Möte 2024-12-12
-
1
Val av justerare samt tid för justering
-
2
Godkännande av dagordningen
-
3
Upprop
-
4
Närvarorätt
-
5
Anmälan av justerat protokoll
-
7
Förvaltningsinformation
-
8
Övriga frågor
-
Människor som har svårt att sköta sin ekonomi, bevaka sin rätt och sörja för sin person på grund av sjukdom, nedsatt hälsotillstånd eller annat skäl kan få hjälp av en god man eller en förvaltare.
I varje kommun ska det finnas en överförmyndare eller överförmyndarnämnd som ser till att gode män och förvaltare sköter sina uppdrag. Överförmyndaren ska särskilt se till att personens tillgångar används för hens nytta och att tillgångarna i övrigt är placerade på ett tryggt sätt och ger en rimlig avkastning. Överförmyndaren ser också till att föräldrar och förmyndare tar hand om barns tillgångar på ett säkert sätt till dess att barnet blir myndigt. Bestämmelserna om överförmyndarnas verksamhet finns i föräldrabalken och i förmynderskapsförordningen samt i lag om god man för ensamkommande barn. Många av de som har behov av stöd är äldre, personer med olika funktionsnedsättningar samt ensamkommande flyktingbarn. Nämndens ansvar omfattar bland annat:
• rekrytering och byte av gode män och förvaltare
• tillsyn och arvodering av gode män och förvaltare
• information och utbildning av gode män och förvaltare
• särskilt stöd för rekrytering och arvodering av särskilt förordnade vårdnadshavare till ensamkommande barn
Överförmyndarnämnden i Stockholm har därutöver ett betydande nationellt ansvar i vissa förmynderskapsfrågor. Om god man har förordnats enligt 11 kap. 3 § vid utredning av ett dödsbo, utövas tillsynen av överförmyndaren för den kommun där den avlidne hade sin hemvist. Är det i övrigt fråga om godmanskap enligt 11 kap. 3 §, utövas tillsynen av överförmyndaren för den kommun där den gode mannen är folkbokförd. Om det inte finns någon behörig överförmyndare enligt dessa bestämmelser, utövas tillsynen av överförmyndaren för Stockholms kommun. Därför ansvarar nämnden bland annat för ensamkommande barn som avviker från landets samtliga 290 kommuner och för svenskar som bor i andra länder och inte är folkbokförda i någon kommun.
Nämnden har tre utmaningar 2025:
Nämndens första utmaning är att korta handläggningstiderna.
Nämndens andra utmaning är att rätta till brister som länsstyrelsen pekat på.
Nämndens tredje utmaning är att förbereda införandet av e-tjänster.
Nämnden går in i 2025 med ett stort antal ärenden som borde handlagts under 2024. Det gäller t.ex. granskning av årsredovisningar där arvode inte begärs, ärenden som borde vitesförelagts då handlingar inte inkommit, arvsskiften, ansökningar och anmälningar om behov av ställföreträdare enligt 11 kap. 4 § och 11 kap. 7 § föräldrabalken, byte av ställföreträdare m.m. Orsakerna till att ärendena inte handlagts under 2024 är flera. Färre anställda pga. begränsad ekonomi, flytt till nya lokaler och omorganisation har tagit tid anspråk, införandet av ett ärendehanteringssystem har varit tidskrävande osv. Att komma ikapp med handläggningen och korta handläggningstiderna har därför högsta prioritet under 2025.
Budget
Nämndens budget är 83,5 mnkr. Budgeten för 2025 ökar med 3,6 mnkr jämfört med 2024. Av nämndens budget är 68,5 mnkr reserverade för nämnd och förvaltning samt 15,0 mnkr till arvoden. 0,1 mnkr har tilldelats i investeringsbudget.
För arvodeskostnader som överstiger 15,0 mnkr har nämnden möjlighet att begära en budgetjustering. I fullmäktiges budget finns 20,0 mnkr reserverade i central medelreserv, CM3, för arvoden. Nämnden ska i samband med tertialrapport 2 rapportera helårsprognos för arvodeskostnaderna, som ska ligga till grund för bedömningen om budgetjustering.
I budget för 2025 ingår minskade kostnader på 1,6 mnkr för avveckling av lokaler enligt plan. Ökade kostnader ingår på 0,7 för utveckling av ärendehanteringssystemet Lex, 1,5 mkr till Kontaktcenter och 3,0 mnkr till fler handläggare och övriga ökade kostnader.
Ökade kostnader pga. pris- och löneökningar ska mötas med effektiviseringar. Kostnaden för pris- och löneökningar beräknas bli ca 2,3 mnkr. Därutöver tillkommer en av serviceförvaltningen aviserad höjning av kostnaden för kontaktcenter med ca 1,3 mnkr.
Bilagor
-
171kb Ladda ner dokument
-
260kb Ladda ner dokument
-
348kb Ladda ner dokument
-
80kb Ladda ner dokument
-
512kb Ladda ner dokument
-
Justitieombudsmannen har den 12 november 2024 begärt ett yttrande från Överförmyndarnämnden i Stockholms stad gällande sitt beslut att granska de lämplighetsbedömningar nämnden gör av tilltänkta och redan förordnade ställföreträdare, med särskilt fokus på antalet uppdrag.
JO begär att nämnden ska yttra sig och redogöra för sina rutiner och kontroller i de aktuella delarna och besvara ställda frågor.
Yttrandet ska lämnas till Justitieombudsmannen senast den 15 januari 2025.
Bilagor
-
215kb Ladda ner dokument
-
178kb Ladda ner dokument
-
506kb Ladda ner dokument
-
372kb Ladda ner dokument
-
-
Överförmyndarförvaltningen har genomfört den årliga översynen av överförmyndarnämndens delegeringsordning. I den reviderade delegeringsordningen har det gjorts mindre förändringar rörande vilka regelverk som delegeringsbesluten vilar mot. Vidare har följande justeringar gjort.
- - Ny punkt att enhetschef beslutar om arvodet om beloppet överstiger 30 000 kronor.
- - Ny punkt att enhetschef beslutar om avskrivning av anmälan om missbruk av framtidsfullmakt.
- - Punkten att besluta om undantag från fakturering stryks, då det behöver utredas mera.
- - Ny punkt att enhetschef beslutar om anställning av personal direkt underställd sig.
- - Ny punkt att handläggare beslutar om inköp av tolktjänster samt översättning av dokument till ett belopp om högst 4 000 kronor.
- - Ny punkt att förvaltningschefen vid överförmyndarförvaltningen samt förvaltningschefen vid serviceförvaltningen äger befogenhet att beordra utbetalning genom serviceförvaltningen.
- - Ny rubrik ”Särskilda bestämmelser” som samlar alla andra lagrum än föräldrabalken (1949:381) som berör överförmyndarområdet.
I övrigt har en redaktionell översyn gjorts av delegeringsordningen.Bilagor
-
124kb Ladda ner dokument
-
13
Delegationsbeslut
-
14
Tjänsteutlåtande ej byte 2024:70393
-
15
Tjänsteutlåtande ej byte 2024:71528
-
16
Tjänsteutlåtande ej byte 2024:74015
-
17
Tjänsteutlåtande ej byte 2024:73610
-
18
Tjänsteutlåtande för 2024:60340
-
19
Ej byte dnr Ö/2024:76787
-
20
Ej byte dnr Ö/2024:74588
-
21
Avslag uttagstillstånd Ö/2024:75132
-
22
Vite sluträkning dnr Ö/2023:69114
-
23
Tjänsteutlåtande för 2024:64936