Möte 2022-09-27
-
Utseende av justerare jämte fastställande av tid för justering.
-
3
Anmälan av övriga frågor
-
6
Information från Kyrkogårdsnämndens råd för funktionshinderfrågor
-
Bilagor
-
180kb Ladda ner dokument
-
548kb Ladda ner dokument
-
652kb Ladda ner dokument
-
161kb Ladda ner dokument
-
179kb Ladda ner dokument
-
-
12
Förvaltningschefens information
-
13
Övriga frågor
-
Utseende av justerare jämte fastställande av tid för justering.
-
Förvaltningen anmäler en skrivelse till nämnden som dukas under sammanträdet.
-
Anmälan av inkomna protokoll, skrivelser och beslut som inkommit till förvaltningen samt kontorsyttranden av remisser som upprättats sedan föregående sammanträde.
Bilagor
-
125kb Ladda ner dokument
-
-
Rådet sammanträdde 2022-09-26. Den fråga som främst dryftades var den remiss som rör rådets arbetsätt och organisation där rådet och förvaltningen har olika uppfattningar om remissen. Se § 10.
Nämnden ser gärna att rådets erfarenheter lämnas vidare till det nya rådet.
-
Anmälan av delegationsbeslut fattade av tjänsteman inom kyrkogårdsförvaltningen enligt sammanställning.
Bilagor
-
103kb Ladda ner dokument
-
172kb Ladda ner dokument
-
-
Stadens nämnder ska via tertialrapporter till kommunstyrelsen följa upp verksamhetens mål och ekonomiska resultat.
Kyrkogårdsnämnden gör i tertialrapport 2, för 2022, bedömningen att uppsatta mål och åtaganden kommer att uppnås och genomföras under året. Den ekonomiska prognosen för året redovisar ett balanserat resultat bortsett från de kostnader som var budgeterade som investering.
Bilagor
-
461kb Ladda ner dokument
-
-
2018 infördes EU:s Dataskyddsförordning, GDPR. Förordningen syftar till att värna om skyddet för levande individers personliga integritet vid behandling av personuppgifter. Kyrkogårdsnämnden är personuppgiftsansvarig vilket innebär att nämnden bär huvudansvaret för att de personuppgifter som behandlas inom nämndens olika verksamheter hanteras korrekt.
Kyrkogårdsförvaltningen har tillsammans med fyra fackförvaltningar inom Stockholms stad; idrottsförvaltningen, serviceförvaltningen, kulturförvaltningen, arbetsmarknadsförvaltningen samt stadsarkivet sett ett behov av att förstärka förvaltningarnas arbete med en gemensam konsult som ska utgöra dataskyddsombud för berörda nämnder. Ett gemensamt oberoende dataskyddsombud kan bättre säkerställa dess objektivt granskande roll samt ge en mer fördjupad kunskap och helhetssyn.
Bilagor
-
148kb Ladda ner dokument
-
-
Stockholm stad har tagit fram en utredning om funktionshinderrådens arbetssätt och organisation där de föreslår att antalet råd minskas. Stadsdelsförvaltningars funktionshinderråd föreslås slås ihop i kluster medan fackförvaltningarna behåller råden som de ser ut idag.
Förvaltningens svar på remissen är att även råd inom fackförvaltningar bör bestå av kluster likt stadsdelarnas men tillstyrker i övrigt remissen. Funktionshinderrådet är av en annan uppfattning och ser helst att fackförvaltningarnas råd lämnas i samma organisation som i dagens läge och att samråd istället sker i tvärsektionella sammanträden mellan fackförvaltningar i frågor som berör flera förvaltningar. Rådet har författat en skrivelse som svar på remissen som avviker från förvaltningens och därför biläggs förvaltningens remissvar.
Bilagor
-
180kb Ladda ner dokument
-
548kb Ladda ner dokument
-
652kb Ladda ner dokument
-
161kb Ladda ner dokument
-
179kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt Reglemente med allmänna bestämmelser för Stockholms stads nämnder får nämnden själv eller genom ombud föra stadens talan i alla mål och ärenden inom sitt ansvarsområde. Kyrkogårdsnämnden har tidigare utfärdat rättegångsfullmakt till stadsledningskontorets juridiska avdelning. Under hösten sker personalförändringar inom juridiska avdelningen på stadsledningskontoret. Juridiska avdelningen behöver därför inhämta ny rättegångsfullmakt från kyrkogårdsförvaltningen.
Bilagor
-
109kb Ladda ner dokument
-
-
Svante Borg rapporterar att förvaltningen är i bra balans och att arbetet pågår som vanligt, möjligen med något högre frekvens av sjukskrivningar. Den medarbetardag som planerades till 2022-09-07 beslutades att ställas in med kort varsel med hänsyn till det ökade sjukskrivningstalet som förvaltningen såg den veckan. Ny medarbetardag planeras till efter nyår.
På avdelningarna arbetar man med översyn av rutiner men också fokus på förvaltningens kundfront, då framförallt webben. Rekrytering för ny fastighetschef pågår.
-
En skrivelse till nämnden har inkommit angående en nekad upplåtelse av gravplats. Nämnden ger förvaltningen i uppdrag att besvara skrivelsen.
En avtackningsmiddag för nämnden planeras till december. Mer information kommer om detta.
Annette Lundquist Larsson framförde tack för blommor i samband med födelsedag.
Ordförande Annette Lundquist Larsson (M) meddelar att detta är sista nämnden där hon har uppdraget som ordförande och kommer efter kommunfullmäktiges möte 17 oktober avsäga sig rollen. Annette blir vice ordförande och Sara Stenudd (V) övertar rollen fram till årets slut.