Hoppa över navigering
  • Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) öppnade sammanträdet och föredragningslistan godkändes.

  • Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) och vice ordföranden Johan Kling (C) utsågs att justera dagens protokoll.
    Protokollet ska justeras senast den 14 oktober 2024.

  • Ingen personalföreträdare närvarade vid dagens sammanträde.

     

  • Detta ärende handlar om upphandling av verksamhetssystem för förvaltarenheten.

    I dag har förvaltarenheten i stor utsträckning en manuell hantering av huvudmännens handlingar, där varje ställföreträdare har en särskild gruppdisk för sina ärenden och ett aktskåp för fysiska handlingar. Enheten ser ett behov av att införa ett verksamhetssystem för digital hantering av ärenden. Förvaltningen föreslår att arbetsmarknadsnämnden ger arbetsmarknadsförvaltningen i uppdrag att genomföra upphandlingen av verksamhetssystem för förvaltarenheten.

     

    Arbetsmarknadsförvaltningen har redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 240919.

     

    Deltar ej i beslut

    Vice ordförande Johan Kling (C), ledamoten Christina Tufvesson (L) samt ledamoten Ann-Christine Carlberg (SD) anmälde att de ej deltar i beslutet.
    Ledamoten Per Rosencrantz (M) anmälde för samtliga M-ledamöter att de ej deltar i beslutet.

    Förslag till beslut

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) yrkade att nämnden skulle bifalla förvaltningens förslag till beslut.

    Beslutsgång

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) fann att nämnden beslutade enligt förvaltningens förslag till beslut.

     

  • Nämnden har under jan-juli bidragit till regionens kompetensförsörjning genom 31 000 elever inom vuxenutbildningen, varav cirka 9 000 elever inom yrkesvux och yrkeshögskolan. Utbildningsmässor har anordnats i samarbete med arbetsgivare för att attrahera fler till bristyrkesutbildningar och samtidigt skapa möjligheter för personer i behov av arbete. Studie- och yrkesvägledning har erbjudits på bibliotek och medborgarkontor i samtliga fokusområden i staden. I år har en programmeringsutbildning på gymnasial nivå, en kombinationsutbildning mot dagligvaruhandel samt en lärlingsutbildning mot kock startat. Nya utbildningar planeras med inriktning elkraftsmontör och av mekaniker av tunga fordon, där kursmoment om eldrivna fordon ingår. Till hösten startar en kurs i elektrifiering inom grön omställning inom stadens yrkeshögskola. Personal inom äldreomsorg och förskola har utbildats i yrkessvenska och en flerstegsutbildning för kombinationsutbildningar mot vård och omsorg är under utveckling. Förberedelserna för att utöka egen regi inom vuxenutbildning pågår. Arbetet med tillgängliga lärmiljöer går framåt på skolorna och tekniska hjälpmedel används frekvent. Samtidigt är det utmanande med elever som saknar tillräckliga svensk- eller ämneskunskaper.


    Andelen aspiranter som har gått vidare till arbete och studier efter avslut överträffar årsmålet. Fler har nåtts och skrivits in i nämndens verksamheter i de uppsökande uppdragen, liksom antalet inskrivna från målgruppen för personer med funktionsnedsättning som påverkar arbetsförmågan. Nämnden når fler ungdomar i Kommunala aktivitetsansvaret, KAA, och fler har fått stöd. Andelen ungdomar som skrivs ut till studier ökade till 47 procent. Stöd till ungdomar med risk för skolavbrott har påbörjats och stöd till elever som övergått i komvux från gymnasieskolans introduktionsprogram fortsätter. Under sommaren har 9 600 ungdomar haft feriejobb och årsmålet om 11 000 platser bedöms uppnås. Arbetet med piloten för stadsdelssystrar pågår. Till hösten anställs fyra stadsdelssystrar i Tensta bibliotek och projektet Ung kraft i Järva. Två utbildningar i park- och markskötsel för stockholmsjobbare startar till hösten. Årsmålet för antal Stockholmsjobb väntas nås men förändringar för de statliga subventionerna påverkar arbetet framöver. Arbetsförmedlingen har även förändrat riktlinjer för möjligheten att studera med subventionen nystartsjobb vilket även kommer påverka utformningen av Stockholmsjobb framöver.


    Genom Stocket Återbruk främjas återanvändning, återvinning och delning av resurser inom stadens nämnder och bolag, exempelvis återbruk av möbler för utbildningsförvaltningen samt återbruk av byggmaterial i samverkan med Stockholms vatten och avlopp, SVOA. Digitaliseringsarbetet fortsätter med bland annat kompetensutveckling för elever, införande av Lärportalen inom pedagogiska verksamheter, genomförande av nämndens AI-plan samt en utredning om säker digital kommunikation. Medarbetarenkäten visar på goda resultat och nämndens hälso- och arbetsmiljöindex ligger kvar på 78. Arbetet med chefsstrukturen har pågår.

     

    Arbetsmarknadsförvaltningen har redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 240919.

    Förslag till beslut

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) yrkade att nämnden skulle bifalla förvaltningens förslag till beslut.

    Beslutsgång

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) fann, med instämmande från samtliga ledamöter, att nämnden beslutade enligt förvaltningens förslag till beslut.

    Särskilt uttalande

    Vice ordföranden Johan Kling (C), ledamoten Per Rosencrantz m.fl (M) och ledamoten Christina Tufvesson (L) lämnade gemensamt följande särskilda uttalande:

     

    Tertialrapporten indikerar att arbetsmarknadsnämnden i Stockholms stad generellt utför sitt arbete på ett fullgott sätt, trots utmanande omständigheter i omvärlden.

     

    Detta är uppmuntrande att notera, men orosmolnen tornar upp sig, och arbetslöshetssiffrorna stiger och konjunkturprognosen indikerar att ännu fler riskerar att bli arbetslösa.

     

    Från Centerpartiet, Moderaterna och Liberalerna ser vi med oro på hur majoriteten har som mål att återkommunalisera stora delar av vuxenutbildningen, i en tid då fokus borde ligga mer på kvalité än på driftsform. Fokus borde istället vara att dels förbereda verksamheten på tuffare ekonomiska tider samtidigt som vi vill uppmärksamma den utmaning för vuxenutbildningen som stigande arbetslöshet medför samt att andelen elever som klarar studierna med godkända betyg behöver öka.

     

    Hittills har de styrande från vänstersidan inte implementerat tillräckliga åtgärder för att möta dessa utmaningar. Det är av yttersta vikt att vi inte bara identifierar dessa brister, utan även agerar proaktivt för att säkerställa en kvalitativ vuxenutbildning i Stockholm.

     

    Vi konstaterar avslutningsvis att en framgångsrik vuxenutbildning stärker individens kompetens och förmåga, vilket i sin tur bidrar till en dynamisk och recipient arbetsmarknad.

     

    Vi noterar vidare att nämnden inte når upp till målet om en jobbgaranti för examinerade på stadens vård-och omsorgscollege. Vi noterar också att det saknas en åtgärdsplan för detta och att det är tråkigt för de som påbörjat utbildningen under förväntan att de ska vara garanterade ett jobb. Stadens arbetsmarknadsinsatser ska vara meningsfulla och syfta till att öka förutsättningar för hållbar arbetsmarknadsetablering för nämndens målgrupper. Rekryteringsbehovet till välfärdsyrken och särskilt äldreomsorgen är stort under kommande år och arbetsmarknadsnämnden måste bidra med flexibla utbildningar, så att äldreomsorgens befintliga personal kan kompetensutveckla sig och ta nästa steg i karriären, och rätt insatser för att fler ska söka och klara utbildningar till välfärdens yrken. Slutligen kan noteras att antalet elever på Vård och omsorg och Barn och fritid minskar kraftigt, vilket är oroväckande.

     

    Visserligen är fler personer efter sitt Stockholmsjobb nu i arbete men det beror på ökningen av subventionerade anställningar. Det hade naturligtvis varit bättre om denna ökning hade handlat om arbeten som inte är subventionerade.

     

    Slutligen vill vi konstatera att det är olyckligt att styret inte gjort mer för att inkludera näringslivet i stadens feriejobb. Här har flera andra kommuner gått före och låtit privata aktörer, i samarbete med kommunen, hjälpa ungdomar att ta steget in i arbetslivet genom att erbjuda utvecklande arbetsuppgifter under ferieanställningar. Stockholms kommun bör gå samma väg.

    Bilagor

  • I kommunfullmäktiges budget för 2024 gavs arbetsmarknadsnämnden i uppdrag att utreda möjligheten att flytta delar av sin verksamhet till ytterstaden och däribland utreda en lokaleffektiv etablering av ett vuxenutbildningscentrum i Järva.

    Under våren 2024 har arbetsmarknadsförvaltningen studerat och analyserat relevant statistik samt samlat in idéer, synpunkter och förslag från olika aktörer. Utgångspunkten har varit att undersöka vilka behov som de boende har, samt hur den nya verksamheten ska nå personer i hela Järva och västerort, det vill säga Bromma och Hässelby-Vällingby.

    Sammantaget bedömer utredningen att det finns ett behov av lokal, lättillgänglig service och vuxenutbildningens nära samverkan med lokala aktörer i syfte att få fler till studier i de nordvästra delarna av staden.

    I såväl Hässelby-Vällingby som Järva är arbetslösheten hög och det finns en hög andel med kort utbildningsbakgrund. Behovet av studier är således stort och det finns därför ett betydande underlag för ett vuxenutbildningscentrum i området. Boende i Järva är vidare mer benägna att studera i den egna stadsdelen och ett lokalt placerat vuxenutbildningscentrum kan därför spela extra stor roll där.

    Enheten får namnet Vuxenutbildningscentrum Järva. Den övergripande målsättningen för Vuxenutbildningscentrum Järva ska vara att aktivt verka för att fler boende i Järva och Västerort studerar och genom detta bidra till att höja utbildningsnivån och minska arbetslösheten inom berörda stadsdelar.

    Vuxenutbildningscentrum Järva ska vara en permanent verksamhet som byggs upp stegvis. I ett första steg erbjuds basservice som utvärderas och vid behov, när verksamheten är mer känd och etablerad inom området, utökas i omfattning och/eller med ytterligare service och aktiviteter.

    Verksamheten ska bygga vidare på arbetssättet inom Fler till studier genom att jobba uppsökande och bidra till att vuxenutbildningen är synlig samt att information om studier inom komvux sprids inom Järva och Västerort, vilket sker bl.a. genom närvaro på medborgarkontor och bibliotek och genom att anordna och medverka i events och aktiviteter. Att etablera och upprätthålla samverkansrelationer med lokala aktörer samt utveckla och testa nya arbetssätt och metoder för att nå och motivera fler till studier är viktiga delar i verksamheten.

    Verksamheten samlokaliseras med Jobbtorg Kista Unga i Kista galleria och den operativa verksamheten föreslås finnas på plats från och med januari 2025.

     

    Arbetsmarknadsförvaltningen har redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 240918.

    Förslag till beslut

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) yrkade att nämnden skulle bifalla förvaltningens förslag till beslut.

    Beslutsgång

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) fann, med instämmande från samtliga ledamöter, att nämnden beslutade enligt förvaltningens förslag till beslut.

    Särskilt uttalande

    Ordföranden Arvid Vikman-Rindevall m.fl (S), ledamoten Maria Ljuslin (V) och ledamoten Kristina Mattsson (MP) lämnade gemensamt följande särskilda uttalande:

     

    Stockholm ska vara en stad för alla. Det är för det rödgröna styret ett avgörande politiskt ställningstagande som bland annat innebär att staden ska ha en närvaro som är nära medborgarna och där den behövs. Vi har under en allt för lång tid sett att Järva och andra ytterstadsområden halkat efter, den utvecklingen bryter vi nu.

     

    I årets budget har arbetsmarknadsförvaltningen därför fått uppdraget att stärka sin lokala närvaro i Järva och andra fokusområden i staden. I arbetet med den lokala närvaron är det särskilt viktigt för oss att vi ser till hela områdets utveckling. I Järva finns en relativt väletablerad närvaro i Kista och delvis i Rinkeby, samtidigt som Husby, Akalla och Tensta har ett större behov av stärkt närvaro. Motsvarande behov finns även i Söderort, varför det är prioriterat att förvaltningen fortsätter att pröva möjligheten att utlokalisera verksamhet till exempelvis Rågsved och Skärholmen i takt med att externa hyreskontrakt löper ut.

     

    Årets budgetuppdrag innebär både en översyn av helheten av utbudet och arbetssätt men också ett konkret uppdrag att etablera ett vuxenutbildningscentrum i Järva. Eftersom det finns möjlighet att samlokalisera centret i befintliga, outnyttjade lokaler tillsammans med Jobbtorg Kista Unga är det en lösning som både är kostnadseffektiv och möjliggör för ett snabbt öppnande av verksamheten. Kontraktet löper dock ut 2026 och till dess bör en annan placering ses över, med mål att den ska lokaliseras i stadens egna bestånd. Antingen på annan plats i Järva eller tillsammans med den nya kraftigt växande vuxenutbildningen i egen regi som nu etableras i området.

     

     

    Bilagor

  • Arbetsmarknadsnämnden har fått en skrivelse från Moderaterna med två frågor. Den ena rör statistik om studiero och den andra vilka ordningsregler som finns för vuxenutbildning.

    Stockholms stad genomför årligen en elevnöjdhetsenkät för elever inom vuxenutbildningen. Den visar att en stor majoritet av eleverna upplever arbetsro på lektionerna. Gällande ordningsregler så finns det för komvux inget krav i skollagen på ordningsregler i och med att eleverna är vuxna. Dessa krav finns endast inom obligatoriska skolformer för barn och unga.

     

    Arbetsmarknadsförvaltningen har redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 240918.

    Förslag till beslut

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) yrkade att nämnden skulle bifalla förvaltningens förslag till beslut.

    Beslutsgång

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) fann, med instämmande från samtliga ledamöter, att nämnden beslutade enligt förvaltningens förslag till beslut.

    Särskilt uttalande

    Ledamoten Per Rosencrantz m.fl (M) lämnade följande särskilda uttalande:
     

    Moderaterna vill uttrycka sitt tack för ett utförligt och informativt svar. Det är glädjande att notera att studiero generellt sett råder inom stadens vuxenutbildning. Enligt den statistik som nämnden redovisar instämmer 88 procent av eleverna inom Svenska för invandrare (SFI) och 79 procent av eleverna inom övrig kommunal vuxenutbildning (komvux) i påståendet att det råder arbetsro under lektionerna. Vidare instämmer 95 procent av SFI-eleverna och 94 procent av eleverna inom övrig komvux i påståendet att de känner sig trygga i skolan. Med tanke på det stora antalet elever som deltar i utbildningarna har också endast ett fåtal klagomål rörande studiero och trygghet inkommit.

     

    Moderaterna delar vidare bedömningen att det är av yttersta vikt att respektive verksamhet, tillsammans med dess rektorer och lärare, ges möjlighet att styra över de trivselregler som gäller inom vuxenutbildningen. Det är centralt att den pedagogiska personalen och skolledarna känner att de har vårt fulla stöd och förtroende att skapa en trivsam och studierofylld miljö inom vuxenutbildningen.

    Bilagor

  • Kommunstyrelsen har remitterat ärendet Remiss av Stockholms stads program för de mänskliga rättigheterna till arbetsmarknadsnämnden för yttrande.

     

    Stockholms stads program för de mänskliga rättigheterna (MR-programmet) ska ge stadens nämnder och bolagsstyrelser vägledning i arbetet med att säkerställa de mänskliga rättigheterna.

     

    Till MR-programmet ska fem handlingsplaner tas fram. MR-programmet och handlingsplanerna ska tillsammans utgöra grundläggande förutsättningar för att staden ska kunna bidra till jämlika levnadsvillkor för alla stockholmare och säkerställa att de mänskliga rättigheterna efterlevs i stadens verksamheter.

     

    Arbetsmarknadsförvaltningen ställer sig positiv till att det i programmet tydligt anges att nämnder och bolagsstyrelser ska synliggöra resultat och utmaningar i arbetet med de mänskliga rättigheterna med särskilt fokus på diskriminering. Dock saknar programmet i dess nuvarande form tydlighet i hur stadens nämnder och bolagsstyrelser ska använda programmet.

     

    De kommande handlingsplanerna kommer att vara viktiga för att tydliggöra stadens arbete med mänskliga rättigheter. Vidare föreslår förvaltningen att det i programmet bör framgå att MR-arbetet ska följas upp på ett tydligare sätt, förslagsvis med indikatorer som kan följas över tid. Förvaltningen saknar en tydlig koppling mellan avsnitten i programmet och önskar en mer pedagogisk disposition av programmet som gör det lättare för stadens anställda att omsätta innehållet till praktiskt arbete.

     

    Arbetsmarknadsförvaltningen har redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 240918.

     

    Förslag till beslut

    1. Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) yrkade att nämnden skulle bifalla förvaltningens förslag till beslut.
     

    2. Vice ordföranden Johan Kling (C) yrkade att nämnden skulle bifalla Centerpartiets förslag till beslut enligt nedan:
     

    1. Att delvis godkänna förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på remissen
    2. Att Stockholms stads program för de mänskliga rättigheterna kompletteras med vad som anförs nedan

     

    Alla människor är födda fria och lika i värde och rättigheter. För Centerpartiet är rätten till självbestämmande central; alla stockholmare ska ha rätt att bestämma över sitt eget liv och sin egen framtid, fria från kränkningar, diskriminering och rasism.

     

    Vi välkomnar initiativet med ett sammanhållet program för de mänskliga rättigheterna i Stockholm. Centerpartiet instämmer i förvaltningens synpunkt att det vore önskvärt om det togs fram indikatorer för att tydligt kunna mäta, synliggöra resultat och identifiera utmaningar.  Vi ser också att programmet saknar de tydliga ansvarsstrukturer som är nödvändiga för att säkerställa effektiv implementering och uppföljning, vilket är något förvaltningen också delvis lyfter i sitt remissvar.

     

    Centerpartiet ser bostäder som en central mänsklig rättighet. Programmet för mänskliga rättigheter nämner bostad som en grundläggande rättighet men saknar helt resonemang, åtgärder eller strategier riktade mot att förbättra den dysfunktionella bostadssituationen i Stockholm. Denna brist är allvarlig och undergräver programmets trovärdighet.

     

    Stockholms bostadsmarknad i sin nuvarande form gynnar de som redan är etablerade på den, och stänger samtidigt effektivt ute många från att ta sig in. De som står långt fram i bostadskön har oftast redan en tryggad boendesituation. Samtidigt bor många unga vuxna fortfarande hemma, ensamstående föräldrar med barn tvingas flytta runt på osäkra andra- och tredjehandskontrakt och personer med samhällsbärande yrken inte kan ta emot jobb Stockholm.

     

    Centerpartiet har därför föreslagit att alla bostäder i allmännyttan ska fördelas efter behov, inte efter antal år i bostadskön. Vi måste även tillgängliggöra socialt hållbara bostäder för hushåll med begränsade ekonomiska resurser. Har man inte en trygg boendesituation blir det ytterst svårt att tillgodogöra sig övriga mänskliga rättigheter som utbildning, arbete, hälsa, privatliv, vila och fritid.

     

    Ett program för de mänskliga rättigheterna som inte gör minsta ansats till att skapa en tryggare och mer rättvis boendesituation är i grunden bristfälligt och behöver omvärderas för att uppfylla sitt syfte. Centerpartiet i Stockholm är redo att leda denna förändring för att säkerställa att alla stockholmare kan leva ett fritt, värdigt och tryggt liv.

     

    3. Ledamoten Christina Tufvesson (L) yrkade att nämnden skulle bifalla Liberalernas förslag till beslut enligt nedan:

     

    1. Att delvis godkänna förvaltningens förslag till beslut.
    2. Att Stockholms stads program för de mänskliga rättigheterna kompletteras i enlighet med som anförs nedan.
    3. Att därutöver anföra följande.

     

    Stockholms stad ska vara frihetens stad där varje individ fritt kan forma sitt liv, utan att begränsas av diskriminering eller rasism i någon form. Vi ser dock flera brister i det föreslagna övergripande programmet för de mänskliga rättigheterna.

     

    En lärdom från tidigare stadsövergripande styrdokument är att de bör vara så konkreta som möjligt med tydliga mål och uppdrag för stadens nämnder och bolag. En överhängande risk är annars att det enbart bidrar till ökad administration utan reell förbättring. Styrdokument och handlingsplaner behöver kunna följas upp. Det föreslagna programmet är i sin nuvarande form dessvärre långt ifrån ett tydligt styrande dokument som nämnder och bolag kan förhålla sig till. Konkretisering i åtgärder och styrmedel är centralt för den här typen av program.

     

    Den här typen av program fokuserar ofta på information och kunskapshöjande insatser. Vi vill därför betona vikten av att även fokusera på konkreta åtgärder och stöd riktade till personer som drabbas, t.ex. hur de ska kunna ta tillvara sina rättigheter.

     

    Det är också anmärkningsvärt att antisemitism, afrofobi och hatbrott knappt ges något utrymme i programmet. Liberalerna har vid ett flertal tillfällen påtalat att antisemitismen skiljer sig från rasism och behöver adresseras specifikt. Likaså behöver ett program för de mänskliga rättigheterna, som tar sikte på att motverka all form av rasism, lyfta problematiken med hatbrott. Vad gäller hatbrott löper just afrosvenskar störst risk att utsättas och är överrepresenterade i fall med direkt våld. Stadens arbete mot hatbrott får inte bli en undanskymd del i ett övergripande styrdokument mot rasism.

     

    Vi ser slutligen problem med att ersätta nuvarande styrdokument innan det finns nya handlingsplaner på plats. Det riskerar att skapa ett glapp i pågående arbete.

    Beslutsgång

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) ställde yrkandena mot varandra och fann att nämnden beslutade enligt förvaltningens förslag till beslut.

    Reservation

    Vice ordföranden Johan Kling (C) reserverade sig mot beslutet till förmån för Centerpartiets förslag till beslut.

     

    Ledamoten Christina Tufvesson (L) reserverade sig mot beslutet till förmån för Liberalernas förslag till beslut.

    Särskilt uttalande

    Ledamoten Per Rosencrantz m.fl (M) lämnade följande särskilda uttalande:
     

    Stockholm ska vara en stad där man kan leva i trygghet och frihet. Vi välkomnar därför att staden får ett mer samlat program för att säkerställa den visionen om allas människors lika värde och grundläggande rättigheter. Arbetet med att förverkliga dessa rättigheter får dock inte innebära att vissa grupper i samhället faller mellan stolarna. Vi ser en växande antisemitism i världen, Sverige och Stockholm vilket måste tas på allvar. Det judiska fotavtrycket har bidragit till det Stockholm vi känner i dag men judiska föräldrar vittnar om rädsla för att deras barn ska bli måltavlor för hot och våld idag. Rädslan har lett fram till att få unga judar i dag vågar bära judiska symboler. Den oron har politiken ett ansvar för att ta på allvar. Det har konstaterats i statliga utredningar att den judiska minoriteten i Sverige i minst utsträckning får sina rättigheter tillgodosedda av kommuner och regioner, det är allvarlig kritik. När Stockholm nu får ett samlat program för de mänskliga rättigheterna som ska gälla för samtliga nämnder och bolagsstyrelser är det av största vikt att den judiska minoritetens verklighet i Stockholm inte åsidosätts.

    Särskilt uttalande

    Ledamoten Ann-Christine Carlberg (SD) lämnade följande särskilda uttalande:
     

    Hatbrott med antisemitiska motiv rör sig oftast om hets mot folkgrupp, och förekommer i såväl digital som fysisk miljö där områden med stor invandring från Mellanöstern utmärkt sig negativt. Efter terrorattacken mot Israel den 7e oktober 2023,  har antisemitismen blivit mer organiserad och sker nu fullt öppet på ett flertal platser i Sverige, som i Malmö, Göteborg och inte minst på Stockholms gator och torg.

     

    Demonstrationståg från Palestina- och Vänsterrörelsen skanderar vecka efter vecka, för Israels utplåning “from the river to the sea”. Detta är en skamfläck för demokratin och Stockholm som Sveriges huvudstad.

     

    Den judiska minoritetens befolkning lever numera med rädsla under uppenbart hotfulla förhållanden, detta måste få ett slut och de aktörer som bedriver denna antisemitiska hatpropaganda, ska ställas inför rätta.

     

    Det är anmärkningsvärt att Stockholms stads program för de mänskliga rättigheterna inte mer ingående adresserar den nu så uppenbara antisemitismens ökade utbredning.

     

    Programmet ska motverka rasism och skydda de nationella minoriteternas rättigheter, vilket nu inte är fallet, då Judar inte längre kan röra sig fritt utan fruktan i Stockholm stad.

     

    Bilagor

  • Kommunstyrelsen har remitterat betänkandet Offentlighetsprincipen eller insynslag – Allmänhetens insyn i enskilda aktörer inom skolväsendet (SOU 2024:28) och promemorian Offentlighetsprincipen med lättnadsregler för mindre enskilda huvudmän i skolväsendet till arbetsmarknadsnämnden för yttrande. Arbetsmarknadsförvaltningen avgränsar synpunkterna i yttrandet till de delar som rör komvux.

    Arbetsmarknadsförvaltningen är positiv till de olika förslag som presenteras om att stärka insynen i utbildningsväsendet. Arbetsmarknadsförvaltningen konstaterar att betänkandets förslag där enskilda utbildningsanordnare inom komvux omfattas av offentlighetsprincipen ger mest likvärdig insyn för allmänheten. Förslaget innebär dock en ökad administration för enskilda utbildningsanordnare och en risk för att mindre aktörer avstår från att bedriva komvux på entreprenad.

    Både betänkandet och promemorian innehåller förslag om preciseringar i skollagen om kommunens skyldighet att tillförsäkra sig insyn i avtal med utbildningsanordnare som bedriver komvux på entreprenad. Arbetsmarknadsförvaltningen bedömer att det ger en viss ökad insyn och utgår från hur komvux på entreprenad styrs genom avtal. Det finns dock en risk för bristande likvärdighet om kommuner bedömer förfrågningar från allmänheten om uppgifter hos enskilda utbildningsanordnare olika.

     

    Arbetsmarknadsförvaltningen har redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 240918.

    Förslag till beslut

    1. Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) yrkade att nämnden skulle bifalla förvaltningens förslag till beslut.
     

    2. Ledamoten Per Rosencrantz m.fl (M) och ledamoten Christina Tufvesson (L) yrkade att nämnden skulle bifalla Moderaternas och Liberalernas gemensamma förslag till beslut enligt nedan:

     

    1. Att delvis avslå förvaltningens förslag till beslut
    2. Att därutöver anföra följande.
       

    Liberalerna menar att enskilda skolor ska omfattas av offentlighetsprincipen, men att huvudmän som bara äger en eller två skolor inte ska avkrävas samma snabba service. Den som vill sätta sig in i skolans verksamhet ska få ta del av information inom en vecka i stället för en dag. Mindre huvudmän ska också omfattas av mildare krav vad gäller arkivering och på vilket sätt allmänheten ska kunna ta del av handlingar.

     

    Att offentlighetsprincipen ska gälla alla skolor är det enklaste sättet att säkra framtida tillgång till statistik om skolor. Det måste dock bli en hanterbar situation för små verksamheter, utan tillgång till egna jurister, och som kan ha svårt att snabbt avgöra vad som ska lämnas ut eller inte.

    Beslutsgång

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) ställde yrkandena mot varandra och fann att nämnden beslutade enligt förvaltningens förslag till beslut.

    Reservation

    Ledamoten Per Rosencrantz m.fl (M) och ledamoten Christina Tufvesson (L) reserverade sig mot beslutet till förmån för Moderaternas och Liberalernas gemensamma förslag till beslut.

    Bilagor

  • Jan Jönsson (L) föreslår i Motion om yrkesgymnasium att staden bör arbeta för att få färre skolavhopp. Motionären föreslår att staden bör arbeta med att stärka yrkesgymnasiernas status. Det finns flera faktorer som kan påverka valet av gymnasieutbildning och det finns en risk att elever börjar ett gymnasieprogram trots att de skulle trivas bättre, och bättre klara av, ett yrkesprogram. Motionären menar vidare att valet av gymnasieskola har blivit ett identitets- och livsstilsval där självbilden är central i valet av utbildning mer än vilket framtida yrke som utbildningen kan resultera i.

    Jan Jönsson föreslår att kommunfullmäktige beslutar
    "Att staden inrättar ett yrkesprogramsråd där man samlar representanter från näringslivs och fackliga organisationer, välfärdsorganisationer, samt Stockholmsregionen för att samlat arbeta kring bemanning och rekrytering och få fler att söka yrkesgymnasium" samt "Att staden utreder försök med yrkesprogram på skolor med teoretisk programprofil i innerstaden".

    Arbetsmarknadsförvaltningen delar motionärens uppfattning om att det gynnar både staden och ungdomarna om fler väljer yrkesprogram och att ett sätt för att få fler ungdomar att välja yrkesgymnasium, är att öka statusen för de programmen. Det finns redan ett antal lokala och regionala programråd för samverkan mellan skola och arbetsliv inom gymnasieskolan och för komvux finns det ett antal regionala kompetensråd med samma syfte.

     

    Arbetsmarknadsförvaltningen har redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 240918.

    Förslag till beslut

    1. Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) yrkade att nämnden skulle bifalla förvaltningens förslag till beslut.

     

     

     

    2. Ledamoten Christina Tufvesson (L) yrkade att nämnden skulle bifalla Liberalernas förslag till beslut enligt nedan:

     

    1. Att delvis godkänna förvaltningens förslag till beslut.
    2. Att tillstyrka motionen
    3. Att därutöver anföra följande.

     

    Vi vill tacka förvaltningen för svaret på vår motion, och gläds åt det positiva gensvaret.

     

    Det är bra att förvaltningen ser vikten av att kompetensråden arbetar med frågor som ytterligare kan minska motståndet att välja och även slutföra ett yrkesprogram. Vi menar att det bästa sättet att arbete samlat kring bemanning och rekrytering och få fler att söka yrkesgymnasium är att inrätta ett  yrkesprogramsråd där staden samlar representanter för näringslivs- och fackliga organisationer, välfärdsorganisationer, samt Stockholmsregionen.

    Beslutsgång

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) ställde yrkandena mot varandra och fann att nämnden beslutade enligt förvaltningens förslag till beslut.

    Reservation

    Ledamoten Christina Tufvesson (L) reserverade sig mot beslutet till förmån för Liberalernas förslag till beslut.

     

    Bilagor

  • Motionen om ett språklyft i äldreomsorgen ställdes till kommunfullmäktige i januari 2024. Motionen är skriven av ledamöter från Sverigedemokraterna (SD) och lyfter frågan om språkkunskaper och nivå på dessa bland medarbetarna i stadens äldreomsorg. Motionärerna menar att många medarbetare har alltför bristfälliga kunskaper i svenska och att det riskerar att skapa otrygghet och dålig kvalitet i verksamheten.

    För att komma tillrätta med problemet vill motionärerna att staden intensifierar sitt arbete med språklyftet bland medarbetare i äldreomsorgen. De menar att samtliga medarbetare ska ha betyg i svenska eller svenska som andraspråk 1. De vill också att kraven höjs till svenska eller svenska som andraspråk 2. För att säkerställa tillräcklig språknivå ska verksamheterna använda språktest vid nyrekrytering av personal. Motionen menar att verksamheten ska schemalägga personal med mycket goda språkkunskaper i svenska vid samtliga arbetspass tills övriga punkter uppnåtts.

    Arbetsmarknadsförvaltningen håller med om att goda språkkunskaper är viktiga för god omsorg med hög kvalitet. Arbetet med språklyftet ska fortsätta att fokusera på det funktionella yrkesspråket som behövs i jobbet och ett språkutvecklande arbetssätt i den dagliga verksamheten. Ett betyg i en gymnasiekurs motsvarar inte alltid en reell och funktionell språkkunskap.

    Arbetsmarknadsförvaltningen förordar inte språktester vid rekrytering. Arbetsgivare bör istället ha en tydlig plan för hur arbetsplatsen ska arbeta med språkutveckling med både befintliga och nyanställda medarbetare. Äldreförvaltningen, stadens personalstrategiska avdelning och stadsdelsförvaltningarna bör agera tillsammans och med ett holistiskt förhållningssätt ha en tydlig plan för arbetet med språkutvecklande arbetssätt, värdegrund och bemötande.

     

    Arbetsmarknadsförvaltningen har redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 240918.

    Förslag till beslut

    1. Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) yrkade att nämnden skulle bifalla förvaltningens förslag till beslut.
     

    2. Ledamoten Ann-Christine Carlberg (SD) yrkade att nämnden skulle bifalla Sverigedemokraternas förslag till beslut enligt nedan:

     

    1. Att nämnden föreslår kommunfullmäktige att bifalla motionen
    2. Att därutöver anföra
       

    I Stockholm ska alla äldre omges av en hög livskvalitet och vara trygga med att den kommunala servicen är i absolut världsklass.  Äldreomsorgen ska präglas av valfrihet och  säkerhet genom att samtliga leverantörer uppfyller omfattande kvalitetskrav. Att kunna förstå och bli förstådd av personalen ska vara en grundläggande rättighet.

     

    Brister i det svenska språket inom äldreomsorgen kan leda till kommunikationsproblem mellan vårdpersonal och brukare.  Det kan vara svårt för personalen att förstå den äldres behov och önskemål, vilket i sin tur riskerar att leda till felbehandling och missförstånd.

     

    Brister i svenska språket riskerar även leda till problem i det dagliga arbetet, såsom överlämningar, dokumentation, kontakter med närstående, och andra yrkesgrupper samt myndigheter som har stor vikt för den äldres bästa.

     

    Staden måste därför intensifiera sitt arbete med språklyftet inom äldreomsorgen, där fokus ska ligga på att säkerställa att samtliga omsorgsgivare enligt Sol och LSS ska uppnå SVA 1 och på sikt stärka språkkunskaperna ytterligare för att nå upp till SVA 2, motsvarande gymnasiesvenska.

    Beslutsgång

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) ställde yrkandena mot varandra och fann att nämnden beslutade enligt förvaltningens förslag till beslut.

    Reservation

    Ledamoten Ann-Christine Carlberg (SD) reserverade sig mot beslutet till förmån för Sverigedemokraternas förslag till beslut.

    Bilagor

  • Stockholms stads klimathandlingsplan har reviderats mot bakgrund av det uppdrag som gavs i kommunfullmäktiges budget för 2023 att

    kommunstyrelsen i samarbete med miljö- och hälsoskyddsnämnden ska revidera stadens miljöprogram, klimathandlingsplan och klimatbudget för att ta hänsyn till nya vetenskapliga rön om vad som krävs för att nå 1,5-gradersmålet samt till vad som anses rättvist utifrån våra historiska utsläpp.

     

    Arbetsmarknadsförvaltningen har redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 240918.

    Förslag till beslut

    1. Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) yrkade att nämnden skulle bifalla förvaltningens förslag till beslut.
     

    2. Vice ordföranden Johan Kling (C) yrkade att nämnden skulle bifalla Centerpartiets förslag till beslut enligt nedan:

     

    1. Att delvis bifalla förvaltningens förslag till beslut
    2. Att utöver det anföra följande.

     

    Klimatet är vår tids ödesfråga. Klimatarbetet måste drivas både i EU och i Sverige, såväl som lokalt här i Stockholm. Stockholm ska vara en klimatpositiv stad senast 2030 och en fossilbränslefri stad senast 2035. Staden ska vara en fossilfri organisation senast 2030 och trafiken i Stockholms innerstad ska vara utsläppsfri senast år 2030. För att målen ska kunna nås behöver vi jobba på flera fronter samtidigt, dels med ny teknik genom bolaget Stockholm Exergi som kan fånga in och lagra koldioxid, dels fasa ut fossila bränslen genom kraftfulla incitament, beteendeförändringar och energieffektiviseringar.

     

    Generellt sett finner vi ambitionsnivån i den föreslagna klimathandlingsplanen tillräcklig men däremot saknas reell handlingskraft. Vilket är just det som Stockholm och klimatet behöver. En handlingsplan utan konkreta förslag på nödvändig handling reduceras snarare till ännu en skrivbordsprodukt som i slutändan kommer att göra endast marginell, om ens någon, skillnad för klimatet.

     

    Vi kan bland annat läsa om flertalet målsättningar utan förutsättningar. Exempelvis förslaget att halvera utsläppen från konsumtion jämfört med 2019. Där har Stockholms stad relativt små möjligheter att ensamt göra så stor skillnad. Förslaget sätter alldeles för stor tilltro till att genom ”samverkan” med andra myndigheter och genom ”kommunikation” lyckas förändra stockholmarnas beteenden att halvera sina utsläpp från konsumtion.

    Vidare saknas tydliga och transparanta kostnadsanalyser – det är exempelvis orealistiskt att skrota en fungerande maskinpark redan till 2025 – både ur en ekonomisk och teknisk synvinkel.

    Centerpartiet tycker också att programmet saknar konkreta mål om hur mycket koldioxid som ska fångas in genom bio-CCS för att minska utsläppen. Bio-CCS är ett mycket viktigt verktyg som borde ges mer utrymme i klimathandlingsplanen.

     

    Ett ytterligare område där förslaget till klimathandlingsplan är bristfälligt rör matens roll för en hållbar omställning. Detta trots att matkonsumtionen i Stockholm står för 15 procent av konsumtionsutsläppen. Centerpartiet tycker att ett stadsövergripande mål om hundra procent svenskt vid matupphandling, där så är möjligt, behövs. Dessutom tycker vi att klimathandlingsplanen borde ta fram initiativ för att öka andelen viltkött. Ur ett klimat- och hälsoperspektiv innebär viltkött kortare transporter samt att köttet är fritt från antibiotika, färgämnen, nitrit och andra tillsatser.

     

    Centerpartiet beklagar också att bland de 133 remissinstanser som styret har valt att skicka klimathandlingsplanen till så finns inte några av de viktigaste samhällsaktörerna inom livsmedel och matproduktion såsom LRF, Lantmännen och Livsmedelsföretagen med. Det var tydligen viktigare för den styrande majoriteten att skicka klimathandlingsplanen på remiss till Instagramkontot ”Medveten_i_stan”.

     

    En långsiktigt hållbar klimatpolitik förutsätter både delaktighet och ett brett folkligt stöd. Ska vi klara omställningen i Stockholm, måste vi genomföra den på ett sätt som gör att olika människor och branscher kan känna sig involverade; att alla känner att de blir vinnare om de deltar i klimatomställningen. Delaktigheten skapar grunden till samhällsförändringarna. Alternativet – en omställning som bara omfattar vissa, men där andra grupper ställs utanför eftersom de inte har råd eller möjlighet att ställa om – riskerar att leda till motreaktioner, kortsiktiga svängningar i politiken och bristande långsiktighet. Istället för klimatomställning får vi politikomsvängning.

     

    Centerpartiet vill att Stockholm ska vara världsledande i det globala arbetet med att förverkliga Parisavtalet. Klimathandlingsplanen bör spela en avgörande roll för att nå detta. Därför tycker vi att den bör skickas tillbaka till ritbordet.

     

    3. Ledamoten Christina Tufvesson (L) yrkade att nämnden skulle bifalla Liberalernas förslag till beslut enligt nedan:

     

    1. Att delvis bifalla förvaltningens förslag till beslut
    2. Att utöver det anföra följande.

     

    Som landets största kommun och tillväxtmotor, vilar ett stort ansvar på Stockholms stad att gå före och visa vägen i klimatomställningen. Liberalerna är positiva till att en klimathandlingsplan för staden tas fram och välkomnar dess högt ställda mål. Ska vi lyckas krävs det både hög ambition och genomförbarhet.

     

    Att planen har ambition framgår tydligt, däremot är genomförbarhet och konkretisering något som behöver framgå tydligare.

     

    Liberalerna efterfrågar en tydligare åtgärdsplan i hur den styrande majoriteten avser implementera, så att klimathandlingsplanen blir verklig politik med en reell påverkan på vårt klimat i positiv riktning.

     

    Här har Liberalerna lyft elektrifiering som ett konkret förslag för att nå stadens mål. Vi ser att det finns stora behov av att öka ambitionen i att rulla ut fler laddstolpar, framförallt där människor har sina elbilar – exempelvis i flerbostadshus och garage.

     

    Elektrifieringen kräver också tillgång till en klimatpositiv och pålitlig energikälla, stadens energimix ska därför utöver vind, sol och vatten även inkludera kärnkraft. Något vi saknar i gällande förslag. Ska vi lyckas med både elförsörjning och klimatmål så måste samtliga energikällor ges utrymme i stadens energimix.

     

    Vidare menar Liberalerna att den tekniska utvecklingen oftast kommer från idérika entreprenörer och företag som driver på nya och innovativa lösningar för att möta klimatproblemen. Där ska staden ta en aktiv roll i att agera samarbetspart tillsammans med näringsliv för att utveckla stadens hållbarhets- och cirkulära arbete. Exempelvis finns det många inom bygg- och bostadssektorn som sitter på innovativa lösningar som skulle gynna både klimatet, staden och näringslivet.

     

    Liberalerna anser att den här klimathandlingsplanen är en bra start men med stort utrymme för förbättring och vi efterfrågar en större konkretisering av majoriteten för att omsätta planen till verklighet.

    Beslutsgång

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) ställde yrkandena mot varandra och fann att nämnden beslutade enligt förvaltningens förslag till beslut.

    Reservation

    Vice ordföranden Johan Kling (C) reserverade sig mot beslutet till förmån för Centerpartiets förslag till beslut.

     

    Ledamoten Christina Tufvesson (L) reserverade sig mot beslutet till förmån för Liberalernas förslag till beslut.

    Särskilt uttalande

    Ledamoten Ann-Christine Carlberg (SD) lämnade följande särskilda uttalande:

     

    Sverigedemokraterna anser att Stockholm stad ska inta en aktiv roll för att vara ett framgångsexempel i miljö- och klimatarbetet. Varje skattekrona ska investeras på insatser som är samhällsekonomiskt lönsamma samt maximerar utsläppsminskningen.  Insatser av symbolisk eller principiell karaktär utan belagd effekt ska undvikas, därtill ska samtliga insatser löpande utvärderas.

     

    Stockholm stad bör aktivt arbeta med närmiljön genom att begränsa nybyggnation på grönområden, utveckla arbetet med sanering av vattendrag och sjöar samt ständigt pröva nya metoder för att öka folkhälsan.

     

    Stockholm stad bör inte stirra sig blind på att minska CO2 utsläppen oavsett höga marginalkostnader.  I stället bör staden utveckla arbetet med internationellt klimatbistånd genom att bidra med tjänstemannakompetens inom miljöarbete samt inom energieffektivitet till utvecklingsländer.

     

    Sverigedemokraterna har föreslagit ett alternativt miljöprogram 2030 som grundar sig på visionerna och ambitionerna ovan. Med anledning av detta bör klimathandlingsplanen omarbetas i grunden.

     

    Bilagor

  • Arbetsmarknadsnämnden la sammanställningen av delegationsbeslut samt listan för inkomna och upprättade ärenden till handlingarna.

    Bilagor

  • Arbetsmarknadsnämnden la protokollet från arbetsmarknadsnämnden den 3 september 2024 till handlingarna.

    Bilagor

  • Arbetsmarknadsnämnden la protokollet från rådet för funktionshinderfrågor den 25 september 2024 till handlingarna.

  • Arbetsmarknadsnämnden la protokollet från förvaltningsgruppen den 26 september 2024 till handlingarna.

  • Skrivelse

    Vice ordföranden Johan Kling (C), ledamoten Per Rosencrantz m.fl (M) och ledamoten Christina Tufvesson (L) överlämnade gemensamt nedan skrivelse till nämnden för beredning.

     

    Skrivelse angående det försämrade företagsklimatet i Stockholm stad

    AMF 2024/771

  • Förvaltningschefen informerade att den 9 oktober öppnas ansökningarna till komvux.
    I och med detta så implementeras flera förändringar med anledning av nya avtal. Kursstart sker i januari 2025.

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.