Hoppa över navigering
  • Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) öppnade sammanträdet och föredragningslistan godkändes.

  • Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) och vice ordföranden Johan Kling (C) utsågs att justera dagens protokoll.
    Protokollet ska justeras senast den 5 april 2024.

  • Arbetsmarknadsnämnden gav följande personer närvarorätt till dagens sammanträde:
    Anna Charlotta Gräslund, Sveriges Lärare
    Ulrika Svedberg, avdelningschef Jobbtorg Stockholm
    Daniel Lönn, enhetschef Jobbtorg Insatser, Fokus Unga

  • Nelson Mandela-priset instiftades år 1998 som ”Stadens pris för årets bästa insats för integration i Stockholms stad”. Priset syftar till att belöna och uppmärksamma goda initiativ i arbetet för en mer öppen och inkluderande stad genom att skapa mötesplatser mellan nya och etablerade stockholmare.

     

    Arbetsmarknadsnämnden utser medlemmar till juryn efter förslag på representanter från arbetsmarknadsförvaltningen.

    Representanterna är personer som företräder organisationer som inom näringsliv och civilsamhälle arbetar aktivt med ett inkluderingsperspektiv.

     

    Arbetsmarknadsförvaltningen föreslår att ordförande och vice ordförande i arbetsmarknadsnämnden tillsammans med följande representanter från respektive organisation ingår i juryn för år 2024 med möjlighet att delta upp till två år:

    - Evelina Pärnerud, CSR manager IBM

    - Ann-Charlotte Vidén, Projektledare social hållbarhet Familjebostäder

    - Ebba Brusewitz, Verksamhetschef Föreningen Midsommargården

    - Ruth Arvidsson, Projektledare Cykelfrämjandet

    - Sonja Dousa, Verksamhetsledare Kista Sports Club KFUM

     

    Arbetsmarknadsförvaltningen har redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 240314.

    Förslag till beslut

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) yrkade att nämnden skulle bifalla förvaltningens förslag till beslut.

    Beslutsgång

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) fann, med instämmande från samtliga ledamöter, att nämnden beslutade enligt förvaltningens förslag till beslut.

    Bilagor

  • Kommunstyrelsen har remitterat ärendet Heltid som norm till arbetsmarknadsnämnden för yttrande. Kommunfullmäktige lyfte fram i budget för 2023 att staden ska öka takten i arbetet med att göra heltid till norm och att kommunstyrelsen har i uppdrag att strategiskt driva på för att minst 90 procent av de anställda ska ha en tillsvidareanställning på heltid. I november 2023 tog stadsledningskontoret fram ett initiativärende Heltid som norm.

    Arbetsmarknadsförvaltningen är positiv till förslaget givet och att en förutsättning till heltid är möjligheten att vara en flexibel och tillmötesgående arbetsgivare.

     

    Arbetsmarknadsförvaltningen har redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 240314.

    Förslag till beslut

    1. Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) yrkade att nämnden skulle bifalla förvaltningens förslag till beslut.

     

    2. Vice ordföranden Johan Kling (C), ledamoten Per Rosencrantz m.fl (M) och ledamoten Christina Tufvesson (L) yrkade att nämnden skulle bifalla ett från Centerpartiet, Moderaterna och Liberalerna gemensamt förslag till beslut enligt nedan:

     

    1. Att delvis godkänna förslaget till beslut.
    2. Att avstyrka förslaget om att alla tjänster som utannonseras ska som norm vara på heltid.
    3. Att därutöver anföra följande:

     

    Stadens förmåga att attrahera och behålla kompetent och skicklig personal är avgörande för kvalitén i den välfärd och service som erbjuds stockholmarna. Vi instämmer i att goda anställningsvillkor är en viktig del i arbetet med att stärka staden som arbetsgivare och här kan heltid som norm spela en betydelsefull roll. En norm kring heltidsanställningar är i stor utsträckning positiv men det finns problem att ta hänsyn till i implementeringen av förslaget. Vi vill framförallt lyfta att det finns de som vill söka deltidstjänster och som med nuvarande förslag riskerar att inte söka utannonserade tjänster.

     

    Stadsledningskontoret konstaterar att förslagen kommer att innebära ekonomiska konsekvenser på kort sikt och att detta behöver hanteras inom ram – även kostnader som kan uppstå på längre sikt kommer att behöva hanteras inom ram. Givet att personalkostnader utgör en stor del av stadens kostnader är det av stor vikt att kostnadsutvecklingen och verksamheters dimensionering bevakas noggrant för att undvika svårigheter att hålla budget.

     

    Vi vill också framhålla att heltid som norm inte får innebära ett förbud mot deltid framgent, vilket initiativärendet antyder. En norm tillåter undantag och stadens personalpolitik måste tillåta viss flexibilitet, dels utifrån verksamheternas skiftande behov men också utifrån arbetstagares behov. Det är också viktigt att tjänster som i praktiken utgör deltid inte blir artificiella heltidstjänster till följd av politiska beslut. Vi ser en risk i att rekryteringar som hade kunnat bidra positivt till en verksamhets kvalitet uteblir om inga deltidsanställningar ska kunna göras efter 1 juli 2024. Normen om heltid ska vara just en norm och vi motsätter oss därför ska-krav om att inga deltidsanställningar ska kunna göras från och med nämnda datum.

     

    Redan i dag, för staden som helhet, har cirka 91 procent av medarbetarna tillsvidareanställning på heltid. Vi anser att förslaget om att alla tjänster som annonseras ska som norm vara heltid utgör politisk detaljstyrning. Det är vår mening att annonser för vakanser och lediga tjänster ska utformas verksamhetsnära och ge en rättvisande bild av tjänstens karaktär och omfattning. Det finns en risk i att missvisande annonser påverkar förtroendet för staden som arbetsgivare och att söktrycket till lediga tjänster minskar. Vi kan inte nog understryka vikten av att utvärdera konsekvenserna av detta beslut för stockholmarna, arbetstagarna, verksamheterna och huruvida heltid som norm faktiskt leder till bättre kommunal service och nöjdare medarbetare.

    Beslutsgång

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) ställde yrkandena mot varandra och fann att nämnden beslutade, utan omröstning, enligt förvaltningens förslag till beslut.

    Reservation

    Vice ordföranden Johan Kling (C) reserverade sig mot beslutet till förmån för det gemensamma förslaget till beslut från Centerpartiet, Moderaterna och Liberalerna. 

     

    Ledamoten Per Rosencrantz m.fl (M) reserverade sig mot beslutet till förmån för det gemensamma förslaget till beslut från Centerpartiet, Moderaterna och Liberalerna. 

     

    Ledamoten Christina Tufvesson (L) reserverade sig mot beslutet till förmån för det gemensamma förslaget till beslut från Centerpartiet, Moderaterna och Liberalerna. 

     

    Bilagor

  • Kommunstyrelsen har remitterat ärendet Stockholms stads program för idrott, motion och friluftsliv 2024-2028 till arbetsmarknadsnämnden för yttrande. Programmets övergripande målsättning är att genom ökad fysisk aktivitet förbättra folkhälsan och minska ojämlikheter i hälsa. Detta ska uppnås genom att fler stockholmare börjar idrotta eller motionera regelbundet. Det stadsövergripande programmet gäller för alla stadens nämnder och bolag, och syftar till att ge vägledning i prioriteringar och strategier för att nå målsättningen.

    Av programmet framgår att staden ska arbeta för ett Stockholm där alla invånare kan röra på sig, men fokus ligger särskilt på barn och ungdomar i åldern 7-20 som är inaktiva. Prioriteringarna syftar till att utjämna skillnader i hälsa utifrån ett jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv. Arbetsmarknadsnämndens ska enligt de ansvarsområden som listas i programmet arbeta för att bedriva ett aktivt hälsofrämjande arbetsliv för stadens anställda samt inkludera fysisk aktivitet som en del i relevanta arbetsmarknadsprogram.

    Arbetsmarknadsförvaltningen ser positivt på programmets utformning och prioriteringsområden, och bedömer att de ansvarsområden som åläggs förvaltningen i programmet är rimliga. Hälsofrämjande aktiviteter och fysisk aktivitet erbjuds inom flera av Jobbtorg Stockholms verksamheter samt inom Etableringscentrum till de aspiranter som har behov av sådana insatser. På central nivå bedriver förvaltningen ett hälsofrämjande arbete som riktar sig till samtliga anställda. Förvaltningen ser även positivt på att hela programmet genomsyras av ett jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv.

     

    Arbetsmarknadsförvaltningen har redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 240314.

    Förslag till beslut

    1. Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) yrkade att nämnden skulle bifalla förvaltningens förslag till beslut.

     

    2. Vice ordföranden Johan Kling (C), ledamoten Per Rosencrantz m.fl (M) och ledamoten Christina Tufvesson (L) yrkade att nämnden skulle bifalla ett från Centerpartiet, Moderaterna och Liberalerna gemensamt förslag till beslut enligt nedan:

     

    1. Att  delvis godkänna förvaltningens förslag till beslut.
    2. Att  därutöver anföra:

     

    Stockholms stads program för idrott, motion och friluftsliv 2024-2028 kommer med ett antal substantiella såväl som processrelaterade brister. Programmet saknar en tydlig ansvarsfördelning, ansvar för uppföljning och tillämpningsanvisningar samt tydliga indikatorer, vilket gör att det inte går att följa upp. Vi hade även önskat att idrottsrörelsen involverats i ett tidigare skede och beklagar att så inte blev fallet.

     

    Arbetsmarknadsnämndens ansvarsområde ”Inkludera fysisk aktivitet som en del i relevanta arbetsmarknadsprogram” påverkas i hög grad av den absolut största utmaningen för idrotten och möjligheten till rörelse och motion för stockholmarna – den rådande bristen på idrottsanläggningar i vår stad. Våra föreningar har trots otaliga barn och ungdomar i sina köer svårt att låta fler ta steget in i sina verksamheter då bristen på anläggningar leder till att lämpliga tider inte kan erbjudas. Idrottens roll i att engagera stockholmare, särskilt unga, i föreningslivet får inte förringas, särskilt då ideella krafter är en förutsättning för att erbjuda organiserad idrott och rörelse som motsvarar efterfrågan.

     

    Ett aktivt idrotts- och föreningsliv kan också bli en bra samarbetspartner för framtiden för att hitta fler kvalitativa och viktiga feriearbeten under sommarmånaderna i form av ungdomsledare på läger. Att jobba som ungdomsledare är inte bara ett sommarjobb utan också en möjlighet att bli en positiv förebild för många barn som deltar i sommaraktiviteten.

     

    Slutligen anser vi att den prioriterade målgruppen med låg socioekonomisk status bör inkludera barn från 7 års ålder istället för från 13 år. Vi vet av erfarenhet att barn dras in i kriminella gäng i en allt yngre ålder. Vi tror därför att 13 år är alldeles för sent att börja prioritera. Ett aktivt idrotts- och föreningsliv kan bidra till att hålla barn borta från kriminalitet, men då är tidiga insatser avgörande.

    Beslutsgång

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) ställde yrkandena mot varandra och fann att nämnden beslutade, utan omröstning, enligt förvaltningens förslag till beslut.

    Reservation

    Vice ordföranden Johan Kling (C) reserverade sig mot beslutet till förmån för det gemensamma förslaget till beslut från Centerpartiet, Moderaterna och Liberalerna. 

     

    Ledamoten Per Rosencrantz m.fl (M) reserverade sig mot beslutet till förmån för det gemensamma förslaget till beslut från Centerpartiet, Moderaterna och Liberalerna. 

     

    Ledamoten Christina Tufvesson (L) reserverade sig mot beslutet till förmån för det gemensamma förslaget till beslut från Centerpartiet, Moderaterna och Liberalerna. 

     

    Särskilt uttalande

    Ledamoten Ann-Christine Carlberg (SD) lämnade följande särskilda uttalande.

     

    Stockholm stads program för idrott, är ett stadsövergripande program för att genom ökad fysisk aktivitet förbättra folkhälsan och minska ojämlikheter i hälsa. Programmet omfattar från i år även motion och friluftsliv. Dessa två grupper är till stora delar bärande när det gäller fritidsaktiviteter i allmänhet, det är därför viktigt att hela staden likvärdigt omfattas av de satsningar som görs.

     

    För att programmet ska få ett brett genomslag och nå grupper som idag har en låg fysisk aktivitetsnivå behöver det säkerställas att information om vilka rättigheter och skyldigheter alla medborgare omfattas av tydligt kommuniceras ut av staden.

     

    Det finns i det närmaste oändligt många möjligheter att idrotta, motionera eller leva friluftsliv i Stockholm med omgivningar. Det råder dock betydande underskott på specialidrottshallar och träningsytor för ett flertal sporter, vilket är tidskrävande att kompensera för då processen för nybyggnation är väldigt lång. Därför behöver nyttjandet av befintliga anläggningar effektiviseras och tillfälliga lösningar tas fram när så är möjligt. Funktionaliteten för stadens många utomhusanläggningar kan också höjas genom uppgraderingar av utrustning och utformning för att passa fler målgrupper.

     

    Stadens verksamheter för skolor, öppna förskolor och parklekar ska bidra till att stimulera barn till rörelse och lek, utomhusmiljöernas utformning och storlek är då mycket viktiga. Skolplikten medför både ett ansvar och en möjlighet för skolorna att genom såväl teori som aktiviteter påverka barnens kunskap om och inställning till fysisk aktivitet som grundläggande för en god mental hälsa och kroppsligt välmående.

     

    Trots stadens många möjligheter till idrott så finns även blinda fläckar. Möjligheten att utöva motorsport är nästan obefintlig, ljudnivåer och avgasutsläpp har tidigare varit legitima skäl att hålla dörren stängd, men nu med den elektrifiering som sporten genomgår så försvinner dessa hinder och för motorsporten som historiskt sett lockat så många unga och vuxna öppnas nya möjligheter som staden bör bejaka.

     

    Bilagor

  • Kommunstyrelsen har remitterat en motion till arbetsmarknadsnämnden för yttrande. Motionen är från Sverigedemokraterna gällande samverkan med Migrationsverket för att främja frivillig återvandring.

    Motionären föreslår att:
    Kommunfullmäktige ger berörda nämnder i uppdrag att vara en aktiv part med ambitionen att delta i gemensamma projekt med Migrationsverket kring frivillig återvandring.

    Förvaltningens bedömning är att arbetsmarknadsnämnden inte bör vara en aktiv part med ambitionen att delta i projekt med Migrationsverket kring frivillig återvandring. Dels finns det oklarheter i uppdraget som för närvarande utreds av regeringen, dels ser förvaltningen att det inte skulle bidra till att enligt prioriteringar i budget förbättra nämndens arbete med att skapa förutsättningar för nyanlända att etablera sig på arbetsmarknaden och i samhället.

     

    Arbetsmarknadsförvaltningen har redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 240314.

    Förslag till beslut

    1. Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) yrkade att nämnden skulle bifalla förvaltningens förslag till beslut.

     

    2. Ledamoten Ann-Christine Carlberg (SD) yrkade att nämnden skulle bifalla Sverigedemokraternas förslag till beslut enligt nedan:

     

    1. Att arbetsmarknadsnämnden tillstyrker motionen.
    2. Att därutöver anföra följande:

     

    Sverigedemokraterna har föreslagit att Stockholms stad genom berörda nämnder så som socialnämnden ska vara en aktiv part gentemot Migrationsverket i projekt som främjar frivillig återvandring. Arbetsmarknadsnämnden fyller en viktig funktion genom sin kontakt med långtidsarbetslösa och bör därför vara en aktiv part tillsammans med övriga nämnder, bolag och förvaltningar.

    Beslutsgång

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) ställde yrkandena mot varandra och fann att nämnden beslutade, utan omröstning, enligt förvaltningens förslag till beslut.

    Reservation

    Ledamoten Ann-Christine Carlberg (SD) reserverade sig mot beslutet till förmån för Sverigedemokraternas förslag till beslut.

    Särskilt uttalande

    Ledamoten Christina Tufvesson (L) lämnade följande särskilda uttalande.

     

    För alla som lever i Sverige och Stockholm finns gemensamma ramar, såsom lagar och sociala koder, som sätter gränser. Men inom de ramarna kan många olika liv levas. Integration, till skillnad från assimilation, innebär att var och en själv kan forma sitt liv så länge det inte inkräktar på andras frihet att forma sitt. Som liberaler anser vi att fokus bör vara just på individens möjligheter och inte utpekande och misstänkliggörande av folk baserat på grupptillhörighet.

     

    Det faktaunderlag motionären hänvisar till är minst sagt bristfälligt. Generalsekreteraren för den namngivna organisationen erkänner själv att undersökningen inte är gjord på vetenskaplig grund. Med tanke på vikten Sverigedemokraterna tidigare har lagt vid att beslut och arbetssätt ska grundas i vetenskap och evidens är detta anmärkningsvärt. Tvärtom vad som påstås i motionen så har de satsningar som gjorts hittills vad gäller återvandring visat på ett mycket begränsat intresse, förmodligen för att folk trivs i staden.

     

    Den som vill återvandra ska givetvis kunna göra det, men det är av större vikt att fokus för kommunens ansträngningar ligger på integration, utbildning och delaktighet. Vi kommer att behöva fler som jobbar i Stockholm framöver, inte färre.

     

    Som tolv nuvarande och tidigare aktörer inom politik och samhälle formulerar det i en debattartikel som nyligen publicerades av Dagens Nyheter: ”Problem ska inte förnekas, men våra besluts­fattare måste ge en mer nyanserad och rättvisande bild av invandringen och angripa de verkliga problemen. Den politiska debatten måste bygga på fakta och samtidigt värna humanism och solidaritet i en allt oroligare värld."

     

     

    Bilagor

  • Arbetsmarknadsnämnden prognostiserar ett överskott på 66,0 mnkr. Intäkter från Skolverket beräknas bli 93,9 mnkr högre än budget medan intäkterna från Migrationsverket förväntas bli 27,9 mnkr lägre än budgeterat. Nämnden avser att begära budgetjustering för intäktskraven i tertialrapport 1.

     

    Nämndens investeringar förväntas uppgå till 4,0 mnkr, vilket är vad nämnden erhållit som investeringsbudget.

     

    Arbetsmarknadsförvaltningen har redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 240311.

    Förslag till beslut

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) yrkade att nämnden skulle bifalla förvaltningens förslag till beslut.

    Beslutsgång

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) fann, med instämmande från samtliga ledamöter, att nämnden beslutade enligt förvaltningens förslag till beslut.

     

    Bilagor

  • Arbetsmarknadsnämnden la sammanställningen av delegationsbeslut samt listan för inkomna och upprättade ärenden till handlingarna.

    Bilagor

  • Arbetsmarknadsnämnden la protokollet från arbetsmarknadsnämnden den 20 februari 2024 till handlingarna.

    Bilagor

  • Arbetsmarknadsnämnden la protokollet från rådet för funktionshinderfrågor den 20 mars 2024 till handlingarna.

    Bilagor

  • Arbetsmarknadsnämnden la protokollet från förvaltningsgruppen den 21 mars 2024 till handlingarna.

    Bilagor

  • Inskickade frågor 

     

    Sverigedemokraterna hade skickat in nedan fråga till förvaltningen:

    • Fråga avseende dubbel ersättning till leverantörer hos arbetsmarknadsförvaltningen

     

    Centerpartiet, Moderaterna och Liberalerna hade skickat in nedan fråga till förvaltningen:

    • Fråga angående upphandling av Komvux

     

    Frågorna besvarades muntligen under mötet av förvaltningschefen och ett skriftligt svar skickas via mail till samtliga i nämnden.

  •  

    Förvaltningschefen informerade kort om

    • Upphandling komvux
      Nämnden har delegerat till förvaltningschefen att fatta tilldelningsbeslut och teckna ramavtal. I upphandlingen har två tilldelningsbeslut fattats; yrkesutbildningarna El och data, samt Hår och stylist. Efter tilldelningsbeslutet börjar en avtalsspärr löpa dvs upphandlande myndighet får inte teckna avtal förrän efter tio dagar från det att underrättelse om tilldelningsbeslut har skickats. Beslutet kan överklagas till Förvaltningsrätten i Stockholm. Förvaltningschefen tecknar ramavtal efter det att dom vunnit laga kraft.  

     

    • Feriejobb, sommar 2024
      Den 7 mars var det sista dagen att söka sommarjobb för stadens ungdomar. 17.200 sökande, en stort ökning mot föregående år då andelen sökande var 13.500. Just nu pågår arbetet med att matcha kandidater mot jobb.
Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.