Möte 2021-06-14
-
1
Utseende av protokolljusterare
-
Bilagor
-
6
Genomförandebeslut gällande AB Familjebostäders nyproduktion av bostäder i Filmen/Lådkameran, Bandhagen
I projektet som föreslås i detta ärende tillför AB Familjebostäder 183 bostäder och fyra lokaler på två fastigheter i Bandhagen till en total projektkostnad om 565 mnkr.
Bandhagen är attraktivt och Familjebostäder har idag närmare 1000 bostäder i området. Fastigheterna Filmen och Lådkameran är en del av satsningen Stockholmshus, Stockholms stads satsning på konceptbyggande av bostadshus för att uppföra fler hyresrätter snabbt och mer kostnadseffektivt.
Stadsledningskontoret och koncernledningen anser att projektet är en lämplig komplettering i bolagets fastighetsbestånd, i ett område där bolaget redan har bostadsfastigheter. Det ger goda förutsättningar för en effektiv förvaltningsenhet hos bolaget.
Stadsledningskontoret och koncernledningen gör bedömningen att direktavkastningen i projektet är marknadsmässig, jämfört med andra liknande bostadsprojekt. Hyresnivån bedöms utifrån förutsättningarna som rimlig.Bilagor
-
94kb Ladda ner dokument
-
Den nya godshamnen i Norvik på Norvikudden, som ligger strax norr om Nynäshamn, omfattar ca 440 000 kvm. Området förvärvades 1992 av Stockholms stad genom Stockholms Hamn.
Syftet med etableringen av en ny godshamn är att trygga varuförsörjningen i det växande Stockholm, möta framtidens krav på ökade godsvolymer och större fartyg samt möjliggöra en förflyttning av transporter från land till sjöfart. Hamnen består av två hamndelar, en roro-hamn (roll on roll off, gods som rullar på och av fartygen) som hanteras av Stockholms Hamn och en containerhamn som enligt avtal med Stockholms Hamn nyttjas och drivs av Hutchison Ports Sweden AB, ”HPS”.
Den 12 juni 2006 togs ett inriktningsbeslut för utveckling av Stockholm Norvik Hamn i kommunfullmäktige. I februari 2007 lämnade Stockholms Hamn in ansökan till Miljödomstolen om miljötillstånd för vatten- och hamnverksamhet samt dispens för att dumpa muddringsmassor. Den 5 mars 2007 tog kommunfullmäktige ett genomförandebeslut i ärendet som omfattade en investering om 1,7 mdkr (exkl. indexuppräkningar). Nuvärdet bedömdes till 549 mnkr.
I december 2015 behandlade koncernstyrelsen den första lägesredovisningen, som angav en slutkostnadsprognos inkl. index om ca 3,6 mdkr och ett positivt nuvärde om ca 508 mnkr. Detta innebar en minskning av det tidigare nuvärdet i genomförandebeslutet med 8 procent, vilket låg inom den nivå som inte behövde någon revidering av tidigare genomförandebeslut.
Koncernledningen konstaterade i lägesredovisningen från 2015 att projektet hade genomgått en utdragen tillståndsprocess på grund av ett stort antal nödvändiga beslut, domar och överklaganden. Detta medförde också ett antal ändringar utifrån ökande byggkostnader samt vissa förändringar på grund av ändrade krav från verksamheten. Projektets budget utökades med nära två mdkr. Utökningen kan härledas till indexuppräkning, förändrad utformning av hamnen och till förändrade funktioner. Bl.a. har kraven på hamnens miljöåtgärder ökat.
Sedan 2015 har koncernstyrelsen behandlat ytterligare tre lägesredovisningar (2017, 2018 och 2019). Sedan 2019 är beslutad projektbudget 3 715 mnkr efter mindre justeringar gällande exempelvis förlängd kajlängd.
Vid byggstart 2016 presenterades en huvudtidplan för VD på Stockholms Hamn med datum för öppnande av containerterminalen i oktober 2020 och för roro-hamnen i december 2020. Denna godkändes ej och huvudtidplanen revideras och de nya öppningstiderna blev maj 2020 för containerhamnen och oktober 2020 för roro-hamnen. Detta förslag godkändes av VD. Trots att en pandemi utbröt i början på 2020 hölls sluttiderna men operatörerna valde att öppna något senare, den 27 maj 2020 respektive i november 2020.
Koncernledningen och stadsledningskontoret kan konstatera att det sammantaget inte är några större avvikelser i varken budget eller tidplan sedan lägesredovisningen 2015. Projektet har haft en god kostnadskontroll och även lyckats utföra projektet inom föreskriven produktionstidplan. Slutkostnadsprognosen som uppgår till 3 838 mnkr är ca 123 mnkr över budget, vilket motsvarar 3 procent och får anses vara en relativt liten avvikelse.
Den långa ledtiden från första genomförandebeslutet 2007 till färdig hamn 2020 pekar på svårigheterna att bedöma dessa komplexa infrastrukturprojekt i ett tidigt skede, samt påvisar hur lång tillståndsprocessen är för att bygga stora infrastrukturprojekt. Detta är något som staden och dess bolag generellt bör ta höjd för vid planeringen av större projekt som kräver miljötillstånd eller motsvarande.
Koncernledningen och stadsledningskontoret noterar att Tidningen Byggindustrin utsåg Stockholm Norvik Hamn till Årets Bygge 2021 i konkurrens med 17 andra byggprojekt.Bilagor
-
354kb Ladda ner dokument
-
-
8
Reviderat genomförandebeslut gällande Stockholm Vatten ABs utbyggnad av VA-system för Årstafältet Etapp 1
Ärendet avser ett reviderat genomförandebeslut för Stockholm Vatten AB:s (dotterbolag till Stockholm Vatten och Avfall AB) projekt Årstafältet Etapp 1, som ingår i den första delen av exploateringen av Årstafältet. Exploateringsnämnden har sedan 2007 arbetat med planeringen av den nya stadsdelen där cirka 6 000 nya bostäder är planerade att anläggas. För Stockholm Vatten och Avfall innebär utbyggnaden ett komplext arbete där stora VA-system påverkas av exploateringen samt ett helt nytt VA-system måste anläggas.
Exploateringen är planerad att genomföras i 8 etapper. Under hösten 2020 godkände kommunfullmäktige ett reviderat genomförandebeslut för exploateringsnämndens projekt för etapp 1 av Årstafältet. Inom etapp 1 krävs stora investeringar för att möjliggöra den vidare exploateringen. För Stockholm Vatten och Avfall innebär dessa investeringar stora omläggningar av huvudledningar och utbyggnad av befintlig dagvattendamm. Med anledning av detta krävs ett reviderat genomförandebeslut på 764 mnkr, en kostnadsökning på 528 mnkr från det tidigare genomförandebeslutet från 2013. Kostnadsökningen beror på ökade kostnader för masshantering och utbyggnad av dagvattendamm samt tillkommande kostnader som inte varit medräknade vid det tidigare beslutet. En alternativ dragning har utretts men bolaget konstaterar att detta alternativ skulle vara tekniskt mycket komplicerat.
Projekt i etapp 1 har sedan tidigare ett styrelsebeslut från Stockholm Vattens AB:s styrelse på 200 mnkr (prisnivå september 2013). Då förändringar i projektets omfattning och kostnader nu gör att det överstigit 300 mnkr måste ett reviderat genomförandebeslut godkännas av kommunfullmäktige.
Koncernledningen och stadsledningskontoret konstaterar att ett reviderat genomförandebeslut för Årstafältets etapp 1, inom vilket Stockholm Vatten och Avfalls projekt ryms, godkändes av kommunfullmäktige den 28 september 2020. Stockholm Vatten och Avfalls projekt är en grundförutsättning för genomförandet av hela Årstafältet. Koncernledningen och stadsledningskontoret uppmanar Stockholm Vatten och Avfall och exploateringsnämnden att tillsammans utforma och genomföra investeringarna så kostnadseffektivt som möjligt, och att arbeta för att förbättra de ekonomiska förutsättningarna för genomförandet av de kommande etapperna i projektet.Bilagor
-
532kb Ladda ner dokument
-
457kb Ladda ner dokument
-
Bilagor
-
214kb Ladda ner dokument
-
107kb Ladda ner dokument
-
125kb Ladda ner dokument
-
107kb Ladda ner dokument
-
125kb Ladda ner dokument
-
228kb Ladda ner dokument
-
89kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
197kb Ladda ner dokument
-
103kb Ladda ner dokument
-
125kb Ladda ner dokument
-
71kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
186kb Ladda ner dokument
-
289kb Ladda ner dokument
-
294kb Ladda ner dokument
-
442kb Ladda ner dokument
-
560kb Ladda ner dokument
-
-
17
Övriga frågor