Möte 2024-10-24
-
1
Val av justerare, dag för justering och godkännande av dagordning
-
2
Överflyttning av vårdnad till särskilt förordnad vårdnadshavare enligt 6 kap 8 § FB
-
3
Upphörande av hemlighållande av vistelseort enligt 14 § 3 st LVU
-
4
Upphörande av hemlighållande av vistelseort enligt 14 § 3 st LVU
-
5
Upphörande av hemlighållande av vistelseort enligt 14 § 3 st LVU
-
6
Anmälan av sociala delegationens protokoll
-
Sammantaget prognostiseras en budget i balans efter resultatöverföringar.
-
IVO genomförde en anmäld inspektion vid Bromstensgården den 3 juni 2024. Tillsynen har omfattat verksamhetens arbete med att förebygga, identifiera och hantera hot, våld och övergrepp, med fokus på relevanta delar av det systematiska kvalitetsarbetet. Inspektionen för vård och omsorg (IVO) har konstaterat att huvudmannen brister i kontroll av Polismyndighetens misstanke- och belastningsregister inför anställning. IVO har funnit att Bromstensgården arbetar för att förebygga, uppmärksamma och agera vid hot, våld och övergrepp. Bristen som framkom påverkar inte den bedömningen.
IVO begär att förvaltningen redovisar sin inställning, åtgärder som vidtagits eller planeras samt när dessa genomfördes eller planeras utifrån den brist som konstaterats.
Förvaltningen har tagit del av beslutet och konstaterar, såsom IVO gjort att förvaltningen brustit i hanteringen av kontroll av Polismyndighetens misstanke- och belastningsregister inför anställning. Åtgärd har vidtagits 24 september 2024 genom revidering av rutin inför nyanställning där det nu tydligt framgår att registerutdrag från Polismyndigheten ska inkomma innan anställningsavtal skrivs. Vidare har en egenkontroll tagits fram för att kontrollera att rutin inför nyanställning följs gällande begäran om registerutdrag.
Förvaltningen föreslår att Järva stadsdelsnämnd godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande och överlämnar det som yttrande till Inspektionen för vård och omsorg.Bilagor
-
146kb Ladda ner dokument
-
Ghazal Saberian (SD) och Robert Westerlund (SD) har lämnat en skrivning till stadsdelsförvaltningen gällande svenska språket i förskolan. I skrivelsen står det att Sverigedemokraterna (SD) är bekymrade över att det finns medarbetare inom förskolan som inte behärskar det svenska språket tillräckligt väl. I skrivelsen ställs fem frågor till förvaltningen att besvara. Frågorna handlar om förvaltningens syn på den lägsta acceptabla kunskapsnivån i svenska språket för att arbeta inom förskolan, antalet medarbetare med bristande språkkunskaper, planerade åtgärder för att förbättra språkkunskaperna, samt möjligheterna att införa språktester och obligatoriska utbildningsinsatser.
Eftersom förvaltningen inväntar Skolverkets revidering av de allmänna råden för måluppfyllelse i förskolan samt ett förtydligande kring vilka språkkunskaper i svenska som krävs för personalen i förskolan, kan förvaltningen i dagsläget inte fastställa en lägsta acceptabel nivå för språkkunskaper. På grund av detta kan förvaltningen heller inte uppge hur många medarbetare som har otillräckliga kunskaper i svenska. Bedömning av behovet av kompetensutveckling i svenska sker individuellt i samråd mellan medarbetare och rektor. I de fall det blir aktuellt erbjuder förvaltningen medarbetarna möjligheten att ta del av Skolverkets satsning för medarbetare inom förskolan att stärka sin yrkessvenska.
Förvaltningen förslår att nämnden beslutar att godkänna förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på skrivelse.Bilagor
-
176kb Ladda ner dokument
-
102kb Ladda ner dokument
-
-
Den 13 augusti 2024 inkom ett medborgarförslag till Järva stadsdelsnämnd gällande möjligheten för stadsdelsområdets pensionärer att kunna äta ett lagat mål mat i skolmatsalarna efter elevernas skollunch till ett rimligt pris.
Förvaltningen ställer sig positiv till medborgarförslaget och förslagsställarens motivering att förslaget skulle bidra till att främja näringsintag, möjlighet till sociala kontakter och därmed motverka ensamhet hos äldre. Stadsdelsförvaltningen hanterar dock inte skolfrågor vilka inom staden sköts av utbildningsförvaltningen. Förvaltningen kommer därför att vidarebefordra ärendet till utbildningsförvaltningen.Bilagor
-
124kb Ladda ner dokument
-
385kb Ladda ner dokument
-
-
I Järva stadsdelsnämnd den 13 juni 2024 beslutades om återrapporteringen beviljade från Rinkeby-Kista stadsdelsnämnd och Spånga-Tensta stadsdelsnämnd. Fem föreningar från vardera nämnd kunde inte få sin återapportering granskad och beslutad om då föreningarna förlagt sitt årsmöte så sent under 2024 att årsmöteshandlingar inte kunnat ingå i granskningen. Nu har samtliga tio föreningar har inkommit med årsmöteshandlingar.
Förvaltningen föreslår att nämnden godkänner samtliga återapporteringar.Bilagor
-
Kvinnocenter i Tensta Hjulsta och Järva stadsdelsnämnd (tidigare Spånga-Tensta stadsdelsnämnd) har samverkat inom ramen för flera överenskommelser om IOP mellan åren 2018 och 2024. Den senaste överenskommelsen har varit giltig under 2024. Förvaltningen bedömer att partnerskapets mål har uppfyllts utifrån en sammanvägd bedömning av tidigare rapporterade resultat. Det har inte varit några avvikelser i förhållande till tidsplan eller budget och parterna har uppfyllt sina respektive åtaganden som de framgår i överenskommelsen om IOP.
Hela partnerskapets tidsperiod utvärderades i en gemensam workshop under våren 2024 där gemensamma prioriteringar av utmaningar och framgångsfaktorer gjordes.
Förvaltningen föreslår att stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens slutrapport samt att nämnden uppdrar till förvaltningen att inleda en omförhandling av överenskommelsen om IOP.Bilagor
-
153kb Ladda ner dokument
-
-
IOGT-NTO Spånga och Järva stadsdelsnämnd (tidigare Spånga-Tensta stadsdelsnämnd) har samverkat inom ramen för flera överenskommelser om IOP mellan åren 2018-2024. Förvaltningen bedömer att partnerskapets mål har uppfyllts utifrån en sammanvägd bedömning av tidigare rapporterade resultat. Det har inte varit några avvikelser i förhållande till tidsplan eller budget och parterna har uppfyllt sina respektive åtaganden som de framgår av överenskommelserna.
Hela partnerskapets tidsperiod utvärderades i en gemensam workshop under våren 2024 där gemensamma prioriteringar av utmaningar och framgångsfaktorer gjordes.
Förvaltningen bedömer att partnerskapets verksamhet fyller ett viktigt behov hos målgruppen genom att utgöra en plats för samvaro och gemenskap. Dock har det varit svårt att hitta den operativa samverkan kring målgruppen mellan IOP-verksamheten och förvaltningens kärnverksamhet. Verksamhet riktad mot arbetsmarknads- och sysselsättningsfrågor ingår i ett komplext system med svåra gränsdragningar mellan flera olika huvudmän vilket skapar svårigheter kring samverkan. Förvaltningen bedömer därför att partnerskapet inte ska omförhandlas.
Förvaltningen föreslår att nämnden godkänner förvaltningens slutrapport och lägger den till handlingarna.Bilagor
-
155kb Ladda ner dokument
-
159kb Ladda ner dokument
-
-
Studiefrämjandet och Järva stadsdelsnämnd (tidigare Rinkeby-Kista stadsdelsnämnd) har samverkat inom ramen för flera överenskommelser om IOP mellan åren 2018-2024. Förvaltningen bedömer att partnerskapets mål har uppfyllts utifrån en sammanvägd bedömning av tidigare rapporterade resultat. Det har inte varit några avvikelser i förhållande till tidsplan eller budget och parterna har uppfyllt sina respektive åtaganden som de framgår av överenskommelserna.
Hela partnerskapets tidsperiod utvärderades i en gemensam workshop under våren 2024 där gemensamma prioriteringar av utmaningar och framgångsfaktorer gjordes.
Förvaltningen föreslår att stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens slutrapport samt att nämnden uppdrar till förvaltningen att inleda en omförhandling av överenskommelsen om IOP med delvis annat verksamhetsinnehåll riktat till föreningslivet.Bilagor
-
155kb Ladda ner dokument
-
154kb Ladda ner dokument
-
-
Verdandi och Järva stadsdelsnämnd (tidigare Spånga-Tensta stadsdelsnämnd) har samverkat inom ramen för flera överenskommelser om IOP mellan åren 2020-2024. Förvaltningen bedömer att partnerskapets mål har uppfyllts utifrån en sammanvägd bedömning av tidigare rapporterade resultat. Det har inte varit några avvikelser i förhållande till tidsplan eller budget och parterna har uppfyllt sina respektive åtaganden som de framgår av överenskommelserna.
Hela partnerskapets tidsperiod utvärderades i en gemensam workshop under våren 2024 där prioriteringar av utmaningar och framgångsfaktorer gjordes.
Förvaltningen föreslår att stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens slutrapport samt att nämnden uppdrar till förvaltningen att inleda en omförhandling av överenskommelsen om IOP.Bilagor
-
149kb Ladda ner dokument
-
201kb Ladda ner dokument
-
-
16
Slutrapport av idéburet offentligt partnerskap (IOP) - Järva föräldraförening (Somaliska Föräldrar och Modersmålsföreningen)
Järva föräldraförening (tidigare Somaliska Föräldrar och Modersmålsföreningen) och Järva stadsdelsnämnd (tidigare Spånga-Tensta stadsdelsnämnd) har samverkat inom ramen för IOP under perioden 2021 till 2024. Partnerskapet har uppnått de förväntade resultaten och tidsplan och budget har i huvudsak hållits. Några avvikelser gällande genomförande av vissa aktiviteter samt kostnader kopplat till verksamhet inom IOP:t har kunnat konstateras. Parterna har uppfyllt sina respektive åtaganden som de framgår i överenskommelsen om IOP.
Hela partnerskapets tidsperiod utvärderades i en gemensam workshop under våren 2024 där gemensamma prioriteringar av utmaningar och framgångsfaktorer gjordes.
Förvaltningen föreslår att stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens slutrapport samt att nämnden uppdrar till förvaltningen att inleda en omförhandling av överenskommelsen om IOP.Bilagor
-
155kb Ladda ner dokument
-
-
Rädda Barnens Riksförbund och Järva stadsdelsnämnd (tidigare Spånga-Tensta stadsdelsnämnd) har samverkat inom ramen för ett IOP från och med 1 september 2022 till och med 31 december 2024. Partnerskapet har uppnått de förväntade resultaten om att tillgängliggöra samlingslokalerna i Tensta Träff för organisationer och enskilda i det lokala civilsamhället. Partnerskapet har även uppnått det förväntade resultatet att det finns en medborgardriven mötesplats i Tensta 2025 genom att föreningen Tensta Träff har bildats. Föreningen kommer ta över driften av mötesplatsen från och med 1 januari 2025.
Den övergripande tidplanen för partnerskapets målsättningar har hållits och det har inte varit några avvikelser kring budget. Parterna har uppfyllt sina respektive åtaganden som de framgår i överenskommelsen om IOP.
Partnerskapet utvärderades i en gemensam workshop under våren 2024 där gemensamma prioriteringar av utmaningar och framgångsfaktorer gjordes.
Förvaltningen föreslår att det idéburna offentliga partnerskapet mellan Rädda Barnens Riksförbund och Järva stadsdelsnämnd avslutas den 31 december 2024 i enlighet med överenskommelsen.
Bilagor
-
Rinkeby Folkets Hus och Järva stadsdelsnämnd (tidigare Rinkeby-Kista stadsdelsnämnd) har samverkat inom ramen för flera överenskommelser om IOP mellan åren 2018-2024. Förvaltningen bedömer att partnerskapets mål har uppnåtts utifrån en sammanvägd bedömning av tidigare rapporterade resultat.
Det har inte varit några avvikelser i förhållande till tidsplan eller budget och parterna har uppfyllt sina respektive åtaganden som de framgår av överenskommelserna.
Hela partnerskapets tidsperiod utvärderades i en gemensam workshop under våren 2024 där gemensamma prioriteringar av utmaningar och framgångsfaktorer gjordes.
Förvaltningen föreslår att stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens slutrapport samt att nämnden uppdrar till förvaltningen att inleda en omförhandling av överenskommelsen om IOP.Bilagor
-
157kb Ladda ner dokument
-
-
Fryshuset och Järva stadsdelsnämnd (tidigare Rinkeby-Kista stadsdelsnämnd) har samverkat inom ramen för flera överenskommelser om IOP mellan åren 2017-2024. Förvaltningen bedömer att partnerskapet har bidragit till att uppfylla målen i överenskommelserna genom att skapa verksamhet som bidrar till trygghet, inkludering och fredliga relationer i Järva stadsdelsområde. Bedömningen görs utifrån en sammanvägd bedömning av tidigare rapporterade resultat. Det har inte varit några avvikelser i förhållande till tidsplan eller budget och parterna har uppfyllt sina respektive åtaganden som de framgår av överenskommelserna.
Hela partnerskapets tidsperiod utvärderades i en gemensam workshop under våren 2024 där gemensamma prioriteringar av utmaningar och framgångsfaktorer gjordes.
Förvaltningens bedömning är att partnerskapet mellan Järva stadsdelsnämnd och Fryshuset ska avslutas i sin nuvarande form i samband med att överenskommelsen löper ut men att förvaltningen öppnar upp för dialog mellan Fryshuset och förvaltningens kärnverksamheter kring vilket innehåll ett nytt IOP skulle kunna ha. Förvaltningen föreslår att nämnden godkänner förvaltningens slutrapport och lägger den till handlingarna.Bilagor
-
155kb Ladda ner dokument
-
177kb Ladda ner dokument
-
-
Husby Konst & Hantverksförening och Järva stadsdelsnämnd (tidigare Rinkeby-Kista stadsdelsnämnd) har samverkat inom ramen för flera överenskommelser om IOP mellan åren 2019-2020 samt 2022-2024. Förvaltningen bedömer att partnerskapets mål har uppfyllts utifrån en sammanvägd bedömning av tidigare rapporterade resultat. Det har inte varit några avvikelser i förhållande till tidsplan eller budget och parterna har uppfyllt sina respektive åtaganden som de framgår av överenskommelserna.
Hela partnerskapets tidsperiod utvärderades i en gemensam workshop under våren 2024 där gemensamma prioriteringar av utmaningar och framgångsfaktorer gjordes.
Förvaltningen föreslår att stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens slutrapport samt att nämnden uppdrar till förvaltningen att inleda en omförhandling av överenskommelsen om IOP.Bilagor
-
147kb Ladda ner dokument
-
164kb Ladda ner dokument
-
-
Kista SC och Järva stadsdelsnämnd (tidigare Rinkeby-Kista stadsdelsnämnd) har samverkat inom ramen för flera överenskommelser om IOP mellan åren 2018-2024. Förvaltningen bedömer att partnerskapet med Kista SC har bidragit till att uppfylla målsättningarna om att främja barn och ungas hälsa genom en aktiv fritid, att vårdnadshavare har stärkts i sitt föräldraskap och att unga har fått värdefulla erfarenheter genom feriejobb. Det har inte varit några avvikelser i förhållande till tidsplan eller budget och parterna har uppfyllt sina respektive åtaganden som de framgår av överenskommelserna.
Hela partnerskapets tidsperiod utvärderades i en gemensam workshop under våren 2024 där gemensamma prioriteringar av utmaningar och framgångsfaktorer gjordes.
Förvaltningen föreslår att stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens slutrapport samt att nämnden uppdrar till förvaltningen att inleda en omförhandling av överenskommelsen om IOP.Bilagor
-
157kb Ladda ner dokument
-
166kb Ladda ner dokument
-
-
Löparakademin och Järva stadsdelsnämnd (tidigare Rinkeby-Kista stadsdelsnämnd) har samverkat inom ramen för flera överenskommelser om IOP mellan åren 2018-2024. Förvaltningen bedömer att partnerskapets mål har uppfyllts utifrån en sammanvägd bedömning av tidigare rapporterade resultat. Det har inte varit några avvikelser i förhållande till tidsplan eller budget och parterna har uppfyllt sina respektive åtaganden som de framgår av överenskommelserna.
Hela partnerskapets tidsperiod utvärderades i en gemensam workshop under våren 2024 där gemensamma prioriteringar av utmaningar och framgångsfaktorer gjordes.
Förvaltningen bedömer att partnerskapet med Löparakademin har varit framgångsrikt då det utgått från tydliga målformuleringar och ett konkret verksamhetsinnehåll. Förvaltningen föreslår att nämnden uppdrar till förvaltningen att undersöka hur Löparakademins verksamhet inom stadsdelsområdet kan upphandlas med syftet att samarbetet ska kvarstå. Förvaltningen föreslår också att nämnden godkänner förvaltningens slutrapport och lägger den till handlingarna.Bilagor
-
153kb Ladda ner dokument
-
265kb Ladda ner dokument
-
-
En remiss från kommunstyrelsen inkom den 16 maj 2024 till Järva stadsdelsnämnd med en begäran om att nämnden ska yttra sig gällande motion om skolfrid, lämnat av Jan Jönsson (L). Mot bakgrund av inkommande motion om skolfrid anser skribenten att fullmäktige uppdrar ett program i enlighet med Liberalernas program Skolfrid.
Liberalerna vill se att frågan om trygghet och studiero vidgas till att handla om skolfrid. Skolfrid innebär att eleven ska vara trygg på väg till skolan, i klassrummet, på rasten och när eleven går hem från skolan. Skolfridens upprätthållande är en kontinuerlig process, med flera inblandade parter som lärare, ledning, elevhälsa, elever, föräldrar, socialtjänst, polis och andra aktörer.
Förvaltningen delar skribentens uppfattning om vikten av studiero där en samverkan sker mellan skola, föräldrar, polis och socialtjänst.
Förvaltningen vill uppmärksamma att det idag sker en tät samverkan mellan skola, föräldrar, polis och socialtjänst i syfte att arbeta förebyggande och indikerat för stadsdelsområdets barn och unga.
Förvaltningens slutsats beträffande redogörelse om studiero är att det arbete som bedrivs inom ramen för den lokala överenskommelsen mellan Järva stadsdelsförvaltning och lokalpolisområdet i Järva (SÖK), barn och unga i samverkan (BUS), trygghetsvandringar och operativ lägesbild vid skolans närmiljö samt linjeverksamhet går i överensstämmelse med förslagen.
Förvaltningen föreslår att Järva stadsdelsnämnd godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande och överlämnar det till kommunstyrelsen som svar på motion.
Bilagor
-
209kb Ladda ner dokument
-
166kb Ladda ner dokument
-
-
Motionen om kultur för LSS har remitterats till Järva stadsdelsnämnd från kommunstyrelsen för yttrande senast 29:e oktober 2024. Jan Jönsson (L) föreslår att göra stadens kultur tillgänglig för alla, inklusive grupper som idag inte tar del av Stockholms kulturliv. Förslaget är att införa en kulturbonus inom LSS med rabatterat inträde enligt Kulanpremiens modell. Modellen innebär förenklat att erbjuda kulturupplevelser till reducerat pris.
Förvaltningen ställer sig överlag positiv till förslaget men har identifierat ett antal utmaningar att beakta.
Utöver kulturförvaltningen behöver en samlande aktör finnas som huvudansvarig och koordinerande för att informera och driva arbetet. Det är inte helt klart vart ett sådant ansvar ska läggas för att tillgängliggöra erbjudandet som troligen är en minst lika viktig insats.
För att höja andelen personer som får insatser via LSS och nyttjar Stockholms kulturutbud, är det vidare viktigt att de kulturaktörer som eventuellt skulle ingå i utbudet tilltalar många olika intressen.Bilagor
-
156kb Ladda ner dokument
-
168kb Ladda ner dokument
-
344kb Ladda ner dokument
-
-
Järva stadsdelsnämnd har ombetts att yttra sig över en motion från Sverigedemokraterna, vilken inkom 2024-06-18 från kommunstyrelsen.
I motionen menar ledamöter för Sverigedemokraterna (SD) att det är en rättighet för den enskilde att förstå och bli förstådd av medarbetarna. Vidare uppger skribenterna att många medarbetare i äldreomsorgen har bristfälliga kunskaper i svenska, vilket riskerar att skapa otrygghet för den enskilde. Äldreomsorgens medarbetare behöver ha mycket goda språkkunskaper i svenska. Ledamöterna föreslår att nämnderna ges i uppdrag att stärka språksatsningarna inom äldreomsorgens verksamheter.
Förvaltningen ställer sig positiva till språksatsningar vilket går i linje med stadens övergripande målbeskrivning om att Stockholm ska vara en bra stad att åldras i – med god omsorg och stor trygghet. Inom stadens och förvaltningens verksamheter sker löpande språksatsningar utifrån budgetuppdrag och identifierat behov. Språklyftet är en framgångsrik pågående satsning i staden för att utveckla kunskaperna i yrkessvenska och stärka medarbetarna i att våga prata och skriva på svenska.Bilagor
-
142kb Ladda ner dokument
-
105kb Ladda ner dokument
-
161kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen har remitterat förslag om ny klimathandlingsplan för Stockholm, som ska gälla fram till 2030, till Järva stadsdelsnämnd för yttrande. Klimathandlingsplanen konkretiserar stadens sex klimat(del)mål som ska nås för Stockholms klimatomställning till år 2030. Stadens klimatarbete ska ske i fem utpekade omställningsområden som är identifierade utifrån stadens arbetsprocesser och inom dessa omställningsområden finns det cirka 140 samlade åtgärder som bidrar till att nå klimatmålen.
Järva stadsdelsförvaltning är positiv till förslaget om en ny klimathandlingsplan till 2030 och dess innehåll. De synpunkter som lämnar handlar i huvudsak om förutsättningar för implementeringen av handlingsplanen och om reflektioner kopplade hur staden och stadsdelsförvaltningen ska förhålla sig till mål 1 om en rättvis och inkluderande omställning.Bilagor
-
297kb Ladda ner dokument
-
259kb Ladda ner dokument
-
455kb Ladda ner dokument
-
386kb Ladda ner dokument
-
-
Förvaltningen delar analysen i strategin att det finns behov av ett enhetligt arbete i staden angående utomhusbelysning i relation till fokusområdena ljusföroreningar, biologisk mångfald, gestaltning och anpassning till stadsbild, energi- och resurseffektivisering, samt trygghet och säkerhet. Att ta hänsyn till fokusområden såsom biologisk mångfald och trygghet är en del av förvaltningens dagliga arbete och de flesta belysningsåtgärder planeras i samarbete med trafikkontoret som har den tekniska kompetensen.
De belysningsanläggningar som nämnden ansvarar för är för få för att motivera att denna kompetens säkras inom förvaltningen.
Förvaltningen saknar den tekniska kompetens som behövs i det arbete som rör tekniska lösningar och avvägningar. På grund av detta menar förvaltningen att det, trots stöd, kan bli svårt att genomföra de föreslagna aktivitets- och åtgärdsplaner samt checklistor som efterfrågas, liksom de aktiviteter och åtgärder som följer på dessa planer. Förvaltningen ser en fördel om trafikkontoret med sin expertis ansvarade för all belysning, oavsett plats.Bilagor
-
174kb Ladda ner dokument
-
204kb Ladda ner dokument
-
-
I en skrivelse till kommunstyrelsen ställer Jan Jönsson (L) frågor om personalomsättning inom socialtjänsten, arbetsbelastning och rörlighet för chefer efter sammanläggningen. I tjänsteutlåtandet besvarar förvaltningen remissen som har kommit från kommunstyrelsen.
Det går inte att se en ökad rörlighet i Järva stadsdelsförvaltning jämfört med Rinkeby-Kista och Spånga- Tensta för medarbetare, snarare syns en minskning i avgångar. För chefer ligger rörligheten på samma nivåer som innan sammanläggningen.
Förvaltningens bedömning är att antal ärende per vecka till sociala delegationen inte ökat till följd av sammanläggningen.Bilagor
-
195kb Ladda ner dokument
-
112kb Ladda ner dokument
-
161kb Ladda ner dokument
-
-
Inkommet medborgarförslag om utegym i grönområdet vid Bromma flygplats.
Bilagor
-
102kb Ladda ner dokument
-
62kb Ladda ner dokument
-
-
Förvaltningen har tagit fram en nulägesbeskrivning om läxhjälp i Järva. Bakgrunden till nulägesbeskrivningen är förändringen i förordningen (2014:144) om statsbidrag för hjälp med läxor eller annat skolarbete utanför ordinarie undervisningstid.
I samband med att nämnden behandlade ärendet fördelning av föreningsbidrag 2024 (dnr JÄRVA 2023/531) framhöll förvaltningen att man saknade en sammanfattande bild över hur konsekvenserna av dessa förändringar skulle falla ut och vilka konsekvenser det skulle få för barn och unga i stadsdelsområdet som nyttjar föreningsdriven läxhjälp. Förvaltningen meddelade därför att man hade för avsikt att undersöka området läxhjälp i Järva, vilka aktörer som är aktiva och hur grundskolorna i området förhåller sig i frågan.
Fram till 2023 kunde ideella organisationer själva ansöka om statsbidrag för läxhjälp. Från och med 2024 är det bara skolhuvudmän som kan söka bidraget, antingen för att anordna läxhjälp på egen hand eller tillsammans med en ideell organisation. Detta har förändrat förutsättningarna för det lokala föreningslivet i Järva att kunna erbjuda läxhjälp till barn och unga då de, för att kunna nyttja statsbidraget för sin verksamhet, behöver samverka med skolorna. Under 2024 har de ideella organisationernas utbud av läxhjälp i Järva varit fortsatt stort, trots ändrade ekonomiska förutsättningar att planera för och utföra verksamheten. Det är tänkbart att det först under nästa år kommer bli mer synligt hur det förändrade statsstödet påverkar utbudet av föreningsdriven läxhjälp.
Stadsdelsnämndens uppdrag kring läxhjälp är begränsat till att möjliggöra läxhjälp inom fritidsverksamheter och andra närbesläktade verksamheter. Uppdraget innebär också att samverka med civilsamhället kring utförandet av denna läxhjälp. Detta är dock något som kan utvecklas vidare inom ramen för uppdraget. Nämnden stödjer också föreningsdriven läxhjälp genom fördelning av föreningsbidrag. Under 2024 har nämnden beviljat 330 000 kr i föreningsbidrag för läxhjälpsverksamhet. Nämnden medverkar också till den läxhjälp som anordnas på Rinkeby Folkets Hus genom det idéburna offentliga partnerskap som pågår mellan nämnden och föreningen. Sammantaget innebär detta att nämnden under 2024 har fördelat cirka 930 000 kronor till civilsamhällesaktörer för genomförande av läxhjälp.Bilagor
-
125kb Ladda ner dokument
-
205kb Ladda ner dokument
-
-
34
Anmälan av inkomna och upprättade handlingar under september 2024
-
35
Inkomna skrivelser från nämndens ledamöter
-
36
Inkomna rapporter, protokollsutdrag med mera
-
37
Förvaltningens och nämndens information och frågor