Hoppa över navigering
  •   1

    Godkännande av dagordning

  •   2

    Val av justerare och tid för justering

  •   3

    Förvaltningen informerar

  •   4

    Nämndens frågor till förvaltningen

  • Linnéa Vinge (SD) och Gabriel Kroon (SD) föreslår i en motion att kommunfullmäktige ger berörda nämnder i uppdrag att införa kostnadsfria luncher för blåljuspersonal på Stockholms stads skolor samt att ta fram ett system för att kompensera skolorna för de eventuella merkostnader som detta kan innebära.

    Att erbjuda gratis lunch till blåljuspersonal samt att ta fram ett system för att kompensera skolorna för eventuella merkostnader i enlighet med motionens förslag till beslut ingår inte i socialnämndens ansvarområde. Därför har nämnden inga synpunkter på förslaget.

    Förvaltningen föreslår att socialnämnden hänvisar till detta tjänsteutlåtande som svar på remissen.

    Bilagor

  • Kommunstyrelsen har till socialnämnden remitterat ärendet ”Ett stärkt och samlat skydd av välfärdssystem (SOU 2023:52)” för besvarande. Yttrandet ska lämnas senast 2023-11-24.

    I september tog äldre- och socialförsäkringsminister emot betänkandet Ett stärkt och samlat skydd av välfärdssystemen. De felaktiga utbetalningarna från välfärdssystemen uppgår till cirka 15-20 miljarder kronor årligen. Drygt hälften av de felaktiga utbetalningarna har uppskattats vara misstänkta bidragsbrott. Att bekämpa bidragsbrott är en prioriterad fråga för regeringen som nu lämnat betänkandet på remiss.

    För att komma tillrätta med bidragsbrotten föreslår utredningen bland annat:

    Ett reglerat brottsförebyggande ansvar för berörda myndigheter, exempelvis Försäkringskassan, Migrationsverket, Pensionsmyndigheten och CSN.

    • Enkla och robusta regelverk.
    • Utökade möjligheter till uppgiftslämning.
    • Sanktionsavgift för den som har lämnat oriktiga uppgifter.
    • Ekobrottsmyndigheten får ansvar att utreda bidragsbrott.
    • Den som döms för bidragsbrott ska stängas av från bidragssystemet under en period.


    Sammanfattningsvis ser förvaltningen positivt på lagförslagen då det på sikt kan minska felaktiga utbetalningar inom välfärdsområdet som helhet. Förvaltningen lyfter dock att införandet av sanktionsavgift kan få en avskräckande effekt då personer av rädsla för att lämna fel uppgifter avstår från att söka förmåner och stöd som de är berättigade till. Utredningen föreslår också att det bör införas ett system med bidragsspärr på välfärdssystemens område vilket innebär att den enskilde under en tid på sex månader upp till tre år inte kan få utbetalningar från välfärdssystemet. Enligt utredningens förslag ska bidragsspärren inte omfatta ekonomiskt bistånd enligt 4 kap. 1 § Socialtjänstlagen och bistånd enligt lagen om mottagande av asylsökande m.fl. (LMA). Med den konstruktion som utredningen föreslår kan det komma att ske en kostnadsövervältring på kommunen. Det är viktigt att det beaktas i samband med lagändringen och att kommunen i så fall kompenseras. Förvaltningen är tveksam till att Ekobrottsmyndigheten ska överta ansvaret för de bidragsbrott som anmäls till åklagare och anser att bidragsbrotten ska utredas av polisen. Utredningens förslag till utvidgad informationsinhämtning för socialnämnderna välkomnas då det kommer underlätta arbetet i att göra korrekta utbetalningar.

    Förvaltningen föreslår att socialnämnden godkänner tjänsteutlåtandet som svar på kommunstyrelsens remiss av Ett stärkt och samlat skydd av välfärdssystem (SOU 2023:52).

    Bilagor

  • Kommunstyrelsen har till socialnämnden remitterat betänkandet Åtgärder för tryggare bostadsområden (SOU 2023:57) och promemorian Stärkt hyresrättsligt skydd för våldsutsatta kvinnor (Ds 2023:18).

    Förvaltningen anser att de ändringar i hyreslagen som föreslås i betänkandet Tryggare bostadsområden riskerar att försvåra uppfyllelsen av stadens mål att antalet barnfamiljer i osäkra boendeförhållanden ska minska. Förvaltningen menar vidare att barnperspektivet genomgående är svagt i betänkandet och att hänsynen till de barn som kan komma att beröras av vräkningar till följd av de föreslagna lagändringarna brister.

    Förvaltningen ser överlag positivt på förslagen i promemorian Stärkt hyresrättsligt skydd för våldsutsatta kvinnor (Ds 2023:1). Det rör sig om relativt små förändringar, men förvaltningen menar att de föreslagna justeringarna av hyreslagen är värdefulla mot bakgrund av att våldsutsatta till följd av bostadsbrist, höga krav för hyreskontrakt samt ofta en ekonomisk utsatthet har svårt att efterfråga hyresrätter på den reguljära bostadsmarknaden.

    Förvaltningen föreslår att socialnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på remissen.

    Bilagor

  • Prognosen baseras på utfallet per 31 oktober samt utifrån dialog med samtliga chefer om eventuella avvikelser från budget.

    Nämnden prognostiserar totalt ett överskott mot budget med 20,4 mnkr. Överskott prognostiseras främst för område Nyanlända på grund av lägre kostnader än budget till följd av minskat flykting-mottagande. Underskott prognostiseras främst för LSS-kollo och familjerådgivningen LOV, vilket täcks inom nämndens budgetram.

    De flesta enheter har en ekonomi i balans med budget.

    Bilagor

  • Handläggning av insatsen personlig assistans regleras i riktlinjerna för handläggning av insatser enligt LSS och bistånd enligt SoL till barn, ungdomar och vuxna med funktionsnedsättning. Socialförvaltningen har uppmärksammat behov av att arbeta fram särskilda riktlinjer för att motverka felaktiga utbetalningar inom den personliga assistansen som ett komplement till riktlinjerna för handläggning av insatser enligt LSS och bistånd enligt SoL till barn, ungdomar och vuxna med funktionsnedsättning. De förslagna riktlinjerna innehåller anvisningar för utredning, dokumentation, genomförande och uppföljning och syftar till att ge stadsdelsnämnderna stöd och vägledning i det angelägna arbetet med att motverka felaktiga utbetalningar inom den personliga assistansen. Riktlinjerna ska ge stöd och vägledning i det praktiska arbetet med att tolka lagstiftningen i de individuella bedömningar som alltid ska göras och är tillämpliga oavsett var i socialtjänstens organisation frågor om personlig assistans enligt LSS för barn, ungdomar och vuxna med funktionsnedsättning aktualiseras.

    Förvaltningen föreslår att socialnämnden godkänner förslaget till riktlinjer för att motverka felaktiga utbetalningar inom den personliga assistansen och överlämnar det till kommunstyrelsen för behandling i kommunfullmäktige.

    Bilagor

  • I kommunfullmäktiges budget 2023 har socialnämnden i uppdrag att kvantifiera årets behov av bostäder inom ramen för det bostadssociala uppdraget. Socialnämnden ska utifrån analysen sätta upp mål kopplade till kommande behov av bostäder. Bostadsförmedlingen och exploateringsnämnden ska, utifrån socialnämndens behovsanalys, ta fram nämndindikatorer och fastställa årsmål avseende behov av bostäder inom ramen för det bostadssociala uppdraget. Socialnämnden har uppdragit åt Sweco Sverige AB att genomföra en prognos av framtida behov av försöks- och träningslägenheter samt lägenheter inom SHIS Bostäders bostadssociala bestånd. Förutsatt att ingen förändring sker avseende styrningen av försöks- och träningslägenheter och genomgångsbostäder till barnfamiljer är socialförvaltningens försiktiga behovsanalys ett behov av 430-450 lägenheter årligen.

    Förvaltningen föreslår att socialnämnden godkänner tjänsteutlåtande som redovisning av uppdraget.

    Bilagor

  • Rapportens analyser visar tydligt samband mellan kriminalitet respektive brottsutsatthet och flera undersökta variabler.

    Bland annat visar resultaten att den starkaste riskfaktorn för att begå brott är umgänge med brottsbenägna personer. En stark skyddsfaktor däremot är en god relation till sina föräldrar, som ofta innebär högre social kontroll och föräldrar som känner till sitt barns umgänge. Dessutom är skoltrivsel en viktig skyddsfaktor mot kriminalitet.

    Ungdomskriminaliteten minskar tydligt bland pojkar, särskilt i ytterstadsdelsförvaltningarnas upptagningsområden. Från resultaten framgår även att majoriteten av stadens unga inte begår brott över huvud taget.

    Unga utsätts i högre grad för hot jämfört med rån och misshandel. Resultaten visar tydligt samband mellan oro att utsättas för brott och att faktiskt bli utsatta för brott - både i skolan och i det egna bostadsområdet. Det är dock svårt att fastställa orsak och verkan.

    Bilagor

  • I genomlysningen av stadens myndighetsutövande socialtjänst för barn och unga under 2019-2021, ”Rätt stöd i rätt tid”, framkom att andelen barn i åldern 0 till 5 år som var aktuella hos socialtjänsten utgör en mindre andel av det totala antalet barnärenden, att få orosanmälningar inkom från förskolan och att ärenden som rörde barn 0-5 år oftast handlade om oro kopplad till den vuxne/vårdnadshavaren. Utifrån denna statistik bedömde både politiker och verksamheter att samverkan mellan socialtjänsten och förskolans ska vara ett prioriterat utvecklingsområde.

    Socialförvaltningen har under 2023, i nära samverkan med stadens nya förskoleförvaltning och i dialog med stadsdelsförvaltningarna, utrett hur samverkan mellan socialtjänsten och förskolor kring barn som riskerar att fara illa kan stärkas. Utredningen visar att det finns en bred samsyn om vilka utvecklingsområden som finns att jobba vidare utifrån samt att det redan idag finns goda exempel på samverkan, både inom ordinarie verksamhet och i pågående projekt, som kan följas upp och spridas till övriga stadsdelsförvaltningar. De tre huvudspår som socialtjänsten och förskolan vill prioritera kommande år är att arbeta vidare med ökad gemensam kunskap om varandras verksamheter, ansvar och förutsättningar, etablering av regelbunden samverkan på alla nivåer i organisationerna samt framtagande av gemensam struktur och rutiner för samverkan i vardagen, både vad gäller det tidiga och förebyggande stödet samt för konsultation, orosanmälningar och kontakt under pågående utredning och insats från socialtjänstens myndighetsutövande del.

    Utifrån de tre huvudspår som prioriterats av både socialtjänsten och förskolan förslås att socialförvaltningen och förskoleförvaltningen arbetar vidare tillsammans med stadsdelsförvaltningarna för att skapa tydliga strukturer för samverkan och genomföra aktiviteter som går i linje med de tre prioriterade områdena och politikens förslag till aktivitet i budget för 2024.

    Bilagor

  • Socialförvaltningen har fått i uppdrag att redovisa stadsdelsförvaltningarnas arbete med budgetuppdraget att samlokalisera socialsekreterare hos polis. Den 28 september arrangerades därför ett erfarenhetsutbyte där stadsdelsförvaltningarna fick presentera sina respektive arbeten med uppdraget.

    Sammanfattningsvis kan sägas att man kommit olika långt i de olika stadsdelsförvaltningarna. I somliga är samlokaliseringen etablerad sedan år tillbaka medan den i andra är en relativt ny företeelse. Samtliga stadsdelsförvaltningar är dock positiva till samlokaliseringens effekter och beskriver efter uppdragets implementering en tätare samverkan med polis, vilken bland annat resulterat i bättre orosanmälningar enligt 14 kap 1 § SoL och ett mer effektivt samarbete kring ungdomar med normbrytande beteende.

    De utmaningar man identifierat rör främst organisatoriska aspekter och den stora personalomsättningen hos respektive myndighet. Det har i vissa förvaltningar varit svårt att få lokaler hos polisen och i andra har det varit utmanande att få till stånd en mer strukturerad samverkan eftersom den samlokaliserade socialsekretarens ordinarie arbetsuppgifter på socialtjänsten ska prioriteras.

    Socialförvaltningen bedömer dock att samlokaliseringen effektiviserat och underlättat samverkan mellan polis och socialtjänst över hela staden och att den konkret har bidragit till ett mer samlat och fokuserat arbete gentemot målgruppen unga med normbrytande beteende.

    Bilagor

  • Nämnden fastställer årligen sammanträdesplan och arbetsordning för nämndens arbete. Förslag till sammanträdesplan är anpassad efter kommunstyrelsens tidsplan för nämndens arbete med bokslut och verksamhetsberättelse, uppföljning av budget, underlag till budget 2025 med inriktning för 2026, samt verksamhetsplan för 2025. Förvaltningen föreslår att nämnden godkänner förslag till sammanträdesplan för år 2024.

    Bilagor

  • Vid kommunstyrelsens sammanträde 25 oktober i ärendet tertialrapport 2 fick socialnämnden i uppdrag att ge ett särskilt stöd till Maria Högalids föreningsråd samt i dialog med föreningen bearbeta frågan om långsiktig finansiering.

    Förvaltningen bedömer att de anonyma missbruksgrupperna är av stor vikt för berörda personer och välkomnar därför att socialnämnden har fått särskilda medel att stötta föreningen så att verksamheten kan få fortsätta.

    Bilagor

  • Kommunfullmäktige beslutade den 13 juni 2022 om ärendet Starka team och friskvårdsbidrag – förslag till tillfälligt förstärkta medel.

    För att detta bidrag även ska komma privata utförare till del har socialförvaltningen tilldelats 1,7 mnkr att fördela till verksamheter inom LSS och SoL upphandlade enligt Lagen om valfrihet (LOV). Detta ärende föreslår en fördelning till de privata utförare som valt att ansöka om dessa medel.

    Bilagor

  • Andrea Hedin (M) med flera har i en skrivelse till socialnämnden framfört ett antal frågor om utrikes födda kvinnors utsatthet. I skrivelsen refereras till en rapport från Svenskt Näringsliv i vilken det framkommit att i 66 svenska kommuner saknade mer än varannan utrikes född kvinna egen försörjning under året 2021.

    I skrivelsen lyfts vilka allvarliga konsekvenser som ett sådant utanförskap kan leda till och frågor ställs om hur många utrikes födda kvinnor som saknar självförsörjning i Stockholm och under hur lång tid de har saknat egen försörjning, vilket stöd staden och Arbetsförmedlingen erbjuder dessa kvinnor samt vad den genomsnittliga etableringstiden för att komma i arbete eller studier är för utrikes födda kvinnor.

    I ärendet redogör förvaltningen för hur många utrikes födda kvinnor som uppbär ekonomiskt bistånd då det inte är möjligt att besvara frågan utifrån definitionen av att sakna självförsörjning som skrivelsen hänvisar till. Förvaltningen redogör också för de insatser och det stöd som målgruppen erbjuds från Stockholms stad och Arbetsförmedlingen.

    Socialförvaltningen föreslår att socialnämnden godkänner detta tjänsteutlåtande som svar på skrivelsen.

    Bilagor

  •   18

    Anmälningar för kännedom

  •   20

    Anmälan av delegationsbeslut

  • Upphandlingen omfattar att tillgodose beställarens behov av externa placeringar enligt Socialtjänstlagen (SoL) i åldrarna 0-20 år och för deras familjer. Uppdraget omfattar HVB med inriktning på utredning och behandlingsinsats, stödboende med inriktning stöd och tillsyn samt behandlingsverksamhet med familjeboende.

    Nuvarande ramavtal löper ut den 30 mars 2024 varför en ny upphandling behöver genomföras. Upphandlingen genomförs av socialförvaltningen på uppdrag av socialnämnden enligt lag (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU).

    Syftet med upphandlingen är att säkerställa att Socialförvaltningens placeringar på dygnetruntvård för barn och unga har hög kvalitet, med heldygnsomsorg med personal, dygnet runt årets alla dagar.

    Behovet av dygnetruntvård varierar mellan de olika nämnderna och över tid. Under år 2022 köpte staden insatser för cirka 430 miljoner kronor. Den maximalt tillåtna volymen (takvolym) för ramavtalet under ramavtalsperioden uppgår till 3,49 miljarder kronor under en avtalstid på maximalt 6 år.

    Upphandlingen görs på uppdrag av socialnämnden enligt lag om offentlig upphandling (LOU). Anbud utvärderas enligt principen om ekonomiskt mest fördelaktig, utifrån utvärderingskriteriet lägsta pris.

    Socialförvaltningen föreslår att bifogat upphandlingsdokument godkänns.

  •   22

    Övrigt

Det finns inga sammanträden att visa än

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.