Hoppa över navigering
  • Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) öppnade sammanträdet och föredragningslistan godkändes.

  • Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) och vice ordföranden Johan Kling (C) utsågs att justera dagens protokoll.
    Protokollet ska justeras senast den 20 december 2024.

  • Arbetsmarknadsnämnden gav Johan Welén, Kommunal och Fredrik Morin, Sveriges Lärare närvarorätt vid dagens sammanträde.

  • Arbetslösheten har stigit under det senaste året till följd av lågkonjunkturen och uppgick i oktober 2024 till 7,1 procent i Stockholm och 6,8 procent i riket. Långtidsarbetslösheten, de som varit arbetslösa mer än 12 månader, är fortsatt på en mycket hög nivå. På gruppnivå är det särskilt personer som saknar gymnasial utbildning, personer födda utanför Europa, personer som är 55 år eller äldre och personer som har en funktionsnedsättning som medför nedsatt arbetsförmåga som har en svag konkurrensförmåga på arbetsmarknaden och riskerar långvarig arbetslöshet. Många arbetsgivare upplever samtidigt en brist på arbetskraft och det finns en utbredd matchningsproblematik då många arbetslösa saknar de kompetenser som arbetsgivare efterfrågar.

     

    Arbetsmarknadsförvaltningen har redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 241205.

    Förslag till beslut

     

    1. Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) yrkade att nämnden skulle bifalla förvaltningens förslag till beslut.

     

    2. Vice ordföranden Johan Kling (C) yrkade att nämnden skulle bifalla Centerpartiets förslag till beslut enligt nedan:

     

    Att avslå förvaltningens förslag till beslut med hänvisning till Centerpartiets budgetförslag för 2025 
     

    Att därutöver anföra följande:

     

    Moderaterna, Liberalerna, Centerpartiet och Kristdemokraterna – har varit med och styrt Stockholm framgångsrikt tre av de fyra senaste mandatperioderna. Vi förenas av en gemensam vision för framtidens Stockholm, som bejakar stadens styrkor och särart, och framförallt passionerat tror på stockholmarnas potential och möjligheter att var och en och tillsammans forma sina egen framtid och förverkliga sina drömmar.

     

    Verksamhetsplanen för arbetsmarknadsnämnden bör ha sin utgångspunkt i en vision för Stockholms framtid: En modern, frihetlig, trygg och hållbar, tillåtande och framtidsinriktad stad där det finns en mångfald av människor, företag och föreningar. Vi bejakar stadens styrkor och särart, och framför allt tror vi passionerat på stockholmarnas potential och möjligheter att var och en och tillsammans forma sina egen framtid och förverkliga sina drömmar.

     

    Centerpartiet lägger fram en budget för en grön stad för framtiden. Ett Stockholm som tillåts växa, som är konkurrenskraftigt, och dit människor vill flytta till för att skapa sig en framtid och tillåts göra en livsresa med studier, arbete eller företagande. Vi vill se en arbetsmarknadspolitik som syftar till att fler som står långt från arbetsmarknaden ska få chansen att glänta på dörren till arbetsmarknaden.

     

    Just nu är det ekonomiska läget tufft. Vi kommer från en tid med hög inflation, höga räntor och en ytterligare ökande arbetslöshet är att vänta och det ställer krav på hur det offentliga väljer att agera. I en lågkonjunktur behövs en aktiv arbetsmarknadspolitik. Arbetsmarknadsnämnden måste kontinuerligt anpassa sin verksamhet utifrån konjunkturläget och Arbetsförmedlingens prioriteringar för att säkerställa att Stockholmare snabbt når egen försörjning. Centerpartiet tror att Stockholm behöver en näringslivsfrämjande politik, som skapar förutsättningar för företagen att skapa nya jobb. Arbetsmarknadsnämnden ska också som en del av sitt uppdrag samverka med näringslivet samt aktivt delta i stadens övergripande arbete att skapa ett gott företagsklimat i Stockholm. Ett särskilt fokus ska läggas på de individer som står långt ifrån den reguljära arbetsmarknaden. Dessa ska få stöd för att snabbt komma i arbete och vid behov erbjudas att läsa in gymnasiekompetens eller en arbetsplatsnära yrkesutbildning i ett bristyrke.

     

    Att fler utrikesfödda kvinnor kommer in på arbetsmarknaden är en avgörande fråga för samhället. Vi behöver göra mycket mer för att skapa snabbare vägar till jobb, skapa fler enkla instegsjobb och utmana svensk byråkrati och en stel arbetsmarknad.

     

    Vi vet också att arbete och egenförsörjning skapar framtidstro, självkänsla och ett sammanhang men också möjlighet till ett eget boende. Arbete och egenförsörjning skapar också en tryggare stad och fungerar också förebyggande, här kan feriearbeten om de riktas mot rätt målgrupp fungera förebyggande. För unga som riskeras att dras in i kriminalitet kan ett feriearbete visa på en alternativ väg, med goda handledare visa på förebilder men också en första rad på ett CV och de första egna pengarna på kontot. Vi vill att fler barn ska få se sina föräldrar gå till jobbet på morgonen.

     

    Majoritetens budget ger inte lösningarna på de problem som står framför dörren. Tvärtom så låser man fast sig i en övertygelse om att det är genom en vuxenutbildning i egen regi som fungerar bäst. I samma veva missar man allt det enorma arbete som görs av civilsamhället och företag. Centerpartiet vill istället se en politik som funkar och får fler människor i arbete. Där komvux och sfi utvecklas för att bli mer flexibelt och anpassat utifrån arbetsmarknadens behov, tillsammans med Stockholms alla företag. Samarbete med övriga kommuner i länet behöver initieras och förstärkas så att Stockholmselever får ett större utbud av utbildningar att söka och företag kan hitta rätt kompetens.

     

    Stadens arbetsmarknadsinsatser ska vara meningsfulla och syfta till att öka förutsättningar för hållbar arbetsmarknadsetablering för nämndens målgrupper. Rekryteringsbehovet till välfärdsyrken och särskilt äldreomsorgen är stort under kommande år och arbetsmarknadsnämnden måste bidra med flexibla utbildningar, så att äldreomsorgens befintliga personal kan kompetensutveckla sig och ta nästa steg i karriären, och rätt insatser för att fler ska söka och klara utbildningar till välfärdens yrken.

     

    I Svenskt Näringslivs ranking för företagsklimat tappar Stockholm, och landets huvudstad återfinns nu på en inte så hedrande 107 plats. För att råda bot på detta vill Centerpartiet se ett ökat samarbete med näringslivet och vara lyhörda inför dess behov, ta tillvara på innovationskraften och utveckla samarbetet med näringslivet i varje stadsdel och hitta den lokala utvecklingskraften för att fler ska komma i arbete. Staden utvecklas bäst om varje stadsdel tar tillvara sina unika förutsättningar och det lokala näringslivet samarbetar med de offentliga på det lokala planet. Förutsättningarna är inte de samma på Södermalm som i Skärholmen eller Järva. Det är när näringslivet utvecklas och företagen anställer som skattekronorna tickar in till välfärden.

     

    För Centerpartiet är det viktigt att staden ökar ambitionerna och fortsätter vara en aktiv spelare för att fler ska komma i arbete. Därför vill vi:

     

    • Utveckla integrationspakten som idag samlar fler än 400 företag och organisationer som är med och bidrar till att fler kommer i arbete i Stockholm och höj målen för förmedlade anställningar och praktikplatser hos partnerföretagen.
    • Slå vakt om Welcome House som sammanför alla stadens verksamheter som jobbar mot nyanlända, samt statliga myndigheter, och inte minst civilsamhälle och företag, allt under ett tak. En väg in till arbetsmarknaden och det svenska samhället. Stärka samverkan mellan Welcome House och Integrationspakten för att fler nyanlända så tidigt som möjligt ska komma i kontakt med stadens civilsamhälle och föreningsliv.
    • Genomföra en rejäl reform och samtidigt anpassning av sfi, inklusive sammanhållna elevgrupper, fler yrkespaket, bättre studie- och yrkesvägledning och samarbete med civilsamhället. Det innebär att fortsätta att stärka kopplingen till arbetsmarknaden inom sfi genom aktiviteter som arbetslivsorientering, praktik och matchning, särskilt med hjälp av integrationspaktens partnerskap. Men även att fortsätta utveckla sfi för föräldralediga, med fördel på introduktionsförskolorna, och komplettera med integrations- och arbetsfrämjande insatser.
    • Utveckla vuxenutbildningen som strategisk aktör inom stadens egen kompetensförsörjning. I det arbetet bör man införa en klimatprofil och starta en YH-utbildning för chefer i välfärdsverksamheter på stadens yrkeshögskola Frans Schartau.
    • Att ansvaret för rekrytering och anställning för Stockholmsjobb flyttas till stadens Jobbtorg, som har helhetsansvaret för arbetsmarknadsinsatser för stadens målgrupper.
    • Utveckla det digitala arbetet för att nå hemmasittare.
    • Se en tydlig satsning på Stadsdelsmammor och stadsdelssystrar med ett tydligt fokus på ytterstaden.
    • Satsa på ett program ”Från avhoppare till arbetare”.
    • Tillgängliggöra arbetsplatser genom sociala krav i stadens upphandlingar.
    • Fortsatt utveckla vuxenutbildningen genom ett nära samarbete med näringslivet via branschråd.
    • Ha ett oförändrat antal kommunala feriearbetare jämfört med året 2022.
    • Skarpt och finansierat förslag i budget genomföra ett pilotprojekt med sommarjobb till åldersgruppen 13–15 år i stadsdelarna EÅV, Farsta, Hässelby-Vällingby, Järva, Skarpnäck, Skärholmen.
     

    3. Ledamoten Per Rosencrantz m.fl (M) yrkade att nämnden skulle bifalla Moderaternas förslag till beslut enligt nedan:

     

    Att avslå förvaltningens förslag till beslut med hänvisning till Moderaternas budgetförslag för 2025
     

    Att därutöver anföra följande

     

    Verksamhetsplanen för arbetsmarknadsnämnden bör ha sin utgångspunkt i Moderaternas, Liberalernas, Centerpartiets och Kristdemokraternas gemensamma vision för Stockholms framtid: En modern, frihetlig, trygg och hållbar, tillåtande och framtidsinriktad stad där det finns en mångfald av människor, företag och föreningar. Vi bejakar stadens styrkor och särart, och framför allt tror vi passionerat på stockholmarnas potential och möjligheter att var och en och tillsammans forma sina egen framtid och förverkliga sina drömmar.

     

    Arbetslinjen är central för Moderaterna. Alla som kan arbeta ska sträva efter självförsörjning. arbetsmarknadsnämnden har ett viktigt ansvar att hjälpa försörjningsstödstagare tillbaka till arbete, särskilt genom Jobbtorgen. Dessutom att hjälpa unga mellan 16 och 29 år som varken arbetar eller studerar.

     

    Matchningsproblemen på arbetsmarknaden är utbredda i både Stockholm och Sverige. Stadens vuxenutbildning spelar en avgörande roll i att rusta arbetssökande för de krav som arbetsmarknaden ställer, här krävs ett aktivt samarbete med näringslivet.

     

    Arbetsmarknadsnämnden ska säkerställa att vuxenutbildning och SFI håller hög kvalitet och genomströmning. Modern och relevant utbildning, förbättrad matchning och effektiva arbetsmarknadsåtgärder i samarbete med näringslivet är nödvändiga för att bryta arbetslöshet. För att motverka långtidsarbetslöshet och utanförskap bör kontrollen av felaktiga utbetalningar förbättras och kraven på biståndsmottagare skärpas.

     

    Den Moderatledda regeringens omläggning av migrationspolitiken har lett till en minskning av nyanlända. Det skapar besparingspotential för arbetsmarknadsnämnden, särskilt inom SFI. Moderaterna föreslå i sitt budgetförslag att resurser istället satsas på grundskolan, då fler elever som klarar skolan innebär färre unga i arbetslöshet.

     

    Företagsklimat och arbetsmarknad

     

    Den negativa utvecklingen för företagsklimatet började när Socialdemokraterna tog över styret i Stockholm. Skattehöjningar och skarpa utfall mot privata aktörer har präglat vänsterstyrets politik. Småföretagare, särskilt inom restaurangbranschen, har mötts av ointresse från stadens ledning.

     

    Stockholm har som mål att ha Sveriges bästa företagsklimat år 2050 enligt näringslivspolicyn från 2020. Trots det tappar staden mark. I Svenskt Näringslivs senaste ranking har Stockholm sjunkit från plats 93 till 107. Stadens konkurrens med näringslivet, bristande upphandlingar och negativa attityder från tjänstemän och politiker drar ner betyget.

    Ett starkt näringsliv är avgörande för Stockholms tillväxt och för att minska arbetslösheten. Arbetsförmedlingens statistik från augusti 2024 visar en ökning av arbetslösheten sedan Socialdemokraterna tog makten 2022.

     

    Moderaterna prioriterar företagande och arbete. Vi föreslår en skattesänkning på 48 öre, vilket återställer nivån från innan Socialdemokraternas övertagande. För en familj med två vuxna innebär det nästan 4 000 kronor i sänkt skatt per år.

     

    Moderaterna vill också ta tillfället i akt att tacka alla hårt arbetande och engagerade medarbetare i arbetsmarknadsnämnden som varje dag gör sitt bästa för att hjälpa människor till egen försörjning.

     

    Vi hänvisar i övrigt till Moderaternas budgetreservation.

     

     

    4. Ledamoten Christina Tufvesson (L) yrkade att nämnden skulle bifalla Liberalernas förslag till beslut enligt nedan:

     

    Att avslå förvaltningens förslag till beslut
     

    Att därutöver anföra följande

     

    Verksamhetsplanen för arbetsmarknadsnämnden bör ha sin utgångspunkt i Moderaternas, Liberalernas, Centerpartiets och Kristdemokraternas gemensamma vision för Stockholms framtid: En modern, frihetlig, trygg och hållbar, tillåtande och framtidsinriktad stad där det finns en mångfald av människor, företag och föreningar. Vi bejakar stadens styrkor och särart, och framförallt tror vi passionerat på stockholmarnas potential och möjligheter att var och en och tillsammans forma sina egen framtid och förverkliga sina drömmar.

     

    Liberalismens viktigaste värdering är frihet

    Liberalismens viktigaste värdering är frihet och alla människor har rätt att leva ett liv i frihet.

     

    För oss liberaler innebär det att man ska ha kapacitet att styra sitt eget öde. Så en egen försörjning, ett eget arbete, är en av de viktigaste förutsättningarna för verklig frihet. Liberal arbetsmarknadspolitik syftar till att så många stockholmare som möjligt har rätt kompetens för att kunna ta ett arbete. Och för detta är samverkan och dialog med företag och näringsliv viktigt.

     

    Därför är det viktigt att det finns frihet och möjligheter för både individer och företag i Stockholm. Detta avspeglas också i Liberalernas budgetförslag för 2025 genom de tre inriktningsmål för staden som Liberalerna angivit, nämligen:

    • Ett frihetens Stockholm som ger varje individ möjligheter att uttrycka sig och förutsättningar att leva ett självständigt liv .
    • Ett grönt och innovativt Stockholm som är ledande i klimatomställningen och ger goda förutsättningar för ett fritt närings- och kulturliv.
    • Ett Stockholm med god ekonomi som slår vakt om de mänskliga rättigheterna, öppenhet och valfrihet.
       

    Därför anser vi att dessa inriktningsmål bör gälla för verksamhetsplanen för arbetsmarknadsnämnden för år 2025.

     

    Liberalerna vill göra följande specifika satsningar på arbetsmarknadsnämndens verksamhetsområde det kommande verksamhetsåret:

    • Friheten att forma sitt eget liv ska även gälla de som står långt från arbetsmarknaden, nämligen utrikesfödda kvinnor. Det går framåt, men för sakta. Därför vill vi Liberaler satsa på stärkt samverkan mellan jobbtorg och stadsdelsmammor.
    • Att behärska svenska är nyckeln in i samhället och en viktig frihetsfråga. Tyvärr är det många som inte avslutar sina sfi-studier vilket är oroande. Därför vill vi Liberaler satsa på att förbättra detta.
    • Att kunna simma är en viktig frihets- och säkerhetsfråga. Att nå utrikesfödda vuxna när det gäller simkunnighet kan vara svårt. Så vi vill satsa på ett utökat samarbete mellan idrottsnämnden och sfi-undervisningen för ökad simkunnighet i den gruppen.
       

    I likhet med den verksamhetsplan som gällde för år 2024 kan Liberalerna konstatera att ordet frihet överhuvudtaget inte nämns i majoritetens förslag till verksamhetsplan för år 2025. Detsamma gäller för övrigt ordet valfrihet. Detta förhållande tydliggör väl den ideologiska skillnaden mellan majoriteten och Liberalerna eftersom det för Liberalerna är av fundamental betydelse att stockholmarna ska ha rätt till både frihet och valfrihet för att själv kunna bestämma över och forma sina liv på bästa sätt utifrån individuella önskemål och preferenser.

     

    I majoritetens verksamhetsplan för 2025 anges att vuxenutbildningens andel i egen regi ska öka. Vi ser inget egenvärde i detta. Som liberaler värnar vi valfriheten, och vi menar att kommunal vuxenutbildning ska kunna bedrivas i såväl egen som privat regi; det viktigaste är att den fungerar väl och ger bra resultat.   

     

    Avslutningsvis vill Liberalerna påpeka att en första anställning förvisso är en ovärderlig erfarenhet för den enskilde individen. Det är dock viktigt att de feriejobb staden erbjuder ungdomar gör nytta. Med majoritetens 90-dagarsgaranti är risken överhängande att det leder till arbetstillfällen utan konkreta ändamål. Det är inte bra användning av skattebetalarnas pengar att ordna feriejobb utan meningsfullt innehåll.

     

    Vi hänvisar i övrigt till Liberalernas budgetreservation.

     

     

    5. Ledamoten Ann-Christine Carlberg (SD) yrkade att nämnden skulle bifalla Sverigedemokraternas förslag till beslut enligt nedan:

     

    Att avslå förvaltningens förslag till beslut
     

    Att ge förvaltningen i uppdrag att återkomma till arbetsmarknadsnämnden med en verksamhetsplan utifrån Sverigedemokraternas skuggbudget 2025
     

    Att därutöver anföra följande

     

    Sverigedemokraterna har i sin skuggbudget för 2025 redogjort för våra visioner, mål och inriktningar. För att genomföra detta ska förvaltningen återkomma till nämnden med en omarbetad verksamhetsplan.

     

    Beslutsgång

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) ställde yrkandena mot varandra och fann att nämnden beslutade enligt förvaltningens förslag till beslut.

    Reservation

    Vice ordföranden Johan Kling (C) reserverade sig mot beslutet till förmån för Centerpartiets förslag till beslut.

     

    Ledamoten Per Rosencrantz (M) anmälde att samtliga närvarande M-ledamöter reserverade sig mot beslutet till förmån för Moderaternas förslag till beslut.

     

    Ledamoten Christina Tufvesson (L) reserverade sig mot beslutet till förmån för Liberalernas förslag till beslut.

     

    Ledamoten Ann-Christine Carlberg (SD) reserverade sig mot beslutet till förmån för Sverigedemokraternas förslag till beslut.

    Bilagor

  • Arbetsmarknadsförvaltningen är i behov av ny lokal i Vällingby för verksamheten inom jobbtorg. Förvaltningen är för närvarande andrahandshyresgäst till Arbetsförmedlingen, som hyr den nuvarande lokalen av NREP. Arbetsförmedlingen kommer att säga upp den nuvarande lokalen då Arbetsförmedlingen behöver en  mindre lokalyta än vad de idag förhyr. Detta innebär att nämnden behöver finna nya lokaler för Jobbtorg Vällingby.

    Arbetsförmedlingen har uttryckt intresse av att hyra en mindre del av den lokal som nämnden nu föreslås hyra. Förvaltningen föreslår att arbetsmarknadsnämnden beslutar att godkänna lokalförhyrningen på Vällingby torg 59 och att förvaltningschefen får i uppdrag att teckna hyresavtal under förutsättning att kommunstyrelsens ekonomi- och trygghetsutskott godkänner inhyrningen. Hyresvärd för lokalen på Vällingby torg 59 är Svenska Bostäder.

     

    Arbetsmarknadsförvaltningen har redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 241205.

    Förslag till beslut

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) yrkade att nämnden skulle bifalla förvaltningens förslag till beslut.

    Beslutsgång

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) fann, med instämmande från samtliga ledamöter, att nämnden beslutade enligt förvaltningens förslag till beslut.

    Bilagor

  • Uppföljningsstrategi år 2024 utgår ifrån uppföljningsmodellen från föregående avtalsperiod. Strategin är reviderad och utvecklad utifrån intentionerna i upphandlingen av komvux och ändamålen i inriktningsärendet för komvux från 2023.

     

    Uppföljningen ska granska regelefterlevnad och ha elevernas bästa i fokus. Den ska utföras på ett professionellt sätt och genomsyras av tillit, saklighet, sakkunskap och rimlighet. För att säkerställa att avtals- och kvalitetskrav efterlevs genomförs löpande olika typer av uppföljningar. Dessa delas upp i egeninitierade eller händelsestyrda uppföljningar. Olika metoder används inom dessa två delar.

     

    I 2024 års upphandling stärks huvudmannens sanktionsmöjligheter gentemot de externa leverantörerna. Vid konstaterade brister kan huvudmannen bland annat ställa krav på avhjälpande av brist och upprättande av åtgärdsplan, samt innehålla ersättning om så inte genomförs. Föreläggande om vite, placeringsstopp, hävning och utkrävande av skadestånd är andra åtgärder som huvudmannen kan använda sig av om leverantörerna inte fullgör sina åtaganden i enlighet med avtal. För vuxenutbildningens egen regi har arbetsmarknadsförvaltningen tagit fram en rutin som förtydligar egen regis ansvar att åtgärda påtalade brister, och en beskrivning av vilka åtgärder som kan bli aktuella om så inte sker.

     

    Arbetsmarknadsförvaltningen har redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 241206.

    Förslag till beslut

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) yrkade att nämnden skulle bifalla förvaltningens förslag till beslut.

    Beslutsgång

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) fann, med instämmande från samtliga ledamöter, att nämnden beslutade enligt förvaltningens förslag till beslut.

    Särskilt uttalande

     

    Vice ordföranden Johan Kling (C), ledamoten Per Rosencrantz m.fl (M) och ledamoten Christina Tufvesson (L) lämnade  gemensamt följande särskilda uttalande:

     

    Vi välkomnar en uppföljningsstrategi för 2024 som sätter elevernas bästa i fokus och stärker huvudmannens möjligheter att säkerställa hög kvalitet och regelefterlevnad inom vuxenutbildningen såväl den upphandlade som den egna.

     

    Vi anser att det är avgörande att uppföljningen genomförs med professionalitet och präglas av tillit, saklighet och sakkunskap. Vi stödjer att uppföljningen delas upp i egeninitierade och händelsestyrda insatser samt att fler metoder används för att effektivt identifiera och åtgärda brister.

     

    Det är positivt att sanktionsmöjligheterna mot externa leverantörer som inte lever upp till kraven är tydliga och att krav på avhjälpande åtgärder är en självklarhet.

    Vidare är det med lika stor självklarhet vi välkomnar de tydliga rutiner som tagits fram för vuxenutbildningens egen regi. Ett stärkt ansvar för att åtgärda brister bidrar till att skapa en jämn kvalitet mellan stadens egna och externa utbildningsanordnare. Vi hade gärna sett ännu tydligare skrivningar i tjänsteutlåtandet och att förvaltningen utvecklat vad som händer med verksamhet i egen regi som inte lever upp till de krav vi nämnden ställer. De förändringar som föreslås ökar transparensen och tryggheten för eleverna vilket borde vara fokus.

     

    Vi ser detta som ett viktigt steg mot en mer likvärdig och kvalitativ vuxenutbildning som på bästa sätt möter stockholmarnas behov och bidrar till deras möjligheter att nå egen försörjning.

    Bilagor

  • Stockholms stad anställer varje år ungdomar för feriejobb under sommarlovet, höstlovet och jullovet. Stadens mål för antalet feriejobb under 2024 är 11 000 ungdomar, samma målsättning som för 2023. Denna målsättning har stått i fokus för stadens arbete både på övergripande och på lokal nivå. Arbetsmarknadsförvaltningens samlade bedömning är att arbetet med feriejobben i Stockholms stad i stort har fungerat väl. Flera nämnder har ökat antalet anställningar vilket har resulterat i att årets målsättning uppnåddes redan under höstlovet. Antalet ansökningar och anställningar ser ut enligt följande:

     

    Sommarlov:     Ansökningar 17.206    Anställningar 9.647
    Höstlov:          Ansökningar 3.746      Anställningar 1.564

     

    Söktrycket på stadens feriejobb inför sommaren var betydligt högre jämfört med föregående år, drygt 17 000 ansökningar inkom jämfört med 13 500 förra året. Antalet ansökningar har ökat i samtliga stadsdelar.

     

    Förvaltningen har i år haft en mer omfattande annonsering genom kampanj i kollektivtrafiken samt utskick till stadens grundskolor, vilket kan ha haft en viss påverkan på ansökningsgraden. Tillgången på arbetstillfällen har varit god inför både sommar och höstlovet. Antalet platser inom stadens verksamheter har ökat. Stadsdelsnämnder med lägre anställningsmål har i högre utsträckning än tidigare bidragit med platser som har fördelats till nämnder i ytterstaden. Detta har även lett till att flera ungdomar har haft feriejobb utanför sin hemstadsdel. Facknämnder och bolag har tillhandahållit något fler arbetstillfällen än förra året. Årets enkätundersökningar för feriejobb under sommaren, riktade till både ungdomar och arbetsplatser, visar en ökad nöjdhet för majoriteten av frågorna jämfört med förra årets resultat. Även om ökningen endast rör sig om några procentenheter, indikerar den tydligt att årets feriejobbare totalt sett är nöjda med sina jobb. Inför det kommande året ser arbetsmarknadsförvaltningen ett fortsatt behov av att arbeta för att säkerställa en god tillgång på arbetstillfällen samt att stärka kvaliteten i feriejobben.

     

    Arbetsmarknadsförvaltningen har redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 241204.

    Förslag till beslut

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) yrkade att nämnden skulle bifalla förvaltningens förslag till beslut.

    Beslutsgång

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) fann, med instämmande från samtliga ledamöter, att nämnden beslutade enligt förvaltningens förslag till beslut.

    Särskilt uttalande

     

    Ledamoten Per Rosencrantz m.fl (M) lämnade följande särskilda uttalande:

     

    Det mest effektiva sättet att minska arbetslösheten i Stockholm är att stärka arbetslinjen. Därför föreslår vi moderater att kommunalskatten i Stockholm sänks så att det blir mer lönsamt att gå från bidrag till arbete.

     

    Vi är dock inte främmande för att det kan behövas riktade insatser till specifika grupper för att ytterligare stärka drivkrafterna och möjligheterna till arbete. Feriejobb för unga kan vara en sådan insats om det görs ändamålsenligt och bygger på evidens.

     

    Tyvärr har feriejobben i Stockholm inte visat sig leda till bättre framtidsutsikter för unga. Tidigare i år presenterade Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering (IFAU) en rapport som visade att Stockholms feriejobbsprogram leder till lägre framtida inkomster. Unga män som har gått ett yrkesinriktat gymnasieprogram förlorar mest, samt de som före feriejobbet redan hade haft ett extrajobb och kontakter på arbetsmarknaden. Författarna till rapporten tolkar resultatet som att ungdomar som inte erbjuds ett feriejobb oftare får erfarenhet från den privata sektorn, vilket i sin tur ökar sannolikheten att få ett mer kvalificerat jobb på heltid direkt efter gymnasiet. Författarna fann heller inga indikationer på att ett feriejobb leder till minskad kriminalitet, bättre hälsa eller förändrat deltagande i högre studier.

     

    Med anledning av detta ställer sig Moderaterna kritiska till att S-styret fortsätter att satsa på feriejobben. Beslutet tycks vara drivet att strikt ideologiska skäl, givet att IFAUs nedslående resultat inte påverkar inriktningen. Att stadens egen rapport dessutom visar att fler arbetsplatser än tidigare menar att ungdomarna inte har haft tillräckligt med arbetsuppgifter understryker behovet av att hela programmet bör granskas ordentligt innan satsningen fortsätter. Moderaterna utesluter inte att feriejobb kan ha positiva effekter för specifika grupper som annars står långt från arbetsmarknaden. Men storskaliga och breda satsningar på feriejobb, så som Stockholms stad har gjort, har uppenbarligen inte givit önskvärd effekt.

     

    Moderaterna driver på för att Stockholms stads arbetsmarknadspolitik ska vara effektiv och leda till konkreta resultat. Feriejobben tycks inte uppfylla dessa kriterier i nuläget. Därför är vi kritiska till att S-styret fortsätter programmet utan omfattande revideringar. 

     

    Bilagor

  • I en skrivelse till arbetsmarknadsnämnden efterfrågar Moderaterna och Centerpartiet svar på om det har genomförts någon analys av stadens försämrade företagsklimat samt om nämnden avser att vidta några åtgärder för att förbättra stadens relation till näringslivet i Stockholm.

    Arbetsmarknadsförvaltningen arbetar främst tillsammans med näringslivet i relation till deras roll som potentiella arbetsgivare åt förvaltningens målgrupper. Genom samverkan med näringslivet och staden uppnås en snabbare matchning mot arbetslivets behov. Inom detta arbete är det av stor vikt att utveckla nätverk och partnerskap med företag, branschorganisationer och stadens egna bolag.

    Arbetsmarknadsförvaltningen har inte genomfört någon analys av stadens försämrade företagsklimat och planerar inte att, utöver allt det arbete som redan görs, vidta några särskilda åtgärder för att förbättra stadens relation till näringslivet i Stockholm.
     

    Arbetsmarknadsförvaltningen har redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 241204.

    Förslag till beslut

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) yrkade att nämnden skulle bifalla förvaltningens förslag till beslut.

    Beslutsgång

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) fann, med instämmande från samtliga ledamöter, att nämnden beslutade enligt förvaltningens förslag till beslut.

     

    Särskilt uttalande

     

    Vice ordföranden Johan Kling (C), ledamoten Edward Hamilton m.fl (M) och ledamoten Christina Tufvesson (L) lämnade gemensamt följande särskilda uttalande:

     

    Inledningsvis vill vi tacka förvaltningen för ett bra svar. Moderaterna, Centerpartiet och Liberalerna anser att Stockholm stad kan och bör göra mer för att förbättra företagsklimatet. Arbetsmarknadsförvaltningens insatser, såsom rekryteringsevent, jobbspår och samarbeten genom Integrationspakten, är värdefulla, men majoriteten och staden som helhet borde kunna göra mer för att vända det försämrade företagsklimatet.

     

    Särskilt anmärkningsvärt tycker vi är att de parametrar som vi som kommun själva råder över, så som kommunens information till företagen, kommunala tjänstemäns och politikers attityder till företagande och våra upphandlingar är de faktorer som drar ner oss i rankingen.

     

    Vi oroas över att Majoriteten inte planerar att genomföra någon analys av det försämrade företagsklimatet och saknar en tydlig strategi för att stärka stadens relation med näringslivet. För att Stockholm ska vara en attraktiv plats för företag och entreprenörer krävs en mer aktiv dialog med näringslivet och kraftfullare insatser för att stödja företagens kompetensförsörjning och tillväxt.

     

    Moderaterna, Centerpartiet och Liberalerna efterlyser ett större engagemang från stadens sida, särskilt inom ramen för Stockholm Business Region och stadsledningskontoret, för att skapa ett långsiktigt hållbart företagsklimat som stärker stadens konkurrenskraft och möjliggör fler jobb för stockholmare.

     

    Bilagor

  • Storsthlms styrelse har beslutat att rekommendera kommunerna i länet att anta en ny överenskommelse om interkommunal samverkan för svenska för akademiker (Sfx). Den nya överenskommelsen innebär ett förtydligande gällande vilka meriter som kvalificerar elever att antas till utbildningen, en ny ersättningsmodell för anordnande kommuner samt att den tidigare rollen samordnare tas bort och ersätts av en samordningsfunktion.

    Arbetsmarknadsförvaltningen ställer sig positiv till den nya överenskommelsen och de förtydliganden den innebär. Arbetsmarknadsförvaltningen efterfrågar vissa ytterligare förtydliganden gällande samordningsfunktionen.

     

    Arbetsmarknadsförvaltningen har redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 241205.

    Förslag till beslut

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) yrkade att nämnden skulle bifalla förvaltningens förslag till beslut.

    Beslutsgång

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) fann, med instämmande från samtliga ledamöter, att nämnden beslutade enligt förvaltningens förslag till beslut.

    Särskilt uttalande

    Ledamoten Christina Tufvesson (L) lämnade följande särskilda uttalande:

     

    Svenska för yrkesutbildade, Sfx, är en regional utbildning i svenska för invandrare med akademisk utbildning inom någon av de erbjudna yrkesinriktningarna.  Det finns en överenskommelse om denna sorts utbildning i vilken samtliga kommuner i Stockholms län ingår. Denna överenskommelse föreslås nu revideras.

    I likhet med arbetsmarknadsförvaltningen tror Liberalerna att det är positivt att den nya överenskommelsen tydliggör att Sfx enbart är för elever med akademisk examen och att det är en yrkesorienterad språkutbildning och inte en yrkesutbildning. Liberalerna kan även instämma i förvaltningens bedömning att det är positivt att det blir större fokus på uppföljning, likvärdighet och kvalitet.

    Nedläggningen av SF(L), den framgångsrika lastförarutbildningen som hållits på Stockholms transport- och fordonsgymnasium och som tar slut denna termin, riskerar slå hårt mot branschen.

    Vi vill se att den kombinationsutbildning som staden aviserat att man ämnar ta fram för lastbilsförare etableras så snart som möjligt så att det inte uppstår ett onödigt stort glapp under vårterminen. Vi vill också se att stadens ansträngningar för att marknadsföra utbildningen genomförs på bred front.

     

    Bilagor

  • Kommunstyrelsen har överlämnat motion dnr KS 2024/917 om gröna företagslotsar Jonas Naddebo (C) i Stockholms stad till arbetsmarknadsnämnden för yttrande.

    I motionen önskar Jonas Naddebo (C) att Stockholm ska vara världens bästa stad att driva företag i. Samtidigt ska Stockholms klimat- och miljöarbete vara ett föredöme för andra städer. Därför efterfrågas en förbättrad politik för företagande i Stockholm och mer fokus på gröna frågor och frågor som rör klimatförändringarna.

    För att stärka detta arbete föreslås att Stockholms stad bör inrätta en servicefunktion som omfattar gröna företagslotsar. Målet för dessa företagslotsar beskrivs som att:

    • bistå och stödja företag i deras kontakter med stadens myndighetsutövning.
    • uppmuntra företag, som erbjuder nya och klimatsmarta produkter och tjänster, att bli leverantörer åt staden.
    • utforma upphandlingsregler så det blir lättare för små och medelstora företag att bli leverantörer åt staden.
    • ta initiativ till och inbjuda små och medelstora företag att starta allianser och samarbeten för att kunna skapa innovativa och gröna värdekedjor som kan erbjuda nya produkter och tjänster som förstärker stadens miljöarbete.
    • arbeta med stadens nämnder och bolag för att se hur stadens byråkratiflora och handläggningstider kan minska.


    I motionen föreslås att kommunstyrelsen, i samråd med berörda nämnder och bolag samt företagarföreningar, inrättar gröna företagslotsar som ett led i stadens klimatarbete samt att kommunstyrelsen, i samråd med berörda nämnder och bolag, underlättar för gröna företag att bli leverantörer till staden.

     

    Arbetsmarknadsförvaltningen har redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 241205.

    Förslag till beslut

     

    1. Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) yrkade att nämnden skulle bifalla förvaltningens förslag till beslut.

     

    2. Vice ordföranden Johan Kling (C) yrkade att nämnden skulle bifalla Centerpartiets förslag till beslut enligt nedan:

     

     

    Att delvis avslå förvaltningens förslag till beslut

    Att bifalla motionen i sin helhet

    Att därutöver anföra följande

     

    Syftet med motionen är främst att förbättra Stockholms företagsklimat och ge bästa möjliga förutsättningar för klimatomställningen. Stockholm har för andra året i rad tappat placeringar på Svenskt näringslivs ranking över företagsklimatet i olika kommuner. Det är särskilt anmärkningsvärt att de områden vi tappar mest på är sådana som är inom kommunens rådighet, så som attityder och service.

     

    Det är uppenbart att Stockholm tyvärr lider av snårig byråkrati och stuprörstänk mellan olika förvaltningar, vilket negativt drabbar såväl kommunmedborgare som småföretagen. Lotsarna vi föreslår ska fungera som en väg in för företagare istället för att bolla dem mellan olika instanser. De ska också underlätta stadens klimatarbete genom samarbete med företagen och upphandling av lokala klimatsmarta varor och tjänster.

     

    De verksamheter som förvaltningen hänvisar till, genom Scale Up och Starta Eget, svarar inte upp mot de ambitioner som framställs i motionen. Förvaltningen skriver själva att ”Hur verksamheten ska utformas är ännu inte helt klart men uppdraget har beröringspunkter med den servicefunktion som föreslås i motionen”. Då anser vi faktiskt att det är anmärkningsvärt att hänvisa till detta arbete för att besvara motionen. Om vi ska ge små-och egenföretagare bättre förutsättningar till kompetensutveckling, ökad möjlighet att bli leverantörer och bättre förståelse för kommunens myndighetsutövning och tillsynsverksamhet behövs ett helhetsgrepp. Likaså om vi ska klara av våra klimatmål och den gröna omställningen så kan staden inte vara en solospelare utan måste göra det tillsammans med företagen. Ett steg på vägen är att införa gröna företagslotsar i Stockholm stad.

    Beslutsgång

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) ställde yrkandena mot varandra och fann att nämnden beslutade enligt förvaltningens förslag till beslut.

    Reservation

    Vice ordföranden Johan Kling (C) reserverade sig mot beslutet till förmån för Centerpartiets förslag till beslut.

     

    Bilagor

  • Sammantaget prognostiserar nämnden, exklusive nämndens intäktskrav, ett överskott på 22,5 mnkr, vilket i huvudsak beror på lägre kostnader för köp av utbildning.

     

    Nämndens investeringar förväntas uppgå till cirka 2,7 mnkr, vilket är 2,3 mnkr mindre än budget efter begärd budgetjustering i tertialrapport 2. Anledning till den förändrade investeringsprognosen beror dels på att inventarierna till de nya utbildningslokalerna i Kista kommer att komma först i januari 2025 och dels att nämnden lyckats att få inventarier via Stocket återbruk samt köpt begagnade möbler till utbildningslokalerna i Liljeholmen i en större utsträckning än prognostiserat.

     

    Arbetsmarknadsförvaltningen har redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 241205.

    Förslag till beslut

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) yrkade att nämnden skulle bifalla förvaltningens förslag till beslut.

    Beslutsgång

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) fann, med instämmande från samtliga ledamöter, att nämnden beslutade enligt förvaltningens förslag till beslut.

    Bilagor

  • Arbetsmarknadsnämnden la sammanställningen av delegationsbeslut samt listan för inkomna och upprättade ärenden till handlingarna.

    Bilagor

  • Arbetsmarknadsnämnden la protokollet från arbetsmarknadsnämnden den 12 november 2024 till handlingarna.

    Bilagor

  • Arbetsmarknadsnämnden la protokollet från rådet för funktionshinderfrågor den 11 december 2024 till handlingarna.

    Bilagor

  • Arbetsmarknadsnämnden la protokollet från förvaltningsgruppen den 12 december 2024 till handlingarna.

    Bilagor

  • Skrivelse

     

    Vice ordföranden Johan Kling (C) överlämnade nedan skrivelse till nämnden för beredning.

     

    Skrivelse angående om man kan dra lärdomar från pilotprojekt i Värmdö.

    AMF 2024/1018

     

  •  

    Förvaltningschefen informerade om

     

    • Vinnare av Stockholms stads kvalitetspris: enheten för funktionsnedsättning och psykisk ohälsa (Jobbtorg Sthlm)
       

    • Utbildningen Kocklärning har blivit certifierad av Visita som andra utbildning i Sverige
       

    • Ny nämndsekreterare

       
    • Verksamhetsbesök och föreläsningar våren 2025
Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.