Det finns inga sammanträden att visa än
Inget protokoll har publicerats
Val av justerare och godkännande av dagordning
Information från stadsdelsdirektören till sammanträden med Norra innerstadens stadsdelsnämnd år 2024
Inga nya medborgarförslag som faller inom ramen för Norra innerstadens stadsdelsnämnds ansvarsområde har inkommit till förvaltningen sedan den senaste redovisningen till sammanträdet den 21 november 2024.
Bilagor
Norra innerstadens stadsdelsnämnd har mottagit ett medborgarförslag som handlar om att driva restaurangen i Väderkvarnens vård- och omsorgsboende i egen regi. Genom att driva restaurangen i egen regi och med egna anställda kockar anser förslagsställaren att förvaltningen på ett bättre sätt skulle leva upp till stadens mat- och måltidspolicy.
Förvaltningen instämmer i förslagsställarens beskrivningar om vikten av näringsriktiga, goda och hållbara måltider, vilket framgår i stadens mat- och måltidspolicy. Förvaltningens arbete utgår från stadens mat- och måltidspolicy samt ett flertal andra aktuella föreskrifter, styrdokument och vägledningar inom mat, måltider och nutrition. Förvaltningens nuvarande avtal avseende måltidsleverans till Väderkvarnens vård- och omsorgsboende löper, inklusive förlängning, ut under 2027. I avtalet ställs tydliga krav på måltiderna kopplat till stadens regler, riktlinjer och policys. Kraven omfattar bland annat näringsinnehåll, andel ekologiska livsmedel, varierad meny och kost anpassad till personer över 65 år med olika behov. Förvaltningen ser att en restaurang på entréplanet i Väderkvarnens vård- och omsorgsboende kan vara ett positivt tillskott i fastigheten. Om restaurangen ska drivas i egen regi krävs planering i mycket god tid. Förvaltningen kommer under nuvarande avtalsperiod att undersöka möjligheterna att efter avtalsperioden driva restaurangen i egen regi.
Bilagor
Norra innerstadens stadsdelsnämnd har mottagit ett medborgarförslag om att tillskapa en golfanläggning på Ladugårdsgärdet. I medborgarförslaget uttrycks en vilja att bidra till att fler människor som bor i Stockholm får förutsättningar att utöva golf. Förslagsställaren har hittat två platser i närheten av Kaknästornet som föreslås kunna användas för att skapa en anläggning för putt och chip, det vill säga endast för närspel.
Förvaltningen arbetar för att utveckla parker och grönområden med höga upplevelsevärden och plats för alla. Samtidigt är det av stor vikt att de ekologiska värdena värnas i parker och grönområden, särskilt i takt med att staden bebyggs allt tätare. De två ytorna som förslagsställaren har pekat ut ligger på stadens mark och sköts om av stadsdelsförvaltningen. Ytorna ingår i Kungliga Nationalstadsparken som skyddas av miljöbalken med syftet att ge ett grundskydd för kultur- och naturvärden. Förvaltningen bedömer att en golfanläggning i Nationalstadsparken bland annat skulle riskera att störa de höga ekologiska värden som finns på platsen, och att det därför vore en olämplig plats för en golfanläggning. Nationalstadsparken med sina höga kultur- och naturvärden ska även fungera som ett område för annan typ av rekreation.
Bilagor
Den 25 september 2024 fick Norra innerstadens stadsdelsnämnd ett medborgarförslag angående tydligare skyltning om cykelförbud i Vasaparken. Enligt medborgarförslaget har Vasaparken besvärande cykel- och elsparkcykeltrafik och förslagsställaren anser att skyltningen om cykelförbudet är otydligt.
Utifrån inkomna synpunkter samt egna observationer håller förvaltningen med förslagsställaren om att det finns problem med cykeltrafik i Vasaparken och att skyltningen som finns idag är otydlig och otillräcklig. Förvaltningen ser också att vissa delar av parkvägarnas utformning, med breda och raka sträckningar, bjuder in till cykling med höga hastigheter. Mot bakgrund av detta anser förvaltningen att det i Vasaparken är motiverat att se över och tydliggöra skyltningen avseende cykeltrafik och övrig trafik. Förvaltningen föreslår att stadsdelsnämnden beslutar att förvaltningen under 2025 i samråd med trafikkontoret utför denna översyn samt genomför nödvändiga åtgärder.
Bilagor
Stadsdelsnämndens pensionärsråd är ett rådgivande organ till stadsdelsnämnden i allmänna frågor som berör äldres levnadsförhållanden. Rådet ska ta initiativ till förbättringar för stadsdelsområdets pensionärer samt följa regionens verksamhet inom stadsdelsnämndens område. Förvaltningen föreslår att Norra innerstadens stadsdelsnämnd utser ledamöter och ersättare till stadsdelsnämndens pensionärsråd i enlighet med de nomineringar som inkommit från SPF Seniorerna och PRO.
Bilagor
Vid stadsdelsnämndens sammanträde den 26 september 2024 inkom Daniele Fava m.fl. (C), Linnea Sandström Lange m.fl. (L) och Gaby Roséen (KD) med en skrivelse om barnfamiljer i vandrarhem. I skrivelsen ställs en fråga om hur många barnfamiljer som av stadsdelsnämnden har blivit placerade på vandrarhem eller liknande temporära boenden när deras beviljade boende hos SHIS löpt ut under de senaste två åren.
Förvaltningen svarar på frågan som ställs i skrivelsen genom att beskriva att inga barnfamiljer under de senaste två åren har placerats på vandrarhem eller liknande temporära boenden när deras beviljade boende hos SHIS har löpt ut.
Bilagor
Linnea Sandström Lange (L) och Göran Råsmar (C) har på nämndsammanträdet den 24 oktober 2024 inkommit med en skrivelse till Norra innerstadens stadsdelsförvaltning med anledning av, vad de beskriver som, den stökiga situationen på Östra reals skolgård. I skrivelsen önskar de svar på vad förvaltningen vidtagit för åtgärder. Vidare anför författarna att stadsdelsförvaltningens samverkansforum med skola och polis har upphört sedan sammanläggningen av de två stadsdelsförvaltningarna, och att samverkan fungerade bättre när socialtjänsten med familjeenheten och fältassistenter var placerade på Garnisonen.
Samverkansforumet har inte upphört sedan sammanläggningen, utan genomförs en gång per termin. Socialtjänsten har alltid lokaliserats på Garnisonen och fältassistenterna utgår från en lokal på Hagagatan men verkar i hela stadsdelsområdet. Östra reals skolgård är med bland fältassistenternas prioriterade områden. Rektor har kontaktvägar till flera funktioner på förvaltningen för att underlätta samverkan. Stadsdelsförvaltningen har varit i kontakt med Östra reals rektor, fastighetsägaren som är SISAB, polisen och väktarna som ronderar skolområdet på uppdrag av SISAB. Tillsammans med de aktörerna har flera funktioner på förvaltningen haft ett samverkansmöte för att få en gemensam lägesbild över situationen och lyft de åtgärder som genomförs. Fältassistenterna har besökt skolgården vid fler tillfällen och väktare har ronderat på platsen, vilket de fortsätter med. Polisen ska se över om de kan frigöra resurser för att besöka skolgården vid fler tillfällen. SISAB fortsätter med extra bevakning av väktare, har avstämningar med Östra reals vaktmästare som stadsdelsförvaltningen tar del av, städar samt ser över om det finns förebyggande åtgärder som kan genomföras i utemiljön.
Bilagor
Norra innerstadens stadsdelsnämnd har mottagit en remiss av Prioriterat gångvägnät för Stockholm, för yttrande till kommunstyrelsen senast den 16 december 2024. Det övergripande syftet med framtagandet av ett prioriterat gångvägnät är att locka fler människor att gå – i enlighet med gångplanens målbild om att stockholmare och besökare ska kunna, vilja, veta och våga gå. Det prioriterade gångvägnätet fokuserar främst på ett sammanhängande och gent nätverk av gångvägar med bra anslutning till kollektivtrafiken samt attraktiva, universellt utformade och trygga offentliga rum.
Förvaltningen är positiv till att staden genomför åtgärder för att främja gåendet. I enlighet med stadens framkomlighetstrategi är ökad andel gång- och cykeltransporter en förutsättning för att fler personer ska kunna förflytta sig när staden växer och förtätas, och är även positivt ur ett folkhälsoperspektiv samt ur miljösynpunkt. Förvaltningen anser dock att strategin för ett prioriterat gångvägnät behöver konkretiseras och tydliggöras för att åtgärder ska kunna genomföras i praktiken. Den beskriver exempelvis inte hur ansvarsfördelningen inom stadens förvaltningar ska se ut för att åtgärder ska kunna genomföras. Den lyfter inte heller hur olika intressen och värden ska vägas mot varandra i samband med eventuella intressekonflikter som kan uppkomma i och med genomförandet av strategin.
Bilagor
Kommunstyrelsen har begärt yttrande från bland annat Norra innerstadens stadsdelsnämnd med anledning av en motion av Dennis Wedin (M) om att bygga upp klocktornet i Hagastaden. I motionen föreslås att kommunfullmäktige beslutar att uppdra till berörda nämnder att peka ut en konkret placering i Norra Stationsparken för återuppbyggnad av klocktornet och därefter genomföra återuppbyggnaden av detsamma inom budgetramen för Hagastadenexploateringen.
Förvaltningen anser att det är värdefullt när platsers historia kan lyftas fram i stadsutvecklingen. För att möjliggöra en placering av klocktornet i Norra Stationsparken krävs att redan utförda delar av parken planeras och byggs om, alternativt att östra delen av parken planeras och projekteras om. Ska byggnaden anpassas för att inrymma någon form av verksamhet skulle dessutom en detaljplaneplanändring krävas. En återuppbyggnad kräver också att framtida förvaltning av klocktornet fastställs. Hagastaden är byggd med en tät stadsmiljö och förvaltningen anser att Norra Stationsparken som öppen allmän plats är mycket värdefull för boende och besökare i stadsdelen. Skulle parken bebyggas med klocktornet skulle andra värdefulla delar av den gå förlorade. Förvaltningen anser att vore positivt om det sågs över om klocktornet och dess historia kan uppmärksammas och synliggöras på annat sätt än genom att det återuppbyggs i Norra Stationsparken.
Bilagor
Kommunstyrelsen har begärt yttrande från bland annat Norra innerstadens stadsdelsnämnd med anledning av en motion av Dennis Wedin (M) om permanent boende på husbåtar. I motionen föreslås att kommunfullmäktige tar beslut om att genomföra en husbåtssatsning på Norr mälarstrand och att utreda förutsättningarna för att möjliggöra fler kajplatser för husbåtar över hela staden. I motionen framförs att det idag är komplicerade regler för att bo på båt och att det behövs ett gemensamt regelverk för husbåtar.
Stadsdelsförvaltningen menar att en husbåtssatsning kan vara ett positivt inslag i våra hamnar runt om i staden. För att en husbåtssatsning ska möjliggöras måste dock flera aspekter tas hänsyn till som stadens vattenspegel, den fria sikten, allmänhetens tillgång och den kommersiella trafikens tillgång till kajplatser. Enligt kajstrategin är det många funktioner och intressen som ska samsas på en liten yta, därför är det också viktigt att se över miljöerna runt stadens hamnar och kajer. Ett gemensamt regelverk för husbåtar håller stadsdelsförvaltningen med om är bra att ha. Det kan tydliggöra för de som vill bosätta sig på husbåtar men också hur staden hanterar detta.
Bilagor
Norra innerstadens stadsdelsnämnd har av kommunstyrelsen fått en motion av Jonas Naddebo (C) på remiss för yttrande senast den 19 december 2024. Motionen föreslår att Stockholm ska stärka sin roll som en hållbar kryssningsdestination. Motionen betonar betydelsen av kryssningsfartyg för Stockholms turism och ekonomi, och föreslår förbättringar av hamnarnas utseende och tillgänglighet för att skapa ett positivt första intryck för besökare. För att minska kryssningsfartygens miljöpåverkan föreslås även installation av högspänningsanslutningar för landström i Frihamnen. Förvaltningen samtycker till motionens intentioner och framhåller Stockholms unika vattenområden som en tillgång för hållbar turism. Dock anser förvaltningen, liksom i ett tidigare remissvar om stadens kajstrategi, att ansvarsfördelning och finansiering för långsiktigt underhåll och utveckling av hamnområdena behöver tydliggöras.
Förvaltningen framhåller att stadens hamnområden har stor utvecklingspotential. Frihamnen och Värtahamnen ingår i projektet Norra Djurgårdsstaden där det planeras för en omfattande stadsutveckling med nya bostäder, arbetsplatser och offentliga platser, vilket påverkar hur åtgärder kan planeras och prioriteras på såväl kort som lång sikt. Stadsdelsnämnden ansvarar i dagsläget inte för några ytor inom dessa områden och har därför ingen rådighet i frågan. Förvaltningen har inga invändningar mot att frågan utreds vidare hos berörda nämnder/bolag.
Bilagor
Norra innerstadens stadsdelsnämnd har mottagit en remiss av Motion om förbättrad framkomlighet för cyklister på Erik Dahlbergsgatan, för yttrande till kommunstyrelsen. Motionen är skriven av Per Rosencrantz (M). I motionen beskrivs att det är av stor vikt att stockholmarna kan röra sig i staden på ett effektivt, säkert och miljövänligt sätt. Ett område där motionären anser att det finns potential för förbättring är Erik Dahlbergsgatan. Motionären föreslår att trafikkontoret ges i uppdrag att utreda möjligheten att anlägga en cykelväg på den sista delen av Erik Dahlbergsgatan, från Blanchegatan till Lidingövägen, för att främja trafiksäkerhet och förbättra framkomligheten i området.
Ur trafiksäkerhetssynpunkt bedömer förvaltningen att det är bra att förbättra möjligheterna att cykla säkert på Erik Dahlbergsgatan. Förvaltningen ser att det vore möjligt att förlänga cykelvägen i mitten av allén på Erik Dahlbergsgatan under förutsättning att rotmiljön för träden samtidigt förbättras. Sett till hur gatunätet ser ut på denna plats ser förvaltningen att det vore möjligt att förlänga cykelvägen fram till korsningen till Rindögatan, därefter går filerna ihop och allén i mitten av gatan upphör. Förvaltningen ser dock positivt på att trafikkontoret undersöker vilka möjligheter som finns på platsen i syfte att främja trafiksäkerheten.
Bilagor
Norra innerstadens stadsdelsnämnd har mottagit en remiss av Motion om utredning och utvärdering av investeringar i cykelåtgärder för yttrande till kommunstyrelsen. Motionen är skriven av Anders Lindman (SD). Motionären önskar att staden utreder och utvärderar nyttan med genomförda cykelinvesteringar, och att innan staden går vidare med ytterligare investeringar behöver en kostnads- och nyttoanalys genomföras. I motionen föreslås att trafiknämnden ska ges i uppdrag att utreda och utvärdera samtliga cykelåtgärder sedan 2018 utifrån en kostnads- och nyttoanalys och att trafiknämnden även ges i uppdrag att redovisa samtliga kostnader för cykelåtgärder sedan 2018.
Förvaltningen anser att det viktigt att följa upp genomförda investeringar, och att avsedd effekt för genomförda åtgärder uppnås. Stadens styrsystem beaktar detta. I övrigt anser förvaltningen att trafiknämnden själva ska svara för vilken analysmodell som används, och i vilken omfattning totala kostnader kan redovisas samt vilken effekt olika åtgärder inneburit.
Bilagor
Remiss av Motion om att avskaffa det generella badförbudet i stadens ordningsföreskrifter och anlägga fler bad
Norra innerstadens stadsdelsnämnd har mottagit en remiss av motion om att avskaffa det generella badförbudet i stadens ordningsföreskrifter och anlägga fler bad, för yttrande till kommunstyrelsen senast den 23 december 2024. Motionen är skriven av Jonas Naddebo (C). I motionen lyfts närheten till vatten som viktig i utvecklingen av Stockholm till en grön, hållbar och attraktiv stad för invånare och besökare, men att det finns behov av att göra mer för att tillgängliggöra vattnet och identifiera outnyttjade badmöjligheter. I motionen föreslås att ge kommunstyrelsen i uppdrag att häva det generella badförbudet i stadens ordningsföreskrifter samt att, i samråd med berörda nämnder och bolag, anlägga nya badstegar och utreda möjligheterna för att anlägga nya allmänna badplatser på 23 utpekade platser i staden.
Förvaltningen välkomnar att staden arbetar för att möjliggöra fler platser för bad i Stockholm. Förvaltningen är positiv till att en samordnande funktion som kommunstyrelsen, i samråd med berörda nämnder och bolag, utreder nya platser som kan vara lämpliga för nya officiella badplatser. En av stadens tillgångar är närheten till vatten som bidrar till god luft och närhet till olika aktiviteter som bad, sport, friluftsliv och transporter. Precis som stadens övriga tillgängliga ytor så ska olika intressen samsas om samma yta. Det är inte praktiskt möjligt för staden att utreda vattenkvalité och säkerhet längs med alla strandlinjer i Stockholms innerstad där det generella badförbudet finns idag. Att häva förbudet skulle kunna misstolkas av allmänheten, och signalera att det nu är säkert att bada på samtliga platser där förbudet tagits bort. Förvaltningen anser därför att det är mer lämpligt att häva badförbudet specifikt på de platser där en utredning kring lämplighet för bad genomförts och där en ny officiell badplats därför kan anläggas.
Bilagor
Totalt prognostiseras för året, efter resultatdispositioner, överskott om 65,3 mnkr.
Bilagor
Anmälan av Norra innerstadens delegationsbeslut för perioden 2024-11-07 till och med 2024-11-27.
Bilagor
Anmälan av Norra innerstadens postlista för perioden 2024-11-07 till och med 2024-11-27.
Bilagor
Inget protokoll föreligger.
Anmälan av protokoll från Norra innerstadens och Kungsholmens stadsdelsnämnders råd för funktionshinderfrågor år 2024
Anmälan av förvaltningsgruppens protokoll från mötet den 4 december 2024.
Bilagor
Övrigt