Möte 2024-12-17
-
1
Sammanträdets öppnade och godkännande av föredragningslista
-
2
Val av justerare och dag för justering
-
Bilagor
-
238kb Ladda ner dokument
-
469kb Ladda ner dokument
-
706kb Ladda ner dokument
-
223kb Ladda ner dokument
-
143kb Ladda ner dokument
-
333kb Ladda ner dokument
-
147kb Ladda ner dokument
-
9
Frågor från nämnden
-
10
Förvaltningschefens information
-
§ 1
Sammanträdets öppnade och godkännande av föredragningslista
-
§ 2
Val av justerare och dag för justering
-
Verksamhetsplan för servicenämnden anger inriktningen för nämndens verksamhet under år 2025. Verksamhetsplanen utgår från kommunfullmäktiges budget för 2025 och nämnden har formulerat nämndmål till de tre inriktningsmålen,
- Ett Stockholm som håller samman med en stark och jämlik välfärd i hela staden
- Ett grönt och fossilfritt Stockholm som leder en rättvis klimatomställning
- Ett Stockholm med en stabil och hållbar ekonomi med utbildning, jobb och bostäder för alla
Kommunfullmäktiges direktiv till samtliga nämnder och bolagsstyrelser förtydligar vilka särskilt prioriterade områden där förvaltningar och bolag behöver utveckla samverkan och gemensamma processer. Servicenämndens grunduppdrag är att på uppdrag av kommunstyrelsen och andra nämnder genomföra gemensamma administrativa processer för att möjliggöra stordriftsfördelar, kvalitetssäkring av stadsgemensamma processer samt för minskad sårbarhet. Grunduppdraget ligger därmed i linje med direktiven om att nämnder och bolagsstyrelser ska ge största möjliga nytta för bolagskoncernen och minska sårbarheten i förhållande till förändrade omvärldsförutsättningar.
Att utveckla stadens administrativa funktioner på ett kostnadseffektivt och kvalitativt sätt kräver att ständiga förbättringar och utveckling av processer görs i samverkan mellan serviceförvaltningen, processägare inom stadsledningskontoret och de förvaltningar och bolag som utgör serviceförvaltningens kunder. Servicenämnden arbetar därmed i enlighet med flertalet av kommunfullmäktiges direktiv.
Under året kommer förvaltningen i enlighet med kommunfullmäktiges direktiv att, genom lokalplanerings tjänster, ge förutsättningar att stävja stadens ökande lokalkostnadsutveckling. Genom lokalplanerings kompetens stärks staden som beställare av verksamhetslokaler och ger stöd till förvaltningar och bolag i effektiv lokalanvändning gällande både koncern- och livscykelperspektiv och med en prioritet att hyra lokaler i stadens egna fastigheter.
Verksamhetsområde upphandling och inköp arbetar samordnat inom staden med upphandling och avtalsförvaltning i syfte att upptäcka och motverka välfärdsbrott. Förvaltningen kommer även utveckla stadens leverantörskontroller ytterligare i syfte att bidra till att minska riskerna för välfärdsbrott inom kommunkoncernen.
Servicenämnden bidrar till att nå målen i miljöprogrammet och aktiviteter i enlighet med dess handlingsplaner genom att relevanta miljö- och klimatkrav inkluderas för de centrala avtalsområdena. Andra förvaltningar och bolag stöttas att göra detsamma i gemensamma och verksamhetsspecifika/lokala avtal. Under året kommer det nya miljöprogrammet implementeras på förvaltningen. Kompetens inom miljö- och klimatområdet säkerställs via verksamhetens hållbarhetsfunktion, som också följer utvecklingen på området. Hållbarhetsfunktionen har för 2025 fått ett tillskott av medel och kan under verksamhetsåret stärka arbetet för att säkra att arbetet inom ramen för stadens inköpsprocesser sker utifrån ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet samt att samma krav ställs på upphandlad Tjänsteutlåtande Sid 5 (59) start.stockholm 08-508 11 659 verksamhet som på verksamhet i egen regi. Nämnden bidrar till ökad cirkularitet genom att, i samarbete med kommunstyrelsen, miljö- och hälsoskyddsnämnden och Stockholms Stadshus AB, planera för etablering av en återbrukscentral av byggmaterial för stadens verksamheter och i första hand pröva att driva verksamheten i egen regi.
Under året fortsätter utvecklingen av verksamhetsområde för digitalisering, it och telefoni (DIT) som via tjänster i egen regi stödjer förvaltningar och bolag att arbeta i enlighet med kvalitetsprogrammets inriktningar om ständiga förbättringar, innovation och digitalisering.
Serviceförvaltningen arbetar för att stärka stadens beredskapsförmåga genom ansvar i sektorsorganisationen, utvecklat krisledningsarbete, kontinuitetshantering samt att stärka kunskap och förmåga i enlighet med ny lagstiftning kopplat till NIS2-direktivet och cybersäkerhetslagen. Förvaltningens roll att ansvara för kommunkoncernens centrala beredskapslager övergår i förvaltningsform och är en viktig del i att successivt stärka stadens beredskapsförmåga.
Verksamhetsområde rekrytering bidrar med kvalitativt stöd till chefer i att hantera stadens kompetensförsörjningsutmaning. I enlighet med förvaltningens kompetensutvecklingsplan fortsätter arbetet med att utveckla och rusta medarbetarna i att vara en del av serviceförvaltningens utvecklade arbetssätt för att klara uppdraget att effektivisera stadens administrativa funktioner på ett kostnadseffektivt sätt, med hög delaktighet, kvalitet och en god arbetsmiljö. Under året kommer förvaltningen implementera stadens nya program för mänskliga rättigheter och handlingsplan mot rasism.
Bilagor
-
238kb Ladda ner dokument
-
469kb Ladda ner dokument
-
706kb Ladda ner dokument
-
223kb Ladda ner dokument
-
143kb Ladda ner dokument
-
333kb Ladda ner dokument
-
147kb Ladda ner dokument
-
§ 9
Frågor från nämnden
-
§ 10
Förvaltningschefens information