Hoppa över navigering
  •   1

    Val av justerare samt tid för justering

  •   2

    Godkännande av dagordningen

  •   3

    Närvarorätt

  •   4

    Anmälan av justerat protokoll

  •   6

    Förvaltningsinformation

  •   7

    Övriga frågor

  • Nämndens ansvar omfattar bland annat:

    • rekrytering och byte av gode män och förvaltare
    • tillsyn och arvodering av gode män och förvaltare
    • information och utbildning av gode män och förvaltare
    • särskilt stöd för rekrytering och arvodering av särskilt förordnade vårdnadshavare till ensamkommande barn

    Överförmyndarnämnden i Stockholm har därutöver ett betydande nationellt ansvar i vissa förmynderskapsfrågor. Om god man har förordnats enligt 11 kap. 3 § vid utredning av ett dödsbo, utövas tillsynen av överförmyndaren för den kommun där den avlidne hade sin hemvist. Är det i övrigt fråga om godmanskap enligt 11 kap. 3 §, utövas tillsynen av överförmyndaren för den kommun där den gode mannen är folkbokförd. Om det inte finns någon behörig överförmyndare enligt dessa bestämmelser, utövas tillsynen av överförmyndarnämnden i Stockholms kommun. Därför ansvarar nämnden bland annat för ensamkommande barn som avviker från landets samtliga 290 kommuner samt för svenskar som bor i andra länder och inte är folkbokförda i någon kommun.

    Nämnden har fyra utmaningar 2024:

    Nämndens första utmaning är att hålla budgeten.

    Nämndens andra utmaning är att korta handläggningstiderna.

    Nämndens tredje utmaning är att rätta till bister som länsstyrelsen pekat på.

    Nämndens fjärde utmaning är att utbilda ställföreträdare och anställda i staden.

    Nämndens största verksamhetsmässiga utmaning under resten av året är att hinna granska  inkomna redovisningshandlingar. Jämfört med tidigare år ligger nämnden långt efter med granskningen. Det finns ett antal förklaringar men ingen rimlig ursäkt. Det som nämnden har kvar att granska den 31 augusti är 200 förteckningar, 3813 årsräkningar varav 2626 stycken där arvode begärts, 150 redogörelser och  480 sluträkningar, det vill säga sammanlagt 4643 redovisningshandlingar. Det kommer komma fler redovisningshandlingar in löpande under året. En konsekvens är att ställföreträdare får vänta längre på sina arvoden och risk finns för att de därför avsäger sig sina uppdrag. Ställföreträdarna är mycket upprörda över att utbetalning av arvode dröjer allt för länge, vilket har uppmärksammats i massmedia. Nämnden gör sitt yttersta för att komma ikapp med granskningen inom ramen för befintliga resurser.

    Nämnden har sänkt tillgängligheten och servicen för ställföreträdare och andra genom att inte köpa kontaktservice tjänster i samma utsträckning som tidigare år. Det gör att väntetiderna nu är långa för de som vill komma i kontakt med förvaltningen. Orsaken är nämnden har behov av att sänka kostnaderna samtidigt som serviceförvaltningen höjt avgifterna.

    Budget

    Nämnden prognostiserar att budgeten för nämnd och förvaltning hålls.

    Nämndens budget är 79,9 mnkr. Budgeten för 2024 ökar med 0,3 mnkr jämfört med 2023. Av nämndens budget är 64,9 mnkr reserverade för nämnd och förvaltning samt 15,0 mnkr till arvoden. 0,1 mnkr har tilldelats i investeringsbudget.

    För arvodeskostnader som överstiger 15 mnkr har nämnden möjlighet att begära en budgetjustering. I fullmäktiges budget finns medel reserverade i central medelsreserv, CM3, för arvoden. Nämnden ska i samband med tertialrapport två rapportera helårsprognos för arvodeskostnaderna, som ska ligga till grund för bedömningen om budgetjustering. Nämnden begär därför i tertialrapport två 15 mnkr ur central medelsreserv för arvoden.

    I budget för 2024 ingår minskade kostnader för införande av ett ärendehanteringssystem med 5,9 mnkr. Det ingår även ersättning för en generell uppräkning med 0,8 mnkr, avveckling av befintliga lokaler med 1,6 mnkr, ersättning för ökade kostnader för nya lokaler och lokalhyra med 3 mnkr samt medel för kortare handläggningstider med 0,8 mnkr.

    Nämnden har inga avgifter eller taxor som kan höjas för att öka intäkterna. Trots att nämnden får ersättning för en rad ökade kostnader, kan nämnden konstatera att pris och löneökningar har ökat ännu mer. I stort sett alla fasta kostnader ökar på grund av inflationen och nämnden måste därför spara på rörliga kostnader. Nämnden prioriterar att behålla tillsvidare anställd personal och har därför valt att minska andra kostnader. Det handlar bland annat om en generell ekonomisk återhållsamhet inom samtliga områden, minska köp av externa tjänster, minska kostnader för visstidsanställd personal, att inte ta in ersättare vid ordinarie personals frånvaro vid till exempel föräldraledighet eller sjukdom samt sänka servicenivån i kontaktcenter.

    Besparingarna har resulterat i längre handläggningstider inom många processer och lägre tillgänglighet på grund av långa telefonköer på kontaktcenter. Nämnden förbättrar informationen på webben och genomför ett stort antal utbildningar för ställföreträdare för att få ut information på andra sätt än via kontaktcenter.

    Bilagor

  • Funktionsrätt Stockholms stad har översänt förslag till fyllnadsnominering till den vakanta platsen i nämndernas gemensamma råd för funktionshindersfrågor för perioden 2023-2026. Förvaltningen föreslår att nämnden godkänner fyllnads-nominering enligt förslag från Funktionsrätt Stockholms stad.

    Bilagor

  • Följande datum föreslås för nämndens sammanträden un­der 2025: 6 februari (verksamhetsberät­telse 2024), 20 mars (underlag för bud­get 2026), 24 april, 22 maj (tertialrapport 1), 12 juni, 21 augusti, 25 september (tertialrapport 2), 23 oktober, 20 november, 11 decem­ber (verksamhetsplan 2026).

    Förvaltningen föreslår att nämnden fastställer datum för planerings­dag för överförmyndarnämnden till den 6 februari 2025 i tekniska nämndhusets lokaler.

    Bilagor

  •   12

    Sammanfattning av ärenden där rätten gått förvaltningen emot 2024

  •   13

    Delegationsbeslut

  • Kommunstyrelsen har remitterat ut ett förslag till revidering av riktlinjer för handläggning av ensamkommande barn och unga från 2012. Socialförvaltningen har reviderat riktlinjerna i samarbete med stadsledningskontorets social- och skoljuridiska enhet vid juridiska avdelningen

    Riktlinjerna ska säkerställa rättssäkerhet och likabehandling i staden när det gäller utredning, bedömning och tillgång till de insatser som erbjuds från socialtjänstens sida.

    En ny socialtjänstlag förväntas träda i kraft i juli 2025. Socialförvaltningen bedömer inte att en eventuell ny socialtjänstlag kommer påverka handläggningsprocessen gällande målgruppen ensamkommande barn och unga

    Överförmyndarförvaltningen har i huvudsak inget att erinra mot de reviderade delarna i riktlinjerna men föreslår en del viktiga ändringar. Det nya förslaget syftar till att riktlinjerna uppdateras utifrån ändrade lagkrav och praxis, att tydligare hänvisningar ges till lagstiftning samt förarbeten och handböcker hos Socialstyrelsen. Särskilda avsnitt har lagts in rörande flickor och pojkars olika utsatthet såsom människohandel, hedersrelaterat våld och förtyck samt barn som försvinner. Riktlinjerna ska ge stöd och vägledning i dessa situationer där skyddsbehov föreligger.

    Det är bra att riktlinjerna revideras under en tid då inflödet av ensamkommande barn är lågt så att det finns en beredskap om antalet skulle öka snabbt. Överförmyndarförvaltningen vill därför passa på att kommentera några stycken i grundskrivelsen.

    I stycke 1.3 Begreppsförklaringar görs definitionen av ensamkommande barn. Överförmyndarförvaltningen vill poängtera att begreppet ”ensamkommande barn” har använts och används än idag på olika sätt i olika sammanhang. Det finns olika definitioner av vad man menar med ett ensamkommande barn vilket i vissa sammanhang kan leda till missförstånd och få konsekvenser som tenderar att påverka samarbetet mellan myndigheter, kommuner och förvaltningar och i slutändan påverka barnen. Som ett exempel kan nämnas vilken tolkning som görs av vilka barn som berörs av lagen om god man till ensamkommande barn.

     

    Överförmyndarförvaltningen vill även lyfta en fråga kring behov av ändring av det särskilda ansvar som föreligger förvaltningen att arvodera SFV, särskilt förordnade vårdnadshavare.

    Bilagor

  • Kommunstyrelsen har remitterat ett förslag om ett program för Mänskliga rättigheter. I staden finns idag ett antal program som ersätts genom det nya programmet. Kommunstyrelsen föreslår att kommunfullmäktige beslutar följande.

     

    1. Stockholms stads program för de mänskliga rättigheterna godkänns enligt bilaga 1.

    2. Stockholms Stadshus AB begärs att uppmana samtliga bolagsstyrelser inom koncernen att anta Stockholms stads program för de mänskliga rättigheterna enligt bilaga 1.

    3. Tidigare beslutade program enligt följande upphör att gälla:

    • Program för lika rättigheter och möjligheter oavsett sexuell läggning, könsidentitet och könsuttryck 2018-2022 (Dnr 171-116/2017)
    • Program för barnets rättigheter och inflytande i Stockholms stad 2018 – 2022 (Dnr 171-1526/2016)
    • Program för ett jämställt Stockholm 2018 – 2022 (Dnr 434-21/2017)
    • Strategi för romsk inkludering 2018-2022 (Dnr KS 2018/000070)

    Stockholms stads program för de mänskliga rättigheterna (MR programmet) ska ge vägledning för stadens samtliga nämnder och bolagsstyrelser i arbetet med att säkerställa de mänskliga rättigheterna. Programmets mål är: Stockholms stad är en öppen, jämlik och jämställd stad, fri från alla former av diskriminering och rasism.

    Överförmyndarförvaltningen ser positivt på förslaget. Det nya förslaget leder till ett minskat antal program totalt då det ersätter flera tidigare. Då det finns flera program och styrdokument att följa i staden är detta en utmaning för stadens nämnder. Det kan även vara en utmaning att följa upp arbetet kring de styrdokument och program som finns.  

    Förvaltningen arbetar för att genom godmanskap stärka människors egenmakt, vilket är en del av vad programmet förespråkar. Det handlar om att bevaka huvudmannens rätt, sörja för person eller förvalta egendom. Det finns både vuxna huvudmän och barn.  Förvaltningen har även en viktig roll inför val, att påminna ställföreträdarna om att bevaka huvudmannens rätt att rösta.  

    En trappmodell har tagits fram i programmet. Modellen ska fungera som stöd för att införliva arbetet med mänskliga rättigheter i verksamheterna. Förvaltningen anser att denna modell bör konkretiseras med exempel för hur arbetet kan se ut på varje ”trappsteg”.

    Bilagor

  •   16

    Byte 2023: 68740

  •   17

    Byte 2024:65035

  •   18

    Byte 2023:65982

  •   19

    Byte Ö:2024:67046.

Det finns inga sammanträden att visa än

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.