Hoppa över navigering
  • Sammanfattande analys

    Nämndens ansvar omfattar bland annat:

    • rekrytering och byte av gode män och förvaltare
    • tillsyn och arvodering av gode män och förvaltare
    • information och utbildning av gode män och förvaltare
    • särskilt stöd för rekrytering och arvodering av särskilt förordnade vårdnadshavare till ensamkommande barn

    Överförmyndarnämnden i Stockholm har därutöver ett betydande nationellt ansvar i vissa förmynderskapsfrågor. Om god man har förordnats enligt 11 kap. 3 § vid utredning av ett dödsbo, utövas tillsynen av överförmyndaren för den kommun där den avlidne hade sin hemvist. Är det i övrigt fråga om godmanskap enligt 11 kap. 3 §, utövas tillsynen av överförmyndaren för den kommun där den gode mannen är folkbokförd. Om det inte finns någon behörig överförmyndare enligt dessa bestämmelser, utövas tillsynen av överförmyndaren för Stockholms kommun. Därför ansvarar nämnden bland annat för ensamkommande barn som avviker från landets samtliga 290 kommuner och för svenskar som bor i andra länder och inte är folkbokförda i någon kommun.

    Nämnden har fyra utmaningar 2024:

    • Nämndens första utmaning är att hålla budgeten.
    • Nämndens andra utmaning är att korta handläggningstiderna.
    • Nämndens tredje utmaning är att rätta till bister som länsstyrelsen pekat på.
    • Nämndens fjärde utmaning är att utbilda ställföreträdare och anställda i staden.

    Förvaltningens största verksamhetsmässiga utmaning under resten av året är att hinna granska klart inkomna redovisningshandlingar. Jämfört med tidigare år ligger nämnden efter med granskningen. Orsaken är främst att införandet av Lex tagit mycket tid i anspråk under 2023 vilket gjort att en del av föregående års redovisningshandlingar har granskats först i år. Det som förvaltningen har kvar att granska den 30 april är 257 förteckningar, 4456 årsräkningar, 141 redogörelser och 448 sluträkningar, det vill säga sammanlagt 5302 redovisningshandlingar. Dessutom kommer fler att inkomma under året. En konsekvens är att ställföreträdare får vänta längre på sina arvoden och risk finns för att de därför avsäger sig sina uppdrag.

    Budget

    Nämnden prognostiserar att budgeten för nämnd och förvaltning hålls.

    Nämndens budget är 79,9 mnkr. Budgeten för 2024 ökar med 0,3 mnkr jämfört med 2023. Av nämndens budget är 64,9 mnkr reserverade för nämnd och förvaltning samt 15,0 mnkr till arvoden. 0,1 mnkr har tilldelats i investeringsbudget.

    För arvodeskostnader som överstiger 15 mnkr har nämnden möjlighet att begära en budgetjustering. I fullmäktiges budget finns medel reserverade i central medelsreserv, CM3, för arvoden. Nämnden ska i samband med tertialrapport 2 rapportera helårsprognos för arvodeskostnaderna, som ska ligga till grund för bedömningen om budgetjustering. I tertialrapport ett prognosticeras nämnden begära 15 mkr i tertialrapport två för ökade arvodeskostnader.

    I budget för 2024 ingår minskade kostnader för införande av ett ärendehanteringssystem med 5,9 mnkr. Det ingår även ersättning för en generell uppräkning med 0,8 mnkr, avveckling av befintliga lokaler med 1,6 mnkr, ersättning för ökade kostnader för nya lokaler och lokalhyra med 3 mnkr samt medel för kortare handläggningstider med 0,8 mnkr.

    Trots att nämnden får ersättning för en rad ökade kostnader kan nämnden konstatera att pris och löneökningar ökar ännu mer. Kostnadsökningar inom områden nämnden inte kan påverka måste mötas av minskade kostnader inom områden som är påverkbara. Nämnden har inga avgifter eller taxor som kan höjas för att öka intäkterna. Nämnden prioriterar att behålla fast anställd personal. Nämnden måste därför spara på andra kostnader. Det handlar bl.a.om minskning av kostnader för visstidsanställd personal, att inte ta in ersättare vid ordinarie personals frånvaro, sänka servicenivån i kontaktcenter, samt en generell ekonomisk återhållsamhet inom samtliga områden.

    Bilagor

  • Det första miljöprogrammet togs fram redan 1976. Med det elfte miljöprogrammet befäster och utvecklar staden nu sin roll som en internationell förebild. Det nya programmet flyttar fram positionerna inte minst genom mål för en rättvis omställning, ytterligare steg mot ett mer resurseffektivt samhälle samt ett tydligare grepp om den påverkan vi har via vår konsumtion. Stockholm ska vara en av världens ledande städer inom miljö- och klimatomställning. Stockholms stads miljöprogram formulerar stadens strategiska inriktning inom miljö- och klimatområdet och slår fast mål inom de sju områden där utmaningarna för Stockholm och påverkan på omvärlden bedöms som störst. Programmet är utgångspunkt för handlingsplaner som konkretiserar genomförandet för att nå målen.

    Överförmyndarförvaltningen har inget att erinra mot de åtgärder som föreslås i programmet. Med det nya programmet lägger staden fast en ännu högre ambition och inriktning i sitt arbete för en bättre miljö och minskad klimatpåverkan. Överförmyndarförvaltningen kan och ska, utifrån sina förutsättningar, bidra till att staden når sina mål för miljön och klimatet. Det kan handla om att minska mängden papper, handla miljömässigt klokt vid val av tjänster, livsmedel och städmaterial, sortera avfall, resa fossilsnålt etcetera.

    Stockholms stad omfattar många, vitt skilda verksamheter som alla på olika sätt och i olika hög grad påverkar och kan påverka sitt miljö- och klimatavtryck. Stockholms ambitioner är och måste vara höga i arbetet för en bättre miljö i alla dess aspekter, inkluderat påverkan på klimatet. Stadens olika förvaltningar har ett stort ansvar att bedriva ett angeläget miljöarbete, några kanske mer än andra i frågor som rör trafik, nybyggnation, vatten och avlopp, sophantering och återvinning, tillsyn över miljöfarliga verksamheter och så vidare. Med det nya programmet lägger staden fast en fortsatt ambitiös inriktning för detta arbete. Överförmyndarförvaltningen har inget att erinra mot programmets inriktning och de åtgärder som föreslås där.

    Överförmyndarförvaltningens verksamhet är helt och hållet administrativ och är en av stadens minsta förvaltningar. Även en administrativ verksamhet påverkar givetvis miljön med sin användning av papper, kontorsmateriel, toners, städmaterial, inköp av möbler och textilier, resor, energianvändning, avfallshantering etcetera. Förvaltningen kan och ska därför, utifrån sina förutsättningar, bidra till att staden når sina mål för miljön och klimatet. Så sker redan, men det finns alltid ett utrymme för att ta ytterligare steg framåt. I och med att förvaltningen flyttat till gemensamma lokaler i Tekniska nämndhuset sker inköp genom FM service gemensamt till de förvaltningar som finns i huset. Överförmyndarförvaltningen berörs tillsammans med stadens övriga nämnder av målen om effektiv energianvändning, minskad resursanvändning och klokare konsumtion, ökad recirkulation av materiella resurser och minskade nivåer av skadliga ämnen i varor och kemiska produkter.

    För att staden ska nå framgång i sitt miljöarbete krävs enligt förvaltningens uppfattning en än högre kunskaps- och medvetandenivå bland stadens anställda liksom hos stockholmarna i gemen. Här bör staden kunna göra en insats genom ett strategiskt, medvetet och långsiktigt kommunikationsarbete såväl internt som gentemot stadens invånare och besökare.

     

    Bilagor

  • Stadsrevisionens årsrapport för överförmyndarnämndens verksamhet 2023 omfattar en genomgång av verksamhetens ändamålsenlighet och ekonomi, den interna kontrollen samt bokslut och räkenskaper. Sammantaget bedömer revisorerna att överförmyndarnämnden har bedrivit verksamheten på ett i allt väsentligt ändamålsenligt och från ekonomisk synpunkt tillfredsställande sätt. Den interna styrningen, uppföljningen och kontrollen bedöms vara i huvudsak tillräcklig. Räkenskaperna bedöms i allt väsentligt vara upprättade i enlighet med stadens anvisningar.

    Nämnden har avrapporterat resultat av beslutade mål. Enligt rapporten ger redovisningen rimliga förutsättningar för att bedöma måluppfyllelse.

    Nämnden bedöms i allt väsentligt ha uppnått det verksamhetsmässiga resultatet. Nämnden redovisar att den bidrar till att uppfylla kommunfullmäktiges tre inriktningsmål. Nämnden bedömer att tio av fullmäktiges elva verksamhetsmål som berör nämnden har uppfyllts.

    Nämnden har delvis vidtagit åtgärder utifrån revisionens rekommendationer i föregående års granskningar. De mest väsentliga rekommendationerna som återstår att åtgärda, liksom föregående år, avser följsamhet till dataskyddsförordningen samt förkortning av handläggningstiderna.

    Bilagor

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.