16
17. Vitesföreläggande 210415
-
17
Utgår
-
18
19. Vitesföreläggande 210415
-
19
20. Ansökan om god man för ensamkommande barn 210415
-
20
21. Ansökan om god man för ensamkommande barn 210415
-
21
22. Ansökan om god man för ensamkommande barn 210415
-
22
23. Ansökan om samtycke till uthyrning av fastighet 210415
-
§ 1
Val av justerare samt tid för justering
-
§ 2
Dagordningen godkänns
-
§ 3
Närvarorätt
-
§ 4
Anmälan av protokolljustering
-
§ 5
Förvaltningsinformation
-
§ 6
Övriga frågor
-
Nämndens ekonomi står inför två stora utmaningar, dels den rådande pan-
demins utveckling och dels hur ett pausande av ESSET-projektet påverkar nämndens intäkter, som huvudsakligen kommer från utlånad personal till projektet. Med hänsyn tagen till dessa faktorer och att ingen ytterligare information tillkommit prognostiseras ett nollresultat per mars.
Prognosen för arvoden (ej ensamkommande barn) kommer att bli högre än
i erhållen budget. Förvaltningen uppskattar att 19 mnkr kommer att behö-vas, det vill säga cirka 4 mnkr mer än den fastställda budgeten på 15 mnkr. Asylsökande ensamkommande barn visar på en kostnad om cirka 2,5 mnkr för 2021. Prognosen på arvodeskostnaderna för ensamkommande barn med uppehållstillstånd beräknas till cirka 3 mnkr. -
§ 8
Funktionshinderrådets protokoll
-
§ 9
Delegationsbeslut
-
Ett utökat och förbättrat informationsutbyte mellan och inom vård- och omsorgsgivare skulle kunna underlätta för överförmyndaren att få mer utförliga läkarintyg och sociala utredningar. Förvaltningen menar därför att utredarens förslag kan tänkas ha en positiv inverkan på förvaltningens verksamhet.
Utredaren konstaterar att en god man eller förvaltare ska kunna ta ställning
i fråga om behandling av personuppgifter som berör den beslutsoförmögne. Detsamma gäller vid möjligheten att använda personuppgifter vid kvalitetsuppföljning. Förvaltningen anser i likhet med utredaren att det är motiverat att införa en reglering motsvarande den som idag finns i patientdatalagens
6 kap. 2 §, att en vård- och omsorgsgivare får göra uppgifter om vård- och omsorgstagare som inte endast tillfälligt saknar förmåga att ta ställning tillgängliga för andra vård- och omsorgsgivare som är anslutna till ett system med sammanhållen vård- och omsorgsdokumentation.Ett