Möte 2025-01-23
-
1
Genomgång av närvarande ledamöter samt val av protokollsjusterare och datum för signering
-
2
Godkännande av dagordning
-
3
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kapitlet 7 § 1 st 2 punkten föräldrabalken
-
4
Ärende enligt Lex Sarah
-
5
Ärende enligt Lex Sarah
-
6
Ärende enligt Lex Sarah
-
7
Ärende enligt Lex Sarah
-
8
Ärende enligt Lex Sarah
-
9
Ärende enligt Lex Sarah
-
10
Yttrande till inspektionen för vård och omsorg
-
11
Beslut om utlämnande med förbehåll. Anmäls till nämnd 2025-01-23.
-
12
Anmälan av delegationsbeslut under perioden 2024-12-01 - 2024-12-31
-
13
Anmälan av protokoll från sociala delegationen 2024-12-13, 2024-12-18, 2024-12-18 (2:a mötet), 2025-01-02, 2025-01-15-
-
14
Övriga frågor
-
15
Genomgång av närvarande ledamöter samt val av protokollsjusterare och datum för signering
-
16
Godkännande av dagordning
-
17
Medborgarförslag om Upprustning Vårbergs centrum
-
Bilagor
-
146kb Ladda ner dokument
-
104kb Ladda ner dokument
-
159kb Ladda ner dokument
-
57kb Ladda ner dokument
-
-
32
Samlingsärende. Protokoll - Förvaltningsgruppen, januari år 2025.
-
34
Samlingsärende. Protokoll - Skärholmens Pensionärsråd, år 2025.
-
35
Samlingsärende. Protokoll - Samverkansöverenskommelsens styrgrupp (SÖK), år 2024.
-
37
Övriga frågor
-
§ 1
Genomgång av närvarande ledamöter samt val av protokollsjusterare och datum för signering
-
§ 2
Godkännande av dagordning
-
§ 3
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kapitlet 7 § 1 st 2 punkten föräldrabalken
-
§ 4
Ärende enligt Lex Sarah
-
§ 5
Ärende enligt Lex Sarah
-
§ 6
Ärende enligt Lex Sarah
-
§ 7
Ärende enligt Lex Sarah
-
§ 8
Ärende enligt Lex Sarah
-
§ 9
Ärende enligt Lex Sarah
-
§ 10
Yttrande till inspektionen för vård och omsorg
-
§ 11
Beslut om utlämnande med förbehåll. Anmäls till nämnd 2025-01-23.
-
§ 12
Anmälan av delegationsbeslut under perioden 2024-12-01 - 2024-12-31
-
§ 13
Anmälan av protokoll från sociala delegationen 2024-12-13, 2024-12-18, 2024-12-18 (2:a mötet), 2025-01-02, 2025-01-15-
-
§ 14
Övriga frågor
-
§ 15
Genomgång av närvarande ledamöter samt val av protokollsjusterare och datum för signering
-
§ 16
Godkännande av dagordning
-
§ 17
Medborgarförslag om Upprustning Vårbergs centrum
-
Den 23 september inkom ett medborgarförslag om att dela upp hundrastgården vid Skärholmsbäcken i mindre gårdar, samt att ordna belysning i hundgårdarna.
Hundrastgården vid Skärholmsbäcken ligger inom Sätraskogens naturreservat vilket innebär att det, jämfört med i övriga utemiljöer i området, finns fler begränsningar på vilka åtgärder förvaltningen har möjlighet att göra på platsen. Stadsdelsnämnderna ansvarar huvudsakligen för specialbelysning
av exempelvis parklekar och parkteatrar. I Skärholmen har förvaltningen specialbelysning i de större parkerna samt längs med två avgränsade motionsspår i naturreservatet (Bredängsspåret och Skärholmsspåret). Den föreslagna belysningen ligger inte i anslutning till någon av dessa parker eller motionsspår och ligger därmed utanför förvaltningens ansvarsområde.
Trafiknämnden ansvarar för huvuddelen av stadens belysning på såväl gatumark som parkmark, vilket även gäller för parkvägarna vid Skärholmens gårdsväg. Förvaltningen ser förslaget att dela upp hundrastgården i mindre enheter som icke ändamålsenligt, eftersom ett önskemål vid hundrastgårdens anläggande 2021 var just en större sammanhängande yta där hundar kunde springa fritt och motioneras. Förvaltningen betonar att hundägaren alltid ansvarar för sin hund. Hundägaren ska se till att hunden inte orsakar skada eller obehag för andra.
Bilagor
-
511kb Ladda ner dokument
-
52kb Ladda ner dokument
-
-
§ 19
Inspektion av hanteringen av allmänna handlingar hos Skärholmens stadsdelsförvaltning, dnr 2023/6835. Slutrapport
Stadsarkivet har genomfört en inspektion vid Skärholmens stadsdelsnämnd den 30 januari 2024. Vid inspektionen granskades
förvaltningens arkivverksamhet och hantering av allmänna handlingar.
Stadsarkivet har inkommit med sju förelägganden och ett antal rekommendationer. De förelägganden som inkommit redovisas i ärendet tillsammans med förvaltningens åtgärder.
Rekommendationerna ämnar förvaltningen att arbeta med under kommande år.
Bilagor
-
212kb Ladda ner dokument
-
-
Förvaltningen ser ett behov att revidera stadsdelsnämndens delegationsordning. Förvaltningen har anpassat delegationsordningen efter förvaltningens organisationsjustering och föreslår ett antal ändringar och tillägg.
Bilagor
-
157kb Ladda ner dokument
-
-
Stadsdelsnämnden tilldelas från och med 2025 investeringsmedel för större investeringar på parkmark direkt i stadens budget, ramen för parkinvesteringar. Tilldelningen i ram skiljer sig från tidigare år,då stadsdelsnämnden årligen ansökt om investeringsmedel för större parkinvesteringar hos Kommunfullmäktige.
I detta ärende presenteras förvaltningens förslag till investeringsplan för större investeringar på parkmark i Skärholmens stadsdelsnämndområde 2026-2028, vilket också blir det förslag som nämnden skickar till trafikkontoret för samordning och därefter beslut i Kommunfullmäktige.
För Trissans småbarnslek föreslås ansökan om totalt 4,5 mnkr,varav 3 mnkr under 2026. För parkleken Kulan föreslås ansökan om totalt 12 mnkr, varav 10,5 mnkr under 2026 – 2028 och resterande medel perioden efter 2028.
Bilagor
-
141kb Ladda ner dokument
-
-
§ 22
Verksamhetsförändring avseende Dagliga verksamhet Allihop- förslag om att del av verksamheten upphör
Avdelningen stöd och service har analyserat hur lokalerna för enheten Ängsholmen 2 på Ängsholmsgränd 59 fungerar.
Nuvarande lokaler är inte anpassade för verksamhetens behov vilket innebär att förvaltningen inte kan säkerställa en trygg och säker miljö för
varken deltagare eller medarbetare. Förvaltningen har därför gjort en förnyad bedömning som tydligt visar att verksamheten inte kan bedrivas på ett säkert och ändamålsenligt sätt. Förvaltningen föreslår att verksamheten ska upphöra, detta på grund av att lokalerna har en begränsad yta, otillräckligt ljusinsläpp samt bristande säkerhet. Förvaltningen ser även att vid en inspektion från IVO (inspektionen för vård och omsorg) skulle lokalen med största sannolikhet inte bli godkänd vilket också har beaktats.
Om nämnden beslutar om en avveckling kommer de åtta berörda tillsvidareanställda medarbetarna erbjudas nya tjänster inom avdelningen för stöd och service. Deltagarna kommer, om intresse finns, erbjudas plats inom övriga delar av enheten Daglig verksamhet AlliHop. Förvaltningen har som arbetsgivare ett stort ansvar att säkerställa en arbetsplats med rätt förutsättningar för både medarbetare och deltagare. Förvaltningen anser att om de nuvarande bristerna ignoreras vore det inte förenligt med detta ansvar. Utifrån det är det förvaltningens rekommendation att nämnden beslutar om en verksamhetsförändring som innebär att verksamheten på Ängsholsmgränd 59 upphör.
Bilagor
-
180kb Ladda ner dokument
-
-
Den 5 december inkom remiss från KF gällande en motion om mer ändamålsenliga feriejobb. En av remissinstanserna är Skärholmens stadsdelsnämnd. Syftet med stadens feriejobb är att erbjuda ungdomar en första kontakt med arbetslivet och ett tillfälle att prova på olika yrken och arbetsuppgifter. Att minska antal anställda ungdomar påverkarnegativt att främja goda och jämlika uppväxtvillkor med särskild uppmärksamhet mot socioekonomiska förhållanden i stadsdelsnämndsområdena.
Bilagor
-
186kb Ladda ner dokument
-
159kb Ladda ner dokument
-
108kb Ladda ner dokument
-
-
Skärholmens stadsdelsnämnd har tagit emot en motion från kommunfullmäktige med förslag på att genomföra ett försök med fri ledsagning för personer med synnedsättning. Motionären anför att det råder stora skillnader i bedömning och beslut gällande antalet beviljade timmar med ledsagning i Stockholms stad. Med anledning av detta föreslår motionären att staden ska införa ett försök under ett år med fri ledsagning för personer med synnedsättning. Förvaltningen välkomnar ett initiativ som syftar till att främja både fysiskt och psykiskt välmående hos personer med funktionsnedsättning. Förvaltningen ser att målgruppen är större än endast personer med synnedsättning, därför skulle förvaltningen vilja lyfta behovet av att närmare utreda möjligheterna till ett försök med fri ledsagning. Det bör vara en utredning som utreder målgrupp för insatsen, vilka resurser som skulle behövas för att genomföra insatsen samt de kostnader som det skulle medföra. Utredningen bör också ha ett jämställdhetsperspektiv samt väga in om förslaget är förenligt med barnets bästa utifrån barnkonventionen.
Bilagor
-
146kb Ladda ner dokument
-
104kb Ladda ner dokument
-
159kb Ladda ner dokument
-
57kb Ladda ner dokument
-
-
Den 18 november inkom remissen Handlingsplan för arbete mot rasism till Skärholmens stadsdelsnämnd från kommunstyrelsen.
Syftet med handlingsplanen är att stärka och utveckla Stockholms stads arbete mot rasism. Handlingsplan mot rasism är kopplad till Stockholms stads program för de mänskliga rättigheterna och riktar sig till stadens alla nämnder och bolagsstyrelser. I handlingsplanen definieras olika typer av rasism, och tre utvecklingsområden för arbetet har identifierats. Arbetet mot rasism ska vara en del av nämnder och bolagsstyrelsers systematiska arbete för att säkerställa stockholmarnas tillgång till de mänskliga rättigheterna.
Skärholmens stadsdelsförvaltning ser positivt på handlingsplanens innehåll och gör samma bedömning som stadsledningskontoret om att handlingsplanen mot rasism utgör ett angeläget styrdokument.
Bilagor
-
163kb Ladda ner dokument
-
202kb Ladda ner dokument
-
-
§ 26
Remiss av Kommuners och regioners grundläggande beredskap inför kris och krig (SOU 2024:65), KS 2024/1196.
Skärholmens stadsdelsnämnd har ombetts yttra sig om remiss av Kommuners och regioners grundläggande beredskap inför kris och krig (SOU 2024:65). Mot bakgrund av rådande säkerhetspolitiska läge ser förvaltningen det naturligt att en ny grundläggande reglering ställer utökade krav på kommuners åtgärder inför höjd beredskap, men vill betona vikten av motsvarande ökning av finansieringen.
Avseende särskilda verksamhetskrav är förvaltningen positiv till författningsförslagets krav på att kommuner ska ha tillgång till särskilda samlingsplatser, men ser att vissa krav på dessa platser är svåra att möta på egen hand. Förvaltningen ser också att samlingsplatsernas avsedda funktion delvis kan behöva vara mobil. Vidare ser förvaltningen utmaningar i att kunna skapa en ändamålsenlig planering för att hjälpa utpekade brukargrupper att komma till skyddsrum och skyddade utrymmen, särskilt då ingen individ tillhör ett visst skyddsrum. Förvaltningen ser också en stor utmaning med att även göra denna planering för privata aktörer.
Förvaltningen har inget att invända mot att ansvaret för verkställighet av utrymning och inkvartering i författningsförslaget tillförs kommunen, men vill understryka att det medför utökade krav på kompetens och personella resurser.
Bilagor
-
358kb Ladda ner dokument
-
-
§ 31
Samlingsärende. Protokoll - Gruppledarmöte, år 2024.
-
§ 32
Samlingsärende. Protokoll - Förvaltningsgruppen, januari år 2025.
-
§ 33
Samlingsärende. Protokoll - Hägersten-Älvsjös och Skärholmens stadsdelsnämnds råd för funktionshinderfrågor, år 2025.
-
§ 34
Samlingsärende. Protokoll - Skärholmens Pensionärsråd, år 2025.
-
§ 35
Samlingsärende. Protokoll - Samverkansöverenskommelsens styrgrupp (SÖK), år 2024.
-
§ 37
Barn som försvinner efter sommarlovet
-
§ 38
Kostnader för lokalt trygghetsarbete