Det finns inga sammanträden att visa än
Inget protokoll har publicerats
Val av justerare, dag för justering och godkännande av dagordning
Upphörande av umgängesförbud enligt 14 § 3 st LVU
Överflyttning av vårdnad till särskilt förordnad vårdnadshavare enligt 6 kap 8 § FB
Anmälan av sociala delegationens protokoll
Bilagor
Den förändrade efterfrågan på bostadsmarknaden och en kraftigt justerad befolkningsprognos har inneburit att behovet av förskolor i norra Järva inte svarar upp mot alla nya förskoleprojekt som Rinkeby-Kista stadsdelsnämnd fattat beslut om. Med anledning av detta föreslår stadsdelsförvaltningen att två genomförandebeslut återtas; för en förskola på Kista äng med nio avdelningar och för en förskola i kvarteret Isafjord med sex avdelningar. Projekten kommer därefter att avbrytas.
Bilagor
Kim Ekblom (C) inkom den 25 januari med en skrivelse till Järva stadsdelsnämnd. I skrivelsen ställdes två frågor till stadsdelsförvaltningen om samarbetet med det lokala föreningslivet gällande trygghetsfrågor och nattvandrarverksamhet.
Förvaltningen arbetar för att involvera det lokala föreningslivet i trygghetsarbetet på flera sätt. Det sker genom den nya utvecklingssatsningen ”I Järva pratar vi om våld” som har det lokala föreningslivet som central samarbetspart, genom trygghetsinventeringar där förvaltningen vill öka föreningarnas deltagande samt genom att kommunicera ut den operativa lägesbild som beskriver trygghetsläget till föreningar. Två årliga dialoger med fokus på det förebyggande arbetet genomförs i samverkan med lokala föreningar. Samverkan kring trygghetsarbetet pågår även inom ramen för två av nämndens IOP.
Gällande nattvandrarverksamheten tillhandahåller förvaltningen lokaler, utbildning, information och en struktur för de nattvandrande föreningarna och privatpersonerna.
Bilagor
Förvaltningen instämmer i skrivelsens synpunkt om att vinterns snöfall och kyla påverkar möjligheterna till fotboll för barn och unga. De flesta av Järvas idrottsplatser ansvarar idrottsförvaltningen för. Förvaltningen kommer lyfta snöröjningen av idrottsplatserna inför kommande vinter i sin dialog med idrottsförvaltningen.
De 19 planer för spontanidrott inom stadsdelsförvaltningens rådighet är mindre och inte bokningsbara. Dessa planer ingår inte i gällande driftavtal för snöröjning men kan snöröjas i undantagsfall. Förvaltningen kommer arbeta för att dessa planer ska kunna nyttjas så mycket som möjligt för meningsfull fritid.
Bilagor
Motion om att centralisera handläggningen av ledsagning/ledsagarservice och biträde av kontaktperson
Järva stadsdelsnämnd har ombetts att yttra sig över en motion från kommunstyrelsen vilken inkom till kommunfullmäktige 25 mars 2024. I motionen föreslår ledamöter för Sverigedemokraterna att kommunfullmäktige ger berörda nämnder i uppdrag att upprätta en centraliserad funktion för handläggning av ledsagning/ ledsagarservice och biträde av kontaktperson i syfte att öka likställigheten inom staden.
Förvaltningens ställer sig emot förslaget om en centraliserad handläggning av insatserna ledsagning/ledsagarservice och kontaktperson. Insatserna inom LSS och Sol ska vara lättillgängliga för de människor som behöver dem och en centraliserad handläggning riskerar att skapa hinder och utanförskap samt bidra till social isolering.
Förvaltningen föreslår att Järva stadsdelsnämnd godkänner förvaltningens tjänstutlåtande och överlämnar det till kommunstyrelsen som svar på remissen.
Bilagor
Förvaltningen är på ett övergripande plan positiv till bilpooler men det är främst trafikkontoret och parkeringsbolagen som har rådighet över frågan. Trots att många invånare är intresserade av bilpooler och trots att bilpooler ses som en positiv del av utvecklingen i stadens transportsystem så anser förvaltningen att det inte motiverar att göra om stadens mark till privat parkeringsmark. Städdagar och vinterväghållning är så pass viktiga för stadens tillgänglighet och intryck att det inte bör ändras endast för parkering.
Bilagor
Jonas Naddebo (C) inkom den 15 april 2024 med en motion till kommunfullmäktige om att införa onödighetsinventering. Kommunstyrelsen har skickat motionen på remiss till Järva stadsdelsnämnd för yttrande. I motionen föreslås att Stockholms stads samtliga kommunala förvaltningar och kontor inför så kallade onödighetsinventeringar. Vidare föreslås att Stockholms stads samtliga kommunala förvaltningar och kontor genomför ”anti-pilotprojekt” där uppgifterna som hittats i onödighetsinventeringarna slopas under en begränsad period med syfte att spara resurser. Förvaltningen ser att det redan finns starkt stöd inom stadens kvalitetsprogram och personalpolicy för att sluta göra sådant som inte skapar värde och är tveksam till behovet av att införa metoderna onödighetsinventering och anti-pilotprojekt som obligatoriska för alla nämnder och bolag.
Bilagor
Kommunstyrelsen har remitterat reviderade riktlinjer för handläggning av ensamkommande barn och unga till stadsledningskontoret och ett antal stadsdelsförvaltningar. Syftet med riktlinjerna är att säkerställa rättssäkerhet och likabehandling i staden när det gäller utredning, bedömning och tillgång till de insatser som socialtjänsten erbjuder. I de reviderade riktlinjerna har dispositionen ändrats, texterna uppdaterats och nya avsnitt lagts till för att vara förenligt med gällande lagstiftning. Därutöver har handläggningsprocessen konkretiserats och förtydligats.
Förvaltningen är positiv till förslaget om nya riktlinjer och anser att de är förenliga med aktuellt regelverk med vissa kompletterande och förtydligande skrivningar om exempelvis ensamkommande barns försörjning avsnitt 4.4 och dygnsschablon avsnitt 5.2.2. Förvaltningen ser att en av styrkorna i förslaget är att målgruppen har utökats till att även gälla ärenden som rör barn och unga som varit asylsökande och fått tillfälligt eller permanent uppehållstillstånd, är kvotflyktingar, massflyktingar, papperslösa, EU/ EES-medborgare utan uppehållsrätt eller uppehållstillstånd. Vilket innebär att barn och ungdomar som vistas i staden får stöd och hjälp som de behöver utifrån lika behandling.
Förvaltningen föreslår att Järva stadsdelsnämnd godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande och överlämnar det till kommunstyrelsen som svar på remissen.
Bilagor
Förvaltningen anser att det är viktigt att det finns olika typer av fordon för att alla ska kunna transportera sig på ett smidigt och säkert sätt inom staden. Förslaget att förändra gällande reglering skulle innebära en fördel vad gäller elsparkcyklar i uthyrningssyfte mot andra fordon som exempelvis cyklar då tidsbegränsning 24 timmar gäller för samtliga fordon.
Polisen ansvarar för tillstånd att placera ut uthyrningsfordon och ger staden viss möjlighet genom remiss att exempelvis ställa krav på plats men inte på vilket företag som får tillstånd.
Då detta är ett ganska nytt inslag, både i stadsbilden och som transportsätt, kommer utveckling att ske av både regler och hantering utifrån ny kunskap och behov. Samtidigt är det positivt med möjligheten att ta sig från en plats till annan med yt- och energieffektiva alternativ.
Bilagor
Järva stadsdelsnämnd har ombetts att yttra sig över en motion från kommunstyrelsen. I motionen föreslår Gabriel Kroon (SD) för Sverigedemokraterna att kommunfullmäktige ger arbetsmarknadsnämnden i uppdrag att beställa en vetenskaplig utvärdering om den långsiktiga effekten av kommunala feriejobb för olika grupper.
Förvaltningen ser i enlighet med motionen inga nackdelar med att utvärdera insatser via fördjupade egna analyser, eller forskningsuppdrag för att säkra kostnadseffektivitet och insatsers effekt. Förvaltningen bedömer emellertid att det inte är något som motsäger att staden kan använda sig av studiernas resultat som redan genomförts. Förvaltningen bedömer att en fördjupad studie avseende feriearbetets effekt, behöver analyseras i relation till de faktorer som prioriteras inom ramen för Järvas behov, såsom trygghetsarbetet.
Järva stadsdelsförvaltning anser att det i nuläget finns utmaningar med att matcha och säkra bra arbetsplatser för samtliga ca 2500 st ferieungdomar som ska hålla hög kvalitet och ge en god arbetslivserfarenhet. Förvaltningen anser därför att frågan om det stora antalet ferieungdomar som ska matchas mot kvalitativa arbetsplatser varje år är och bör vara en fråga som behöver följas i nära samverkan emellan förvaltningarna för att utveckla kvaliteten i ferieanställningarna.
Bilagor
Kommunstyrelsen har skickat ut handlingar för Stockholms stads program för de mänskliga rättigheterna till Järva stadsdelsnämnd för yttrande. Stockholms stad har sedan 2018 haft flera olika styrdokument för att säkerställa de mänskliga rättigheterna. I det nya programförslaget samlar staden arbetet i ett och samma program. Syftet med programmet är att ge vägledning för stadens samtliga nämnder och bolagsstyrelser i arbetet med att säkerställa de mänskliga rättigheterna. Förvaltningen ställer sig överlag positiv till programförslaget och ambitionen att samla det rättighetsbaserade arbetet. Förvaltningen anser samtidigt att ansvarsfördelning avseende att omsätta programmet till handling, liksom vilka prioriteringar och åtgärder som ska bidra till förverkligandet av programmets mål, bör förtydligas.
Bilagor
Stockholms stads program för stöd till anhöriga 2021-2024 har
reviderats och förslag till nytt program har remitterats till berörda nämnder. Nytt program föreslås gälla år 2025-2028. Ändringar i det uppdaterade dokumentet är bland annat ett förtydligande av syfte och mål med programmet samt ett förtydligande i skrivningen om den nationella anhörigstrategin. Ett avsnitt om mänskliga rättigheter för anhöriga i Stockholms stad har lagts till då detta tidigare saknats. I förslaget till nytt program finns fem prioriterade fokusområden med tillhörande aktiviteter.
Förvaltningen ställer sig i huvudsak bakom förslaget till nytt program för stöd till anhöriga 2025-2028 men se behov av vissa ändringar och förtydliganden. Förvaltningen föreslår att stödsamtal ska ingå i stadsdelsnämndernas basutbud av anhörigstöd för tillhandahålla ett likvärdigt stöd för anhöriga i staden. Om stödsamtal ska ingå i en stadsövergripande verksamhet så vill förvaltningen påtala vikten av att det faktiska arbetet sker på plats i stadsdelarna. Detta utifrån intentionerna i nya socialtjänstlagen som påtalar vikten av tillgänglighet för medborgarna. Förvaltningen instämmer i utvärderingens rekommendationer att anhöriga till våldsutsatta och våldsutövare ska vara en uttalad målgrupp i stadens arbete med anhörigstöd och önskar en komplettering gällande detta i programmet. Förvaltningen ser även behov av ett tillägg gällande anhörigstöd för barn (0-17 år) som anhöriga till barn. Barn som anhöriga finns inom programmets alla utpekade målgrupper där den närstående kan vara minderårig och de bör därmed inte exkluderas från stöd utifrån sin ålder.
Bilagor
Ersättningsnivåer daglig verksamhet enligt lagen om stöd och service för vissa funktionshindrade (LSS)
Kommunstyrelsen har ombett Järva stadsdelsnämnd att yttra sig över förslag på förändringar i ersättningssystemet för daglig verksamhet enligt LSS senast 2024-10-31. Förvaltningen ställer sig positiv till förslag om att antalet nivåer i nuvarande ersättningssystem för daglig verksamhet (LSS) minskas från sju till fem. Ersättningen föreslås öka i de lägre nivåerna och minska i de högsta. Förvaltningen är även positiv till förslaget att brukare ges möjlighet att ha kvar sin plats inom daglig verksamhet under upp till sex månader efter att den enskilde fått anställning inom ordinarie arbetsmarknad. Syftet med förändringen är att möjliggöra en trygg övergång till arbetslivet för brukaren. Vidare ställer sig förvaltningen positiv till förslaget om tre olika ersättningsnivåer av timintervall för deltagandetimmar för en mer rättvis ersättning till utförarna utifrån närvaro. Föreslagna förändringar kan skapa bättre förutsättningar att bedriva verksamhet på ett bra sätt, utifrån brukarens behov.
Bilagor
Järva stadsdelsnämnd har ombetts att yttra sig över en motion från kommunstyrelsen vilken inkom till kommunfullmäktige 15 april 2024. I motionen föreslår ledamöterna Jonas Naddebo och Thomas Wihlman, Centerpartiet att äldrenämnden ges i uppdrag att se över och återkomma med vilka av stadens insatser för äldre som kan ligga utanför biståndsbedömning och istället kan godkännas utifrån enkla urvalskriterier. Järva stadsdelsförvaltning ställer sig positiv till förslaget att äldrenämnden ges i uppdrag och se över vilka insatser som kan ligga utanför biståndsbedömningen. Förslaget behöver dock utredas grundligt gällande kriterier för ålder och vilka insatser som ska ingå. I detta utredningsarbete behöver även andra faktorer vägas in så som exempelvis en ökande problematik gällande välfärdsbrott, risken för exkludering av de som lever i digitalt utanförskap samt den pågående processen med nya socialtjänstlagen. Förvaltningen föreslår att Järva stadsdelsnämnd godkänner förvaltningens tjänstutlåtande och överlämnar det till kommunstyrelsen som svar på remissen.
Bilagor
Anmälan till Inspektionen för vård och omsorg (IVO) av ej verkställda beslut enligt SoL och LSS – kvartal två 2024
Kommunerna har enligt socialtjänstlagen (SoL) och lag om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) skyldighet att kvartalsvis rapportera gynnande beslut som inte har verkställts inom tre månader från beslutsdatum. Skyldigheten gäller även att rapportera avbrott i verkställigheten och återrapportera tidigare anmälda ärenden fram till dess att besluten är verkställda. Rapportering sker till Inspektionen för vård och omsorg (IVO). Rapportering sker även till äldrenämnden, socialnämnden och stadens revisorer.
Förvaltningen rapporterar 50 ej verkställda beslut för kvartal två 2024.
Bilagor
Inkommet medborgarförslag gällande lunch för pensionärer 65+ i Kista
Bilagor
Anmälan av delegationsbeslut
Protokoll för pensionärsrådet
Protokoll för funktionshinderrådet
Inkomna skrivelser från nämndens ledamöter
Anmälan av inkomna och upprättade handlingar under augusti 2024
Inkomna rapporter, protokollsutdrag med mera
Förvaltningens och nämndens information och frågor