Möte 2023-08-24
-
1
Val av justerare, dag för justering och godkännande av dagordning
-
2
Upphörande av umgängesbegränsning och hemlighållande av vistelseort enligt 14 § 3 st LVU
-
3
Upphörande av umgängesbegränsning och hemlighållande av vistelseort enligt 14 § 3 st LVU
-
4
Upphörande av umgängesbegränsning och hemlighållande av vistelseort enligt 14 § 3 st LVU
-
5
Överflyttning av vårdnad till särskild förordnad vårdnadshavare enligt 6 kap 8 § föräldrabalken (FB)
-
6
Upphörande av hemlighållande av vistelseort enligt 14 § 3 st. LVU
-
7
Anmälan av ordförandebeslut om begränsning av umgänget enligt 14 § 2 st. 1 p LVU samt hemlighållande av vistelseort enligt 14 § 2 st. 2 p. LVU
-
8
Anmälan av ordförandebeslut om begränsning av umgänget enligt 14 § 2 st. 1 p LVU samt hemlighållande av vistelseort enligt 14 § 2 st. 2 p. LVU
-
9
Anmälan av ordförandebeslut om hemlighållande av vistelseort enligt 14 § 2 st. 2 p. lag med särskilda bestämmelser för vård av unga (LVU)
-
10
Anmälan av sociala delegationens protokoll
-
Kommunfullmäktige beslutade i budget 2023 om att stadsdelsnämnderna Spånga-Tensta och Rinkeby-Kista ska gå samman och bilda en stadsdelsnämnd, Järva stadsdelsnämnd.
Syftet med delårsbokslutet per 2023-06-30 är främst att göra ett avslut för de stadsförvaltningar som upphör och inrätta den nya förvaltningen för Järva under den nya nämnden.Bilagor
-
121kb Ladda ner dokument
-
305kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunfullmäktige beslutade i budget 2023 om att stadsdelsnämnderna Spånga-Tensta och Rinkeby-Kista ska gå samman och bilda en stadsdelsnämnd, Järva stadsdelsnämnd.
Syftet med delårsbokslutet per 2023-06-30 är främst att göra ett avslut för de stadsförvaltningar som upphör och inrätta den nya förvaltningen för Järva under den nya nämnden.Bilagor
-
123kb Ladda ner dokument
-
171kb Ladda ner dokument
-
-
Den 1 juli bildade Rinkeby-Kista och Spånga-Tensta stadsdelsnämnder Järva stadsdelsnämnd. Verksamhetsplanen för Järva stadsdelsnämnd utgår från nämndernas tidigare verksamhetsplaner.
Verksamhetsplanen anger inriktningen för nämndens verksamhet under det andra halvåret 2023 och knyter an till kommunfullmäktiges tre inriktningsmål:- Ett Stockholm som håller samman med en stark och jämlik välfärd i hela staden.
- Ett grönt och fossilfritt Stockholm som leder en rättvis klimatomställning.
- Ett Stockholm med en stabil och hållbar ekonomi med utbildning, jobb och bostäder för alla.
Utifrån kommunfullmäktiges inriktningsmål och utifrån lokala utmaningar i stadsdelsområdet har nämnden prioriterat fem fokusområden där särskilda åtgärder ska vidtas det kommande året:
Barn och ungas uppväxtvillkor och fritid.
Arbete och bostad.
Trygghet.
Grön omställning.
Kvalitet och beredskap i kärnverksamheterna.Bilagor
-
194kb Ladda ner dokument
-
439kb Ladda ner dokument
-
404kb Ladda ner dokument
-
795kb Ladda ner dokument
-
88kb Ladda ner dokument
-
213kb Ladda ner dokument
-
Sammantaget prognostiseras en budget i balans efter resultatöverföringar.
-
Spånga-Tensta stadsdelsnämnd har ingått samarbeten med sex föreningar i form av överenskommelser om idéburet offentligt partnerskap (IOP). Detta är en redovisning av samverkansöverenskommelsen med Grannstöd Spånga-Tensta. Förvaltningen bedömer att föreningens arbete uppfyller intentionerna i samverkansöverenskommelsen. Föreningen har i huvudsak genomfört sina uppdrag under 2022. Förvaltningen förslår att stadsdelsnämnden godkänner redovisningen och lägger den till handlingarna.
Bilagor
-
137kb Ladda ner dokument
-
-
Rinkbey-Kista stadsdelsnämnden har under 2022 samarbetat med sex föreningar i form av idéburet offentligt partnerskap (IOP). Detta ärende avser uppföljning av partnerskapet med Studiefrämjandet för 2022. Under året finansierade nämnden partnerskapets verksamhet med 1 112 000 kronor. Sammantaget bedömer förvaltningen att partnerskapets mål och förväntade resultat har uppfyllts, vilket bidragit till positiva effekter i stadsdelsområdet.
Förvaltningen föreslår att stadsdelsnämnden godkänner redovisningen och att Studiefrämjandet ska återbetala 256 080 kronor av ej förbrukade medel för 2022.Bilagor
-
181kb Ladda ner dokument
-
-
Rinkeby-Kista Stadsdelsnämnden har under 2022 samarbetat med sex föreningar i form av idéburet offentligt partnerskap (IOP). Detta ärende avser uppföljning av partnerskapet med Husby Konst & Hantverksförening för 2022. Under året finansierade nämnden partnerskapets verksamhet med 324 000 kronor. Sammantaget bedömer förvaltningen att partnerskapets mål och förväntade resultat har uppfyllts, vilket bidragit till positiva effekter i stadsdelsområdet.
Bilagor
-
176kb Ladda ner dokument
-
-
Rinkeby-Kista stadsdelsnämnd har under 2022 samarbetat med sex föreningar i form av idéburet offentligt partnerskap (IOP).
Detta ärende avser uppföljning av partnerskapet med Stiftelsen Fryshuset för 2022. Under året finansierade nämnden partnerskapets verksamhet med 1 387 000 kronor. Sammantaget bedömer förvaltningen att partnerskapets mål och förväntade resultat har uppfyllts vilket bidragit till positiva effekter i stadsdelsområdet.
Förvaltningen föreslår att stadsdelsnämnden beslutar att Fryshuset ska återbetala 32 312 kronor avseende överskottet från beviljade medel för 2022.Bilagor
-
183kb Ladda ner dokument
-
-
Rinkeby-Kista stadsdelsnämnden har under 2022 samarbetat med sex föreningar i form av idéburet offentligt partnerskap (IOP).
Detta ärende avser uppföljning av partnerskapet med Kista SC för 2022. Under året finansierade nämnden partnerskapets verksamhet med 1 312 000 kronor. Sammantaget bedömer förvaltningen att partnerskapets mål och förväntade resultat har uppfyllts, vilket bidragit till positiva effekter i stadsdelsområdet. Förvaltningen föreslår att stadsdelsnämnden beslutar att Kista SC ska återbetala 141 881 kronor avseende överskottet från beviljade medel till partnerskapet.Bilagor
-
183kb Ladda ner dokument
-
-
Rinkeby-Kista stadsdelsnämnden har under 2022 samarbetat med sex föreningar i form av idéburet offentligt partnerskap (IOP).
Detta ärende avser uppföljning av partnerskapet med Löparakademin för 2022. Under året finansierade nämnden partnerskapets verksamhet med 495 000 kronor. Sammantaget bedömer förvaltningen att partnerskapets mål och förväntade resultat har uppfyllts, vilket bidragit till positiva effekter i stadsdelsområdet.Bilagor
-
176kb Ladda ner dokument
-
-
Rinkeby-Kista Stadsdelsnämnden har under 2022 samarbetat med sex föreningar i form av idéburet offentligt partnerskap (IOP). Detta ärende avser uppföljning av partnerskapet med Rinkeby Folkets Hus för 2022. Under året finansierade Rinkeby-Kista stadsdelsnämnd partnerskapets verksamhet med 2 150 000 kronor.
Sammantaget bedömer förvaltningen att partnerskapets mål och förväntade resultat har uppfyllts, vilket bidragit till positiva effekter i stadsdelsområdet.Bilagor
-
182kb Ladda ner dokument
-
-
Rinkeby-Kista stadsdelsnämnd har överlämnat en inkommen skrivelse av Said Abdu (L) och Emma Lindqvist (L) om allvarliga brister i samhällsvården av barn och unga till förvaltningen för beredning. Bakgrund till skrivelsen är Justitieombudsmannen (JO) allvarliga kritik mot Statens institutionsstyrelse (SiS), då det råder platsbrist och myndigheten har haft svårigheter att uppfylla sin skyldighet enligt lag att omedelbart placera barn och unga som befinner sig i en akut situation.
Förvaltningen konstaterar att platsbristen påverkat arbetet med ungdomar i behov av samhällsvård, men uppfattar att SiS arbetar för att erbjuda platser samt med att öka kvaliteten för de placerade ungdomarna.Bilagor
-
160kb Ladda ner dokument
-
99kb Ladda ner dokument
-
-
Järva stadsdelsnämnd har från kommunstyrelsen emottagit remiss om Riktlinjer för chefsstruktur i Stockholm stad.
Kommunfullmäktige har i budgeten för 2023 gett kommunstyrelsen i uppdrag att ta fram riktlinjer för maximalt antal medarbetare per chef i stadens verksamheter. Nämnder och bolag fick i uppdrag att identifiera ett uttalat antal medarbetare per chef inom sitt eget verksamhetsområde.
Att vara chef i Stockholm stad innebär ett sammanhållet ansvar för verksamhet, personal och ekonomi. Riktlinjen för chefstruktur i Stockholm stad tydliggör befattning chef, dess uppdrag och mandat samt säkerställer en enhetlig chefsstruktur i staden och goda förutsättningar för chefer att utföra sitt uppdrag. Med ett riktvärde på antal medarbetare per chef säkerställs även det nära ledarskapet och möjlighet att skapa goda förutsättningar för medarbetarna och i det även kvalitet till stadens medborgare. Genom tydlighet i uppdraget som chef i staden, stärks arbetsgivarvarumärket och god möjlighet att attrahera, rekrytera och behålla cheferna.
Förvaltningen ser positivt på en översyn av chefstrukturen i Stockholm stad. Med en gemensam chefsstruktur säkerställs enhetlighet i uppdraget inom staden. En väl genomförd analys i respektive förvaltning/bolag ger också en möjlighet att säkerställa de organisatoriska förutsättningarna för respektive chef. Förvaltningen bedömer att en enhetlig och tydlig chefsstruktur och rimligt antal medarbetare per chef på sikt kommer att få positiva personalekonomiska konsekvenser som ökad hälsa, förbättrad arbetsmiljö, minskad personalomsättning och ökad kvalitet i verksamheten.
Vid införande av de nya riktlinjerna ser förvaltningen behov dels av en tydlig vägledning för genomförandet av analysarbetet dels att införandet följs upp för att säkerställa att enhetligheten i staden stärks. Vidare ser förvaltningen en viss risk att ett förändringsarbete i denna omfattning kan komma att påverka personalrörligheten. Det är viktigt att staden följer detta noga under de kommande åren för att förebygga att så sker.Bilagor
-
202kb Ladda ner dokument
-
183kb Ladda ner dokument
-
331kb Ladda ner dokument
-
326kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen har för yttrande remitterat motion om att återinföra Vällingbyteamet, upprättad av Jan Jönsson (L) och Anne-Lie Elfvén (L). Vällingbyteamet var ett projekt som bedrevs inom socialtjänsten i Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning under föregående mandatperiod. Syftet med arbetet var att i ett tidigt skede bryta en negativ utveckling för de barn som riskerar att utveckla ett missbruk eller dras in i kriminalitet.
Förvaltningen delar motionärernas åsikt att det är viktigt med tidiga sociala insatser för barn i riskzon. Förvaltningen anser dock att ett beslut om införande av nya arbetssätt bör grunda sig på slutsatser som framkommer i projektets slutrapport samt att en bedömning om eventuella lokala anpassningar behövs. Förvaltningen ser därför fram emot att ta del av slutrapporten kring arbetssättet, som förväntas att vara färdigställd i början av 2024. Vidare motivering är stadsdelens redan pågående utvecklingsarbete kring det förebyggande arbetet.Bilagor
-
141kb Ladda ner dokument
-
162kb Ladda ner dokument
-
127kb Ladda ner dokument
-
-
Dennis Wedin (M) har lämnat in en motion om förbud mot lustgasförsäljning i Stockholm till kommunfullmäktige med förslaget att kommunfullmäktige ska besluta om att ändra Stockholms lokala ordningsföreskrifter med syfte att införa tillståndsplikt för tillfällig försäljning i hela staden efter klockan 21.00. Utifrån den lokala lägesbilden bedömer förvaltningen att förslaget skulle få begränsad effekt, men att införande av tillståndsplikt kan vara relevant att tillämpa på platser där försäljning av lustgas sker regelbundet (vid exempelvis krogar/nattliv) och där myndigheter kan kontrollera att föreskrifterna efterföljs. Förvaltningen föreslår att nämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande och överlämnar det till kommunstyrelsen som svar på remissen.
Bilagor
-
138kb Ladda ner dokument
-
169kb Ladda ner dokument
-
94kb Ladda ner dokument
-
-
Svante Linusson och Markus Berensson (C) har skrivit en motion där de föreslår att tre trafiklekplatser byggs i Stockholm, då de anser det som en konkret åtgärd för att staden ska kunna uppnå målet i stadens cykelplan om att barns cyklande ska öka.
Stadsdelsförvaltningen ser positivt på motionens danska exempel med konceptet cykellek. Förvaltningen ser det som värdefullt att det skapas platser inom Stockholm som bidrar till barns hälsa och utveckling på cykel och att det tillskapas lekplatser med pedagogiska inslag. I det här sammanhanget kan det lyftas fram att förvaltningen redan arbetar för att öka cykelkunskaperna bland invånarna i stadsdelsområdet. Exempelvis medfinansierar förvaltningen genom föreningsbidrag cykelkurser för barn och vuxna.
Förvaltningen bedömer dock att anläggning av en ny bemannad park skulle innebära stora kostnader som inte ryms inom ordinarie budget.
Förvaltningens erfarenhet är även att en trafiklekplats kan innebära en del ”trafikrisker”. Bland annat brukar ytorna nyttjas av ungdomar som kör med elsparkcyklar i höga hastigheter. Problem med olovlig biltrafik finns även i stadsdelsområdet och med detta i åtanke är det därför viktigt att ta hänsyn till problembilden i gestaltningen, exempelvis genom farthinder, undvika långa raksträckor samt att bredden på vägen anpassas så att inga bilar kan köra där.Bilagor
-
135kb Ladda ner dokument
-
129kb Ladda ner dokument
-
129kb Ladda ner dokument
-
-
I budget 2022 fick kommunstyrelsen i uppdrag att göra en översyn av ersättningsmodellen för insatsen daglig verksamhet enligt LSS (lag om stöd och service till vissa funktionshindrade). Utifrån översynen har stadsledningskontoret tagit fram ett förslag om att minska antalet ersättningsnivåer samt att ersättningen höjs i de lägre nivåerna och sänks i de högre. Vidare föreslås att antalet timintervall för deltagande per vecka ändras från två nivåer till tre. Förslaget är beräknat utifrån att det ska vara kostnadsneutralt för staden. Genom förändringarna av ersättningssystemet skapas bättre förutsättningar för att driva verksamhet på ett bra sätt utifrån den enskildes behov.
Förvaltningen ställer sig positiv till förslaget. Färre ersättningsnivåer och omfördelning av ersättning från högre till lägre nivåer samt en att utförarna kommer att erhålla ersättning i sex månader efter att en brukare gått vidare till ordinarie arbete är förändringar som innebär bättre anpassningar till de utmaningar som utförare har i dag.Bilagor
-
151kb Ladda ner dokument
-
173kb Ladda ner dokument
-
528kb Ladda ner dokument
-
-
En översyn av nuvarande ersättningssystem för bostad med särskild service enligt LSS (lag om stöd och service för vissa funktionshindrade) genomfördes 2022. Utifrån översynen föreslår stadsledningskontoret att ersättningssystemet förändras med färre nivåer och att ersättningen i de lägre nivåerna höjs samt att de sänks i de högre nivåerna.
Förvaltningen ställer sig positiv till de föreslagna ändringarna. På kort sikt kommer det för vissa av förvaltningens verksamheter innebära en viss ekonomisk utmaning men på lång sikt kommer det att bli mer rättvist. Den nya ersättningsmodellen möjliggör för samtliga utförare att bedriva verksamhet med bibehållen kvalitet och inom ekonomiskt givna ramar.Bilagor
-
150kb Ladda ner dokument
-
175kb Ladda ner dokument
-
502kb Ladda ner dokument
-
-
30
Remiss av Naturvårdsverket hemställan om ändring i förordningen (2021:996) om engångsprodukter och förordning (2021:1002) om nedskräpningsavgifter
Naturvårdsverket hemställer om att 12 § förordningen (2021:996) om engångsprodukter ska ändras så att orden ”expanderad polystyren” byts ut till ”polystyren som har expanderats. Polystyren som har expanderats, oavsett tillverkningsmetod, ger upphov till miljöproblem, särskilt i den marina miljön när produkten blir nedskräpning. Syftet med ändringen är att skapa ökad tydlighet i förordningen så att det framgår att all polystyren som har expanderats omfattas av förbudet i förordningen. Den ökade tydlighet som ändringen medför ger även Naturvårdsverket större möjligheter att ta ut miljösanktionsavgifter av den som släpper ut en engångsplastprodukt som är utpekad i 12 §.
Naturvårdsverket hemställer även om ändringar i 10, 13 och 28 §§ i förordningen (2021:1002) om nedskräpningsavgifter. Ändringarna i 28 § och 10 § syftar till att ge ökad klarhet avseende kommunernas rapporteringsansvar. Ändringarna i 13 § innebär en ändring i Naturvårdsverkets tillvägagångssätt för att fastställa kommuners kostnader för nedskräpning.
Förvaltningen ställer sig positiv till Naturvårdsverkets hemställningar.Bilagor
-
174kb Ladda ner dokument
-
167kb Ladda ner dokument
-
193kb Ladda ner dokument
-
304kb Ladda ner dokument
-
367kb Ladda ner dokument
-
-
31
Anmälan av delegationsbeslut 2023
-
32
Inkomna skrivelser från nämndens ledamöter
-
33
Anmälan av inkomna och upprättade handlingar under juni - juli 2023
-
34
Inkomna rapporter, protokollsutdrag med mera
-
35
Förvaltningens och nämndens information och frågor
-
Den 1 juli bildade Rinkeby-Kista och Spånga-Tensta stadsdelsnämnder Järva stadsdelsnämnd. Verksamhetsplanen för Järva stadsdelsnämnd utgår från nämndernas tidigare verksamhetsplaner.
Verksamhetsplanen anger inriktningen för nämndens verksamhet under det andra halvåret 2023 och knyter an till kommunfullmäktiges tre inriktningsmål:- Ett Stockholm som håller samman med en stark och jämlik välfärd i hela staden.
- Ett grönt och fossilfritt Stockholm som leder en rättvis klimatomställning.
- Ett Stockholm med en stabil och hållbar ekonomi med utbildning, jobb och bostäder för alla.
Utifrån kommunfullmäktiges inriktningsmål och utifrån lokala utmaningar i stadsdelsområdet har nämnden prioriterat fem fokusområden där särskilda åtgärder ska vidtas det kommande året:
Barn och ungas uppväxtvillkor och fritid.
Arbete och bostad.
Trygghet.
Grön omställning.
Kvalitet och beredskap i kärnverksamheterna.