Möte 2023-03-28
-
1
Val av protokolljusterare
-
Bilagor
-
37kb Ladda ner dokument
-
657kb Ladda ner dokument
-
475kb Ladda ner dokument
-
141kb Ladda ner dokument
-
451kb Ladda ner dokument
-
-
5
Anmälan av protokoll från arkivutskottet
-
Kulturförvaltningen står inför ett flertal bygg- och renoveringsobjekt under kommande år, och behöver därför upphandla ett ramavtal för byggservice. Kulturförvaltningens nuvarande avtal löper ut 2023-08-31.
Förvaltningen föreslår därför att nämnden ger förvaltningen uppdraget att genomföra upphandling av byggservice.Bilagor
-
120kb Ladda ner dokument
-
-
Kulturförvaltningen har tidigare haft upphandlade ramavtal för musikinstrument med tillbehör. Avtalen har löpt ut eller kommer att löpa ut inom kort, och därför behöver kulturförvaltningen upphandla nya ramavtal för området.
Kulturförvaltningen föreslår att nämnden uppdrar åt förvaltningen att genomföra en upphandling av ramavtal för musikinstrument med tillbehör och PA-utrustning, samt att nämnden ger förvaltningschefen i uppdrag att godkänna upphandlingsdokumentet, genomföra upphandling, fatta tilldelningsbeslut samt teckna avtal med vinnande anbudsgivare.Bilagor
-
131kb Ladda ner dokument
-
-
Till sommaren 2023 ska Skanstull Holding AB, via sitt dotterbolag Huset vid kajen AB, öppna B-K; en ny scen för samtida urban musik i Banankompaniets före detta lokaler i Frihamnen.
Programverksamheten består av konserter med internationella och nationella artister inom genren och huvudsaklig målgrupp är en stockholmspublik med fokus på unga vuxna mellan 18-25 år.
I lokalerna etableras tre scener där den största kommer ha kapacitet för 3750 personer i publik. De två andra scenerna kommer ha kapacitet för 800 respektive 400 personer i publik. De planerar att arrangera cirka 150 konserter om året varav cirka 80 konserter på den största scenen. Utöver det planeras bland annat festivaler och marknader.
Den totala kostnaden för etableringen beräknas till 9,535 mnkr. Skanstull Holding AB ansöker om 1,9 mnkr från kulturnämnden i Stockholms stad för scenteknik och anpassningar av publika ytor. Övriga kostnader balanseras med egen finansiering och extern medfinansiering.
Deras ansökan om stöd möter väl etableringsstödets villkor för konstnärlig förnyelse, infrastrukturell utveckling samt samarbete och ekonomisk bärkraft.
Ansökan möter också ambitionerna i Stockholms stads kulturstrategiska program och ligger i linje med Stockholms stads strategi för livescener och nattklubbar.
Förvaltningen föreslår att nämnden beviljar 1,9 mnkr i stöd till Skanstull Holding AB för etablering av musikscen B-K.Bilagor
-
177kb Ladda ner dokument
-
-
Stockholms konstråd är ett rådgivande organ som biträder stadens nämnder, styrelser och bolag i frågor som rör konstnärlig gestaltning av byggnader och offentliga platser. Stockholms konstråd är ett politiskt sammansatt organ under kulturnämnden. Rådet består av sju ordinarie ledamöter och sju ersättare som utses av kulturnämnden. Mandattiden är fyra år och överensstämmer med de ordinarie valperioderna.
Ärendet behandlades av kulturnämnden 2023-01-31 och 2023-02-21. Två vakanta ersättarplatser är bordlagda. -
Stadsledningskontoret har tagit fram förslag till nya riktlinjer och tillämpningsanvisningar för idéburna offentliga partnerskap (IOP). Förslaget har remitterats till kulturnämnden. Kulturförvaltningen har tagit fram ett tjänsteutlåtande som svar på remissen.
Kulturförvaltningen tycker att idéburna aktörers verksamhet är ett viktigt komplement till stadens egna verksamheter. Staden behöver bli ännu bättre på att tillvara den kompetens och erfarenhet som finns i civilsamhället och i den ideella sektorn.
Kulturförvaltningen konstaterar att det är svårt att dra en tydlig juridiskt gräns mellan IOP-samarbeten, köp av offentliga LOU-kontrakt och statsstöd. Staden bör därför överväga att införa en försiktighetsprincip vid nya IOP-samarbeten.
Stadens verksamheter bedrivs på olika sätt till exempel med egen anställd personal. De nya riktlinjerna bör beskriva alla drifts- och verksamhetsformer som staden kan använda för att lösa olika samhällsutmaningar. Det skulle underlätta för nämnderna när de ska bedöma om ett IOP-samarbete är en lämplig verksamhetsform.
Kulturförvaltningen vill understryka att nämndernas val av samarbetspartner ska ske på ett sakligt och opartiskt sätt. Grundlagens krav på saklighet och opartiskhet gäller oavsett vilken verksamhetsform som staden väljer för att lösa en samhällsutmaning.Bilagor
-
140kb Ladda ner dokument
-
327kb Ladda ner dokument
-
289kb Ladda ner dokument
-
1021kb Ladda ner dokument
-
172kb Ladda ner dokument
-
-
Johan Nilsson (M) föreslår i en motion att kommunfullmäktige ska ge stadens nämnder och bolag i uppdrag att arbeta med lokaleffektivisering.
Kulturförvaltningen arbetar redan med att effektivisera sitt lokalutnyttjande. Kulturnämnden antar varje år en lokalförsörjningsplan som sedan ska ingå i stadens övergripande lokalresursplan.
Kulturförvaltningen vill gärna fortsätt att samarbeta med andra förvaltningar i olika lokalfrågor. Våra bibliotek och kulturskolor är ofta centralt belägna i attraktiva lägen. Kulturförvaltningen vill gärna dela verksamhetslokaler med andra kommunala verksamheter.
Stadsarkivet har sedan länge lokalsamarbeten med andra verksamheter i staden och anpassar lokalerna kontinuerligt för öka möjligheterna till samutnyttjande. Stadsarkivet arbetar också för att öka incitamenten för stadens verksamheter att i ökad utsträckning leverera arkiv och därmed minska behovet av egna lokaler för arkivförvaring.Bilagor
-
126kb Ladda ner dokument
-
164kb Ladda ner dokument
-
554kb Ladda ner dokument
-
-
Sergej Salnikov (SD) föreslår att kommunfullmäktige får i uppdrag att utreda möjligheten att införa krav på projektgranskning av en auktoriserad eller godkänd revisor för entiteter som erhåller bidrag/stöd av viss storlek. Som exempel beskriver motionären att statliga stöd ibland har revisorskrav när belopp överskrider 5 basbelopp.
Kulturförvaltningen följer stadens demokrativillkor för att säkerställa att inga bidrag ges till verksamheter som strider mot samhällets grundläggande värderingar. Kulturförvaltningens hantering av sökande organisationer och deras ansökningar är helt digital och görs i ett särskilt verksamhetssystem. För att kunna söka och redovisa kulturstöd krävs personlig inloggning med Bank-ID. Det ger förvaltningen möjlighet att spåra aktiviteter som görs vid ansökan och redovisning. Kulturförvaltningen kontrollerar också kontonummer, firmatecknares legitimationer och ett antal dokument beroende på vilken organisationsform som söker stöd.
Förvaltningen gör systematiska kontroller av de sökande och deras ansökningar, följer upp inkomna redovisningar och beställer fördjupade analyser som utförs av extern revisionsbyrå. Förvaltningen bedömer att befintliga rutiner är tillräckliga och förekomsten av brister är sällsynta. Önskemål om ökad kontroll och därmed ökad administration, både för de sökande och för förvaltningen, behöver ses i förhållande till förekomsten av brister.Bilagor
-
160kb Ladda ner dokument
-
157kb Ladda ner dokument
-
106kb Ladda ner dokument
-
-
16
Information och övriga frågor
-
§ 1
Val av protokolljusterare och beslut om närvarorätt
-
Bilagor
-
37kb Ladda ner dokument
-
657kb Ladda ner dokument
-
475kb Ladda ner dokument
-
141kb Ladda ner dokument
-
451kb Ladda ner dokument
-
-
§ 5
Anmälan av protokoll från arkivutskottet
-
Kulturförvaltningen står inför ett flertal bygg- och renoveringsobjekt under kommande år, och behöver därför upphandla ett ramavtal för byggservice. Kulturförvaltningens nuvarande avtal löper ut 2023-08-31.
Förvaltningen föreslår därför att nämnden ger förvaltningen uppdraget att genomföra upphandling av byggservice.Bilagor
-
120kb Ladda ner dokument
-
-
Kulturförvaltningen har tidigare haft upphandlade ramavtal för musikinstrument med tillbehör. Avtalen har löpt ut eller kommer att löpa ut inom kort, och därför behöver kulturförvaltningen upphandla nya ramavtal för området.
Kulturförvaltningen föreslår att nämnden uppdrar åt förvaltningen att genomföra en upphandling av ramavtal för musikinstrument med tillbehör och PA-utrustning, samt att nämnden ger förvaltningschefen i uppdrag att godkänna upphandlingsdokumentet, genomföra upphandling, fatta tilldelningsbeslut samt teckna avtal med vinnande anbudsgivare.Bilagor
-
131kb Ladda ner dokument
-
-
Till sommaren 2023 ska Skanstull Holding AB, via sitt dotterbolag Huset vid kajen AB, öppna B-K; en ny scen för samtida urban musik i Banankompaniets före detta lokaler i Frihamnen.
Programverksamheten består av konserter med internationella och nationella artister inom genren och huvudsaklig målgrupp är en stockholmspublik med fokus på unga vuxna mellan 18-25 år.
I lokalerna etableras tre scener där den största kommer ha kapacitet för 3750 personer i publik. De två andra scenerna kommer ha kapacitet för 800 respektive 400 personer i publik. De planerar att arrangera cirka 150 konserter om året varav cirka 80 konserter på den största scenen. Utöver det planeras bland annat festivaler och marknader.
Den totala kostnaden för etableringen beräknas till 9,535 mnkr. Skanstull Holding AB ansöker om 1,9 mnkr från kulturnämnden i Stockholms stad för scenteknik och anpassningar av publika ytor. Övriga kostnader balanseras med egen finansiering och extern medfinansiering.
Deras ansökan om stöd möter väl etableringsstödets villkor för konstnärlig förnyelse, infrastrukturell utveckling samt samarbete och ekonomisk bärkraft. Ansökan möter också ambitionerna i Stockholms stads kulturstrategiska program och ligger i linje med Stockholms stads strategi för livescener och nattklubbar.
Förvaltningen föreslår att nämnden beviljar 1,9 mnkr i stöd till Skanstull Holding AB för etablering av musikscen B-K.Bilagor
-
177kb Ladda ner dokument
-
-
Stockholms konstråd är ett rådgivande organ som biträder stadens nämnder, styrelser och bolag i frågor som rör konstnärlig gestaltning av byggnader och offentliga platser. Stockholms konstråd är ett politiskt sammansatt organ under kulturnämnden. Rådet består av sju ordinarie ledamöter och sju ersättare som utses av kulturnämnden. Mandattiden är fyra år och överensstämmer med de ordinarie valperioderna.
Ärendet behandlades av kulturnämnden 2023-01-31 och 2023-02-21. Två vakanta ersättarplatser är bordlagda. -
Stadsledningskontoret har tagit fram förslag till nya riktlinjer och tillämpningsanvisningar för idéburna offentliga partnerskap (IOP). Förslaget har remitterats till kulturnämnden. Kulturförvaltningen har tagit fram ett tjänsteutlåtande som svar på remissen.
Kulturförvaltningen tycker att idéburna aktörers verksamhet är ett viktigt komplement till stadens egna verksamheter. Staden behöver bli ännu bättre på att tillvara den kompetens och erfarenhet som finns i civilsamhället och i den ideella sektorn.
Kulturförvaltningen konstaterar att det är svårt att dra en tydlig juridiskt gräns mellan IOP-samarbeten, köp av offentliga LOU-kontrakt och statsstöd. Staden bör därför överväga att införa en försiktighetsprincip vid nya IOP-samarbeten.
Stadens verksamheter bedrivs på olika sätt till exempel med egen anställd personal. De nya riktlinjerna bör beskriva alla drifts- och verksamhetsformer som staden kan använda för att lösa olika samhällsutmaningar. Det skulle underlätta för nämnderna när de ska bedöma om ett IOP-samarbete är en lämplig verksamhetsform.
Kulturförvaltningen vill understryka att nämndernas val av samarbetspartner ska ske på ett sakligt och opartiskt sätt. Grundlagens krav på saklighet och opartiskhet gäller oavsett vilken verksamhetsform som staden väljer för att lösa en samhällsutmaning.Bilagor
-
140kb Ladda ner dokument
-
327kb Ladda ner dokument
-
289kb Ladda ner dokument
-
1021kb Ladda ner dokument
-
172kb Ladda ner dokument
-
-
Johan Nilsson (M) föreslår i en motion att kommunfullmäktige ska ge stadens nämnder och bolag i uppdrag att arbeta med lokaleffektivisering.
Kulturförvaltningen arbetar redan med att effektivisera sitt lokalutnyttjande. Kulturnämnden antar varje år en lokalförsörjningsplan som sedan ska ingå i stadens övergripande lokalresursplan.
Kulturförvaltningen vill gärna fortsätt att samarbeta med andra förvaltningar i olika lokalfrågor. Våra bibliotek och kulturskolor är ofta centralt belägna i attraktiva lägen. Kulturförvaltningen vill gärna dela verksamhetslokaler med andra kommunala verksamheter.
Stadsarkivet har sedan länge lokalsamarbeten med andra verksamheter i staden och anpassar lokalerna kontinuerligt för öka möjligheterna till samutnyttjande. Stadsarkivet arbetar också för att öka incitamenten för stadens verksamheter att i ökad utsträckning leverera arkiv och därmed minska behovet av egna lokaler för arkivförvaring.Bilagor
-
126kb Ladda ner dokument
-
164kb Ladda ner dokument
-
554kb Ladda ner dokument
-
-
Sergej Salnikov (SD) föreslår att kommunfullmäktige får i uppdrag att utreda möjligheten att införa krav på projektgranskning av en auktoriserad eller godkänd revisor för entiteter som erhåller bidrag/stöd av viss storlek. Som exempel beskriver motionären att statliga stöd ibland har revisorskrav när belopp överskrider 5 basbelopp.
Kulturförvaltningen följer stadens demokrativillkor för att säkerställa att inga bidrag ges till verksamheter som strider mot samhällets grundläggande värderingar. Kulturförvaltningens hantering av sökande organisationer och deras ansökningar är helt digital och görs i ett särskilt verksamhetssystem. För att kunna söka och redovisa kulturstöd krävs personlig inloggning med Bank-ID. Det ger förvaltningen möjlighet att spåra aktiviteter som görs vid ansökan och redovisning. Kulturförvaltningen kontrollerar också kontonummer, firmatecknares legitimationer och ett antal dokument beroende på vilken organisationsform som söker stöd.
Förvaltningen gör systematiska kontroller av de sökande och deras ansökningar, följer upp inkomna redovisningar och beställer fördjupade analyser som utförs av extern revisionsbyrå. Förvaltningen bedömer att befintliga rutiner är tillräckliga och förekomsten av brister är sällsynta. Önskemål om ökad kontroll och därmed ökad administration, både för de sökande och för förvaltningen, behöver ses i förhållande till förekomsten av brister.Bilagor
-
160kb Ladda ner dokument
-
157kb Ladda ner dokument
-
106kb Ladda ner dokument
-
-
§ 16
Information och övriga frågor