Hoppa över navigering
  • Godkännande av dagordning, utseende av justerare jämte fastställande av tid för justering.

  • Inga övriga frågor förelåg.

  • Anmälan av inkomna beslut och skrivelser som inkommit till förvaltningen samt kontorsyttranden av remisser som upprättats sedan föregående sammanträde.

    Bilagor

  • Ordförande för kyrkogårdsnämndens funktionshinderråd, Anders Nordmark närvarade vid nämndens sammanträde och presenterade rådets arbeteoch funktion.

     

    Rådet vägleder och bevakar att funktionshinderperspektivet utgör en integrerad del av förvaltningens verksamhet och projekt. De rådgör om fokusområden vilka är viktiga för att staden ska tillgodose rättigheter för personer med funktionsnedsättning.

     

    Anders Nordmark berömmer kyrkogårdsförvaltningens samarbete med rådet. Han lyfter även att tillgänglighetsperspektivet i Tertialrapport 1 är väl genomarbetat i verksamhetens mål.

     

    Pär Martinsson tillägger att förvaltningens planer ofta behöver anpassas då kraven från kulturmiljölagen vilka Länstyrelsen bevakar, begränsar tillgänglighetsperspektivet. Förvaltningen arbetar med kontinuerligt med att hitta alternativa lösningar som fungerar ur båda perspektiven.

     

  • Anmälan av delegationsbeslut fattade av tjänsteman inom kyrkogårdsförvaltningen sedan föregående sammanträde enligt sammanställning.

    Bilagor

  • Stadens nämnder ska via tertialrapporter till kommunstyrelsen följa upp verksamhetens mål och ekonomiska resultat. Nämnder och bolag ska återkommande under året i tertialrapporter och årsberättelse följa upp verksamheternas mål och ekonomiska resultat.

     

    Kyrkogårdsnämnden gör i tertialrapport 1 för 2024 bedömningen att uppsatta mål kommer att uppnås och genomföras under året. Prognosen för året visar att nämndens driftbudget är i balans.

     

    Den indikator som inte uppfylls och visar gult rör medarbetarenkäten. Andelen medarbetare som svarat på årets medarbetarenkät har ökat sedan förra året, vilket är glädjande. Förvaltningens AMI (aktivt medskapandeindex) som ökat under några år har dock sjunkit i år. En analys av vad som påverkat resultatet genomförs nu på förvaltningen.

     

    Särskilda uttalanden

    Särskilt uttalande lämnades av Jan Tigerström m.fl. (M) enligt följande:

     

    "Det är viktigt att skötseln av Stockholms kyrkogårdar och begravningsplatser håller god kvalitet. Dels för dem som besöker våra kyrkogårdar för att minnas någon de saknar, dels för de många besökare som söker sig till dessa platser för en lugn stund i en annars pulserande storstad. Skötseln spelar också en viktig roll vad gäller att säkra trygga och tillgängliga kyrkogårdar.

     

    Moderaterna ställer sig således starkt kritiska till det omfattande arbetet staden för vad gäller att återta bland annat skötsel av Stockholms kyrkogårdar och begravningsplatser i egen regi. Exemplen på då det blivit billigare eller bättre kvalitet att återta verksamhet eller ansvar i egen regi är betydligt färre än det motsatta.

     

    Moderaterna vill att kyrkogårdsförvaltningen genom samverkan och kunskapsutbyte med andra förvaltningar vid driftsupphandlingar ska möjliggöra kostnadseffektiva och högkvalitativ renhållning och skötsel av stadens kyrkogårdar och begravningsplatser. Kyrkogårdsförvaltningen måste exempelvis bli bättre på att redan i upphandlingsskedet ställa krav på den service som ska göras och allt eftersom följa upp att den genomförs."

    Bilagor

  • Revisorerna för kyrkogårdsnämnden har avslutat revisionen för nämndens verksamhet för år 2023. I årsrapporten redovisas resultat och bedömningar av revisionsårets granskningar samt hur rekommendationer från tidigare års granskningar har tagits hänsyn till.

     

    Det ekonomiska och verksamhetsmässiga resultatet för kyrkogårdsnämnden bedöms, utifrån genomförd granskning, sammantaget som i allt väsentligt tillfredsställande. Den samlade bedömningen är att nämndens styrning, uppföljning och kontroll av verksamheten har varit delvis tillräcklig. Avseende nämndens investeringsprocess behöver exempelvis styrning och kontroll gällande investeringsprojekt utvecklas samt att nämnden behöver säkerställa att tillräcklig kompetens finns för att driva investeringsprojekt. Den löpande uppföljningen av projektet Järva begravningsplats har inte fungerat tillfredsställande. Vidare behöver nämnden förtydliga beslutsunderlagen avseende projektbudgetar. Räkenskaperna bedöms i allt väsentligt vara upprättade enligt stadens anvisningar.

     

    Tidigare års granskning av nämndens verksamhet har utmynnat i ett antal rekommendationer. Uppföljning visar att nämnden delvis har vidtagit åtgärder utifrån revisionens rekommendationer. De granskningar som revisionen har genomfört under året visar på vissa utvecklingsområden. Förvaltningen arbetar kontinuerligt med att uppmärksamma och åtgärda de rekommendationer som revisionen lyfter fram.

    Bilagor

  • 2013 togs Bestämmelser för gravupplåtelser, minneslundar, askgravlundar, askgravplatser, gravskötsel och gravanordningar mm samt krav på kistor och urnor fram i samband med att det tidigare, så kallade ”reglementet” avskaffades.

     

    I detta ärende föreslås en justering av 2013 års bestämmelser inom Stockholms stads begravningsplatser som berör gravupplåtelser, minneslundar, askgravlundar, askgravplatser, gravskötsel och gravanordningar med mera samt krav på kistor och urnor. Bestämmelserna följer relevant lagstiftning.

     

    I ärendet görs en genomgång av olika gravskick. Sedan bestämmelserna infördes har ett antal askgravplatser och askgravlundar anlagts på förvaltningens begravningsplatser, Järva begravningsplats har anlagts och nya gravkvarter med särskilda bestämmelser har skapats inom förvaltningsområdet.

     

    I samband med justeringarna döps dokumentet om till Bestämmelser inom Stockholms stads begravningsplatser.

     

    En översyn av dessa bestämmelser ska göras årligen.

    Bilagor

  • Stockholms stads miljöprogram har reviderats enligt uppdrag som gavs i kommunfullmäktiges budget för 2023. Miljöprogrammet är ett stadsövergripande styrdokument som slår fast mål inom de sju områden där utmaningarna för Stockholm och påverkan på omvärlden bedöms som störst. Programmet innehåller 18 delmål som preciserar den strategiska inriktningen.

     

    Programmet har i denna revidering getts en mer kommunikativ karaktär för att tillgängliggöra programmet för stadens medarbetare och för stockholmarna. Förslaget till nytt miljöprogram har tagits fram av grupper från olika delar av Stockholms stad under ledning av kommunstyrelsen och Stockholms Stadshus AB.

     

    Kyrkogårdsförvaltningen ställer sig positiv till revideringen av miljöprogrammet 2030.

    Bilagor

  • Rese- och mötespolicyn beskriver gemensamma rutiner och förhållningssätt för stadens förvaltningar och bolag avseende tjänsteresor och möten. Den anger de gemensamma ramar som ska vägleda medarbetare, chefer och förtroendevalda inom Stockholms stad vid planering av möten och bokning av resa.

     

    Ett förslag till Rese- och mötespolicy togs fram 2019 och remitterades hos stadens förvaltningar och bolag. Det reviderade förslaget till Rese-och mötespolicy har tagit hänsyn till tidigare inkomna synpunkter och justerats att inkorporera riktlinjer om att hänsyn till klimatpåverkan och ambition att uppnå målet om en fossilbränslefri stad 2040 bör vägleda val av färd- och mötessätt.

     

    Kyrkogårdsförvaltningen ställer sig positiv till Rese- och mötespolicyn för Stockholm stad.

     

    Särskilda uttalanden

     

    Särskilt uttalande lämnades av Ewa-Marie Ås (KD) enligt följande:

     

    "Enligt Kristdemokraterna bör stadens rese- och mötespolicy bidra till en effektiv och ändamålsenlig organisation som tillvaratar digitaliseringen och arbetar målmedvetet i utvecklingen av våra verksamheter. Som landets huvudstad och största kommun sett till antalet invånare ställs stora krav på vår organisation att möta ett Stockholm i ständig förändring. En viktig del i detta arbete är att dra lärdom av våra grannländer, samverka med våra grannkommuner och samordna våra interna förvaltningar.

     

    Pandemiåren ledde till en snabb digitaliseringstakt i staden; digitala möten har i många fall blivit praxis. Parallellt har stadens tjänsteresor med flyg kraftigt minskat. Mot bakgrund av detta instämmer vi i den reviderade policyns delar om att digitala möten alltid bör övervägas framför resor och möten. Som huvudstad får vi däremot inte underskatta vikten av utbyte, relationsskapande eller påverkansarbete för att värna vår stads intressen. Sådana möten och resor kan i teorin genomföras digitalt eller anordnas genom långväga tågresor men på bekostnad av både tid och kvalitet.

     

    Vi är därför mycket skeptiska mot policyns nya inriktning avseende politikens styrning av färdmedel och förhållningssätt för de resor som trots digitalisering och trots ett kraftigt minskat antal tjänsteresor fortsatt bedöms nödvändiga av våra förvaltningar. Vi efterfrågar en teknikneutralitet i policyn för att inte utesluta flygresor vare sig inrikes eller utrikes. Att inrätta ett förbud mot flygresor mellan landets tre största städer riskerar att begränsa omställningen av småskaligt flyg till eldrift, vars genombrott vi närmar oss i allt snabbare takt. Att tåg ska utgöra norm även vid utlandsresor inom Europa är högst anmärkningsvärt och nonchalant gentemot våra tjänstemän och deras arbetstider. Programmet riskerar i dessa delar att leda till suboptimeringar i staden."

     

    Bilagor

  • I samband med att stadens Rese- och mötespolicy revideras har stadsledningskontoret getts i uppdrag att utreda och införa ett internt system för klimatväxling med fokus på flygresor.

     

    Klimatväxlingssystemet innebär ett påslag om 50 procent på kostnaden för tjänsteresor med flyg vilket i första hand ska finansiera planteringen av planteringen av gatuträd i Stockholm stad (utöver de som planteras i enlighet med trädmålet).

     

    Kyrkogårdsförvaltningen har inga synpunkter på remissen.

     

    Särskilda uttalanden

     

    Särskilt uttalande lämnades av Ewa-Marie Ås (KD) enligt följande:

     

    "Vi kristdemokrater vet att omställningen till ett hållbart samhälle kräver teknikutveckling och en dit tillhörande teknikneutralitet. Sverige och Stockholm ligger i framkant avseende elektrifiering och minskat fossilberoende, just tack vare denna inställning. Alternativet är avveckling och bakåtsträvanden vilket försämrar såväl vårt välstånd som möjligheten för hela samhället att delta i omställningen.

     

    På drygt 20 år har elbilen i västvärlden gått från experimentell nymodighet till norm på marknaden, samt med en räckvidd och hastighet som uppnått samma standard som fossilfordon. Det experimentella stadie som elbilen befann sig i under slutet av 1900-talet befinner sig idag elflyget i. Att stänga dörren till flygresor, även inrikesresor, riskerar att försena en helt avgörande omställning inom flygtrafiken.

     

    På vägen mot fossilfritt flyg har marknaden redan inrättat system för klimatkompensation eller grönt flygbränsle som tillval i samband med bokning av flygresor. Vi reagerar därför på att staden uppfinner hjulet en andra gång och går fram med ett eget kompensationssystem likt det som redan finns på marknaden. Vi reagerar även på att man valt att utforma detta system som ett internt avgiftssystem på hela 50 procent av kostnaden per resa knutet till färdmedel istället för att ta utgångspunkt i utsläppen. Vänsterstyret gör det tydligt att det är flyget och inte utsläppen som ska bekämpas."

     

    Bilagor

  • Svante Borg redovisade status för bygget av Järva Begravningsplats. Projektet som helhet löper enligt projektplan, ekonomiskt och tidsmässigt.

     

    Kyrkogårdsnämnden lägger statusrapporten till handlingarna.

     

    Särskilda uttalanden

     

    Särskilt uttalande lämnades av Jan Tigerström m.fl. (M) enligt följande:

     

    "Moderaterna vill tacka kyrkogårdsförvaltningen för en bättre lägesrapport än den som tidigare tillkommit nämnden. Med en kort period kvar till att begravningsplatsen kan tas i bruk är det glädjande att projektet löper enligt både verksamhetsmässig som ekonomisk plan. Med slutbesiktningen genomförd – och vad vi förstår godkänd - och inflyttning påbörjad är projektet snart i hamn. Det är glädjande."

    Bilagor

  • Svante Borg informerar nämnden om förberedelser inför invigning av Järva begravningsplats. Den 30 september hålls en invigningsceremoni till vilken inbjudan gått ut till representanter för lokalsamhället, trossamfunden och företrädare för staten.  

    Invigningen kommer att pågå under 1 vecka med olika inbjudna aktörer i begravningsbranschen och anställda inom förvaltningen.

    Förvaltningen arbetar med planering och förberedelser inför invigningen. Förvaltningen återkommer med mer information.

     

    Svante Borg informerar även om kommande organisationsförändring. Ansvaret för fastighetsfrågor har flyttats från Tekniska avdelningen och har under en testperiod legat under Begravning- och serviceavdelningen. Försöket har utvärderats och förvaltningen avser att besluta om en justering av förvaltningens organisation. Samtidigt förbereds en namnändring för Tekniska avdelningen till Kapell- och krematorieavdelningen.

  • Inga övriga frågor förelåg.

     

    Läggs till i protokollet

    Vice ordförande Jan Tigerström (M) meddelar att Therese Lindström (M) har lämnat sitt uppdrag som ledamot i kyrkogårdsnämnden. Bo Sundin kliver in som ledamot i hennes ställe och med det välkomnas Johan Hyltenstam som ny ersättare för moderaterna.

     

    Ordförande Sara Stenudd tillönskar nämnden och förvaltningen en trevlig sommar.

     

    Jan Tigerström m.fl. önskade även förvaltningen och nämnden en trevlig sommar och tackade ett bra samarbete under året.

     

    I samband med nämndens sammmanträde genomfördes en visning av den nya askgravlunden på Skogskyrkogården, kvarter 25.

    Askgravlunden öppnar upp för gravsättningar 24 juni.

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.