Möte 2023-10-16
-
1
Utseende av protokolljusterare
-
3
Revisorernas rapport avseende granskning av intern kontroll och delårsbokslut 2023 i koncernen Stockholms Stadshus AB
-
Bilagor
-
493kb Ladda ner dokument
-
268kb Ladda ner dokument
-
513kb Ladda ner dokument
-
213kb Ladda ner dokument
-
11mb Ladda ner dokument
-
-
Stockholm Vatten och Avfall AB (SVOA) genom dotterbolaget Stockholm Vatten AB står inför en omfattande kapacitetsökning av dricksvatten för att klara de mål som arbetats fram inom programmet Stockholms framtida vattenförsörjning (SFV), övergripande programbeskrivning återfinns i bilaga 5. Bland de åtgärder som tagits fram finns investering i en ny huvudvattenledning mellan Jeriko i Källbrink och en ventilkorsning öster om Långsjön.
På sträckan finns idag en befintlig huvudvattenledning byggd år 1958 med både renoveringsbehov och kapacitetsbegränsning. Kortsiktigt är målet med den planerade nya ledningen att duplicera den befintliga ledningen för att möjliggöra nedstängning och renovering av denna. Därefter är målet att de båda ledningarna ska
Stockholm Vatten och Avfall AB (SVOA) genom dotterbolaget Stockholm Vatten AB står inför en omfattande kapacitetsökning av dricksvatten för att klara de mål som arbetats fram inom programmet Stockholms framtida vattenförsörjning (SFV), övergripande programbeskrivning återfinns i bilaga 5. Bland de åtgärder som tagits fram finns investering i en ny huvudvattenledning mellan Jeriko i Källbrink och en ventilkorsning öster om Långsjön.
På sträckan finns idag en befintlig huvudvattenledning byggd år 1958 med både renoveringsbehov och kapacitetsbegränsning. Kortsiktigt är målet med den planerade nya ledningen att duplicera den befintliga ledningen för att möjliggöra nedstängning och renovering av denna. Därefter är målet att de båda ledningarna ska kunna fungera parallellt och med detta avsevärt öka både kapaciteten och redundansen lokalt i området och i huvudvattennätet i stort.
På grund av renoveringsbehovet och kapacitetsbegränsningen på den befintliga huvudvattenledningen ses färdigställandet av den planerade nya huvudvattenledningen som tidskritiskt. Fördröjning av färdigställandet av den planerade huvudvattenledningen kan innebära risk för allvarliga och systemkritiska konsekvenser för vattenförsörjningen i södra Stockholm. Ledningssträckan är SFV-programmets högst prioriterade ledningssträcka i närtid.
Stadsledningskontoret och koncernledningen anser det angeläget att åtgärda och förstärka dricksvattennätet där kapacitetsbrister kan uppstå alternativt redan finns. Som ett led i detta anses investeringen i en ny huvudvattenledning i sträckan Jeriko-Långsjön vara nödvändig då den säkrar vattenleveransen och möjliggör underhåll på befintlig ledning.
SVOA har en historisk hög investeringsnivå med en lång rad omfattande projekt. Investeringarna är nödvändiga för att säkra stadens va-infrastruktur, men det är av yttersta vikt att bolaget nu gör noggranna bedömningar av möjliga prioriteringar i tiden av olika projekt och säkrar att investeringsprojekten hålls inom beslutade budgetramar utan revideringar. Detta för att åstadkomma en så långsiktigt jämn investeringsnivå som möjligt utan stora avvikelser.
Koncernledningen och stadsledningskontoret är medvetna om att kalkylerna är framtagna i prisnivå gällande 2023. Kostnadsökningen har varit mycket stor de senaste två åren, från att historiskt legat runt 2-5 procent per år till nu 10-15 procent. Prognoser för framtida utveckling är svåra att göra i projekt med längre löptider. Bolaget har fått i uppgift att ta fram lämpliga index för kostnadsutvecklingen att använda sig av senast till årsskiftet 2023-2024 då de av koncernstyrelsen beslutade reviderade investeringsanvisningarna börjar gälla. Då dessa index ännu ej är framtagna och osäkerheterna är stora används dagens prisnivå som referens i genomförandebeslutet.
Stadsledningskontoret och koncernledningen uppmanar SVOA att kontinuerligt återkomma till sin styrelse och till koncernledningen med lägesredovisningar i samband med tertialrapportering. Projektet ska även följas upp samlat inom programmet SFV.
Bilagor
-
133kb Ladda ner dokument
-
818kb Ladda ner dokument
-
6
Reviderat genomförandebeslut gällande AB Familjebostäders nyproduktion av bostäder i Filmen/Lådkameran, Bandhagen
I projektet som föreslås i detta ärende tillför AB Familjebostäder 183 bostäder och fyra lokaler på två fastigheter i Bandhagen till en total investeringsutgift om 596 mnkr. Det är en utökning av tidigare beslutad utgift med 31 mnkr. Projektets lönsamhet minskar med ungefär motsvarande belopp.
Bandhagen är attraktivt och AB Familjebostäder har idag närmare 1000 bostäder i området. Fastigheterna Filmen och Lådkameran är en del av satsningen Stockholmshus, Stockholms stads satsning på konceptbyggande av bostadshus för att bygga fler hyresrätter snabbt och mer kostnadseffektivt. Filmen och Lådkameran ligger nära varandra och var ursprungligen två enskilda projekt. Inför genomförandet slogs dessa ihop till ett projekt för att uppnå synergieffekter.
I projektet som föreslås i detta ärende tillför AB Familjebostäder 183 bostäder och fyra lokaler på två fastigheter i Bandhagen till en total investeringsutgift om 596 mnkr. Det är en utökning av tidigare beslutad utgift med 31 mnkr. Projektets lönsamhet minskar med ungefär motsvarande belopp.
Bandhagen är attraktivt och AB Familjebostäder har idag närmare 1000 bostäder i området. Fastigheterna Filmen och Lådkameran är en del av satsningen Stockholmshus, Stockholms stads satsning på konceptbyggande av bostadshus för att bygga fler hyresrätter snabbt och mer kostnadseffektivt. Filmen och Lådkameran ligger nära varandra och var ursprungligen två enskilda projekt. Inför genomförandet slogs dessa ihop till ett projekt för att uppnå synergieffekter.
Stadsledningskontoret och koncernledningen anser att projektet Filmen/Lådkameran är en lämplig komplettering i bolagets fastighetsbestånd, i ett område där bolaget redan har bostadsfastigheter. Det ger goda förutsättningar för en effektiv förvaltningsenhet hos bolaget.
Filmen har hunnit färdigställas. Inflyttning för Lådkameran planeras påbörjas i början av 2024. Stadsledningskontoret och koncernledningen anser att det är rimligt att fortsätta genomförandet av projektet eftersom det är i slutfasen. Till detta kommer också förgäveskostnader som skulle uppstå om projektet avbröts. De tillkommande projektutgifterna kan bedömas vara skäliga ställt mot rådande byggkostnadsinflation. Därför föreslås att kommunfullmäktige beslutar om att godkänna projektet med dess nya förutsättningar.
Bilagor
-
121kb Ladda ner dokument
-
7
Reviderat inriktningsbeslut gällande AB Familjebostäders nyproduktion av bostäder i Postgården, Årsta
I projektet som föreslås i detta ärende bygger Familjebostäder cirka 90 bostäder och sju lokaler, varav en förskola, i Årsta till en total projektkostnad om 367 mnkr.
I december 2012 erhöll AB Familjebostäder en markanvisning för projektet Postgården. Detaljplanearbetet påbörjades i april 2013 och i augusti 2014 fattade AB Familjebostäders styrelse beslut om att godkänna inriktningen för projektet. Då benämndes projektet Årstafältet etapp två och omfattade 75 lägenheter till en investeringsutgift om 237 mnkr.
Under detaljplaneprocessen förändrades utformningen av projektet. Postgården 1 innefattar nu nybyggnation av cirka 90 bostäder, vilket är en ökning med 15 lägenheter i jämförelse med tidigare inriktningsbeslut. Det kan konstateras att investeringsutgiften, efter närmare tio år sedan ursprungligt inriktningsbeslut, har ökat med 130 mnkr. Projektet bedöms dock fortfarande kunna genomföras med ett balanserat resultat för bolaget.
I en omvärld som präglas av fortsatt osäkerhet med pågående konflikter, höjda räntor och fortsatt hög inflation, anser stadsledningskontoret och koncernledningen att det är viktigt att sträva efter att fortsätta arbetet med att möjliggöra genomförandet av initierade projekt.
Stadsledningskontoret och koncernledningen gör bedömningen att direktavkastningen i projektet är marknadsmässig, jämfört med andra liknande bostadsprojekt. Den bedömda hyresnivån bedöms utifrån förutsättningarna som rimlig. Därför föreslås att kommunfullmäktige beslutar om att godkänna den reviderade inriktningen för projektet med dess nya förutsättningar.Bilagor
-
121kb Ladda ner dokument
-
Bilagor
-
149kb Ladda ner dokument
-
256kb Ladda ner dokument
-
85kb Ladda ner dokument
-
90kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
120kb Ladda ner dokument
-
181kb Ladda ner dokument
-
141kb Ladda ner dokument
-
224kb Ladda ner dokument
-
150kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
75kb Ladda ner dokument
-
24kb Ladda ner dokument
-
129kb Ladda ner dokument
-
138kb Ladda ner dokument
-
169kb Ladda ner dokument
-
252kb Ladda ner dokument
-
105kb Ladda ner dokument
-
171kb Ladda ner dokument
-
-
12
Övriga frågor