Möte 2024-10-14
-
1
Utseende av protokolljusterare
-
Senaste tillfället en samordnad revidering av bolagsordningarna i bolagskoncernen Stockholms Stadshus AB gjordes var 2013. De förändringar och justeringar som föreslås avser i huvudsak att förtydliga innehållet och säkerställa att bolagsordningarna lever upp till de krav som ställs på kommunala bolag. Någon förändring av bolagens verksamheter är inte avsedd och ändringarna i bolagsordningarna förväntas inte heller påverka bolagens verksamhet jämfört med hur den bedrivs idag.
De justeringar som föreslås avser i huvudsak, tydligare hänvisning till de kommunala principerna i kommunallagen, tydligare hänvisning till andra principer i allmän eller sektorspecifik lagstiftning som reglerar bolagens verksamhet, möjliggörande av val av ett revisorsbolag istället för namngiven revisor, harmonisering av bolagsordningarna i koncernen samt modernisering av språket.
Bilagor
-
Tjänsteutlåtande Revidering av bolagsordningar för bolagen inom koncernen Stockholms Stadshus AB.pdf313kb Ladda ner dokument
-
202kb Ladda ner dokument
-
186kb Ladda ner dokument
-
189kb Ladda ner dokument
-
182kb Ladda ner dokument
-
186kb Ladda ner dokument
-
189kb Ladda ner dokument
-
186kb Ladda ner dokument
-
180kb Ladda ner dokument
-
182kb Ladda ner dokument
-
185kb Ladda ner dokument
-
186kb Ladda ner dokument
-
187kb Ladda ner dokument
-
181kb Ladda ner dokument
-
193kb Ladda ner dokument
-
181kb Ladda ner dokument
-
181kb Ladda ner dokument
-
188kb Ladda ner dokument
-
187kb Ladda ner dokument
-
186kb Ladda ner dokument
-
185kb Ladda ner dokument
-
184kb Ladda ner dokument
-
195kb Ladda ner dokument
-
183kb Ladda ner dokument
-
181kb Ladda ner dokument
-
180kb Ladda ner dokument
-
179kb Ladda ner dokument
-
180kb Ladda ner dokument
-
182kb Ladda ner dokument
-
181kb Ladda ner dokument
-
184kb Ladda ner dokument
-
182kb Ladda ner dokument
-
182kb Ladda ner dokument
-
179kb Ladda ner dokument
-
180kb Ladda ner dokument
-
180kb Ladda ner dokument
-
205kb Ladda ner dokument
-
185kb Ladda ner dokument
-
182kb Ladda ner dokument
-
183kb Ladda ner dokument
-
182kb Ladda ner dokument
-
180kb Ladda ner dokument
-
173kb Ladda ner dokument
-
184kb Ladda ner dokument
-
172kb Ladda ner dokument
-
184kb Ladda ner dokument
-
184kb Ladda ner dokument
-
182kb Ladda ner dokument
-
182kb Ladda ner dokument
-
172kb Ladda ner dokument
-
183kb Ladda ner dokument
-
173kb Ladda ner dokument
-
183kb Ladda ner dokument
-
180kb Ladda ner dokument
-
182kb Ladda ner dokument
-
184kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
478kb Ladda ner dokument
-
67kb Ladda ner dokument
-
483kb Ladda ner dokument
-
13kb Ladda ner dokument
-
924kb Ladda ner dokument
-
-
Bällsta hamn i Ulvsunda är ett av Stockholms stads stadsutvecklingsområden. Staden äger en stor del av marken, med undantag av ett fåtal enskilt ägda tomträtter. För att öka stadens rådighet i den pågående och kommande stadsutvecklingen har exploateringsnämnden framfört önskemål till S:t Erik Markutveckling AB att förvärva det aktiebolag som äger tomträtterna till Valsverket 7.
S:t Erik Markutveckling har tidigare, i samma syfte, föreslagits förvärva aktiebolaget som innehar tomträtterna till Valsverket 8 och Valsverket 9. Ärendet beslutades av koncernstyrelsen den 2 september 2024 och planeras att behandlas i kommunfullmäktige under hösten 2024. När möjligheten att förvärva Valsverket 8 och 9 uppstod var Valsverket 7 inte framme för försäljning. Förvärven är inte beroende av varandra, men genom att staden äger samtliga tre tomträtter ökar stadens rådighet.
S:t Erik Markutveckling har tillsammans med extern kompetens granskat teknik, miljö, juridik och ekonomi i det säljande bolaget. Den befintliga byggnaden på tomträtten har eftersatt underhåll i fråga om el, vvs och våtrum, men tak, stomme och fasad är i gott skick. Inga finansiella risker har identifierats i det säljande bolaget S.E.G Resistor AB.
Köpeskillingen är baserad på ett underliggande fastighetsvärde på 23,7 miljoner kronor.
Koncernledningen och stadsledningskontoret föreslår att bolaget förvärvas och därigenom även tomträtten till Valsverket 7.
Bilagor
-
625kb Ladda ner dokument
-
311kb Ladda ner dokument
-
67kb Ladda ner dokument
-
172kb Ladda ner dokument
-
-
Stockholm Vatten och Avfall AB (SVOA) är Sveriges största bolag för vatten och avfall, med ansvar för dricksvatten till 1,5 miljoner människor, avloppsrening för 1,2 miljoner och 1 miljon stockholmares hushålls- och förpackningsavfall. Bolaget står inför omfattande investeringsbehov för att långsiktigt säkerställa kapaciteten i sina system. Enligt Svenskt Vatten finns ett årligt investeringsbehov på 31 miljarder kronor för Sveriges VA-infrastruktur, med ett sannolikt behov på över 600 miljarder fram till 2040. I landet som helhet så står Stockholm för en betydande del av kommande investeringar.
Stockholm står inför historiska satsningar på stadens tekniska infrastruktur. Stockholms system för vattenleveranser har genom åren fungerat mycket väl, men befintliga verk och därtill hörande system börjar nå sin tekniska livslängd. Stockholm har även haft en konstant befolkningstillväxt. Under perioden 2018 – 2020 har det inträffat att kapacitetstaket för vattenproduktionen har överskridits. Exempelvis under den varma sommaren 2018 kunde bolaget konstatera att vattenbehovet låg över den maximala uthålliga kapaciteten. Klimatanpassning är också en allt viktigare aspekt i planeringen för att nå en hållbar stad i ett längre tidsperspektiv. Nya lagkrav och direktiv ska omhändertas.
Dricksvattenförsörjningen i regionen är en samhällskritisk verksamhet med höga krav på leveranssäkerhet. Ett försämrat säkerhetsläge ökar kraven på robusta system med ytterligare fokus på redundans och beredskap. VA-systemet fyller en avgörande roll i samhällets krisberedskap. Utöver att vara VA-huvudman i Stockholm och Huddinge är SVOA leverantör via avtal till ytterligare tio kommuner.
För att möta samhällets behov med tillhörande lagkrav, tekniska krav, klimatutmaningar och säkerhet samt beredskap genomför SVOA flera storskaliga investeringsprojekt: Stockholms framtida avloppsrening (SFA), framtida dricksvattenförsörjning (SFV) och resursutvinning (RUS). Dessa projekt syftar till att säkerställa vattenförsörjning, förbättra systemens redundans, effektivisera driften och möta högt ställda klimatkrav. SVOA ansvarar även som huvudman för utbyggnad av VA i stadsutvecklingsområden och exploateringsprojekt. Som ovan konstaterats står Stockholm inför historiska satsningar. SVOA har ett årligt investeringsbehov på cirka fem miljarder kronor. SVOA är också det bolag inom kommunkoncernen med störst investeringsbudget, vilket ställer höga krav på styrning, kontroll och uppföljning.
I november 2018 initierades Programmet Stockholms Framtida Vattenförsörjning (SFV). Programmet omfattar vattenverk, ledningsnät och reservoarer, det vill säga det system som krävs för vattenförsörjning. Inom ramen för programmet finns en mängd projekt. Programmet som helhet sträcker sig fram till 2050 och har en totalbudget på 22 miljarder kronor (i 2024 års penningvärde). Under hösten 2023 uppmanades bolaget av koncernledningen att göra en extern genomlysning av programmet inför den lägesrapport som planerades. Detta för att säkerställa en rationell framdrift med prioriteringar och avvägningar med utgångspunkt i ekonomi, funktion och kvalitet.
Därtill beslutade koncernstyrelsen i juni 2023 om uppdaterade och förtydligade investeringsanvisningar för stadens bolag, bland annat förstärktes rutinerna för rapportering av stora projekt samt särskilda anvisningar och regelverk för projekt med en utgift på mer än 1000 mnkr. Även lägesrapport för programmet för SFV ska föreläggas koncernstyrelsen två gånger per år. SFV-programmets omfattning gör att det har en betydande påverkan för hela kommunkoncernens investeringsportfölj och det är av stor vikt att programmet hanteras med hög kvalitet och stort kostnadsfokus.
Föreliggande lägesrapport för Programmet SFV beskriver sammanfattningsvis bolagets arbete med programmet. En första genomlysning har gjorts men bolaget konstaterar att ytterligare arbete måste göras för att möta de förväntningar som koncernledningen har på programmets framdrift vad gäller tid, prioriteringar och budget, en syn som bolaget delar. Bolaget genomför nu ett större arbete med kvalitetssäkring, effektmål och identifierade åtgärder. Olika ambitionsnivåer och konsekvenserna av dessa, bl.a. ur ett ekonomiskt och verksamhetsmässigt perspektiv, kommer att redovisas. Bolaget planerar att presentera underlag för programdirektiv efter styrelsens beslut om uppdaterade effektmål under 2025.
Koncernledningen konstaterar att dricksvattenförsörjningen är en av bolagets absolut viktigaste uppgifter. Den översyn och granskning av programmets drivande faktorer och effektmål som genomförs är ett nödvändigt kvalitetsarbete. Det är mycket viktigt att programmet har mål som är väl avvägda utifrån robusthet, maxkapacitet och kostnader. Den genomlysning av programmets olika ambitionsnivåer, hur systemkritiska investeringar prioriteras i ett sammanhang tillsammans med ekonomiska samt övriga konsekvenser för verksamheten är avgörande för att säkerställa att rätt investeringar till rätt kvalitet görs vid rätt tidpunkt. Koncernledningen understryker även betydelsen av att granskningen på så sätt omhändertar väsentliga aspekter kopplade till beredskaps- och säkerhetsdimensionen.
Koncernledningen betonar betydelsen av att i tidiga skeden för projekt göra noggranna analyser och studier för att i senare skeden kunna innehålla kostnad, tid och omfattning för de enskilda projekten.
Koncernledningen ser positivt på att inga ytterligare genomförandebeslut ska fattas inom programmet innan genomlysningen är klar, med undantaget av projektet ny huvudvattenledning Norsborg – Alby. Det projektet bedöms som nödvändigt att gå vidare med av bolaget, oavsett SFV-programmets pågående prioriterings- och kvalitetsarbete. Givet nödvändigheten i att gå fram med Norsborg – Alby har koncernledningen uppmanat bolaget att tillse en genomlysning av projektet med stöd av extern kompetens som ett led i beredningen. Slutsatsen av genomförd extern utredning är att projektet är väl planerat inför genomförandebeslut, samt att projektets syfte och angelägenhet är starkt.
Koncernledningen ser fram emot de fördjupade underlag som kommer föreläggas bolagets styrelse och koncernstyrelsen under våren 2025.
Detta ärende sammanfattar kort bolagets lägesrapport på programnivå inom områdena nuläge, ekonomi och risker. För fullständig information samt fördjupning kring omfattning och ekonomi i delprogrammen inom SFV hänvisas till bilaga 1. Notera att programmet genomgår den granskning så som beskrivs i ärendet.
Bilagor
-
Stockholm Vatten och Avfall AB (SVOA) är Sveriges största bolag för vatten och avfall. Bolaget står inför omfattande investeringsbehov för att långsiktigt säkerställa kapaciteten i sina system. Enligt Svenskt Vatten finns ett årligt investeringsbehov på 31 miljarder kronor för Sveriges VA-infrastruktur, med ett sannolikt behov på över 600 miljarder kronor fram till 2040. I landet som helhet så står Stockholm som en följd av sin storlek för en betydande del av kommande investeringar.
Flera faktorer driver investeringsbehovet: upprätthållande av åldrande anläggningar, utbyggnad för att möta befolkningsökningen, uppfyllande av nya lagkrav och EU-direktiv samt anpassning till klimatförändringar. Det rådande säkerhetsläget innebär skärpt fokus på redundans, resiliens och en generellt sett högre säkerhetsnivå.
SVOAs investeringar syftar ytterst till att säkra kapaciteten i Stockholms samhällskritiska infrastruktur, där dricksvattenförsörjningen är central.
SVOA genom dotterbolaget Stockholm Vatten AB (SVAB), står inför en omfattande kapacitetsökning av dricksvatten. Programmet Stockholms Framtida Vattenförsörjning (SFV, se bilaga 3), har som mål är att trygga vattenförsörjningen för ytterligare en halv miljon människor i Stockholmsregionen.
Ett större arbete pågår med kvalitetssäkring, översyn och prövning av SFV-programmets drivkrafter, effektmål och de identifierade åtgärderna. Olika ambitionsnivåer och konsekvenserna av dessa, bland annat ur ett ekonomiskt perspektiv, kommer att redovisas.
I SFV-programmet har det fattats ett strategiskt beslut att anlägga en ny huvudvattenledning mellan Norsborgs vattenverk och Trekantens reservoar. Sträckan Norsborg-Alby är första etappen av denna nya huvudvattenledning. Projektet Norsborg-Alby bedöms av bolaget som prioriterat att gå vidare med, oavsett SFV-programmets pågående prioriterings- och kvalitetssäkringsarbete. Koncernledningen delar den bedömningen och vill tillföra att enligt bolagets bedömning så kommer inga ytterligare genomförandebeslut behöva fattas inom programmet innan genomlysningen är klar.
Idag finns tre stycken utgående ledningar från Norsborgs vattenverk. Den nya ledningen ska komplettera de tre befintliga huvudvattenledningarna från vattenverket. På så sätt ökar ledningsnätets kapacitet samtidigt som ledningen möjliggör avstängning och underhåll av befintliga ledningar.
Som ett led i beredningen av detta ärende har SVOA genomlyst projektet med hjälp av extern specialist. Genomlysningen har haft fokus på kostnadsutvecklingen mellan inriktningsbeslut och genomförandebeslut samt planeringen inför genomförandet av projektet. Slutsatsen av genomförd utredning är att projektet är väl planerat inför genomförandebeslut, samt att projektets syfte och angelägenhet är starkt.
Koncernledningen och stadsledningskontoret anser det angeläget att åtgärda och förstärka dricksvattennätet där kapacitetsbrister kan uppstå alternativt redan finns. Som ett led i detta anses investeringen i en ny huvudvattenledning i sträckan Norsborg-Alby vara nödvändig då den säkrar vattenleveransen och möjliggör underhåll på befintliga ledningar.
SVOA har en historisk hög investeringsnivå med en lång rad omfattande projekt. Investeringarna är nödvändiga för att säkra stadens va-infrastruktur, men det är av yttersta vikt att bolaget gör noggranna bedömningar av möjliga prioriteringar i tiden av olika projekt och säkerställer att investeringsprojekten hålls inom beslutade budgetramar utan revideringar. Detta för att åstadkomma en så långsiktigt jämn investeringsnivå som möjligt utan stora avvikelser. Koncernledningen och stadsledningskontoret förutsätter att SVOA tar stöd av extern expertis i bedömningen av möjliga prioriteringar i den projektportfölj som innefattas i programmet för SFV.
Koncernledningen och stadsledningskontoret vill också betona vikten av att i tidiga skeden i projekten utföra noggranna utredningar för att genomförandena ska uppnå bästa resultat utifrån omfattning, kostnad och tid.
Koncernledningen och stadsledningskontoret uppmanar SVOA att kontinuerligt återkomma till sin styrelse och till koncernledningen med lägesredovisningar i samband med tertialrapporteringar. Projektet ska även följas upp samlat inom programmet SFV genom lägesrapporter.
Bilagor
-
446kb Ladda ner dokument
-
818kb Ladda ner dokument
-
Ärendet avser ett inriktningsbeslut för Stockholm Vatten AB:s (SVAB) projekt Oxtorgsgatan/Lästmakargatan och gäller upprustning av en huvudvattenledning från 1932 samt upprustning av lokala vatten- och kombinerade avloppsledningar från 1910. Ledningarna har genomgått minimalt underhåll sedan de byggdes, vilket har resulterat i att de nu är i mycket dåligt skick. Det finns en betydande risk för läckage eller kollaps.
En kollaps skulle medföra stora kostnader och allvarliga konsekvenser i form av översvämningar och andra skador samt stora framkomlighetsproblem i området. Ett stort område i centrala Stockholm blir också utan vattenförsörjning.
Olika alternativ för upprustning har utretts sedan 2012. I likhet med bolaget anser koncernledningen och stadsledningskontoret att alternativ 1, vilket beskrivs i mer detalj i ärendet, framstår som mest lämpligt. Dock beskrivs risker även med denna ledningsdragning med omfattande befintliga ledningar i bebyggd stadsmiljö, vilket gör att projektet bör fokusera extra på samordning med de externa intressenterna.
Koncernledningen och stadsledningskontoret bedömer att projektet är mycket angeläget givet den risk för kollaps eller läckage som föreligger. Kostnader förknippade med en stor läcka eller kollaps av huvudvattenledning bedöms som oöverskådligt stora.
Utöver hanteringen av denna risk, så syftar projektet precis som övriga VA-projekt även till att säkerställa hållbarhet och funktion på ett systemövergripande plan. Stadens samlade kapacitet på VA-området handlar om den dagliga vattenförsörjningen såväl som att säkerställa resiliens och redundans i stadens kritiska samhällsfunktioner. Varje enskild del är central för att systemet som helhet ska fungera. Det är därför angeläget utifrån ett övergripande perspektiv att åtgärda och förstärka systemet där kapacitetsbrister eller risker för plötsliga avbrott kan uppstå.
Då staden aktivt arbetar med att minimera investeringsutgifterna anser koncernledningen och stadsledningskontoret att bolaget under projekteringsfasen ska se över möjligheterna att hitta nya arbetssätt och metoder för att minimera slutlig investeringsutgift.
Bilagor
-
627kb Ladda ner dokument
-
252kb Ladda ner dokument
-
-
10
Reviderat genomförandebeslut gällande Skolfastigheter i Stockholm ABs kapacitetsökning och underhåll i projekt Vasa Real skola och förskola, kv Resedan 2, Norrmalm.
Vasa Real skola och förskola har genom ny-, om- och tillbyggnad utökat antalet elevplatser med 510 elevplatser till totalt 1 320 elevplatser, i årskurs F-9 och förskolan har utökats med 87 platser, till totalt 162 platser.
Detta förslag till reviderat genomförandebeslut avser dels revidering av projektkostnaden för kapacitetsökningen och dels ett omtag gällande de planerade underhållsåtgärderna. Projektet har tidigare varit föremål för reviderade genomförandebeslut, år 2017 respektive år 2020.
Projektets del avseende kapacitetsökning har fördyrats ytterligare på grund av fel i tidigare utförande. Under våren 2024 valde SISAB att häva avtalet med ursprunglig entreprenör som uppvisat brister i både tid och kvalitet. En ny entreprenör upphandlades som upptäckte fel och brister i redan genomfört arbete, vilket föranlett en ökad projektkostnad för att färdigställa kapacitetsökningen.
Projektets del avseende underhållsåtgärder föreslås i och med detta beslut att brytas ut och därmed hanteras som ett eget och separat projekt. Projektet är innehållsmässigt inte jämförbart med tidigare beslut, då projektet tagit ett omtag kring underhållsdelen.
Koncernledningen och stadsledningskontoret föreslår att godkänna förslaget om att färdigställa kapacitetsökningen i projekt Vasa Real enligt ny investeringsutgift inklusive förväntad kostnadsutveckling i bilaga 2 (SEKRETESS) samt även godkänna förslaget om en reviderad investeringsutgift för underhållsåtgärderna om 53,6 mnkr.
Bilagor
-
209kb Ladda ner dokument
-
276kb Ladda ner dokument
-
141kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
139kb Ladda ner dokument
-
515kb Ladda ner dokument
-
301kb Ladda ner dokument
-
136kb Ladda ner dokument
-
531kb Ladda ner dokument
-
143kb Ladda ner dokument
-
95kb Ladda ner dokument
-
185kb Ladda ner dokument
-
155kb Ladda ner dokument
-
144kb Ladda ner dokument
-
117kb Ladda ner dokument
-
175kb Ladda ner dokument
-
142kb Ladda ner dokument
-
407kb Ladda ner dokument
-
127kb Ladda ner dokument
-
87kb Ladda ner dokument
-
91kb Ladda ner dokument
-
111kb Ladda ner dokument
-
143kb Ladda ner dokument
-
144kb Ladda ner dokument
-
58kb Ladda ner dokument
-
875kb Ladda ner dokument
-
208kb Ladda ner dokument
-
346kb Ladda ner dokument
-
92kb Ladda ner dokument
-
406kb Ladda ner dokument
-
221kb Ladda ner dokument
-
112kb Ladda ner dokument
-
103kb Ladda ner dokument
-
92kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
221kb Ladda ner dokument
-
145kb Ladda ner dokument
-
107kb Ladda ner dokument
-
575kb Ladda ner dokument
-
150kb Ladda ner dokument
-
110kb Ladda ner dokument
-
94kb Ladda ner dokument
-
218kb Ladda ner dokument
-
120kb Ladda ner dokument
-
190kb Ladda ner dokument
-
119kb Ladda ner dokument
-
175kb Ladda ner dokument
-
371kb Ladda ner dokument
-
177kb Ladda ner dokument
-
103kb Ladda ner dokument
-
185kb Ladda ner dokument
-
413kb Ladda ner dokument
-
178kb Ladda ner dokument
-
462kb Ladda ner dokument
-
162kb Ladda ner dokument
-
62kb Ladda ner dokument
-
91kb Ladda ner dokument
-
Stockholms Stadshus AB Remissvar Uppdrag att föreslå lättnader på byggkraven för studentbostäder.pdf173kb Ladda ner dokument
-
-
13
VD informerar
-
14
Övriga frågor