Möte 2025-01-23
-
1
Val av justerare och godkännande av dagordning
-
2
Information från stadsdelsdirektören till sammanträden med Norra innerstadens stadsdelsnämnd år 2025
Stadsdelsdirektörens information till sammanträdet den 23 januari 2025.
Bilagor
-
92kb Ladda ner dokument
-
-
Tre medborgarförslag, som helt eller delvis faller inom ramen för Norra innerstadens stadsdelsnämnds ansvarsområde, har inkommit sedan den senaste redovisningen till sammanträdet den 12 december 2024. Förvaltningen föreslår att Norra innerstadens stadsdelsnämnd lämnar de tre medborgarförslagen till förvaltningen för beredning.
Bilagor
-
Verksamhetsplanen för Norra innerstadens stadsdelsnämnd anger inriktningen för nämndens verksamhet under år 2025. Verksamhetsplanen utgår från kommunfullmäktiges budget för 2025 och de tre inriktningsmålen:
- Ett Stockholm som håller samman med en stark och jämlik välfärd i hela staden.
- Ett grönt och fossilfritt Stockholm som leder en rättvis klimatomställning.
- Ett Stockholm med en stabil och hållbar ekonomi med utbildning, jobb och bostäder för alla.
Stadsdelsnämnden ansvarar för kommunal förskoleverksamhet, öppen fritidsverksamhet, äldreomsorg, stöd och service till personer med funktionsnedsättning, individ- och familjeomsorg, socialpsykiatri, budget- och skuldrådgivning, familjerätt, bostadsanpassning för bostäder enligt SoL (socialtjänstlagen) och LSS (lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade) samt föreningsstöd. Stadsdelsnämnden ansvarar även för trygghetsskapande arbete, kris- och krigsberedskap, samhällsplanering, parkverksamhet och stadsmiljö, konsumentvägledning, ekonomiskt bistånd, arbetsmarknadsåtgärder samt samhällsvägledning för nyanlända.
Bilagor
-
228kb Ladda ner dokument
-
105kb Ladda ner dokument
-
275kb Ladda ner dokument
-
362kb Ladda ner dokument
-
462kb Ladda ner dokument
-
239kb Ladda ner dokument
-
365kb Ladda ner dokument
-
181kb Ladda ner dokument
-
543kb Ladda ner dokument
-
Enligt 6 kap. 37 § kommunallagen har en nämnd möjlighet att delegera sin beslutanderätt till presidiet, ett utskott eller till en ledamot eller ersättare i nämnden. Nämnden kan också delegera sin beslutanderätt till en anställd i kommunen enligt 7 kap. 5-8 §§ kommunallagen. Delegationerna sammanställs i en delegationsordning. Förvaltningen föreslår att Norra innerstadens stadsdelsnämnd godkänner förslaget till reviderad delegationsordning och att den nya delegationsordningen börjar gälla den 24 januari 2025.
Bilagor
-
228kb Ladda ner dokument
-
-
Förvaltningen föreslår alkoholförbud i delar av kvarteret Spelbomskan, vid Observatorielundens norra del. Alkoholförbud är en av flera insatser som bedöms kunna möta utmaningarna med brottslighet, ordningsstörningar och otrygghet i området. Införandet av alkoholförbud kan ha en positiv effekt på tryggheten och för att minska brottsligheten och även till viss del ha en motverkande effekt på narkotikabrottsligheten i området. Ett alkoholförbud är en preventiv åtgärd som kan möjliggöra ett effektivt och riktat arbete mot gruppen med beroendeproblematik för Polismyndigheten och därmed förbättra tryggheten i området. Sammantaget bedömer förvaltningen att ett alkoholförbud inom området är ett viktigt komplement för att arbetet med de övriga brottsförebyggande- och trygghetsskapande insatserna ska få genomslag.
Bilagor
-
140kb Ladda ner dokument
-
218kb Ladda ner dokument
-
419kb Ladda ner dokument
-
634kb Ladda ner dokument
-
575kb Ladda ner dokument
-
421kb Ladda ner dokument
-
-
7
Remiss av betänkandet Kommuners och regioners grundläggande beredskap inför kris och krig (SOU 2024:65)
Norra innerstadens stadsdelsnämnd har mottagit en remiss från kommunstyrelsen av Betänkandet - Kommuners och regioners grundläggande beredskap inför kris och krig (SOU 2024:65). Med anledning av bland annat det allvarliga säkerhetspolitiska läget i Sveriges närområde har en statlig utredning genomförts för att analysera vilket grundläggande ansvar och vilka huvudsakliga uppgifter kommuner och regioner bör ha kopplat till kris och krig. Utredningen föreslår en ny lag: lagen om kommuners och regioners grundläggande beredskap inför fredstida krissituationer och höjd beredskap (LKRB). Enligt LKRB ska kommuner ha en ändamålsenlig och likvärdig förmåga att fullgöra sina författningsenliga uppgifter och upprätthålla sina samhällsviktiga verksamheter under fredstida krissituationer och höjd beredskap.
Utredningen föreslår även att kommunen åläggs tre nya uppgifter: särskilda samlingsplatser, hjälp vid användning av skyddsrum och andra skyddade utrymmen samt verkställighet vid utrymning och inkvartering. Gällande finansiering föreslås att nuvarande överenskommelse upphör och att fortsatt finansiering främst ska bestå av höjningar av det generella statsbidraget.
Förvaltningen anser att utredningen och förslaget om en ny lagstiftning och höjd ambitionsnivå inför krissituationer och höjd beredskap hos kommunerna är positivt. Det är dock avgörande att den höjda ambitionsnivå som lagförslaget innebär möts av motsvarande ökning av finansiering. De särskilda verksamhetskraven är rimliga givet kommunens geografiska områdesansvar och närhet till invånarna. Dock kommer det att med uppgifterna tillkomma nya och utökade krav på kompetens och personella resurser som kan bli betungande sett till kommunernas ordinarie verksamhetsansvar, att bedriva samhällsviktig verksamhet. Utredningen belyser frågan om att tillföra kommunerna civilpliktiga eller annan plikttjänstgörande personal för bland annat bemanning av särskilda samlingsplatser och verkställighet vid utrymning och inkvartering, vilket är positivt.Bilagor
-
257kb Ladda ner dokument
-
-
8
Remiss av Naturvårdsverkets skrivelse Beräkning av kostnader för att transportera bort och behandla engångsplast som skräpar ned
Norra innerstadens stadsdelsnämnd har fått en remiss från kommunstyrelsen avseende Naturvårdsverkets skrivelse ”Beräkning av kostnader för att transportera bort och behandla engångsplast som skräpar ned”. Naturvårdsverket har fått ett regeringsuppdrag att utreda hur produktavgiften ska beräknas när det gäller kostnader för bortforsling och behandling av det avfall som städats upp. Naturvårdsverket ska även lämna förslag på nödvändiga ändringar i förordningen om nedskräpningsavgifter för att kommunerna ska kunna få ersättning för kostnaderna.
Förvaltningen ser att skräp från engångsplastprodukter, såsom lock till pappersmuggar och hämtmats-förpackningar, har ökat i parkerna de senaste åren. Förvaltningen ställer sig positiv till att producenterna får ett tydligt ansvar för att ersätta kommunernas kostnader för skräphantering. Möjligtvis kan avgiften även fungera som ett incitament för producenterna till produktutveckling i syfte att ersätta engångsplastprodukter mot mer hållbara alternativ.
Bilagor
-
168kb Ladda ner dokument
-
594kb Ladda ner dokument
-
-
Stadsbyggnadskontoret har bjudit in bland annat Norra innerstadens stadsdelsnämnd till samråd om förslag till detaljplan för Tre Vapen 2 och 7. Detaljplanens syfte är att värna om befintliga byggnaders kulturhistoriska värden inom fastigheten Tre Vapen 2 samt att möjliggöra ändrad och utökad användning av byggnader inom hela planområdet. Tillkommande användningsbestämmelser för byggnaderna ska säkerställa en bredare användning med större möjlighet att anpassa fastigheterna till framtida behov. Det görs genom att möjliggöra för kontor, centrumändamål och skola (gymnasium och vuxenutbildning). Planen medger även underbyggnadsrätt för garage och en inglasning av entré.
Förvaltningen har inga synpunkter på förslaget, utan anser att det är positivt med en mer flexibel användning av byggnaderna, som är anpassad för dagens behov samtidigt som det innebär att skydds- och varsamhetsbestämmelser införs för den byggnad med höga kulturmiljövärden. Kompletteringar av bland annat service och verksamheter i denna del av Östermalm är också i enlighet med översiktsplanen.
Bilagor
-
14mb Ladda ner dokument
-
522kb Ladda ner dokument
-
Stadsbyggnadskontoret har bjudit in bland annat Norra innerstadens stadsdelsnämnd till samråd om förslag till detaljplan för fastigheten Norrmalm 4:41, även kallad Klara City View, som ligger söder om Klarabergsviadukten längs kajen vid Klara Sjö. Syfte med planen är att möjliggöra för nya byggnader för kontors- och centrumändamål samt ge platsen väsentligt förbättrade vistelsekvaliteter.
Förvaltningen välkomnar att den befintliga trafikstrukturen med överdimensionerade ramper och avfarter ifrågasätts och att platsen utvecklas med ny bebyggelse som kan göra området levande och attraktivt. Förvaltningen är positiv till att förslaget skapar förutsättningar för att Blekholmsstranden bättre kan kopplas ihop med Klara Mälarstrand och Tegelbacken och att det på så vis skapas ett sammanhängande vistelsestråk längs vattnet. Förvaltningen vill understryka att det i samband med detaljplanens genomförande är avgörande att kajen, trots att den ligger utanför planområdet, rustas upp i enlighet med detaljplanens intentioner. Enligt förvaltningen är det viktigt att trygghets- och tillgänglighetsaspekten finns med i fortsatt planering.
Förvaltningen befarar att siktlinjer från Klarabergsviadukten och Blekholmsterrassen mot Stadshuset och Riddarfjärden kan påverkas negativt av planförslaget. Förvaltningen är frågande till den mindre paviljongbyggnaden då den påtagligt täpper till en siktlinje från Klarabergsviadukten. Enligt förvaltningen är det av stor vikt att höjder, volym och placering av byggnaderna utreds vidare.
Bilagor
-
26mb Ladda ner dokument
-
Norra innerstadens stadsdelsnämnd har mottagit en remiss av Motion om kulturljudzon och idrott på Frihamnspiren, för yttrande till kommunstyrelsen. Motionären Jonas Naddebo (C) har identifierat Frihamnspiren som en lämplig plats för konst, kultur, kreativitet och nöje. Motionären föreslår att inrätta en kulturljudzon enligt Malmömodellen på Frihamnspiren, att utreda möjligheten att skapa fler flexibla idrottsanläggningar i området samt att utreda möjligheterna för nattklubbs- eller livescensverksamhet i stadens egna fastigheter på Frihamnspiren.
Förvaltningen anser att mycket av det som föreslås i motionen redan har utretts i utredningen Zoner med högre ljudnivåer från nattlivet (2023), alternativt ingår i Stockholms stads strategi för nattklubbar och livescener (2021). I strategin finns beslutade åtgärder som syftar till att underlätta för nattklubbar och livescener att starta upp och bedriva verksamhet. Detta arbete anser förvaltningen bör fortsätta. Det finns potential för att planera för ett ljudligt nattliv i Frihamnen, men det behöver också göras avvägningar för hur det står i relation till andra intressen och behov. De avvägningarna anser förvaltningen behöver göras av stadsbyggnadskontoret och exploateringskontoret. Vidare ser förvaltningen positivt på att se över möjligheterna för flexibla idrottsanläggningar – i Frihamnen och på andra platser. Förvaltningen ställer sig även positiv till att ytor aktiveras i väntan på exploatering, och ser att sådana möjligheter kan finnas i Frihamnen.
Bilagor
-
202kb Ladda ner dokument
-
129kb Ladda ner dokument
-
-
Norra innerstadens stadsdelsnämnd har fått en motion om hbtq-certifiering inom hemtjänsten, KS 2024/989, på remiss för yttrande till kommunstyrelsen. Motionären Nike Örbrink (KD) föreslår att Stockholms stad bör ta fram en kommunal hbtq-certifiering för anställda inom hemtjänsten för att säkerställa att alla äldre stockholmare möts med respekt och får den hjälp de behöver oavsett sexuell läggning, identitet eller levnadssätt.
Förvaltningen instämmer att det är viktigt att stärka kompetensen om hbtq bland äldreomsorgens medarbetare. Ett sätt att höja kompetens bland medarbetare är att verksamheten utbildar medarbetare och chefer och arbetar strukturerat med frågan. Stockholms stad erbjuder idag en egen hbtq-diplomering för att tillgodose ett respektfullt och inkluderande bemötande genom att tillgodose hbtq-personers rättigheter. Förvaltningen anser vidare att staden bör följa upp resultatet av kompetenssatsningar inom hbtqi, exempelvis vid verksamhetsuppföljningar och vid implementering av programmet för mänskliga rättigheter.
Bilagor
-
159kb Ladda ner dokument
-
110kb Ladda ner dokument
-
-
Norra innerstadens stadsdelsnämnd har fått en remiss av Motion om hur vi kan förbättra Strandvägen, för yttrande till kommunstyrelsen. Motionen är skriven av Dennis Wedin och Annika Elmlund (båda M). Motionärerna anför att det saknas tillräckliga bestämmelser för vad och hur det får byggas på Strandvägskajen, samt att Strandvägen behöver bli ett mer attraktivt promenadstråk med fler blommor och buskar. Motionärerna anför även att Strandvägen behöver få ett mer genomtänkt och vackert utseende genom större gestaltningsmässig enhetlighet.
Förvaltningen delar motionärernas uppfattning om att stadens kajer är viktiga för såväl invånare som besökare, samt att byggnader, uteserveringar och bänkar längs med Strandvägskajen bör vara enhetliga. Strandvägens esplanad är ett riksintresse för kulturmiljövården och staden ansvarar för att bevara och förvalta dess karaktär. Vad gäller motionärernas önskemål om att göra Strandvägen grönare med fler blommor och buskar ser förvaltningen, avseende esplanaden, dels att det skulle gå emot den karaktär som staden ansvarar för att bevara, dels att det skulle vara svårt för blommor och buskar att överleva i skuggan under lindarna. Förvaltningen anser även att mycket av det som beskrivs i motionen redan finns beskrivet i Gestaltningsprogram för Strandvägskajen som togs fram år 2008.
Bilagor
-
179kb Ladda ner dokument
-
108kb Ladda ner dokument
-
-
Anmälan av delegationsbeslut för perioden 2024-11-28 till och med 2025-01-08.
Bilagor
-
116kb Ladda ner dokument
-
-
Anmälan av Norra innerstadens postlista för perioden 2024-11-28 till och med 2025-01-08.
Bilagor
-
708kb Ladda ner dokument
-
-
Anmälan av pensionärsrådets protokoll från sammanträdet den 13 januari 2025.
Bilagor
-
550kb Ladda ner dokument
-
-
Inget protokoll föreligger. Rådets nästa sammanträde äger rum den 6 februari 2025.
-
Anmälan av förvaltningsgruppens protokoll från mötet den 15 januari 2025.
Bilagor
-
826kb Ladda ner dokument
-
265kb Ladda ner dokument
-
-
19
Övrigt
-
20
Umgängesbegränsning enligt 14 § 2 st. 1 p. LVU
-
21
Umgängesbegränsning enligt 14 § 2 st. 1 p. LVU
-
22
Umgängesbegränsning enligt 14 § 2 st. 1 p. LVU
-
23
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § föräldrabalken
-
24
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § föräldrabalken
-
25
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § föräldrabalken
-
26
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § föräldrabalken
-
§ 1
Val av justerare och godkännande av dagordning
-
§ 2
Information från stadsdelsdirektören till sammanträden med Norra innerstadens stadsdelsnämnd år 2025
Stadsdelsdirektörens information till sammanträdet den 23 januari 2025.
Bilagor
-
138kb Ladda ner dokument
-
-
Tre medborgarförslag, som helt eller delvis faller inom ramen för Norra innerstadens stadsdelsnämnds ansvarsområde, har inkommit sedan den senaste redovisningen till sammanträdet den 12 december 2024. Förvaltningen föreslår att Norra innerstadens stadsdelsnämnd lämnar de tre medborgarförslagen till förvaltningen för beredning.
Bilagor
-
145kb Ladda ner dokument
-
-
Verksamhetsplanen för Norra innerstadens stadsdelsnämnd anger inriktningen för nämndens verksamhet under år 2025. Verksamhetsplanen utgår från kommunfullmäktiges budget för 2025 och de tre inriktningsmålen:
- Ett Stockholm som håller samman med en stark och jämlik välfärd i hela staden.
- Ett grönt och fossilfritt Stockholm som leder en rättvis klimatomställning.
- Ett Stockholm med en stabil och hållbar ekonomi med utbildning, jobb och bostäder för alla.
Stadsdelsnämnden ansvarar för kommunal förskoleverksamhet, öppen fritidsverksamhet, äldreomsorg, stöd och service till personer med funktionsnedsättning, individ- och familjeomsorg, socialpsykiatri, budget- och skuldrådgivning, familjerätt, bostadsanpassning för bostäder enligt SoL (socialtjänstlagen) och LSS (lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade) samt föreningsstöd. Stadsdelsnämnden ansvarar även för trygghetsskapande arbete, kris- och krigsberedskap, samhällsplanering, parkverksamhet och stadsmiljö, konsumentvägledning, ekonomiskt bistånd, arbetsmarknadsåtgärder samt samhällsvägledning för nyanlända.
Bilagor
-
271kb Ladda ner dokument
-
Enligt 6 kap. 37 § kommunallagen har en nämnd möjlighet att delegera sin beslutanderätt till presidiet, ett utskott eller till en ledamot eller ersättare i nämnden. Nämnden kan också delegera sin beslutanderätt till en anställd i kommunen enligt 7 kap. 5-8 §§ kommunallagen. Delegationerna sammanställs i en delegationsordning. Förvaltningen föreslår att Norra innerstadens stadsdelsnämnd godkänner förslaget till reviderad delegationsordning och att den nya delegationsordningen börjar gälla den 24 januari 2025.
Bilagor
-
146kb Ladda ner dokument
-
-
Förvaltningen föreslår alkoholförbud i delar av kvarteret Spelbomskan, vid Observatorielundens norra del. Alkoholförbud är en av flera insatser som bedöms kunna möta utmaningarna med brottslighet, ordningsstörningar och otrygghet i området. Införandet av alkoholförbud kan ha en positiv effekt på tryggheten och för att minska brottsligheten och även till viss del ha en motverkande effekt på narkotikabrottsligheten i området. Ett alkoholförbud är en preventiv åtgärd som kan möjliggöra ett effektivt och riktat arbete mot gruppen med beroendeproblematik för Polismyndigheten och därmed förbättra tryggheten i området. Sammantaget bedömer förvaltningen att ett alkoholförbud inom området är ett viktigt komplement för att arbetet med de övriga brottsförebyggande- och trygghetsskapande insatserna ska få genomslag.
Bilagor
-
147kb Ladda ner dokument
-
-
§ 7
Remiss av betänkandet Kommuners och regioners grundläggande beredskap inför kris och krig (SOU 2024:65)
Norra innerstadens stadsdelsnämnd har mottagit en remiss från kommunstyrelsen av Betänkandet - Kommuners och regioners grundläggande beredskap inför kris och krig (SOU 2024:65). Med anledning av bland annat det allvarliga säkerhetspolitiska läget i Sveriges närområde har en statlig utredning genomförts för att analysera vilket grundläggande ansvar och vilka huvudsakliga uppgifter kommuner och regioner bör ha kopplat till kris och krig. Utredningen föreslår en ny lag: lagen om kommuners och regioners grundläggande beredskap inför fredstida krissituationer och höjd beredskap (LKRB). Enligt LKRB ska kommuner ha en ändamålsenlig och likvärdig förmåga att fullgöra sina författningsenliga uppgifter och upprätthålla sina samhällsviktiga verksamheter under fredstida krissituationer och höjd beredskap.
Utredningen föreslår även att kommunen åläggs tre nya uppgifter: särskilda samlingsplatser, hjälp vid användning av skyddsrum och andra skyddade utrymmen samt verkställighet vid utrymning och inkvartering. Gällande finansiering föreslås att nuvarande överenskommelse upphör och att fortsatt finansiering främst ska bestå av höjningar av det generella statsbidraget.
Förvaltningen anser att utredningen och förslaget om en ny lagstiftning och höjd ambitionsnivå inför krissituationer och höjd beredskap hos kommunerna är positivt. Det är dock avgörande att den höjda ambitionsnivå som lagförslaget innebär möts av motsvarande ökning av finansiering. De särskilda verksamhetskraven är rimliga givet kommunens geografiska områdesansvar och närhet till invånarna. Dock kommer det att med uppgifterna tillkomma nya och utökade krav på kompetens och personella resurser som kan bli betungande sett till kommunernas ordinarie verksamhetsansvar, att bedriva samhällsviktig verksamhet. Utredningen belyser frågan om att tillföra kommunerna civilpliktiga eller annan plikttjänstgörande personal för bland annat bemanning av särskilda samlingsplatser och verkställighet vid utrymning och inkvartering, vilket är positivt.Bilagor
-
195kb Ladda ner dokument
-
-
§ 8
Remiss av Naturvårdsverkets skrivelse Beräkning av kostnader för att transportera bort och behandla engångsplast som skräpar ned
Norra innerstadens stadsdelsnämnd har fått en remiss från kommunstyrelsen avseende Naturvårdsverkets skrivelse ”Beräkning av kostnader för att transportera bort och behandla engångsplast som skräpar ned”. Naturvårdsverket har fått ett regeringsuppdrag att utreda hur produktavgiften ska beräknas när det gäller kostnader för bortforsling och behandling av det avfall som städats upp. Naturvårdsverket ska även lämna förslag på nödvändiga ändringar i förordningen om nedskräpningsavgifter för att kommunerna ska kunna få ersättning för kostnaderna.
Förvaltningen ser att skräp från engångsplastprodukter, såsom lock till pappersmuggar och hämtmats-förpackningar, har ökat i parkerna de senaste åren. Förvaltningen ställer sig positiv till att producenterna får ett tydligt ansvar för att ersätta kommunernas kostnader för skräphantering. Möjligtvis kan avgiften även fungera som ett incitament för producenterna till produktutveckling i syfte att ersätta engångsplastprodukter mot mer hållbara alternativ.
Bilagor
-
147kb Ladda ner dokument
-
-
Stadsbyggnadskontoret har bjudit in bland annat Norra innerstadens stadsdelsnämnd till samråd om förslag till detaljplan för Tre Vapen 2 och 7. Detaljplanens syfte är att värna om befintliga byggnaders kulturhistoriska värden inom fastigheten Tre Vapen 2 samt att möjliggöra ändrad och utökad användning av byggnader inom hela planområdet. Tillkommande användningsbestämmelser för byggnaderna ska säkerställa en bredare användning med större möjlighet att anpassa fastigheterna till framtida behov. Det görs genom att möjliggöra för kontor, centrumändamål och skola (gymnasium och vuxenutbildning). Planen medger även underbyggnadsrätt för garage och en inglasning av entré.
Förvaltningen har inga synpunkter på förslaget, utan anser att det är positivt med en mer flexibel användning av byggnaderna, som är anpassad för dagens behov samtidigt som det innebär att skydds- och varsamhetsbestämmelser införs för den byggnad med höga kulturmiljövärden. Kompletteringar av bland annat service och verksamheter i denna del av Östermalm är också i enlighet med översiktsplanen.
Bilagor
-
151kb Ladda ner dokument
-
-
Stadsbyggnadskontoret har bjudit in bland annat Norra innerstadens stadsdelsnämnd till samråd om förslag till detaljplan för fastigheten Norrmalm 4:41, även kallad Klara City View, som ligger söder om Klarabergsviadukten längs kajen vid Klara Sjö. Syfte med planen är att möjliggöra för nya byggnader för kontors- och centrumändamål samt ge platsen väsentligt förbättrade vistelsekvaliteter.
Förvaltningen välkomnar att den befintliga trafikstrukturen med överdimensionerade ramper och avfarter ifrågasätts och att platsen utvecklas med ny bebyggelse som kan göra området levande och attraktivt. Förvaltningen är positiv till att förslaget skapar förutsättningar för att Blekholmsstranden bättre kan kopplas ihop med Klara Mälarstrand och Tegelbacken och att det på så vis skapas ett sammanhängande vistelsestråk längs vattnet. Förvaltningen vill understryka att det i samband med detaljplanens genomförande är avgörande att kajen, trots att den ligger utanför planområdet, rustas upp i enlighet med detaljplanens intentioner. Enligt förvaltningen är det viktigt att trygghets- och tillgänglighetsaspekten finns med i fortsatt planering.
Förvaltningen befarar att siktlinjer från Klarabergsviadukten och Blekholmsterrassen mot Stadshuset och Riddarfjärden kan påverkas negativt av planförslaget. Förvaltningen är frågande till den mindre paviljongbyggnaden då den påtagligt täpper till en siktlinje från Klarabergsviadukten. Enligt förvaltningen är det av stor vikt att höjder, volym och placering av byggnaderna utreds vidare.
Bilagor
-
168kb Ladda ner dokument
-
-
Norra innerstadens stadsdelsnämnd har mottagit en remiss av Motion om kulturljudzon och idrott på Frihamnspiren, för yttrande till kommunstyrelsen. Motionären Jonas Naddebo (C) har identifierat Frihamnspiren som en lämplig plats för konst, kultur, kreativitet och nöje. Motionären föreslår att inrätta en kulturljudzon enligt Malmömodellen på Frihamnspiren, att utreda möjligheten att skapa fler flexibla idrottsanläggningar i området samt att utreda möjligheterna för nattklubbs- eller livescensverksamhet i stadens egna fastigheter på Frihamnspiren.
Förvaltningen anser att mycket av det som föreslås i motionen redan har utretts i utredningen Zoner med högre ljudnivåer från nattlivet (2023), alternativt ingår i Stockholms stads strategi för nattklubbar och livescener (2021). I strategin finns beslutade åtgärder som syftar till att underlätta för nattklubbar och livescener att starta upp och bedriva verksamhet. Detta arbete anser förvaltningen bör fortsätta. Det finns potential för att planera för ett ljudligt nattliv i Frihamnen, men det behöver också göras avvägningar för hur det står i relation till andra intressen och behov. De avvägningarna anser förvaltningen behöver göras av stadsbyggnadskontoret och exploateringskontoret. Vidare ser förvaltningen positivt på att se över möjligheterna för flexibla idrottsanläggningar – i Frihamnen och på andra platser. Förvaltningen ställer sig även positiv till att ytor aktiveras i väntan på exploatering, och ser att sådana möjligheter kan finnas i Frihamnen.
Bilagor
-
175kb Ladda ner dokument
-
-
Norra innerstadens stadsdelsnämnd har fått en motion om hbtq-certifiering inom hemtjänsten, KS 2024/989, på remiss för yttrande till kommunstyrelsen. Motionären Nike Örbrink (KD) föreslår att Stockholms stad bör ta fram en kommunal hbtq-certifiering för anställda inom hemtjänsten för att säkerställa att alla äldre stockholmare möts med respekt och får den hjälp de behöver oavsett sexuell läggning, identitet eller levnadssätt.
Förvaltningen instämmer att det är viktigt att stärka kompetensen om hbtq bland äldreomsorgens medarbetare. Ett sätt att höja kompetens bland medarbetare är att verksamheten utbildar medarbetare och chefer och arbetar strukturerat med frågan. Stockholms stad erbjuder idag en egen hbtq-diplomering för att tillgodose ett respektfullt och inkluderande bemötande genom att tillgodose hbtq-personers rättigheter. Förvaltningen anser vidare att staden bör följa upp resultatet av kompetenssatsningar inom hbtqi, exempelvis vid verksamhetsuppföljningar och vid implementering av programmet för mänskliga rättigheter.
Bilagor
-
152kb Ladda ner dokument
-
-
Norra innerstadens stadsdelsnämnd har fått en remiss av Motion om hur vi kan förbättra Strandvägen, för yttrande till kommunstyrelsen. Motionen är skriven av Dennis Wedin och Annika Elmlund (båda M). Motionärerna anför att det saknas tillräckliga bestämmelser för vad och hur det får byggas på Strandvägskajen, samt att Strandvägen behöver bli ett mer attraktivt promenadstråk med fler blommor och buskar. Motionärerna anför även att Strandvägen behöver få ett mer genomtänkt och vackert utseende genom större gestaltningsmässig enhetlighet.
Förvaltningen delar motionärernas uppfattning om att stadens kajer är viktiga för såväl invånare som besökare, samt att byggnader, uteserveringar och bänkar längs med Strandvägskajen bör vara enhetliga. Strandvägens esplanad är ett riksintresse för kulturmiljövården och staden ansvarar för att bevara och förvalta dess karaktär. Vad gäller motionärernas önskemål om att göra Strandvägen grönare med fler blommor och buskar ser förvaltningen, avseende esplanaden, dels att det skulle gå emot den karaktär som staden ansvarar för att bevara, dels att det skulle vara svårt för blommor och buskar att överleva i skuggan under lindarna. Förvaltningen anser även att mycket av det som beskrivs i motionen redan finns beskrivet i Gestaltningsprogram för Strandvägskajen som togs fram år 2008.
Bilagor
-
167kb Ladda ner dokument
-
-
Anmälan av delegationsbeslut för perioden 2024-11-28 till och med 2025-01-08.
Bilagor
-
139kb Ladda ner dokument
-
-
Anmälan av Norra innerstadens postlista för perioden 2024-11-28 till och med 2025-01-08.
Bilagor
-
138kb Ladda ner dokument
-
-
Anmälan av pensionärsrådets protokoll från sammanträdet den 13 januari 2025.
Bilagor
-
139kb Ladda ner dokument
-
-
Inget protokoll föreligger. Rådets nästa sammanträde äger rum den 6 februari 2025.
-
Anmälan av förvaltningsgruppens protokoll från mötet den 15 januari 2025.
Bilagor
-
140kb Ladda ner dokument
-
-
Inga övriga frågor förelåg.