Möte 2023-04-25
-
1
Sammanträdets öppnande och godkännande av föredragningslista
-
2
Val av justerare och dag för justering
-
12
Frågor från nämnden
-
13
Förvaltningschefens information
-
§ 1
Sammanträdets öppnande och godkännande av föredragningslista
-
§ 2
Val av justerare och dag för justering
-
Kommunstyrelsen har begärt yttrande från servicenämnden angående en remiss om en motion av Karin Erlund (C).
Motionären föreslår att ett digitaliseringsutskott ska inrättas under kommunstyrelsen för att främst styra och följa upp stadens arbete med digitalisering. Serviceförvaltningen delar uppfattningen att staden bör vidareutveckla incitament för digitalisering samt utöka uppföljningen av både innovationer och IT-strukturer. Serviceförvaltningen anser att digitalisering innebär verksamhetsutveckling med hjälp av it och att det därmed är viktigt att digitaliseringsansvaret följer verksamhetsansvaret. Det vore därför vore olyckligt att bryta loss digitaliseringsfrågorna och skapa en separat styrning av dem.Bilagor
-
165kb Ladda ner dokument
-
151kb Ladda ner dokument
-
155kb Ladda ner dokument
-
-
Servicenämnden har i all verksamhetsutveckling och utförande målgruppens fokus. För nämnden utgörs målgruppen av kunder som är stadens alla förvaltningar och bolag samt de stockholmare som är i behov av vägledning och information från framförallt Kontaktcenters tjänster.
Servicenämnden arbetar, inom ramen för uppdraget, med att effektivisera stadens administrativa funktioner i syfte att frigöra resurser för stadens förvaltningar och bolag. Servicenämnden ska säkerställa en ändamålsenlig balans mellan kostnadseffektivitet, kvalitet och service. Finansiering och prissättning av servicenämndens tjänster utgår från självkostnad. Prismodellerna utvecklas kontinuerligt för att anpassas till uppdragen och för att följa principerna transparens, självkostnad och effektivisering. Serviceförvaltningens frivilliga tjänster är beroende att ett ständigt inflöde av uppdrag för att kunna ha en ekonomi i balans. Mängden uppdrag står i direkt relation till dimensioneringen på bemanningen, vilket är en utmaning för förvaltningen i tider av osäkerhet avseende ekonomiska förutsättningar och efterfrågan hos stadens förvaltningar och bolag.
Att utveckla stadens administrativa funktioner på ett kostnadseffektivt och kvalitativt sätt kräver att utvecklingsinsatser görs i samarbete mellan serviceförvaltningen, processägare inom stadsledningskontoret och serviceförvaltningens kunder utifrån respektive roller. Förvaltningen prioriterar därmed att förstärka relation, dialog och samarbetsformer med dessa roller i syfte att utveckla de administrativa funktionerna. Serviceförvaltningen jobbar med framtagandet av en målbild för servicenämndens utveckling för att ta flera steg i att frigöra resurser för stadens förvaltningar och bolag. Arbetet behöver ske i nära samarbete med stadsledningskontoret och förvaltningen ser att det är prioriterat.
Servicenämnden ansvarar för stadens ekonomi- och löneadministration, upphandlingsstöd och genomförande av centralupphandlingar samt för stadens inköpssupport och e-handelsstöd. Nämnden är också ansvarig för inköpskategorierna elkraft, livsmedel och måltider samt inredning.
Inom nämndens ansvarsområde finns stadens interna konsultstöd inom rekrytering, lokalplanering med hyresförhandlingsfunktion, samt webb- och kommunikation. Under planperioden etableras och utvecklas interna konsulttjänster avseende operativt stöd inom digitalisering, it och telefoni. Nämnden har ansvaret för Kontaktcenter Stockholm som vägleder och svarar på invånares frågor om stadens verksamheter och service. Genom att vara ett kompetenscentrum med såväl bred som djup kompetens inom verksamhetsområdena kan förvaltningen tillhandahålla stöd och service som möter kundernas och stadens behov.
Serviceförvaltningens verksamhet bedrivs i linje med kvalitetsprogrammets intentioner och har till sin natur ett stort it- och digitaliseringsfokus med uppdraget att ständigt utveckla arbetssätt som ger nytta för hela staden.
Servicenämnden kommer under perioden bidra till kommunfullmäktiges inriktningsmål genom strategiska satsningar kopplade till den egna kärnverksamheten. Under respektive inriktningsmål redovisar nämnden satsningarna.
Bilagor
-
222kb Ladda ner dokument
-
242kb Ladda ner dokument
-
§ 12
Frågor från nämnden
-
§ 13
Förvaltningschefens information