Stadsledningskontoret har tillsammans med Polisregion Stockholm tagit fram en övergripande samverkansöverenskommelse mellan
Stockholms stad och Polisregion Stockholm. Målet med
samverkansöverenskommelsen är att stockholmarnas trygghet ska
öka och att den faktiska brottsligheten ska minska. Parterna skapar
genom överenskommelsen förutsättningar och mandat för att stärka
det gemensamma brottsförebyggande och trygghetsskapande arbetet
både centralt och lokalt. Ett antal för tillfället prioriterade
utmaningar lyfts fram i en bilaga till överenskommelsen där
samverkan är särskilt påkallad på såväl lokal som central nivå. De
prioriterade samverkansområdena bedöms ligga i linje med den
inriktning av de brottsförebyggande och trygghetsskapande insatser
som lyfts fram i kommunfullmäktiges mål 1.2. Stockholm är en trygg, säker och välskött stad att bo och vistas i.
Överenskommelsen remitteras till nämnder inom Stockholms stad.
Stadsdelsförvaltningen har redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat 17 juli 2019.
Beslutsgång
Ordförande yrkar bifall till förvaltningens förslag till beslut.
Särskilt uttalande från (M), (L) och (C) med ersättaryttrande från (KD)
Johan Nilsson med flera (M), Pernilla Enebrink (L) och Evy Kjellberg (C), med ersättaryttrande från Lolita Lovén Johnsen (KD) anmäler ett särskilt uttalande.
Stockholms stad håller på att ta fram en ny samverkansöverenskommelse med Polisen. Detta är en mycket viktig överenskommelse som i grunden definierar vad respektive organisation ska prioritera i vårt gemensamma arbete för att göra Stockholm till en bättre stad att leva i. Det är också det dokument i vilket vi lägger fast hur vi övergripande ska arbeta tillsammans.
Förslaget till samverkansöverenskommelse innehåller i grunden en mycket bra struktur och lägger fokus på de viktigaste områden för stockholmarna. Arbetet i stadsdelsnämnderna kommer också konkretiseras genom lokala samverkansöverenskommelser.
På ett par punkter anser vi det dock vara angeläget att göra vissa tillägg till den övergripande överenskommelsen.
-
Det är viktigt att det finns fasta lokala arbetsgrupper på operativ nivå kring barn och unga. som innefattar polis, socialtjänst och skola. Strukturen som den beskrivs idag definierar de lokala arbetsgrupperna som tillfälliga. Just kring barn och unga kan man konstatera att det löpande kommer finnas barn och unga i alla stadsdelar, vars beteende bör uppmärksammas och mötas med åtgärder från samhällets samlade aktörer. En fast struktur för operativ samverkan krävs av flera skäl. Samarbetet blir funktions- istället för personberoende. Att löpande dela lägesbilder kring situationer utvecklar förståelse för respektive funktions mandat och möjligheter att agera. Detta möjliggör systematiska, tidiga, fungerande interventioner vilket både spelar roll på individnivå och för trygghetsnivån i samhället. En fast upparbetad struktur är också ett fungerande verktyg att aktivera när det blir stökigt och mycket oro eftersom den, tillskillnad från en tillfällig grupp, har ett upparbetat relations- och strukturkapital.
-
Skolan är den viktigaste skyddsfaktorn för unga men brott i skolan gör att offer och förövare möts varje dag tills brottet är utrett och åtgärder vidtagna. Eftersom stadens organisation är sådan att ansvaret för skolans verksamhet ligger på fackförvaltning, finns det all anledning att vara tydlig med att utbildningsförvaltningen ska vara representerad med lämplig funktion i de lokala styr- och beredningsgrupperna. Skolans/utbildningsförvaltningens roll kan med fördel förtydligas i vissa av de strukturer som etableras i överenskommelsen. Skolan är den plats där en stor del av barns och ungdomars liv utspelar sig och det är därför prioriterat att förbygga, utreda och beivra brott i skolmiljö.
Särskilt uttalande från (V)
Johanna Ejdefur med flera (V) anmäler ett särskilt uttalande.
Stockholm stad och Polisregion Stockholm har gemensamt tagit fram en övergripande samverkansöverenskommelse som syftar till att Stockholm ska vara en säker och trygg stad och att brottligheten ska minska. Prioriteringen är att öka säkerhet på de platser där brottsligheten är hög idag. Överenskommelsen innehåller flera bra välbehövliga insatser för att öka samverkan för att skapa en trygg stad och såväl minska som att lösa brott av olika slag.
Under rubriken prioriterade samverkansområden nämns Särskilt utsatta och sårbara brottsoffer. Under rubriken nämns unga brottsoffer men inte barn trots att de flesta orosanmälningar om barn som far illa handlar om våld mot barn och att barn i synnerhet borde ses som särskilt utsatta. Även de som är offer för våld i nära relationer och offer för människohandel är grupper som är särskilt utsatta och samverkan behöver öka. I arbetet med att minska våldet mot kvinnor är det av yttersta vikt att både stad och Polis samverkar för att nå fler våldsutövare, både för att stoppa våldet och för att lagföra fler. Vi saknar också en analys av kvinnors upplevelser av otrygghet i det offentliga rummet och önskar se ökat fokus på just otrygghet ur ett jämställdshetsperspektiv. Likaså håller vi med funktionshinderrådets kritik om hur funktionsnedsatta påverkas av inte bara brottsligheten utan även samhällets insatser.
Den sammantagna bilden är att det i första hand är den genomsnittlige väljarens subjektivt upplevda trygghet som är i fokus, snarare än de specifika grupper det borde handla om.
Vi vill betona vikten av stadsdelsnämndernas roll i det lokala arbetet och det viktiga förebyggande arbete som dess verksamheter genomför. Detta saknas nästan helt i överenskommelsen. Exempelvis består föreslagna styr- och beredningsgrupper endast av tjänstemän, medan lokala politikers, organisationers och civilsamhällets roll lyser med sin frånvaro.
Vi vill också betona att det krävs resurser för ett effektivt arbete. Det förutsätter i sin tur en annan prioritering än den som den borgerliga majoriteten står för. Sänkta skatter och mer satsningar på ordningsvakter och kameraövervakning betyder att den långsiktigt förebyggande verksamheten – fritidsverksamhet, socialtjänst, medborgarvärdar med mera – riskerar gå på knäna.
Särskilt uttalande från (SD)
Roland Johansson (SD) anmäler ett särskilt uttalande.
Sverigedemokraterna delar den beskrivning som stadsdelsförvaltningen presenterar.
Inom stadsdelen Älvsjö är det numera ett konstaterat faktum att otryggheten i flera avseenden finns vid olika platser inom stadsdelen. Detta är något som även bekräftas utifrån polisens lokala rapport om lägesbilden för regionen.
Vi vill främst lyfta problematiken gällande otryggheten bland ungdomar beträffande personrån som förekommit mer frekvent och i låga ålderskategorier, vilket gör att detta problem är mer komplext mot vad det varit innan.
Denna problematik som utvecklats senaste åren är därför anmärkningsvärd eftersom stadsdelen tidigare varit mindre ansatt av problem av den karaktären, eller av annan liknande omständighet som skapat otrygghet.
Sverigedemokraterna anser att samverkansöverenskommelsen mellan Stockholm Stad och polismyndigheten är av fundamental betydelse för att kunna upprätthålla en god och stabil trygghet för stadsdelens invånare och vår förhoppning är att de åtgärder som presenteras, bland annat riktat arbete mot unga i riskmiljöer, är konkreta, systematiska samt tillräckliga för att kunna komma tillrätta med de problem som finns.