Möte 2019-06-13
-
3
Enskilt ärende. Upphandling av fritidsverksamhet i Skärholmen.
-
4
Försäljningsförbud enligt alkohollagen samt varning enligt tobakslagen
-
5
Förslag om sex månaders försäljningsförbud av tobaksvaror
-
6
Förslag om försäljningsförbud för tobaksvaror i sex månader
-
7
Anmälan om avskrivning av ärende enligt lex Sarah
-
8
Begränsningar i umgänget enligt 14§ 2st 1p LVU.
-
9
Hemlighållande av vistelseort enligt 13 § 2 st. 2 p LVU.
-
10
Beslut om att vistelseort ej ska röjas enligt 14§ 2st. 2p LVU.
-
11
Beslut om att vistelseort ej ska röjas enligt 14 § 2st 2p LVU
-
12
Begränsningar i umgänge enligt 14 § 2 st 1 p LVU.
-
13
Begränsningar i umgänge enligt 14 § 2 st 1 p LVU.
-
14
Anmälan om avskrivning av ärende enligt lex Sarah
-
15
Beslut från IVO, avslutat ärende
-
16
Beslut från IVO, avslutat ärende
-
17
Beslutanderätt för socialsekreterare inom verksamheten för Enheten för ekonomiskt bistånd. Anmäls till nämnd 2019-06-13.
-
23
Medborgarförslag. Om ett Nobel Center i Bredäng.
-
24
Medborgarförslag om hyrbåtar i Skärholmen.
-
25
Situationen kring Stockholms enda teckenspråkiga seniorboende (Måsholmen) i Skärholmen Stockholm.
I februari 2019 skickar Stockholms dövas förening (SDF) en skrivelse till flera nämnder och förvaltningar inom Stockholms stad. Skrivelsen rör Måsholmens seniorboende för döva och personer med dövblindhet som ligger i Skärholmen. Av skrivelsen framgår att SDF är missnöjda med att Micasa Fastigheter AB, som äger och förvaltar seniorboendet, har avslutat samarbetet med SDF kring tillsättandet av nya hyresgäster till lediga lägenheter. Med anledning av skrivelsen från SDF har Salar Rashid med flera (S) författat en ny skrivelse som utmynnar i frågan: Vad hade Skärholmens stadsdelsförvaltning kunnat göra och bidragit med, för att förhindra, att denna situation uppstått?
Förvaltningen driver ett aktivitetscenter i lokaler som ligger i seniorboendet, men har utöver det inget uppdrag för de boende. Förvaltningen saknar insyn och rådighet över processen med tillsättandet av nya hyresgäster och har heller aldrig fått en förfrågan om att utgöra stöd i det arbetet från Micasa fastigheter AB eller de boende på seniorboendet. Förvaltningen ser därför inte att det har funnits någon möjlighet för förvaltningen att förhindra att nuvarande situation uppstod.Bilagor
-
332kb Ladda ner dokument
-
-
Stadsrevisionen har granskat nämndens verksamhet för 2018.
Revisionskontorets bedömning är att:
Skärholmens stadsdelsnämnd i allt väsentligt har bedrivit verksamheten på ett ändamålsenligt och från ekonomisk synpunkt tillfredsställande sätt.
Nämndens interna kontroll bedöms i huvudsak ha varit tillräcklig.
Bokslut och räkenskaper bedöms i allt väsentligt vara rättvisande samt följer gällande regler och god redovisningssed.
Uppföljning av tidigare års granskningar visar att nämnden i huvudsak har beaktat revisionens rekommendationer.
Förvaltningen redovisar i sitt svar hur arbetet förbättrats under året samt föreslår att stadsdelsnämnden överlämnar detta yttrande till stadsrevisionen.Bilagor
-
239kb Ladda ner dokument
-
271kb Ladda ner dokument
-
-
En lex Sarah-rapport har kommit in till stadsdelsförvaltningen gällande en personuppgiftsincident. Vid en planerad uppdatering av en telefonserver kunde personer som ringde till tjänstepersoner i Stockholms stad höra de meddelanden som andra personer lämnat till den tjänsteperson de ringde till. Incidenten pågick under den 22-26:e februari och berörde 730 anställda i hela Stockholms stad.
23 av dessa medarbetare arbetar i Skärholmens stadsdelsförvaltning. De finns inom samtliga av förvaltningens verksamhetsområden.
Utredningen konstaterar att det inte går att utesluta att en eller flera medborgare som har ringt till stadens anställda har fått höra röstmeddelanden från utomstående som kan ha innehållit personuppgifter, uppgifter om aktualitet hos socialtjänsten och uppgifter om personliga omständigheter av känslig karaktär. Utredaren gör bedömningen att det inträffade utgjorde en påtaglig risk för ett allvarligt missförhållande och att utredningen och en anmälan enligt lex Sarah ska skickas till Inspektionen för vård och omsorg (IVO).Bilagor
-
205kb Ladda ner dokument
-
-
Efter beslut i Kommunfullmäktige behöver delegationsordningen för Skärholmens stadsdelsnämnd uppdateras vad gäller tillsyn över försäljning av elektroniska cigaretter och påfyllnadsbehållare. Förvaltningen föreslår att Skärholmens delegationsordning uppdateras vad gäller tillsyn detta.
Bilagor
-
167kb Ladda ner dokument
-
52kb Ladda ner dokument
-
-
Till hösten finns det 8 barn inskrivna och två barnskötare anställda på förskolan Duvholmsgränd. Den 1 juli 2019 träder förskolans reviderade läroplan i kraft i vilken det tydligt framgår att förskollärare ska ansvara för det pedagogiska innehållet i undervisningen och för att det målinriktade arbetet främjar barns utveckling och lärande. Av skrivningarna i skollagen och läroplanen framgår det att det inte går att bedriva förskoleverksamhet utan legitimerade förskollärare. Förvaltningen föreslår därför att förskoleverksamheten som bedrivs på Duvholmsgränd 16 flyttas till förskolan Vårbergsvägen 64 som är en fyra/fem avdelningsförskola där det arbetar förskollärare på andra avdelningar som kommer säkerställa undervisningen.
-
32
Inhyrningsmedgivande för paviljonguppställning - Sätra 2:1, Odd Fellowvägen 15.
-
Dukas till nämnd.
-
Stadsdelsnämnden har av kommunstyrelsen fått remiss gällande Översyn av styrdokument och utarbetande av digitaliseringsprogram för Stockholms stad. Förvaltningen ser positivt på att ledarskapet lyfts som viktigt i digitaliseringsprocessen samt att fokus ligger på förändringsarbete i verksamheterna. Inom förvaltningen kommer det dock krävas omfattande utbildningsinsatser under en längre tid för att höja den digitala färdigheten. Förvaltningen önskar att det kompetenshöjande arbetet samordnas centralt så att stadens verksamheter får ta del av dessa insatser utifrån samma förutsättningar. Förvaltningen saknar en beskrivning av Dataskyddsförordningen och anvisningar till hur programmet ska genomföras. Förvaltningen föreslår att digitaliseringsprogrammet hänvisar till stadens pågående arbete med Agenda 2030 och att fler centrala nätverk inrättas för att sprida goda exempel inom digitaliseringsområdet.
-
I juli 2018 togs den nationella miljöbilsdefinitionen bort. I väntan på att regeringen ska fatta beslut om en ny definition har en tillfällig sådan tagits fram av företrädare för upphandlingsmyndigheten, SKL Kommentus, Kammarkollegiet (som ansvarar för statens upphandling av fordon), Stockholms stad samt Biodriv Öst.
Förslaget till ny miljöbilsdefinition innehåller tre nivåer; Bas, Miljöbil och Miljöbil spjutspets. Miljöförvaltningen föreslår att definitionen Bas ska vara minimikrav men att den endast ska användas när andra alternativ inte är tekniskt möjliga.
Förvaltningen anser sig inte ha tillräcklig sakkunskap för att lämna synpunkter på miljöbilsdefinitionen som sådan men välkomnar en definition som kan gälla som minimikrav i stadens alla upphandlingar som innefattar transporter, såväl vid inköp av egna fordon som vid kravställning på leverantörer.Bilagor
-
124kb Ladda ner dokument
-
132kb Ladda ner dokument
-
124kb Ladda ner dokument
-
-
Arbetsmarknadsförvaltningen och utbildningsförvaltningen har reviderat Handlingsplan för kommunens aktivitetsansvar i
Stockholms stad och anpassat innehållet till förändringar i skollagen. Bland annat fastställs att ungdomar som läser vid
introduktionsprogram inte längre ska omfattas av aktivitetsansvaret. Ändringen syftar även till att ytterligare förtydliga vilka ungdomar
som omfattas av kommunens aktivitetsansvar.
Förvaltningen är positiv till den reviderade handlingsplanen och föreslår att stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens
tjänsteutlåtande som svar på remissen.
Bilagor
-
177kb Ladda ner dokument
-
461kb Ladda ner dokument
-
-
Socialnämnden och arbetsmarknadsnämnden har genomfört en utvärdering av insatsen prova-på-studier och föreslår att riktlinjerna
upphör att gälla och att möjligheten därmed tas bort. Studiestartsstödet anses uppfylla behovet av studiefinansiering för
målgruppen. Förvaltningen delar socialförvaltningens och arbetsmarknadsförvaltningens uppfattning att riktlinjerna för provapå-
studier inom ekonomiskt bistånd ska upphöra att gälla och att möjligheten till prova-på-studier därmed tas bort.
Bilagor
-
179kb Ladda ner dokument
-
482kb Ladda ner dokument
-
-
En policy för sociala medier i Stockholms stad har tagits fram av avdelning för kommunikation- och omvärld och
juridiska avdelningen. Policyn slår fast grundläggande principer och ramar för stadens närvaro i sociala medier. Detta för att göra det tydligare vad som krävs av staden vid närvaro på sociala medier och för att främja en hög kvalitet på stadens sociala medierkonton. -
Promemorian Ny modell för statsbidrag till vissa ideella organisationer inom brottsofferområdet har skickats till bland annat
Skärholmens stadsdelsnämnd på remiss. I promemorian lämnas förslag för att skapa långsiktiga ekonomiska förutsättningar för
bland annat kvinno- och tjejjourer. Det lämnas även förslag som syftar till det offentligas ansvar för brottsofferstöd inte ska
undergrävas. Förvaltningen ställer sig positiv till promemorian.
Bilagor
-
Bilagor
-
12mb Ladda ner dokument
-
83kb Ladda ner dokument
-
21mb Ladda ner dokument
-
218kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-
-
41
Protokoll - Skärholmens råd för funktionshinderfrågor 2019
-
42
Protokoll - Pensionärsrådet 2019
-
§ 3
Enskilt ärende. Upphandling av fritidsverksamhet i Skärholmen.
-
§ 4
Försäljningsförbud enligt alkohollagen samt varning enligt tobakslagen
-
§ 5
Förslag om sex månaders försäljningsförbud av tobaksvaror
-
§ 6
Förslag om försäljningsförbud för tobaksvaror i sex månader
-
§ 7
Begränsningar i umgänget enligt 14§ 2st 1p LVU.
-
§ 8
Hemlighållande av vistelseort enligt 13 § 2 st. 2 p LVU.
-
§ 9
Beslut om att vistelseort ej ska röjas enligt 14§ 2st. 2p LVU.
-
§ 10
Beslut om att vistelseort ej ska röjas enligt 14 § 2st 2p LVU
-
§ 11
Begränsningar i umgänge enligt 14 § 2 st 1 p LVU.
-
§ 12
Begränsningar i umgänge enligt 14 § 2 st 1 p LVU.
-
§ 13
Anmälan om avskrivning av ärende enligt lex Sarah
-
§ 14
Anmälan om avskrivning av ärende enligt lex Sarah
-
§ 15
Beslut från IVO, avslutat ärende
-
§ 16
Beslut från IVO, avslutat ärende
-
§ 17
Beslutanderätt för socialsekreterare inom verksamheten för Enheten för ekonomiskt bistånd. Anmäls till nämnd 2019-06-13.
-
§ 18
Anmälan av protokoll från sociala delegationen 2019-05-22, 2019-05-27. Utsänds inte.
-
§ 19
Anmälan av delegationsbeslut under perioden 2019-05-01 - 2019-05-31
-
§ 20
Övriga frågor
-
§ 21
Genomgång av närvarande ledamöter samt val av protokollsjusterare och datum för justering
-
§ 22
Godkännande av dagordningen
-
§ 23
Medborgarförslag. Om ett Nobel Center i Bredäng.
-
§ 24
Medborgarförslag om hyrbåtar i Skärholmen.
-
§ 25
Situationen kring Stockholms enda teckenspråkiga seniorboende (Måsholmen) i Skärholmen Stockholm.
I februari 2019 skickar Stockholms dövas förening (SDF) en skrivelse till flera nämnder och förvaltningar inom Stockholms stad. Skrivelsen rör Måsholmens seniorboende för döva och personer med dövblindhet som ligger i Skärholmen. Av skrivelsen framgår att SDF är missnöjda med att Micasa Fastigheter AB, som äger och förvaltar seniorboendet, har avslutat samarbetet med SDF kring tillsättandet av nya hyresgäster till lediga lägenheter. Med anledning av skrivelsen från SDF har Salar Rashid med flera (S) författat en ny skrivelse som utmynnar i frågan: Vad hade Skärholmens stadsdelsförvaltning kunnat göra och bidragit med, för att förhindra, att denna situation uppstått?
Förvaltningen driver ett aktivitetscenter i lokaler som ligger i seniorboendet, men har utöver det inget uppdrag för de boende. Förvaltningen saknar insyn och rådighet över processen med tillsättandet av nya hyresgäster och har heller aldrig fått en förfrågan om att utgöra stöd i det arbetet från Micasa fastigheter AB eller de boende på seniorboendet. Förvaltningen ser därför inte att det har funnits någon möjlighet för förvaltningen att förhindra att nuvarande situation uppstod.
Bilagor
-
332kb Ladda ner dokument
-
-
Socialdemokraterna har inkommit med en skrivelse vid nämndsammanträdet den 28 mars 2019 gällande avskaffandet av
rätten till heltid för barn i förskolan vars vårdnadshavare är föräldraledig för syskon.
Inom de kommunala förskolorna i Skärholmens stadsdelsnämndsområde har 99 barn berörts av avskaffandet
gällande rätten till heltid i förskolan i samband med att de nya reglerna för vistelsetid trädde i kraft den 1 februari 2019.
Bilagor
-
172kb Ladda ner dokument
-
141kb Ladda ner dokument
-
-
Stadsrevisionen har granskat nämndens verksamhet för 2018.
Revisionskontorets bedömning är att:
Skärholmens stadsdelsnämnd i allt väsentligt har bedrivit verksamheten på ett ändamålsenligt och från ekonomisk synpunkt tillfredsställande sätt.
Nämndens interna kontroll bedöms i huvudsak ha varit tillräcklig.
Bokslut och räkenskaper bedöms i allt väsentligt vara rättvisande samt följer gällande regler och god redovisningssed.
Uppföljning av tidigare års granskningar visar att nämnden i huvudsak har beaktat revisionens rekommendationer.
Förvaltningen redovisar i sitt svar hur arbetet förbättrats under året samt föreslår att stadsdelsnämnden överlämnar detta yttrande till stadsrevisionen.Bilagor
-
239kb Ladda ner dokument
-
271kb Ladda ner dokument
-
-
En lex Sarah-rapport har kommit in till stadsdelsförvaltningen gällande en personuppgiftsincident. Vid en planerad uppdatering av en telefonserver kunde personer som ringde till tjänstepersoner i Stockholms stad höra de meddelanden som andra personer lämnat till den tjänsteperson de ringde till. Incidenten pågick under den 22-26:e februari och berörde 730 anställda i hela Stockholms stad.
23 av dessa medarbetare arbetar i Skärholmens stadsdelsförvaltning. De finns inom samtliga av förvaltningens verksamhetsområden.
Utredningen konstaterar att det inte går att utesluta att en eller flera medborgare som har ringt till stadens anställda har fått höra röstmeddelanden från utomstående som kan ha innehållit personuppgifter, uppgifter om aktualitet hos socialtjänsten och uppgifter om personliga omständigheter av känslig karaktär. Utredaren gör bedömningen att det inträffade utgjorde en påtaglig risk för ett allvarligt missförhållande och att utredningen och en anmälan enligt lex Sarah ska skickas till Inspektionen för vård och omsorg (IVO). -
Efter beslut i Kommunfullmäktige behöver delegationsordningen för Skärholmens stadsdelsnämnd uppdateras vad gäller tillsyn över försäljning av elektroniska cigaretter och påfyllnadsbehållare. Förvaltningen föreslår att Skärholmens delegationsordning uppdateras vad gäller tillsyn detta.
-
Till hösten finns det 8 barn inskrivna och två barnskötare anställda på förskolan Duvholmsgränd. Den 1 juli 2019 träder förskolans reviderade läroplan i kraft i vilken det tydligt framgår att förskollärare ska ansvara för det pedagogiska innehållet i undervisningen och för att det målinriktade arbetet främjar barns utveckling och lärande. Av skrivningarna i skollagen och läroplanen framgår det att det inte går att bedriva förskoleverksamhet utan legitimerade förskollärare. Förvaltningen föreslår därför att förskoleverksamheten som bedrivs på Duvholmsgränd 16 flyttas till förskolan Vårbergsvägen 64 som är en fyra/fem avdelningsförskola där det arbetar förskollärare på andra avdelningar som kommer säkerställa undervisningen.
-
Förskolan vid Odd Fellowvägen 15 ska på grund av mögelskada
rivas och en ny förskola planeras att ersätta den gamla. Under
byggnationstiden behöver förskolan evakuera barn och personal till
en annan byggnad. När den nya förskolan är färdigställd så flyttar
barn och personal in i den nybyggda förskolan vilket beräknas ske
år 2026. På grund av den kommande befolkningsökningen i
området ser förvaltningen ett fortsatt behov av paviljongerna och
förskoleplatserna efter år 2026. Behovet sträcker sig fram till år
2030, därefter avvecklas paviljongerna. Den hyresgenererande
kostnaden för förvaltningen uppgår till cirka 3,5 mnkr/år.
Förvaltningen föreslår att nämnden godkänner förvaltningens
förslag till genomförandeärende.
-
Förvaltningen prognostiserar en budget i balans.
-
Stadsdelsnämnden har av kommunstyrelsen fått remiss gällande Översyn av styrdokument och utarbetande av digitaliseringsprogram för Stockholms stad. Förvaltningen ser positivt på att ledarskapet lyfts som viktigt i digitaliseringsprocessen samt att fokus ligger på förändringsarbete i verksamheterna. Inom förvaltningen kommer det dock krävas omfattande utbildningsinsatser under en längre tid för att höja den digitala färdigheten. Förvaltningen önskar att det kompetenshöjande arbetet samordnas centralt så att stadens verksamheter får ta del av dessa insatser utifrån samma förutsättningar. Förvaltningen saknar en beskrivning av Dataskyddsförordningen och anvisningar till hur programmet ska genomföras. Förvaltningen föreslår att digitaliseringsprogrammet hänvisar till stadens pågående arbete med Agenda 2030 och att fler centrala nätverk inrättas för att sprida goda exempel inom digitaliseringsområdet.
-
I juli 2018 togs den nationella miljöbilsdefinitionen bort. I väntan på att regeringen ska fatta beslut om en ny definition har en tillfällig sådan tagits fram av företrädare för upphandlingsmyndigheten, SKL Kommentus, Kammarkollegiet (som ansvarar för statens upphandling av fordon), Stockholms stad samt Biodriv Öst.
Förslaget till ny miljöbilsdefinition innehåller tre nivåer; Bas, Miljöbil och Miljöbil spjutspets. Miljöförvaltningen föreslår att definitionen Bas ska vara minimikrav men att den endast ska användas när andra alternativ inte är tekniskt möjliga.
Förvaltningen anser sig inte ha tillräcklig sakkunskap för att lämna synpunkter på miljöbilsdefinitionen som sådan men välkomnar en definition som kan gälla som minimikrav i stadens alla upphandlingar som innefattar transporter, såväl vid inköp av egna fordon som vid kravställning på leverantörer.Bilagor
-
124kb Ladda ner dokument
-
132kb Ladda ner dokument
-
124kb Ladda ner dokument
-
-
Arbetsmarknadsförvaltningen och utbildningsförvaltningen har reviderat Handlingsplan för kommunens aktivitetsansvar i
Stockholms stad och anpassat innehållet till förändringar i skollagen. Bland annat fastställs att ungdomar som läser vid
introduktionsprogram inte längre ska omfattas av aktivitetsansvaret. Ändringen syftar även till att ytterligare förtydliga vilka ungdomar
som omfattas av kommunens aktivitetsansvar.
Förvaltningen är positiv till den reviderade handlingsplanen och föreslår att stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens
tjänsteutlåtande som svar på remissen.
Bilagor
-
177kb Ladda ner dokument
-
461kb Ladda ner dokument
-
-
Socialnämnden och arbetsmarknadsnämnden har genomfört en utvärdering av insatsen prova-på-studier och föreslår att riktlinjerna
upphör att gälla och att möjligheten därmed tas bort. Studiestartsstödet anses uppfylla behovet av studiefinansiering för
målgruppen. Förvaltningen delar socialförvaltningens och arbetsmarknadsförvaltningens uppfattning att riktlinjerna för provapå-
studier inom ekonomiskt bistånd ska upphöra att gälla och att möjligheten till prova-på-studier därmed tas bort.
Bilagor
-
179kb Ladda ner dokument
-
482kb Ladda ner dokument
-
-
En policy för sociala medier i Stockholms stad har tagits fram av avdelning för kommunikation- och omvärld och
juridiska avdelningen. Policyn slår fast grundläggande principer och ramar för stadens närvaro i sociala medier. Detta för att göra det tydligare vad som krävs av staden vid närvaro på sociala medier och för att främja en hög kvalitet på stadens sociala medierkonton. -
§ 39
Ny modell för statsbidrag till vissa ideella organisationer inom brottsofferområdet, KS 2019/719
Promemorian Ny modell för statsbidrag till vissa ideella organisationer inom brottsofferområdet har skickats till bland annat
Skärholmens stadsdelsnämnd på remiss. I promemorian lämnas förslag för att skapa långsiktiga ekonomiska förutsättningar för
bland annat kvinno- och tjejjourer. Det lämnas även förslag som syftar till det offentligas ansvar för brottsofferstöd inte ska
undergrävas. Förvaltningen ställer sig positiv till promemorian.
Bilagor
-
Bilagor
-
12mb Ladda ner dokument
-
83kb Ladda ner dokument
-
21mb Ladda ner dokument
-
218kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-
-
§ 41
Protokoll - Skärholmens råd för funktionshinderfrågor 2019
-
§ 42
Protokoll - Pensionärsrådet 2019
-
§ 43
Protokoll
-
§ 44
Övriga frågor