Möte 2024-01-29
-
1
Utseende av protokolljusterare
-
Bilagor
-
170kb Ladda ner dokument
-
117kb Ladda ner dokument
-
215kb Ladda ner dokument
-
508kb Ladda ner dokument
-
45kb Ladda ner dokument
-
46kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
468kb Ladda ner dokument
-
206kb Ladda ner dokument
-
511kb Ladda ner dokument
-
206kb Ladda ner dokument
-
403kb Ladda ner dokument
-
276kb Ladda ner dokument
-
-
7
Genomförandebeslut gällande AB Stockholmshems nyproduktion av bostäder på del av fastigheten Västberga 1:1, blivande fastigheten Skoblocket 1, i stadsdelen Solberga
Stockholmshem erhöll 2016 en markanvisning från exploateringsnämnden inom stamfastigheten Västberga 1:1, på den blivande fastigheten Skoblocket 1 i Solberga. Det är en plats som omnämns i stadens översiktsplan som ett prioriterat strategiskt samband, där kopplingen mellan Telefonplan och Älvsjö ska stärkas genom utveckling av bostäder och satsningar på det offentliga rummet.
I januari 2020 fattade AB Stockholmshem inriktningsbeslut om att på platsen planera för fyra punkthus med totalt 108 lägenheter till en investeringsutgift om 280 mnkr. Därefter minskades volymen något i planprocessen. Det har också sedan dess varit ett ansträngt omvärldsläge med högt stigande byggkostnadsindex.
AB Stockholmshem har i december 2023 beslutat om och därefter hemställt ärendet till kommunfullmäktige för beslut att godkänna genomförandet av bolagets nyproduktion av 99 bostäder i enlighet med Stockholmshusens gestaltningsprogram till en investeringsutgift av 308 mnkr.
Projektet bidrar till stadens bostadsmål och till att uppfylla bolagets ägardirektiv. Stadsledningskontoret och koncernledningen anser att projektet medför ett värdefullt tillskott av lägenheter i ett område med god tillgång till service och goda kommunikationer.
Stadsledningskontoret och koncernledningen konstaterar att den riskbuffert som finns i projektet om 7 mnkr kan anses vara låg, men att det inte bedöms föreligga några speciellt komplicerade förutsättningar. Bolaget har också arbetat med att hitta kostnadsbesparingar. Av den orsaken bör bolaget klara av att genomföra projektet inom givet budgetutrymme. AB Stockholmshem har hittills lagt ner 28 mnkr i projektet och exploateringsnämnden har investerat 16 mnkr i ledningar och vägar för att möjliggöra projektet. Koncernledningen konstaterar att det är ett angeläget och viktigt projekt som ska genomföras inom beslutad budget och att bolaget bedömer att det har förutsättningar att klara det. Därför föreslås att koncernstyrelsen och kommunfullmäktige beslutar om att godkänna genomförandet av projektet.Bilagor
-
102kb Ladda ner dokument
-
8
Reviderat genomförandebeslut gällande AB Stockholmshems nyproduktion av bostäder på kvarteret Persikan 6, Södermalm
AB Stockholmshem har ett pågående nyproduktionsprojekt som avser 151 nya hyresrätter samt lokaler inom kvarteret Persikan 6 på Södermalm. I oktober 2018 godkände kommunfullmäktige genomförandebeslut för projektet till en investeringsutgift om 710 mnkr. Hyresrätterna ingår i ett nytt bostadsområde vid SL:s gamla bussdepå i området.
Efter godkänt genomförandebeslut konstaterades att grundplattan var felaktigt utförd, vilket har lett till förseningar och kostnadsökningar om 300 mnkr. Ungefär 190 mnkr av kostnadsökningarna beror på att ny upphandling har behövt genomföras i ett högre marknadsläge än tidigare.
Vidare har även stillestånd samt byte av entreprenadform påverkat projektering och byggherrekostnader i form av ökande personalkostnader och tomträttsavgäld. Bolaget för en dialog med entreprenören kring återvinning av kostnader för den felaktigt utförda grundplattan. Sammantaget innebär de ökade kostnaderna ett nedskrivningsbehov om 200 mnkr. I dagsläget uppgår bolagets nedlagda kostnader till 215 mnkr.
AB Stockholmshem har i december 2023 beslutat om och därefter hemställt ärendet till kommunfullmäktige för beslut att godkänna en reviderad budget för projektet, med en total investeringsutgift om 1 010 mnkr.
Det totala marknadsvärdet bedöms idag till 810 mnkr efter projektets genomförande. Därför uppstår ett nedskrivningsbehov om 200 mnkr, vilket belastar bolagets resultat.
Projektkostnaden har stigit med 300 mnkr sedan ursprungligt genomförandebeslut. Koncernledningen och stadsledningskontoret kan konstatera att projektet är i ett skede där det är svårt att fatta beslut om att avbryta det. Det är också rimligt att genomföra projektet mot bakgrund av att kostnaden för att avbryta projektet överskrider kostnaden för att slutföra det. Därför föreslås att koncernstyrelsen och kommunfullmäktige beslutar om att godkänna genomförandet av projektet med dess nya förutsättningar.
Projektet bidrar till stadens bostadsmål och till att uppfylla bolagets ägardirektiv. Stadsledningskontoret och koncernledningen anser att projektet medför ett värdefullt tillskott av lägenheter på ett attraktivt läge i Stockholms innerstad.Bilagor
-
808kb Ladda ner dokument
-
103kb Ladda ner dokument
-
9
Reviderat inriktningsbeslut gällande AB Familjebostäders nyproduktion av bostäder i Magelungens strand, Farsta
I mars 2015 beslutade kommunfullmäktige att godkänna inriktningen för nyproduktion om cirka 200 lägenheter inom Magelungens strand, till en total investeringsutgift om 440 mnkr. Då bedömde AB Familjebostäder att detaljplanen skulle antas i slutet av 2016 och att byggproduktionen skulle kunna starta 2017, för att färdigställas 2019.
Efter inriktningsbeslutet har arbetet med detaljplanen omarbetats och därmed tagit längre tid i syfte att åstadkomma en bättre struktur med fler byggrätter. Gatuutformning och trafikförutsättningar har krävt justeringar av detaljplanen, som förväntas vara antagen och godkänd vid årsskiftet 2024/2025.
Investeringsutgiften för projektet har nu ökat från 440 mnkr till 769 mnkr i dagens penningvärde, vilket beror på att det i princip är ett nytt projekt på en bestämd anvisad plats. Antalet lägenheter har också utökats från 200 till 227. Vidare är det idag ett förändrat kostnadsläge avseende byggmaterialkostnaderna. Sedan genomförandebeslutet 2015 har index för byggnationer ökat med cirka 43 procent.
AB Familjebostäder har i december 2023 beslutat om och därefter hemställt ärendet till kommunfullmäktige för beslut att godkänna reviderad budget för projektet, med total investeringsutgift om 769 mnkr.
Projektet bidrar till stadens bostadsmål och till att uppfylla bolagets ägardirektiv. Stadsledningskontoret och koncernledningen anser att projektet medför ett värdefullt tillskott av lägenheter i Farsta, som utpekas som ett fokusområde i Stockholms översiktsplan.
Stadsledningskontoret och koncernledningen gör bedömningen att direktavkastningen i projektet är marknadsmässig, jämfört med andra liknande bostadsprojekt. Den bedömda hyresnivån bedöms utifrån förutsättningarna som rimlig. De tillkommande projektutgifterna bedöms också vara rimliga ställda mot att projektet utökats och mot rådande byggkostnadsinflation, samt att det gått närmare tio år sedan bolaget fattade sitt ursprungliga inriktningsbeslut om projektet. Därför föreslås att koncernstyrelsen och kommunfullmäktige beslutar om att godkänna inriktningen för projektet med dess nya förutsättningar.Bilagor
-
125kb Ladda ner dokument
-
10
Reviderat genomförandebeslut avseende Skolfastigheter i Stockholm ABs om- och nybyggnad av Bäckahagens skola, kv Krysstaket 7, Bandhagen
Skolfastigheter i Stockholm AB (SISAB) och utbildningsnämnden föreslår att genomföra en om- och tillbyggnad av Bäckahagens skola i sin helhet genom en andra etapp. Den permanenta kapaciteten kommer att utökas från 670 till 1 110 elevplatser i årskurs F-9 med ett beräknat färdigställande och inflytt av verksamheten i augusti 2027.
Projektets kostnader har ökat sedan genomförandebesluten 2019 i SISABs styrelse, utbildningsnämnden samt kommunstyrelsens ekonomiutskott med totalt 185,7 mnkr.
SISAB och utbildningsnämnden har utvärderat alternativen att avbryta eller skjuta projektet framåt i tiden, men bedömer att det är nödvändigt och mest kostnadseffektivt att genomföra etapp två och slutföra projektet i sin helhet. Respektive huskropp är inte självförsörjande vad gäller de tekniska systemen och etapperna är därmed beroende varandra, varför ett genomförande av projektet i sin helhet bedöms nödvändigt.
Koncernledningen och stadsledningskontoret anser mot bakgrund av detta att förslaget om en om- och nybyggnation av Bäckahagens skola genom en andra etapp och enligt en ny kostnadsprognos bör godkännas.Bilagor
-
707kb Ladda ner dokument
-
477kb Ladda ner dokument
-
118kb Ladda ner dokument
-
167kb Ladda ner dokument
-
-
11
Reviderat genomförandebeslut gällande Stockholm Vatten ABs projekt Nya ställverk inklusive byggnader Lovö
Stockholm Vatten och Avfall AB (SVOA) genom dotterbolaget Stockholm Vatten AB (SVAB) står inför en omfattande kapacitetsökning av dricksvatten för att klara de mål som arbetats fram inom programmet Stockholms framtida vattenförsörjning (övergripande programbeskrivning återfinns i bilaga 1). Bland de åtgärder som tagits fram finns Stockholm Vatten ABs projekt med nya ställverk inklusive byggnader på Lovö.
De befintliga ställverken på Lovö vattenverk installerades 1984 och har uppnått sin tekniska livslängd och uppfyller framförallt inte gällande standarder och säkerhetsföreskrifter för elinstallationer. Ställverkens ålder samt begränsade tillgång till reservdelar för förebyggande underhåll ökar risken för driftstörningar, vilket i värsta fall leder till avbrott på vattenleveransen ut från vattenverket.
Stockholm Vattens styrelse beslutade i oktober 2020 att uppföra tre nya ställverk, vilka inryms i nya byggnader. Ställverkens funktion är att ta emot inkommande el och fördela ut den till elcentraler i respektive anläggningsdel i vattenverket. Större delen av projektet är utfört. Under februari 2024 planeras slutbesiktning ske av ställverksbyggnaderna, därefter återstår en del yttre markarbeten samt tekniska installationer. Projektet beräknas vara färdigt under 2025.
På grund av kostnadsökningar behövs nu ett reviderat genomförandebeslut med en budget om 342 miljoner kronor, vilket är en förändring med 107 miljoner kronor jämfört med tidigare beslutad budget. Kostnadsökningarna i projektet beror till cirka 40 procent av omvärldsfaktorer och cirka 60 procent av ökad eller förändrad omfattning.
Att i nuvarande skede avbryta projektet eller avvakta med beslut kommer leda till fördyrningar genom viten kopplade till signerade kontrakt. Att avbryta projektet i sin helhet anses inte möjligt utan att över tid äventyra dricksvattenförsörjningen.
Koncernledningen och stadsledningskontoret vill betona vikten av att i tidiga skeden i projekten utföra noggranna utredningar för att genomförandena ska uppnå bästa resultat utifrån omfattning, kostnad och tid.
Koncernledningen och stadsledningskontoret anser att bolaget till viss del borde kunnat planera för eller tagit höjd för en del av dessa förändringar, främst kopplad till förändringar initierade av det egna projektet 400V Lovö. Koncernledningen och stadsledningskontoret utgår från att det utvecklingsarbete som pågår inom SVOA för att samordna projekt kommer leda till färre antal framtida förändringar i projekt i genomförandefasen.
Koncernledningen har uppmanat bolaget att genomföra extern granskning av samtliga pågående projekt inom SFV. Granskningen ska genomföra fördjupade analyser och kvalitetssäkra framtagna beslutsunderlag för att undvika behovet av reviderade beslut.
Koncernledningen och stadsledningskontoret uppmanar SVOA att kontinuerligt återkomma till sin styrelse och till koncernledningen med lägesredovisningar i samband med tertialrapporteringar. Projektet ska även följas upp samlat inom programmet SFV genom lägesrapporter.Bilagor
-
235kb Ladda ner dokument
-
818kb Ladda ner dokument
-
282kb Ladda ner dokument
-
490kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
126kb Ladda ner dokument
-
185kb Ladda ner dokument
-
135kb Ladda ner dokument
-
196kb Ladda ner dokument
-
174kb Ladda ner dokument
-
213kb Ladda ner dokument
-
161kb Ladda ner dokument
-
91kb Ladda ner dokument
-
61kb Ladda ner dokument
-
120kb Ladda ner dokument
-
139kb Ladda ner dokument
-
110kb Ladda ner dokument
-
786kb Ladda ner dokument
-
510kb Ladda ner dokument
-
150kb Ladda ner dokument
-
910kb Ladda ner dokument
-
148kb Ladda ner dokument
-
134kb Ladda ner dokument
-
147kb Ladda ner dokument
-
-
15
VD informerar
-
16
Övriga frågor