Hoppa över navigering
  • Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) öppnade sammanträdet och föredragningslistan godkändes.

  • Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) och ledamoten Per Rosencrantz (M) utsågs att justera dagens protokoll.

    Protokollet ska justeras senast den 5 juni 2024.

  • Arbetsmarknadsnämnden gav följande personer närvarorätt till dagens sammanträde:

     

    • Carl Korch, personalföreträdare SACO 
    • Semret Meskel, enhetschef Arbetsgivare och Samverkan, Jobbtorg Stockholm
    • Kristina Hultgren, bitr. chef, gruppen för Innovation och Kvalitet, utvecklings- och utredningsstaben
    • Eva Darell, internationell strateg, utvecklings- och utredningsstaben
    • Maria Tesarz, bitr. chef Kompetensförsörjning och Utveckling, Vuxenutbildningen

     

  • Nelson Mandela-priset instiftades av Stockholms stad 1998 och syftar till att belöna och uppmärksamma goda initiativ i arbetet för en mer öppen och integrerad stad genom att skapa mötesplatser mellan nya och etablerade stockholmare.

    Arbetsmarknadsnämndens ordförande föreslår att arbetsmarknadsnämnden beslutar att tilldela 2024 års Nelson Mandela-pris till Kvinnors nätverk.

     

    Arbetsmarknadsförvaltningen har redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 240521.

    Förslag till beslut

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) yrkade att nämnden skulle bifalla förvaltningens förslag till beslut.

    Beslutsgång

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) fann, med instämmande från samtliga ledamöter, att nämnden beslutade enligt förvaltningens förslag till beslut.

    Bilagor

  • Revisorerna har avslutat revisionen av arbetsmarknadsnämnden och överlämnat Årsrapport 2023 för yttrande.

    Sammantaget bedöms att arbetsmarknadsnämnden från ett ekonomisk och verksamhetsmässigt resultat ha bedrivit verksamheten på ett i allt väsentligt tillfredsställande sätt. Vidare bedöms nämndens intern kontroll i huvudsak ha varit tillräcklig. Räkenskaperna bedöms i allt väsentligt vara upprättade i enlighet med stadens anvisningar.

     

    Arbetsmarknadsförvaltningen har redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat 240506.

    Förslag till beslut

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) yrkade att nämnden skulle bifalla förvaltningens förslag till beslut.

    Beslutsgång

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) fann, med instämmande från samtliga ledamöter, att nämnden beslutade enligt förvaltningens förslag till beslut.

    Bilagor

  • Arbetsmarknadsnämnden har sedan 2019 haft uppdraget att samordna stadens Integrationspakt. Integrationspakten har som främsta syfte att samla aktörer som vill bidra till en inkluderande arbetsmarknad. Nätverket fyller en funktion som kommunikationskanal mellan arbetsgivare, branscher, politiken och stadens verksamheter. Det bedrivs inte någon operativ samverkan med arbetsgivare och andra organisationer inom nätverket.

     

    Omvärldsförändringar har inneburit att Integrationspaktens aktiviteter har breddats från fokus på nyanländas etablering till fler områden som berör kompetensförsörjning och inkludering.

     

    För att komplettera det breda anslaget bedömer förvaltningen att det också finns behov att utveckla lokala, mer handlingsinriktade forum som utgår från lokala förutsättningar och aktörer.

     

    Arbetsmarknadsförvaltningen föreslår därför en ny inriktning för Integrationspakten som innebär; framtagande av tagline, öppnare former för deltagande, nytt koncept för lokalt forum och uppdaterad målstruktur.

     

    Arbetsmarknadsförvaltningen har redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat 240506.

    Förslag till beslut

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) yrkade att nämnden skulle bifalla förvaltningens förslag till beslut.

    Beslutsgång

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) fann, med instämmande från samtliga ledamöter, att nämnden beslutade enligt förvaltningens förslag till beslut.

    Bilagor

  • Kommunstyrelsen har remitterat en motion från Liberalerna till arbetsmarknadsnämnden för yttrande. Motionen handlar om yrkesutbildning för ukrainska medborgare.

    Motionärerna föreslår att kommunfullmäktige besluta att yrkesutbildning för ukrainska medborgare genomförs som pilotprojekt i Stockholms stad.

    För asylsökande och personer med tillfälligt skydd från Ukraina är rätten till utbildning begränsad enligt skollagen. Ukrainare har inte rätt till utbildning inom komvux med undantag från utbildning i svenska för invandrare (sfi) och svenska som andraspråk.

    Utifrån motionärernas förslag är förvaltningens bedömning att staden bör invänta ukrainares möjlighet till folkbokföring som kan bli möjlig från och med den 1 november 2024, framför att starta ett pilotprojekt med yrkesutbildning för ukrainska medborgare. Då kan målgruppen söka utbildning utifrån hela vuxenutbildningens utbud och inom förvaltningens ordinarie antagningsprocesser som gäller för alla personer som har rätt att studera inom komvux.

     

    Arbetsmarknadsförvaltningen har redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat 240506.

    Förslag till beslut

    1. Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) yrkade att nämnden skulle bifalla förvaltningens förslag till beslut.

     

    2. Ledamoten Christina Tufvesson (L) yrkade att nämnden skulle bifalla Liberalernas förslag till beslut enligt nedan:

     

    Att avslå förvaltningens förslag till beslut

    Att därutöver anföra följande

     

    Av förvaltningens svar framgår att man anser att staden bör invänta ukrainares möjlighet till folkbokföring, som kan bli möjligt från och med den 1 november 2024, innan ukrainare ges möjlighet att söka till yrkesutbildningar.

     

    Miljontals ukrainare lever på flykt i Europa och i Sverige finns det ca 55 000 ukrainska flyktingar.

     

    Det är naturligtvis ytterst angeläget att ukrainska flyktingar får utveckla och förbättra sin kompetens. Detta är mycket angeläget dels ur individsynpunkt, för att de ska kunna komma in på arbetsmarknaden, försörja sig själva och sina familjer och kunna leva som självständiga och produktiva individer. Men det är också viktigt ur samhällssynpunkt, samhället har ett stort intresse av att de ukrainska flyktingarna klarar sig själva och kan bidra till det samhälle de lever i.

     

    Mot den  bakgrunden anser vi Liberaler att det är både angeläget och möjligt att  starta ett pilotprojekt med yrkesutbildning för ukrainare så fort som möjligt, i stället för att invänta den 1 november, som förvaltningen föreslår.

     

    Ledamoten Rune Thyselius (C) ställde sig bakom Liberalernas förslag till beslut.

     

    Beslutsgång

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) ställde yrkandena mot varandra och fann att nämnden beslutade enligt förvaltningens förslag till beslut.

    Reservation

    Ledamoten Christina Tufvesson (L) reserverade sig mot beslutet till förmån för Liberalernas förslag till beslut.


    Ledamoten Rune Thyselius (C) reserverade sig mot beslutet till förmån för Liberalernas förslag till beslut.

    Särskilt uttalande

    Ledamoten Rune Thyselius (C) lämnade följande särskilda uttalande.

     

    Centerpartiet ställer sig helhjärtat bakom insatser som underlättar för de omkring 50 000 ukrainska medborgare som sökt sig till Sverige för tillfälligt skydd enligt massflyktdirektivet. Det är dock beklämmande att familjer till de som modigt kämpar mot Rysslands brutala invasionskrig vittnar om tuffa levnadsförhållanden i Sverige, och lever i stor risk för utsatthet. Frivilligorganisationer larmar om att ukrainska barn och kvinnor går hungriga. Sverige sticker ännu ut med en avsevärt lägre ersättning till ukrainska flyktingar än i våra grannländer. Detta är skamligt för vårt land.

     

    Motionärernas förslag om att ukrainska medborgare ska ges tillgång till stadens utbud av yrkeshögskoleutbildningar och att medel avsätts för detta är något vi stödjer till fullo. Massflyktdirektivet var aldrig tänkt som en långsiktig lösning, men tyvärr är kriget nu inne på sitt tredje år. Att snabbt undanröja alla de hinder som står i vägen för ukrainare att finna försörjning och i någon mån upprätta ett normalt liv bör vara en självklarhet – men vi ser tyvärr att såväl Sverige som Stockholm gör för lite, och för sent.

     

    Det är beklagligt att det breda engagemanget för Ukrainas sak och för att förbättra ukrainares levnadssituation som återfinns hos civilsamhället, inte återspeglas i varken regeringens eller majoritetens arbete. Först 1 november – drygt ett halvår bort, träder de nya reglerna i kraft, som ger rätt till folkbokföring och etableringsersättning. Vi ställer oss frågande till varför staden väljer att dröja med att implementera denna nödvändiga förändring och beklagar att en lösning inte eftersöks för att erbjuda ukrainare yrkesutbildning mer omgående. Ukrainas sak är vår och Stockholms stad ska ta sitt ansvar i det gemensamma stödet.

    Bilagor

  • Arbetsmarknadsnämnden la sammanställningen av delegationsbeslut samt listan för inkomna och upprättade ärenden till handlingarna.

    Bilagor

  • Arbetsmarknadsnämnden la protokollet från arbetsmarknadsnämnden den 23 april 2024 till handlingarna.

    Bilagor

  • Arbetsmarknadsnämnden la protokollet från förvaltningsgruppen den 16 maj 2024 till handlingarna.

  • Skrivelse

    Ledamoten Christina Tufvesson (L) överlämnade nedan skrivelse till nämnden för beredning.

     

    Skrivelse angående stadens samarbete med civilsamhället
    AMF 2024/522

     

    En vanlig uppfattning är att civilsamhället är ett komplement till den offentliga sektorn. Liberalerna har en annan syn. Grunden för välfärdssamhället är civilsamhället. Det är de av individer skapade gemenskaperna som lägger grunden för såväl privat som offentlig sektor. Civilsamhället spelar således en avgörande roll för samhället och ger även stora möjligheter till utveckling också för det offentliga.

     

    Vi har varit i kontakt med civilsamhällesorganisationer som tyvärr berättar om hur svårt det blivit att få till fungerande samarbeten med staden från civilsamhällets sida, sedan den nya majoriteten tog över. Inställningen från staden förefaller vara att man gärna tar hjälp från civilsamhället för att kunna komma in i vissa svårnådda grupper, men sedan förväntas organisationerna underordna sig med befintlig kommunal verksamhet. Det verkar från stadens sida saknas en öppenhet för att pröva nya arbetssätt.

     

    Vidare verkar det rödgröna majoritetsstyret ha inställningen att IOP-avtal ska riktas in mot breda insatser, framför allt mötesplatser, snarare än mer specifika insatser som kan ge bättre effekt: Till exempel insatser för målgruppen 16-29 år, som inte är i kriminalitet, som har förmågor, men likväl står en bra bit från arbetsmarknaden.

     

    Hur ser förvaltningen på stadens samarbete med civilsamhället när det gäller arbetsmarknadsinsatser för att uppnå självförsörjning och självständighet?

     

    Hur bedömer förvaltningen efterfrågan för och behovet av insatser från civilsamhället för målgruppen 16-29-åringar som står långt från arbetsmarknaden, men inte har problematik med kriminalitet, drogmissbruk och liknande?

     

     

    Inskickade frågor

    • Liberalerna hade skickat in två frågor gällande Integrationspakten till förvaltningen.

     

    Frågorna besvarades muntligen av förvaltningschefen under mötet och ett skriftligt svar skickas via mail till samtliga i nämnden.

     

  • Förvaltningschefen informerade att tilldelningsbesluten avseende upphandling av kommunal vuxenutbildning inte överprövats i någon del varför avtal nu har ingåtts med de leverantörer som avgett vinnande anbud. Planering inför implementering av nya avtal och avslutning av innevarande är inledd.

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.