Möte 2022-08-29
-
1
Utseende av protokollsjusterare
-
Tenstareservoaren som togs i drift 1969 ingår i det så kallade normalzonsnätet som är direkt kopplat till vattenverken i Lovö och Norsborg. Reservoaren har stor betydelse för att utjämna flödesvariationer, vilket ger jämnare vattenproduktion och pumpdrift från vattenverken samt jämnare tryckförhållanden inom distributionsområdet. Reservoaren har dessutom, som alla reservoarer, en leveranssäkrande funktion. Tenstareservoaren är i behov av renovering och volymen behöver utökas för att säkra driften och leveranssäkerheten med den vattenförbrukning som prognostiserats för 2050.
Stockholm Vatten och Avfall AB (SVOA) har genomfört utredningar som visar att det bästa alternativet är att bygga en ny reservoar bredvid den befintliga. Därefter kan den befintliga reservoaren stängas av helt för renovering som då kan utföras effektivt med minimerade risker. Kostnaden för den nya reservoaren inklusive renovering av den befintliga reservoaren är 550 miljoner kr i prisnivå 2021, inklusive installation av solceller på taken.
Stadsledningskontoret och koncernledningen anser att det är bra att den nya reservoaren i Tensta kan placeras på samma plats där den gamla står. Det framstår också som en bra lösning att bygga en ny reservoar först för att garantera leveranssäkerheten av dricksvatten. Alternativet tryggar också leveranssäkerheten till lägst kostnad enligt SVOA:s beräkningar.
Som en följd av den höga inflationen och oroligheterna i omvärlden vill stadsledningskontoret och koncernledningen uppmana projektet att fram till genomförandebeslut säkra en större del av projektbudgeten för att minimera de ekonomiska riskerna i projektet och att undvika framtida revideringar av ett kommande genomförandebeslut.Bilagor
-
448kb Ladda ner dokument
-
5
Inriktningsbeslut gällande Stockholm Vatten AB:s Huvudvattenledning Lovö VV – Drottningholmssundet
Stockholm Vatten och Avfall (SVOA) står inför en omfattande kapacitetsförstärkning av produktion och distribution av dricksvatten. Utbyggnaden av dessa förstärkningar görs inom programmet Stockholms framtida vattenförsörjning (SFV). Ett antal ledningssträckor på huvudvattensystemet behöver på grund av detta förstärkas. Sträckan mellan Lovö vattenverk och reservoaren i Trekanten är en av dem.
Det aktuella ärendet avser nyläggning av en huvudvattenledning på en delsträcka, Lovö vattenverk till Drottningholmssundet, av sträckan mellan Lovö vattenverk och reservoaren Trekanten. Genomfört projekt höjer leveranssäkerheten i nuläget och i framtiden samt medför att befintlig huvudvattenledning blir möjlig att stänga av och renovera. Projektet krävs för att nyttiggöra nybyggnaden av ett nytt vattenverk på Lovön samt det pågående projektet gällande förläggning av en ny huvudvattenledning i Drottningholmssundet.
Projektet krävs dessutom för att öka den regionala samverkan som finns utpekad i den regionala vattenförsörjningsplanen.
Projektering är planerad till år 2023 - 2025 med ett genomförande grovt planerat till år 2026 - 2030.
I likhet med bolaget anser stadsledningskontoret och koncernledningen att det föreslagna alternativet för ledningsdragning framstår som mest lämplig. Dock beskrivs omfattande risker även med denna ledningsdragning med omfattande schaktning i känslig miljö, vilket gör att projektet bör fokusera extra på samordning med de externa intressenterna.
Då staden aktivt arbetar med att minimera investeringsutgifterna anser stadsledningskontoret och koncernledningen att bolaget under projekteringsfasen ska se över möjligheterna att hitta nya arbetssätt och metoder för att minimera slutlig investeringsutgift. Projektet har kalkylerat med risk och oförutsett på 40 procent av budgeten. Stadsledningskontoret och koncernledningen anser att det är viktigt att en riskidentifiering samt riskbedömning har gjorts i detta tidiga skede. Riskreserven bör minska fram till genomförandebeslut till följd av att risker i projektet utreds och elimineras.Bilagor
-
464kb Ladda ner dokument
-
Stockholm Vatten och Avfall (SVOA) står inför en omfattande kapacitetsökning av dricksvatten för att klara de mål som arbetats fram inom programmet Stockholms framtida vattenförsörjning. Bland de åtgärder som tagits fram finns investering i nya långsamfilter på Norsborg vattenverk.
Idag utgör östra delen av Norsborg vattenverk en flaskhals i produktionen med outnyttjad kapacitet jämfört med övriga delar i processen. En utbyggnad skulle ge kapacitetsökning både för östra verket och Norsborg vattenverk som helhet. Investeringen skulle möjliggöra att gamla filter kan tas ur drift för reparation, underhåll och förnyelse.
Om projektet inte genomförs kommer situationen att vara fortsatt ansträngd vid prognosticerad maxdygnsförbrukning. Rapporter som tagits fram inom programmet för Stockholm framtida vattenförsörjning pekar på en ansträngd leveransproduktion runt år 2030.
Sedan det förra inriktningsbeslutet har omfattningen för projektet förtydligats och betydande prisökningar har också skett. Bolaget söker nu ett reviderat inriktningsbeslut om 555 mnkr i 2022 års prisnivå. Enligt Stockholms Stadshus AB:s tillämpningsanvisningar avseende bolagens investeringar ska reviderat inriktningsbeslut fattas om omfattande förändringar sker under inriktningsskedet eller om utgiften i projektet förväntas ändras 15 % eller mer.
Koncernledningen och stadsledningskontoret ser positivt på att bolaget har arbetat om och ändrat föreslagen lösning i projektet under inriktningsfasen för att hitta en mer kostnadseffektiv lösning. Koncernledningen och stadsledningskontoret kan samtidigt konstatera att beräknad investeringsutgift är cirka tre gånger högre än i inriktningsbeslutet från 2018. Koncernledningen och stadsledningskontoret vill uppmana SVOA att fortsätta sitt förbättringsarbete kring investeringar och i detta arbete prioritera att inriktningsbesluten har en högre precision vad gäller prognos för investeringsutgiften. Koncernledningen och stadsledningskontoret vill fortsatt uppmana till ökad kostnadskontroll och se över planeringen av utförandet kopplat till den höga inflationen och kraftigt stigande priser på material.Bilagor
-
219kb Ladda ner dokument
-
474kb Ladda ner dokument
-
584kb Ladda ner dokument
-
-
Hagastaden är ett av kommunfullmäktige utpekat angeläget stadsutvecklingsprojekt, där ett nytt område skapas genom överdäckning av E4/E20 och Värtabanan. Stadsutvecklingsområdet sträcker sig över kommungränsen och bygger ihop Stockholm med Solna. Inom Stockholms kommun kommer projektet att innebära byggandet av cirka 3 800 bostäder samt arbetsplatser, förskola, skola och ytor för rekreation. För Stockholm Vatten och Avfall (SVOA) innefattar projektet byggandet av omkring 24 km ledningar, två tryckstegringsstationer, en avloppspumpstation och ett dagvattenmagasin.
Det här ärendet avser ett reviderat genomförandebeslut för Stockholm Vatten AB:s huvudprojekt Hagastaden som i sin tur är uppdelat på 19 delprojekt. Projektets förutsättningar har ändrats och omfattningen har ökat med 112 mnkr sedan genomförandebeslutet år 2014. Enligt Stockholms Stadshus AB:s tillämpningsanvisningar avseende bolagens investeringar ska reviderat genomförandebeslut tas vid utgiftsförändringar på 15 % eller mer. Därför ansöks nu om reviderat genomförandebeslut om 566 mnkr. Ökningen i budget beror på att kommungränsen flyttats, vilket gjort att SVOA:s verksamhetsområde utökats; att strukturen för östra delen av Hagastaden ändrats; att byggandet av ett dagvattenmagasin tillkommit; samt att tidplanen förlängts från färdigställande 2025 till 2030.
Total inkomst för projektet från ledningsflyttar och anläggningsavgifter beräknas till 234,5 mnkr.
Stadsledningskontoret och koncernledningen konstaterar att den ursprungliga planeringen av projektet genomfördes i ett tidigt skede. Stadsledningskontoret och koncernledningen konstaterar vidare att redovisade omfattningsförändringar är nödvändiga för att möjliggöra den planerade stadsutvecklingen i Hagastaden.
Stadsledningskontoret och koncernledningen anser att omfattningsförändringarna och medföljande kostnader är väl beskrivna. Som en följd av omvärldsförändringar med efterföljande ökad kostnadsbild för ingående material vill stadsledningskontoret och koncernledningen betona betydelsen av en ökad kostnadskontroll i pågående projekt.Bilagor
-
464kb Ladda ner dokument
-
8
Lägesredovisning gällande Stockholm Vatten och Avfalls AB:s projekt Högdalens Sorteringsanläggning HSMA
Projekt Högdalens Sorteringsanläggning (HSMA) följer beslutad budget jämfört med i senaste genomförandebeslut redovisad prognos (prisnivå mars 2020). Indexuppräknad totalprognos för projektet i prisnivå mars 2022 är 1114 mnkr.
Tidplanen har förskjutits som en direkt följd av den utdragna detaljplaneprocessen. Projektet har erhållit alla tillstånd som krävs för genomförandet och beräknad överlämning till förvaltningen sker under hösten 2024.
Projektets omfattning följer oförändrat beslutat genomförande där utsortering av matavfall, samt eftersortering av plast, magnetisk metall och icke-magnetisk metall, möjliggörs.
De största riskerna som identifierats i projektet är samordningsrisker vid installationsarbeten, fortsatta indexökningar samt långa leveranstider. Samtliga risker kan komma att påverka både tid och kostnad för projektet.
Koncernledningen ser positivt på att projektet efter inledande förseningar har påbörjatentreprenaden på plats. Sorteringsanläggningen är viktig för att långsiktigt nå uppsatta mål gällande matavfall som går till biologisk behandling. Projektet är även viktigt för att sortera ut plast, vilket kommer minska andelen fossilt avfall som går till förbränning.
Koncernledningen ser positivt på att omfattningen av projektet följer det som är beslutat i genomförandebeslutet. Koncernledningen vill betona betydelsen av att ha en utökad kostnadskontroll i projektet givet den höga inflationen och oron i omvärlden.
Bilagor
-
386kb Ladda ner dokument
-
Kommunfullmäktige har behandlat fyra ärenden där beslut fattats som är att betrakta som kompletterande ägardirektiv m.m. för bolag inom koncernen Stockholms Stadshus AB.
Starka team och friskvårdsbidrag – förslag till tillfälligt förstärkta medel
Kajstrategi för Stockholms stad
Reviderad framkomlighetsstrategi
TrafiksäkerhetsplanBilagor
-
202kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
14
Övriga frågor