Möte 2018-03-15
-
Fastställande av dagordning
-
Överlämnas till förvaltningen för beredning
Bilagor
-
Genomförandebeslut
Bilagor
-
Kvalitetsgarantierna är riktade till verksamheternas brukare. Garantierna ger en beskrivning av den service och kvalitet som verksamheterna erbjuder och hur synpunkter och klagomål hanteras.
Kvalitetsgarantierna har granskats och bedömts trovärdiga. Förvaltningen föreslår att nämnden godkänner enheternas förslag till kvalitetsgarantier för 2018.Bilagor
-
187kb Ladda ner dokument
-
-
Yttrande till kommunstyrelsen
Bilagor
-
235kb Ladda ner dokument
-
633kb Ladda ner dokument
-
25mb Ladda ner dokument
-
-
Yttrande till kommunstyrelsen
Bilagor
-
225kb Ladda ner dokument
-
764kb Ladda ner dokument
-
17mb Ladda ner dokument
-
12mb Ladda ner dokument
-
-
Yttrande till kommunstyrelsen
Bilagor
-
161kb Ladda ner dokument
-
118kb Ladda ner dokument
-
681kb Ladda ner dokument
-
144kb Ladda ner dokument
-
-
12
Revidering av samverkansöverenskommelse med Polismyndigheten, lokalpolisområde Skärholmen, 2017-2019
Minskad brottslighet och ökad trygghet
Bilagor
-
Enheternas verksamhetsplaner beskriver mål, arbetssätt, metoder för uppföljning och utveckling av verksamheterna samt ekonomiska ramar. I dialog med medarbetare och brukare har enheterna tagit fram dessa utifrån nämndens mål, indikatorer och aktiviteter.
Bilagor
-
193kb Ladda ner dokument
-
668kb Ladda ner dokument
-
645kb Ladda ner dokument
-
-
Enheternas verksamhetsberättelser beskriver måluppfyllelse och arbetssätt samt identifierade utvecklingsområden inom verksamheten. Enheterna bedöms i huvudsak ha uppfyllt sina mål för 2017.
Bilagor
-
174kb Ladda ner dokument
-
-
23
Anmälan av rapporter, diarieförda ärenden och beslut från andra nämnder samt balanslista över nämndärenden
23 A Rapporter till nämnden
23 B Registerutdrag Diarieförda ärenden
23 C Balanslista äver nämndärenden 2018
Bilagor
-
24
Nämndens och förvaltningens frågor
-
25
Väcka talan om umgänge mellan barn och någon annan än förälder enligt 6 kap. 15 a § 2 st föräldrabalken
-
26
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § föräldrabalken
-
27
Upphandling av nattpatrullinsatser och utryckning på larm för Hägersten-Liljeholmens hemtjänst
-
29
Anmälan av ordförandebeslut
-
30
Anmälan av sociala delegationens protokoll
-
§ 1
Val av justerare och dag för justering
-
Förvatningen föreslår att nämnden hyr en lokal för en permanent förskola med plats för sex barngrupper i ett flerbostadshus som ska byggas på fastigheten Telefonstolpen 1 i Västberga. Förskolan hyrs av Fastighetskontoret, som i sin tur förvärvar en del i bostadsrättsföreningen. Förskolan får en relativt stor gård för att ligga i ett flerbostadshus, med cirka 14 kvm/barn. Årshyran för den nya förskolan kommer preliminärt att bli 2 510 000 kronor, vilket motsvarar en årshyra per barn på 23 300 kronor år ett. Preliminär inflytt i förskolan är tredje kvartalet år 2021. Att även i framtiden kunna erbjuda alla barn i förskoleålder en förskoleplats bidrar till att uppfylla samtliga av stadens jämställdhetspolitiska mål.
Bilagor
-
102kb Ladda ner dokument
-
Kvalitetsgarantierna är riktade till verksamheternas brukare. Garantierna ger en beskrivning av den service och kvalitet som verksamheterna erbjuder och hur synpunkter och klagomål hanteras.
Kvalitetsgarantierna har granskats och bedömts trovärdiga. Förvaltningen föreslår att nämnden godkänner enheternas förslag till kvalitetsgarantier för 2018.Bilagor
-
187kb Ladda ner dokument
-
94kb Ladda ner dokument
-
-
Moderaterna anser att Hägersten-Liljeholmens stadsdelsförvaltning bör söka pengar ut Centrala medelreserven för att hyra in ronderande väktare för att skapa trygghet i alla delar av stadsdelsområdet.
Förvaltningen avser att söka pengar ur Centrala medelreserven men kommer att följa Trygghetskommissionens anvisningar och söka medel för investeringar i stadens fysiska miljö för trygghetsskapande åtgärder. Det är inte i enlighet med anvisningarna att söka pengar för ronderande väktare.Bilagor
-
160kb Ladda ner dokument
-
569kb Ladda ner dokument
-
98kb Ladda ner dokument
-
-
I kommunfullmäktiges budget 2016 för Stockholms stad beslutades att kommunstyrelsen skulle påbörja en modernisering av stadens sociala system. Remissunderlaget redogör för hittillsvarande arbete med modernisering av stadens sociala system samt ger förslag på hur arbetet bör drivas framöver i syfte att ge staden ett modernt och kostnadseffektivt systemstöd inom det sociala området.
Förvaltningen är positiv till att socialtjänstens verksamhetssystem moderniseras då dagens lösningar är inte optimala. Det finns ett stort behov av att underlag för uppföljning av verksamhet och ekonomi tillgodoses, administrationen minskas, att det görs en koppling mellan sociala system och e-Dok samt att implementering genomförs med god framförhållning och utbildningsstöd.Bilagor
-
235kb Ladda ner dokument
-
633kb Ladda ner dokument
-
25mb Ladda ner dokument
-
101kb Ladda ner dokument
-
-
Utbildningsförvaltningen har på uppdrag av kommunfullmäktige utarbetat ett förslag på centrala riktlinjer för barnsäkerhet i stadens förskolor. Syftet med riktlinjerna är att säkerställa att barnsäkerhetsarbetet sker utifrån ett likvärdigt och systematiskt perspektiv.
Förvaltningen är positiv till förslaget och anser att det bidrar till likvärdiga förskolor och att barnrättsperspektivet stärks. För att ytterligare förstärka likvärdighet för alla barn i stadens förskolor anser förvaltningen att riktlinjerna med fördel även skulle kunna omfatta de enskilt drivna förskolorna.Bilagor
-
165kb Ladda ner dokument
-
696kb Ladda ner dokument
-
98kb Ladda ner dokument
-
-
Förslaget till reviderat program för alkohol-, narkotika-, dopings- och tobakspolitiken 2018-2021 lyfter fram utvecklingsområden för stadens ANDT-relaterade frågor. Det övergripande målet är att Stockholm ska vara en stad fri från narkotika och doping med minskade medicinska och sociala skador orsakade av alkohol samt ett minskat tobaksbruk. Programmet består av sex långsiktiga mål, som följs av delmål och förslag till aktiviteter för programperioden.
Förvaltningen ser positivt på förslaget som är väl genomarbetat och förankrat utifrån kartläggningen. Det kommer bidra till likställighet och integreras med övrigt förebyggande arbete. Förvaltningen anser att idrottsnämnden bör ha huvudansvaret i det förebyggande arbetet mot doping för att uppmuntra kommersiella träningsanläggningar att arbeta enligt metoden 100 procent ren hårdträning, då deras medarbetare är diplomerade i metoden.Bilagor
-
225kb Ladda ner dokument
-
764kb Ladda ner dokument
-
17mb Ladda ner dokument
-
12mb Ladda ner dokument
-
102kb Ladda ner dokument
-
-
Liberalerna har lämnat in en motion om att utlysa en arkitekttävling inför stadsutvecklingsprocessen i den del av Årstaskogen som inte ska ingå i naturreservatet. Liberalerna förordar att eventuell bebyggelse i närheten av skogen ska planeras som en tät bebyggelsestruktur med både bostäder, kontor och affärsverksamheter. De anser att den nya bebyggelsen både ska ha naturliga kopplingar till naturen och samtidigt bjuda in fler stockholmare att ta del av naturreservatet och vill därför se en arkitekttävling som tar fasta på nyskapande och kreativa förslag. Invånarnas involvering anses särskilt viktig och därför bör digitala och interaktiva verktyg bör användas.
Förvaltningen anser att invånarnas involvering alltid är viktig, men vill påpeka att interaktiva och digitala dialogverktyg inte säkerställer att nya grupper engagerar sig. Förvaltningen har inga åsikter om huruvida en arkitekttävling är det mest lämpliga verktyget i stadsbyggnadsprocessen, utan lämnar bedömningen till de nämnder som ansvarar för markförsörjning och detaljplaneläggning.Bilagor
-
166kb Ladda ner dokument
-
703kb Ladda ner dokument
-
110kb Ladda ner dokument
-
-
Centerpartiet har lämnat in en motion om att Stockholm ska bygga ut den eldrivna båtpendeltrafiken. De menar att det är viktigt att skynda på utbyggnaden för att nå uppsatta miljömål och anser att staden bör samarbeta mer med Stockholms läns landsting för att möjliggöra det. Genom att bygga ut pendelbåtstrafiken i Stockholm skulle även problem med trängsel i trafiken kunna avhjälpas.
Förvaltningen ansvarar varken för trafikfrågor eller för de investeringar som förslagsställarna önskar. Där det är lämpligt medverkar förvaltningen redan idag ibland annat detaljplaneprocessen för att möjliggöra för framtida båttrafik.Bilagor
-
161kb Ladda ner dokument
-
118kb Ladda ner dokument
-
681kb Ladda ner dokument
-
110kb Ladda ner dokument
-
-
§ 12
Revidering av samverkansöverenskommelse med Polismyndigheten, lokalpolisområde Skärholmen, 2017-2019
Stockholms stad och polisen region Stockholm har ingått ett samverkansavtal. I avtalet ingår att lokala samverkans-överenskommelser ska tecknas mellan stadsdelsförvaltningar och lokalpolisområden. Målet med samverkan är minskad brottslighet och ökad trygghet i samhället. Syftet är att i förhållande till den lokala problembilden gemensamt stärka och utveckla den verksamhet som berör båda parternas ansvarsområden.
Hägersten-Liljeholmens stadsdelsförvaltning tecknade en samverkansöverenskommelse i januari 2017 med Lokalpolisområde Skärholmen som löper 2017-2019. Samverkansöverenskommelsen har reviderats under höst/vinter 2017 och en gemensam lokal lägesbild och gemensam lokal handlingsplan för 2018 har tagits fram. Prioriterade områden för Hägersten-Liljeholmen är Liljeholmen, ungdomar, Västertorp, olovliga bosättningar/påträngande tiggeri och våldsbejakande extremism.
Bilagor
-
Stadens funktionshinderinspektörer har granskat handläggningen av insatser till barn och unga inom LSS avseende barn och ungas möjligheter att komma till tals i utredningen och i utformningen av insatser. Granskningen är genomförd i tre stadsdelar varav Hägersten-Liljeholmen är en. Granskningsrapporten lyfter upp styrkor i förvaltningens handläggning som att det finns aktuella DUR-utredningar i majoriteten av ärendena och att flertalet barn som träffat sin handläggare har kommit till tals.
Utvecklingsområden som påtalas är handläggarna faktiskt träffar barnen vid utredning och uppföljning, att genomförandeplaner upprättas och att bruket av kommunikationsverktyg dokumenteras. Förvaltningen har tagit till sig granskningsresultatet och arbetar med utveckling på ett flertal områden. Förvaltningen överväger att se över om fritidsverksamheten för barn inom LSS ska fortsätta att vara en biståndsbedömd insats.Bilagor
-
213kb Ladda ner dokument
-
21mb Ladda ner dokument
-
109kb Ladda ner dokument
-
-
Enheternas verksamhetsplaner beskriver mål, arbetssätt, metoder för uppföljning och utveckling av verksamheterna samt ekonomiska ramar. I dialog med medarbetare och brukare har enheterna tagit fram dessa utifrån nämndens mål, indikatorer och aktiviteter.
Bilagor
-
193kb Ladda ner dokument
-
92kb Ladda ner dokument
-
-
Enheternas verksamhetsberättelser beskriver måluppfyllelse och arbetssätt samt identifierade utvecklingsområden inom verksamheten. Enheterna bedöms i huvudsak ha uppfyllt sina mål för 2017.
Bilagor
-
174kb Ladda ner dokument
-
91kb Ladda ner dokument
-
-
§ 21
Anmälan av tjänstemannabeslut
-
Behov av säker passage för gående och cyklister mellan Årstadal och Liljeholmens centrum
Dnr HL 2018/157
Beslut
Hägersten-Liljeholmens stadsdelsnämnd ger förvaltningen i uppdrag att överlämna en skrivelse till trafiknämnden med följande innehåll.
Årstadal är en attraktiv och tätbebyggd förstad i Stockholm med ett kollektivtrafiknära läge som nu behöver förstärka sina gång- och cykelvägsmöjligheter till Liljeholmen och den närmaste tunnelbanestationen.
Vi har redan förbättrat och breddat passagen i Marievik för att öka framkomligheten för de boende och nu i syfte att bygga samman Liljeholmen med Årstadal behöver vi ytterligare se över kopplingarna för gående och cyklister mellan dessa båda områden.
Nuvarande alternativ mellan Årstadal och Liljeholmen är omständligt och långt. Och inte minst farligt, risken att råka ut för en olycka är stor när folk genar över den fyrfiliga Södertäljevägen. Vi känner till att det finns en planering att göra Södertäljevägen till en stadsgata, men detta ligger långt fram i tiden. Södertäljevägen ska då smalnas av, hastighetsgränserna sänkas och övergångsställen byggas. Denna planering hänger samman med ytterligare planerad nybyggnation i området.
Det bästa vore att tidigarelägga ovanstående åtgärder beträffande Södertäljevägen och inte avvakta bostadsbyggnationen. Om detta inte är möjligt inom den närmaste framtiden måste det finnas fler säkra passager över Södertäljevägen både för gående och för cyklister. Vi föreslår en gång- och cykelbro som potentiellt skulle kunna behövas även efter den framtida ombyggnaden av Södertäljevägen, då ett beräknat ytterligare tillskott av ett par tusen bostäder kommer att öka behovet av alternativa vägar.
En permanent lösning för att binda samman Årstadal med Liljeholmen, Liljeholmsgallerian och närmaste tunnelbana är en fråga som vi i stadsdelsnämnden anser måste prioriteras.
Vi föreslår att det snarast planeras för och byggs en gång- och cykelbro över Södertäljevägen som binder ihop Sjöviksvägen med Liljeholmstorget, vilket är en rimlig lösning för att förbättra framkomligheten och tryggheten för såväl gångtrafikanter som cyklister i området.
Ersättaryttranden
Hans Tjernström (C) och Lovisa-Teolinda Pettersson (KD) instämde med sitt ersättaryttrande i beslutet.
_________________________
Varför ökar avslagen till äldreboenden i Hägersten-Liljeholmen
Abit Dundar m.fl. (L) och Anette Hellström m.fl. (M) lade fram en skrivelse om varför avslagen ökar till äldreboenden i Hägersten-Liljeholmen och föreslog att stadsdelsnämnden skulle överlämna skrivelsen till förvaltningen för beredning. Dnr HL 2018/155
Beslut
Hägersten-Liljeholmens stadsdelsnämnd överlämnar skrivelsen till förvaltningen för beredning.
Ersättaryttrande
Hans Tjernström (C) instämde med sitt ersättaryttrande i skrivelsen från (L) och (M).
_________________________
Har barngrupperna ökat eller minskat i Hägersten-Liljeholmen sedan 2014
Abit Dundar m.fl. (L) och Anette Hellström m.fl. (M) lade fram en skrivelse om barngrupperna har ökat eller minskat i Hägersten-Liljeholmen sedan 2014 och föreslog att stadsdelsnämnden skulle överlämna skrivelsen till förvaltningen för beredning. Dnr HL 2018/156
BeslutHägersten-Liljeholmens stadsdelsnämnd överlämnar skrivelsen till förvaltningen för beredning.
Ersättaryttrande
Hans Tjernström (C) instämde med sitt ersättaryttrande i skrivelsen från (L) och (M).
_________________________
Nämndens frågor
Avdelningschef Gunilla Davidsson besvarade frågor om förskolelokaler från Anette Hellström (M) och Mikael Nilsson (M). Det pågår en översyn av lokalbeståndet och resursutnyttjande.
Abit Dundar (L) frågade om beslut i överklagade ärenden för bistånd till vård- och omsorgsboenden. Avdelningschef Marja Kammouna svarade att uppdraget för myndighetsutövningen är att följa lagar och riktlinjer och och tillämpa en rättsäker handläggning samt likställighet inför lagen. Äldreförvaltningen kommer att analysera stadens resultat.
Stadsdelsdirektörens information
Anders Carstorp informerade om
Upprustning av Krausparken (Spårvagnsparken)
Nu finns möjlighet att bidra med idéer att göra parken mer attraktiv. Fram till den 3 april kan allmänheten fylla i en webbenkät och lämna förslag.Stort intresse för stadsodling
Förvaltningen erbjuder invånare i Hägersten-Liljeholmen att odla i pallkragar på stadens offentliga grönytor.Kretsteatern till Telefonplan
Kretsteatern är Stadsteatern som turnerar runt i staden på vintern. Nu till helgen 17-18 mars samt nästa helg 24-25 mars visas totalt fem föreställningar på Midsommargården.Ny mötesplats för äldre i Axelsberg
Den 13 april inviger vi en ny mötesplats för äldre i Axelsberg. Det blir en öppen träffverksamhet med förebyggande verksamheter och aktiviteter.Uppdatera Meetings Plus till version 1.5
En uppdateringen av interna appen Meetings plus för nämndens möteshandlingar ska göras senast 24 mars, sedan slutar den tidigare versionen fungera. -
Stadsdelsnämnden ska enligt socialtjänstlagen (SoL) och lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) rapportera de gynnande beslut om insatser enligt respektive lagstiftning som inte har kunnat verkställas inom tre månader från beslutsdatum till Inspektionen för vård och omsorg (IVO) och stadens revisorer.
Rapporteringsskyldigheten gäller även de ej verkställda beslut från närmast föregående kvartal som har verkställts eller avslutats utan att verkställas.
Under fjärde kvartalet 2017 har förvaltningen rapporterat sju beslut som inte har verkställts inom tre månader. Därutöver har förvaltningen rapporterat ett beslut som har avslutats utan att ha verkställts samt tre beslut som har verkställts.Bilagor
-
159kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
-
§ 30
Anmälan av sociala delegationens protokoll