Möte 2024-04-23
-
1
Sammanträdets öppnande och godkännande av föredragningslista
-
2
Val av justerare och dag för justering
-
Bilagor
-
172kb Ladda ner dokument
-
135kb Ladda ner dokument
-
454kb Ladda ner dokument
-
194kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
599kb Ladda ner dokument
-
546kb Ladda ner dokument
-
740kb Ladda ner dokument
-
369kb Ladda ner dokument
-
291kb Ladda ner dokument
-
612kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
169kb Ladda ner dokument
-
-
12
Frågor från nämnden
-
13
Förvaltningschefens information
-
§ 1
Sammanträdets öppnande och godkännande av föredragningslista
-
Ordföranden Eva Risberg (S) och vice ordföranden Anette Hellström (M) utsågs att justera dagens protokoll. Protokollet ska justeras senast den 25 april 2024.
-
Servicenämnden har i uppdrag att effektivisera stadens administrativa funktioner i syfte att frigöra resurser för stadens förvaltningars och bolags prioriterade kärnverksamheter.
Servicenämnden ska säkerställa en ändamålsenlig balans mellan kostnadseffektivitet, kvalitet och service. Finansiering och prissättning av servicenämndens tjänster ska utgå från självkostnad och utvecklas för att öka transparens och möjliggörande av fortsatta effektiviseringsvinster med bibehållen kvalitet.
Att utveckla stadens administrativa funktioner på ett kostnadseffektivt och kvalitativt sätt kräver att utvecklingsinsatser görs i samarbete mellan serviceförvaltningen, processägare inom stadsledningskontoret och serviceförvaltningens kunder. Förvaltningen prioriterar därmed att förstärka relation, dialog och samarbetsformer med dessa roller.
Servicenämnden har i alla frågor målgruppens fokus, för nämnden utgörs målgruppen av kunder som är stadens alla förvaltningar och bolag samt de stockholmare som är i behov av vägledning och information från framförallt Kontaktcenters tjänster.
Servicenämnden ansvarar för stadens ekonomi- och löneadministration, upphandlingsstöd och genomförande av centralupphandlingar samt för stadens inköpssupport och e-handelsstöd. Nämnden är också ansvarig för inköpskategorierna elkraft, livsmedel och måltider samt inredning.
Inom nämndens ansvarsområde finns stadens interna konsultstöd inom rekrytering, lokalplanering och hyresförhandling, digitalisering, it och telefoni (DIT) samt webb- och kommunikationsstöd. Nämnden har ansvaret för Kontaktcenter Stockholm som vägleder och svarar på invånares frågor om stadens verksamheter och service. Genom att vara ett kompetenscentrum med såväl bred som djup kompetens inom verksamhetsområdena kan förvaltningen tillhandahålla stöd och service som möter kundernas och stadens behov.Bilagor
-
239kb Ladda ner dokument
-
274kb Ladda ner dokument
-
Stadsledningskontoret har tagit fram ett nytt kommunikationsprogram som gäller för alla Stockholms stads nämnder och bolagsstyrelser.
Serviceförvaltningen är positiv till att staden har ett gemensamt kommunikationsprogram till stöd för ändamålsenlig och effektiv kommunikation.
Det nya kommunikationsprogrammet är tydligt och tillgängligt och serviceförvaltningen bedömer att det fyller sitt syfte, även om vissa delar skulle kunna förtydligas.
Mot bakgrund av snabba omvärldsförändringar och teknisk utveckling är det bra att kommunikationsprogrammet föreslås att ses över årligen.Bilagor
-
173kb Ladda ner dokument
-
158kb Ladda ner dokument
-
132kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen har begärt yttrande från servicenämnden angående en remiss om betänkande livsmedelsberedskap för en ny tid (SOU 2024:8).
Regeringen beslutade den 28 april 2022 att tillsätta en utredning som ska föreslå en utvecklad inriktning för livsmedelsberedskapen inklusive styrmedel för näringslivets medverkan. I utredningen fastslås att en förnyad livsmedelsberedskap måste bygga på dagens förutsättningar och ta höjd för morgondagens utmaningar.
Serviceförvaltningen är positiv till förslaget och anser att föreslagna åtgärder kan höja den nationella livsmedelsberedskapen. Förvaltningen vill dock lyfta fram erfarenheter från förvaltningens arbete med stadens livsmedelsavtal, centralt omsättningslager, sektorsarbete samt uppbyggnad av lokala lager hos stadens verksamheter. Stadens storlek driver stora mängder livsmedel, vilket redan idag är en utmaning för stadens livsmedelsleverantör. Förvaltningen konstaterar att det finns en rad utmaningar i det ansvar som kommer åligga en kommun. Livsmedelsverket föreslås ska ge vägledning åt kommunerna i arbetet med livsmedelsberedskap samt att samordna åtgärder. Det är av yttersta vikt att Livsmedelsverket på ett snabbt och tydligt sätt kommer igång med detta arbete, för att hålla samman kommunernas arbete.Bilagor
-
172kb Ladda ner dokument
-
135kb Ladda ner dokument
-
454kb Ladda ner dokument
-
194kb Ladda ner dokument
-
-
Stockholm Vatten och Avfall har begärt yttrande från servicenämnden om remiss gällande Avfallsplan för Stockholm 2025-2030. Avfallsplanen ska ersätta nuvarande Avfallsplan som gäller 2021 – 2024.
Syftet med avfallsplanen är att redovisa de mål och åtgärder som kommunen långsiktigt planerar för, så att avfallets mängd och farlighet kan minska. Avfallsplanen ska också innehålla uppgifter om allt avfall som uppkommer inom kommunen samt åtgärder för att förebygga avfall.
Servicenämnden är i huvudsak positiv till den föreslagna Avfallsplanen. Servicenämnden är utpekad som huvudansvarig aktör för flera åtgärder och i ärendet redovisas förslag på några lämpliga justeringar.Bilagor
-
599kb Ladda ner dokument
-
546kb Ladda ner dokument
-
740kb Ladda ner dokument
-
369kb Ladda ner dokument
-
291kb Ladda ner dokument
-
612kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
169kb Ladda ner dokument
-
-
§ 12
Frågor från nämnden
-
§ 13
Förvaltningschefens information