Hoppa över navigering
  •   1

    Val av justerare samt tid för justering

  •   2

    Godkännande av dagordningen

  •   3

    Upprop

  •   4

    Närvarorätt

  •   5

    Anmälan av justerat protokoll

  •   7

    Förvaltningsinformation

  •   8

    Övriga frågor

  • Sammanfattande analys

    Nämndens ansvar omfattar bland annat:

    • rekrytering och byte av gode män och förvaltare
    • tillsyn och arvodering av gode män och förvaltare
    • information och utbildning av gode män och förvaltare
    • särskilt stöd för rekrytering och arvodering av särskilt förordnade vårdnadshavare till ensamkommande barn

    Överförmyndarnämnden i Stockholm har därutöver ett betydande nationellt ansvar i vissa förmynderskapsfrågor. Om god man har förordnats enligt 11 kap. 3 § vid utredning av ett dödsbo, utövas tillsynen av överförmyndaren för den kommun där den avlidne hade sin hemvist.

    Är det i övrigt fråga om godmanskap enligt 11 kap. 3 §, utövas tillsynen av överförmyndaren för den kommun där den gode mannen är folkbokförd. Om det inte finns någon behörig överförmyndare enligt dessa bestämmelser, utövas tillsynen av överförmyndarnämnden i Stockholms kommun. Därför ansvarar nämnden bland annat för ensamkommande barn som avviker från landets samtliga 290 kommuner samt för svenskar som bor i andra länder och inte är folkbokförda i någon kommun.

    Nämnden har haft fyra utmaningar 2024:

    Nämndens första utmaning var att hålla budgeten.

    Nämndens andra utmaning var att korta handläggningstiderna.

    Nämndens tredje utmaning var att rätta till bister som länsstyrelsen pekat på.

    Nämndens fjärde utmaning var att utbilda ställföreträdare och anställda i staden.

    Nämndens största verksamhetsmässiga utmaning under året var att hinna granska inkomna redovisningshandlingar. Ställföreträdarna har fått vänta ovanligt länge på att få sina arvoden och har därför riktat skarp kritik mot nämnden.

    Nämnden lämnar 2024 med ett stort antal ärenden som borde handlagts under året. Det gäller t.ex. granskning av årsredovisningar där arvode inte begärs, ärenden som borde vitesförelagts då handlingar inte inkommit, arvsskiften, ansökningar och anmälningar om behov av ställföreträdare enligt 11 kap. 4 § och 11 kap. 7 § föräldrabalken, byte av ställföreträdare m.m. Orsakerna till att ärendena inte handlagts under 2024 är flera. Färre anställda på grund av begränsad ekonomi, flytt till nya lokaler och omorganisation har tagit tid i anspråk, införandet av ett ärendehanteringssystem har varit tidskrävande osv.

    Nämnden har 2024 sänkt servicenivån för ställföreträdare och andra genom att inte köpa Kontaktcenters tjänster i samma utsträckning som tidigare år. Orsaken är nämnden haft behov av att sänka kostnaderna samtidigt som Serviceförvaltningen höjt avgifterna för Kontaktcenter. Det är en bidragande orsak till att ställföreträdarna i en enkät uttryckt missnöje. Nämnden har däremot förbättrat informationen på webben och även genomfört ett rekordstort antal utbildningar för ställföreträdare i syfte att få ut information på flera sätt

    Budget

    Resultatet för 2024 är 94,9 mnkr, det vill säga att budgeten hålls. Det omfattar delarna nämnd och förvaltning samt arvoden. Nämnden hade 0,1 mnkr i investeringsbudget. Pga. flytt till större lokaler och behov av anpassning till nya lokaler förbrukades 0,2 mnkr. Dvs att underskottet i investeringsbudgeten är 0,1 mnkr. Nämndens totala resultat inklusive investeringar visar därför ett resultat på -0,1 mnkr.

    Nämndens budget är 94,9 mnkr. Budgeten för 2024 ökar med 0,3 mnkr jämfört med 2023. Av nämndens budget är 64,9 mnkr reserverade för nämnd och förvaltning samt 15,0 mnkr till arvoden. 0,1 mnkr har tilldelats i investeringsbudget.

    För arvodeskostnader som överstiger 15 mnkr har nämnden möjlighet att begära en budgetjustering. I fullmäktiges budget finns medel reserverade i central medelsreserv, CM3, för arvoden. Nämnden ska i samband med tertialrapport två rapportera helårsprognos för arvodeskostnaderna, som ska ligga till grund för bedömningen om budgetjustering. Nämnden begärde därför i tertialrapport två 15 mnkr ur central medelsreserv för arvoden vilket beviljades.

    I budget för 2024 ingår minskade kostnader för införande av ett ärendehanteringssystem med 5,9 mnkr. Det ingår även ersättning för en generell uppräkning med 0,8 mnkr, avveckling av befintliga lokaler med 1,6 mnkr, ersättning för ökade kostnader för nya lokaler och lokalhyra med 3 mnkr samt medel för kortare handläggningstider med 0,8 mnkr.

    Nämnden har inga avgifter eller taxor som kan höjas för att öka intäkterna. Trots att nämnden får ersättning för en rad ökade kostnader, kan nämnden konstatera att pris och löneökningar har ökat ännu mer. I stort sett alla fasta kostnader har ökat på grund av inflationen och nämnden måste därför spara på rörliga kostnader. Nämnden har prioriterat att behålla tillsvidare anställd personal och har därför valt att minska andra kostnader. Det handlar bland annat om en generell ekonomisk återhållsamhet inom samtliga områden, minska köp av externa tjänster, minska kostnader för visstidsanställd personal, att inte ta in ersättare vid ordinarie personals frånvaro vid till exempel föräldraledighet eller sjukdom samt sänka servicenivån i kontaktcenter.

    Bilagor

  • Förvaltningens anordnar godmanskap enligt 11 kap. 3 § föräldrabalken. Sådant godmanskap upprättas när det finns ett dödsbo där känd arvinge inte kan bevaka sin rätt på grund av frånvaro eller om det finns misstanke om att det finns okända arvingar.

    En god man enligt 11 kap. 3 § föräldrabalken har rätt till skäligt arvode för sitt uppdrag samt rätt till ersättning för de utgifter som har varit skäligen påkallade för uppdragets fullgörande.

    För att fortsatt kunna rekrytera gode män som bevakar och förvaltar bortavarandes rätt och tillgångar bör arvodet höjas med beaktande av allmän prisstegring.

    Förvaltningen föreslår att arvodet höjs från 150 kronor till 250 kronor per påbörjad månad.

    Förvaltningen föreslår att kostnadsersättning medges enligt schablon om 200 kronor per år. Kostnadsyrkanden utöver detta ska styrkas med verifikationer från första kronan.

    Bilagor

  •   11

    JO-ärende 9397-2023

  • Enligt reglerna om ersättning för kommunala förtroendeuppdrag, antagna av kommunfullmäktige den 6 april 1992 (utl. 1992:54) ska vissa arvoden ändras per den 1 januari varje år med samma procenttal som prisbasbeloppet. Beräkningen ska verkställas av stadsledningskontoret och anmälas i kommunstyrelsen.

    Regeringen har fastställt prisbasbeloppet för år 2025 till 58 800 kronor. Motsvarande belopp för år 2024 är 57 300 kronor. Med utgångspunkt i dessa belopp justeras berörda ersättningar. Årsarvodena avrundas till närmaste jämnt hundratal kronor. De nya beloppen framgår av bilaga till denna skrivelse och ska gälla från och med den 1 januari 2025.

    Bilagor

  • Funktionshinderrådets protokoll 2024-12-05

    Bilagor

  • Funktionshinderrådets protokoll 2025-01-16

    Bilagor

  •   15

    Sammanfattning av ärenden där rätten gått förvaltningen emot 2025

  • Kommunstyrelsen har remitterat ett förslag på handlingsplan mot rasism. Handlingsplanen är kopplad till Stockholm stads program för de mänskliga rättigheterna.

    Handlingsplanen riktar sig mot alla former av rasism. Rasism kan ta sig olika uttryck. Handlingsplanen lyfter därför särskilt fem former av rasism: afrofobi, antisemitism, antiziganism, islamofobi och rasism mot samer. Fokusområden är kunskap, information, välfärd och service samt delaktighet och inflytande. Stadens arbete mot rasism ska vara en del i arbetet och alla verksamheter ska vara fria från alla former av rasism.

    Stadsledningskontoret bedömer att handlingsplanen mot rasism utgör ett angeläget styrdokument för att stärka, utveckla och samla stadens arbete för att bekämpa alla former av rasism.

    Överförmyndarnämnden ser positivt på förslaget om handlingsplan. Nämnden arbetar för att genom godmanskap stärka människors egenmakt. Det handlar om att bevaka huvudmannens rätt, sörja för person eller förvalta egendom. Det finns både vuxna huvudmän och barn av olika nationaliteter. Det är därför av vikt att nämnden ser till att både medarbetare och ställföreträdare har kunskap om hur rasism kan ta sig olika uttryck gentemot huvudmän.

    En trappmodell har tagits fram i programmet. Modellen ska fungera som stöd för att införliva arbetet med handlingsplanen i verksamheterna. Nämnden anser att denna modell är till hjälp för att bedöma nivå eller stadie, nämnden ligger på kunskapsmässigt och vad som därmed bör göras för att komma vidare.

    Det framgår även att en utbildning ska tas fram som innebär certifiering eller diplomering av verksamheter.

    Bilagor

  •   17

    Ö/2023:67986 Ej byte stf

  •   18

    Ö/2024:68382 ej byte.

  •   19

    Ö/2024:70893 ej byte

  •   20

    Ö/2024:71565 Ej byte

  •   21

    Ö/2024:74444 Ej byte stf

  •   22

    Ö/2024:77372 ej byte.

  •   23

    Ö/2024:77424 avslag byte.

  •   24

    Ö/2024:79400 ej byte.

  •   25

    Ö/2024:75904 Ansökan om samtycke till uttag.

  •   26

    Ö/2024:79250 avslag samtycke till uttag.

  •   27

    Ö/2024:65629 vite

  •   28

    Ö/2024:66895 vite.

  •   29

    Ö/2024:69806 vite.

  •   30

    Ö/2024:69819 vite

  •   31

    Ö/2024:71356 vite

  •   32

    Ö/2024:76291 vite.

  •   33

    Ö/2024:79672 vite.

  •   34

    Ö/2024:79673 vite.

  •   35

    Ö/2024:79674 vite

  •   36

    Ö/2024:79677 vite.

  •   37

    Ö/2024:80379 vite.

  •   38

    Ö/2024:80477 vite

  •   39

    Ö/2024:80487 vite.

  •   40

    Ö/2024:65591 vite

  •   41

    Tjänsteutlåtande Ö/2025:6932 vite

  •   42

    Ö/2024:65616 vite.

  •   43

    Ö/2025:6898 vite.

  •   44

    Tjänsteutlåtande Ö/2024:65607 vite.

  •   45

    Tjänsteutlåtande Ö/2024:65743 vite.

  •   46

    Tjänsteutlåtande Ö/2024:69809 vite.

  •   47

    Tjänsteutlåtande Ö/2024:71025 vite.

  •   48

    Ö/2024:80490 vite

  •   49

    Ö/2024:80665 vite.

  •   50

    Ö/2024:81823 vite.

  •   51

    Tjänsteutlåtande Ö/2024:71026 vite.

  •   52

    Tjänsteutlåtande Ö/2024:80374 vite

  •   53

    Tjänsteutlåtande Ö/2024:80391 vite.

  •   54

    Tjänsteutlåtande Ö/2024:80482 vite

  •   55

    Tjänsteutlåtande Ö/2024:80304 vite.

  •   56

    Tjänsteutlåtande Ö/2024:71358 vite.

  •   57

    Tjänsteutlåtande Ö/2024:71364 vite

  •   58

    Tjänsteutlåtande Ö/2024:71372 vite

  •   59

    Tjänsteutlåtande Ö/2024:71441 vite

  •   60

    Tjänsteutlåtande Ö/2024:71361 vite.

  •   61

    Tjänsteutlåtande Ö/2024:75684 vite.

  •   62

    Tjänsteutlåtande Ö/2024:80478 vite.

  •   63

    Tjänsteutlåtande Ö/2024:80652 vite.

  •   64

    Tjänsteutlåtande Ö/2024:80309 vite.

  •   65

    Tjänsteutlåtande Ö/2024:71028 vite.

  •   66

    Tjänsteutlåtande Ö/2024:71110 vite.

  •   67

    Tjänsteutlåtande Ö/2024:76288 vite.

  •   68

    Tjänsteutlåtande Ö/2024:71861 ej byte.

  •   69

    Tjänsteutlåtande Ö/2024:73760 ej byte.

  •   70

    Tjänsteutlåtande Ö/2024:80305 vite.

  •   71

    Ö/2024:80308 vite.

  •   72

    Ö/2024:80481 vite.

  •   73

    Ö/2024:81588 vite.

  •   74

    Ö/2024:67414 byte.

  •   75

    Ö/2024:70462 byte.

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.