Hoppa över navigering
  • § 20

    Genomgång av närvarande ledamöter och godkännande av dagordningen

  • Under 2019 har två utlysningar av föreningsbidrag genomförts för

    föreningar i Skärholmen. En ordinarie samt en extra utlysning. Det

    är tydligt att den ordinarie utlysningen spelar en viktig roll för att

    stärka lokalsamhället. Mot bakgrund av detta föreslår förvaltningen

    att den extra utlysningen om bidrag till nyanländas etablering, som

    genomfördes under 2019, permanentas och läggs in i riktlinjerna.

    Vid stadsledningskontoret pågår ett arbete med att ta fram

    stadsövergripande riktlinjer. Syftet är bland annat att säkerställa att

    all hantering av allmänna medel sker ansvarsfullt, transparent och

    med möjlighet till kontroll. Förvaltningen har medverkat med två

    representanter i den arbetsgrupp som, under ledning av

    stadsledningskontoret, har arbetat med förslaget till nya riktlinjer.

    Riktlinjerna kommer förhoppningsvis att antas under 2020.

    För att möta de ökade krav på kontroll över de medel som betalas ut

    i bidrag, som väntas komma med de stadsövergripande riktlinjerna,

    föreslår förvaltningen även att kraven på den ekonomiska

    redovisningen stärks i riktlinjerna.

    Bilagor

  • I verksamhetsberättelsen redovisas på vilket sätt och i vilket omfattning nämnden har bidragit

    till att uppfylla kommunfullmäktiges tre inriktningsmål. Måluppfyllelsen grundar sig på de

    underliggande verksamhetsområdes- och nämndmålen samt på andel uppnådda indikatorer

    och genomförda aktiviteter.

    Skärholmens stadsdelsförvaltning bedömer att nämnden bidrar till att uppfylla

    kommunfullmäktiges tre inriktningsmål för verksamhetsåret.

    Bilagor

  • För större parkinvesteringar på parkmark ansöker stadsdelsnämnden

    om investeringsmedel hos kommunfullmäktige. Förvaltningen

    föreslår att ansökan om parkinvesteringsmedel i Skärholmen sker

    enligt prioriteringar i de bifogade underlagen för

    investeringsönskemål år 2021-2023.

    För Sätradalsparken ansöks om totalt 19,5 mnkr under åren 2021 –

    2023. Förvaltningen ansöker även om 1,5 mnkr per år till

    reinvesteringar, vilket innebär upprustning av markutrustning och

    beläggningar såsom asfalt, parkbänkar samt skräpkorgar enligt

    förvaltningens prioriteringsordning. För kvartersparken Idleken

    ansöks om 5,5 mnkr, med målsättningen att påbörja programarbete

    år 2020 inför upprustning under 2021 och framåt.

    Vidare redogörs kort för övriga större parkinvesteringar i

    stadsdelsområdet med annan finansiering; Trafiknämndens Grönare

    Stockholm, grön kompensation vid exploateringsprojekt samt

    nämndens ansökningar om budgetjusteringar genom trygghetsmedel

    och klimatinvesteringsmedel.

  • Stadsdelsförvaltningen prognostiserar en budget i balans för 2019

    efter budgetjusteringar, prestationsförändringar och

    resultatöverföringar, vilket är oförändrat jämfört med föregående

    prognos.

  • Stockholm stads strategi för att minska risken för att barn, unga och

    unga vuxna dras in i kriminalitet har inkommit till förvaltningen på

    remiss. Strategin innehåller fyra övergripande utgångspunkter:

    • systematisk samhandling
    • förskola, skola och fritid som skyddsfaktorer
    • våldsprevention med ett jämställdhetsperspektiv
    • civilsamhället

    Berörda förvaltningar och bolag ska ta fram konkreta

    handlingsplaner för det lokala arbetet utifrån strategin. Varje år ska

    förvaltningarna och bolagen rapportera in vilka insatser som

    genomförts, vilka effekter som uppnåtts och hur uppföljningen

    genomförts.

    Förvaltningen är positiv till strategin och dess innehåll.

    Förvaltningen ser dock utmaningar med att inom befintliga resurser

    genomföra arbetet med hög kvalitet.

    Bilagor

  • Kommunstyrelsen har remitterat en motion från Clara Lindblom

    (V), Motion om stärkande av stadens arbete mot oseriösa värdar.

    Motionären skriver att de senaste årens ökande bostadsbrist i

    Stockholm har inneburit att allt fler oseriösa fastighetsvärdar sett

    chansen att tjäna snabba pengar på att tillhandahålla bostäder som

    inte når upp till den säkerhet och kvalitet som hyresgäster har rätt

    att vänta sig. Motionären föreslår att kommunfullmäktige uppdrar åt

    kommunstyrelsen att förbättra möjligheten för tillsyn och

    ingripande, kvalitetssäkring av byggaktörer innan markanvisning

    och uppvakta regeringen med krav på skärpt lagstiftning inom

    området.

    Förvaltningen ser problemen med oseriösa värdar som ett

    stadsövergripande problem och bedömer att det har stor negativ

    påverkan på boendes känsla av trygghet.

    Förvaltningen delar motionärens önskan om att stärka arbetet med

    oseriösa värdar men stadsdelsförvaltningen har i dagsläget ingen

    rådighet i frågan. Förvaltningen har varken uppdrag eller mandat för

    att verkligen arbeta med frågan på annat sätt än genom dialog.

    Bilagor

  • I stadens budget år 2017 fick socialnämnden i uppdrag att utreda

    objekt- och anhöriganställningar inom ledsagar- och avlösarservice

    inom stöd och service till personer med funktionsnedsättning.

    Utredningen visade flera brister gällande insyn och uppföljning,

    samt den beroendeställning den enskilde kan hamna i med en

    anhörig som anställd. Socialnämnden föreslår att staden ska

    begränsa möjligheterna till att anhöriga anställs som avlösare eller

    ledsagare. Förvaltningen är överlag positiv till den modell som

    socialnämnden föreslår.

  • Stadsledningskontoret har remitterat förslag till en

    klimathandlingsplan för Stockholm stad.

    Förvaltningen är positiv till förslaget som syftar till att vägleda och

    skapa en gemensam linje för stadens klimatarbete. Den framtagna

    klimathandlingsplanen är en vidareutveckling av de två första målen

    i miljöprogrammet. Klimathandlingsplanen är i första hand ett

    internt dokument som syftar till att ge vägledning i hur stadens

    klimatarbete ska stärkas och utvecklas.

    Förvaltningen uppskattar ansatsen till tydlig ansvarsfördelning vad

    gäller föreslagna åtgärder, men efterlyser dock ökad tydlighet vad

    gäller hur miljöprogrammet och klimathandlingsplanen relaterar till

    varandra. Förvaltningen betonar vikten av ett tydligare regionalt

    perspektiv gällande stadens klimatarbete, samt vikten av intern och

    extern samverkan. Förvaltningen efterfrågar även

    kompetenshöjande insatser för att säkerställa ett proaktivt

    klimatarbete.

    Bilagor

  • Stadsledningskontoret har remitterat förslag till Miljöprogram 2020-

    2023 för Stockholms stad.

    Förvaltningen är positiv till förslaget som syftar till att lägga fast en

    gemensam linje för stadens miljöarbete för samtliga nämnder- och

    bolagsstyrelser. Miljöprogrammet är i första hand ett internt

    dokument som ger vägledning i hur arbetet ska tas vidare, i syfte att

    stärka och utveckla miljöarbetet i staden.

    Förvaltningen instämmer att de sju prioriterade fokusområdena är

    relevanta och uppskattar den tydliga ansvarsfördelningen vad gäller

    föreslagna åtgärder. Det nya miljöprogrammet höjer ambitionen i

    stadens klimatarbete och därmed även för förvaltningen, vilket

    medför ett behov av kompetenshöjande insatser och vägledning från

    relevanta nämnder och bolag. Vidare efterfrågar förvaltningen ett

    tydligare regionalt perspektiv och betonar vikten av extern och

    intern samverkan.

    Bilagor

  • § 30

    Anmälan om avskrivning av ärende enligt lex Sarah

  • § 31

    Nybyggnad av skolbyggnad (hus J) Slättgårdsskolan, ombyggnad/tillbyggnad av hus D, E och F samt rivning av Södra paviljongen

  • § 32

    Dokumentation vid direktupphandling av inköp av halkskydd i syfte att dela ut till alla medborgare över 65 år i Skärholmen, i enlighet med beslut i stadsdelsnämnden

  • § 33

    Protokoll - UNGSK Ungdomsrådet i Skärholmens stadsdel

  • § 34

    Protokoll - Pensionärsrådet

  • § 35

    Protokoll - Skärholmens råd för funktionshinderfrågor

  • § 36

    Protokoll - Gruppledarmöte

  • § 37

    Balanslista år 2/2020-01-30

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.