Hoppa över navigering
  • Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) öppnade sammanträdet och föredragningslistan godkändes.

  • Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) och vice ordföranden Johan Kling (C) utsågs att justera dagens protokoll.
    Protokollet ska justeras senast den 24 juni 2024.

  • Arbetsmarknadsnämnden gav Anna Charlotta Gräslund, Sveriges Lärare, närvarorätt till dagens sammanträde.

  • Nämnden har under jan-mars bidragit till regionens kompetensförsörjning genom 25 000 elever inom vuxenutbildningen, varav drygt 7 000 elever inom yrkesvux eller yrkeshögskolan. Utbildningsmässor har anordnats i samarbete med arbetsgivare för att attrahera fler till bristyrkesutbildningar och samtidigt skapa möjligheter för personer i behov av arbete. Studie- och yrkesvägledning har erbjudits på bibliotek och medborgarkontor i samtliga fokusområden i staden. En ny yrkesutbildning med inriktning mot programmering har startat och en utbildning mot elkraftsmontör har tagits fram. Att fler utbildar sig inom el, vvs, ventilation och kyla är en förutsättning för klimatomställningen och nämnden erbjuder utbildningar inom flertalet områden. Personal inom äldreomsorg och förskola har utbildats i yrkessvenska och en flerstegsutbildning för kombinationsutbildningar mot vård och omsorg är under utveckling. Förberedelserna för att utöka egen regi inom vuxenutbildning pågår.

     

    Andelen aspiranter som har gått vidare till arbete och studier efter avslut överträffar årsmålet. Fler har nåtts och skrivits in i nämndens verksamheter i de uppsökande uppdragen, liksom antalet inskrivna från målgruppen för personer med funktionsnedsättning som påverkar arbetsförmågan. Nämnden når fler ungdomar i Kommunala aktivitetsansvaret, KAA, och fler har fått stöd. Antalet ungdomar som avslutades ökade med ca 40 procent, varav de flesta gick till studier. Ungdomar med risk för skolavbrott kommer att kunna erbjudas stöd från och med april. Stöd till elever som övergått i komvux från gymnasieskolans introduktionsprogram fortsätter. Söktrycket till feriejobb har ökat och målet om 11 000 platser bedöms uppnås. Utredning om stadsdelssystrar pågår enligt plan med målet att de ska anställas för uppsökande arbete i stadsdelarna.

     

    Genom Stocket Återbruk främjas återanvändning, återvinning och delning av resurser inom stadens nämnder och bolag, exempelvis återbruk av möbler för utbildningsförvaltningen samt återbruk av byggmaterial i samverkan med Stockholms vatten och avlopp, SVOA. Digitaliseringsarbetet fortsätter med bland annat definition av digital kompetens, kompetensutveckling för elever och arbete med kring AI. Medarbetarenkäten visar på goda resultat och nämndens hälso- och arbetsmiljöindex ligger kvar på 78. Arbetet med chefsstrukturen har påbörjats.

     

    Arbetsmarknadsförvaltningen har redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 240522.

    Förslag till beslut

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) yrkade att nämnden skulle bifalla förvaltningens förslag till beslut.

    Beslutsgång

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) fann, med instämmande från samtliga ledamöter, att nämnden beslutade enligt förvaltningens förslag till beslut.

    Särskilt uttalande

     

    Vice ordföranden Johan Kling (C), ledamoten Annika Friberg m.fl. (M) och ledamoten Christina Tufvesson (L) lämnade gemensamt följande särskilda uttalande.

     

    Vi har följande synpunkter på Tertialrapport 1 för 2024.

     

    Betygen

    Sverige är ett litet och exportberoende land och för att klara sig i den internationella konkurrensen behöver vi vara en innovativ kunskapsnation. Därför är det viktigt att elever inte bara får godkända betyg i mera praktiska ämnen utan även i teoretiska betyg som matematik och engelska. För ungefär ett år sedan kunde vi konstatera att andelen med godkänt betyg hade minskat inom samtliga ämnen, men mest inom matematik och engelska, vilket naturligtvis var bekymmersamt.

     

    För tertialrapport 1 för 2024 anges ingen specifik information om betygen i engelska och i övrigt konstateras att andelen med godkänt betyg har ökat marginellt jämfört med motsvarande period föregående år. Detta lär bero på ökad andel med godkänt betyg inom teoretiska kurser på gymnasial nivå samt i grundläggande kurser. Slutligen anges att flest får godkänt betyg inom yrkeskurser, medan det är svårare att få godkänt betyg inom teoretiska kurser, främst matematik.

     

    Om det sagda innebär att fler nu har fått godkänt i ämnena matematik och engelska är det naturligtvis positivt. Detta är en viktig fråga som vi anser bör följas upp regelbundet i syfte att den utvecklingen i så fall ska kunna bli bestående och kanske till och med förbättras.

     

    Kompetensförsörjning/kompetensutveckling – samarbete med näringsliv och offentlig sektor

    I tertialrapporten anges att nämnden nära samarbetar med både branschorganisationer och arbetsgivare för att öka antalet ansökningar till utbildningar som leder till kompetens inom bristyrken.

     

    Mycket talar för att kompetensförsörjnings-/kompetensutvecklingsaspekten redan är och kommer att ha en mycket stor betydelse för den ekonomiska utvecklingen i Stockholm. Därför vill vi gärna betona vikten av att arbetsmarknadsförvaltningen kontinuerligt och målmedvetet fokuserar på denna typ av dialog med branschorganisationer och näringsliv så att i synnerhet anordnandet av utbildningar i närvarande och framtida bristyrken kan göras snabbt och effektivt.

     

    Kvinnor och män

    Varje människa ska ha rätten att få vara sig själv och styra sitt eget liv. Ur individsynpunkt handlar det om att kunna få göra val som styrs av det egna intresset, den egna ambitionen utan påverkan av könsstereotypa föreställningar. Och ur samhällssynpunkt handlar det om att det goda och ekonomiskt framgångsrika samhället bäst byggs av individer som har kunnat göra just fria val när det gäller studier, val av yrke, startande av företag etc. Det är därför oroande att notera att i de verksamheter som arbetsmarknadsnämnden ansvarar finns det ganska stora skillnader mellan kvinnor och män som verkar avspegla könsstereotypa föreställningar.

     

    I informationen under rubriken Jobbtorg Stockholm framgår bl.a. att betydligt fler män än kvinnor är föremål för olika åtgärder från samhällets sida. Vad gäller avslut till arbete och studier så är det så att även om kvinnorna i större utsträckning än män avslutar till studier så är det betydligt fler män än kvinnor som kommer ut i arbete. Arbetsmarknaden är, som det konstateras, könssegregerad.

     

    Dock kan vidare noteras att vad gäller uppsökande uppdrag unga vuxna så var andelen män som gick vidare till arbete eller studier betydligt högre – 82% - än vad fallet var för kvinnor – 74%, vilket är ett trendbrott.

     

    Vi noterar att arbetsmarknadsnämnden arbetar aktivt med att försöka luckra upp de föreställningar och beteenden som leder till en könssegregerad arbetsmarknadsmarknad. Dock menar vi att det nuvarande läget är bekymmersamt och något att hålla ögonen på för att förhoppningsvis kunna komma fram till metoder och åtgärder som kan vara mer framgångsrika. När det gäller i synnerhet nyanlända kvinnor tror vi att stärkt samverkan mellan jobbtorg och stadsdelsmammor är en väg framåt.

    Bilagor

  • Kvalitetsutmärkelsen ska stimulera och uppmuntra det systematiska kvalitetsarbetet och en långsiktigt hållbar utveckling. Den ger samtidigt staden möjlighet att lyfta fram förebilder och goda exempel. Frågorna i Kvalitetsutmärkelsen kan också användas som ett utvecklingsverktyg. Genom att delta i Kvalitetsutmärkelsen synliggör verksamheten sitt systematiska kvalitetsarbete.

     

    Prisutdelningsceremoni sker i Stadshuset i november 2024. Deltagande verksamheter uppmärksammas också på stadens webbplats samt får ett diplom för sitt engagemang inom kvalitetsutveckling.

     

    Enhet som vill delta i Kvalitetsutmärkelsen ska meddela detta till berörd förvaltning. Deltagandet ska godkännas alternativt anmälas i nämnden och protokoll från nämndmötet där beslutet tagits eller anmälts ska skickas in senast den 28 juni.

     

    Inom arbetsmarknadsförvaltningen har enheten Kvalitet och utveckling samt Enheten för funktionsnedsättning och psykisk ohälsa, båda inom avdelningen Jobbtorg Stockholm, anmält sig till Kvalitetsutmärkelsen 2024. Med anledning av detta föreslås arbetsmarknadsnämnden besluta att godkänna deltagandet.

     

    Arbetsmarknadsförvaltningen har redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 240529.

    Förslag till beslut

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) yrkade att nämnden skulle bifalla förvaltningens förslag till beslut.

    Beslutsgång

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) fann, med instämmande från samtliga ledamöter, att nämnden beslutade enligt förvaltningens förslag till beslut.

    Bilagor

  • Arbetsmarknadsförvaltningen är i behov av fler utbildningslokaler för att uppfylla kommunfullmäktiges beslut att andelen vuxenutbildning i stadens egen regi ska växa. Förvaltningen föreslår därmed att nämnden beslutar att förhyra utbildningslokaler på Trekantsvägen 3 i Liljeholmen.

     

    Arbetsmarknadsförvaltningen har redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 240605.

    Förslag till beslut

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) yrkade att nämnden skulle bifalla förvaltningens förslag till beslut.

    Beslutsgång

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) fann, med instämmande från samtliga ledamöter, att nämnden beslutade enligt förvaltningens förslag till beslut.

    Bilagor

  • Kommunstyrelsen har remitterat förslaget till reviderade riktlinjer för ärendeansvar mellan stadsdelsnämnderna inom individ- och familjeomsorgen, äldreomsorgen och omsorgen om personer med funktionsnedsättning till arbetsmarknadsnämnden för yttrande.

    Arbetsmarknadsförvaltningen anser att riktlinjerna i sin helhet tydligt beskriver ansvarsfördelningen mellan stadsdelsförvaltningarna.

    En utgångspunkt för riktlinjerna är ett sammanhållet ansvar om en person i staden. Arbetsmarknadsförvaltningen lyfter frågan om riktlinjerna behöver kompletteras med det ärendeansvar som åligger arbetsmarknadsnämnden för biståndsprövning om särskilt individanpassad stödinsats för att underlätta arbete eller studier enligt 4 kap. 2 § SoL för unga som varken arbetar eller studerar och för kvinnor med en svag ställning på arbetsmarknaden som nås via uppsökande uppdrag enligt beslut av kommunfullmäktige.

    Arbetsmarknadsförvaltningen vill även uppmärksamma att den utredning om organisation och ansvarsfördelning för den arbetsmarknadspolitiska insatsen Offentligt skyddade arbeten-OSA som pågår kan komma att ha påverkan på beskriven ansvarsfördelning gällande OSA i riktlinjerna.

     

    Arbetsmarknadsförvaltningen har redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 240529.

    Förslag till beslut

    1. Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) yrkade att nämnden skulle bifalla förvaltningens förslag till beslut.

     

    2. Ledamoten Ann-Christine Carlberg (SD) yrkade att nämnden skulle bifalla Sverigedemokraternas förslag till beslut enligt nedan:

    Att     delvis avslå förvaltningens förslag till beslut

    Att     texten i punkt 3.2.3 förtydligas.

    Att     föreslagen revidering i punkt 3.2.4 utgår och texten behålls i den ursprungliga formuleringen - kvinna/kvinnor/hon.

    Därutöver anföra följande:

     

    Endast personer med kvinna som biologiskt kön kan genomgå kroppslig graviditet och därigenom föda barn. Personer med biologiskt manligt kön saknar kroppsliga förutsättningar för graviditet och kan därför inte föda barn. Begreppet person kan därför inte användas som könsmässig identitetsmarkör i samband graviditet, då graviditet är en förutsättning för att barn ska kunna komma till världen. Viljan om ett inkluderande ord kommer att skapa förvirring och harmoniserar inte med begreppspraxis hos övriga myndigheter.

    Beslutsgång

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) ställde yrkandena mot varandra och fann att nämnden beslutade enligt förvaltningens förslag till beslut.

    Reservation

    Ledamoten Ann-Christine Carlberg (SD) reserverade sig mot beslutet till förmån för Sverigedemokraternas förslag till beslut.

    Bilagor

  • Kommunstyrelsen har remitterat ärendet Remiss av Miljöprogram 2030 för Stockholms stad till arbetsmarknadsförvaltningen för yttrande. Stockholm stads miljöprogram 2030 formulerar stadens strategiska inriktning inom miljö- och klimatområdet. Sju mål fastställs inom områden där utmaningarna för Stockholm och påverkan på omvärlden bedöms som störst.

    Arbetsmarknadsförvaltningen ser positivt på föreslaget program och anser att den strategiska inriktningen är tydlig i programmet men att det skulle vara en fördel om det i programmet anges vilka handlingsplaner som kopplas till genomförandet av de olika målen.

    Arbetsmarknadsförvaltningen lyfter även att kompetensdimensionen kan betonas ytterligare i programmet särskilt i förhållande till mål 1 då det är en förutsättning för att driva en inkluderande och rättvis förändring.

     

    Arbetsmarknadsförvaltningen har redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 240529.

    Förslag till beslut

    1. Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) yrkade att nämnden skulle bifalla förvaltningens förslag till beslut.

     

    2. Vice ordföranden Johan Kling (C) yrkade att nämnden skulle bifalla Centerpartiets förslag till beslut enligt nedan:

     

    Att delvis bifalla kontorets förslag till beslut

    Att därutöver anföra

     

    Miljön och klimatet utgör några av vår tids mest angelägna ödesfrågor. Det är avgörande att miljöarbetet drivs på alla nivåer: inom EU, nationellt i Sverige och lokalt i Stockholm. Stockholm ska vara en klimatpositiv stad senast 2030 och en fossilbränslefri stad senast 2035. För att nå målen behöver vi jobba på flera fronter samtidigt, med teknik som koldioxidinfångning, med att fasa ut fossila bränslen och med att få ner utsläppen från bygg- och fastighetssektorn.

     

    Förslaget till uppdaterat Miljöprogram innehåller flera ambitiösa mål och åtgärder som Centerpartiet välkomnar. Däremot brister programmet i flera viktiga aspekter och nödvändiga verktyg för att lyckas med åtgärderna saknas. Vi delar även kontorets kritik om inneboende målkonflikter. Det riskerar att göra Miljöprogrammet till ett hårt slag hårt i luften, särskilt på områden staden har begränsad rådighet över. Förslaget sätter stor tilltro till "samverkan" och "kommunikation". Vi känner en viss skepsis över att budskap på stadens reklamvitriner ska lyckas ändra stockholmarnas beteenden till att halvera sina utsläpp från konsumtion.

     

    Många viktiga punkter i programmet saknar helt indikatorer och siffersatta mål. Bland annat saknas konkreta mål för hur mycket koldioxid som ska fångas in genom bio-CCS, en viktig teknik för att minska stadens utsläpp. Programmet inkluderar positiva åtgärder för biologisk mångfald och minskning av luftföroreningar och plastanvändning. Däremot saknar vi förslag på hantering av ett av stadens stora miljöproblem, nämligen snötippning i vatten.

     

    Beträffande matproduktionen saknas det mätbara mål för att öka andelen svenskt och ekologiskt producerade livsmedel. Centerpartiet anser att 100 procent svenskt vid matupphandling bör vara målet där det är möjligt, och att större fokus borde läggas på viltkött på grund av dess miljö- och hälsofördelar. Men också möjligheten till företagande, jobb och tillväxt i vår region inom livsmedelsindustrin. Vi beklagar att bland de 132 remissinstanser som styret har valt att skicka miljöprogrammet till så finns inte några av de viktigaste samhällsaktörerna inom livsmedel och matproduktion såsom LRF, Lantmännen och Livsmedelsföretagen med. Eller menar styret att ett andelsjordbruk i Kungsängen är representativt för hela livsmedelssektorn?

     

    Centerpartiet vill se en folkrörelse för klimatet och Stockholm ska vara världsledande i det globala arbetet med att förverkliga Parisavtalet. Stadens miljöprogram är ett viktigt verktyg för att nå detta och bör därför revideras för att inkludera konkreta, siffersatta mål som effektivt kan mäta, följa upp och minska stadens klimatpåverkan.

     

     

    3. Ledamoten Annika Friberg m.fl (M) yrkade att nämnden skulle bifalla Moderaternas förslag till beslut enligt nedan:

     

    Att delvis godkänna förslag till remiss av Miljöprogram 2030 för Stockholms stad

    Att därutöver godkänna

     

    Stockholm ska vara en av världens ledande städer vad gäller klimatomställning. Just därför menar Moderaterna att det är av största vikt att Stockholm bedriver ett miljö- och klimatarbete som både ger resultat och inspirerar andra städer till att ta efter. Då krävs långsiktiga och effektiva insatser för miljön och klimatet kombinerat med ökad tillväxt.

     

    Stockholms stads miljöprogram fastslår stadens strategiska inriktning inom miljö- och klimatområdet. Genom sju konkreta mål utgör programmet också basen för flera av stadens handlingsplaner. Flera av målen i förslaget till nytt miljöprogram känns igen från det nuvarande miljöprogrammet som fastslogs av den förra grönblå majoriteten. Det visar på en tydlighet och långsiktighet inom stadens hållbarhetsarbete vilket i sin tur skapar legitimitet även utanför organisationer.

     

    Förslaget till miljöprogram understryker behovet av samverkan, delaktighet och engagemang. Några av målsättningarna inkluderar utöver staden även handling från exempelvis näringslivet, civilsamhället, akademin och stockholmarna. Det är en viktig poäng att fler utanför stadens organisation är med och de facto gör omställningen. Men det aktualiserar även frågan kring vilka områden staden har rådighet att bestämma över.

     

    Nytt för detta program är målet om en rättvis och inkluderande omställning. Utöver att staden ska fortsätta arbetet vad gäller klimatanpassning och att fler ska känna sig delaktiga i stadens miljö- och klimatarbete vill Moderaterna i detta även lyfta tryggheten. Inte minst vad gäller utformningen och skötseln av det offentliga rummet. Detta eftersom det största hotet mot en rättvis och inkluderande stad i dagsläget är den omfattande otryggheten inte minst i Stockholms utanförskapsområden. Det här är anledningen till att Moderaterna i vårt budgetförslag lagt särskilda medel för städning och skötsel av det offentliga rummet – något som också bidrar till mer välmående natur och mer cirkulär avfallshantering.

     

    Luftkvaliteten är en viktig miljöfråga – inte minst i närheten av Stockholms skolor och förskolor. Det är därför som biltrafiken behöver ställa om till att bli utsläppsfri. Vad gäller den rättvisa omställningen behöver vi dock erkänna att det finns stockholmare i behov av bil som inom de närmsta åren inte kommer ha ekonomiska möjligheter för att köpa en utsläppsfri bil. För dessa är det viktigt att inte minst stadens trafikpolitik utformas långsiktigt och att förutsättningar för omställning finns på plats innan förbud. Minst lika viktigt är det att stadens miljö- och klimatarbete i den här aspekten stämmer överens med arbetet i Region Stockholm – exempelvis vad gäller kollektivtrafiken. Att den rödgröna majoriteten i Region Stockholm fortsätter dra in både buss- och tunnelbanetrafiken från exempelvis Skärholmen är ett dåligt exempel på rättvis och inkluderande omställning.

     

    Moderaterna står fortsatt bakom målen som tidigare antagits av staden vad gäller ett fossilfritt och klimatpositivt Stockholm 2040 samt en fossilfri organisation 2030. Det är av största vikt att Stockholms stads miljö- och klimatarbete går i linje med Parisavtalet och svensk lagstiftning. Moderaterna sätter även stor tillförsikt till EU:s Green Deal vilket är i linje med Parisavtalet och bland annat innebär att transportsektorn framgent kommer omfattas av ETS-systemet.

     

    En allt högre andel elektrifierad vägtransport kombinerat med att Stockholm Exergis först storskaliga bio-CCS-anläggning snart är igång, innebär att stadens möjligheter att nå våra ambitiösa klimatmål aldrig tidigare varit såhär goda. Vi är övertygade om att Stockholms resa mot att bli fossilfritt handlar om att hjälpa stockholmare ställa om och göra mer hållbara val. Det är därför vi är så angelägna om att skynda på utbyggnaden av inte minst den offentliga laddinfrastrukturen och möjliggöra för fler privata aktörer att sätta upp laddpunkter där det behövs. Moderaterna vill vidare att stadens elproduktion från solceller ska femdubblas till 2030 samt att handläggningstid för bygglov för solceller och bergvärme för privatpersoner halveras.

     

    Vi ställer oss dock frågande till hur staden faktiskt ska minska stockholmarnas konsumtionsbaserade utsläpp. De egna utsläppen hr staden på många sätt stor rådighet över – inte minst vad gäller upphandling för de egna verksamheterna. Men att på kommunal nivå ha rådighet över vilka/ hur mycket varor stockholmarna konsumerar och var de väljer att åka på semester är rent utsagt varken önskvärt eller möjligt i dagsläget. Stadens miljöprogram ska ta sikte på att genomföra mer hållbara upphandlingar och inköp i de egna verksamheterna. Att stockholmarnas konsumtionsbaserade utsläpp ska omfattas av liknande mål på kommunal nivå är dömt att misslyckas och heller inte önskvärt i en öppen och frihandelsvänlig ekonomi.

     

    Nya avfallsdirektiv och lagstiftningar har satt målet om ett resurseffektivt och cirkulärt Stockholm i nytt ljus – inte minst eftersom staden fått ett ännu större ansvar än tidigare för avfallshanteringen. Kombinerat med att möjliggöra för mer resurseffektiva och cirkulära kretslopp vill Moderaterna lyfta behovet av att staden uppfattas som framåtlutad och inlyssnande – inte minst gentemot stadens företagare vilka också ålagts ett större ansvar för avfallshanteringen. Vidare är avfallsbrottsligheten ett omfattande problem för både stadens miljöarbete och då det dessutom göder kriminella näringar. Det krokar också an i stadens mål om ett giftfritt Stockholm. Utöver flera viktiga insatser som presenterats både på nationell, regional och lokal nivå vill vi understryka behovet av fler stickprovskontroller i avfallshanteringen.

     

    Vad gäller ett giftfritt Stockholm vill Moderaterna understryka behovet av att arbetet – inte minst vad gäller förbud – är harmoniserat med gällande lagstiftning och inte minst övriga kommuner i regionen. Arbetet behöver löpande utvärderas för att dels bedöma kostnaderna, dels bedöma att stadens normer är verkningsfulla och faktiskt ger effekt.

     

    Förslaget till Stockholms elfte miljöprogram lyfter flera gånger att Stockholm ska vara en internationell förebild. Moderaterna vill i de delarna understryka att Stockholm också bör vara ett föregångsexempel för andra städer – både i Sverige, Europa och resten av världen – vad gäller urbant miljö- och klimatarbete. Det kräver dock att vi lyckas bevisa att hållbarhet i alla tänkbara aspekter kan kombineras med tillväxt och välstånd. Just därför är det särskilt viktigt att hela Stockholm – inte bara staden som organisation – uppfattar stadens miljö- och klimatarbete som legitimt. Annars kommer stadens mål att misslyckas och Stockholm blir en sämre stad.

     

    Moderaterna har sedan tidigare uttryckt omfattande missnöje med hur den rödgröna majoriteten skyndat fram ett beslut för en miljözon klass 3 i centrala Stockholm. Vi oroar oss för att miljözonen snarare blir en symbolpolitisk handling snarare än ett föregångsexempel andra städer vill ta efter. Det är med andra ord ett exempel på vad som inte borde gå i linje med Stockholms miljö- och klimatarbete.

     

    4. Ledamoten Christina Tufvesson (L) yrkade att nämnden skulle bifalla Liberalernas förslag till beslut enligt nedan:

     

    Att delvis godkänna förvaltningens förslag till beslut

    Att utöver det anföra.

     

    Arbetet för klimatet och miljön är vår tids ödesfrågor. I grunden är det en frihetsfråga för kommande generationer. Stockholm skall klara sina åtaganden inom Parisavtalet men vi skall också gå i täten så att detta sker. Målen skall nås genom en ekonomi i tillväxt och innovation genom grön teknik. Liberalernas klimatpolitik utgår från principen om att förorenaren betalar. Stadens klimatpolitik skall stå för långsiktighet och förutsägbarhet. Spelreglerna skall vara tydliga för samhällets aktörer. Liberal klimatpolitik är inte symbolpolitik

     

    Det är positivt att staden nu uppdaterar sitt miljöprogram och därigenom kan både höja ambitionerna och även inkludera nya metoder och tekniker för att bidra till den gröna omställningen. Mycket av det som tas upp är steg i rätt riktning, samtidigt ser vi att mer behöver göras. 

     

    Genom koldioxidinfångning s.k. bio-CSS tar staden stora kliv mot att nå klimatpositivitet, där kraftvärmeverken i Värtan såväl som det i Lövsta avgörande. Lövstaverket behöver planeras för att göra det möjligt. Det kräver fortsatt teknikutveckling och långsiktigt samarbete mellan olika aktörer

     

    Att minska mängden koldioxid och skadliga partiklar i luften är en av de bästa och starkaste hälsofrämjande åtgärder vi kan göra för stadens alla invånare. Staden måste våga tänka nytt och bejaka teknikutvecklingen inom grön tech. Här ser vi att smarta träd s.k. vertikala planteringar skulle bidra till att minska andelen skadliga partiklar i luften och därmed värna om människors och djurs hälsa. Genom att minska luftföroreningen på marknivå bidrar vi även till att sänka temperaturen under varmare väderförhållanden.

     

    I Stockholm finns drygt 100 000 laddbara personbilar och nästan var tredje bil som var registrerad i staden under 2023 är eldriven. Närmare hälften av alla nyregistrerade bilar i staden var helelektriska utöver det en fjärdedel laddhybrider. Utvecklingen mot en fossilfri fordonstrafik ökar alltså och detta ställer en stor efterfråga på en fungerande och tillgänglig laddinfrastruktur. Detta kräver alltså att utbyggnaden av laddplatser behöver öka i högre takt än nu. Vårt mål är att 50 procent laddplatser kan uppnås 2026 och 100 procent laddplatser i innerstaden respektive 80 procent i ytterstaden 2030. Målen skall prövas i ljuset av teknikutvecklingen 2026 och tillgängliga affärsmodeller

     

    Liberalerna vill att mer av den elförbrukning stadens bolag och förvaltningar står för ska vara från grön och lokalproducerade källor, här bör staden se över möjligheten med att installera solceller även på fasader utöver tak och främja samt underlätta för privata investeringar i solcellspaneler.

     

    Vi ser gärna även att staden frångår åtgärder som har låg eller ingen verkning samt evidens, såsom cykeljourer och centrum för cirkularitet och istället satsar på klimatåtgärder som har en bevisad effekt. Vi ska fortsätta främja en cirkulär ekonomi och återbruk särskilt inom bygg och infrastruktur. Större delar av befintliga hus och material ska användas igen och därigenom minska en onödig förbrukning av resurser.

     

    En av punkterna som programmet lyfter är att minska stockholmarnas flygresor, samtidigt noterar vi att programmet inte lyfter stadens anställda och de flygresor som görs av dem. Vi ser hellre att Stockholm går före som ett bra exempel och har skarpare mål om att minska andelen flygresor som görs av stadens personal, som man har direkt rådighet till skillnad från stadens invånare.

     

    När det kommer till flyg, så anser Liberalerna att det är problematiskt att staden väljer gå vidare med att avveckla Bromma flygplats samtidigt som vi ser hur utvecklingen inom el- och vätegasflyg kommer göra det möjligt att ställa om flygplatsen från en fossildriven flygplats till ett klimatsmart nav för resor till och från Stockholm. Konsekvensen av avvecklingen blir istället att vi kommer se ökade resor till och från Arlanda som kommer medföra högre utsläpp.

     

    Avslutningsvis, det ska vara lätt för stockholmarna att leva hållbart och invånarnas ekologiska fotavtryck ska minska genom incitament och goda exempel. Staden ska ge stockholmarna rätt förutsättningar och en reell chans att ställa om, där detta kräver en bättre kommunikation, lyhördhet och dialog. Ska Stockholm lyckas med den gröna omställningen är det viktigt att alla förstår varför åtgärder behövs och hur det kommer till gagn för alla involverade. Ingen ska behöva lämnas efter när vi ställer om och genom en liberal och grön miljöpolitik så värnar vi om både individen och klimatet.

     

    5. Ledamoten Ann-Christine Carlberg (SD) yrkade att nämnden skulle bifalla Sverigedemokraternas förslag till beslut enligt nedan:

     

    1. Arbetsmarknadsnämnden godkänner Sverigedemokraternas tjänsteutlåtande som svar på remissen.

    2. Därutöver anföra följande:

     

    Stockholm stad ska vara en ansvarstagande kommun som främjar social, ekologisk och ekonomisk hållbarhet. Alla åtgärder ska vara förankrade i beprövade best-practice metoder med syftet att maximera miljövinsten/utsläppsminskningen per investerad krona.

     

    Stockholm stad bör särskilt fokusera på att bevara grönområdena och stärka den biologiska mångfalden, samt rena våra vattendrag. Den kraftiga byggtakten och förtätningen innebär att viktiga grönområden försvinner. En grönskande stad är viktig för människors och djurs välbefinnande och skapar höga levnadskvalitéer. I detta ingår att återplantera träd i samband med att avverkning sker på grund av almsjukdom. Grönytor bidrar även till klimatanpassningsprocesser, motverkar översvämningar genom att ta upp dagvatten.

     

    Cirkularitet och återbruk kan vara befogat för vissa produkter, men för andra är kostnaden för hög till den potentiella nyttan. Åtgärder med varierande effektivitet måste ställas mot varandra i det lokala, nationella och internationella klimat-och miljöarbetet.

     

    Frisk luft ska vara en självklarhet i Stockholm. För att nå detta krävs grönska, samt internationellt samarbete för att minska partikelutsläppen där de är som värst. Det krävs även en skärpt regelefterlevnad av miljözon klass 1. Däremot bör nya miljözoner som inkluderar andra fordon än tunga lastbilar ej införas, detta på grund av oskäligt höga samhällskostnader mätt i kvalitetsjusterade levnadsår.

    Beslutsgång

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) ställde yrkandena mot varandra och fann att nämnden beslutade enligt förvaltningens förslag till beslut.

    Reservation

    Vice ordföranden Johan Kling (C) reserverade sig mot beslutet till förmån för Centerpartiets förslag till beslut.

     

    Ledamoten Annika Friberg (M) anmälde att samtliga närvarande M-ledamöter reserverade sig mot beslutet till förmån för Moderaternas förslag till beslut.

     

    Ledamoten Christina Tufvesson (L) reserverade sig mot beslutet till förmån för Liberalernas förslag till beslut.

     

    Ledamoten Ann-Christine Carlberg (SD) reserverade sig mot beslutet till förmån för Sverigedemokraternas förslag till beslut.

    Bilagor

  • Kommunstyrelsen har remitterat ärendet Förslag till föreskrifter om ändring i två skolformsdelar inom komvux till arbetsmarknadsförvaltningen för yttrande.

    Till följd av flera stora genomförda och kommande förändringar inom komvux har Skolverket beslutat om revidering av kursplaner för komvux på grundläggande nivå och komvux som anpassad utbildning på grundläggande nivå. Remissen omfattar flertalet kursplaner förutom svenskämnena som inte är färdigberedda utan kommer att remitteras vid ett senare tillfälle.

    Förslagen till nya kursplaner har ett större fokus på faktakunskaper och förståelse av ämnet än nuvarande kursplaner. Revideringen syftar också till att knyta olika styrdokument närmare varandra, bland annat genom att tydligare lyfta in läroplanens perspektiv i relevanta kursplaner och med en tydligare progression mellan olika kurser och delkurser. En sådan förändring bidrar till en mer heltäckande utbildning samtidigt som möjligheten att läsa inom flera skolformsdelar inom komvux främjas.

    Arbetsmarknadsförvaltningen bedömer att de föreslagna förändringarna överlag stärker möjligheterna till en mer kvalitativ utbildning inom komvux på grundläggande nivå. Arbetsmarknadsförvaltningen välkomnar särskilt Skolverkets förslag som lyfter fram vuxenperspektivet i utbildningen och vikten av att kursinnehållet är relevant för elevgruppen.

    Slutligen anser arbetsmarknadsförvaltningen att det är positivt att Skolverket tillämpar ett elevperspektiv som lyfter individens förutsättningar och behov av flexibilitet inom komvux.

     

    Arbetsmarknadsförvaltningen har redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 240529.

    Förslag till beslut

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) yrkade att nämnden skulle bifalla förvaltningens förslag till beslut.

    Beslutsgång

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) fann, med instämmande från samtliga ledamöter, att nämnden beslutade enligt förvaltningens förslag till beslut.

    Bilagor

  • Arbetsmarknadsförvaltningen är överlag positiv till de förändringar i informationsutbytet mellan Arbetsförmedlingen och den kommunala vuxenutbildningen som föreslås i promemorian. De nuvarande formerna för informationsutbyte mellan parterna är inte tillfredställande för varken staden eller Arbetsförmedlingen och är både kostnads- och tidskrävande. De föreslagna förändringarna ligger i linje med det som staden länge förordat och drivit på för. Ett förbättrat informationsutbyte förväntas innebära en stärkt rätts- och informationssäkerhet samt ett bättre underlag för att arbeta med dimensioneringen och planeringen Vuxenutbildning Stockholms utbud.

    Arbetsmarknadsförvaltningen ser en potentiell problematik i den relativt snabba processen fram till ikraftträdande den 1 december 2025. Då staden inte har ett pågående utvecklingsarbete inom området riskerar en anpassning och utveckling av befintliga system att kunna ta tid och bli mer omfattande än förmodat.

    Arbetsmarknadsförvaltningen önskar göra ett medskick om att det finns ett motsvarande behov av förbättrade förutsättningar för informationsutbyte mellan Arbetsförmedlingen och kommunen även när det gäller arbetssökande som deltar i kommunens arbetsmarknadsinsatser och/eller har försörjningsstöd från staden.

     

    Arbetsmarknadsförvaltningen har redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 240605.

    Förslag till beslut

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) yrkade att nämnden skulle bifalla förvaltningens förslag till beslut.

    Beslutsgång

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) fann, med instämmande från samtliga ledamöter, att nämnden beslutade enligt förvaltningens förslag till beslut.

    Bilagor

  • I detta ärende anmäls månadsrapporten per den 31 maj. Månadsrapporten redovisar en helårsprognos för ekonomi och verksamhetsstatistik för perioden. Sammantaget prognostiserar nämnden en budget i balans efter begärda budgetjusteringar.

     

    Nämndens investeringar förväntas uppgå till 4,0 mnkr, vilket är vad nämnden erhållit som investeringsbudget.

     

    Arbetsmarknadsförvaltningen har redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 240610.

    Förslag till beslut

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) yrkade att nämnden skulle bifalla förvaltningens förslag till beslut.

    Beslutsgång

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) fann, med instämmande från samtliga ledamöter, att nämnden beslutade enligt förvaltningens förslag till beslut.

    Bilagor

  • Arbetsmarknadsnämnden la sammanställningen av delegationsbeslut samt listan för inkomna och upprättade ärenden till handlingarna.

    Bilagor

  • Arbetsmarknadsnämnden la protokollet från arbetsmarknadsnämnden den 21 maj 2024 till handlingarna.

    Bilagor

  • Arbetsmarknadsnämnden la protokollet från rådet för funktionshinderfrågor den 22 maj 2024 till handlingarna.

    Bilagor

  • Arbetsmarknadsnämnden la protokollet från förvaltningsgruppen den 3 juni 2024 till handlingarna.

    Bilagor

  • Inskickade frågor

    Liberalerna hade skickat in frågor gällande Tertialrapport 1 till förvaltningen.

     

    Frågorna besvarades muntligen av förvaltningschefen under mötet och ett skriftligt svar skickas via mail till samtliga i nämnden.

     

    Skrivelse

    Ledamoten Annika Friberg m.fl. (M) överlämnade nedan skrivelse till nämnden för beredning.

     

    Skrivelse angående ordningsfrågor, trygghet och studiero
    AMF 2024/612

    Skolan ska ge eleverna goda förutsättningar för lärande och utveckling. En skolmiljö som präglas av trygghet och studiero är en av de viktigaste förutsättningarna för att elever ska kunna inhämta och utveckla kunskaper. Det är också en av de mest avgörande faktorerna för att öka läraryrkets attraktivitet. Dock präglas inte alla skolor idag av en sådan miljö.

    Undersökningar visar att endast en minoritet av eleverna i grundskolan ofta eller alltid upplever arbetsro på lektionerna. Vidare uppger lärarna i högre utsträckning än tidigare att de tvingas lägga en stor del av sin undervisningstid på att upprätthålla ordning i klassrummet. Stökiga elever och klasser utgör ett av skolans största arbetsmiljöproblem, och hot och våld är också vanligt förekommande. Regeringen har påbörjat ett arbete med att ta krafttag för att förstärka tryggheten och studiero i skolan (Dir. 2023:154).

    Det finns en oro för att de ordningsproblem som finns i grund- och gymnasieskolan även ska komma till vuxenutbildningen. Vid studiebesök och andra möten med personal inom vuxenutbildningen i Stockholms stad framkommer en bild av att vi redan idag har ordningsproblem som stör elevernas studiero. Det kan handla om elever som inte kommer i tid eller som rusar in i klassrummet mitt under lektionen, vilket för elever med NPF-diagnos kan förstöra hela lektionen. Men även mer allvarliga incidenter förekommer.

    Ur ett kompetensförsörjningsperspektiv är även dessa sociala färdigheter, såsom att komma i tid och att i allmänhet sköta sig på ett socialt accepterat sätt, centrala för rekrytering och därmed en viktig del av utbildningen.

    Med anledning av ovanstående information önskas svar på följande frågor:

    • Finns det någon statistik kring hur eleverna i vuxenutbildningen idag upplever sin studiero, på motsvarande sätt som det finns statistik för grundskola och gymnasium?
    • Vilka ordningsregler finns för vuxenutbildning, i synnerhet gällande tidshållning och närvaro?
  • Ingen information delgavs.

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.