Möte 2021-02-01
-
1
Utseende av protokolljusterare
-
4
Finanspolicy för koncernen Stockholms Stadshus AB, Finanspolicy för S:t Erik Livförsäkring AB inklusive placeringsriktlinjer samt Placeringsriktlinjer för S:t Erik Försäkrings AB
-
Bilagor
-
419kb Ladda ner dokument
-
965kb Ladda ner dokument
-
496kb Ladda ner dokument
-
970kb Ladda ner dokument
-
13mb Ladda ner dokument
-
538kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
232kb Ladda ner dokument
-
163kb Ladda ner dokument
-
181kb Ladda ner dokument
-
86kb Ladda ner dokument
-
-
9
Inriktningsbeslut gällande Skolfastigheter i Stockholm AB:s om- och tillbyggnad av Kvickenstorpsskolan, kv. Samsö 1 i Farsta
I takt med bostadsutbyggnaden vid Drevviken, Telestaden under de kommande åren behöver skolkapaciteten utökas. Därför föreslås att Skolfastigheter i Stockholm AB (SISAB) tar fram underlag inför en om- och tillbyggnad i Kvickenstorpsskolan i Farsta.
Investeringsutgiften för projektet uppgår till totalt 306 mnkr med utbildningsnämnden som hyresgäst.
Projektets mål är att öka kapaciteten till en F-9 skola med plats för totalt 1080 elever. Inflyttning planeras till höstterminen 2025.
Den nya hyran till utbildningsnämnden uppgår till 26,9 mnkr. Investeringsutgiften motsvarar cirka 283 300 kronor per plats och per berörd kvadratmeter (7 900 m2) beräknas den till cirka 38 700 kronor, vilket bedöms som hög.
Sammantaget anser stadsledningskontoret och koncernledningen, förutsatt att behovssituationen kan säkerställas till genomförandebeslutet, att förslaget ger staden ett efterfrågat bidrag av grundskoleplatser, varför förslaget bör godkännas.Bilagor
-
893kb Ladda ner dokument
-
529kb Ladda ner dokument
-
-
10
Reviderat genomförandebeslut gällande AB Svenska Bostäders nyproduktion av bostäder inom fastigheten Plankan 24, Södermalm
I april 2014 fattade Stockholms stads kommunfullmäktige beslut om att godkänna genomförandet av AB Svenska Bostäders nyproduktion av 119 hyreslägenheter inom fastigheten Plankan 24 på Södermalm, till en total investeringsutgift om 400 mnkr.
Projektet innebär att en cirkulär huskropp med fem våningar placeras på ca sex meter höga pelare i mitten av fastighetens stora befintliga rektangulära gårdsrum, samt att två nya bostadsvåningar placeras på befintlig byggnation som sträcker sig runt hela kvarteret.
I ett nytt beslut som godkändes av kommunfullmäktige i januari 2017 ändrades projektet till att omfatta 158 lägenheter med en investeringsutgift om 520 mnkr. Huvudorsaken till de högre kostnaderna var att projektet hade förändrats till att omfatta en större andel små lägenheter med fler kök och badrum.
Beräknad slutkostnad är idag 916 mnkr och antalet tillkommande lägenheter har utökats något till totalt 162 stycken. Flera omständigheter ligger bakom de prognosticerade kostnadsökningarna. En orsak är att kostnaderna för grundläggningen ökat för det nya huset på innergården till följd av att det funnits risk för påverkan på underliggande tunnelbanesystem. Det har också bland annat tillkommit ytterligare rivningsarbeten och nya konstruktionslösningar vilket har blivit fördyrande.
Byggkostnaden har sedan 2017 stigit med 396 mnkr, varav 143 mnkr är för fastighetsförbättrande åtgärder som inte ingick i kommunfullmäktiges beslut 2017. Stadsledningskontoret och koncernledningen gör bedömningen att direktavkastningen i projektet fortfarande är godtagbar då projektet, trots kostnadsökningarna, inte medför några nedskrivningar.
Mot bakgrund av den stora avvikelsen i jämförelse med tidigare beslut uppmanar stadsledningskontoret och koncernledningen bolaget att aktivt analysera hur organisation och arbetssätt i tidiga skeden behöver ändras för att undvika att liknande avvikelser uppstår i framtiden.Bilagor
-
259kb Ladda ner dokument
-
220kb Ladda ner dokument
-
-
I kommunfullmäktiges budget för 2020 slås det fast att stadens bolag och förvaltningar ska arbeta för att ickestrategiska fastigheter ska avyttras. Stockholms Hamn AB (Hamnen) för egen del har i uppdrag att avyttra fastigheter som inte är strategiskt viktiga för staden, samt att öka effektiviteten i drift av anläggningar och öka kundfokus.
S:t Erik Markutveckling (STEM) har ett budgetuppdrag att vid behov stödja nämnder och bolag i samband med försäljning av fastigheter samt att förvärva och förvalta fastigheter i avvaktan på exploatering.
Mot bakgrund av detta inledde Hamnen en översyn av vilka av bolagets byggnader som inte är av strategisk vikt för hamnverksamheten och därmed möjliga att avyttra.
I detta ärende föreslås i linje med bolagens ägardirektiv en överlåtelse av 28 byggnader mellan Hamnen och STEM till en summa om 625 mnkr. Tio av byggnaderna ska bevaras och kommer att förvaltas och utvecklas vidare av STEM. 18 byggnader är huvudsakligen enkla byggnader/skjul som ligger inom stadsutvecklingsområdet Norra Djurgårdsstaden i Frihamnen/Värtan. Dessa enkla byggnader kommer att förvaltas under en 5-10-årsperiod för att därefter överlåtas vidare till exploateringsnämnden.
Utöver de föreslagna bolags- och byggnadsöverlåtelserna i detta ärende föreslås STEM få till uppdrag att förvärva ytterligare två bolag genom köp av så kallade lagerbolag (bolag som tidigare inte haft någon verksamhet) med vardera tre tillhörande dotterbolag. Syftet med detta är att skapa möjligheter för STEM att uppfylla kommunfullmäktiges direktiv om att genomföra fastighetsförvärv och försäljning i syfte att främja Stockholms utveckling och att söka strategiska utvecklingsprojekt och förvärv för stadens framtida behov.
Stadsledningskontoret och koncernledningen ser positivt på denna överlåtelse av byggnader och bolag mellan Hamnen och STEM. Genom att väsentligt minska Hamnens byggnadsinnehav skapas utrymme, tidsmässigt och ekonomiskt, att fokusera på att nyttiggöra hamninfrastrukturen och arbeta systematiskt med att bidra till ökade sjötransporter.
Stadsledningskontoret och koncernledningen anser att STEM har en mer ändamålsenlig verksamhet för att utveckla byggnaderna vad gäller dess innehåll och lönsamhet. STEM har också möjligheten och resurserna att på ett bra sätt förvalta de byggnader som senare ska överlåtas till exploateringsnämnden i samband med det fortsatta byggandet av Norra Djurgårdsstaden.
Stadsledningskontoret och koncernledningen anser att renodlingen av fastighetsbeståndet i bolagen bättre utnyttjar stadens resurser och ligger i linje med bolagens ägardirektiv. Genom denna affär kan Hamnen och STEM fokusera på sin kärnverksamhet.
Stadsledningskontoret och koncernledningen ser positivt på att STEM i samband med detta ärende tar upp frågan om förvärv av så kallade lagerbolag i syfte att stå förberedda för eventuella framtida strategiska förvärv av fastigheter i bolagsform, som ligger i linje med kommunfullmäktiges uppdrag till bolaget.
Bilagor
-
548kb Ladda ner dokument
-
76kb Ladda ner dokument
-
590kb Ladda ner dokument
-
75kb Ladda ner dokument
-
731kb Ladda ner dokument
-
72kb Ladda ner dokument
-
72kb Ladda ner dokument
-
77kb Ladda ner dokument
-
10mb Ladda ner dokument
-
380kb Ladda ner dokument
-
506kb Ladda ner dokument
-
277kb Ladda ner dokument
-
-
Under våren 2020 tog Micasa Fastigheter i Stockholm ABs (Micasa Fastigheter) styrelse ett inriktningsbeslut om att sälja tomträtten till fastigheten Idun 24 i en bolagsförsäljning.
Försäljning av fastigheter genom paketering i bolag sker dels för att kunna optimera det ekonomiska utfallet, dels för att kunna säkerställa vissa avtalsmässiga villkor.
Föreslagen försäljning innebär att samtliga aktier i Goldcup 26458 AB u.ä.t Fristad i Stockholm AB säljs, inklusive tomträtten till fastigheten Idun 24 i Stockholm med ett överenskommet fastighetsvärde om 226,5 mnkr.
Stadsledningskontoret och koncernledningen anser att försäljningen av fastigheten Idun 24 utgör en viktig del i bolagets uppdrag om att avyttra fastigheter som inte bedöms vara av strategisk vikt eller nödvändiga för bolagets verksamhet. En ytterligare konsekvens av en genomförd försäljning är att skuldsättningen minskar, såväl för bolaget som för koncernen i helhet.
Bilagor
-
232kb Ladda ner dokument
-
959kb Ladda ner dokument
-
-
13
Avyttring av Micasa Fastigheter i Stockholm AB tomträtt Grötlunken 2 i Sabbatsberg, genom bolagsförsäljning
Under flera år har Micasa Fastigheter i Stockholm AB (Micasa Fastigheter) haft i uppdrag att bedriva en aktiv fastighetsförvaltning och att avyttra icke-strategiska fastigheter.
Micasa Fastigheters styrelse fattade i september 2020 beslut att sälja tomträtten till fastigheten Grötlunken 2 i en bolagsförsäljning.
Att paketera fastigheter i bolag vid en försäljning sker dels för att kunna optimera det ekonomiska utfallet, dels för att möjliggöra att vissa avtalsmässiga villkor kan säkerställas.
Föreslagen försäljning innebär att samtliga aktier i Goldcup 26541 AB u.ä.t Grötlunken 2 Stockholm AB, inklusive tomträtten till fastigheten Grötlunken 2 i Stockholm överlåts med ett överenskommet fastighetsvärde för tomträtten om 177,5 mnkr.
Stadsledningskontoret och koncernledningen anser att Micasa Fastigheter genom försäljningen av tomträtten till fastigheten Grötlunken 2 arbetar i enlighet med sina uppdrag och dessutom bidrar till en minskning av skuldsättningen, såväl för bolaget som för koncernen i helhet.
Bilagor
-
249kb Ladda ner dokument
-
-
I och med stadens ombyggnad och exploatering av Slussen påverkas samtliga huvud- och distributionssystem för vatten, spillvatten och dagvatten inklusive dess tillhörande tekniska anläggningar i stor omfattning. Slussen är en strategisk knutpunkt för flera av Stockholm Vatten och Avfalls (SVOA) många ledningssystem vilka försörjer stora delar av innerstaden. Slussens grundläggning och konstruktioner är uttjänta och måste byggas upp igen från grunden. Därför krävs att SVOAs berörda ledningssystem flyttas och läggs om samtidigt som nya ledningssystem och anläggningar tillkommer för att klimat- och kapacitetssäkra va-försörjningen. Samtliga arbeten utförs inom området för de två gällande detaljplanerna Slussen och Bussterminal i Katarinaberget.
Projektet har sedan år 2010 ett styrelsebeslut för genomförande på 400 mnkr (prisnivå december 2010). År 2010 fanns inga lagakraftvunna detaljplaner och omfattningen av ledningsomläggningarna begränsades till de arbeten som var möjliga att driva som förberedande entreprenader vilka inte krävde någon miljödom. För SVOA är projektet indelat i tre huvuddelar som i dagsläget omfattas av tre genomförandeavtal. Den första delen, Förberedande arbeten, är avslutad och SVOA är nu mitt i genomförandet av de två kvarvarande delarna, delområde Berg och delområde Land och Vatten.
Efter att omfattningen i de två kvarvarande genomförandeavtalen nu klargjorts kan SVOA nu fastställa den totala prognosen till 770 mnkr.
Projektets genomförande har pågått sedan år 2010 och projektavslut är enligt stadens huvudtidplan planerat till år 2025.
Stadsledningskontoret och koncernledningen har förståelse för att det har uppstått behov av ett reviderat beslut för de arbeten som genomförs inom ett så stort och komplext projekt som ombyggnationen av Slussen. Tidigare genomförandebeslut togs i ett skede då stor osäkerhet gällde angående slutlig utformning och tidplan.
Stadsledningskontoret och koncernledningen kan i efterhand konstatera att detta projekt inom SVOA borde ha hanterats som ett program av flera mindre projekt efter exempelvis den grupperingen som finns i projektet idag, med förberedande arbeten samt de två genomförandeavtalen. Det hade lett till mer välgrundade beslutsunderlag och bättre noggrannhet i kalkyler gällande investeringsutgifter i respektive genomförandebeslut.
Stadsledningskontoret och koncernledningen uppmanar SVOA och exploateringskontoret att tillsammans utforma och utföra resterande del av åtgärderna så kostnadseffektivt som möjligt.Bilagor
-
315kb Ladda ner dokument
-
347kb Ladda ner dokument
-
96kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
191kb Ladda ner dokument
-
321kb Ladda ner dokument
-
907kb Ladda ner dokument
-
243kb Ladda ner dokument
-
893kb Ladda ner dokument
-
591kb Ladda ner dokument
-
358kb Ladda ner dokument
-
711kb Ladda ner dokument
-
316kb Ladda ner dokument
-
445kb Ladda ner dokument
-
932kb Ladda ner dokument
-
251kb Ladda ner dokument
-
18mb Ladda ner dokument
-
202kb Ladda ner dokument
-
420kb Ladda ner dokument
-
232kb Ladda ner dokument
-
170kb Ladda ner dokument
-
165kb Ladda ner dokument
-
771kb Ladda ner dokument
-
228kb Ladda ner dokument
-
144kb Ladda ner dokument
-
494kb Ladda ner dokument
-
-
19
Övriga frågor