Möte 2023-12-19
-
1
Sammanträdets öppnande och godkännande av föredragningslista
-
2
Val av justerare och dag för justering
-
Bilagor
-
237kb Ladda ner dokument
-
317kb Ladda ner dokument
-
131kb Ladda ner dokument
-
250kb Ladda ner dokument
-
284kb Ladda ner dokument
-
460kb Ladda ner dokument
-
133kb Ladda ner dokument
-
487kb Ladda ner dokument
-
729kb Ladda ner dokument
-
288kb Ladda ner dokument
-
176kb Ladda ner dokument
-
Bilagor
-
157kb Ladda ner dokument
-
177kb Ladda ner dokument
-
921kb Ladda ner dokument
-
360kb Ladda ner dokument
-
-
9
Frågor från nämnden
-
10
Förvaltningschefens information
-
§ 1
Sammanträdets öppnande och godkännande av föredragningslista
-
§ 2
Val av justerare och dag för justering
-
Verksamhetsplan för Servicenämnden anger inriktningen för nämndens verksamhet under år 2024. Verksamhetsplanen utgår från kommunfullmäktiges budget för 2024 och nämnden har formulerat nämndmål till de tre inriktningsmålen,
- Ett Stockholm som håller samman med en stark och jämlik välfärd i hela staden
- Ett grönt och fossilfritt Stockholm som leder en rättvis klimatomställning
- Ett Stockholm med en stabil och hållbar ekonomi med utbildning, jobb och bostäder för alla
I beräkningsunderlaget till prislistan 2024 har serviceförvaltningen, i dialog med processägare inom stadsledningskontoret, beräknat priser på obligatoriska bastjänster avvikande från förvaltningens självkostnad. Priserna täcker inte kostnadsökningar för löneavtalens utfall, ökat personalomkostnadspålägg och indexuppräkningar. Priserna för obligatoriska tjänster avviker därmed från självkostnadsprincipen enligt regler för ekonomisk förvaltning då samtliga kostnader inte täcks med prissättning 2024. De ansträngda finansiella förutsättningar som råder för staden i stort motiverar tillfällig avvikelse från självkostnad 2023 och 2024.
Serviceförvaltningen budgeterar ett nettounderskott om 6,6 mnkr innan resultatöverföringar och en budget i balans efter resultatöverföringar. Förvaltningen vidtar åtgärder för att hantera obudgeterade kostnadsökningar under 2024. Åtgärderna utgörs bland annat av inköpsrestriktioner och god kostnadskontroll, restriktivitet i utvecklings- och utbildningsinsatser samt restriktivitet vid återbesättande av vakanta tjänster. Det är en utmanande balans för förvaltningen att med konstanta basuppdrag minska kostnaderna, hålla ledtider, tillgänglighet och kvalitet, värna rimlig arbetsbelastning samtidigt som kundernas efterfrågan inom flera tjänsteområden är fortsatt hög.
Budgeten är osäker då påverkan från utveckling inom konjunktur, inflation, arbetslöshet och statsbidrag medför en stramare ekonomi hos förvaltningar och bolag vilket resulterar i en mer osäker efterfrågan på serviceförvaltningens tilläggstjänster. De osäkra ekonomiska omvärldsfaktorerna leder också till att volymerna i serviceförvaltningens verksamheter är svårare att prognostisera vilket skapar utmaningar i bland annat bemanningsplanering.
Prislistan 2024 för serviceförvaltningens tjänster biläggs servicenämnden för beslut i enlighet med bilaga 6 och 7.
I syfte att stödja utveckling av serviceförvaltningens tjänster och processer i enlighet med stadsövergripande behov och kommunfullmäktiges uppdrag genomförs löpande genomlysningar och utvärderingar. Under 2024 kommer projekt Genomlysning av serviceförvaltningen (projekt GAS) att genomföras med övergripande projektmål att tydliggöra serviceförvaltningens långsiktiga mål utifrån roll och uppdrag i staden samt att ta fram finansieringsprinciper som stödjer målen. Projektet kommer att arbeta fram förslag som sedan kommer att implementeras efter projektets avslut och efter beslut i ordinarie beslutsprocess.
Under första halvåret kommer utveckling av prismodell inom verksamhetsområde Kontaktcenter att genomföras. Arbetet kommer ske, utifrån av styrgruppen beslutade styrande principer, i nära samarbete med processägare inom stadsledningskontoret.
Serviceförvaltningen har i budget 2024 fått i uppdrag att påbörja viss drift av centralt omsättningslager för medicinskt skydds- och förbrukningsmateriel, livsmedel samt vissa förbrukningsmateriel i syfte att höja stadens beredskapsförmåga. Uppdraget kommer ta sin utgångspunkt från inriktningar i 2023 års utredning av etablering av centralt omsättningslager.
Ledarskapet ska präglas av de kompetenser som beskrivs i stadens chefsprofil. En långsiktig plan för utvecklingsinsatser för att stärka cheferna i bland annat tillitsbaserat ledarskap fortsätter under året. Vidare kommer insatsen för att stärka medarbetarnas digitala mognad, för att möta ökade och förändrade krav på digital kompetens att slutföras under året.
Bilagor
-
237kb Ladda ner dokument
-
317kb Ladda ner dokument
-
131kb Ladda ner dokument
-
250kb Ladda ner dokument
-
284kb Ladda ner dokument
-
460kb Ladda ner dokument
-
133kb Ladda ner dokument
-
487kb Ladda ner dokument
-
729kb Ladda ner dokument
-
288kb Ladda ner dokument
-
176kb Ladda ner dokument
-
Kommunstyrelse har begärt yttrande från servicenämnden om remiss gällande Stockholms stads trygghetsprogram 2024-2027. Nuvarande program har reviderats och inga förändringar har gjorts gällande fokusområden, struktur och ansvar. Det är uppdateringar främst utifrån ny lagstiftning som föreslås.
Serviceförvaltningen är positiv till att staden har ett trygghetsprogram och anser att ambitionsnivån för det trygghetsskapande arbetet är god. För serviceförvaltningens del träffar programmet främst inom fokusområdet förebyggande arbete och begreppet välfärdsbrott.
Programmet beskriver att det behövs både insikt och kunskap om vad välfärdsbrott är för att kunna motverka det. Förvaltningen är håller med om detta uttalande och önskar mer stadenövergripande styrning i ämnet.
Upphandlade avtal utgör en central del av arbetet med att förebygga välfärdsbrott. Det krävs en aktiv avtalsuppföljning för att säkerställa att leverantören levererar det som har avtalats under hela avtalsperioden. För att staden ska kunna motverka välfärdsbrott behöver systemstöd finnas för att kunna samla avvikelser, för att kunna tillämpa avtalade sanktionsmöjligheter.Bilagor
-
157kb Ladda ner dokument
-
177kb Ladda ner dokument
-
921kb Ladda ner dokument
-
360kb Ladda ner dokument
-
-
§ 9
Frågor från nämnden
-
§ 10
Förvaltningschefens information