Möte 2023-06-13
-
1
Val av protokolljusterare
-
8
Resultat av den årlig uppföljningen av det systematiska arbetsmiljöarbetet för Kulturförvaltningen och Stadsarkivet
Bilagor
-
143kb Ladda ner dokument
-
664kb Ladda ner dokument
-
158kb Ladda ner dokument
-
141kb Ladda ner dokument
-
319kb Ladda ner dokument
-
217kb Ladda ner dokument
-
-
Kulturförvaltningen har efter kulturnämndens beslut 2022-04-26 upphandlat ramavtal för konstprojektledare. Enligt delegation har kulturdirektören tagit beslut om:
- Förfrågningsunderlag
- Att genomföra upphandlingen
- Att fatta tilldelningsbeslut
- Att teckna avtal med valda anbudsgivare
Upphandlingen har handlagts av Stockholm konst.
Avtalstiden är två år. Därefter har kulturförvaltningen möjlighet att förlänga avtalen i ytterligare ett plus ett år
Bilagor
-
148kb Ladda ner dokument
-
10
Avgränsningssamråd gällande miljökonsekvensbeskrivning för ny regional utvecklingsplan för Stockholm
Region Stockholm har under 2022 inlett arbetet med att ta fram en ny regional utvecklingsplan för Stockholmsregionen (RUFS). Gällande regionala utvecklingsplan kallas RUFS 2050. Planen antogs år 2018 och gäller fram till år 2026. Övergripande innehåller RUFS 2050 en beskrivning av länets nuläge och utmaningar, mål och prioriteringar av vad länets aktörer behöver genomföra för att målen ska uppnås, en plankarta som beskriver länets rumsliga struktur, samt tematiska områdesbeskrivningar. Här finns mer information: Den regionala utvecklingsplanen för Stockholmsregionen - Region Stockholm
Arbete med att ta fram en ny RUFS kommer att pågå till år 2026. Stockholmsregionens regionala utvecklingsplan är både en regional utvecklingsstrategi (RUS) enligt lagen om regionalt utvecklingsansvar (2010:630) och en regionplan enligt plan- och bygglagen (2010:900, PBL). Inom arbetet med att ta fram en regional utvecklingsplan ska en betydande miljöpåverkan antas, det vill säga förutsättas, samt en strategisk miljöbedömning göras inom ramarna för en regionplan, enligt 2 § miljöbedömningsförordningen (2017:966) samt 6 kapitel 3 § miljöbalken (1998:808). Arbetet med att ta fram en miljökonsekvensbeskrivning (MKB) inleds med ett avgränsningssamråd, där dess omfattning och detaljeringsnivå föreslås och berörda instanser ges möjlighet att göra inspel.
Mot bakgrund av detta har Region Stockholm remitterat ett förslag till avgränsning av miljökonsekvensbeskrivning för ny regional utvecklingsplan för Stockholmsregionen (RUFS) till berörda kommuner, Länsstyrelsen i Stockholms län och samtliga nämnder och bolag i Region Stockholm. Kommunstyrelsen remitterade som ett led i detta förslaget till avgränsning av miljökonsekvensbeskrivning för ny regional utvecklingsplan till kulturnämnden med flera kommuner den 2 maj för svar senast den 16 maj 2023.
Bilagor
-
222kb Ladda ner dokument
-
-
Kulturförvaltningen bedömer att måluppfyllelsen under tertial 1 är god. Förvaltningen kommer att nå kommunfullmäktiges tre inriktningsmål under året. Även majoriteten av indikatorerna och de förväntade resultaten prognostiseras att uppnås. Kulturförvaltningen arbetar med aktiviteterna enligt plan.
Bilagor
-
513kb Ladda ner dokument
-
438kb Ladda ner dokument
-
404kb Ladda ner dokument
-
-
Stadsarkivet bidrar i hög grad till uppfyllelse av kommunfullmäktiges inriktningsmål och mål för verksamhetsområden. Under 2023 har Stadsarkivet fortsatt fokus på att digitalisera och publicera arkivinformation samt förbättra användbarheten på olika digitala plattformar.
Bilagor
-
446kb Ladda ner dokument
-
164kb Ladda ner dokument
-
-
Revisionskontoret bedömer att kulturförvaltningen i allt väsentligt bedrivit verksamheten på ett ändamålsenligt sätt. Kulturförvaltningen delar revisionskontorets påpekanden.
Den årliga granskningen är indelad i fyra huvuddelar och bedöms enligt följande:
Verksamhetens ändamålsenlighet och ekonomi Sammantaget bedöms kulturförvaltningen i allt väsentligt har bedrivit verksamheten på ett ändamålsenligt och från ekonomisk synpunkt tillfredsställande sätt.
Internkontroll Den samlade bedömningen är att kulturförvaltningens styrning, uppföljning och kontroll av verksamheten i huvudsak har varit tillräcklig.
Räkenskaper Räkenskaperna bedöms vara upprättade i enlighet med lagstiftning, god redovisningssed och stadens anvisningar.
Uppföljning av tidigare års granskningar Kulturförvaltningen har delvis vidtagit åtgärder utifrån revisionens rekommendationer i föregående års granskningar. Vissa rekommendationer kvarstår exempelvis inom områden som inköpsprocess, intern kontroll och förtroendekänsliga poster.Bilagor
-
183kb Ladda ner dokument
-
156kb Ladda ner dokument
-
483kb Ladda ner dokument
-
-
Revisorernas årsrapport avser granskningar av Stadsarkivets verksamhet och ekonomi 2022. Sammantaget bedöms att Stadsarkivet har bedrivit verksamheten på ett ändamålsenligt och från ekonomisk synpunkt tillfredsställande sätt. Räkenskaperna bedöms vara rättvisande och upprättade i enlighet med lagstiftning och god redovisningssed. Den interna kontrollen bedöms som delvis tillräckligt. Ansvar och befogenhet bör förtydligas och en systematisk organisation för dataskyddsarbete behöver implementeras samt säkerställa att behandling av personuppgifter hanteras i enlighet med dataskyddsförordningen.
Bilagor
-
136kb Ladda ner dokument
-
461kb Ladda ner dokument
-
-
Stockholms stads strategi för parklekar ska ge en riktning för parklekarnas arbete. Parklekarna ska bidra till att ge alla barn i Stockholm en meningsfull fritid och tillgång till trygga mötesplatser. Strategin lyfter ett antal områden som staden ska fokusera på för att utveckla verksamheten och nå uppsatta mål. Strategin förtydligar även ansvarsfördelningen mellan olika centrala aktörer. Stockholms stads strategi för parklekar gäller för perioden 2023 till och med 2026.
Under 2022 fick kulturnämnden i uppdrag att genomföra en utredning av parklekarnas verksamhet. Utredningen visade på stora skillnader mellan olika stadsdelsområden, bland annat vad gäller antal parklekar, prioriterade målgrupper och organisering. Utredningen visade även att ändamålsenliga parkleksbyggnader är viktiga för en parkleksverksamhet av hög kvalitet. Förutsättningarna att driva en utökad verksamhet i parkleksbyggnaderna samt för att bygga nytt är dock begränsade, främst utifrån myndighetskrav och detaljplaneförutsättningar.
Denna strategi tar avstamp i utredningens resultat. Kulturstrategiska staben på kulturförvaltningen har samordnat och ansvarat för framtagandet av strategin. Arbetet har skett i nära samverkan med stadens stadsdelsförvaltningar, fastighetskontoret och övriga berörda förvaltningar.Bilagor
-
211kb Ladda ner dokument
-
472kb Ladda ner dokument
-
776kb Ladda ner dokument
-
-
Kulturförvaltningen hyr en aula och en administrativ lokal av fastighetskontoret på Odengatan 61. Beläggningen av aulan är låg och används främst för interna möten inom Stadsbiblioteket. Den administrativa lokalen används idag som projektlokal för Biblioteket Play, vars verksamhet kommer omlokaliseras inom Stockholms stadsbibliotek.
Under den planerade verksamhetsutveckling och renoveringen av Stadsbiblioteket med start sommaren 2024 bedöms det inte finnas något behov av lokalerna för verksamheten vilket möjliggör en kostnadsbesparing på drift och hyra för kulturförvaltningen. Kulturförvaltningen föreslår därför att nämnden säger upp hyresavtalet för Stadsbibliotekets administrativa lokaler på Odengatan 61 senast den 30 juni 2023.Bilagor
-
121kb Ladda ner dokument
-
-
17
ÄRENDET UTGÅR
-
Kulturnämnden föreslås ingå två avtal med Kulturhuset Stadsteatern för kulturbiblioteket och fristadsverksamheten. Kulturnämnden har fått 40 mnkr för detta ändamål 2023. Stadsledningskontoret har tagit fram avtalen. Avtalstiden är 1 januari – 31 december 2023. Enligt avtalen ska kulturnämnden och Kulturhuset Stadsteatern gemensamt hitta en mer långsiktig lösning från 2024 och framåt.
Bilagor
-
114kb Ladda ner dokument
-
350kb Ladda ner dokument
-
167kb Ladda ner dokument
-
-
19
Förslag till ANDTS-program, Stockholms stads program om alkohol, narkotika, dopningsmedel, tobak och nikotinprodukter samt spel om pengar 2023-2026
Socialnämnden fick i uppdrag i budget för 2022 att tillsammans med stadsdelsnämnderna ta fram ett nytt program för arbetet mot alkohol, narkotika, dopningsmedel, tobak och spel om pengar (ANDTS). Arbetet har genomförts av socialförvaltningen i samråd med representanter från flera förvaltningar, inklusive kultur-förvaltningen.
Programmets syfte är att förebygga problem kopplade ANDTS och att arbetet ska bedrivas samordnat, kunskapsbaserat samt vara av hög kvalitet och likställt i hela staden.
Kulturförvaltningen berörs som en av fackförvaltningarna, både i sin roll som arbetsgivare samt utifrån de verksamheter som möter stadens medborgare. Särskilt nämns bibliotek, kulturskola samt evenemangsavdelningens verksamheter genom festivaler och arrangemang. Utöver detta har kulturförvaltningen även, sedan 2021, ett samordningsansvar för stadsdelsförvaltningarnas arbete med öppna fritidsverksamheter som fritids- och ungdomsgård samt parklek.
Kulturförvaltningen ställer sig positiv till programmet. Programmet anger en tydlig strategi för arbetet mot alkohol, narkotika, dopningsmedel, tobak och spel om pengar. Även då kulturförvaltningens verksamheter inte har som primärt uppdrag att arbeta med ANDTS finns, som programmet anger, flera kopplingar. Detta gäller inte minst arbetet med meningsfull fritid för stadens barn och unga. Programmet visar hur stadens främjande och förebyggande arbete har stor betydelse för stadens invånare. Här har förvaltningens verksamheter stor möjlighet att bidra.Bilagor
-
177kb Ladda ner dokument
-
181kb Ladda ner dokument
-
220kb Ladda ner dokument
-
-
Kulturnämnden har av kommunstyrelsen ombetts att besvara en remiss av en motion från Gabriel Kroon (SD) om att utreda kriminaliteten på stadens fritidsgårdar. Motionären skriver att det saknas en djupare verksamhetsuppföljning kring otryggheten, förekomsten av kriminella aktiviteter och risken för gängrekrytering av barn och ungdomar på stadens fritidsgårdar.
Motionären menar att staden måste agera proaktivt och löpande granska fritidsgårdarnas verksamhet genom att ställa centrala krav på fördjupad verksamhetsuppföljning. Därtill önskar motionären att en utredning tillsätts för att undersöka enskilda fritidsgårdars riskutsatthet för att barn och unga ska dras in i brottslighet genom gängrekrytering, narkotikaförsäljning eller andra former av kriminalitet.
Den 13 juni 2022 beslutade kommunfullmäktige om Stockholms stads strategi för fritids- och ungdomsgårdar (KS 2022/243). Kulturförvaltningen ansvarar för att stödja stadsdelsförvaltningarna i implementeringen av strategin. Som en del i detta uppdrag har kulturförvaltningen, i samverkan med stadsdelsförvaltningarna, utvecklat formerna för verksamhetsuppföljningen. Stadsdelsförvaltningarna följer upp verksamheten mot de fem målområdena i Stockholms stads strategi för fritids- och ungdomsgårdar. Kulturförvaltningen samordnar uppföljningen och sammanfattar resultaten i en årlig kvalitetsrapport. Uppföljningen och kvalitetsrapporten omfattar även det trygghetsskapande och förebyggande arbetet samt upplevd trygghet hos besökare.
Kulturförvaltningen ser att uppföljningen av strategin samt kvalitetsrapporten ger en god bild av nuläge och utvecklingsbehov för fritidsgårdarna och att det finns goda möjligheter att ytterligare utveckla uppföljningen framöver.
Den utredning som låg till grund för stadens strategi för ungdoms- och fritidsgårdar visade på behov av ett systematiskt arbete för säkerhet och trygghet på fritids- och ungdomsgårdar och föreslog därför att staden skulle ta fram en stadsövergripande plan för hur fritids- och ungdomsgårdar hanterar kriser och upprätthåller trygghet. Den första kvalitetsrapporten (KUL 2023/81) visar, i sin tur, på behov av ytterligare samverkan vad gäller handlingsplaner vid pågående våld. Detta är därför ett fokusområde för perioden 2023- 2024.
Kulturförvaltningen ser sammanfattningsvis att utmaningar och utvecklingsbehov kopplade till det förebyggande arbetet redan är identifierade, både inom staden och nationellt. Det pågår ett omfattande brottsförebyggande arbete inom staden och det finns goda möjligheter till eventuella utredningar inom ramen för detta arbete.
Bilagor
-
223kb Ladda ner dokument
-
104kb Ladda ner dokument
-
163kb Ladda ner dokument
-
-
Sergej Salnikov (SD) föreslår att kulturnämnden får i uppdrag att genomföra verksamhetsgranskningar av kulturstödsmottagare för de uteblivna åren 2020, 2021 och 2022. Motionären hänvisar till att Stockholms stad tillsammans med en extern revisionsbyrå årligen har genomfört en fördjupad analys av kulturstödsmottagare och att den senaste analysen som upprättats avser år 2019.
Kulturförvaltningen håller med om att det är viktigt att beviljade kulturstöd används på ett effektivt och ändamålsenligt sätt. Förvaltningen gör systematiska kontroller av de sökande och deras ansökningar, följer upp inkomna redovisningar och beställer fördjupade analyser.
Kulturaktörers möjlighet att genomföra sina program som planerat under åren 2020 och 2021 påverkades i hög utsträckning av pandemin. Många kulturaktörer flyttade fram sina program i dialog med förvaltningen. Kulturnämnden fattade flera beslut för att underlätta situationen för det fria kulturlivet (2020-04-21 § 9 samt 2021-04-27 § 13). De flesta program med beviljade stöd under 2020 och 2021 är nu genomförda och har redovisats utan anmärkning. Under 2021 gjorde två externa konsulter fördjupade analyser av fyra studieförbund avseende verksamhetsåren 2019 och 2020 (dnr. 6.1/674/2022). Under 2023 kommer en extern revisionsbyrå att genomföra en fördjupad analys av nio organisationer som beviljats stöd under 2022.
Förvaltningens bedömning är att den granskning som gjorts av inkomna redovisningar för åren 2020 och 2021 tillsammans med genomförd fördjupad analys avseende 2020 samt kommande fördjupad analys avseende 2022 är tillräcklig. Förvaltningen ser inte behov av att genomföra ytterligare verksamhetsgranskningar av kulturstödsmottagare för åren 2020, 2021 och 2022.Bilagor
-
158kb Ladda ner dokument
-
121kb Ladda ner dokument
-
160kb Ladda ner dokument
-
-
23
Information och övriga frågor
-
§ 1
Val av protokolljusterare
-
§ 2
Anmälan av föregående protokoll
-
§ 8
Resultat av den årlig uppföljningen av det systematiska arbetsmiljöarbetet för Kulturförvaltningen och Stadsarkivet
Bilagor
-
143kb Ladda ner dokument
-
664kb Ladda ner dokument
-
158kb Ladda ner dokument
-
141kb Ladda ner dokument
-
319kb Ladda ner dokument
-
217kb Ladda ner dokument
-
-
Kulturförvaltningen har efter kulturnämndens beslut 2022-04-26 upphandlat ramavtal för konstprojektledare. Enligt delegation har kulturdirektören tagit beslut om:
- Förfrågningsunderlag
- Att genomföra upphandlingen
- Att fatta tilldelningsbeslut
- Att teckna avtal med valda anbudsgivare
Upphandlingen har handlagts av Stockholm konst.
Avtalstiden är två år. Därefter har kulturförvaltningen möjlighet att förlänga avtalen i ytterligare ett plus ett år
Bilagor
-
148kb Ladda ner dokument
-
§ 10
Avgränsningssamråd gällande miljökonsekvensbeskrivning för ny regional utvecklingsplan för Stockholm
Region Stockholm har under 2022 inlett arbetet med att ta fram en ny regional utvecklingsplan för Stockholmsregionen (RUFS). Gällande regionala utvecklingsplan kallas RUFS 2050. Planen antogs år 2018 och gäller fram till år 2026. Övergripande innehåller RUFS 2050 en beskrivning av länets nuläge och utmaningar, mål och prioriteringar av vad länets aktörer behöver genomföra för att målen ska uppnås, en plankarta som beskriver länets rumsliga struktur, samt tematiska områdesbeskrivningar. Här finns mer information: Den regionala utvecklingsplanen för Stockholmsregionen - Region Stockholm
Arbete med att ta fram en ny RUFS kommer att pågå till år 2026. Stockholmsregionens regionala utvecklingsplan är både en regional utvecklingsstrategi (RUS) enligt lagen om regionalt utvecklingsansvar (2010:630) och en regionplan enligt plan- och bygglagen (2010:900, PBL). Inom arbetet med att ta fram en regional utvecklingsplan ska en betydande miljöpåverkan antas, det vill säga förutsättas, samt en strategisk miljöbedömning göras inom ramarna för en regionplan, enligt 2 § miljöbedömningsförordningen (2017:966) samt 6 kapitel 3 § miljöbalken (1998:808). Arbetet med att ta fram en miljökonsekvensbeskrivning (MKB) inleds med ett avgränsningssamråd, där dess omfattning och detaljeringsnivå föreslås och berörda instanser ges möjlighet att göra inspel.
Mot bakgrund av detta har Region Stockholm remitterat ett förslag till avgränsning av miljökonsekvensbeskrivning för ny regional utvecklingsplan för Stockholmsregionen (RUFS) till berörda kommuner, Länsstyrelsen i Stockholms län och samtliga nämnder och bolag i Region Stockholm. Kommunstyrelsen remitterade som ett led i detta förslaget till avgränsning av miljökonsekvensbeskrivning för ny regional utvecklingsplan till kulturnämnden med flera kommuner den 2 maj för svar senast den 16 maj 2023.
Bilagor
-
222kb Ladda ner dokument
-
-
Kulturförvaltningen bedömer att måluppfyllelsen under tertial 1 är god. Förvaltningen kommer att nå kommunfullmäktiges tre inriktningsmål under året. Även majoriteten av indikatorerna och de förväntade resultaten prognostiseras att uppnås. Kulturförvaltningen arbetar med aktiviteterna enligt plan.
Bilagor
-
513kb Ladda ner dokument
-
438kb Ladda ner dokument
-
404kb Ladda ner dokument
-
-
Stadsarkivet bidrar i hög grad till uppfyllelse av kommunfullmäktiges inriktningsmål och mål för verksamhetsområden. Under 2023 har Stadsarkivet fortsatt fokus på att digitalisera och publicera arkivinformation samt förbättra användbarheten på olika digitala plattformar.
Bilagor
-
446kb Ladda ner dokument
-
164kb Ladda ner dokument
-
-
Revisionskontoret bedömer att kulturförvaltningen i allt väsentligt bedrivit verksamheten på ett ändamålsenligt sätt. Kulturförvaltningen delar revisionskontorets påpekanden.
Den årliga granskningen är indelad i fyra huvuddelar och bedöms enligt följande:Verksamhetens ändamålsenlighet och ekonomi
Sammantaget bedöms kulturförvaltningen i allt väsentligt har bedrivit verksamheten på ett ändamålsenligt och från ekonomisk synpunkt tillfredsställande sätt.
Internkontroll
Den samlade bedömningen är att kulturförvaltningens styrning, uppföljning och kontroll av verksamheten i huvudsak har varit tillräcklig.
Räkenskaper
Räkenskaperna bedöms vara upprättade i enlighet med lagstiftning, god redovisningssed och stadens anvisningar.
Uppföljning av tidigare års granskningar
Kulturförvaltningen har delvis vidtagit åtgärder utifrån revisionens rekommendationer i föregående års granskningar. Vissa rekommendationer kvarstår exempelvis inom områden som inköpsprocess, intern kontroll och förtroendekänsliga poster.
Bilagor
-
183kb Ladda ner dokument
-
156kb Ladda ner dokument
-
483kb Ladda ner dokument
-
-
Revisorernas årsrapport avser granskningar av Stadsarkivets verksamhet och ekonomi 2022. Sammantaget bedöms att Stadsarkivet har bedrivit verksamheten på ett ändamålsenligt och från ekonomisk synpunkt tillfredsställande sätt. Räkenskaperna bedöms vara rättvisande och upprättade i enlighet med lagstiftning och god redovisningssed. Den interna kontrollen bedöms som delvis tillräckligt. Ansvar och befogenhet bör förtydligas och en systematisk organisation för dataskyddsarbete behöver implementeras samt säkerställa att behandling av personuppgifter hanteras i enlighet med dataskyddsförordningen.
Bilagor
-
136kb Ladda ner dokument
-
461kb Ladda ner dokument
-
-
Stockholms stads strategi för parklekar ska ge en riktning för parklekarnas arbete. Parklekarna ska bidra till att ge alla barn i Stockholm en meningsfull fritid och tillgång till trygga mötesplatser. Strategin lyfter ett antal områden som staden ska fokusera på för att utveckla verksamheten och nå uppsatta mål. Strategin förtydligar även ansvarsfördelningen mellan olika centrala aktörer. Stockholms stads strategi för parklekar gäller för perioden 2023 till och med 2026.
Under 2022 fick kulturnämnden i uppdrag att genomföra en utredning av parklekarnas verksamhet. Utredningen visade på stora skillnader mellan olika stadsdelsområden, bland annat vad gäller antal parklekar, prioriterade målgrupper och organisering. Utredningen visade även att ändamålsenliga parkleksbyggnader är viktiga för en parkleksverksamhet av hög kvalitet. Förutsättningarna att driva en utökad verksamhet i parkleksbyggnaderna samt för att bygga nytt är dock begränsade, främst utifrån myndighetskrav och detaljplaneförutsättningar.
Denna strategi tar avstamp i utredningens resultat. Kulturstrategiska staben på kulturförvaltningen har samordnat och ansvarat för framtagandet av strategin. Arbetet har skett i nära samverkan med stadens stadsdelsförvaltningar, fastighetskontoret och övriga berörda förvaltningar.Bilagor
-
211kb Ladda ner dokument
-
274kb Ladda ner dokument
-
776kb Ladda ner dokument
-
-
Kulturförvaltningen hyr en aula och en administrativ lokal av fastighetskontoret på Odengatan 61. Beläggningen av aulan är låg och används främst för interna möten inom Stadsbiblioteket. Den administrativa lokalen används idag som projektlokal för Biblioteket Play, vars verksamhet kommer omlokaliseras inom Stockholms stadsbibliotek.
Under den planerade verksamhetsutveckling och renoveringen av Stadsbiblioteket med start sommaren 2024 bedöms det inte finnas något behov av lokalerna för verksamheten vilket möjliggör en kostnadsbesparing på drift och hyra för kulturförvaltningen. Kulturförvaltningen föreslår därför att nämnden säger upp hyresavtalet för Stadsbibliotekets administrativa lokaler på Odengatan 61 senast den 30 juni 2023.Bilagor
-
121kb Ladda ner dokument
-
-
Kulturnämnden föreslås ingå två avtal med Kulturhuset Stadsteatern för kulturbiblioteket och fristadsverksamheten. Kulturnämnden har fått 40 mnkr för detta ändamål 2023. Stadsledningskontoret har tagit fram avtalen. Avtalstiden är 1 januari – 31 december 2023. Enligt avtalen ska kulturnämnden och Kulturhuset Stadsteatern gemensamt hitta en mer långsiktig lösning från 2024 och framåt.
Förvaltningens förslag till beslut
1 Kulturnämnden godkänner avtalen med Kulturhuset Stadsteatern AB angående biblioteksverksamhet och fristadsverksamhet enligt bilaga 1 respektive 2 till förvaltningens tjänsteutlåtande
2 Kulturnämnden uppdrar åt förvaltningschef Maria Jansén att underteckna avtalen.
3 Ärendet justeras omedelbart
Bilagor
-
114kb Ladda ner dokument
-
350kb Ladda ner dokument
-
167kb Ladda ner dokument
-
-
§ 19
Förslag till ANDTS-program, Stockholms stads program om alkohol, narkotika, dopningsmedel, tobak och nikotinprodukter samt spel om pengar 2023-2026
Socialnämnden fick i uppdrag i budget för 2022 att tillsammans med stadsdelsnämnderna ta fram ett nytt program för arbetet mot alkohol, narkotika, dopningsmedel, tobak och spel om pengar (ANDTS). Arbetet har genomförts av socialförvaltningen i samråd med representanter från flera förvaltningar, inklusive kultur-förvaltningen.
Programmets syfte är att förebygga problem kopplade ANDTS och att arbetet ska bedrivas samordnat, kunskapsbaserat samt vara av hög kvalitet och likställt i hela staden.
Kulturförvaltningen berörs som en av fackförvaltningarna, både i sin roll som arbetsgivare samt utifrån de verksamheter som möter stadens medborgare. Särskilt nämns bibliotek, kulturskola samt evenemangsavdelningens verksamheter genom festivaler och arrangemang. Utöver detta har kulturförvaltningen även, sedan 2021, ett samordningsansvar för stadsdelsförvaltningarnas arbete med öppna fritidsverksamheter som fritids- och ungdomsgård samt parklek.
Kulturförvaltningen ställer sig positiv till programmet. Programmet anger en tydlig strategi för arbetet mot alkohol, narkotika, dopningsmedel, tobak och spel om pengar. Även då kulturförvaltningens verksamheter inte har som primärt uppdrag att arbeta med ANDTS finns, som programmet anger, flera kopplingar. Detta gäller inte minst arbetet med meningsfull fritid för stadens barn och unga. Programmet visar hur stadens främjande och förebyggande arbete har stor betydelse för stadens invånare. Här har förvaltningens verksamheter stor möjlighet att bidra.Bilagor
-
177kb Ladda ner dokument
-
181kb Ladda ner dokument
-
220kb Ladda ner dokument
-
-
Kulturnämnden har av kommunstyrelsen ombetts att besvara en remiss av en motion från Gabriel Kroon (SD) om att utreda kriminaliteten på stadens fritidsgårdar. Motionären skriver att det saknas en djupare verksamhetsuppföljning kring otryggheten, förekomsten av kriminella aktiviteter och risken för gängrekrytering av barn och ungdomar på stadens fritidsgårdar.
Motionären menar att staden måste agera proaktivt och löpande granska fritidsgårdarnas verksamhet genom att ställa centrala krav på fördjupad verksamhetsuppföljning. Därtill önskar motionären att en utredning tillsätts för att undersöka enskilda fritidsgårdars riskutsatthet för att barn och unga ska dras in i brottslighet genom gängrekrytering, narkotikaförsäljning eller andra former av kriminalitet.
Den 13 juni 2022 beslutade kommunfullmäktige om Stockholms stads strategi för fritids- och ungdomsgårdar (KS 2022/243). Kulturförvaltningen ansvarar för att stödja stadsdelsförvaltningarna i implementeringen av strategin. Som en del i detta uppdrag har kulturförvaltningen, i samverkan med stadsdelsförvaltningarna, utvecklat formerna för verksamhetsuppföljningen. Stadsdelsförvaltningarna följer upp verksamheten mot de fem målområdena i Stockholms stads strategi för fritids- och ungdomsgårdar. Kulturförvaltningen samordnar uppföljningen och sammanfattar resultaten i en årlig kvalitetsrapport. Uppföljningen och kvalitetsrapporten omfattar även det trygghetsskapande och förebyggande arbetet samt upplevd trygghet hos besökare.
Kulturförvaltningen ser att uppföljningen av strategin samt kvalitetsrapporten ger en god bild av nuläge och utvecklingsbehov för fritidsgårdarna och att det finns goda möjligheter att ytterligare utveckla uppföljningen framöver.
Den utredning som låg till grund för stadens strategi för ungdoms- och fritidsgårdar visade på behov av ett systematiskt arbete för säkerhet och trygghet på fritids- och ungdomsgårdar och föreslog därför att staden skulle ta fram en stadsövergripande plan för hur fritids- och ungdomsgårdar hanterar kriser och upprätthåller trygghet. Den första kvalitetsrapporten (KUL 2023/81) visar, i sin tur, på behov av ytterligare samverkan vad gäller handlingsplaner vid pågående våld. Detta är därför ett fokusområde för perioden 2023- 2024.
Kulturförvaltningen ser sammanfattningsvis att utmaningar och utvecklingsbehov kopplade till det förebyggande arbetet redan är identifierade, både inom staden och nationellt. Det pågår ett omfattande brottsförebyggande arbete inom staden och det finns goda möjligheter till eventuella utredningar inom ramen för detta arbete.
Bilagor
-
223kb Ladda ner dokument
-
104kb Ladda ner dokument
-
163kb Ladda ner dokument
-
-
Sergej Salnikov (SD) föreslår att kulturnämnden får i uppdrag att genomföra verksamhetsgranskningar av kulturstödsmottagare för de uteblivna åren 2020, 2021 och 2022. Motionären hänvisar till att Stockholms stad tillsammans med en extern revisionsbyrå årligen har genomfört en fördjupad analys av kulturstödsmottagare och att den senaste analysen som upprättats avser år 2019.
Kulturförvaltningen håller med om att det är viktigt att beviljade kulturstöd används på ett effektivt och ändamålsenligt sätt. Förvaltningen gör systematiska kontroller av de sökande och deras ansökningar, följer upp inkomna redovisningar och beställer fördjupade analyser.
Kulturaktörers möjlighet att genomföra sina program som planerat under åren 2020 och 2021 påverkades i hög utsträckning av pandemin. Många kulturaktörer flyttade fram sina program i dialog med förvaltningen. Kulturnämnden fattade flera beslut för att underlätta situationen för det fria kulturlivet (2020-04-21 § 9 samt 2021-04-27 § 13). De flesta program med beviljade stöd under 2020 och 2021 är nu genomförda och har redovisats utan anmärkning. Under 2021 gjorde två externa konsulter fördjupade analyser av fyra studieförbund avseende verksamhetsåren 2019 och 2020 (dnr. 6.1/674/2022). Under 2023 kommer en extern revisionsbyrå att genomföra en fördjupad analys av nio organisationer som beviljats stöd under 2022.
Förvaltningens bedömning är att den granskning som gjorts av inkomna redovisningar för åren 2020 och 2021 tillsammans med genomförd fördjupad analys avseende 2020 samt kommande fördjupad analys avseende 2022 är tillräcklig. Förvaltningen ser inte behov av att genomföra ytterligare verksamhetsgranskningar av kulturstödsmottagare för åren 2020, 2021 och 2022.Bilagor
-
158kb Ladda ner dokument
-
121kb Ladda ner dokument
-
160kb Ladda ner dokument
-
-
André Nilsson (L) har i en motion till kommunfullmäktige föreslagit att Stockholm stad ska upprätta ett minnesmärke på Skeppsbron över rösträttskvinnorna bakom Landsföreningen för kvinnans politiska rösträtt.
Ämnet är angeläget och Skeppsbron kan vara en bra plats för nya offentliga konstverk. Det finns dock redan ett konstverk på Riksplan vid riksdagshuset som synliggör kampen för kvinnlig rösträtt. I och med detta konstverk redan finns i Skeppsbrons absoluta närhet bör det nogsamt övervägas om just Skeppsbron är rätt plats för att uppföra ett minnesmärke i enlighet med förslaget.
Bilagor
-
160kb Ladda ner dokument
-
94kb Ladda ner dokument
-
166kb Ladda ner dokument
-
-
§ 23
Information och övriga frågor