Hoppa över navigering
  • Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) öppnade sammanträdet och föredragningslistan godkändes

  • Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) och vice ordföranden Johan Kling (C) utsågs att justera dagens protokoll.
    Protokollet ska justeras senast den 17 september 2024.

  • Arbetsmarknadsnämnden gav närvarorätt vid dagens sammanträde till följande personer:
    Anna Charlotta Gräslund, Sveriges Lärare
    Johan Welén, Kommunal
    Nora Karlsson, politisk sekreterare centerpartiet

  • Arbetsmarknadsförvaltningen genomför en ny upphandling av lokalvård för förvaltningens enheter med avtalsstart 2025-02-01. Nuvarande ramavtal löper ut 2025-01-31. Upphandlingen genomförs enligt lag om offentlig upphandling (LOU) som ett öppet förfarande och omfattar ett blandat lokalbestånd på ca 22 300 kvm, fördelat på 20 städobjekt.

     

    Arbetsmarknadsförvaltningen har redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 240824.

     

    Förslag till beslut

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) yrkade att nämnden skulle bifalla förvaltningens förslag till beslut.

    Beslutsgång

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) fann, med instämmande från samtliga ledamöter, att nämnden beslutade enligt förvaltningens förslag till beslut.


     

    Bilagor

  • Arbetsmarknadsförvaltningen är i behov av fler utbildningslokaler för att uppfylla kommunfullmäktiges beslut att andelen vuxenutbildning i stadens egen regi ska växa. Förvaltningen föreslår därmed att nämnden beslutar att förhyra utbildningslokaler på Isafjordsgatan 32A i Kista.

     

    Arbetsmarknadsförvaltningen har redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 240822.

    Förslag till beslut

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) yrkade att nämnden skulle bifalla förvaltningens förslag till beslut.

    Beslutsgång

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) fann, med instämmande från samtliga ledamöter, att nämnden beslutade enligt förvaltningens förslag till beslut.

    Särskilt uttalande

    Vice ordföranden Johan Kling (C), ledamoten Per Rosencrantz m.fl (M) och ledamoten Christina Tufvesson (L) lämnade gemensamt följande  särskilda uttalande.

     

    I Arbetsmarknadsförvaltningens skrivelse framgår att ”Arbetsmarknadsförvaltningen är i behov av fler utbildningslokaler för att uppfylla kommunfullmäktiges beslut att andelen vuxenutbildning i stadens egen regi ska växa.”

     

    Vi delar inte styrets vilja i denna fråga. Kvalitén i vuxenutbildningen måste öka för att möjliggöra för den enskilde att etablera sig på arbetsmarknaden. Förr oss är valfriheten och mångfalden central för att Stockholm ska tillhandhålla en god kvalitet inom välfärden. Innovation och bredd skapas genom att ha en pluralitet av aktörer, såväl kommunen själva som fristående aktörer och aktörer inom den ideella sektorn. Så kan utbudet av vuxenutbildning snabbt anpassas efter efterfrågan samt i linje med arbetsmarknadens behov.

     

    Vi är också övertygade om att den enskilde är bättre på att välja vilken utförare som passar dennes behov än vad politiker är.

     

    Bilagor

  • Enligt Reglemente med allmänna bestämmelser för Stockholms stads nämnder (2023:09) får nämnden själv eller genom ombud föra stadens talan i alla mål och ärenden inom sitt verksamhetsområde (4 §). Arbetsmarknadsnämnden har tidigare utfärdat rättegångsfullmakt till stadsledningskontorets juridiska avdelning.

     

    Stadsledningskontoret juridiska avdelning har begärt en ny rättegångsfullmakt på grund av personalförändringar inom juridiska avdelningen. Beslut om ny rättegångsfullmakt ersätter det tidigare fattade beslutet.

     

    Beslutet är av rutinartad karaktär varför förvaltningen föreslår att arbetsmarknadsnämnden delegerar detta beslut till förvaltningschefen samt att nämndens delegationsordning revideras den 1 oktober 2024.

     

    Arbetsmarknadsförvaltningen har redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 240822.

    Förslag till beslut

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) yrkade att nämnden skulle bifalla förvaltningens förslag till beslut.

    Beslutsgång

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) fann, med instämmande från samtliga ledamöter, att nämnden beslutade enligt förvaltningens förslag till beslut.

    Bilagor

  • I skrivelsen till arbetsmarknadsnämnden om stadens samarbete med civilsamhället lyfter Liberalerna deras övertygelse om att civilsamhället är grunden för välfärdssamhället. De önskar förtydliganden kring hur arbetsmarknadsförvaltningen ser på stadens samarbete med civilsamhället när det gäller arbetsmarknadsinsatser för att uppnå självförsörjning och självständighet. De önskar även svar på hur förvaltningen bedömer efterfrågan för och behovet av insatser från civilsamhället för målgruppen 16-29 -åringar som står långt från arbetsmarknaden, men inte har problematik med kriminalitet, drogmissbruk och liknande.

     

    Arbetsmarknadsförvaltningen delar uppfattningen att god samverkan mellan staden och civilsamhället är viktig för stockholmarna och förvaltningen har ett antal pågående samarbeten med aktörer från civila samhället. Förvaltningen behöver dock förhålla sig till lagen om offentlig upphandling samt de vitesavgifter som kan föreläggas om staden brister i att följa regler och lagar.

     

    Arbetsmarknadsförvaltningen har initierat en översyn av förutsättningarna för samarbete med civilsamhället och externa aktörer. Översynen förväntas leda till uppdaterade och tydligare riktlinjer för olika samverkansformer. Arbetet beräknas vara klart hösten 2024.

     

    Arbetsmarknadsförvaltningen har redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 240822.

    Förslag till beslut

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) yrkade att nämnden skulle bifalla förvaltningens förslag till beslut.

    Beslutsgång

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) fann, med instämmande från samtliga ledamöter, att nämnden beslutade enligt förvaltningens förslag till beslut.

    Bilagor

  • Rese- och mötespolicyn för Stockholms stad ger vägledning om vad som gäller vid tjänsteresor och möten för staden.

    Arbetsmarknadsnämnden föreslås hänvisa till förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på remissen. Bland annat fastslår policyn att digitala möten ska bli ett förstahandsval vid möten på annan ort samt att tåg ska bli norm vid tjänsteresor.

     

    Arbetsmarknadsförvaltningen är positiv till policyn vars bestämmelser i stor utsträckning ligger i linje med hur förvaltningen hanterar resor och möten i dagsläget.

     

    Arbetsmarknadsförvaltningen vill även poängtera användandet av egna lokaler samt behovet av en god tillgång till större interna möteslokaler i staden. I enlighet med policyn ska beställning av resa göras via upphandlad resebyrå. Vid en framtida upphandling av resebyrå framhåller förvaltningen därför vikten av att väga in såväl miljö- och klimatmässiga som kostnadseffektiva aspekter.

     

    Förvaltningen pekar på de bristande möjligheterna för medlemmar i förvaltningens funktionshinderråd att erhålla arvode vid digitala möten. I dagsläget tillåter inte regelverket att arvode utgår vid dessa tillfällen.

     

    Arbetsmarknadsförvaltningen har redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 240822.

    Förslag till beslut

    1. Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) yrkade att nämnden skulle bifalla förvaltningens förslag till beslut.

     

    2. Ledamoten Ann-Christine Carlberg (SD) yrkade att nämnden skulle bifalla Sverigedemokraternas förslag till beslut enligt nedan:

     

    Förslag till beslut

    1. Arbetsmarknadsnämnden godkänner Sverigedemokraternas utlåtande som svar på remissen.
    2. Därutöver anföra följande:

     

    Sverigedemokraterna anser att alla resor som genomförs av Stockholms stads tjänstemän ska utgå från ett kostnadstänk. Resor i Stockholms innerstad är naturligt billigare via gång, kollektivtrafik och cykel. Resor i länet eller till mindre tätorter kan ske med bil om det innebär en direkt biljettbesparing och indirekt tidsbesparing. Likaså är flyget ett viktigt färdmedel vid resor till norra Sverige och utlandet.

     

    Tjänstemän bör inte bestraffas för att de inte har valt att investera stora belopp i en ny miljöbil. I de få tillfällen när den egna bilen används i tjänst mot reseersättning bör modellen av fordon ersättas på lika villkor.

    Beslutsgång

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) ställde yrkandena mot varandra och fann att nämnden beslutade enligt förvaltningens förslag till beslut.

    Reservation

    Ledamoten Ann-Christine Carlberg (SD) reserverade sig mot beslutet till förmån för Sverigedemokraternas förslag till beslut.

    Särskilt uttalande

    Vice ordföranden Johan Kling (C) lämnade följande särskilda uttalande.
     

    Centerpartiet välkomnar att staden rese- och mötespolicy aktualiseras så att digitala möten ska bli förstahandsval vid möten på annan ort. Samtidigt får det inte bli det enda valet då det mänskliga mötet främjar tolerans, innovation och tillit. Då är viktigt att nämnder och bolagsstyrelser i sina verksamheter aktivt väljer, stödjer och främjar klimatsmarta transportalternativ. Kommunfullmäktige har fattat beslut om att samtliga nämnder och styrelser ska minska verksamhetens tjänsteresor med flyg. Samtidigt har stadens tjänsteresor med flyg fördubblats sedan 2022. Centerpartiet anser att flygresor fortsatt är nödvändiga för längre distanser, men den markanta ökningen tyder på en bristande efterlevnad av stadens riktlinjer och en nonchalant inställning till flygets negativa klimatpåverkan.

     

    Slutligen vill vi betona behovet av att underlätta för cykelanvändning vid tjänsteresor och för externa besökare. Det handlar om tillräckliga stöld- och vädersäkrade cykelparkeringar och möjlighet till ombyte. Något allt fler privata fastighetsägare insett vikten av, men som saknas i många av stadens fastigheter, bland annat Stadshuset och Tekniska nämndhuset.

    Bilagor

  • I remissen föreslår stadsledningskontoret ett internt system för klimatväxling för flygresor som innebär att alla stadens tjänsteresor med flyg beläggs med ett påslag om 50 procent på resans kostnad.

     

    Arbetsmarknadsförvaltningen ställer sig positiv till ett internt system för klimatväxling på flygresor.

     

    En fråga som bör utredas vidare är det faktum att en stor del av de flygresor som görs inom ramen för arbetsmarknadsförvaltningens verksamheter sker inom EU-finansierade projekt och aktiviteter samt inom externa nätverk. Dessa resor är därmed finansierade av en annan part, kostnaden för resan belastar därför inte arbetsmarknadsförvaltningen. Förvaltningen ställer sig frågande till hur dessa resor bör hanteras i relation till systemet för klimatväxling.

     

    Arbetsmarknadsförvaltningen har redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 240822.

    Förslag till beslut

    1. Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) yrkade att nämnden skulle bifalla förvaltningens förslag till beslut.

     

    2. Ledamoten Ann-Christine Carlberg (SD) yrkade att nämnden skulle bifalla Sverigedemokraternas förslag till beslut enligt nedan:

     

    Förslag till beslut

    1. Arbetsmarknadsnämnden godkänner Sverigedemokraternas utlåtande som svar på remissen.
    2. Därutöver anföra följande:

     

    Sverigedemokraterna ställer sig tveksamma till att en klimatväxlingsfond är det mest effektiva sättet att grönkompensera för reseutsläpp. Genom förslaget uppstår dolda kostnader som belastar staden och skattebetalarna genom ökad administration kring utredning, inrättande, rapportering och uppföljning.

     

    Vi anser att staden i stället bör utöka anslaget till trädplantering genom att sätta ett procentmål relativt till kostnaden för samtliga resor som gjorts under året, alternativt ett schablonbelopp om 5 miljoner kronor årligen. Detta besparar oss tunga administrativa kostnader och innebär ökat utfall för pengarna.

    Beslutsgång

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) ställde yrkandena mot varandra och fann att nämnden beslutade enligt förvaltningens förslag till beslut.

    Reservation

    Ledamoten Ann-Christine Carlberg (SD) reserverade sig mot beslutet till förmån för Sverigedemokraternas förslag till beslut.

    Särskilt uttalande

    Vice ordföranden Johan Kling (C) lämnade följande särskilda uttalande.
     

    Centerpartiet ser positivt på att staden implementerar ett system för intern klimatväxling för tjänsteresor med flyg, och belägger samtliga nämnders tjänsteresor med flyg med ett internt kostnadspåslag. Det är viktigt att nämnder och bolagsstyrelser i sina verksamheter aktivt väljer, stödjer och främjar klimatsmarta transportalternativ. Samtidigt har stadens tjänsteresor med flyg fördubblats sedan 2022. Centerpartiet anser att flygresor fortsatt är nödvändiga för längre distanser, men den markanta ökningen tyder på en bristande efterlevnad av stadens riktlinjer och en nonchalant inställning till flygets negativa klimatpåverkan.

    Bilagor

  • Kommunstyrelsen har remitterat förslag till samlad strategi för kompetensförsörjning inom förskolan i Stockholms stad till arbetsmarknadsnämnden för yttrande.
     

    Denna strategi för kompetensförsörjning inom förskolan, ska vara stödjande och vägledande för det långsiktiga arbetet med kompetensförsörjning. Syftet är att säkra en utbildning av god kvalitet för alla barn i stadens förskolor.
     

    Strategin är strukturerad utifrån stadens valda modell för kompetensförsörjning med nyckelrubriker som Utveckla, Behålla, Attrahera, Rekrytera och Avsluta (UBARA). Strategin lyfter prioriterade områden som bland annat medarbetarnas utveckling, gott ledarskap, arbetsmiljöarbete, identifiera och rekrytera bredare och andra yrkeskompetenser med målet att stärka förskolans kompensatoriska uppdrag.
     

    Arbetsmarknadsförvaltningen är positiv till förslaget om en stadsövergripande strategi för kompetensförsörjning inom förskolan.
     

    Arbetsmarknadsförvaltningen har redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 240822.

    Förslag till beslut

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) yrkade att nämnden skulle bifalla förvaltningens förslag till beslut.

    Beslutsgång

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) fann, med instämmande från samtliga ledamöter, att nämnden beslutade enligt förvaltningens förslag till beslut.

    Särskilt uttalande

    Ledamoten Christina Tufvesson (L) lämnade följande särskilda uttalande.
     

    Det är bra att strategin lyfter Rapporten Förskola i Stockholms slutsatser om behovet av att kontinuerligt utveckla kompetensen inom språkutvecklande arbetssätt. Av 2023 års språkinventering framgår att det fortfarande är stora skillnader gällande andelen flerspråkiga barn i förskolan. Spridningen är mellan 84 procent i Järva och 10 procent i Norra Innerstaden. Inventeringen visar även på skillnader gällande personalens kompetens i flerspråkiga barns språk- och andraspråksutveckling i förhållande till antal barn med annat modersmål än svenska. Detta får betydelse för hur den flerspråkiga undervisningen kan planeras och genomföras. På varje pedagog med högskolepoäng i svenska som andraspråk går det i Järva och Skärholmen 16 barn som inte har svenska som ett av sina modersmål. Detta kan jämföras med Norra Innerstaden där det går knappt 6 barn som inte har svenska som ett av sina modersmål per personal med högskolepoäng i svenska som andraspråk.

     

    Stockholms socioekonomiska skillnader ger särskilda förutsättningar för förskolorna oavsett regi. Det finns ett uttalat behov av att förbättra det språkutvecklande arbetet samt av att stärka personalens kunskaper i svenska. Kompetent förskolepersonal, som får tillgång till utbildningssatsningar och ledarutveckling, är helt nödvändig för den pedagogiska kvaliteten.

     

    Strategin lyfter också den kompetensbrist som råder och förväntas öka de kommande åren då det har utbildats för få förskollärare och barnskötare. I oktober 2023 saknade cirka 53 av 1867 barngrupper legitimerade förskollärare för undervisningen. Det är allvarligt, och Stockholm har dessutom en lägre utbildningsnivå bland förskolepersonalen än övriga riket. Vi måste fortsätta arbetet med att se till att varje barngrupp och avdelning i förskolan har åtminstone en legitimerad förskolelärare, inom såväl de fristående som de kommunala förskolorna.

     

    Arbetsmiljö och löner behöver ses över, karriärvägar stärkas och fortbildning erbjudas för att öka arbetslagens kompetens. Vi behöver med andra ord prioritera professionell utveckling och kompetent ledarskap i ett förtroendefullt arbetsklimat.

     

     I stadens kommunala förskola utgörs över hälften av arbetslaget av personalkategorier som Skolverket benämner ha ”övrig och viss pedagogisk utbildning”. Det innebär en utbildningsbakgrund med liten eller inget pedagogiskt innehåll, men mer detaljer är för närvarande inte kända. Här behöver staden öka sin kunskap om personalens utbildningsbakgrund.

     

    Om det med bredare rekrytering, som strategin beskriver behovet av, betyder att det behövs ökad jämställdhet med fler män som arbetar i förskolan tycker vi i och för sig att detta är positivt, men det handlar i första hand om att utbildningarna behöver nå fler män.

     

    I första hand behöver verksamheten säkerställa att skollagen efterföljs, att andelen behöriga förskollärare är hög och att barnskötare med rätt kompetens finns i verksamheten och för att tillgå specialkompetenser behöver samverkan med socialtjänsten och regionen stärkas för att säkerställa att stadens medarbetare ska kunna bedriva undervisning utifrån skollagen.

     

    Eftersom bristen på förskollärare är tydlig behövs det också utvecklas en samsyn i staden av vad det innebär att en legitimerad förskollärare har ansvar för undervisningen. Vi behöver även säkerställa att det finns fler förskolelärare, särskilt i de områden där de socioekonomiska behoven är som störst. För att förskolan ska kunna fullfölja sitt kompensatoriska uppdrag behöver resurser och förskollärare fördelas strategiskt utifrån socioekonomiskt behov.

     

    Bilagor

  • Riksdagen beslutade 2023 om att det ska införas ett nationellt professionsprogram för rektorer, lärare och förskollärare (Prop. 2022/23:54). Ändringen i skollagen (2010:800) träder i kraft den 1 januari 2025. Professionsprogrammet består av två delar, en nationell struktur för kompetensutveckling samt ett nationellt meriteringssystem. Lärare som är legitimerade och behöriga att undervisa i skolväsendet kan delta. För att söka om meriteringsnivå ska läraren eller rektorn också vara yrkesverksam vid ansökningstillfället.
     

    Den nationella strukturen för kompetensutveckling innehåller dels individuell fortbildning i form av kurser eller uppdragsutbildningar som ges av universitet och högskolor. Studierna ska ligga till grund för ansökan om meriteringsnivå. Strukturens andra del är kompetensutvecklingsinsatser som genomförs i form av kollegialt lärande. Huvudmannen ska ansvara för att detta kan genomföras. Meriteringssystemet består av tre nivåer med ett antal villkor.
     

    Arbetsmarknadsförvaltningen välkomnar professionsprogrammet och tycker att det finns många positiva delar i det. Det saknas dock en plan för yrkeslärares möjlighet till kompetensutveckling och meritering. Arbetsmarknadsförvaltningen ser också en stor utmaning med att organisera för och genomföra kollegialt utvecklingsarbete i den form som beskrivs i Skolverkets rapport.
     

    Arbetsmarknadsförvaltningen har redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 240822.

    Förslag till beslut

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) yrkade att nämnden skulle bifalla förvaltningens förslag till beslut.

    Beslutsgång

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) fann, med instämmande från samtliga ledamöter, att nämnden beslutade enligt förvaltningens förslag till beslut.

    Särskilt uttalande

    Vice ordföranden Johan Kling (C), ledamoten Per Rosencrantz m.fl (M) och ledamoten Christina Tufvesson (L) lämnade gemensamt följande särskilda uttalande.
     

    Vi välkomnar Skolverkets förslag och ser positivt på att det nu skapas en nationell struktur för kompetensutveckling för rektorer, lärare och förskolelärare, samt ett meriteringssystem för legitimerade förskolelärare.

     

    Det nationella professionsprogrammet ger goda möjligheter för att höja kvaliteten i våra förskolor, men för att det ska ske är det viktigt att stadens förskollärare- och rektorer får goda förutsättningar att delta i programmet.

     

    Förskollärarbristen är stor i Stockholm. För förbättrad kvalitet krävs det därför också att staden intensifierar rekryteringen av förskollärare och att utvecklingsmöjligheterna förbättras även för övriga personalgrupper.

     

    Bilagor

  • Kommunstyrelsen har remitterat rapport Förskola i Stockholm Stad 2023, till arbetsmarknadsnämnden för yttrande. Förskolenämnden har i uppdrag att årligen ta fram en förskolerapport. Rapporten syftar till att ge en stadsövergripande bild av kvaliteten för både fristående och kommunal förskola i Stockholms stad 2023.
     

    Arbetsmarknadsnämnden delar rapportens analyser. Kvalitetsarbetet lyfts förtjänstfullt med ett perspektiv på ekonomisk och social hållbarhet i syfte att skapa jämlika förutsättningar med god kvalitet för barnen i förskolan. Det är glädjande att de långsiktiga satsningarna på språkutveckling i förskolan har gett synliga resultat.
     

    Arbetsmarknadsförvaltningen har redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 240822.

    Förslag till beslut

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) yrkade att nämnden skulle bifalla förvaltningens förslag till beslut.

    Beslutsgång

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) fann, med instämmande från samtliga ledamöter, att nämnden beslutade enligt förvaltningens förslag till beslut.

    Bilagor

  • Kommunstyrelsen har remitterat en motion från Gabriel Kroon (SD) till arbetsmarknadsnämnden för yttrande. I motionen lyfts frågor gällande kostnader och effekter av feriejobb för unga i Stockholms stad och motionären föreslår att en vetenskaplig utvärdering beställs som redogör för feriejobbens långsiktiga effekter för olika grupper. Motionären föreslår även att nya riktlinjer för feriejobb ska utarbetas för att säkerställa insatsens kostnadseffektivitet.
     

    Årsmålet för 2024 är 11 000 feriejobb fördelat på sommarlov, höstlov och jullov. Flest feriejobb genomförs under sommarlovet, medan volymerna för höstlov och jullov är lägre. Inför sommarlovet 2024 hade ungefär 17 200 ungdomar ansökt om ett feriejobb inom staden, varav ungefär 9500 ungdomar har fått en anställning. Det är alltså inte alla ungdomar som söker ett feriejobb som får en anställning.
     

    Det huvudsakliga syftet med Stockholms stads kommunala feriejobb är att erbjuda ungdomar och unga vuxna i åldern 16-19 år ett första möte med arbetsmarknaden och främja jämlika uppväxtvillkor. Arbetsmarknadsförvaltningen anser att en eventuell beställning av en vetenskaplig utvärdering av stadens feriejobb bör utgå från de syften med insatsen som framgår av Stockholms stads anvisningar för feriejobb, och därmed även ha en bredare ansats än tidigare utvärderingar av feriejobb som har gjorts.
     

    Arbetsmarknadsförvaltningen har redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 240822.

    Förslag till beslut

    1. Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) yrkade att nämnden skulle bifalla förvaltningens förslag till beslut.

     

    2. Ledamoten Ann-Christine Carlberg (SD) yrkade att nämnden skulle bifalla Sverigedemokraternas förslag till beslut enligt nedan:
     

    Kommunstyrelsen har remitterat en motion från Gabriel Kroon (SD) till arbetsmarknadsnämnden för yttrande. I motionen lyfts frågor gällande kostnader och effekter av feriejobb för unga i Stockholms stad och motionären föreslår att en vetenskaplig utvärdering beställs som redogör för feriejobbens långsiktiga effekter för olika grupper. Motionären föreslår även att nya riktlinjer för feriejobb ska utarbetas för att säkerställa insatsens kostnadseffektivitet. Arbetsmarknadsnämndens instämmer med motionärens förslag och ställer sig bakom (1) att kommunfullmäktige ger arbetsmarknadsnämnden i uppdrag att beställa en vetenskaplig utvärdering av de långsiktiga effekterna av feriejobb samt (2) att kommunfullmäktige ger arbetsmarknadsnämnden eller annan lämplig nämnd i uppdrag att utarbeta nya riktlinjer för att säkerställa feriejobbens kostnadseffektivitet.

    Mot bakgrund av detta föreslår jag att:

    1.  Arbetsmarknadsnämnden beslutar att hänvisa till Sverigedemokraternas utlåtande som svar på remissen.

    Beslutsgång

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) ställde yrkandena mot varandra och fann att nämnden beslutade enligt förvaltningens förslag till beslut.

    Reservation

    Ledamoten Ann-Christine Carlberg (SD) reserverade sig mot beslutet till förmån för Sverigedemokraternas förslag till beslut.

    Särskilt uttalande

    Vice ordföranden Johan Kling (C) lämnade följande särskilda uttalande.
     

    Alla stockholmare ska känna egenmakt över sina liv och en viktig del är egen försörjning. Vi vet att tidiga skolmisslyckanden och ungdomsår utanför arbetsmarknaden i hög grad påverkar framtida livsinkomst och karriär. Nätverk på arbetsmarknaden är viktigt för att hitta jobb och för många unga som växer upp i områden med hög arbetslöshet saknas det en första rad på CV:t. Feriejobben har därmed en viktig funktion att fylla. 

     

    Samtidigt gynnas ingen av att staden ordnar sådana feriejobb som inte innebär en riktig första arbetslivserfarenhet utan bara bidrar till statistik i stadens styrdokument. För Centerpartiet är det viktigt att feriejobben håller hög kvalitet, att arbetsuppgifterna är meningsfulla och att handledarna är välutbildade. Därför bör inte feriejobben utökas till antalet för sakens skull, utan att man redogör för och analyserar de faktiska långsiktiga effekterna av ett feriejobb på ungdomars framtida arbetssituationer och inkomster.

     

    Samtidigt ser vi en växande kriminalitet där ungdomar rekryteras i väldigt unga åldrar. Rekryteringen blir särskilt påtaglig under sommaren när många unga saknar sysselsättning. Centerpartiet vill därför sänka åldern för att kunna ansöka om dessa jobb till 13 år jämfört med dagens 16 år. Därtill vore det önskvärt om man riktade en del av feriejobben särskilt mot utsatta områden, där en första rad på CV:t kan ge störst effekt.

    Bilagor

  • Kommunstyrelsen har remitterat Reviderade riktlinjer för handläggning av ärenden gällande ensamkommande barn och unga till arbetsmarknadsnämnden för yttrande. Riktlinjerna riktar sig till chefer och handläggare som arbetar i Stockholms stads socialtjänst med myndighetsutövning avseende ensamkommande barn och unga. Riktlinjerna ska ge stöd och vägledning i arbetet samt bidra till en likställd handläggning för målgruppen.
     

    Arbetsmarknadsförvaltningen anser överlag att riktlinjerna är väl utformande för att ge vägledning till chefer och handläggare som arbetar i Stockholms stads socialtjänst med myndighetsutövning avseende ensamkommande barn och unga.
     

    Arbetsmarknadsförvaltningen har redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 240822.

    Förslag till beslut

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) yrkade att nämnden skulle bifalla förvaltningens förslag till beslut.

    Beslutsgång

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) fann, med instämmande från samtliga ledamöter, att nämnden beslutade enligt förvaltningens förslag till beslut.

    Bilagor

  • Sammantaget prognostiserar nämnden en budget i balans för nämndens verksamheter.

    Nämndens investeringar förväntas uppgå till 4,0 mnkr, vilket är vad nämnden erhållit som investeringsbudget.
     

    I detta ärende anmäls månadsrapporten per den 31 juli. Månadsrapporten redovisar en helårsprognos för ekonomi och verksamhetsstatistik för perioden.
     

    Arbetsmarknadsförvaltningen har redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 240801.

    Förslag till beslut

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) yrkade att nämnden skulle bifalla förvaltningens förslag till beslut.

    Beslutsgång

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) fann, med instämmande från samtliga ledamöter, att nämnden beslutade enligt förvaltningens förslag till beslut.

    Särskilt uttalande

    Ledamoten Per Rosencrantz m.fl (M) lämnade följande särskilda uttalande.

     

    Månadsrapporten för juli 2024 visar på en ökning av arbetslösheten i Stockholms stad, både bland öppet arbetslösa och arbetslösa i arbetsmarknadsåtgärder. Särskilt oroande är att arbetslösheten även ökar bland unga i åldersgruppen 18–24 år.

     

    Sverige befinner sig för närvarande i en lågkonjunktur, och tillväxten är bland de lägsta inom EU. Under sådana förhållanden är det av yttersta vikt att den förda politiken bidrar till att stärka ekonomin. Moderaterna i Stockholms stad ser med tillförsikt fram emot regeringens kommande höstbudget, där vi förväntar oss tydliga åtgärder för att stärka svenska hushåll och företag, och därmed även den svenska ekonomin. Högre tillväxt är den mest effektiva åtgärden för att minska arbetslösheten.

     

    Tyvärr har vi inte lika höga förväntningar på den budget som Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet föreslår för Stockholms stad. Tvärtom har vi hittills sett höjda skatter, en brist på reformpolitik och en försämring av Stockholms placering i Svenskt Näringslivs ranking över företagsklimat. Med detta sagt hoppas vi ändå på en tillväxtorienterad budget från majoriteten i höst, vilket på sikt även kommer att gynna vår nämnds arbete.

    Bilagor

  • Arbetsmarknadsnämnden la sammanställningen av delegationsbeslut samt listan för inkomna och upprättade ärenden till handlingarna.

    Bilagor

  • Arbetsmarknadsnämnden la protokollet från arbetsmarknadsnämnden den 11/6 2024 till handlingarna.

    Bilagor

  • Arbetsmarknadsnämnden la protokollet från rådet för funktionshinderfrågor den 28/8 2024 till handlingarna.

    Bilagor

  • Arbetsmarknadsnämnden la protokollet från förvaltningsgruppen den 29/8 2024 till handlingarna.

  • Skrivelse

    Vice ordföranden Johan Kling (C) överlämnade nedan skrivelse till nämnden för beredning.

     

    Skrivelse angående SJs beslut om att dra in Uppsalapendeln

    AMF 2047/712

     

    Inskickade frågor

    Sverigedemokraterna hade skickat in frågor till förvaltningen avseende arbetsmarknadsförvaltningens avtal och avsiktsförklaringar med Arbetsförmedlingen.
     

    Frågorna besvarades skriftligen och delgavs samtliga i nämnden via epost.

     

     

  •  

    Förvaltningschefen informerade om Feriejobb sommaren 2024
    Under sommaren har ca 9 600 ungdomar haft feriearbete i Stockholms stad. Ansökningstiden för feriejobb på höstlovet är 29 augusti–12 september. Till nämndsammanträdet den 17 december planeras feriejobbsrapporten att redovisas avseende sommar- och höstferiejobben.

     

     

    Förvaltningschefen informerade vidare om att förvaltningen arbetar aktivt med att söka extern finansiering inom områden som omfattar nämndens uppdrag. Extern finansiering/beviljade projekt som förvaltningen nu arbetar med:

     

    • Digital kompetensutveckling Stockholm Stad (22 mkr, Europeiska socialfonden)

    Projektet kommer att erbjuda utbildningsinsatser till chefer och medarbetare för att bättre kunna möta de krav som ställs på att jobba i ett alltmer digitaliserat samhälle. I projektet ingår även att öka kompetensen om verksamhetsutveckling med hjälp av digital teknik och AI. Samverkan med Sigtuna kommun och AI Sweden

     

    • Stockholmskraften (sammanlagt 51 mkr, Europeiska socialfonden)

    I projektet ska Arbetsförmedlingen och Stockholms stad pröva och utveckla en modell för operativ samverkan kring arbetssökande som är i behov av parallella och samordnade insatser. Genom multikompetenta team ska stödet till den arbetssökande stärkas utifrån dennes individuella förutsättningar.

     

    • Lärkedjan (20,3 mkr, Sociala investeringsfonden)

    Projektets mål är att validera projektdeltagarnas tillägnade kunskaper mot kraven för yrkestiteln vårdbiträde samt att deltagarna ska erbjudas en ordinarie anställning som vårdbiträde, med eller utan lönesubvention, efter projekttiden. Många elever som avslutar anpassad gymnasieskola har svårt att få ett arbete eller studier. Komvux som anpassad utbildning ger inte yrkesbehörighet, många väljer daglig verksamhet istället för att pröva sina förmågor i jobb och studier. Samtidigt stor kompetensbrist inom vård- och omsorgsyrken. Samarbete mellan mellan arbetsmarknadsförvaltningen, utbildningsförvaltningen, arbetsförmedlingen och arbetsgivare inom äldreomsorgen.

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.